Decyzja 2006/845/WE w sprawie zamknięcia ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.340.129

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2006 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie zamknięcia ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004

(2006/845/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2006 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004(1),

- uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004, zawierające odpowiedzi Agencji(2),

- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),

- uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(4), a w szczególności jego art. 49,

- uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,

- uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A6-0104/2006),

1. odnotowuje następujące dane figurujące w sprawozdaniu finansowym Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za lata budżetowe 2004 i 2003:

Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2004 i 2003 (1)

grafika

2. zatwierdza zamknięcie ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004;

3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Josep BORRELL FONTELLESJulian PRIESTLEY
PrzewodniczącySekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 5.

(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1 Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201, 2.8.2005, str. 3).

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie w sprawie udzielenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2004

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2004, zawierające odpowiedzi Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),

– uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(4), a w szczególności jego art. 49,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A6-0104/2006),

A. mając na uwadze fakt, że Trybunał Obrachunkowy uzyskał wystarczającą pewność, iż roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2004 r. jest wiarygodne oraz że odpowiednie transakcje, jako całość, są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż otrzymał wystarczające zapewnienia ze strony wszystkich agencji, z wyjątkiem zastrzeżeń wyrażonych w stosunku do roku budżetowego 2004, dotyczących Europejskiej Agencji Odbudowy, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejskiej Fundacji Kształcenia, Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności,

1. przypomina, że zgodnie z art. 185 rozporządzenia finansowego Parlament udziela absolutorium z wykonania budżetów organom utworzonym przez Wspólnoty i posiadającym osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; wskazuje jednak, że nie wszystkie z tych organów są całkowicie, czy choćby częściowo, finansowane poprzez dotacje z budżetu; zaznacza, że w związku z powyższym decyzja o absolutorium obejmuje zarówno budżetowe, jak i pozabudżetowe środki finansowania tych organów; uznaje za niedopuszczalne, że niektóre organy utworzone przez Unię są rozliczane z wydatkowania wpływów uzyskanych ze źródeł pozabudżetowych, podczas gdy inne, nie otrzymujące dotacji z budżetu - nie są; potwierdza zasadę, zgodnie z którą wszystkie agencje wspólnotowe, korzystające bądź nie z dotacji, podlegają Parlamentowi jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium, nawet w przypadkach gdy na mocy tekstu je ustanawiającego interweniuje inna władza udzielająca absolutorium; przyjmuje pogląd, że należy zmienić wszystkie teksty pozostające w sprzeczności z tą zasadą;

2. jest zdania, że tabela 1 przedstawiona w sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego, wprowadzona w związku z udzielaniem absolutorium w 2003 roku, która streszcza kompetencje i obowiązki, sposób zarządzania, zasoby, działania i usługi świadczone przez Agencję, jest bardzo wartościowa; zwraca uwagę, że informacje zawarte w tabeli 1 zostały dostarczone przez Agencję; zwraca się z prośbą do Trybunału Obrachunkowego o weryfikację zawartości tabeli 1;

3. podkreśla, że agencje powinny starać się dokonywać wydatków w sposób nie tylko prawidłowy, ale również jak najbardziej wydajny i skuteczny; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, by rozważył możliwość poszerzenia swoich specjalnych sprawozdań rocznych w sprawie agencji o analizę wyników działalności i realizacji celów; w związku z tym i zgodnie z treścią swoich rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2003, nalega na uwzględnienie następujących aspektów: unikania, w miarę możliwości, powielania prac przez poszczególne agencje, wyraźnego określenia środków w celu lepszego stosowania zasady przejrzystości w komunikacji ze społeczeństwem oraz wspólnotowych środków pozytywnego działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn na wszystkich szczeblach rekrutacji, szkolenia oraz przyznawania odpowiedzialności;

4. zauważa, że agencje wspólnotowe nie zawsze mają dobry wizerunek lub dobrą prasę, że wiele z nich nie zasługuje na taki negatywny wizerunek, oraz że należy poinformować o tym obywateli europejskich, uzasadniając za pomocą odpowiednich środków tak często, jak będzie to konieczne, rację istnienia agencji oraz osiągane przez nie wyniki; wnosi, aby Komisja podjęła w tym celu działania, wykorzystując środki, jakie uzna za konieczne;

5. stwierdza, że rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 r. w wieloraki sposób wpłynęło na struktury oraz sposoby działania agencji wspólnotowych; liczne agencje zasygnalizowały to w sprawozdaniach z działalności, zwłaszcza w odniesieniu do wzrostu liczby zatrudnionych w nich administratorów; wzywa Komisję do zanalizowania napotkanych lub spodziewanych trudności oraz do zalecenia niezbędnych zmian w przepisach;

6. stwierdza, że Komisja dołożyła starań, aby ujednolicić sposób prezentacji sprawozdań z działalności składanych przez jej dyrekcje generalne; wyraża nadzieję, że podobne założenie zostanie podjęte również w stosunku do sprawozdań z działalności agencji wspólnotowych, których zawartość jest obecnie skrajnie zróżnicowana; wzywa Komisję do przekazania agencjom wspólnotowym szczegółowych informacji i wskaźników dotyczących działalności, które są one zobowiązane dostarczać;

7. z zadowoleniem stwierdza, że Trybunał Obrachunkowy ustalił, iż sprawozdanie finansowe agencji za rok 2004 jest wiarygodne oraz że odpowiednie transakcje, w ujęciu ogólnym, są zgodne z prawem i prawidłowe;

8. przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału Obrachunkowego, że początkowy budżet Agencji oraz budżety korygujące opublikowane w Dzienniku Urzędowym nie ujmują środków w rozbiciu na artykuły i pozycje zgodnie z wymogami art. 22 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002; przypomina Agencji o zasadzie specyfikacji i domaga się od niej przestrzegania tej zasady w celu umożliwienia jasnego i przejrzystego wykonywania budżetów ustalonych przez władzę budżetową;

9. zwraca uwagę, że Agencja nie odnotowała straty odnotowanej w budżecie za rok 2003 w postaci budżetu korygującego w 2004 r. zgodnie z obowiązującymi zasadami; oczekuje, że Agencja będzie w przyszłości uwzględniała ujemne salda z końca roku w budżetach korygujących na kolejne lata finansowe;

10. wyraża zaniepokojenie z powodu nieprawidłowości w zarządzaniu budżetem wskazanych przez Trybunał Obrachunkowy, w tym braku w budżetach korygujących jakichkolwiek wzmianek o dokonanych przelewach lub przynajmniej o powodach dokonania tych przelewów, a także braku informowania zarządu o przelewach i wypłatach zaliczek poza budżetem; z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Agencję w celu poprawy sposobu zarządzania budżetem;

11. zwraca uwagę, że w 2004 r. Agencja nie posiadała jeszcze przepisów wykonawczych do swego rozporządzenia finansowego i nie przeprowadziła jakiejkolwiek analizy ryzyka, ani też nie przygotowała żadnych norm kontroli wewnętrznej; z radością przyjmuje ostateczne przyjęcie przez Agencję w czerwcu 2005 r. przepisów wykonawczych do rozporządzenia finansowego oraz zatrudnienie specjalisty ds. zarządzania ryzykiem/audytora wewnętrznego;

12. zauważa, że procedury naboru personelu Agencji zmieniały się pomiędzy jedną a drugą turą, i wzywa Komisję Europejską oraz Agencję do osiągnięcia porozumienia w sprawie przejrzystych i spójnych procedur rekrutacji, tak aby odpowiadały one potrzebom Agencji w zakresie naboru pracowników posiadających specyficzne kwalifikacje;

13. z zadowoleniem przyjmuje zapewnienie Agencji, że procedury rekrutacyjne zostaną sformalizowane poprzez opracowanie podręczników procedury w celu zwiększenia przejrzystości decyzji podejmowanych w tej kwestii, a także uniknięcia pozornie przypadkowych zmian w procedurach doboru kadr, wskazywanych przez Trybunał;

14. zauważa, że większość (ponad 70 %) dotacji Komisji zrealizowano w ramach tytułu I i II, które obejmują jedynie wydatki na personel i administrację oraz że jeżeli chodzi o wydatki operacyjne, Agencja wydała nie więcej niż ok. 10 % dotacji Komisji; dostrzega również, że wzrost wydatków na personel i administrację w latach 2003-2004 był znacznie wyższy niż wzrost wydatków operacyjnych;

15. wzywa Komisję do udzielenia pomocy agencjom w jak najściślejszym stosowaniu się do planu prac ustalonego na następny rok, który pozwoli na prawidłowe planowanie i realizację działań, a w szczególności pomoże uniknąć znacznych zmian w obciążeniu pracą w ostatniej chwili;

16. zwraca się do Komisji o poprawę synergii między agencjami poprzez skuteczniejszą współpracę, unikanie dublowania się pracy i powielania błędów, zwłaszcza w zakresie szkoleń, przekrojowe stosowanie polityki wspólnotowej, stosowanie najnowszych systemów zarządzania oraz rozwiązywanie problemów związanych z prawidłowym zarządzaniem budżetem.

______

(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 5.

(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1 Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201, 2.8.2005, str. 3).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.