Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/26/2017 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży.
Dz.U.UE.C.2017.348.8
Akt nieocenianyZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/26/2017
Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży
(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2017 r.)
WPROWADZENIE
Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma ogromne znaczenie dla stworzenia powszechnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w odniesieniu do strategii i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie oraz uwzględnienia pomysłów i problemów zgłaszanych przez zainteresowane strony na wszystkich szczeblach. Jest ona istotna dla podnoszenia świadomości na temat strategii UE na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020), poszczególnych agend polityki, takich jak proces boloński w zakresie szkolnictwa wyższego lub proces rysko-kopenhaski w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, a także strategii UE na rzecz młodzieży. Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu reform polityki w różnych krajach, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechniania zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków. W kontekście programów prac przedkładanych w ramach niniejszego zaproszenia organizacje składające wniosek zachęca się również do powiązania swoich działań z Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego, który będzie obchodzony w 2018 r.
W świetle powyższego celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zapewnienie finansowania w ramach dwóch następujących grup:
1. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia (grupa 1) 2. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży (grupa 2) |
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków organizacja może złożyć tylko jeden wniosek, dotyczący grupy 1 lub 2, ale nie obu grup jednocześnie.
ELEMENTY WSPÓLNE OBU GRUP
Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarach kształcenia i szkolenia lub młodzieży, a także realizują poniższe cele ogólne:
Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i opracowaniach organizacji składających wniosek.
Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji:
Dana organizacja może złożyć wyłącznie jeden wniosek albo w ramach kategorii 1, albo w ramach kategorii 2.
Kwalifikujący się wnioskodawca musi:
Należy zapoznać się ze szczegółowymi definicjami powyższych dwóch kategorii kwalifikujących się wnioskodawców określonych dla każdej grupy.
Ani krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, ani organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, nie uznaje się za kwalifikujące się organizacje w ramach niniejszego zaproszenia.
Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:
Informacja dla wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa: należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznawana jest dotacja. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji bez wcześniejszego zawarcia z UE umowy gwarantującej w szczególności dalsze spełnianie kryteriów kwalifikowalności przez wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa, wypłacanie unijnych środków finansowych zostanie wstrzymane (przy czym - w miarę możliwości - uczestnictwo wnioskodawcy w projekcie będzie kontynuowane) lub wnioskodawca zostanie poproszony o odstąpienie od realizacji projektu na podstawie postanowień ramowej umowy o partnerstwie lub umowy o udzielenie dotacji na działalność (odpowiednio art. II.16.2.2 lit. a) lub warunki ogólne II.16.2.1 lit. a)). |
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o:
oraz
Dana organizacja może złożyć wyłącznie jeden wniosek albo o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie, albo o roczną dotację na działalność.
Ramowe umowy o partnerstwie obejmują długoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Umowy tego rodzaju formalizują partnerstwo na trzy lata.
Wnioski o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie muszą zawierać:
Trzyletni plan działania powinien określać strategię obejmującą cele, oczekiwane rezultaty i wyniki na okres 2018- 2020, zarówno w ujęciu ogólnym, jak i dla każdego z trzech lat, a także działania, jakie mają być wdrożone, by zagwarantować ich osiągnięcie.
Roczny program prac musi opierać się na planie strategicznym na lata 2018-2020 i będzie stanowił podstawę dla przyznania celowej rocznej dotacji na działalność na każde z wymienionych trzech lat budżetowych. Należy wyraźnie wykazać zgodność i komplementarność między wieloletnimi a rocznymi elementami programu.
Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim.
Wnioski o roczną dotację na działalność muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na 2018 r. wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia dotacji.
Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria 1 :
Aby wnioski mogły zostać wzięte pod uwagę w ramach procesu przyznawania finansowania, muszą uzyskać łącznie
Całkowity dostępny budżet w 2018 r. na potrzeby niniejszego zaproszenia (grupy 1 i 2) wynosi 6 500 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:
Grupa 1 - Kształcenie i szkolenie: 2 500 000 EUR,
Grupa 2 - Młodzież: 4 000 000 EUR.
Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
Wnioski należy składać z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (e-formularza).
E-formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en
Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.
Należycie wypełniony e-formularz należy złożyć w terminie do dnia 14 grudnia 2017 r., do godz. 12.00 (południe czasu obowiązującego w Brukseli), wraz z odpowiednimi załącznikami 2 :
(obowiązkowy w przypadku grupy 1 - kształcenie i szkolenie i wymagany wyłącznie w odniesieniu do wniosków dotyczących ramowej umowy o partnerstwie w przypadku grupy 2 - młodzież)
Dodatkowe obowiązkowe załączniki administracyjne 3 należy przesłać pocztą elektroniczną na adres Agencji w tym samym terminie.
Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/26/2017, dostępnych w internecie pod następującym adresem:
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en
Adresy e-mail do kontaktów:
Dla grupy 1: EACEA-CIVIL-EDU@ec.europa.eu
Dla grupy 2: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu
ELEMENTY SZCZEGÓŁOWE
GRUPA 1
Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: kształcenie i szkolenie
Od organizacji działających w dziedzinie kształcenia i szkolenia oczekuje się opracowania i wprowadzenia w życie innowacyjnych, ukierunkowanych i twórczych strategii oraz działań na rzecz wspierania skutecznego wdrażania reform i przedsięwzięć w następujących dziedzinach:
propagowanie dostępności edukacji włączającej dla wszystkich osób poprzez podejmowanie ukierunkowanych działań koncentrujących się na realizacji priorytetów wyznaczonych w deklaracji paryskiej, w szczególności: promowanie sprzyjającego włączeniu i demokratycznego środowiska edukacyjnego, które doprowadzi do lepszej integracji osób uczących się znajdujących się w mniej korzystnej sytuacji (uwzględniając migrantów), oraz wspieranie osób uczących się stosownie do ich potrzeb; zacieśnianie współpracy z rodzinami, służbami socjalnymi, społeczeństwem obywatelskim, partnerami społecznymi oraz podmiotami z sektora uczenia się pozaformalnego, aby zachęcić osoby młode do większego zaangażowania, wzmacniać wzajemne wsparcie między podmiotami działającymi w środowisku edukacyjnym i członkami społeczności oraz promować zrozumienie międzykulturowe; wspieranie nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, wychowawców i kierowników instytucji oświatowych w radzeniu sobie z różnorodnością i w dążeniu do zagwarantowania sprawiedliwego i wolnego od uprzedzeń środowiska edukacyjnego; promowanie podejścia do edukacji włączającej bazującego na uczeniu się przez całe życie w celu ułatwienia dostępu do różnych szczebli i sektorów kształcenia, zachęcania do kończenia edukacji na tych szczeblach i w tych sektorach oraz sprzyjania przenoszeniu się między nimi, a także zachęcanie grup, do których trudno dotrzeć, do wznowienia kształcenia; usprawnianie procesu zarządzania kształceniem oraz ustanawianie mechanizmów finansowania i monitorowania w celu usuwania barier, które mogą potencjalnie sprzyjać powstawaniu nierówności edukacyjnych; udzielanie wsparcia na rzecz opracowywania innowacyjnych metod pedagogicznych na potrzeby kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich;
sprzyjanie nabywaniu przez wszystkich obywateli szerokiego spektrum (kluczowych) kompetencji poprzez: wspieranie procesu nabywania podstawowych umiejętności czytania i liczenia oraz podstawowej wiedzy w dziedzinie nauk ścisłych; sprzyjanie nabywaniu kompetencji kluczowych, w tym również poprzez usprawnianie zmiany ścieżek uczenia się i promowanie elastycznych lub alternatywnych ścieżek uczenia się, opracowywanie wysokiej jakości programów kształcenia dorosłych i programów kształcenia i szkolenia zawodowego, promowanie uczenia się opartego na pracy, praktyk zawodowych, programów przygotowania zawodowego i wolontariatu; promowanie stosowanie podejść interdyscyplinarnych i opracowywania wytycznych oraz wspieranie procesu kształcenia nauczycieli i ich rozwoju zawodowego; propagowanie procesu nauczania i uczenia się w oparciu o kompetencje; promowanie europejskich narzędzi na rzecz zapewnienia przejrzystości w obszarze doświadczeń nabytych i uznawania tych doświadczeń - uwzględniając pozaformalne i nieformalne efekty uczenia się;
wspieranie nauczycieli, pracowników i kierowników instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem poprzez: promowanie atrakcyjnych ścieżek rozwoju kariery oraz doskonalenie procesu selekcji, naboru i zatrzymywania pracowników; wspieranie skutecznych programów ułatwiających start w zawodzie łączących elementy wsparcia zawodowego, społecznego i osobistego; promowanie łatwo dostępnych, przystępnych cenowo i istotnych programów ustawicznego doskonalenia zawodowego (UDZ); promowanie nauczania zespołowego, wzajemnego monitorowania sytuacji w klasie i tworzenia społeczności zrzeszających osoby zawodowo zajmujące się nauczaniem; wnoszenie wkładu w tworzenie społeczności internetowych i dostarczanie zasobów osobom zawodowo związanym ze szkołą;
promowanie doskonałości i innowacji poprzez środki w zakresie formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uczenia się oraz poprzez rozwijanie kompetencji podstawowych i kluczowych, takich jak umiejętność czytania i pisania, umiejętność rozumowania matematycznego, znajomość języków, kompetencje cyfrowe, przedsiębiorczość, a także umiejętności przekrojowych, takich jak kreatywność, w ramach podejścia koncentrującego się na osobie uczącej się; wspieranie skutecznego korzystania z technologii cyfrowych w innowacyjnych metodach nauczania; zwiększenie podaży i częstotliwości korzystania z możliwości uczenia się, uwzględniając np. działania na rzecz podnoszenia świadomości w zakresie innowacyjnych podejść do kształcenia, takich jak otwarte zasoby edukacyjne (OER) i masowe otwarte kursy online (MOOC); tworzenie otwartych środowisk edukacyjnych i międzysektorowych partnerstw zainteresowanych stron; wzmacnianie powiązań między instytucjami zajmującymi się kształceniem i szkoleniem a światem zewnętrznym; propagowanie gromadzenia danych i prowadzenia analiz w zakresie kształcenia i szkolenia, uwzględniając badanie innowacyjnych podejść do finansowania.
W planie pracy należy wyraźnie określić potencjał organizacji i jej zdolność do stworzenia konkretnego oddziaływania przynajmniej w dwóch z powyższych dziedzin.
W przypadku grupy 1 za kwalifikujących się wnioskodawców zostaną uznane wyłącznie organy spełniające kryteria poniższych definicji:
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
W kontekście grupy 1 ENGO musi:
oraz reprezentować przynajmniej jedną dużą grupę zainteresowanych stron, takich jak uczniowie, nauczyciele / osoby prowadzące szkolenia / liderzy edukacyjni, organizatorzy kształcenia, rodzice itp.,
oraz
Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć formalna)
W kontekście grupy 1 sieć obejmująca kraje UE jest organizacją parasolową europejskich organizacji pozarządowych (ENGO zdefiniowanych w ramach kategorii 1). Specyfika tego rodzaju sieci polega na tym, że jej członkowie są sami organizacjami pozarządowymi na szczeblu UE. Tym samym europejska organizacja parasolowa reprezentuje bardzo liczną grupę europejskich zainteresowanych stron i obejmuje szeroki zakres obszarów polityki. Musi ona:
oraz
oraz
Kwalifikujące się działania muszą być bezpośrednio powiązane z ogólnymi i szczegółowymi celami niniejszego zaproszenia do składania wniosków i należy je wyszczególnić w rocznym programie prac.
Poniżej przedstawiono orientacyjną i niewyczerpującą listę działań:
Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie działań na rzecz współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia wynosi: 2 500 000 EUR. Orientacyjny podział budżetu:
Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność w ramach trzyletniej ramowej umowy o partnerstwie wyniesie:
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
Kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE
GRUPA 2
Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: Młodzież
Organizacje działające w obszarze młodzieży, ubiegające się o wsparcie w ramach zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:
W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:
Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć nieformalna) musi:
Organ wnioskujący musi przedstawić spójny i dobrze opracowany plan pracy obejmujący działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.
Działania te powinny obejmować w szczególności:
Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży wynosi:
4 000 000 EUR. Orientacyjny podział budżetu:
Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie:
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
Kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE
Grupa 1: EACEA-CIVIL-EDU@ec.europa.eu - Grupa 2: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.