Zaproszenie do składania wniosków 2018 - Programy proste - Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014.
Dz.U.UE.C.2018.9.15
Akt nienormatywnyZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW 2018
Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014
(2018/C 9/09)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2018 r.)
W dniu 22 października 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 1 . Rozporządzenie to uzupełnia rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 2 , a zasady jego stosowania zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1831 3 .
Ogólnym celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego.
Celami szczegółowymi działań informacyjnych i promocyjnych są:
W rocznym programie prac Komisji na 2018 r., przyjętym decyzją wykonawczą 4 w dniu 15 listopada 2017 r., ustalono szczegóły przyznawania współfinansowania oraz priorytety dotyczące programów prostych, jak i programów, w których uczestniczy wiele państw, na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich. Są one dostępne pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/annual-work-programmes/2018/index_en.htm
Komisja Europejska powierzyła Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (zwanej dalej "Chafea") zarządzanie niektórymi częściami działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich, w tym rozpoczęcie procedury zaproszenia do składania wniosków oraz ocenę wniosków dotyczących programów prostych.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wdrożenia programów prostych na podstawie sekcji 1.2.1.1 (działania w ramach priorytetu tematycznego 1: programy proste na rynku wewnętrznym) oraz sekcji 1.2.1.2 (działania w ramach priorytetu tematycznego 2: programy proste w państwach trzecich) załącznika I do rocznego programu prac na 2018 r.
W sekcji 1.2.1.1 i 1.2.1.2 załącznika I do rocznego programu prac na 2018 r. ustanawia się priorytety tematyczne w odniesieniu do działań, które mają być współfinansowane w ramach niniejszego zaproszenia (zob. również sekcja 6.2 poniżej dotycząca kwalifikujących się działań). Wnioski składane w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie muszą wchodzić w zakres jednego z 6 tematów określonych we wspomnianych sekcjach rocznego programu prac; w przeciwnym razie nie zostaną uwzględnione przy przyznawaniu finansowania. Wnioskodawcy mogą złożyć kilka wniosków dotyczących różnych projektów w ramach tego samego tematu priorytetowego. Wnioskodawcy mogą również złożyć kilka wniosków dotyczących różnych projektów w ramach różnych priorytetów tematycznych lub tematów.
Termin składania wniosków upływa dnia 12 kwietnia 2018 r. o godzinie 17.00 CET (czasu środkowoeuropejskiego).
Etapy/Terminy | Data i godzina albo orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | 12.1.2018 |
b) | Termin zadawania pytań niezwiązanych z IT | 29.3.2018 17.00 CET |
c) | Termin odpowiedzi na pytania niezwiązane z IT | 5.4.2018 17.00 CET |
d) | Termin składania wniosków | 12.4.2018 17.00 CET |
e) | Okres oceny | kwiecień-sierpień 2018 r. |
f) | Decyzja Komisji | październik 2018 r. |
g) | Przekazanie informacji wnioskodawcom przez państwa członkowskie | październik 2018 r. |
h) | Etap dostosowania dotacji | październik 2018 r.-styczeń 2019 r. |
i) | Podpisanie umowy o udzielenie dotacji pomiędzy państwami członkowskimi i beneficjentami | < styczeń 2019 r. |
j) | Data rozpoczęcia działania | > 1.1.2019 |
Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie działań w ramach tego zaproszenia wynosi 95 000 000 EUR. Orientacyjne kwoty dostępne na temat są wskazane w tabeli "Kwalifikujące się działania" w sekcji 6.2 poniżej.
Kwota ta zależy od dostępności środków ujętych w budżecie ogólnym UE na 2019 r. po jego przyjęciu przez władzę budżetową lub przewidzianych w dwunastych częściach środków tymczasowych. Kwota ta zależy również od dostępności środków na kolejne 3 lata, biorąc pod uwagę niezróżnicowany charakter środków.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
Wnioski należy przesłać nie później niż w terminie składania wniosków, o którym mowa w sekcji 3.
Wniosek musi zostać złożony przez koordynatora elektronicznie za pośrednictwem portalu dla uczestników (elektroniczny system składania wniosków jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/ opportunities/agrip/index.html
Nieprzestrzeganie wyżej wymienionych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
Wnioski można składać w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej. Niemniej przy przygotowywaniu wniosków wnioskodawcy powinni wziąć pod uwagę, że umowami o udzielenie dotacji będą zarządzać państwa członkowskie. W konsekwencji zachęca się wnioskodawców do przedstawienia wniosku w języku(-ach) państwa członkowskiego pochodzenia organizacji inicjującej(-ych), chyba że dane państwo członkowskie wyraziło zgodę na podpisanie umowy o udzielenie dotacji w języku angielskim 5 . Dla ułatwienia przeglądu wniosków przez niezależnych ekspertów, którzy wnoszą wkład techniczny do oceny, wnioskowi powinno najlepiej towarzyszyć tłumaczenie części technicznej wniosku (część B) na język angielski, jeżeli wniosek jest napisany w innym języku urzędowym UE.
Wnioski dotyczące programów prostych mogą być składane wyłącznie przez osoby prawne lub inne podmioty, które nie mają osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony interesów finansowych Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, o których mowa w art. 131 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym").
Dokładniej rzecz ujmując, kwalifikują się wnioski złożone przez następujące organizacje i podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014:
Wymienione powyżej organizacje inicjujące mogą złożyć wniosek, pod warunkiem że reprezentują one sektor lub produkt, do którego odnosi się wniosek, zgodnie z warunkami określonymi w art. 1 ust. 1 lub 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829, a więc w następujący sposób:
W drodze odstępstwa od powyższych ppkt (i) i (ii) można przyjąć niższe progi, jeśli organizacja inicjująca wykaże w przedstawionym wniosku, że istnieją szczególne okoliczności, w tym dowody dotyczące struktury rynku, które uzasadniałyby uznanie organizacji inicjującej za reprezentatywną dla danego(-ych) produktu(-ów) lub sektora.
Wnioski może złożyć jedna organizacja inicjująca lub większa ich liczba, przy czym wówczas wszystkie organizacje muszą pochodzić z tego samego państwa członkowskiego.
Jedynie wnioski złożone przez podmioty mające siedzibę w państwach członkowskich UE są kwalifikowalne.
Informacja dla wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa: Prosimy mieć na uwadze, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione przez cały czas trwania dotacji. W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie dotowania bez zawarcia z UE umowy, która w szczególności zapewni dalszą kwalifikowalność wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa, wnioskodawcy ze Zjednoczonego Królestwa przestaną otrzymywać dotacje UE (w miarę możliwości przy zachowaniu prawa do udziału w projekcie) lub będą musieli wycofać się z projektu na mocy art. 34.3 umowy o udzielenie dotacji. |
Niekwalifikujące się podmioty: wnioskodawcy, którzy już korzystają z finansowania unijnego w ramach tych samych działań informacyjnych i promocyjnych, które stanowią część ich wniosku(-ów), nie kwalifikują się do finansowania unijnego w odniesieniu do tych działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Dodatkowo każdy wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia odpowiednich dokumentów zaświadczających, że spełnia kryteria reprezentatywności określone w art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.
Wnioski muszą spełniać kryteria kwalifikowalności wymienione w załączniku II do rocznego programu prac, mianowicie:
Informacja dla wnioskodawców składających wnioski skierowane do Zjednoczonego Królestwa: prosimy mieć na uwadze, że wycofanie się Zjednoczonego Królestwa z UE może skutkować zmianami we wdrażaniu programów. |
Do celów oceny kwalifikowalności planowanych działań należy przedstawić następujące informacje:
Ponadto wniosek musi być również zgodny z jednym z priorytetów tematycznych wymienionych w rocznym programie prac na 2018 r. w przypadku programów prostych. Poniżej zamieszczono fragmenty rocznego programu prac na 2018 r. zawierające 6 tematów, w odniesieniu do których można składać wnioski. Tekst zawiera opis tematu, przewidzianą odnośną kwotę, cele i oczekiwane wyniki.
Działania w ramach priorytetu tematycznego 1: Programy proste na rynku wewnętrznym
Tematy | Przewidywana łączna kwota | Roczne priorytety, cele i oczekiwane wyniki |
Temat 1 - Programy informacyjne i promocyjne mające na celu poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 | 11 000 000 EUR | Celem jest poszerzenie wiedzy o poszczególnych unijnych systemach jakości i ich lepsza rozpoznawalność: |
a) systemy jakości: chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG), gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS) i fakultatywne określenia jakościowe; | ||
b) ekologiczna metoda produkcji; | ||
c) logo dla produktów rolnych wysokiej jakości właściwych dla najbardziej oddalonych regionów Unii. | ||
Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości powinny stanowić kluczowy priorytet w ramach rynku wewnętrznego, ponieważ takie systemy zapewniają konsumentom gwarancje w zakresie jakości produktu i jego cech lub stosowanego procesu produkcji, tworzą wartość dodaną odnośnych produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe. | ||
Jednym z oczekiwanych wyników jest zwiększenie stopnia rozpoznawalności przez konsumentów europejskich logo związanego z unijnymi systemami jakości, mając na względzie, że - zgodnie ze specjalnym sondażem Eurobarometru (nr 440) - tylko 20 % europejskich konsumentów rozpoznaje logo produktów o chronionej nazwie pochodzenia (ChNP), 17 % - logo produktów o chronionym oznaczeniu geograficznym (ChOG), a 15 % - logo produktów o gwarantowanej tradycyjnej specjalności, podczas gdy te systemy są głównymi unijnymi systemami jakości. Co więcej, tylko 23 % europejskich konsumentów rozpoznaje unijne logo rolnictwa ekologicznego. Oczekiwanym skutkiem końcowym jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych zarejestrowanych w ramach unijnego systemu jakości, zwiększenie ich widoczności i zwiększenie ich udziału w rynku. | ||
Temat 2 - Programy informacyjne i promocyjne, których celem jest podkreślenie szczególnych właściwości metod rolniczych stosowanych w Unii oraz cech europejskich produktów rolnych i spożywczych oraz systemów jakości określonych w art. 5 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 | 7 000 000 EUR | Celem jest podkreślenie przynajmniej jednej ze szczególnych właściwości metod produkcji rolnej w Unii, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych (w tym właściwych praktyk żywieniowych i odpowiedzialnego spożywania kwalifikowalnych napojów alkoholowych), dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego charakteru oraz cech produktów rolnych i spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji. Oczekiwanym ostatecznym efektem jest poszerzenie wiedzy europejskich konsumentów na temat zalet unijnych produktów rolnych oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności i udziału w rynku. |
Temat 3 - Programy informacyjne i promocyjne, których celem jest podkreślenie zrównoważonego charakteru produkcji mięsa baraniego/koziego (*) | 2 000 000 EUR | Sektor baraniny i koziny jest bardzo niestabilny: spożycie mięsa baraniego/koziego maleje i podlega silnej konkurencji ze strony tańszych importerów. Celem jest podkreślenie zrównoważonego charakteru sektora produkcji mięsa baraniego/koziego, który uważa się za najbardziej ekstensywny system produkcji zwierzęcej i który odgrywa ważną rolę w ochronie środowiska i utrzymaniu różnorodności biologicznej. Stada małych przeżuwaczy są wypasane na terenach unijnych, z których około 80 % wykazuje utrudnienia naturalne, oraz odgrywają aktywną rolę w zatrzymaniu społeczności wiejskiej oraz zachowaniu łąk i pastwisk. Przedmiotowe działania mają podkreślić zrównoważony charakter produkcji pod kątem środowiskowym, jednocześnie zwracając uwagę na jej korzystny wpływ na działania w dziedzinie klimatu i na środowisko. |
Działania mogą dotyczyć na przykład sposobu, w jaki promowany(-e) produkt(-y) i ich metoda(-y) produkcji przyczyniają się do: złagodzenia zmiany klimatu (np. ograniczenia emisji gazów cieplarnianych) i/lub dostosowania do zmiany klimatu; różnorodności biologicznej, ochrony i zrównoważonego użytkowania (np. krajobrazu, zasobów genetycznych); zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi (np. efektywnego wykorzystywania wody, ograniczenia wykorzystywania nawozów lub pestycydów); zrównoważonego gospodarowania glebą (np. ograniczenia erozji; bilansu składników nawozowych; zapobiegania zasoleniu lub zakwaszeniu). Mogą również podkreślić aktywną rolę ekstensywnej hodowli owiec/kóz w zatrzymaniu społeczności wiejskiej oraz utrzymaniu łąk i/lub pastwisk sezonowego wypasu. Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie świadomości w kwestii zalet unijnych produktów rolnych wśród konsumentów europejskich oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia odnośnych unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku. | ||
(*) Mięso baranie/kozie kwalifikuje się również w ramach tematów 1 i 2. W odniesieniu do programów dotyczących mięsa baraniego/ koziego, zaproponowanych w ramach tematu 2, poruszane zagadnienie powinno być inne niż zrównoważony charakter produkcji mięsa baraniego/koziego, aby uniknąć pokrywania się informacji (z wyjątkiem sytuacji, w której mięso baranie/kozie jest powiązane z innym produktem lub z innymi produktami). |
Działania w ramach priorytetu tematycznego 2: Programy proste w państwach trzecich
Dodatkowe informacje ogólne skierowane do wnioskodawców są podane w sekcji 1.2.1.2 załącznika I do programu prac.
Tematy | Przewidywana łączna kwota | Roczne priorytety, cele i oczekiwane wyniki |
Temat 4 - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z następujących państw: Chiny (w tym Hongkong i Makau), Japonia, Korea Południowa, Tajwan, państwa Azji Południowo-Wschodniej lub Azji Południowej (*) | 26 250 000 EUR | Programy informacyjne i promocyjne powinny są skierowane do co najmniej jednego z państw określonych w odpowiednim temacie. Cele tych programów są zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi określonymi w art. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014. |
Temat 5 - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z następujących państw: Kanada, USA, Meksyk lub Kolumbia | 22 500 000 EUR | Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, zwiększenie ich widoczności i ich udziału w rynku w tych państwach |
Temat 6 - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do innych obszarów geograficznych | 26 250 000 EUR | docelowych. |
(*) Skład regionów jest zgodny z klasyfikacją państw i regionów ONZ. Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat wykazu państw tworzących obszary geograficzne, zob. http://unstats.un.org/unsd/methods/m49/m49regin.htm. |
Gdy organizacja inicjująca pragnie skupić się na kilku regionach priorytetowych w państwach trzecich, musi złożyć albo kilka wniosków (jeden wniosek na temat), albo wniosek w ramach tematu "programy informacyjne i promocyjne skierowane do innych obszarów geograficznych". Temat ten odnosi się do obszarów geograficznych, które nie zostały wymienione w ramach tematów 4 i 5, ale może również dotyczyć kombinacji kilku regionów priorytetowych wymienionych w ramach tematów 4 i 5.
Rodzaje kwalifikujących się działań
Działania promocyjne i informacyjne mogą w szczególności obejmować następujące działania kwalifikujące się w ramach niniejszego zaproszenia:
Degustowanie i dystrybuowanie próbek jest niedozwolone w ramach kampanii w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, prowadzonych na rynku wewnętrznym; działania te są jednak akceptowalne, jeśli uzupełniają oraz wspierają działania informacyjne dotyczące systemów jakości i ekologicznej metody produkcji. |
Okres realizacji
Współfinansowane działanie (dostarczanie informacji/programy promocyjne) jest realizowane przez okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż przez trzy lata.
We wnioskach należy określić czas trwania działania.
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia:
Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury przyznania współfinansowania, jeżeli w trakcie procedury udzielenia dotacji znajdują się w jednej z sytuacji opisanych w art. 107 rozporządzenia finansowego:
W celu wykazania zgodności z kryteriami wykluczenia, składając wniosek przez internet, koordynator musi zaznaczyć odpowiednią rubrykę. Wszyscy beneficjenci (w przypadku dotacji dla wielu beneficjentów), którzy zostali wybrani do przyznania współfinansowania, muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i 2 oraz art. 107 i 108 rozporządzenia finansowego. Wnioskodawcy powinni postępować zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na portalu dla uczestników.
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez okres realizacji działania i muszą uczestniczyć w jego finansowaniu.
Zdolność finansowa wszystkich wnioskodawców będzie oceniana zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego. Taka ocena nie zostanie dokonana, jeżeli:
Dokumenty potwierdzające, które należy załączyć do elektronicznego formularza wniosku w celu umożliwienia oceny zdolności finansowej, obejmują:
Ponadto w przypadku koordynatora lub innego beneficjenta występującego o wkład UE wynoszący ≥ 750 000 EUR (pułap na beneficjenta):
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania programu.
Wnioskodawcy muszą wykazać, że na kierownika projektu zostanie wyznaczona co najmniej jedna osoba fizyczna, która współpracuje z wnioskodawcą na podstawie umowy o pracę lub która została przydzielona do działania na podstawie równoważnego aktu powołania, płatnego oddelegowania lub innych rodzajów umów bezpośrednich (np. obejmujących świadczenie usług). Kierownik projektu musi mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami. Na dowód należy dostarczyć następujące informacje w załączniku "Dodatkowe informacje":
W przypadkach gdy organizacje inicjujące proponują realizację niektórych części wniosku, należy udowodnić, że posiadają one co najmniej trzyletnie doświadczenie w zakresie realizacji działań informacyjnych i promocyjnych. Na dowód należy dostarczyć następujące informacje w załączniku "Dodatkowe informacje":
Część B formularza pozwala na ocenę wniosku na podstawie kryteriów przyznania finansowania.
Wnioskodawcy muszą zaproponować skuteczną strukturę zarządzania oraz przedstawić jasny i dokładny opis strategii i spodziewanych wyników.
Treść każdego wniosku będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów oraz kryteriów szczegółowych:
Kryteria | Maksymalna ilość punków | Próg |
1. Wymiar unijny | 20 | 14 |
2. Jakość wniosku technicznego | 40 | 24 |
3. Jakość zarządzania projektem | 10 | 6 |
4. Budżet i opłacalność | 30 | 18 |
SUMA | 100 | 62 |
Wnioski znajdujące się poniżej ogólnych lub indywidualnych progów przedstawionych powyżej należy odrzucić. Następujące kryteria szczegółowe są brane pod uwagę przy ocenie każdego z głównych kryteriów udzielania dotacji:
Po dokonaniu oceny wszystkie kwalifikujące się wnioski zostają uszeregowane według całkowitej liczby przyznanych punktów.
Wkłady finansowe przyznaje się wnioskom, które uzyskały najwyższą liczbę punktów, do wysokości dostępnych środków budżetowych.
Oddzielny ranking ustala się dla każdego z tematów priorytetowych wymienionych w sekcji 6.2 niniejszego zaproszenia.
Jeżeli to samo miejsce w rankingu zajmują dwa wnioski (lub więcej), które otrzymały taką samą liczbę punktów, wówczas w pierwszej kolejności wybiera się wniosek(-ki), który(-e) umożliwia(-ją) największe zróżnicowanie pod względem produktów lub rynków docelowych. Oznacza to, że spośród dwóch wniosków zajmujących to samo miejsce, Komisja wybiera najpierw ten, którego treść (przede wszystkim pod względem produktów, po drugie pod względem rynku docelowego) nie jest jeszcze reprezentowana w rankingu. Jeżeli nie można zastosować tego kryterium, wówczas Komisja wybiera najpierw ten program, który uzyskał wyższy wynik na podstawie indywidualnych kryteriów przyznania finansowania. W pierwszej kolejności porówna wyniki za kryterium "Wymiar unijny", następnie za kryterium "Jakość wniosku technicznego", a w ostatniej kolejności za kryterium "Budżet i opłacalność".
Jeżeli w rankingu odnoszącym się do danego tematu nie złożono dostatecznej liczby wniosków, która wyczerpywałaby przewidzianą kwotę, pozostała kwota może zostać przydzielona do innych tematów zgodnie z następującymi kryteriami:
Kolejność rankingów będzie ściśle przestrzegana.
Po dokonaniu oceny Chafea sporządza wykaz wniosków rekomendowanych do przyznania wsparcia finansowego, ułożony według całkowitej liczby przyznanych punktów.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 Komisja Europejska przyjmuje akty wykonawcze określające wybrane programy proste, ewentualne zmiany, jakie należy w nich wprowadzić, oraz odpowiadające im budżety (decyzja o udzieleniu dotacji).
Ta decyzja Komisji będzie zawierać wykaz wybranych programów przyjętych do wkładu finansowego Unii na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014. Ta decyzja będzie skierowana do właściwych państw członkowskich. Zainteresowane państwa członkowskie są odpowiedzialne za należytą realizację wybranych programów prostych oraz za stosowne płatności.
Jak tylko Komisja przyjmie ten akt wykonawczy, prześle kopie wybranych programów do zainteresowanych państw członkowskich. Państwa członkowskie niezwłocznie informują organizacje inicjujące o wyniku rozpatrzenia ich wniosków.
Państwa członkowskie zawierają umowy o udzielenie dotacji na realizację programów z wybranymi organizacjami inicjującymi zgodnie z wymogami określonymi w art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831. Umowa o udzielenie dotacji będzie zwłaszcza zawierać szczegółowe warunki i poziom finansowania, jak również odpowiednie zobowiązania stron.
Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii.
Wnioskodawcy wskazują źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie lub część działania bądź na jego funkcjonowanie (dotacje operacyjne), a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Pozostałą część wydatków ponosi wyłącznie organizacja inicjująca.
Dopuszczalne są wkłady finansowe przekazane na rzecz beneficjenta przez jego członków, w szczególności na rzecz pokrycia kosztów, które są kwalifikowalne w ramach działania; wkłady te będą uznawane za wpływy.
Szacowany budżet działania musi zostać przedstawiony w części A formularza wniosku. Musi o zawierać zbilansowane przychody i wydatki.
Budżet jest sporządzany w euro.
Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej:
http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm
Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów 20 .
Od beneficjenta oczekuje się jasnego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.
W przypadku gdy organizacja inicjująca jest podmiotem prawa publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 21 , musi wybrać podwykonawców zgodnie z krajowymi przepisami transponującymi wymienioną dyrektywą.
Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki stosowane we wszelkich umowach realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, w uzupełnieniu do nich, następujące warunki:
Zlecanie podwykonawstwa podmiotom mającym powiązania strukturalne z beneficjentem
Podwykonawstwo może również być zlecone podmiotom, które mają powiązania strukturalne z beneficjentem, ale tylko jeżeli cena jest ograniczona do rzeczywistych kosztów poniesionych przez podmiot (tj. bez marży zysku).
Zadania, jakie mają być realizowane przez takie podmioty, muszą być wyraźnie określone w części technicznej wniosku.
Współfinansowanie przyjmuje formę zwrotu określonej części faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych; będzie ono również zawierać stawkę ryczałtową obejmującą koszty pośrednie (odpowiadające 4 % kwalifikowalnych kosztów personelu), które są związane z realizacją działania 22 .
Maksymalna wnioskowana kwota
Dotacja UE jest ograniczona do następującej maksymalnej stawki współfinansowania:
Te dwie ostatnie wartości procentowe mają zastosowanie do tych programów zatwierdzonych przez Komisję przed datą, począwszy od której zainteresowane państwo członkowskie nie otrzymuje już takiej pomocy finansowej.
Co za tym idzie, część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zasada współfinansowania).
Koszty kwalifikowalne
Koszty kwalifikowalne są faktycznie ponoszone przez beneficjenta dotacji i spełniają wszystkie kryteria określone w art. 6.1 i 6.2 wzoru umowy o udzielenie dotacji i art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.
Koszty niekwalifikowalne
Koszty niekwalifikowalne to koszty niespełniające warunków określonych w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829. Są one wymienione w art. 6.4 wzoru umowy o udzielenie dotacji.
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Ostateczną kwotę dotacji oblicza się po zakończeniu programu, po zatwierdzeniu wniosku o płatność.
"Ostateczna kwota dotacji" zależy od rzeczywistego stopnia, w jakim program został zrealizowany zgodnie z warunkami umowy.
Kwota ta jest obliczana przez państwo członkowskie - w momencie dokonywania płatności salda - zgodnie z art. 15 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Organizacja inicjująca może złożyć do danego państwa członkowskiego wniosek o wypłatę zaliczki zgodnie z art. 13 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Wnioski o płatności okresowe wkładów finansowych Unii są składane przez organizację inicjującą do państw członkowskich zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Wnioski o wypłatę salda są składane przez organizację inicjującą do państwa członkowskiego zgodnie z art. 15 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831 wypłata zaliczki jest uwarunkowana złożeniem przez organizację inicjującą zabezpieczenia równego kwocie zaliczki na rzecz państwa członkowskiego zgodnie z rozdziałem IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 24 .
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich działaniach, na które wykorzystuje się dotację.
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwidocznienia nazwy i emblematu Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
Zasady graficznego powielania emblematu europejskiego zamieszczono w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym 25 .
Ponadto wszystkie materiały wizualne wyprodukowane w ramach programów promocyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską muszą być opatrzone hasłem "Enjoy it's from Europe" ("Smacznego, to z Europy"). Wytyczne dotyczące wykorzystywania hasła, jak również pliki graficzne można pobrać ze strony promocyjnej portalu Europa 26 .
Wreszcie wszystkie materiały pisemne, tj. broszury, plakaty, ulotki, transparenty, billboardy, reklamy drukowane, artykuły w prasie, strony internetowe (z wyjątkiem małych gadżetów) powinny zawierać zastrzeżenie prawne zgodnie z warunkami wyszczególnionymi w umowie o udzielenie dotacji, z wyjaśnieniem, że przedstawiają one poglądy autora. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys osób uczestniczących we współfinansowanym działaniu). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 27 . O ile nie określono inaczej, pytania oraz wszelkie wymagane dane osobowe są niezbędne do oceny oferty zgodnie ze specyfikacją zaproszenia do składania wniosków i będą przetwarzane wyłącznie w tym celu przez agencję wykonawczą/Komisję lub osoby trzecie działające w imieniu i pod kierownictwem agencji wykonawczej/Komisji. Zainteresowani mogą znaleźć dalsze szczegóły dotyczące procesów przetwarzania, przysługujących im praw i sposobie ich egzekwowania w oświadczeniu o ochronie prywatności opublikowanym na portalu dla uczestników:
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/support/legal_notices.html
oraz na stronie internetowej Agencji:
http://ec.europa.eu/chafea/about/data_protection.html
Zachęca się wnioskodawców do sprawdzania odpowiedniego oświadczenia o ochronie prywatności w regularnych odstępach czasu, tak aby mogli być należycie informowani o ewentualnych aktualizacjach, które mogą nastąpić przed upływem terminu składania wniosków lub po nim. Beneficjenci zobowiązują się do poinformowania pracowników o odpowiednich procesach przetwarzania, które mają być przeprowadzane przez Agencję; w tym celu muszą dostarczyć im oświadczenia o ochronie prywatności opublikowane przez Agencję na portalu dla uczestników przed przekazaniem ich danych Agencji. Dane osobowe mogą być rejestrowane w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 105a i 108 rozporządzenia finansowego UE zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wnioski należy składać przed upływem terminu określonego w sekcji 3 za pośrednictwem elektronicznego system składania wniosków: http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html
Przed złożeniem wniosku:
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.
Wnioskodawcy przestrzegają limitu stron oraz spełniają wymagania dotyczące formatowania wniosku technicznego (część B), które są określone w systemie składania wniosków.
Składając wniosek, wnioskodawca akceptuje procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, do których zaproszenie się odnosi.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja lub Agencja może zwrócić się w tym celu do wnioskodawcy podczas procesu oceny 28 .
Kontakt
W przypadku pytań dotyczących składania wniosku przez internet należy za pośrednictwem portalu dla uczestników skontaktować się z ustanowionym w tym celu Helpdeskiem IT:
http://ec.europa.eu/research/index.cfm?lg=pl&pg=enquiries
W przypadku pytań niezwiązanych z IT należy kontaktować się z Helpdeskiem Chafea [e-mail: CHAFEA-AGRI-CALLS@ec.europa.eu]. Pytania należy zgłosić najpóźniej do 29 marca 2018 r. godz. 17.00 CET (czasu środkowoeuropejskiego). Odpowiedzi na pytania zostaną opublikowane na stronie http://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html do dnia 5 kwietnia 2018 r. godz. 17.00 CET (czasu środkowoeuropejskiego).
Najczęściej zadawane pytania są publikowane na stronie internetowej Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności: http://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html.
W korespondencji związanej z niniejszym zaproszeniem (np. w przypadku próśb o udzielenie informacji lub przy składaniu wniosku) należy wyraźnie odnieść się do tego konkretnego zaproszenia. Gdy tylko system elektronicznej wymiany przydzieli wnioskowi numer identyfikacyjny, wnioskodawca musi używać tego numeru we wszelkiej dalszej korespondencji.
Po upływie terminu składania wniosków wprowadzanie zmian do wniosku jest niemożliwe.
Powiązane dokumenty:
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.