Zalecenie 1/2023 (2023/425) dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych
Dz.U.UE.L.2023.61.71
Akt obowiązującyZALECENIE Nr 1/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 7 lutego 2023 r.
dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych [2023/425]
uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"), w szczególności art. 311 ust. 1 i 2, art. 312 ust. 1, art. 317 ust. 2 i 3 oraz jej załącznik 29,
(1) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania oraz do zapewniania właściwego funkcjonowania umowy o handlu i współpracy w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) Specjalny Komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu Specjalnemu Komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f). Zgodnie z art. 329 ust. 3 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet wydaje zalecenia niezbędne do zapewnienia skutecznego wdrażania rozdziałów tytułu VIII umowy o handlu i współpracy, za które jest odpowiedzialny.
(2) Mając na celu zapewnienie skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych oraz zmniejszanie barier w handlu między Stronami, w art. 311 ust. 1 umowy o handlu i współpracy ustanowiono zobowiązania między innymi w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych, zarządzania ograniczeniami przesyłowymi i wyznaczania zdolności przesyłowych dla elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, jak również do zawarcia porozumień, aby osiągnąć solidne i skuteczne rezultaty we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.
(3) W dniu 22 stycznia 2021 r. Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej i Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa wydały swoim operatorom systemów przesyłowych energii elektrycznej (zwanym dalej "OSP") wstępne zalecenie (zwane dalej "wstępnym zaleceniem"), wzywając ich do wspólnego rozpoczęcia przygotowywania procedur technicznych dotyczących skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych przed rozpoczęciem prac przez Specjalny Komitet. Biorąc pod uwagę, że Specjalny Komitet rozpoczął swoje działania w 2021 r., to wstępne zalecenie, przekazane OSP przez Strony, musi zostać potwierdzone przez Specjalny Komitet jako zalecenie dla Stron.
(4) W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP do sporządzenia docelowego modelu rynku dnia następnego na podstawie koncepcji "wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów" zgodnie z art. 312 ust. 1, art. 317 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem 29 do umowy o handlu i współpracy.
(5) W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych innych niż przedziały czasowe rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP Stron do wspólnego zaproponowania harmonogramu opracowania projektów procedur technicznych. Zalecenie to jest nadal przydatne jako punkt odniesienia i wytyczne do dalszych prac w tym zakresie, priorytetowo traktuje się jednak obrót energią elektryczną w przedziałach czasowych rynku dnia następnego.
(6) Chociaż nie został dotrzymany harmonogram określony w załączniku 29, o którym mowa we wstępnym zaleceniu, to jednak Specjalny Komitet powinien wypełnić swoje zobowiązania wynikające z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy.
(7) OSP i organy regulacyjne Stron podjęły już prace w związku ze wstępnym zaleceniem. Biorąc pod uwagę postępy osiągnięte do tej pory przez OSP, niezbędne są dalsze informacje dotyczące analizy kosztów i korzyści oraz ogólne propozycje dotyczące procedur technicznych, aby Specjalny Komitet mógł wypełnić swoje zobowiązania wynikające z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy.
(8) Każda ze Stron powinna zatem wezwać swoich OSP do dostarczenia tych dalszych informacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I-A
Wstępne zalecenie Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej z UE z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
Wstępne zalecenie Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej z UE z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
Bruksela, 22 stycznia 2021 r.
[adresat w ENTSO-E]
Przedmiot: Opracowanie projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych po zawarciu umowy o handlu i współpracy
Szanowni Państwo!
Jak wiadomo, Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") została podpisana 30 grudnia 2020 r. i jest tymczasowo stosowana od 1 stycznia 2021 r.
Zgodnie z art. ENER.19 umowy Unia i Zjednoczone Królestwo muszą zapewnić współpracę operatorów systemów przesyłowych w celu opracowania procedur technicznych w wielu obszarach, w tym w zakresie wykorzystania połączeń między- systemowych, jeśli tak zaleci Specjalny Komitet ds. Energii. W trakcie negocjacji Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że niektóre z tych procedur technicznych powinny zostać opracowane już teraz, przed rozpoczęciem prac Specjalnego Komitetu ds. Energii. W związku z tym wzywa się ENTSO energii elektrycznej do opracowania projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych. Po rozpoczęciu działań Specjalny Komitet ds. Energii będzie monitorował wszystkie prace związane z opracowywaniem procedur technicznych.
W projektach procedur technicznych należy uwzględnić wyznaczenie oraz alokację zdolności przesyłowych we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.
Wezwanie to ma na celu wdrożenie postanowień art. ENER.13, ENER.14 i ENER.19 umowy w odniesieniu do skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych i należy je rozumieć w tym kontekście. W szczególności procedury techniczne nie powinny obejmować ani pociągać za sobą uczestnictwa operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w unijnych procedurach alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.
ENTSO energii elektrycznej powinna opracować te procedury techniczne we współpracy z operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w kontekście współpracy określonej w protokole ustaleń przyjętym w celu wdrożenia postanowień art. ENER.19 umowy.
Więcej szczegółowych informacji na temat tego, co powinno znaleźć się w projektach procedur technicznych, znajduje się w załączniku 2 (wyznaczanie zdolności przesyłowych), załączniku 3 (alokacja zdolności przesyłowych) i załączniku 4.
W szczególności, w odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, zwracamy się o opracowanie docelowego modelu rynku dnia następnego opartego na koncepcji "wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów", zgodnego z art. ENER.14, art. ENER.19 i załącznikiem ENER-4 do umowy; zgodnie z tymi postanowieniami powinno to nastąpić na zasadzie priorytetu. Treść załącznika ENER-4 do umowy jest powtórzona w załączniku 4 do niniejszego pisma.
W części 2 załącznika ENER-4 do umowy określono harmonogram opracowania procedur technicznych dla przedziałów czasowych rynku dnia następnego. Podane poniżej daty oparte są na tym harmonogramie, który zgodnie z art. FIN- PROV.11.3 umowy został obliczony od 1 stycznia 2021 r., czyli od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania umowy.
Aby wspomóc proces opracowywania docelowego modelu rynku dnia następnego i zgodnie z załącznikiem ENER-4, zwracamy się o opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści na potrzeby oceny wartości dodanej docelowego modelu najpóźniej do 1 kwietnia 2021 r. Ogólne propozycje oraz analizę kosztów i korzyści należy opracować zgodnie z załącznikiem 5 do niniejszego pisma.
Zwracamy się o przedłożenie projektów procedur technicznych do Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") w celu uzyskania opinii na ich temat. Wzywamy ENTSO energii elektrycznej do przeprowadzenia najpierw odpowiednich konsultacji na temat projektów procedur technicznych z uczestnikami rynku. Zwracamy się o przedłożenie opinii, po jej otrzymaniu, wraz z projektami procedur technicznych Specjalnemu Komitetowi ds. Energii w terminie umożliwiającym ich wdrożenie do 1 kwietnia 2022 r.
Kopię niniejszego pisma przekazuję mojemu odpowiednikowi w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej, który prześle równoważne pismo do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa;
kopia tego pisma znajduje się w załączniku 1 do niniejszego pisma.
Z poważaniem
[podpis nadawcy]
Kopia
Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej
Załącznik 1
Pismo od [nadawca] z Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa
Załącznik 2 Wyznaczanie zdolności przesyłowych
W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych, które mogą następnie zostać udostępnione rynkowi.
Te zdolności przesyłowe powinny być wyznaczane w sposób skoordynowany we wszystkich elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych.
Zdolności przesyłowe elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych należy maksymalizować. W ramach tego wymogu należy:
W miarę możliwości technicznych OSP Stron bilansują zapotrzebowanie na wszelkie przepływy mocy w przeciwnym kierunku na elektroenergetycznym połączeniu międzysystemowym, aby maksymalnie wykorzystać zdolność tego połączenia międzysystemowego.
W odniesieniu do wyznaczania zdolności przesyłowych OSP publikują co najmniej:
Załącznik 3 Alokacja zdolności przesyłowych
W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych dostępnych na rynku dla poniższych ram czasowych:
W przypadku każdych ram czasowych metoda powinna:
Załącznik 4 Docelowy model rynku dnia następnego: "wieloregionalne luźne łączenie wolumenów"
CZĘŚĆ 1
Proces ten musi być zgodny ze szczególnymi właściwościami połączeń wzajemnych prądu stałego, w tym z wymogami dotyczącymi strat i narastania.
CZĘŚĆ 2
Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:
Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:
Jak określono w części 1 załącznika ENER - 4 do umowy, pierwszym etapem opracowania nowych uzgodnień dotyczących rynku dnia następnego jest opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści.
W ogólnych propozycjach należy:
W analizie kosztów i korzyści uwzględnia się cel uzgodnień, jakim jest maksymalizacja korzyści z handlu, co oznacza, że w ramach ograniczeń określonych w załączniku ENER-4 do umowy uzgodnienia handlowe:
ZAŁĄCZNIK I-B
Wstępne zalecenie Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
Wstępne zalecenie Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
[nadawca w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej]
[adresat w OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa]
Piątek, 22 stycznia 2021 r.
Szanowni Państwo!
Opracowanie projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych po zawarciu umowy o handlu i współpracy między Zjednoczonym Królestwem a UE
Jak wiadomo, Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") została podpisana 30 grudnia 2020 r. i jest tymczasowo stosowana od 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. ENER.19 umowy Unia i Zjednoczone Królestwo muszą zapewnić współpracę operatorów systemów przesyłowych w celu opracowania procedur technicznych w wielu obszarach, w tym w zakresie wykorzystania połączeń międzysystemowych, jeśli tak zaleci Specjalny Komitet ds. Energii. W trakcie negocjacji Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że niektóre z tych procedur technicznych powinny zostać opracowane już teraz, przed rozpoczęciem prac Specjalnego Komitetu ds. Energii. W związku z tym wzywa się OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do opracowania projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych. Po rozpoczęciu działań Specjalny Komitet ds. Energii będzie monitorował wszystkie prace związane z opracowywaniem procedur technicznych.
W projektach procedur technicznych należy uwzględnić wyznaczenie oraz alokację zdolności przesyłowych we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.
Wezwanie to ma na celu wdrożenie postanowień art. ENER.13, ENER.14 i ENER.19 umowy w odniesieniu do skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych i należy je rozumieć w tym kontekście. W szczególności procedury techniczne nie powinny obejmować ani pociągać za sobą uczestnictwa operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w unijnych procedurach alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.
OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni opracować te procedury techniczne we współpracy z ENTSO energii elektrycznej w kontekście współpracy określonej w protokole ustaleń przyjętym w celu wdrożenia postanowień art. ENER.19 umowy.
Więcej szczegółowych informacji na temat tego, co powinno znaleźć się w projektach procedur technicznych, znajduje się w załączniku 2 (wyznaczanie zdolności przesyłowych), załączniku 3 (alokacja zdolności przesyłowych) i załączniku 4.
W szczególności, w odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, zwracamy się o opracowanie docelowego modelu rynku dnia następnego opartego na koncepcji "wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów", zgodnego z art. ENER.14, art. ENER.19 i załącznikiem ENER-4 do umowy; zgodnie z tymi postanowieniami powinno to nastąpić na zasadzie priorytetu. Treść załącznika ENER-4 do umowy jest powtórzona w załączniku 4 do niniejszego pisma.
W części 2 załącznika ENER-4 do umowy określono harmonogram opracowania procedur technicznych dla przedziałów czasowych rynku dnia następnego. Podane poniżej daty oparte są na tym harmonogramie, który zgodnie z art. FIN- PROV.11.3 umowy został obliczony od 1 stycznia 2021 r., czyli od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania umowy.
Aby wspomóc proces opracowywania docelowego modelu rynku dnia następnego i zgodnie z załącznikiem ENER-4, zwracamy się o opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści na potrzeby oceny wartości dodanej docelowego modelu najpóźniej do 1 kwietnia 2021 r. Ogólne propozycje oraz analizę kosztów i korzyści należy opracować zgodnie z załącznikiem 5 do niniejszego pisma.
Zwracamy się o przedłożenie projektów procedur technicznych do organów regulacyjnych w Zjednoczonym Królestwie w celu uzyskania opinii na ich temat. Wzywamy OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do przeprowadzenia najpierw odpowiednich konsultacji na temat projektów procedur technicznych z uczestnikami rynku. Zwracamy się o przedłożenie opinii, po jej otrzymaniu, wraz z projektami procedur technicznych Specjalnemu Komitetowi ds. Energii w terminie umożliwiającym ich wdrożenie do 1 kwietnia 2022 r.
Jeśli chodzi o wyznaczanie i alokację zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych innych niż przedziały czasowe rynku dnia następnego, zwracamy się do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa o zaproponowanie Specjalnemu Komitetowi ds. Energii harmonogramu opracowania projektów procedur technicznych. Kopię niniejszego pisma przekazuję mojemu odpowiednikowi w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej, który prześle równoważne pismo do ENTSO energii elektrycznej; kopia tego pisma znajduje się w załączniku 1 do niniejszego pisma.
Z poważaniem
[podpis nadawcy]
Kopia
Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej
Załącznik 1
Pismo od Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej do ENTSO energii elektrycznej
Załącznik 2 Wyznaczanie zdolności przesyłowych
W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych, które mogą następnie zostać udostępnione rynkowi.
Te zdolności przesyłowe powinny być wyznaczane w sposób skoordynowany we wszystkich elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych.
Zdolności przesyłowe elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych należy maksymalizować. W ramach tego wymogu należy:
W miarę możliwości technicznych OSP Stron bilansują zapotrzebowanie na wszelkie przepływy mocy w przeciwnym kierunku na elektroenergetycznym połączeniu międzysystemowym, aby maksymalnie wykorzystać zdolność tego połączenia międzysystemowego.
W odniesieniu do wyznaczania zdolności przesyłowych OSP publikują co najmniej:
Załącznik 3 Alokacja zdolności przesyłowych
W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych dostępnych na rynku dla poniższych ram czasowych:
W przypadku każdych ram czasowych metoda powinna:
Załącznik 4 Docelowy model rynku dnia następnego: "wieloregionalne luźne łączenie wolumenów"
CZĘŚĆ 1
Proces ten musi być zgodny ze szczególnymi właściwościami połączeń wzajemnych prądu stałego, w tym z wymogami dotyczącymi strat i narastania.
CZĘŚĆ 2
Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:
Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:
Jak określono w części 1 załącznika ENER - 4 do umowy, pierwszym etapem opracowania nowych uzgodnień dotyczących rynku dnia następnego jest opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści.
W ogólnych propozycjach należy:
W analizie kosztów i korzyści uwzględnia się cel uzgodnień, jakim jest maksymalizacja korzyści z handlu, co oznacza, że w ramach ograniczeń określonych w załączniku ENER-4 do umowy uzgodnienia handlowe:
ZAŁĄCZNIK II
Projekt pisma Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej oraz Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa do ich odpowiednich operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej wzywającego do przedstawienia dodatkowych informacji na potrzeby przygotowania procedur technicznych w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego zgodnie z umową o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
Projekt pisma Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej oraz Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa do ich odpowiednich operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej wzywającego do przedstawienia dodatkowych informacji na potrzeby przygotowania procedur technicznych w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego zgodnie z umową o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
[data]
Przedmiot: Wezwanie do przedstawienia dodatkowych informacji na potrzeby przygotowania procedur technicznych w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego zgodnie z umową o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem
Szanowni Państwo!
Dziękujemy za dotychczasową pracę nad wdrożeniem tytułu dotyczącego energii umowy o handlu i współpracy, a w szczególności za udostępnienie analizy kosztów i korzyści oraz ogólnych propozycji popartych opinią [miejsce do wstawienia: krajowych organów regulacyjnych Zjednoczonego Królestwa [lub] Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki] w kwietniu 2021 r.
W związku ze spotkaniem Specjalnego Komitetu ds. Energii z 30 marca 2022 r. i jego zaleceniem [miejsce do wstawienia: Nr X/202x] z [miejsce do wstawienia: data], [miejsce do wstawienia: Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa [lub] Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej] zwraca się o udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w załączniku do niniejszego pisma w ciągu 5 miesięcy od otrzymania niniejszego pisma, prosząc jednocześnie o ścisłe zaangażowanie odpowiednich stron (np. giełd energii, wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej, izb rozliczeniowych) w analizę służącą ocenie praktycznej wykonalności scenariuszy.
[miejsce do wstawienia: Operator systemu przesyłowego [lub] ENTSO energii elektrycznej, ułatwiając pracę operatorom systemów przesyłowych z UE,] powinien(powinna) ponadto zwrócić się o wydanie nieformalnej opinii przez [miejsce do wstawienia: krajowe organy regulacji energetyki w Zjednoczonym Królestwie [lub] Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki] w sprawie wspomnianych dodatkowych informacji, a następnie przedłożyć ją wraz z odpowiedziami na pytania zawarte w załączniku.
Pytania zawarte w załączniku dotyczą przygotowania procedur technicznych dotyczących alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego. Wszelkie informacje, które uzyskać będziecie musieli Państwo od stron trzecich, należy przetwarzać wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na te pytania, a jeśli dana strona trzecia sobie tego zażyczy, należy chronić te informacje przed ujawnieniem. [Miejsce do wstawienia: Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa [lub] Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej] zapewni również, iż informacje otrzymane w odpowiedzi na niniejsze pismo zostaną wykorzystane wyłączne w powyższym celu. Będzie traktować jako poufne wszelkie informacje uznane za poufne lub szczególnie chronione informacje handlowe oraz przechowywać je i chronić przed ujawnieniem zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami ustawowymi i wykonawczymi, chyba że na ich udostępnienie uzyskano specjalne zezwolenie odnośnego posiadacza praw.
Z góry dziękuję za dodatkowy czas poświęcony tej sprawie.
[podpis]
DW: [nadawca w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej lub, odpowiednio,
w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa]
Załącznik
Kontekst: Poniższe pytania odnoszą się do opcji przedstawionych przez operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa i UE w analizie kosztów i korzyści opublikowanej w kwietniu 2021 r. Należy zwrócić uwagę, że pkt 3 załącznika 29 do umowy o handlu i współpracy wymaga, aby pozycje energii netto na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych były obliczane w ramach procesu alokacji typu "implicit" poprzez zastosowanie specjalnego algorytmu obejmującego oferty kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z odpowiednich rynków dnia następnego w Zjednoczonym Królestwie. Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona przez operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa i UE wykazała, że do celów skutecznego wdrożenia wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów (MRLVC) wysoce pożądana jest pojedyncza cena w Wielkiej Brytanii we wszystkich opcjach projektu MRLVC. We wrześniu 2021 r. Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rozpoczął konsultacje w celu uzyskania opinii na temat obecnych uzgodnień dotyczących handlu energią elektryczną na giełdach energii na hurtowym rynku energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii oraz propozycji dotyczących wsparcia sprawnego handlu transgranicznego. W szczególności Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej przedstawił ogólne podejście do łączenia poszczególnych aukcji dnia następnego, które miałyby zostać wykorzystane jako "odpowiednie rynki dnia następnego" do celów załącznika 29 do umowy o handlu i współpracy, w celu uzyskania opinii zainteresowanych stron na temat tego, czy należy wdrożyć takie rozwiązanie, a jeśli tak, to w jaki sposób zrobić to w praktyce. Konsultacje te zakończyły się w listopadzie 2021 r., a rząd Zjednoczonego Królestwa opublikuje odpowiedź w odpowiednim czasie.
Jakie są zalety/wady tych opcji, w tym:
Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić wszelki wpływ na działanie i wszelkie rodzaje ryzyka operacyjnego.
Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić wszelki wpływ na działanie i wszelkie rodzaje ryzyka operacyjnego.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.