Zalecenie 2010/19/UE w sprawie bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych przez nie kart kierowcy

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.9.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 stycznia 2010 r.

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 13 stycznia 2010 r.
w sprawie bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych przez nie kart kierowcy

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 19)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/19/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(1) stanowi, że na wniosek kierowcy posiadającego miejsce normalnego zamieszkania na terytorium danego państwa członkowskiego właściwe władze tego państwa wydają kartę kierowcy określoną w załączniku IB do tego rozporządzenia.

(2) Wymaganie 268a rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 zobowiązuje państwa członkowskie do wymiany danych drogą elektroniczną w celu zapewnienia niepowtarzalności karty kierowcy, którą wydają. Zgodnie z tym wymaganiem właściwe organy państw członkowskich mogą też wymieniać dane elektronicznie przy przeprowadzaniu kontroli kart kierowców w ramach kontroli drogowych lub na terenie przedsiębiorstwa w celu zweryfikowania niepowtarzalności i statusu kart.

(3) Właściwy organ powinien upewnić się, czy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy nie jest posiadaczem innej ważnej karty kierowcy.

(4) Karty kierowców wydawane przez państwa członkowskie są wzajemnie uznawane.

(5) Bezpieczeństwo, integralność i wiarygodność systemu tachografu cyfrowego należy zapewnić poprzez należytą kontrolę wydawanych na terenie Unii Europejskiej kart kierowcy i ich prawidłowe wykorzystanie.

(6) Wskazane jest, aby organy wydające dysponowały skutecznymi procesami i procedurami należytego zarządzania danymi o wydawaniu kart do tachografów w ogólności i kart kierowcy w szczególności.

(7) Organy wydające państw członkowskich powinny być w stanie szybko sprawdzić informacje o wydanych kartach kierowcy i sprawnie wymieniać się takimi informacjami, aby nie dopuścić do sytuacji, w której kierowca posiada więcej niż jedną ważną kartę kierowcy.

(8) Właściwe organy krajowe powinny mieć możliwość zweryfikowania podczas kontroli drogowych, czy dany kierowca posiada kartę kierowcy oraz czy karta taka jest ważna.

(9) Sprawdzonym i wiarygodnym narzędziem elektronicznej wymiany danych dotyczących wydawania i kontroli kart kierowcy między państwami członkowskimi jest system informacyjny TACHOnet, do którego podłączonych jest już 28 krajów europejskich. System TACHOnet zdefiniowany jest w zbiorze dokumentów referencyjnych opublikowanych na stronach internetowych służb Komisji odpowiedzialnych za aspekty socjalne polityki w dziedzinie transportu drogowego, w tym w dokumencie "XML Messaging Reference Guide".

(10) Funkcjonowanie systemu TACHOnet uzależnione jest od funkcjonowania poszczególnych systemów krajowych. Należy zatem określić minimalny poziom obsługi w zakresie dostępności systemu, do którego zapewnienia powinny dążyć państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Wykorzystanie systemu TACHOnet

1. Państwa członkowskie powinny korzystać z systemu TACHOnet do celów wymiany informacji na potrzeby kontroli niepowtarzalności kart kierowcy wydanych zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 3821/85.

Wykorzystanie innych, kompatybilnych systemów

2. Grupa państw członkowskich może również na potrzeby elektronicznej wymiany danych we własnym gronie korzystać z innego, kompatybilnego systemu, zgodnego przynajmniej z opublikowanym na stronach internetowych Komisji dokumentem "TACHOnet XML Messaging Reference Guide", o ile elektroniczna wymiana danych z pozostałymi państwami członkowskimi prowadzona będzie przez system TACHOnet.

Procedura kontroli niepowtarzalności kart kierowcy

3. Państwa członkowskie powinny prowadzić kontrole niepowtarzalności kart kierowcy zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.

Wykorzystanie systemu TACHOnet przez krajowe organy kontrolne

4. Państwa członkowskie powinny umożliwić krajowym organom odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów i organom kontrolnym korzystanie z systemu TACHOnet i/lub systemów równoważnych oraz zachęcać je do tego i wspierać je w tym, aby ułatwić przeprowadzanie skutecznych kontroli ważności, statusu i niepowtarzalności kart kierowcy, zwłaszcza w ramach kontroli drogowych lub na terenie przedsiębiorstwa.

Minimalny poziom obsługi

5. Państwa członkowskie powinny zapewnić minimalny poziom obsługi systemu TACHOnet lub kompatybilnego systemu, o którym mowa w ust. 2, zgodnie z załącznikiem II.

Sprawozdawczość

6. Wzywa się państwa członkowskie do poinformowania Komisji o działaniach podjętych w kontekście niniejszego zalecenia w terminie do dnia 30 czerwca 2010 r.

Przegląd

7. W przypadku pojawienia się równoważnego systemu elektronicznej wymiany danych, który mógłby być stosowany przez wszystkie państwa członkowskie, Komisja - na wniosek co najmniej pięciu państw członkowskich i po zasięgnięciu opinii komitetu powołanego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 - dokona przeglądu niniejszego zalecenia.

Adresaci

8. Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2010 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

KONTROLA NIEPOWTARZALNOŚCI KARTY KIEROWCY

1. Każdy wniosek o wydanie karty kierowcy należy sprawdzić w rejestrze kart kierowcy prowadzonym przez państwo członkowskie, w którym złożono wniosek.

2. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w kraju, w którym ubiega się o kartę kierowcy, organ wydający karty w tym państwie członkowskim może przeprowadzić wyrywkowe kontrole, korzystając z systemu informacyjnego TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu, celem sprawdzenia, czy dana osoba nie ubiega się o kartę kierowcy w innym państwie członkowskim i/lub czy nie otrzymała takiej karty. Wyrywkowe kontrole powinny obejmować co najmniej 2 % wszystkich wniosków.

3. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym ubiega się o kartę kierowcy, organ wydający karty w tym państwie członkowskim powinien każdorazowo skorzystać z systemu informacyjnego TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu.

4. Państwo członkowskie wydające kartę kierowcy osobie, która jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w innym państwie członkowskim, powinno niezwłocznie powiadomić to państwo o wydaniu karty kierowcy, za pośrednictwem systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu.

5. Państwo członkowskie, które otrzyma od innego państwa członkowskiego powiadomienie o wydaniu karty kierowcy osobie, która jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w powiadamianym państwie członkowskim, powinno wprowadzić tę informację do prowadzonego przez nie rejestru kart kierowcy. Wprowadzenie tych informacji nie jest konieczne, jeżeli organy państwa członkowskiego wydającego kartę korzystają z systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu we wszystkich przypadkach.

ZAŁĄCZNIK  II

MINIMALNY POZIOM OBSŁUGI

Państwa członkowskie powinny zapewnić następujący minimalny poziom obsługi w odniesieniu do systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu elektronicznej wymiany danych:

1. Ramy czasowe:

24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

2. Wskaźnik dostępności systemu: 98 %

Wskaźnik dostępności systemu odpowiada wyrażonemu w procentach czasowi gotowości systemu do pracy.

Wskaźnik dostępności wynoszącyoznacza niedostępność
dzienniemiesięcznierocznie
98 %20 minut10 godzin5 dni

3. Czas reakcji systemu: Maksymalnie 60 sekund

W przypadku gdy czas reakcji systemu nie odpowiada wymaganej wartości, państwo członkowskie powinno podjąć wszelkie niezbędne kroki, aby jak najszybciej przywrócić normalny czas reakcji.

4. Procedura serwisowa:

W przypadku konieczności przeprowadzenia prac serwisowych państwo członkowskie powinno powiadomić o tym pozostałe państwa członkowskie i Komisję za pomocą narzędzia "Schedule Maintenance" dostępnego na portalu internetowym TACHOnet

https://webgate.cec.eu-admin.net/tachonet/prod/tachonetportal/

(dostęp wyłącznie przez sieć s-TESTA).

5. Eskalacja zdarzeń:

W przypadku zdarzeń, których nie można usunąć w ciągu 30 minut, państwo członkowskie, w którego systemie dane zdarzenie zostało zapoczątkowane, powinno zastosować następującą procedurę:

a) za pomocą narzędzia "Schedule Maintenance" powiadomić pozostałe państwa członkowskie; kopia powiadomienia zostanie automatycznie przekazana Komisji;

b) niezwłocznie po przywróceniu sprawności systemu przekazać powiadomienie o przywróceniu jego normalnej pracy.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.