Zaproszenie do składania wniosków 2016 - Programy, w których uczestniczy wiele państw - Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014.
Dz.U.UE.C.2016.41.20
Akt nieocenianyDotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014
(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2016 r.)
1.
KONTEKST I CEL NINIEJSZEGO ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
KONTEKST I CEL NINIEJSZEGO ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
W dniu 22 października 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1144/2014 1 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008. Rozporządzenie to zostało uzupełnione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/1829 2 , a zasady jego stosowania zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1831 3 .
Ogólnym celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego.
Cele szczegółowe działań informacyjnych i promocyjnych to:
W rocznym programie prac Komisji na 2016 r., przyjętym w dniu 13 października 2015 r., ustalono szczegóły przyznawania współfinansowania oraz priorytety dotyczące działań w odniesieniu do propozycji programów prostych, jak i programów, w których uczestniczy wiele państw, na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich. Są one dostępne pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/annual-work-programmes/2016/index_en.htm
Komisja Europejska powierzyła Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (zwanej dalej "Chafea") zarządzanie niektórymi etapami realizacji programu, takimi jak publikacja zaproszeń do składania wniosków, przyjmowanie i ocena wniosków, przygotowanie i podpisanie umów o udzielenie dotacji na programy, w których uczestniczy wiele państw, i monitorowanie ich wdrażania.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy realizacji programów, w których uczestniczy wiele państw, na podstawie sekcji 1.2.1.3 załącznika I do rocznego programu prac na 2016 r., związanych z działaniami w ramach priorytetu tematycznego 3, mianowicie programów, w których uczestniczy wiele państw, wdrażanych na rynku wewnętrznymi i w państw trzecich.
2.
CEL(E) - TEMATYKA - PRIORYTETY
CEL(E) - TEMATYKA - PRIORYTETY
W niniejszym dokumencie zawierającym zaproszenie do składania wniosków ogłasza się jeden priorytet dotyczący wniosków: programy, w których uczestniczy wiele państw, wdrażane na rynku wewnętrznym i w państw trzecich.
W ramach powyższego priorytetu program, w którym uczestniczy wiele państw, może odnosić się do rynku wewnętrznego lub państw trzecich.
W przypadku programów wdrażanych w państwach trzecich za cel stawia się zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych oraz zwiększenie ich widoczności i udziału w rynku w tych państwach docelowych.
W przypadku wdrażania programów na rynku wewnętrznym celem jest poszerzenie wiedzy o określonych unijnych systemach jakości i poprawa ich rozpoznawalności, a także podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii, w szczególności pod względem bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego charakteru oraz cech produktów rolnych i spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji. Oczekiwane wyniki to zwiększenie stopnia rozpoznawalności przez konsumentów europejskich logo związanego z unijnymi systemami jakości, zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolnych i spożywczych oraz zwiększenie ich udziału w rynku wewnętrznym.
Przy przyznawaniu finansowania zostaną uwzględnione jedynie te wnioski, które bezpośrednio odpowiadają priorytetowi i opisowi podanym powyżej.
3.
HARMONOGRAM
HARMONOGRAM
Etapy | Data i godzina albo orientacyjny czas | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | 4.2.2016 |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 28.4.2016 |
c) | Okres oceny | 29.4-31.8.2016 |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | < 23.9.2016 |
e) | Podpisanie umowy o udzielenie dotacji | < 23.12.2016 |
f) | Data rozpoczęcia działania | > 1.1.2017 |
4.
DOSTĘPNY BUDŻET
DOSTĘPNY BUDŻET
Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w budżecie ogólnym UE na rok 2016, po jego przyjęciu przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
Wniosek musi zostać złożony przez koordynatora elektronicznie za pośrednictwem portalu dla uczestników (elektroniczny system składania wniosków jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/ opportunities/agrip/index.html
Niezastosowanie się do wyżej wymienionych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
Wnioski można składać w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej, jednak wnioskodawców zachęca się do składania wniosków w języku angielskim, aby ułatwić proces ich rozpatrywania, w tym weryfikację wniosków przez niezależnych ekspertów wnoszących wkład techniczny do oceny. Ponadto wnioskodawcy powinni być świadomi, że, co do zasady, CHAFEA używa języka angielskiego w kontaktach z beneficjentami dotyczących kontroli i monitorowania współfinansowanych działań (etap zarządzania dotacjami).
Dla ułatwienia weryfikacji wniosków przez niezależnych ekspertów wnioskowi powinno najlepiej towarzyszyć tłumaczenie części technicznej (część B) na język angielski, jeżeli wniosek jest napisany w innym języku urzędowym UE.
6.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
Wnioski mogą być składane wyłącznie przez osoby prawne; podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą złożyć wniosek, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony interesów finansowych Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, o których mowa w art. 131 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 4 ("rozporządzenie finansowe").
Wnioskodawcami są:
Wnioski mogą składać:
Jedynie wnioski złożone przez podmioty mające siedzibę w państwach członkowskich UE są kwalifikowalne.
Podmioty niekwalifikowalne: wnioskodawcy, którzy już korzystają z finansowania unijnego w ramach tych samych działań informacyjnych i promocyjnych, nie kwalifikują się do finansowania unijnego w odniesieniu do tych działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Wnioski muszą spełniać następujące kryteria kwalifikowalności:
Rodzaje działań kwalifikowalnych
Działania promocyjne i informacyjne mogą w szczególności obejmować następujące działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia:
Okres realizacji
Współfinansowane działanie (dostarczanie informacji/programy promocyjne) jest realizowane przez okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż przez trzy lata.
Wnioski powinny określić czas trwania działania.
7.
KRYTERIA WYKLUCZENIA
KRYTERIA WYKLUCZENIA
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia określonych w art. 106 rozporządzenia finansowego i zasadach jego stosowania 6 :
Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury przyznania współfinansowania, jeżeli w trakcie procedury udzielenia dotacji znajdują się w jednej z sytuacji opisanych w art. 107 rozporządzenia finansowego:
W celu wykazania zgodności z kryteriami wykluczenia, składając wniosek przez internet, koordynator musi zaznaczyć odpowiednią rubrykę. Wszyscy beneficjenci (w przypadku dotacji na realizację działania z wieloma beneficjentami), którzy zostali wybrani do przyznania współfinansowania, muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego. Wnioskodawcy powinni postępować zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na portalu dla uczestników.
8.
KRYTERIA KWALIFIKACJI
KRYTERIA KWALIFIKACJI
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez okres realizacji działania i udziału w jego finansowaniu.
Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego nr 966/2012. Taka ocena nie zostanie dokonana, jeżeli:
Dokumenty, które będą wymagane przy ocenie zdolności finansowej, obejmują:
Ponadto w przypadku wnioskodawcy występującego o wkład UE o wartości ≥ 750 000 EUR (pułap na wnioskodawcę):
Ocena zdolności finansowej wnioskodawcy będzie przeprowadzona za pośrednictwem portalu uczestnika.
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania działania.
Jako dowód należy dostarczyć następujące informacje w części B wniosku:
9.
KRYTERIA UDZIELENIA DOTACJI
KRYTERIA UDZIELENIA DOTACJI
Zasadniczo oczekuje się, że projekty będą posiadać skuteczną strukturę zarządzania, jasną strategię i zawierać dokładny opis spodziewanych wyników.
Treść każdego wniosku będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów oraz podkryteriów:
Kryteria | Maksymalna liczba punków | Próg |
1. Wkład w ogólne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych oraz znaczenie treści i celów wniosków dla priorytetów, celów i oczekiwanych wyników przedstawionych w ramach priorytetów tematycznych opisanych w art. 1.2.1.3 rocznego programu prac (1) | 20 | 14 |
2. Jakość techniczna projektu | 40 | 24 |
3. Jakość zarządzania | 10 | 6 |
4. Opłacalność | 30 | 18 |
SUMA | 100 | 62 |
(1) Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 6852 z dnia 13 października 2015 r. |
Wnioski znajdujące się poniżej ogólnych lub indywidualnych progów przedstawionych powyżej zostają odrzucone. Następujące podkryteria są brane pod uwagę przy ocenie każdego z głównych kryteriów udzielenia dotacji:
Po dokonaniu oceny wszystkie wnioski kwalifikowalne zostają uszeregowane według łącznej liczby przyznanych punktów. Wniosek lub wnioski, które uzyskały najwyższą liczbę punktów, otrzymają współfinansowanie w zależności od dostępności środków budżetowych.
Jeżeli graniczny poziom budżetu osiągnęły dwa wnioski (lub więcej), które otrzymały taką samą liczbę punktów, do współfinansowania zostaje wybrany wniosek lub wnioski uznane za umożliwiające największe zróżnicowanie pod względem produktów lub rynków docelowych. Oznacza to, że spośród dwóch wniosków, które otrzymały taką samą punktację, Agencja wybiera najpierw ten, którego treść (przede wszystkim pod względem produktów, po drugie pod względem rynku docelowego) nie jest jeszcze reprezentowana w rankingu. Jeśli to kryterium nie może zostać zastosowane, wówczas Agencja wybiera najpierw wniosek, który uzyskał najwyższą liczbę punktów w odniesieniu do pierwszego kryterium udzielenia dotacji wymienionego powyżej ("Wkład w główne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych").
10.
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
Umowa o udzielenie dotacji musi zostać podpisana elektronicznie najpierw przez koordynatora w imieniu konsorcjum, a następnie przez Chafea. Wszyscy współbeneficjenci muszą przystąpić do umowy o udzielenie dotacji przez złożenie elektronicznego podpisu na formularzu przystąpienia do dotacji.
11.
PRZEPISY FINANSOWE
PRZEPISY FINANSOWE
Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii.
Wnioskodawcy wskazują źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie lub część działania bądź na jego funkcjonowanie (dotacje operacyjne), a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie, którego realizację już rozpoczęto, jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca wykaże konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Pozostałą część wydatków ponosi wyłącznie organizacja inicjująca.
Szacowany budżet działania musi zostać przedstawiony w części A formularza wniosku. Musi on zawierać zbilansowane przychody i wydatki.
Budżet jest sporządzany w euro.
Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, powinni stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej:
http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm
Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.
W przypadku gdy organizacja inicjująca jest podmiotem prawa publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 16 , musi wybrać podwykonawców zgodnie z krajowymi przepisami transponującymi wspomnianą dyrektywę.
Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki mające zastosowanie do wszelkich umów realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, dodatkowo, następujące warunki:
Podwykonawstwo może również być zlecone podmiotom, które mają powiązania strukturalne z beneficjentem, ale tylko jeżeli cena jest ograniczona do rzeczywistych kosztów poniesionych przez podmiot (tj. bez marży zysku).
Zadania, jakie mają być realizowane przez takie podmioty, muszą być wyraźnie określone w części technicznej wniosku.
Współfinansowanie przyjmuje formę zwrotu określonej części faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych; będzie ono również zawierać stawkę ryczałtową obejmującą koszty pośrednie (odpowiadające 4 % kwalifikowalnych kosztów personelu), które są związane z realizacją działania 17 .
Dotacja UE jest ograniczona do następującej maksymalnej stawki współfinansowania:
Ma to zastosowanie tylko do umów o udzielenie dotacji podpisanych przez Chafea przed datą, począwszy od której zainteresowane państwo członkowskie nie otrzymuje już takiej pomocy finansowej.
W rezultacie część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zasada współfinansowania).
Koszty kwalifikowalne są faktycznie ponoszone przez beneficjenta dotacji i spełniają wszystkie kryteria określone w art. 6 umowy o udzielenie dotacji.
Ostateczna kwota dotacji zależy od rzeczywistego stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane zgodnie z warunkami umowy o udzielenie dotacji.
Kwota ta jest obliczana przez Chafea w momencie dokonywania płatności salda według następujących kroków:
Celem ani skutkiem dotacji UE nie może być osiągnięcie zysku w ramach działania. "Zysk" oznacza nadwyżkę kwoty otrzymanej po krokach 1 i 2 oraz łącznych wpływów z działania w stosunku do łącznych kosztów kwalifikowalnych działania.
Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Chafea jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi UE w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta(ów) w celu realizacji działania. Z tego przepisu zwolniony jest partner (koordynator lub inny beneficjent) występujący o wkład UE o wartości ≤ 60 000 EUR.
Płatność zaliczkowa odpowiadająca 20 % kwoty dotacji zostanie przekazana koordynatorowi zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji (art. 16.2).
Płatności okresowe przekazuje się koordynatorowi zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji (art. 16.3). Płatności okresowe są przeznaczone na zwrot kosztów kwalifikowalnych poniesionych w związku z realizacją programu w odpowiednich okresach sprawozdawczych.
Całkowita kwota płatności zaliczkowej i płatności okresowych nie może przekraczać 90 % maksymalnej kwoty dotacji.
Chafea ustali kwotę płatności salda na podstawie obliczenia ostatecznej kwoty dotacji i zgodnie z warunkami określonymi w umowie o udzielenie dotacji.
Jeżeli całkowita kwota wcześniejszych płatności przekracza ostateczną kwotę dotacji, płatność salda przyjmuje formę odzyskania środków.
W przypadku gdy zdolność finansowa wnioskodawcy jest niezadowalająca, można zażądać zabezpieczenia płatności zaliczkowych do wysokości kwoty płatności zaliczkowych w celu ograniczenia ryzyka finansowego związanego z dokonywaniem płatności zaliczkowych.
W takiej sytuacji przedmiotowego zabezpieczenia finansowego (w euro) udziela bank lub zatwierdzona instytucja finansowa z siedzibą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej. Kwot zablokowanych na rachunkach bankowych nie przyjmuje się jako zabezpieczeń finansowych.
Zabezpieczenie może zostać zastąpione solidarną gwarancją osoby trzeciej lub solidarną gwarancją beneficjentów działania, którzy są stronami tej samej umowy o udzielenie dotacji.
Gwarant występuje jako gwarant główny i nie może wymagać od Chafea zwracania się wpierw do głównego dłużnika (tj. danego beneficjenta).
Zabezpieczenie płatności zaliczkowych pozostaje w mocy do czasu wykonania płatności salda, a w przypadku gdy płatność salda przyjmuje formę odzyskania środków, do trzech miesięcy od chwili powiadomienia beneficjenta o wystawieniu noty debetowej.
Gwarancji nie wymaga się od beneficjentów otrzymujących wkład UE w wysokości ≤ 60 000 EUR (dotacje o niskiej wartości).
12.
JAWNOŚĆ
JAWNOŚĆ
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich działaniach, na które wykorzystuje się dotację.
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i emblematu Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach realizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
Zasady graficznego powielania emblematu europejskiego zamieszczono w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym 19 .
Ponadto wszystkie materiały wizualne wytworzone w ramach programów promocyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską muszą być opatrzone hasłem "Enjoy it's from Europe" ("Smacznego, to z Europy").
Wytyczne dotyczące wykorzystywania hasła, jak również pliki graficzne można pobrać ze strony promocyjnej portalu Europa 20 .
Wreszcie wszystkie materiały pisemne, tj. broszury, plakaty, ulotki, transparenty, billboardy, reklamy drukowane, artykuły w prasie, strony internetowe (z wyjątkiem małych gadżetów) powinny zawierać zastrzeżenie prawne zgodnie z warunkami wyszczególnionymi w umowie o udzielenie dotacji, z wyjaśnieniem, że przedstawiają one poglądy autora. Komisja Europejska/Agencja nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Chafea/Komisja będzie publikować następujące informacje:
13.
OCHRONA DANYCH
OCHRONA DANYCH
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/support/legal_notices.html
oraz na stronie internetowej agencji:
http://ec.europa.eu/chafea/about/data_protection.html
Zachęca się wnioskodawców do sprawdzania odpowiedniego oświadczenia o ochronie prywatności w regularnych odstępach czasu, tak aby mogli być należycie informowani o ewentualnych aktualizacjach, które mogą nastąpić przed upływem terminu składania wniosków lub po nim. Beneficjenci spełniają obowiązek prawny polegający na informowaniu swoich pracowników o odpowiednich procesach przetwarzania, które mają być wykonywane przez Agencję; w tym celu muszą dostarczyć im oświadczenia o ochronie prywatności opublikowane przez Agencję na portalu dla uczestników przed przekazaniem ich danych Agencji. Dane osobowe mogą być rejestrowane w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 105a i 108 rozporządzenia finansowego UE zgodnie z obowiązującymi przepisami.
14.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html
Przed złożeniem wniosku:
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.
Składając wniosek, wnioskodawca akceptuje procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, do których zaproszenie się odnosi.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja lub Agencja może zwrócić się w tym celu do wnioskodawcy podczas procesu oceny 23 .
W przypadku pytań dotyczących składania wniosku przez internet należy kontaktować się z Helpdeskiem IT powołanym w tym celu za pośrednictwem portalu dla uczestników:
http://ec.europa.eu/research/index.cfm?pg=enquiries
W przypadku pytań niezwiązanych z IT należy kontaktować się z Helpdeskiem Chafea (tel. +352 4301 36611, e-mail: CHAFEA-AGRI-CALLS@ec.europa.eu) w dni robocze w godzinach 9.30-12.00 i 14.00-17.00. Helpdesk jest niedostępny w weekendy i święta.
Najczęściej zadawane pytania są publikowane na stronie internetowej Chafea:
http://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html
W korespondencji związanej z niniejszym zaproszeniem (np. w przypadku próśb o udzielenie informacji lub przy składaniu wniosku) należy wyraźnie odnieść się do tego konkretnego zaproszenia. Gdy tylko system elektronicznej wymiany przydzieli wnioskowi numer identyfikacyjny, wnioskodawca musi używać tego numeru we wszelkiej dalszej korespondencji.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.