Zaproszenie do składania wniosków 2016 - Programy proste - Działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014.
Dz.U.UE.C.2016.41.4
Akt nieocenianyDziałania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1144/2014
(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2016 r.)
1.
KONTEKST I CEL NINIEJSZEGO ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
KONTEKST I CEL NINIEJSZEGO ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
W dniu 22 października 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1144/2014 1 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008. Rozporządzenie to uzupełnia rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 2 , a zasady jego stosowania zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1831 3 .
Ogólnym celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego.
Celami szczegółowymi działań informacyjnych i promocyjnych są:
W rocznym programie prac Komisji na 2016 r., przyjętym w dniu 13 października 2015 r., ustalono szczegóły przyznawania współfinansowania oraz priorytety dotyczące działań w odniesieniu do propozycji programów prostych, jak i programów, w których uczestniczy wiele państw, na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich. Są one dostępne pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/annual-work-programmes/2016/index_en.htm.
Komisja Europejska powierzyła Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (zwanej dalej "Chafea") zarządzanie niektórymi częściami działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich, w tym ocenę programów prostych.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wdrożenia programów prostych na podstawie sekcji 1.2.1.1 i 1.2.1.2 załącznika I do rocznego programu prac na 2016 r., związanych z działaniami w ramach priorytetu tematycznego 1 i 2, mianowicie programów prostych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.
2.
CEL(E) - TEMATYKA - PRIORYTETY
CEL(E) - TEMATYKA - PRIORYTETY
3.
HARMONOGRAM
HARMONOGRAM
Etapy | Data i godzina albo orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | 4.2.2016 |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 28.4.2016 |
c) | Okres oceny (orientacyjnie) | 29.4-31.8.2016 |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom (orientacyjnie) | < 30.9.2016 |
e) | Decyzja Komisji (orientacyjnie) | < 30.11.2016 |
f) | Podpisanie umowy z państwem członkowskim (orientacyjnie) | < 28.2.2017 |
g) | Data rozpoczęcia działania (orientacyjnie) | > 1.12.2016 |
4.
DOSTĘPNY BUDŻET
DOSTĘPNY BUDŻET
Orientacyjne kwoty dostępne na temat są wskazane w tabeli "Kwalifikujące się działania" w sekcji 6 poniżej.
Kwota ta zależy od dostępności środków po przyjęciu budżetu na 2017 r. przez władzę budżetową lub przewidzianych w dwunastych częściach środków tymczasowych. Kwota ta zależy również od dostępności środków na kolejne 3 lata, biorąc pod uwagę niezróżnicowany charakter środków.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
Wnioski muszą być złożone przez koordynatora elektronicznie za pośrednictwem portalu dla uczestników; elektroniczny system składania wniosków jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/ opportunities/agrip/index.html
Nieprzestrzeganie wyżej wymienionych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
Wnioski można składać w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej. Niemniej przy przygotowywaniu wniosków wnioskodawcy powinni wziąć pod uwagę, że zamówieniami będą zarządzać państwa członkowskie. W konsekwencji zachęca się wnioskodawców do przedstawienia wniosku w języku(-ach) państwa członkowskiego pochodzenia organizacji inicjującej(-ych), chyba że dane państwo członkowskie wyraziło zgodę na podpisanie umowy w języku angielskim 4 . Dla ułatwienia przeglądu wniosków przez niezależnych ekspertów, którzy wnoszą wkład techniczny do oceny, wnioskowi powinno najlepiej towarzyszyć tłumaczenie części technicznej (część B) na język angielski, jeżeli wniosek jest napisany w innym języku urzędowym UE.
6.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
Wnioski dotyczące programów prostych mogą być składane wyłącznie przez osoby prawne lub inne podmioty, które nie mają osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony interesów finansowych Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, o których mowa w art. 131 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 ("rozporządzenie finansowe") 5 .
Wnioskodawcami są:
Wnioski mogą być składane przez jedną lub kilka organizacji inicjujących wymienionych w art. 7 ust. 1 lit. a), c) lub d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
Jedynie wnioski złożone przez podmioty mające siedzibę w państwach członkowskich UE są kwalifikowalne.
Niekwalifikujące się podmioty: wnioskodawcy, którzy już korzystają z finansowania unijnego w ramach tych samych działań informacyjnych i promocyjnych, które stanowią część ich wniosku(-ów), nie kwalifikują się do finansowania unijnego w odniesieniu do tych działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Wnioski muszą spełniać kryteria kwalifikowalności wymienione w załączniku II do rocznego programu prac, mianowicie:
Ponadto wniosek musi być również zgodny z jednym z priorytetów tematycznych wymienionych w rocznym programie prac na 2016 r. w przypadku programów prostych. Poniżej zamieszczono fragmenty rocznego programu prac na 2016 r. zawierające 10 tematów, w odniesieniu do których można składać wnioski. Tekst zawiera opis tematu, przewidzianą odnośną kwotę, cele i oczekiwane wyniki.
Działania w ramach priorytetu tematycznego 1: programy proste na rynku wewnętrznym
Tematy | Przewidywana łączna kwota | Roczne priorytety, cele i oczekiwane wyniki |
Temat 1 (*) - Programy informacyjne i promocyjne mające na celu poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, i zapewnienie ich lepszej rozpoznawalności, z wyjątkiem tych systemów, które zostały zilustrowane wyłącznie za pomocą mleka/przetworów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników | 10 050 000 EUR | Celem jest poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości i ich lepsza rozpoznawalność: - systemy jakości: chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG), gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS) i fakultatywne określenia jakościowe - rolnictwo ekologiczne - produkty rolne pochodzące z regionów najbardziej oddalonych Unii Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości powinny stanowić kluczowy priorytet w ramach rynku wewnętrznego, ponieważ takie systemy zapewniają konsumentom gwarancje w zakresie jakości produktu i jego cech lub stosowanego procesu produkcji, tworzą wartość dodaną odnośnych produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe. Jednym z oczekiwanych wyników jest zwiększenie stopnia rozpoznawalności przez konsumentów europejskich logo związanego z unijnymi systemami jakości, mając na względzie, że - zgodnie ze specjalnym sondażem Eurobarometru (nr 389) - tylko 14 % (w przedziale od 3 do 36 % w zależności od danego państwa członkowskiego) europejskich konsumentów rozpoznaje logo produktów o chronionej nazwie pochodzenia (ChNP) lub chronionym oznaczeniu geograficznym (ChOG), które są głównymi unijnymi systemami jakości. Oczekiwanym wynikiem końcowym jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych zarejestrowanych w ramach unijnego systemu jakości, zwiększenie ich widoczności i zwiększenie ich udziału w rynku. |
Temat 2 (*) - Programy informacyjne i promocyjne mające na celu podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii i cech charakterystycznych europejskich produktów rolnych i spożywczych, z wyjątkiem tych, które dotyczą wyłącznie mleka/przetworów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników | 6 700 000 EUR | Celem jest podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego charakteru oraz cech produktów rolnych i spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji. Odnosi się to do wszystkich kwalifikujących się produktów, z wyjątkiem mleka/przetworów mlecznych i produktów z wieprzowiny, gdy są one objęte programami, które nie dotyczą innych kwalifikujących się produktów i systemów niewchodzących w zakres tematu 1, w celu zwiększenia konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolnych i spożywczych przy jednoczesnym zwiększeniu ich udziału w rynku wewnętrznym. Jednym z oczekiwanych wyników jest poszerzenie wiedzy konsumentów europejskich na temat zalet unijnych produktów rolnych. Oczekiwanym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia odnośnych unijnych produktów rolno-spożywczych, zwiększenie ich widoczności i ich udziału w rynku. |
Temat 3 - Programy informacyjne i promocyjne dotyczące mleka/przetworów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników | 9 000 000 EUR | W związku ze szczególną sytuacją w sektorze mleczarskim i w sektorze wieprzowiny w 2015 r. cele obejmują poszerzenie wiedzy o określonych unijnych systemach jakości, które dotyczą wyłącznie mleka/przetworów mlecznych lub produktów z wieprzowiny, i ich lepsza rozpoznawalność lub podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego charakteru oraz cech mleka/przetworów mlecznych lub produktów z wieprzowiny, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji. Oczekiwane wyniki to zwiększenie stopnia rozpoznawalności przez konsumentów europejskich logo związanego z unijnymi systemami jakości, poszerzenie wiedzy o zaletach unijnego mleka/unijnych przetworów mlecznych i produktów z wieprzowiny i tym samym zwiększenie konkurencyjności i spożycia tych produktów oraz zwiększenie ich udziału w rynku wewnętrznym. |
Działania w ramach priorytetu tematycznego 2: programy proste w państwach trzecich
Tematy | Przewidywana łączna kwota | Roczne priorytety, cele i oczekiwane wyniki |
Temat 4 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z następujących państw: Chiny, Japonia, Korea Południowa lub Tajwan | 11 725 000 EUR | Programy informacyjne i promocyjne powinny być skierowane do co najmniej jednego z państw określonych w odpowiednim temacie. Cele tych programów powinny być zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1144/2014. Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, zwiększenie ich widoczności i ich udziału w rynku w tych państwach docelowych. |
Temat 5 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z następujących państw: USA lub Kanada | 11 725 000 EUR | |
Temat 6 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z państw Ameryki Środkowej i Południowej lub Karaibów | 7 035 000 EUR | |
Temat 7 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z państw Azji Południowo-Wschodniej, tj. Brunei, Kambodży, Indonezji, Laosu, Malezji, Mjanmy, Filipin, Singapuru, Tajlandii, Timoru Wschodniego lub Wietnamu | 7 035 000 EUR | |
Temat 8 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do co najmniej jednego z państw Afryki lub Bliskiego Wschodu | 4 690 000 EUR | |
Temat 9 (*) - Programy informacyjne i promocyjne skierowane do innych obszarów geograficznych | 4 690 000 EUR | |
Temat 10 - Programy informacyjne i promocyjne dotyczące mleka/przetworów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników skierowane do dowolnego państwa trzeciego | 21 000 000 EUR | |
(*) Programy nie obejmują mleka/przetworów mlecznych, produktów z wieprzowiny ani kombinacji tych dwóch składników. Mogą one jednak obejmować mleko/przetwory mleczne, produkty z wieprzowiny lub kombinację tych dwóch składników, jeśli są one powiązane z innymi produktami. Gdy organizacja inicjująca pragnie skupić się w jednym programie na kilku regionach priorytetowych w państwach trzecich, powinna złożyć kilka wniosków (jeden wniosek na temat). Ewentualnie może również złożyć wniosek w ramach tematu "programy informacyjne i promocyjne skierowane do innych obszarów geograficznych". Temat ten odnosi się do obszarów geograficznych, które nie zostały wymienione w ramach tematów 4-8, ale może również dotyczyć kombinacji kilku regionów priorytetowych wymienionych w ramach tematów 4-8. |
Rodzaje kwalifikujących się działań
Działania promocyjne i informacyjne mogą w szczególności obejmować następujące działania kwalifikujące się w ramach niniejszego zaproszenia:
Okres realizacji
Współfinansowane działanie (dostarczanie informacji/programy promocyjne) jest realizowane przez okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż przez trzy lata.
We wnioskach należy określić czas trwania działania.
7.
KRYTERIA WYKLUCZENIA
KRYTERIA WYKLUCZENIA
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia 6 :
Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury przyznania współfinansowania, jeżeli w trakcie procedury udzielenia dotacji znajdują się w jednej z sytuacji opisanych w art. 107 rozporządzenia finansowego:
W celu wykazania zgodności z kryteriami wykluczenia wnioskodawca musi zakreślić odpowiednią rubrykę, składając wniosek przez internet. Wszyscy beneficjenci muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, jeżeli zostali wybrani do przyznania współfinansowania. Wnioskodawcy powinni postępować zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na portalu dla uczestników.
8.
KRYTERIA WYBORU
KRYTERIA WYBORU
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez okres realizacji działania i muszą uczestniczyć w jego finansowaniu.
Zdolność finansowa wszystkich wnioskodawców będzie oceniana zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego (UE, Euratom) nr 966/2012. Taka ocena nie zostanie dokonana, jeżeli:
Dokumenty potwierdzające, które należy załączyć do elektronicznego formularza wniosku w celu umożliwienia oceny zdolności finansowej, obejmują:
Ponadto w przypadku koordynatora lub innego beneficjenta występującego o wkład UE wynoszący ≥ 750 000 EUR (pułap na beneficjenta):
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania działania.
Na dowód należy dostarczyć następujące informacje w części B wniosku:
W przypadkach gdy organizacje inicjujące proponują realizację niektórych części wniosku, należy udowodnić, że posiadają one co najmniej trzyletnie doświadczenie w zakresie realizacji działań informacyjnych i promocyjnych.
9.
KRYTERIA PRZYZNANIA FINANSOWANIA
KRYTERIA PRZYZNANIA FINANSOWANIA
Zasadniczo oczekuje się, że projekty będą posiadać skuteczną strukturę zarządzania, jasną strategię i zawierać dokładny opis spodziewanych wyników.
Treść każdego wniosku będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów oraz kryteriów szczegółowych:
Kryteria | Maksymalna ilość punków | Próg |
1. Wkład w ogólne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych oraz znaczenie treści i celów wniosków dla priorytetów, celów i oczekiwanych wyników przedstawionych w ramach priorytetów tematycznych opisanych w sekcji 1.2.1.3 rocznego programu prac (1) | 20 | 14 |
2. Jakość techniczna projektu | 40 | 24 |
3. Jakość zarządzania | 10 | 6 |
4. Opłacalność | 30 | 18 |
SUMA | 100 | 62 |
(1) Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 6852 z dnia 13 października 2015 r. |
Wnioski znajdujące się poniżej ogólnych lub indywidualnych progów przedstawionych powyżej należy odrzucić. Następujące kryteria szczegółowe są brane pod uwagę przy ocenie każdego z głównych kryteriów udzielania dotacji:
Po dokonaniu oceny wszystkie kwalifikujące się wnioski zostają uszeregowane według całkowitej liczby przyznanych punktów. Wniosek lub wnioski, które uzyskały najwyższą liczbę punktów, otrzymają współfinansowanie w zależności od dostępności środków budżetowych.
Oddzielny ranking ustala się dla każdego z 10 tematów priorytetowych wymienionych w sekcji 6.2 niniejszego zaproszenia.
Jeżeli w wyznaczonym terminie dwa wnioski (lub więcej) otrzymały taką samą liczbę punktów, to wniosek(-i) uznany(-e) za umożliwiający(-e) największe zróżnicowanie pod względem produktów lub rynków docelowych w kontekście wniosków zostaje(-ją) wybrany(-e) do przyznania współfinansowania. Oznacza to, że spośród dwóch wniosków, które otrzymały taką samą punktację, Agencja wybiera najpierw ten, którego treść nie pojawia się jeszcze w rankingu (po pierwsze pod względem produktów, po drugie pod względem rynku docelowego). Jeśli to kryterium nie może być stosowane, wówczas Agencja wybiera najpierw wniosek, który uzyskał najwyższą liczbę punktów w odniesieniu do pierwszego kryterium przyznawania dotacji wymienionego powyżej ("Wkład w główne i szczegółowe cele działań informacyjnych i promocyjnych").
10.
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 Komisja Europejska przyjmuje akty wykonawcze określające wybrane programy proste, ewentualne zmiany, jakie należy w nich wprowadzić, oraz odpowiadające im budżety (decyzja o udzieleniu dotacji).
Ta decyzja Komisji będzie zawierać wykaz wybranych programów przyjętych do wkładu finansowego Unii na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014. Ta decyzja będzie skierowana do właściwych państw członkowskich. Zainteresowane państwa członkowskie są odpowiedzialne za należytą realizację wybranych programów prostych oraz za stosowne płatności.
Jak tylko Komisja przyjmie ten akt wykonawczy, prześle kopie wybranych programów do zainteresowanych państw członkowskich. Państwa członkowskie niezwłocznie informują organizacje inicjujące o wyniku rozpatrzenia ich wniosków.
Państwa członkowskie zawierają umowy na realizację programów z wybranymi organizacjami inicjującymi zgodnie z wymogami określonymi w art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831. Umowa będzie zwłaszcza zawierać szczegółowe warunki i poziom finansowania, jak również odpowiednie zobowiązania stron.
11.
PRZEPISY FINANSOWE
PRZEPISY FINANSOWE
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii.
Wnioskodawcy wskazują źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie lub część działania bądź na jego funkcjonowanie (dotacje operacyjne), a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymali lub o które wnioskowali na to samo działanie.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie, którego realizację już rozpoczęto, jedynie w przypadku, gdy ubiegający się o nią wykaże konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Pozostałą część wydatków ponosi wyłącznie organizacja inicjująca.
Szacowany budżet działania musi zostać przedstawiony w części A formularza wniosku. Musi o zawierać zbilansowane przychody i wydatki.
Budżet jest sporządzany w euro.
Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej:
http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm.
Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.
W przypadku gdy organizacja inicjująca jest podmiotem prawa publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 15 , musi wybrać podwykonawców zgodnie z krajowymi przepisami transponującymi wymienioną dyrektywą.
Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki stosowane we wszelkich umowach realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, w uzupełnieniu do nich, następujące warunki:
Podwykonawstwo może również być zlecone podmiotom, które mają powiązania strukturalne z beneficjentem, ale tylko jeżeli cena jest ograniczona do rzeczywistych kosztów poniesionych przez podmiot (tj. bez marży zysku).
Zadania, jakie mają być realizowane przez takie podmioty, muszą być wyraźnie określone w części technicznej wniosku.
Współfinansowanie przyjmuje formę zwrotu określonej części faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych; będzie ono również zawierać stawkę ryczałtową obejmującą koszty pośrednie (odpowiadające 4 % kwalifikowalnych kosztów personelu), które są związane z realizacją działania 16 .
Maksymalna wnioskowana kwota
Dotacja UE jest ograniczona do następującej maksymalnej stawki współfinansowania:
Te dwie ostatnie wartości procentowe mają zastosowanie do tych programów zatwierdzonych przez Komisję przed datą, począwszy od której zainteresowane państwo członkowskie nie otrzymuje już takiej pomocy finansowej.
Co za tym idzie, część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zasada współfinansowania).
Koszty kwalifikowalne
Koszty kwalifikowalne są faktycznie ponoszone przez beneficjenta dotacji i spełniają wszystkie kryteria określone w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.
Koszty niekwalifikowalne
Koszty niekwalifikowalne to koszty niespełniające warunków określonych w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829, w szczególności:
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Ostateczną kwotę dotacji oblicza się po zakończeniu programu, po zatwierdzeniu wniosku o płatność.
"Ostateczna kwota dotacji" zależy od rzeczywistego stopnia, w jakim program został zrealizowany zgodnie z warunkami umowy.
Kwota ta jest obliczana przez państwo członkowskie - w momencie dokonywania płatności salda - zgodnie z art. 15 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Organizacja inicjująca może złożyć do danego państwa członkowskiego wniosek o wypłatę zaliczki zgodnie z art. 13 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Wnioski o płatności okresowe wkładów finansowych Unii są składane przez organizację inicjującą do państw członkowskich zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Wnioski o wypłatę salda są składane przez organizację inicjującą do państwa członkowskiego zgodnie z art. 15 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831.
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1831 wypłata zaliczki jest uwarunkowana złożeniem przez organizację inicjującą zabezpieczenia równego kwocie zaliczki na rzecz państwa członkowskiego zgodnie z rozdziałem IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 18 .
12.
PODAWANIE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI
PODAWANIE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwidocznienia nazwy i emblematu Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
Zasady graficznego powielania emblematu europejskiego zamieszczono w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym 19 .
Ponadto wszystkie materiały wizualne wyprodukowane w ramach programów promocyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską muszą być opatrzone hasłem "Enjoy it's from Europe" ("Smacznego, to z Europy"). Wytyczne dotyczące wykorzystywania hasła, jak również pliki graficzne można pobrać ze strony promocyjnej portalu Europa 20 .
Wreszcie wszystkie materiały pisemne, tj. broszury, plakaty, ulotki, transparenty, billboardy, reklamy drukowane, artykuły w prasie, strony internetowe (z wyjątkiem małych gadżetów) powinny zawierać zastrzeżenie prawne zgodnie z warunkami wyszczególnionymi w umowie o udzielenie dotacji, z wyjaśnieniem, że przedstawiają one poglądy autora. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w nich informacji.
13.
OCHRONA DANYCH
OCHRONA DANYCH
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/support/legal_notices.html
oraz na stronie internetowej Agencji:
http://ec.europa.eu/chafea/about/data_protection.html.
Zachęca się wnioskodawców do sprawdzania odpowiedniego oświadczenia o ochronie prywatności w regularnych odstępach czasu, tak aby mogli być należycie informowani o ewentualnych aktualizacjach, które mogą nastąpić przed upływem terminu składania wniosków lub po nim. Beneficjenci zobowiązują się do poinformowania pracowników o odpowiednich procesach przetwarzania, które mają być przeprowadzane przez Agencję; w tym celu muszą dostarczyć im oświadczenia o ochronie prywatności opublikowane przez Agencję na portalu dla uczestników przed przekazaniem ich danych Agencji. Dane osobowe mogą być rejestrowane w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 105a i 108 rozporządzenia finansowego UE zgodnie z obowiązującymi przepisami.
14.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Przed złożeniem wniosku:
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/organisations/register.html
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.
Składając wniosek, wnioskodawca akceptuje procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, do których zaproszenie się odnosi.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja lub Agencja może zwrócić się w tym celu do wnioskodawcy podczas procesu oceny 22 .
Kontakt
W przypadku pytań dotyczących składania wniosku przez internet należy za pośrednictwem portalu dla uczestników skontaktować się z ustanowionym w tym celu działem pomocy technicznej IT:
http://ec.europa.eu/research/index.cfm?pg=enquiries.
W przypadku pytań niezwiązanych z IT należy kontaktować się z działem pomocy technicznej Chafea dostępnym pod numerem telefonu: +352 430136611, e-mail: CHAFEA-AGRI-CALLS@ec.europa.eu w dni robocze w godzinach 9.30-12.00 i 14.00-17.00. Dział pomocy technicznej jest niedostępny w weekendy i święta.
Najczęściej zadawane pytania są publikowane na stronie internetowej Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności:
http://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html.
W korespondencji związanej z niniejszym zaproszeniem (np. w przypadku próśb o udzielenie informacji lub przy składaniu wniosku) należy wyraźnie odnieść się do tego konkretnego zaproszenia. Gdy tylko system elektronicznej wymiany przydzieli wnioskowi numer identyfikacyjny, wnioskodawca musi używać tego numeru we wszelkiej dalszej korespondencji.
Po upływie terminu składania wniosków wprowadzanie zmian do wniosku jest niemożliwe.
Powiązane dokumenty
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.