Zaproszenie do składania wniosków 2016 - Programy, w których uczestniczy wiele państw - Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.41.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 lutego 2016 r.

Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014

(2016/C 41/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2016 r.)

1.

 KONTEKST I CEL NINIEJSZEGO ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW

1.1.
Działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych

W dniu 22 października 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1144/2014 1 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008. Rozporządzenie to zostało uzupełnione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/1829 2 , a zasady jego stosowania zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1831 3 .

Ogólnym celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego.

Cele szczegółowe działań informacyjnych i promocyjnych to:

a)
poszerzenie wiedzy o zaletach unijnych produktów rolnych i wysokich standardach stosowanych w Unii do metod produkcji;
b)
zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolnych i niektórych produktów spożywczych oraz zwiększenie ich widoczności zarówno w Unii, jak i poza nią;
c)
poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości i poprawa ich rozpoznawalności
d)
zwiększenie udziału w rynku unijnych produktów rolnych i niektórych produktów spożywczych, ze szczególnym uwzględnieniem rynków w państwach trzecich o najwyższym potencjale wzrostu;
e)
przywrócenie normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów.
1.2.
Roczny program prac Komisji na 2016 r.

W rocznym programie prac Komisji na 2016 r., przyjętym w dniu 13 października 2015 r., ustalono szczegóły przyznawania współfinansowania oraz priorytety dotyczące działań w odniesieniu do propozycji programów prostych, jak i programów, w których uczestniczy wiele państw, na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich. Są one dostępne pod następującym adresem:

http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/annual-work-programmes/2016/index_en.htm

1.3.
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności

Komisja Europejska powierzyła Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (zwanej dalej "Chafea") zarządzanie niektórymi etapami realizacji programu, takimi jak publikacja zaproszeń do składania wniosków, przyjmowanie i ocena wniosków, przygotowanie i podpisanie umów o udzielenie dotacji na programy, w których uczestniczy wiele państw, i monitorowanie ich wdrażania.

1.4.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy realizacji programów, w których uczestniczy wiele państw, na podstawie sekcji 1.2.1.3 załącznika I do rocznego programu prac na 2016 r., związanych z działaniami w ramach priorytetu tematycznego 3, mianowicie programów, w których uczestniczy wiele państw, wdrażanych na rynku wewnętrznymi i w państw trzecich.

2.

 CEL(E) - TEMATYKA - PRIORYTETY

W sekcji 1.2.1.3 załącznika I do rocznego programu prac na 2016 r. ustanawia się priorytet tematyczny w odniesieniu do działań, które mają być realizowane w ramach niniejszego zaproszenia.

W niniejszym dokumencie zawierającym zaproszenie do składania wniosków ogłasza się jeden priorytet dotyczący wniosków: programy, w których uczestniczy wiele państw, wdrażane na rynku wewnętrznym i w państw trzecich.

W ramach powyższego priorytetu program, w którym uczestniczy wiele państw, może odnosić się do rynku wewnętrznego lub państw trzecich.

W przypadku programów wdrażanych w państwach trzecich za cel stawia się zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych oraz zwiększenie ich widoczności i udziału w rynku w tych państwach docelowych.

W przypadku wdrażania programów na rynku wewnętrznym celem jest poszerzenie wiedzy o określonych unijnych systemach jakości i poprawa ich rozpoznawalności, a także podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii, w szczególności pod względem bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego charakteru oraz cech produktów rolnych i spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji. Oczekiwane wyniki to zwiększenie stopnia rozpoznawalności przez konsumentów europejskich logo związanego z unijnymi systemami jakości, zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolnych i spożywczych oraz zwiększenie ich udziału w rynku wewnętrznym.

Przy przyznawaniu finansowania zostaną uwzględnione jedynie te wnioski, które bezpośrednio odpowiadają priorytetowi i opisowi podanym powyżej.

3.

 HARMONOGRAM

Termin składania wniosków upływa dnia 28 kwietnia 2016 r. o godzinie 17.00 (czasu obowiązującego w Brukseli). Planowane daty informowania wnioskodawców o wynikach oceny wniosków i przewidywanym terminie podpisania wynikających z niej umów o udzielenie dotacji przedstawiają się następująco:
EtapyData i godzina albo orientacyjny czas
a)Publikacja zaproszenia do składania wniosków4.2.2016
b)Ostateczny termin składania wniosków28.4.2016
c)Okres oceny29.4-31.8.2016
d)Przekazanie informacji wnioskodawcom< 23.9.2016
e)Podpisanie umowy o udzielenie dotacji< 23.12.2016
f)Data rozpoczęcia działania> 1.1.2017

4.

 DOSTĘPNY BUDŻET

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie programów, w których uczestniczy wiele państw, szacuje się na 14 300 000 EUR.

Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w budżecie ogólnym UE na rok 2016, po jego przyjęciu przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.

Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

5.

 WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI

Wnioski należy przesłać nie później niż w terminie składania wniosków, o którym mowa w sekcji 3.

Wniosek musi zostać złożony przez koordynatora elektronicznie za pośrednictwem portalu dla uczestników (elektroniczny system składania wniosków jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/ opportunities/agrip/index.html

Niezastosowanie się do wyżej wymienionych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

Wnioski można składać w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej, jednak wnioskodawców zachęca się do składania wniosków w języku angielskim, aby ułatwić proces ich rozpatrywania, w tym weryfikację wniosków przez niezależnych ekspertów wnoszących wkład techniczny do oceny. Ponadto wnioskodawcy powinni być świadomi, że, co do zasady, CHAFEA używa języka angielskiego w kontaktach z beneficjentami dotyczących kontroli i monitorowania współfinansowanych działań (etap zarządzania dotacjami).

Dla ułatwienia weryfikacji wniosków przez niezależnych ekspertów wnioskowi powinno najlepiej towarzyszyć tłumaczenie części technicznej (część B) na język angielski, jeżeli wniosek jest napisany w innym języku urzędowym UE.

6.

 KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

6.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Wnioski mogą być składane wyłącznie przez osoby prawne; podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą złożyć wniosek, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony interesów finansowych Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, o których mowa w art. 131 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 4 ("rozporządzenie finansowe").

Wnioskodawcami są:

a)
organizacje, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014;
b)
przedstawiciel danego sektora lub produktu określony w art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.

Wnioski mogą składać:

a)
co najmniej dwie organizacje, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), c) lub d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, pochodzące z co najmniej dwóch państw członkowskich; albo
b)
jedna lub kilka organizacji unijnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.

Jedynie wnioski złożone przez podmioty mające siedzibę w państwach członkowskich UE są kwalifikowalne.

Podmioty niekwalifikowalne: wnioskodawcy, którzy już korzystają z finansowania unijnego w ramach tych samych działań informacyjnych i promocyjnych, nie kwalifikują się do finansowania unijnego w odniesieniu do tych działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.

W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:

-
podmiot prywatny: wyciąg z urzędowego rejestru, kopia statutu, wyciąg z rejestru handlowego lub rejestru stowarzyszeń, zaświadczenie o podleganiu podatkowi VAT (jeżeli - jak ma to miejsce w niektórych państwach - numer w rejestrze handlowym oraz numer VAT są identyczne, wymagany jest tylko jeden z tych dokumentów),
-
podmiot publiczny: kopia uchwały lub decyzji ustanawiającej spółkę publiczną bądź inny urzędowy dokument ustanawiający podmiot prawa publicznego,
-
podmioty nieposiadające osobowości prawnej: dokumenty stanowiące dowód, iż ich przedstawiciel(e) ma(ją) zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych,
-
dokumenty zaświadczające, że wnioskodawca spełnia kryteria reprezentatywności określone w art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.
6.2.
Działania kwalifikowalne

Wnioski muszą spełniać następujące kryteria kwalifikowalności:

a)
wnioski mogą obejmować wyłącznie produkty i systemy wymienione w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014;
b)
wnioski muszą być zgodnie z prawem unijnym dotyczącym danych produktów i wprowadzania ich do obrotu;
c)
wnioski odnoszące się do rynku wewnętrznego dotyczące jednego lub większej liczby systemów, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, muszą w swoim głównym przesłaniu unijnym koncentrować się na tym systemie/tych systemach. Jeżeli w ramach danego programu prezentowany jest jeden lub kilka produktów ilustrujących założenia danego systemu/danych systemów, muszą być one przedstawiane jako przesłanie drugorzędne w stosunku do głównego przekazu Unii;
d)
jeśli przesłanie programu, w którym uczestniczy wiele państw, obejmuje informacje na temat wpływu na zdrowie, komunikat ten:
-
na rynku wewnętrznym - spełnia wymogi określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 lub jest zatwierdzony przez właściwy organ krajowy ds. zdrowia publicznego w państwie członkowskim, w którym prowadzone są działania,
-
w państwach trzecich - jest zatwierdzony przez właściwy organ krajowy ds. zdrowia publicznego w państwie, w którym prowadzone są działania;
e)
jeżeli we wniosku proponuje się wymienienie pochodzenia lub znaków handlowych, musi on być zgodny z przepisami określonymi w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1831.

Rodzaje działań kwalifikowalnych

Działania promocyjne i informacyjne mogą w szczególności obejmować następujące działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia:

1.
Zarządzanie projektem
2.
Strategia
-
określenie strategii komunikacji
-
określenie identyfikacji wizualnej kampanii
3.
Public relations
-
działania w zakresie PR
-
wydarzenia prasowe
4.
Strona internetowa, media społecznościowe
-
założenie, aktualizowanie i utrzymanie strony internetowej
-
media społecznościowe (założenie kont, regularne posty)
-
inne (aplikacje mobilne, platformy elearningowe, seminaria internetowe itp.)
5.
Reklama
-
drukowana
-
telewizyjna
-
radiowa
-
internetowa
-
zewnętrzna
-
kinowa
6.
Narzędzia komunikacji
-
publikacje, teczki prasowe, materiały reklamowe
-
promocyjne filmy wideo
7.
Imprezy
-
stoiska na targach
-
seminaria, warsztaty, spotkania B2B, szkolenia dla handlowców/kucharzy, zajęcia w szkołach
-
tygodnie restauracji
-
sponsorowanie imprez
-
wyjazdy studyjne do krajów europejskich 8. Promocja w punktach sprzedaży
-
dni degustacji
-
inne: promocja w publikacjach detalistów, reklama w punktach sprzedaży

Okres realizacji

Współfinansowane działanie (dostarczanie informacji/programy promocyjne) jest realizowane przez okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż przez trzy lata.

Wnioski powinny określić czas trwania działania.

7.

 KRYTERIA WYKLUCZENIA

7.1.
Wykluczenie z udziału w procedurze

Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia określonych w art. 106 rozporządzenia finansowego i zasadach jego stosowania 6 :

a)
wykonawca znajduje się w stanie upadłości, prowadzone jest wobec niego postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, w przypadku gdy jego aktywami zarządza likwidator lub sąd, w przypadku zawarcia układu z wierzycielami, w przypadku gdy jego działalność gospodarcza jest zawieszona lub w przypadku gdy znajduje się on w jakiejkolwiek analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;
b)
stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że dany wykonawca naruszył obowiązki dotyczące uiszczania podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z prawem kraju, w którym wykonawca ten prowadzi przedsiębiorstwo, zgodnie z prawem kraju, w którym znajduje się instytucja zamawiająca, lub zgodnie z prawem kraju realizacji zamówienia;
c)
stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że dany wykonawca dopuścił się poważnego wykroczenia zawodowego poprzez naruszenie mających zastosowanie przepisów ustawowych lub wykonawczych lub norm etycznych grupy zawodowej, do której ten wykonawca należy, lub poprzez każde bezprawne zachowanie, które ma wpływ na jego zawodową wiarygodność, gdy tego rodzaju zachowanie wskazuje na bezprawny zamiar lub rażące niedbalstwo, w tym w szczególności poprzez następujące zachowanie:
(i)
przedstawienie informacji wymaganych do weryfikacji braku podstaw wykluczenia lub do weryfikacji spełnienia kryteriów kwalifikacji lub w ramach realizacji zamówienia, które to informacje w wyniku nieuczciwości lub zaniedbania wprowadzały w błąd;
(ii)
zawarcie porozumienia z innymi wykonawcami w celu zakłócenia konkurencji;
(iii)
naruszenie praw własności intelektualnej;
(iv)
próby wpłynięcia na proces podejmowania decyzji przez instytucję zamawiającą w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia;
(v)
próby pozyskania poufnych informacji, które mogą dać danemu wykonawcy nienależną przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
d)
stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku - że dany wykonawca dopuścił się jednego z następujących czynów:
(i)
nadużycia finansowego w rozumieniu art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich ustanowionej aktem Rady z dnia 26 lipca 1995 r. 7 ;
(ii)
korupcji, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy państw członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionej aktem Rady z dnia 26 maja 1997 r. 8 , i w art. 2 ust. 1 decyzji ramowej Rady 2003/568/WSiSW 9 , jak również korupcji zdefiniowanej w prawie kraju, w którym znajduje się instytucja zamawiająca, kraju, w którym wykonawca prowadzi przedsiębiorstwo, lub kraju realizacji zamówienia;
(iii)
udziału w organizacji przestępczej, zgodnie z definicją w art. 2 decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW 10 ;
(iv)
prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zgodnie z definicją w art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE 11 ;
(v)
przestępstw terrorystycznych lub przestępstw związanych z działalnością terrorystyczną, zgodnie z definicją zawartą, odpowiednio, w art. 1 i 3 decyzji ramowej Rady 2002/475/WSiSW 12 , lub podżegania do popełnienia przestępstwa, pomocnictwa, współsprawstwa lub usiłowania popełnienia takich przestępstw, o których to czynach mowa w art. 4 tej decyzji;
(vi)
pracy dzieci lub innych form handlu ludźmi, zgodnie z definicją w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE 13 ;
e)
wykonawca dopuścił się znaczących uchybień w wypełnieniu najważniejszych obowiązków w ramach wykonywania umowy finansowanej z budżetu, które doprowadziły do wcześniejszego rozwiązania tej umowy lub do zastosowania ryczałtowego odszkodowania lub innych kar przewidzianych w umowie lub które zostały wykryte w następstwie kontroli, audytów lub dochodzeń prowadzonych przez urzędnika zatwierdzającego, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub Trybunał Obrachunkowy;
f)
stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że dany wykonawca dopuścił się nieprawidłowości w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 14 .
7.2.
Wykluczenie z procedury przyznania dotacji

Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury przyznania współfinansowania, jeżeli w trakcie procedury udzielenia dotacji znajdują się w jednej z sytuacji opisanych w art. 107 rozporządzenia finansowego:

a)
znajdują się w sytuacji wykluczenia ustalonej zgodnie z art. 106 rozporządzenia finansowego;
b)
wprowadzili w błąd, przekazując informacje wymagane jako jeden z warunków udziału w postępowaniu, bądź nie przedstawili tych informacji w postępowaniu o udzielenie dotacji.

W celu wykazania zgodności z kryteriami wykluczenia, składając wniosek przez internet, koordynator musi zaznaczyć odpowiednią rubrykę. Wszyscy beneficjenci (w przypadku dotacji na realizację działania z wieloma beneficjentami), którzy zostali wybrani do przyznania współfinansowania, muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego. Wnioskodawcy powinni postępować zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na portalu dla uczestników.

8.

 KRYTERIA KWALIFIKACJI

8.1.
Zdolność finansowa

Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez okres realizacji działania i udziału w jego finansowaniu.

Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego nr 966/2012. Taka ocena nie zostanie dokonana, jeżeli:

-
wnioskodawca jest podmiotem publicznym,
-
wkład UE, o którego przyznanie wnioskodawca złożył wniosek, jest ≤ 60 000 EUR.

Dokumenty, które będą wymagane przy ocenie zdolności finansowej, obejmują:

-
rachunek zysków i strat, bilans za ostatni rok budżetowy, który został zamknięty,
-
w przypadku nowo utworzonych podmiotów wyżej wymienione dokumenty można zastąpić biznesplanem.

Ponadto w przypadku wnioskodawcy występującego o wkład UE o wartości ≥ 750 000 EUR (pułap na wnioskodawcę):

-
sprawozdanie z audytu sporządzone przez wyznaczonego audytora zewnętrznego potwierdzające księgi rachunkowe za ostatni dostępny rok budżetowy. Tego przepisu nie stosuje się do podmiotów publicznych.

Ocena zdolności finansowej wnioskodawcy będzie przeprowadzona za pośrednictwem portalu uczestnika.

8.2.
Zdolność operacyjna

Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania działania.

Jako dowód należy dostarczyć następujące informacje w części B wniosku:

-
ogólny profil zawodowy (kwalifikacje i doświadczenie) pracowników wnioskodawcy będących głównymi odpowiedzialnymi za zarządzanie i realizację proponowanego działania;
-
sprawozdanie z działalności organizacji inicjującej(-ych) lub opis działań przeprowadzonych w związku z obszarami działania, które kwalifikują się do współfinansowania.

9.

 KRYTERIA UDZIELENIA DOTACJI

Część B formularza ma zastosowanie do celów oceny wniosku na podstawie kryteriów udzielenia dotacji.

Zasadniczo oczekuje się, że projekty będą posiadać skuteczną strukturę zarządzania, jasną strategię i zawierać dokładny opis spodziewanych wyników.

Treść każdego wniosku będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów oraz podkryteriów:

KryteriaMaksymalna liczba punkówPróg
1. Wkład w ogólne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych oraz znaczenie treści i celów wniosków dla priorytetów, celów i oczekiwanych wyników przedstawionych w ramach priorytetów tematycznych opisanych w art. 1.2.1.3 rocznego programu prac (1)2014
2. Jakość techniczna projektu4024
3. Jakość zarządzania106
4. Opłacalność3018
SUMA10062
(1) Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 6852 z dnia 13 października 2015 r.

Wnioski znajdujące się poniżej ogólnych lub indywidualnych progów przedstawionych powyżej zostają odrzucone. Następujące podkryteria są brane pod uwagę przy ocenie każdego z głównych kryteriów udzielenia dotacji:

1.
Wkład w główne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych
a)
znaczenie proponowanych działań informacyjnych i promocyjnych dla priorytetów, celów i oczekiwanych wyników przedstawionych w ramach priorytetu tematycznego, o którym mowa powyżej;
b)
znaczenie proponowanych działań informacyjnych i promocyjnych dla ogólnych i szczegółowych celów wymienionych w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014;
c)
znaczenie proponowanych działań informacyjnych i promocyjnych dla celów wymienionych w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014;
d)
unijny wymiar programu.
2.
Jakość techniczna projektu
a)
jakość analiz (opis rynków docelowych, wyzwania dla konkurentów z UE, świadomość konsumentów itp.);
b)
adekwatność strategii programu, cele SMART (skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, realne, terminowe), najważniejsze przesłania;
c)
jasny i szczegółowy opis działań;
d)
odpowiedni wybór działań w odniesieniu do celów i grup docelowych, komplementarność z innymi prywatnymi lub publicznymi działaniami prowadzonymi na rynku docelowym;
e)
jakość proponowanych metod oceny i wskaźników.
3.
Jakość zarządzania
a)
struktura organizacyjna i zarządcza projektu;
b)
mechanizmy kontroli jakości i zarządzanie ryzykiem.
4.
Opłacalność
a)
zrównoważony podział budżetu w odniesieniu do zakresu działań;
b)
spójność między szacowanym kosztem a odpowiadającym mu opisem działań;
c)
realistyczne oszacowanie osobodni w odniesieniu do działań realizowanych przez organizację inicjującą, w tym koszty koordynacji projektu.

Po dokonaniu oceny wszystkie wnioski kwalifikowalne zostają uszeregowane według łącznej liczby przyznanych punktów. Wniosek lub wnioski, które uzyskały najwyższą liczbę punktów, otrzymają współfinansowanie w zależności od dostępności środków budżetowych.

Jeżeli graniczny poziom budżetu osiągnęły dwa wnioski (lub więcej), które otrzymały taką samą liczbę punktów, do współfinansowania zostaje wybrany wniosek lub wnioski uznane za umożliwiające największe zróżnicowanie pod względem produktów lub rynków docelowych. Oznacza to, że spośród dwóch wniosków, które otrzymały taką samą punktację, Agencja wybiera najpierw ten, którego treść (przede wszystkim pod względem produktów, po drugie pod względem rynku docelowego) nie jest jeszcze reprezentowana w rankingu. Jeśli to kryterium nie może zostać zastosowane, wówczas Agencja wybiera najpierw wniosek, który uzyskał najwyższą liczbę punktów w odniesieniu do pierwszego kryterium udzielenia dotacji wymienionego powyżej ("Wkład w główne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych").

10.

 ZOBOWIĄZANIA PRAWNE

Koordynatorzy wniosków, które znajdują się na liście wniosków wybranych do finansowania, zostaną zaproszeni do zaangażowania się w etap dostosowywania poprzedzający podpisanie umowy o udzielenie dotacji; dostosowywanie będzie prowadzone za pośrednictwem internetowego systemu przygotowywania dotacji (SYGMA). Jeżeli dostosowywanie zakończy się powodzeniem, jego następstwem będzie podpisanie umowy o udzielenie dotacji, sporządzonej w euro oraz precyzującej warunki i poziom finansowania.

Umowa o udzielenie dotacji musi zostać podpisana elektronicznie najpierw przez koordynatora w imieniu konsorcjum, a następnie przez Chafea. Wszyscy współbeneficjenci muszą przystąpić do umowy o udzielenie dotacji przez złożenie elektronicznego podpisu na formularzu przystąpienia do dotacji.

11.

 PRZEPISY FINANSOWE

Rozporządzenie finansowe i zasady jego stosowania 15 określają stosowne przepisy dotyczące wdrażania programów, w których uczestniczy wiele państw.
11.1.
Zasady ogólne
a)
Zasada niełączenia dotacji

Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.

W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii.

Wnioskodawcy wskazują źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie lub część działania bądź na jego funkcjonowanie (dotacje operacyjne), a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie.

b)
Zasada niedziałania prawa wstecz

Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.

Dotację można przyznać na działanie, którego realizację już rozpoczęto, jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca wykaże konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.

W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.

c)
Współfinansowanie

Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie pochodzą w całości z dotacji UE.

Pozostałą część wydatków ponosi wyłącznie organizacja inicjująca.

d)
Zrównoważony budżet

Szacowany budżet działania musi zostać przedstawiony w części A formularza wniosku. Musi on zawierać zbilansowane przychody i wydatki.

Budżet jest sporządzany w euro.

Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, powinni stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej:

http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm

e)
Umowy realizacyjne/podwykonawstwo

Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.

W przypadku gdy organizacja inicjująca jest podmiotem prawa publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 16 , musi wybrać podwykonawców zgodnie z krajowymi przepisami transponującymi wspomnianą dyrektywę.

Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki mające zastosowanie do wszelkich umów realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, dodatkowo, następujące warunki:

-
musi być ono uzasadnione charakterem działania oraz tym, co jest konieczne do jego realizacji,
-
nie może dotyczyć podstawowych zadań działania (tj. technicznych i finansowych działań koordynacyjnych oraz zarządzania strategią),
-
musi być jasno określone w części technicznej i części finansowej wniosku.
f)
Zlecanie podwykonawstwa podmiotom mającym powiązania strukturalne z beneficjentem

Podwykonawstwo może również być zlecone podmiotom, które mają powiązania strukturalne z beneficjentem, ale tylko jeżeli cena jest ograniczona do rzeczywistych kosztów poniesionych przez podmiot (tj. bez marży zysku).

Zadania, jakie mają być realizowane przez takie podmioty, muszą być wyraźnie określone w części technicznej wniosku.

11.2.
Formy finansowania

Współfinansowanie przyjmuje formę zwrotu określonej części faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych; będzie ono również zawierać stawkę ryczałtową obejmującą koszty pośrednie (odpowiadające 4 % kwalifikowalnych kosztów personelu), które są związane z realizacją działania 17 .

-
Maksymalna wnioskowana kwota

Dotacja UE jest ograniczona do następującej maksymalnej stawki współfinansowania:

-
w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw, wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich: 80 % kosztów kwalifikowalnych programu,
-
w przypadku wnioskodawców z siedzibą w państwach członkowskich, które dnia 1 stycznia 2014 r. lub po tej dacie otrzymały pomoc finansową zgodnie z art. 136 i 143 TFUE 18 , wartość ta wynosi 85 %.

Ma to zastosowanie tylko do umów o udzielenie dotacji podpisanych przez Chafea przed datą, począwszy od której zainteresowane państwo członkowskie nie otrzymuje już takiej pomocy finansowej.

W rezultacie część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zasada współfinansowania).

-
Koszty kwalifikowalne

Koszty kwalifikowalne są faktycznie ponoszone przez beneficjenta dotacji i spełniają wszystkie kryteria określone w art. 6 umowy o udzielenie dotacji.

-
Koszty kwalifikowalne (bezpośrednie i pośrednie) podano w umowie o udzielenie dotacji (zob. art. 6 ust. 1, 2 i 3).
-
Koszty niekwalifikowalne podano w umowie o udzielenie dotacji (zob. art. 6.4).
-
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji

Ostateczna kwota dotacji zależy od rzeczywistego stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane zgodnie z warunkami umowy o udzielenie dotacji.

Kwota ta jest obliczana przez Chafea w momencie dokonywania płatności salda według następujących kroków:

1)
zastosowanie stawki zwrotu do kosztów kwalifikowalnych;
2)
ograniczenie do maksymalnej kwoty dotacji;
3)
zmniejszenie z tytułu zasady braku zysku;
4)
zmniejszenie z powodu nieprawidłowej realizacji lub niewywiązania się z innych obowiązków.

Celem ani skutkiem dotacji UE nie może być osiągnięcie zysku w ramach działania. "Zysk" oznacza nadwyżkę kwoty otrzymanej po krokach 1 i 2 oraz łącznych wpływów z działania w stosunku do łącznych kosztów kwalifikowalnych działania.

Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Chafea jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi UE w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta(ów) w celu realizacji działania. Z tego przepisu zwolniony jest partner (koordynator lub inny beneficjent) występujący o wkład UE o wartości ≤ 60 000 EUR.

11.3.
Zasady dotyczące płatności

Płatność zaliczkowa odpowiadająca 20 % kwoty dotacji zostanie przekazana koordynatorowi zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji (art. 16.2).

Płatności okresowe przekazuje się koordynatorowi zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji (art. 16.3). Płatności okresowe są przeznaczone na zwrot kosztów kwalifikowalnych poniesionych w związku z realizacją programu w odpowiednich okresach sprawozdawczych.

Całkowita kwota płatności zaliczkowej i płatności okresowych nie może przekraczać 90 % maksymalnej kwoty dotacji.

Chafea ustali kwotę płatności salda na podstawie obliczenia ostatecznej kwoty dotacji i zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji.

Jeżeli całkowita kwota wcześniejszych płatności przekracza ostateczną kwotę dotacji, płatność salda przyjmuje formę odzyskania środków.

11.4.
Zabezpieczenie płatności zaliczkowych

W przypadku gdy zdolność finansowa wnioskodawcy jest niezadowalająca, można zażądać zabezpieczenia płatności zaliczkowych do wysokości kwoty płatności zaliczkowych w celu ograniczenia ryzyka finansowego związanego z dokonywaniem płatności zaliczkowych.

W takiej sytuacji przedmiotowego zabezpieczenia finansowego (w euro) udziela bank lub zatwierdzona instytucja finansowa z siedzibą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej. Kwot zablokowanych na rachunkach bankowych nie przyjmuje się jako zabezpieczeń finansowych.

Zabezpieczenie może zostać zastąpione solidarną gwarancją osoby trzeciej lub solidarną gwarancją beneficjentów działania, którzy są stronami tej samej umowy o udzielenie dotacji.

Gwarant występuje jako gwarant główny i nie może wymagać od Chafea zwracania się wpierw do głównego dłużnika (tj. danego beneficjenta).

Zabezpieczenie płatności zaliczkowych pozostaje w mocy do czasu wykonania płatności salda, a w przypadku gdy płatność salda przyjmuje formę odzyskania środków, do trzech miesięcy od chwili powiadomienia beneficjenta o wystawieniu noty debetowej.

Gwarancji nie wymaga się od beneficjentów otrzymujących wkład UE w wysokości ≤ 60 000 EUR (dotacje o niskiej wartości).

12.

 JAWNOŚĆ

12.1.
Ze strony beneficjentów

Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich działaniach, na które wykorzystuje się dotację.

W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i emblematu Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach realizowanych w ramach współfinansowanego projektu.

Zasady graficznego powielania emblematu europejskiego zamieszczono w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym 19 .

Ponadto wszystkie materiały wizualne wytworzone w ramach programów promocyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską muszą być opatrzone hasłem "Enjoy it's from Europe" ("Smacznego, to z Europy").

Wytyczne dotyczące wykorzystywania hasła, jak również pliki graficzne można pobrać ze strony promocyjnej portalu Europa 20 .

Wreszcie wszystkie materiały pisemne, tj. broszury, plakaty, ulotki, transparenty, billboardy, reklamy drukowane, artykuły w prasie, strony internetowe (z wyjątkiem małych gadżetów) powinny zawierać zastrzeżenie prawne zgodnie z warunkami wyszczególnionymi w umowie o udzielenie dotacji, z wyjaśnieniem, że przedstawiają one poglądy autora. Komisja Europejska/Agencja nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w nich informacji.

12.2.
Ze strony Chafea/Komisji

Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.

Chafea/Komisja będzie publikować następujące informacje:

-
nazwę beneficjenta (podmiotu prawnego),
-
adres beneficjenta, jeśli jest on osobą prawną, a jeśli jest osobą fizyczną - nazwę regionu na poziomie NUTS 2 21 (w przypadku beneficjenta mieszkającego na terenie UE) albo na równoważnym poziomie (gdy miejsce zamieszkania beneficjenta znajduje się poza UE);
-
przedmiot dotacji,
-
przyznaną kwotę dotacji.

13.

 OCHRONA DANYCH

Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys w odniesieniu do osób uczestniczących we współfinansowanym działaniu). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 22 o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. O ile nie określono inaczej, pytania oraz wszelkie wymagane dane osobowe są niezbędne do oceny wniosku zgodnie ze specyfikacją zaproszenia do składania wniosków i będą przetwarzane wyłącznie w tym celu przez agencję wykonawczą/ Komisję lub osoby trzecie działające w imieniu i pod kierownictwem agencji wykonawczej/Komisji. Podmioty danych mogą być informowane o dalszych szczegółach dotyczących procesów przetwarzania, przysługujących im prawach i sposobie, w jaki mogą one być wyegzekwowane, powołując się na oświadczenie o ochronie prywatności opublikowane na portalu dla uczestników:

http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/support/legal_notices.html

oraz na stronie internetowej agencji:

http://ec.europa.eu/chafea/about/data_protection.html

Zachęca się wnioskodawców do sprawdzania odpowiedniego oświadczenia o ochronie prywatności w regularnych odstępach czasu, tak aby mogli być należycie informowani o ewentualnych aktualizacjach, które mogą nastąpić przed upływem terminu składania wniosków lub po nim. Beneficjenci spełniają obowiązek prawny polegający na informowaniu swoich pracowników o odpowiednich procesach przetwarzania, które mają być wykonywane przez Agencję; w tym celu muszą dostarczyć im oświadczenia o ochronie prywatności opublikowane przez Agencję na portalu dla uczestników przed przekazaniem ich danych Agencji. Dane osobowe mogą być rejestrowane w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 105a i 108 rozporządzenia finansowego UE zgodnie z obowiązującymi przepisami.

14.

 PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW

Wnioski należy składać przed upływem terminu określonego w sekcji 5 za pośrednictwem elektronicznego system składania wniosków na stronie:

http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html

Przed złożeniem wniosku:

3.
Zarejestruj wszystkich partnerów za pośrednictwem rejestru beneficjenta:

http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html

Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.

Składając wniosek, wnioskodawca akceptuje procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, do których zaproszenie się odnosi.

Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja lub Agencja może zwrócić się w tym celu do wnioskodawcy podczas procesu oceny 23 .

-
Kontakt

W przypadku pytań dotyczących składania wniosku przez internet należy kontaktować się z Helpdeskiem IT powołanym w tym celu za pośrednictwem portalu dla uczestników:

http://ec.europa.eu/research/index.cfm?pg=enquiries

W przypadku pytań niezwiązanych z IT należy kontaktować się z Helpdeskiem Chafea (tel. +352 4301 36611, e-mail: CHAFEA-AGRI-CALLS@ec.europa.eu) w dni robocze w godzinach 9.30-12.00 i 14.00-17.00. Helpdesk jest niedostępny w weekendy i święta.

Najczęściej zadawane pytania są publikowane na stronie internetowej Chafea:

http://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html

W korespondencji związanej z niniejszym zaproszeniem (np. w przypadku próśb o udzielenie informacji lub przy składaniu wniosku) należy wyraźnie odnieść się do tego konkretnego zaproszenia. Gdy tylko system elektronicznej wymiany przydzieli wnioskowi numer identyfikacyjny, wnioskodawca musi używać tego numeru we wszelkiej dalszej korespondencji.

-
Powiązane dokumenty:
-
formularz wniosku,
-
wzór umowy o udzielenie dotacji,
-
przewodnik dla wnioskodawców.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 (Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 3).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 z dnia 7 października 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 14).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
6 Art. 106 rozporządzenia finansowego i jego odpowiednie zasady stosowania przyjęte odpowiednio rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012 i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012, ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE, Euratom) 2015/1929 i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2462.
7 Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 48.
8 Dz.U. C 195 z 25.6.1997, s. 1.
9 Decyzja ramowa Rady 2003/568/WSiSW z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie zwalczania korupcji w sektorze prywatnym (Dz.U. L 192 z 31.7.2003, s. 54).
10 Decyzja ramowa Rady 2008/841/WSiSW z dnia 24 października 2008 r. w sprawie zwalczania przestępczości zorganizowanej (Dz.U. L 300 z 11.11.2008, s. 42).
11 Dyrektywa 2005/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (Dz.U. L 309 z 25.11.2005, s. 15).
12 Decyzja ramowa Rady 2002/475/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu (Dz.U. L 164 z 22.6.2002, s. 3).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar, zastępująca decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW (Dz.U. L 101 z 15.4.2011, s. 1).
14 Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 312 z 23.12.1995, s. 1).
15 Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 i obowiązujące rozporządzenie delegowane (UE) nr 1268/2012 (ostatnio zmienione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2015/1929 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2015/2462).
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
17 Zwraca się uwagę wnioskodawcy na fakt, iż w przypadku otrzymywania dotacji operacyjnej koszty pośrednie nie są kwalifikowalne.
18 W dniu opublikowania niniejszego zaproszenia: Grecja i Cypr.
21 Dz.U. L 39 z 10.2.2007, s. 1.
22 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
23 Art. 96 rozporządzenia finansowego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.