Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/18/11 - Program Jean Monnet - Pierwsze działanie kluczowe - Działalność informacyjna i badawcza w ramach inicjatywy "Zdobywanie wiedzy o UE w szkole".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.174.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 czerwca 2011 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/18/11

Program Jean Monnet - Pierwsze działanie kluczowe

Działalność informacyjna i badawcza w ramach inicjatywy "Zdobywanie wiedzy o UE w szkole"

(2011/C 174/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2011 r.)

1. Wprowadzenie/informacje ogólne

Ogólny poziom wiedzy o Unii Europejskiej, jej polityce i instytucjach trudno uznać za optymalny; znaczna część społeczeństwa dysponuje niewielką lub żadną wiedzą czy informacjami na ten temat. Odnosi się to szczególnie do młodych ludzi, a odzwierciedleniem tej sytuacji jest niska frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 r.

Inicjatywa "Zdobywanie wiedzy o UE w szkole" to szczególna odpowiedź Komisji Europejskiej na wniosek Parlamentu Europejskiego, w którym określono, że program uczenia się przez całe życie "powinien obejmować środki promujące edukację obywatelską (nauczanie i uczenie się) w zakresie demokratycznego obywatelstwa europejskiego, w tym kursy poświęcone Europie i Unii Europejskiej w szkołach średnich w państwach członkowskich UE"(1).

Podstawę prawną stanowi program "Uczenie się przez całe życie"(2), a szczególnie wchodzący w jego zakres program Jean Monnet (pierwsze działanie kluczowe).

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwana dalej "Agencją") działająca w ramach uprawnień powierzonych jej przez Komisję Europejską (zwaną dalej "Komisją") jest odpowiedzialna za zarządzanie niniejszym zaproszeniem do składania wniosków.

2. Cel(-e) i priorytet(-y)

2.1. Cel(-e):

Celem ogólnym jest przekazanie uczniom i studentom faktów i wiedzy na temat Unii Europejskiej, jej instytucji i sposobu ich funkcjonowania.

Szczegółowym celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wspieranie jednostronnych projektów w zakresie działalności informacyjnej i badawczej w ramach programu Jean Monnet, ukierunkowanych na:

– podnoszenie ogólnego poziomu wiedzy o Unii Europejskiej, jej polityce i instytucjach dla zmniejszenia coraz większej różnicy między społeczeństwem a instytucjami europejskimi,

– opracowanie materiałów przeznaczonych dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz nauczycieli kształcenia i szkolenia zawodowego prowadzących zajęcia o tematyce związanej z UE.

2.2. Priorytet(-y):

Priorytetowo traktuje się projekty z udziałem instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji lub stowarzyszeń wymienionych w pkt 3, które mogą wykazać się doświadczeniem w nauczaniu, działalności badawczej i kształceniowej w dziedzinie integracji europejskiej.

3. Kwalifikujący się wnioskodawcy

Wnioski w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie mogą składać:

– instytucje szkolnictwa wyższego,

– instytucje lub stowarzyszenia:

– profesorów i pracowników naukowych specjalizujących się w studiach nad integracją europejską,

– nauczycieli i pedagogów,

– świadczące usługi w zakresie ustawicznego kształcenia i szkolenia nauczycieli,

– instytucji szkolnictwa wyższego lub szkół.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy projektów jednostronnych.

4. Kwalifikujące się działania

Działania kwalifikujące się do zgłoszenia w ramach niniejszego zaproszenia muszą być ukierunkowane na co najmniej jeden z niżej wymienionych celów.

– Opracowanie i przekazywanie odpowiedniej wiedzy dydaktycznej oraz nowych lub dostosowanych materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauczania w dziedzinie integracji europejskiej na poziomie szkoły podstawowej i średniej oraz w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego.

– Organizowanie szkolenia nauczycieli i ich ustawicznego kształcenia poprzez przekazywanie im odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania o integracji europejskiej na poziomie szkoły podstawowej i średniej oraz w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego.

– Organizowanie seminariów lub warsztatów poświęconych integracji europejskiej opracowanych specjalnie dla uczniów szkół podstawowych i średnich oraz instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego. Projekty te muszą być złożone przez instytucje szkolnictwa wyższego, które mogą wykazać się doświadczeniem w nauczaniu i działalności badawczej w dziedzinie integracji europejskiej. Do projektów należy dołączyć wykaz szkół, które zgodziły się uczestniczyć w działaniach.

Działania w ramach projektów należy rozpocząć w okresie od dnia 1 grudnia 2011 r. do dnia 31 stycznia 2012 r. Maksymalny czas trwania projektu wynosi 12 miesięcy.

Koszty poniesione przed okresem kwalifikującym nie będą brane pod uwagę(3).

5. Kryteria przyznawania

Kwalifikujące się wnioski/projekty podlegają ocenie w oparciu o następujące równo ważone kryteria:

Jakość wniosku(-ów)

jakość (doskonałość) składających wniosek organizacji i koordynatorów projektów (CV) w określonej dziedzinie studiów nad integracją europejską lub pedagogiki i szkolenia nauczycieli.

Jakość metodologii i programu prac

jakość i szczegółowość planowanych działań. Strategia osiągania oczekiwanych wyników. Metodologia i zarządzanie programem prac.

Wpływ i adekwatność wyników

prawdopodobny wpływ podejmowanych działań na pobudzenie nauczania o integracji europejskiej na poziomie szkoły podstawowej i średniej oraz w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego. Rozpowszechnianie i wykorzystywanie wyników.

Innowacyjny charakter

stopień innowacyjności projektu.

6. Budżet

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi 2 miliony EUR.

Maksymalna dotacja wynosi 60 tys. EUR(4).

Wkład finansowy Agencji nie może przekraczać 75 % całkowitych kosztów projektu.

W ramach niniejszego zaproszenia dotacje przyznawane będą w systemie finansowania ryczałtowego; ich kwoty będą obliczane zgodnie z liczbą uczestników w stosunku do organizatora wydarzenia edukacyjnego na poziomie szkoły podstawowej i średniej oraz w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego.

Agencja zastrzega sobie prawo do przydzielenia tylko części dostępnych funduszy.

7. Ostateczny termin składania wniosków

Ostateczny termin składania wniosków upływa w dniu:

15 września 2011 r., decyduje data stempla pocztowego.

Przyjmowane będą wyłącznie wnioski złożone na formularzu urzędowym, należycie wypełnione, opatrzone datą, złożone w trzech egzemplarzach (wyraźnie oznaczony oryginał i dwie fotokopie), podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu składającej wniosek organizacji.

Wnioski, które nie będą zawierały wszystkich wymienionych dokumentów sporządzonych w wymaganych językach, oraz wnioski złożone po terminie nie będą brane pod uwagę.

Wnioski należy przesłać pocztą na adres:

Education, Audiovisual and Culture Executive Agency

Unit P2 - Lifelong Learning: Erasmus, Jean Monnet

Call for proposals - EACEA/18/11 - 'Learning EU at School'

Office: BOU2 3/57

Avenue du Bourget/Bourgetlaan 1

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Wnioski przesłane tylko faksem lub pocztą elektroniczną zostaną odrzucone.

8. Szczegółowe informacje

Wytyczne dla wnioskodawców oraz formularze wniosków można pobrać ze strony internetowej:

http://eacea.ec.europa.eu/llp/funding/2011/call_jean_monnet_action_ka1_2011school_en.php

______

(1) Zob. projekt budżetu ogólnego na 2011 r. - zestawienie dochodów i wydatków (COM(2010) 750 wersja ostateczna), s. 411.

http://eur-lex.europa.eu/budget/data/P2011/EN/SEC03.pdf

(2) Zob. decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 45). http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:327:0045:0068:PL:PDF

(3) Dotacji nie przyznaje się wstecz za już ukończone działania. Artykuł 112 ust. 1 rozporządzenia finansowego.

(4) Artykuły 113 rozporządzenia finansowego; 167, 172 przepisów wykonawczych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.