Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/04/13 - w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" - Realizacja europejskich celów strategicznych w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (współpraca zainteresowanych stron, doświadczenia i innowacje).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.118.27

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 kwietnia 2013 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/04/13

w ramach programu "Uczenie się przez całe życie"

Realizacja europejskich celów strategicznych w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (współpraca zainteresowanych stron, doświadczenia i innowacje)

(2013/C 118/07)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2013 r.)

Część A - wsparcie w zakresie realizacji na szczeblu krajowym celów europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"(1)) i podnoszenia świadomości na temat tych celów

Część B - wsparcie na rzecz tworzenia na szczeblu instytucjonalnym innowacyjnej polityki mającej na celu ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, zgodnie z priorytetami określonymi w strategii "Europa 2020" i w "ET 2020".

1.
Cele i opis

Głównym celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest:

promowanie europejskiej współpracy w zakresie opracowania polityki mającej na celu wspieranie - za pośrednictwem "ET 2020" - działań poszczególnych krajów na rzecz realizacji celów strategii "Europa 2020", przedstawionych w "Rocznej analizie wzrostu gospodarczego - rok 2013" i komunikacie "Nowe podejście do edukacji", obejmujących w szczególności rozwój umiejętności w celu zapewnienia rozwoju gospodarczego i konkurencyjności, zwiększenie szans młodych ludzi na zatrudnienie i ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki w kontekście, w którym priorytetowe znaczenie mają efektywne inwestycje w edukację i szkolenia, poprzez:

wspieranie zaangażowania instytucjonalnego oraz zaangażowania w zakresie podnoszenia świadomości, koordynacji i partnerstwa ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na rzecz promowania umiejętności zapewniających rozwój gospodarczy i konkurencyjność oraz zwiększających szanse młodych ludzi na zatrudnienie (część A),
wspieranie rozwoju, testowania i oceny, z wykorzystaniem prób w terenie, innowacyjnej polityki mającej na celu ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (część B).

Wniosek jest także dla ministerstw i zainteresowanych stron szansą przetestowania w rzeczywistych sytuacjach wdrażania innowacyjnej polityki (doświadczeń politycznych) na rzecz osiągnięcia celów europejskich.

2.
Kwalifikujące się organizacje

Wnioski mogą być składane przez organizacje (w tym wszystkie organizacje partnerskie) z siedzibą w państwach uczestniczących w programie "Uczenie się przez całe życie":

27 państwach członkowskich UE,
trzech państwach EOG/EFTA: Islandii, Liechtensteinie, Norwegii,
państwach kandydujących: Chorwacji, Turcji,
Szwajcarii,
Serbii, byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, Bośni i Hercegowinie, Albanii i Czarnogórze(2).

Państwa trzecie nie mogą brać udziału w tej inicjatywie.

Co najmniej jedno państwo z partnerstwa musi być państwem członkowskim UE (odnosi się to tylko do części B niniejszego zaproszenia).

Wnioski muszą zostać złożone przez osobę prawną posiadającą zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Osoby fizyczne nie mogą ubiegać się o przyznanie dotacji.

Beneficjentami mogą być ministerstwa krajowe lub regionalne ds. kształcenia, szkolenia i wdrażania strategii uczenia się przez całe życie oraz inne organy publiczne i organizacje zainteresowanych stron, aktywne w dziedzinie opracowywania i wdrażania strategii uczenia się przez całe życie. Organizacje zainteresowanych stron obejmują europejskie, krajowe i regionalne stowarzyszenia lub organizacje, których główna działalność lub podstawowe obowiązki są bezpośrednio powiązane z sektorem kształcenia i szkolenia, w szczególności organizacje partnerów społecznych oraz inne krajowe lub regionalne stowarzyszenia reprezentujące interesy grupy społecznej w zakresie opracowywania i realizacji strategii uczenia się przez całe życie.

Część A - wsparcie w zakresie realizacji na szczeblu krajowym celów europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"(3)) i podnoszenia świadomości na temat tych celów

Wnioski o dofinansowanie mogą być składane wyłącznie przez krajowe partnerstwa składające się z co najmniej trzech organizacji, w tym przez jeden lub większą liczbę krajowych lub regionalnych organów ds. kształcenia, szkolenia i realizacji strategii uczenia się przez całe życie (edukacji przedszkolnej i szkolnej, kształcenia i szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych) oraz przez inne organy publiczne i organizacje zainteresowanych stron bezpośrednio zaangażowanych w opracowywanie i wdrażanie tych strategii.

Część B - wsparcie na rzecz tworzenia na szczeblu instytucjonalnym innowacyjnej polityki w celu ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, zgodnie z priorytetami określonymi w strategii "Europa 2020" i w "ET 2020".

Wnioski o finansowanie mogą być składane wyłącznie przez ponadnarodowe partnerstwa ministerstw krajowych lub regionalnych odpowiedzialnych za opracowywanie i wdrażanie strategii kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie lub przez inną organizację wyznaczoną przez takie ministerstwa do udzielania odpowiedzi na zaproszenie.

Partnerstwa muszą składać się z co najmniej 5 organizacji pochodzących z 3 lub większej liczby kwalifikujących się państw. Co najmniej jeden partner z danego państwa musi być ministerstwem krajowym lub regionalnym bezpośrednio zaangażowanym w opracowywanie i wdrażanie strategii kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie lub inną organizacją wyznaczoną przez takie ministerstwo do udzielania odpowiedzi na zaproszenie; co najmniej jeden partner musi być również organem oceniającym. Partnerstwo powinno również obejmować inne odpowiednie zainteresowanie strony.

Podpisane pełnomocnictwo(-a) udzielone przez ministerstwo(-a) należy przesłać wraz z papierową wersją wniosku.

W ramach niniejszego zaproszenia wszystkie instytucje szkolnictwa wyższego akredytowane przez państwa członkowskie (państwa uczestniczące) oraz wszystkie instytucje i organizacje zapewniające możliwości kształcenia, które w ciągu ostatnich dwóch lat otrzymały ponad 50 % swoich rocznych przychodów ze źródeł publicznych (wyłączając inne dotacje na działanie przyznane przez Unię Europejską) lub które podlegają kontroli organów publicznych lub ich przedstawicieli, uznaje się za organy publiczne. Takie organizacje są zobowiązane do stwierdzenia w podpisanym oświadczeniu honorowym (wchodzącym w skład pakietu dokumentów składanych w ramach wniosku), że spełniają kryteria wskazanej powyżej definicji organu publicznego. Agencja zastrzega sobie prawo do zażądania przedstawienia dokumentacji potwierdzającej prawdziwość tego oświadczenia.

3.
Kwalifikujące się działania

Część A - wsparcie w zakresie realizacji na szczeblu krajowym celów europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"(3)) i podnoszenia świadomości na temat tych celów

Działania finansowane w ramach tej części obejmują:

działania w zakresie podnoszenia świadomości stymulujące debaty krajowe i dialog związany z realizacją czterech celów strategicznych "ET 2020" służących realizacji strategii "Europa 2020",
tworzenie forów zainteresowanych stron na temat krajowych strategii uczenia się przez całe życie w celu zwalczania bezrobocia wśród młodych ludzi i promowania wzrostu gospodarczego,
rozpowszechnianie informacji oraz działania w zakresie podnoszenia świadomości w kontekście "ET 2020" w celu zwiększenia możliwości wynikających z alternatywnych ścieżek kształcenia,
podejmowanie działań następczych na szczeblu krajowym poprzez powiązanie wyników otwartej metody koordynacji z istniejącymi programami krajowymi.

Część B - wsparcie na rzecz tworzenia na szczeblu instytucjonalnym innowacyjnej polityki w celu ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, zgodnie z priorytetami określonymi w strategii "Europa 2020" i w "ET 2020".

Działania finansowane w ramach tej części obejmują:

rozwój, testowanie i ocenę innowacyjnej polityki mającej na celu ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, z wykorzystaniem prób w terenie przeprowadzanych przez partnerstwa ponadnarodowe,
wspólne opracowywanie i testowanie działań prowadzonych w ramach innowacyjnej polityki, obejmujących wystarczającą liczbę instytucji oświatowych,
analiza z politycznego punktu widzenia efektywności, skuteczności i warunków skalowalności eksperymentów dotyczących strategii oraz przeniesienie dobrych praktyk na szczebel ponadnarodowy,
działania zapewniające systematyczne rozpowszechniane informacji na poziomie krajowym i europejskim; usprawnienie wymiany informacji między różnymi systemami i strategiami w zakresie kształcenia i szkolenia.

Części A i B:

Działania należy rozpocząć między dniem 1 marca 2014 r. a dniem 31 maja 2014 r.

Obowiązkowy czas trwania projektów wynosi 12 miesięcy w przypadku części A i 36 miesięcy w przypadku części B. Wnioski w sprawie projektów zaplanowanych na okres inny niż określony w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków nie będą przyjmowane.

4.
Kryteria przyznawania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

Część A - wsparcie w zakresie wdrażania na szczeblu krajowym i podnoszenia świadomości na temat celów europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"):

1)
istotność (30 %);
2)
jakość planu działań (10 %);
3)
jakość metodologii (10 %);
4)
jakość konsorcjum (10 %);
5)
stosunek korzyści i kosztów (10 %);
6)
wpływ (20 %);
7)
jakość planu waloryzacji (rozpowszechnianie i zastosowanie wyników) (10 %).

Część B - wsparcie na rzecz tworzenia na szczeblu instytucjonalnym innowacyjnej polityki w celu ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, zgodnie z priorytetami określonymi w strategii "Europa 2020" i w "ET 2020":

1)
istotność (30 %);
2)
jakość planu działań (10 %);
3)
jakość metodologii (10 %);
4)
jakość konsorcjum (10 %);
5)
stosunek korzyści i kosztów (10 %);
6)
wpływ i europejska wartość dodana (20 %);
7)
jakość planu waloryzacji (rozpowszechnianie i zastosowanie wyników) (10 %).
5.
Budżet

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi 4 mln EUR.

Wkład finansowy Unii Europejskiej nie może przekroczyć 75 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Maksymalna wysokość dotacji na projekt wynosi 120.000 EUR w odniesieniu do części A oraz 800.000 EUR w odniesieniu do części B.

Agencja zamierza przekazać dostępną kwotę zgodnie z poniższym orientacyjnym podziałem: 1.200.000 EUR na część A i 2.800.000 EUR na część B. Ostateczny podział środków zależy jednak od liczby i jakości wniosków otrzymanych w częściach A i B.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

6.
Termin składania wniosków

Przyjmowane będą wyłącznie wnioski złożone na odpowiednim formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, zawierające zrównoważony budżet (przychody/wydatki), złożone za pośrednictwem Internetu (egzemplarz oryginalny) i podpisane przez osobę uprawnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji ubiegającej się o dotację.

Termin: poniedziałek, dnia 16 września 2013 r. o godz. 12.00 w południe (czas środkowoeuropejski).

Wnioski, które nie zawierają wszystkich określonych dokumentów i które nie zostały złożone przed upływem terminu, nie będą rozpatrywane.

Kompletny wniosek składa się z następujących elementów:

jednego egzemplarza oryginalnego pakietu wniosku (eForm oraz jego cztery załączniki), który należy złożyć online zgodnie z instrukcją przedstawioną w podręczniku użytkownika eForm. Wersję tę, wraz z załącznikami, uważa się za wersję główną,
jednej wersji papierowej, którą należy przesłać listem zwykłym lub poleconym natychmiast po złożeniu wniosku online na poniższy adres:

Education, Audiovisual & Culture Executive Agency

Unit P9 - Lifelong Learning: Eurydice and Policy Support

Key Activity 1 - ECET (ET 2020)

Call for Proposals EACEA/04/13 - Part A/Part B (proszę sprecyzować)

BOU2 01/055

Avenue du Bourget/Bourgetlaan 1

1140 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Wnioski, które nie zostaną złożone w terminie, nie będą rozpatrywane.

Wnioski wysłane faksem lub tylko emailem zostaną odrzucone.

Więcej informacji znajduje się w wytycznych dotyczących składania wniosków.

7.
Dodatkowe informacje

Szczegółowe wytyczne dotyczące niniejszego zaproszenia do składania wniosków oraz pakiet wniosku znajdują się na następującej stronie internetowej:

http://eacea.ec.europa.eu/llp/funding/2013/call_ecet_2013_en.php

Wnioski należy składać na przeznaczonych do tego formularzach - powinny one zawierać wszystkie załączniki i informacje zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi.

______

(1) http://ec.europa.eu/education/lifelong-learnin-gpolicy/policy-framework_en.htm

(2) Udział Albanii, Bośni i Hercegowiny oraz Czarnogóry w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków jest uzależniony od podpisania protokołu ustaleń pomiędzy Komisją a właściwymi organami w każdym z tych krajów. W przypadku gdy protokół ustaleń nie zostanie podpisany przed upływem miesiąca od wydania decyzji o przyznaniu dotacji, uczestnicy z danego kraju nie otrzymają finansowania i nie będą uwzględniani przy obliczaniu minimalnej liczby uczestników konsorcjum/partnerstwa.

(3) Porównaj: przypis 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.