Zaproszenie do składania ofert - Wspólny Zharmonizowany Program Unii Europejskiej w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów.
Dz.U.UE.C.2004.244.21
Akt nienormatywnyWspólny Zharmonizowany Program Unii Europejskiej w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów
(2004/C 244/06)
(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2004 r.)
1.
KONTEKST
KONTEKST
Celem programu jest zgromadzenie informacji na temat stanu gospodarki w Państwach Członkowskich UE, tak aby umożliwić porównanie ich cykli biznesowych do celów zarządzania Unią Gospodarczą i Walutową (UGW). Stał się on niezbędnym narzędziem w procesie nadzoru gospodarczego UGW oraz dla ogólnych celów polityki gospodarczej.
2.
CEL I SPECYFIKACJE TECHNICZNE
CEL I SPECYFIKACJE TECHNICZNE
2.1.
Cele
Cele
– badania dotyczące inwestycji, budowy, handlu detalicznego i usług w nowych Państwach Członkowskich UE, w Bułgarii, Chorwacji i Rumunii,
– badania dotycaące handlu detalicznego i usług w Luksemburgu,
– badania dotyczące przemysłu i konsumentów w Chorwacji,
– Komisja organizuje również badania ad hoc dotyczące aktualnych spraw gospodarczych. Wspomniane badania ad hoc są z definicji bardziej sporadyczne i są wykonywane oprócz badań miesięcznych, z użyciem tych samych ustalonych prób jak w przypadku badań miesięcznych, w celu uzyskania informacji na temat konkretnych spraw w zakresie polityki gospodarczej.
Badania skierowane są do kadry zarządzającej w sektorach: przemysłowym, inwestycji, budowlanym, handlu detalicznego i usług oraz konsumentów.
2.1.
Specyfikacje techniczne
Specyfikacje techniczne
Poniższa tabela pokazuje ogólny zarys badań, których dotyczy niniejsze zaproszenie do składania ofert:
Nazwa badania | Liczba ujętych sektorów/ klasy wielkości | Liczba pytań zadawanych w miesiącu | Liczba pytań zadawanych kwartalnie |
Badanie sektora przemysłowego | 56 / - | 7 | 9 |
Badanie sektora inwestycji | 8 / 6 | 2 pytania w marcu/kwietniu 4 pytania w październiku/listopadzie | |
Badanie sektora budowlanego | 5 / - | 5 | 1 |
Badanie sektora handlu detalicznego | 9 / - | 6 | - |
Badanie sektora usług | 19 / - | 6 | 1 |
Badanie konsumentów | 25 / - | 12 | 3 |
– Badania miesięczne muszą być wykonywane w ciągu pierwszych dwóch tygodni każdego miesiąca, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze przed końcem miesiąca oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.
– Badania kwartalne muszą być wykonywane w ciągu pierwszych dwóch tygodni każdego pierwszego miesiąca każdego kwartału (styczeń, kwiecień, lipiec i październik), a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze odpowiednio przed końcem stycznia, kwietnia, lipca i października oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.
– Badania półroczne dotyczące inwestycji muszą być wykonywane w marcu/kwietniu i październiku/ listopadzie, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze odpowiednio przed końcem maja i grudnia, oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.
– W przypadku badań ad hoc beneficjent musi zobowiązać się do przestrzegania poszczególnych harmonogramów podanych dla nich.
2.2.2. Metodologia Wspólnego Zharmonizowanego Programu UE w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów
Szczegóły dotyczące metodologii znajdują się w podręczniku użytkownika na stronie:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/business_consumer_badania/userguide_en.pdf.
3.
PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA
PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA
3.1.
Przepisy administracyjne
Przepisy administracyjne
3.2.
Czas trwania
Czas trwania
4.
RAMY FINANSOWE
RAMY FINANSOWE
4.1.
Źródła finansowania wspólnotowego
Źródła finansowania wspólnotowego
4.2.
Szacowany całkowity budżet Wspólnoty związany z niniejszym zaproszeniem
Szacowany całkowity budżet Wspólnoty związany z niniejszym zaproszeniem
– Liczba beneficjentów może wynosić między 12 a 24, w zależności od otrzymanych ofert.
4.3.
Wielkość procentowa dofinansowania wspólnotowego
Wielkość procentowa dofinansowania wspólnotowego
4.4.
Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowane
Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowane
Na podstawie ramowej umowy o partnerstwie wymagane będzie, aby beneficjent składał co roku szczegółowy budżet zawierający szacunek kosztów i finansowanie działania, wyrażony w euro. Budżet będzie stanowił załącznik do rocznej szczegółowej umowy o dotację. Komisja może następnie wykorzystywać te dane do celów audytów.
5.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
5.1.
Status prawny wnioskodawców
Status prawny wnioskodawców
5.2.
Podstawy wyłączenia
Podstawy wyłączenia
a) są niewypłacalni lub znajdują się w stanie likwidacji, znajdują się pod nadzorem sądowym, są w trakcie postępowania układowego z wierzycielami, zawiesili działalność gospodarczą, są przedmiotem postępowań dotyczących powyższych sytuacji lub znajdują się w innej analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury ustanowionej w krajowym ustawodawstwie lub przepisach;
b) zostali skazani za wykroczenie związane z etyką zawodową na mocy wyroku obowiązującego res judicata;
c) są winni poważnych nadużyć w zakresie etyki zawodowej, udowodnionych w jakikolwiek sposób, który instytucja kontraktująca może uzasadnić;
d) nie wypełnili zobowiązań dotyczących wpłacania składek ubezpieczenia społecznego lub podatków zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym są ustanowieni, lub zgodnie z przepisami kraju instytucji kontraktującej lub kraju, w którym kontakt ma być wykonywany;
e) są przedmiotem wyroku obowiązującego res judicata w związku z oszustwem, korupcją, zaangażowaniem w organizację przestępczą lub jakąkolwiek inną działalność nielegalną, szkodliwą dla interesów finansowych Wspólnot;
f) na podstawie innej procedury udzielania zamówień publicznych lub procedury przyznawania dotacji z budżetu Wspólnoty dowiedziono, że poważnie naruszają kontrakt w zakresie niespełniania zobowiązań kontraktowych;
g) znajdują się w sytuacji konfliktu interesów;
h) są winni złożenia fałszywych informacji, które są wymagane w ramach programu lub nie dotrzymali obowiązku przekazywania wymaganych informacji.
Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji wymienionych w punkcie 5.2 lit. a)-f) powyżej na podstawie standardowego formularza oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących.
5.3.
Kary administracyjne i finansowe
Kary administracyjne i finansowe
Oferenci lub kandydaci, którzy są winni składania fałszywych oświadczeń, otrzymują również kary finansowe stanowiące od 2 % do 10 % całkowitej wartości przyznanego kontraktu.
Wykonawcy, którym dowiedziono poważne uchybienia w spełnianiu zobowiązań kontraktowych, otrzymują kary finansowe stanowiące od 2 % do 10 % całkowitej wartości danego kontraktu. Stawka ta może ulec podwyższeniu od 4 % do 20 % w przypadku wykroczenia powtarzającego się w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.
2. W przypadkach powołanych w pkt 5.2 lit. a), c) i d) kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich kontraktów i dotacji maksymalnie na okres dwóch lat od czasu, kiedy ustalone zostanie naruszenie, potwierdzone po konfliktowej procedurze zastosowanej w odniesieniu do wykonawcy.
W przypadkach powołanych w pkt. 5.2 lit. b) i e) kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich kontraktów i dotacji minimalnie na okres jednego roku oraz maksymalnie na okres czterech lat od daty notyfikacji wyroku.
Okresy te mogą ulec wydłużeniu do pięciu lat w przypadku wykroczenia powtarzającego się w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia lub pierwszego wyroku.
3. Przypadki powołane w pkt 5.2. lit. e) są następujące:
a) przypadki oszustwa powołane w art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich ustanowionej na podstawie aktu Rady z dnia 26 lipca 1995 r.;
b) przypadki korupcji powołane w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionej przez akt Rady z dnia 26 maja 1997 r.;
c) przypadki udziału w organizacji przestępczej określone w art. 2 ust. 1 wspólnego działania 98/733/WSiSW Rady;
d) przypadki prania brudnych pieniędzy określone w art. 1 dyrektywy Rady 91/308/EWG.
6.
KRYTERIA WYBORU
KRYTERIA WYBORU
6.1.
Zdolność finansowa wnioskodawców
Zdolność finansowa wnioskodawców
6.2.
Zdolność operacyjna wnioskodawców
Zdolność operacyjna wnioskodawców
Następujące kryteria zostaną zastosowane w celu dokonania oceny umiejętności wnioskodawcy:
– co najmniej trzyletnie udowodnione doświadczenie w opracowywaniu i wykonywaniu jakościowych badań przedsiębiorstw i konsumenta,
– udowodnione doświadczenie w co najmniej dwóch z następujących obszarów:
1) ocenianie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów, kwestie metodologiczne (próby, kwestionariusze i harmonogramowanie) oraz analiza;
2) budowa wskaźników na podstawie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów;
3) wykorzystanie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów do cyklicznej i makroekonomicznej analizy i badań, wykorzystanie metod statystycznych i ekonometrycznych, włącznie z analizą według sektorów;
4) ekonometryczne modele i inne narzędzia prognostyczne,
– zdolność do zastosowania metodologii Wspólnego Zharmonizowanego Programu UE w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów w celu wypełnienia instrukcji Komisji: przestrzeganie miesięcznych terminów sprawozdań, wdrażanie ulepszeń i zmian do programu badań na żądanie ze strony służb Komisji, zgodnie z ustaleniami spotkań koordynacyjnych z przedstawicielami współpracujących organów/instytucji.
7.
KRYTERIA PRZYZNAWANIA
KRYTERIA PRZYZNAWANIA
– stopień wiedzy i doświadczenie kandydata w obszarach wspomnianych w pkt. 6.2.
– proponowana metodologia badania obejmująca przykład projektu, przykładową wielkość, wskaźnik zasięgu badania, całkowity odsetek odpowiedzi,
– poziom kompetencji i wiedzy kandydata w zakresie specjalnych cech badania w danym sektorze i kraju, w którym zamierzają oni wykonać badanie (badania),
– wydajność organizacji pracy kandydata pod kątem elastyczności, infrastruktury, wykwalifikowanego personelu i urządzeń koniecznych do wykonania pracy, sprawozdanie dotyczące wyników, udział w opracowaniu badań w ramach wspólnego zharmonizowanego programu i współpraca z Komisją,
– stosunek wartości do ceny.
8.
PROCEDURY PRAKTYCZNE
PROCEDURY PRAKTYCZNE
8.1.
Sporządzanie i składanie ofert
Sporządzanie i składanie ofert
Do każdego wniosku wnioskodawca musi dostarczyć jeden podpisany oryginał i dwie kopie.
Poniższe formularze można otrzymać od Komisji:
– standardowy formularz oferty,
– model ramowej umowy o partnerstwie,
– model szczegółowej umowy o dotację wraz z załącznikiem określającym szczegółowy opis działania,
– standardowe oświadczenie budżetowe dla przekazania danych szacunkowych na temat kosztów i planu finansowania badań,
– standardowy formularz identyfikacji finansowej,
– standardowy formularz podmiotu prawnego,
– standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących.
a) pobierając je z następującego adresu internetowego:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/tenders/call0406_en.htm;
b) jeżeli poprzednia opcja jest niemożliwa, w postaci pisma skierowanego do Komisji na następujący adres:
European Commission
Directorate-General ECFIN
Unit ECFIN-A-3 (Business surveys)
BU-1 3/146
B-1049 Bruksela.
Faks: (+32-2) 296 36 50
Prosimy o dopisek: "Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01".
Komisja zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian we wspomnianych dokumentach standardowych w miarę potrzeb wspólnego zharmonizowanego programu i/lub ograniczeń w zarządzaniu budżetem.
Oferty muszą zostać złożone w jednym z oficjalnych języków Wspólnoty Europejskiej wraz z tłumaczeniem w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, jeżeli ma to zastosowanie.
Bez względu na to, czy oferty zostaną dostarczone osobiście lub za pośrednictwem poczty, muszą się one znajdować w zapieczętowanej kopercie umieszczonej w innej zapieczętowanej kopercie.
Zewnętrzna koperta powinna mieć umieszczony adres podany w pkt 8.3 poniżej oraz powinna zostać oznaczona "Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01".
Zapieczętowana koperta wewnętrzna zawierająca ofertę musi być oznaczona "Call for proposals - ECFIN/ 2004/A3-01, not to be opened by the internal mail department".
Komisja powiadomi kandydatów o otrzymaniu ofert, przesyłając odcinek potwierdzający odbiór złożony wraz z ofertą.
8.2.
Zawartość ofert
Zawartość ofert
Wniosek administracyjny musi zawierać następujące elementy:
– należycie wypełniony i podpisany "standardowy formularz podmiotu prawnego" oraz żądaną dokumentację pomocniczą udowadniającą status prawny organu lub instytucji,
– należycie wypełniony i podpisany "standardowy formularz identyfikacji finansowej",
– należycie podpisany "standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących wnioskodawcy",
– schemat organizacyjny organu lub instytucji, z uwzględnieniem nazwisk i stanowisk zarządu oraz służby operacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie badań,
– oświadczenie organu lub instytucji o tym, że pragnie podpisać standardową ramową umowę o partnerstwie oraz szczegółową umowę o dotację, jeżeli zostanie wybrany/wybrana,
– należy dołączyć dowód dobrej sytuacji finansowej: bilanse oraz rachunki zysków i strat z poprzednich dwóch lat finansowych, za które rachunki zostały zamknięte.
8.2.2. Wniosek techniczny
Wniosek techniczny musi zawierać następujące elementy:
– opis działań organu lub instytucji, pozwalający na ocenę kwalifikacji oraz zakresu i długości doświadczenia w przedmiotowych obszarach na podstawie pkt. 6.2. Powinno to oznaczać wszelkie analizy, kontrakty na usługi, pracę konsultingową, badania, publikacje lub inne rodzaje pracy wykonywane uprzednio, ze wskazaniem nazwiska klienta i jakichkolwiek prac wykonywanych dla Komisji Europejskiej. Należy załączyć najważniejsze analizy i/lub wyniki,
– szczegółowy opis organizacji działania w zakresie prowadzenia badań. Należy dołączyć odpowiednią dokumentację dotyczącą infrastruktury, obiektów, zasobów i wykwalifikowanego personelu (krótkie cv) będących do dyspozycji wnioskodawcy,
– szczegółowy opis metodologii badania: metody próbkowania, błędy w próbkowaniu i przedziały ufności, wielkość próby i szacowany całkowity odsetek odpowiedzi,
– szczegółowy opis zadań zleconych na zasadzie podwykonawstwa.
8.2.3. Wniosek finansowy
Wniosek finansowy musi zawierać następujące elementy:
– należycie wypełnione i szczegółowe standardowe oświadczenie budżetowe (w euro), obejmujące okres 12 miesięcy, dla każdego badania, zawierające plan finansowy działania oraz szczegółowe rozbicie całkowitych i jednostkowych kosztów kwalifikowanych przeprowadzenia badania, wraz z kosztami podwykonawstwa,
– dokument zaświadczający wkład finansowy z innych organizacji, jeżeli ma to zastosowanie.
8.3.
Adres do składania wniosków
Adres do składania wniosków
Directorate-General ECFIN
"Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01"
Unit ECFIN R-2
BU-1 3/13
B-1049 Bruksela.
8.4.
Termin składania wniosków o dotację
Termin składania wniosków o dotację
Wnioski można składać:
a) albo listem poleconym z datą stempla pocztowego nie później niż do 16 listopada 2004 r.,
b) albo dostarczając do centralnych służb pocztowych Komisji Europejskiej (doręczenie osobiste lub doręczenie przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, włączając prywatne usługi kurierskie) na następujący adres:
European Commission
Courrier Central
Rue de Genève 1
B-1140 Bruksela
najpóźniej do godziny 16.00 (czasu brukselskiego) 16 listopada 2004 r. W tym przypadku dowód złożenia będzie miał formę podpisanego pokwitowania z datą, wydanego przez urzędnika otrzymującego we wspomnianym powyżej departamencie.
Wnioski otrzymane przez Komisję po dacie zamknięcia nie będą brane pod uwagę.
9.
CO SIĘ DZIEJE Z OTRZYMANYMI WNIOSKAMI?
CO SIĘ DZIEJE Z OTRZYMANYMI WNIOSKAMI?
Zakwalifikowane oferty zostaną ocenione i otrzymają oceny zgodnie z określonymi powyżej kryteriami przyznawania umów.
Proces wybierania ofert będzie miał miejsce w drugiej połowie 2004 r. W tym celu ustanowiona zostanie komisja ewaluacyjna podlegająca Dyrektorowi Generalnemu do spraw Ekonomicznych i Finansowych. Będzie składać się ona z co najmniej trzech osób reprezentujących co najmniej dwa różne wyspecjalizowane zespoły bez hierarchicznych zależności pomiędzy nimi i będzie posiadać swój własny sekretariat odpowiedzialny za komunikowanie się ze zwycięskim kandydatem po zakończeniu procedury wyboru. Kandydaci, których propozycje nie zostaną wybrane, będą także powiadamiani indywidualnie.
10.
UWAGA
UWAGA
Wnioskodawcy powinni zwrócić uwagę na postanowienia kontraktowe, które będą obowiązywały w przypadku wybrania oferty.
______
(1) Zgodnie z art. 93 i 94 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.