Wytyczne EBC/2021/12 (2021/831) w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do instytucji pośrednictwa finansowego innych niż monetarne instytucje finansowe
Dz.U.UE.L.2021.208.59
Akt obowiązującyWYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/831
z dnia 26 marca 2021 r.
w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do instytucji pośrednictwa finansowego innych niż monetarne instytucje finansowe (EBC/2021/12)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) W celu wypełniania zadań nałożonych na niego przez Traktaty Europejski Bank Centralny (EBC) wymaga przekazywania informacji statystycznych dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego innych niż monetarne instytucje finansowe (MIF) państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"). Informacje te pozwalają EBC na uzyskanie kompleksowego obrazu statystycznego działalności finansowej innej niż ta podejmowana przez MIF w państwach członkowskich strefy euro, które postrzega się jako jeden obszar gospodarczy. Informacje statystyczne muszą charakteryzować się odpowiednim stopniem szczegółowości gwarantującym ich przydatność na potrzeby prowadzeniu analizy monetarnej i finansowej na poziomie Unii oraz na potrzeby przyczyniania się Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) do stabilności systemu finansowego. Informacje statystyczne dotyczące transakcji finansowych, jak również informacje statystyczne o stanach, wykorzystuje się także do opracowywania innych statystyk, w szczególności rachunków finansowych strefy euro zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/24 1 .
(2) Zbieranie informacji statystycznych od krajowych banków centralnych (KBC) powinno być zharmonizowane w całej strefie euro. W związku z tym konieczne jest ustanowienie wspólnych zasad zbierania i przetwarzania tych informacji. Ważne jest zapewnienie, aby zasady te nie powodowały nieuzasadnionego obciążenia sprawozdawczego dla KBC. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne EBC, wykorzystując informacje statystyczne zebrane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) 2 , rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) 3 , rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) 4 i rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) 5 , a w przypadku niektórych instytucji pośrednictwa finansowego - z informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym. EBC może korzystać z informacji statystycznych przekazywanych na podstawie niniejszych wytycznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2533/98.
(3) Konieczne jest zatem również określenie formatów i procedur stosowanych przez KBC w celu przekazywania EBC dostępnych na szczeblu krajowym informacji statystycznych dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego, które nie są częścią populacji sprawozdawczej na mocy tych rozporządzeń.
(4) Definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzeniu (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40), rozporządzeniu (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50), rozporządzeniu (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) i rozporządzeniu Rady (WE) nr 2533/98 6 są również istotne do celów sprawozdawczości zgodnie z niniejszymi wytycznymi i w związku z tym powinny mieć zastosowanie.
(5) W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu statystycznego, tak aby mógł on przeprowadzać skuteczną analizę polityki pieniężnej i stabilności finansowej na poziomie Unii, oprócz informacji przekazywanych na temat MIF na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/830 (EBC/2021/11) 7 przekazywania EBC wymagają także szczegółowe informacje statystyczne dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego innych niż MIF, zgodnie z klasyfikacją zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 8 , takich jak fundusze inwestycyjne (FI), instytucje ubezpieczeniowe (IU) i fundusze emerytalno-rentowe (FE). KBC powinny zatem przekazywać odrębne informacje statystyczne dla podsektorów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych.
(6) Informacje statystyczne dotyczące podsektorów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzeniem (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) i rozporządzeniem (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) obejmują informacje na temat papierów wartościowych oznaczonych powszechnie dostępnymi kodami identyfikacyjnymi przekazywane zgodnie z metodą "papier po papierze". W celu przekazywania tych informacji EBC KBC powinny odnosić się do funkcjonującej scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB) lub kompatybilnej krajowej bazy danych o papierach wartościowych do celów klasyfikacji informacji statystycznych dotyczących aktywów i pasywów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno- rentowych.
(7) W celu uzyskania obrazu transakcji finansowych pozostałych instytucji pośrednictwa finansowego (PIPF) w państwach członkowskich strefy euro, do których nie mają zastosowania rozporządzenia EBC w sprawie statystyki, EBC wymaga przekazywania informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym na temat aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu niektórych PIPF i przez nie wyemitowanych. KBC powinny zatem przekazywać EBC te informacje statystyczne z wykorzystaniem informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym zgodnie z niniejszymi wytycznymi. Te informacje statystyczne powinny obejmować informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów następujących PIPF: domów maklerskich, instytucji finansowych zajmujących się kredytowaniem oraz specjalistycznych instytucji finansowych. Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne na temat podmiotów sekurytyzacyjnych (które są sklasyfikowane jako PIPF w rozporządzeniu (UE) nr 549/2013) powinny być oddzielone od wymogów sprawozdawczych dotyczących PIPF, biorąc pod uwagę, że ich zbieranie od podmiotów sprawozdających jest uregulowane w rozporządzeniu (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
(8) EBC wymaga odrębnych informacji statystycznych na temat aktywów i pasywów PIPF - znajdujących się w ich portfelu i przez nie wyemitowanych - które są sklasyfikowane jako podmioty sekurytyzacyjne w celu monitorowania skutków działalności sekurytyzacyjnej, a w szczególności interakcji między podmiotami sekurytyzacyjnymi a sektorem MIF, z którym działalność ta jest ściśle związana. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne odrębnie od informacji statystycznych dotyczących PIPF przekazywanych EBC z wykorzystaniem informacji statystycznych zebranych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
(9) EBC wymaga przekazywania informacji statystycznych na temat partnerów centralnych, którzy są skategoryzowani jako specjalistyczne instytucje finansowe w ramach kategorii PIPF w rozporządzeniu (UE) nr 549/2013) i którzy nie są objęci rozporządzeniami EBC w sprawie statystyki. EBC wymaga tych informacji w celu potwierdzenia, że korekty dokonane w agregatach monetarnych i czynnikach ich kreacji w odniesieniu do kredytów udzielonych partnerom centralnym przez MIF i depozytów przyjętych przez MIF od partnerów centralnych są odpowiednie do faktycznej działalności prowadzonej przez partnerów centralnych. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne dodatkowo, odrębnie od informacji statystycznych przekazywanymi na temat PIPF.
(10) W celu zapewnienia, aby informacje statystyczne dotyczące instytucji pośrednictwa finansowego innych niż MIF przekazywane EBC były reprezentatywne dla całej populacji sprawozdawczej, należy ustanowić wspólne zasady uzupełniania danych do 100 % populacji dla podmiotów sprawozdających, którym przyznano wyłączenia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40), rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) i rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2).
(11) W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań KBC powinny przekazywać wymagane informacje statystyczne w określonych terminach.
(12) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawiać EBC wyjaśnienia dotyczące korekt znacznie poprawiających jakość informacji.
(13) Zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej państwa członkowskie spoza strefy euro, które planują przyjąć euro, powinny w ramach przygotowań do przyjęcia euro opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu zbieranych informacji statystycznych oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które przyjmują euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie przez nie euro.
(14) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(15) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. W związku z tym projekty takich zmian technicznych powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki i procedura ta powinna być stosowana przy uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki ESBC.
(16) Mając na uwadze postulat pewności prawa KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia, o którym mowa w art. 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 (EBC/2021/16) 9 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
SEKCJA 1
PRZEDMIOT I ZAKRES REGULACJI
PRZEDMIOT I ZAKRES REGULACJI
Przedmiot i zakres regulacji
Definicje
SEKCJA 2
FUNDUSZE INWESTYCYJNE (FI)
FUNDUSZE INWESTYCYJNE (FI)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FI i wyemitowanych przez nie
Akapit pierwszy nie ma zastosowania do informacji statystycznych dotyczących nowych emisji i wykupu udziałów/jedno- stek uczestnictwa wyemitowanych przez FI przekazywanych na podstawie ust. 1 lit. b).
Akapit pierwszy nie ma zastosowania do informacji statystycznych dotyczących nowych emisji i wykupu udziałów/jedno- stek uczestnictwa wyemitowanych przez FI przekazywanych na podstawie ust. 1 lit. b).
KBC przedstawiają wyjaśnienia dotyczące korekt z tytułu reklasyfikacji przekazanych zgodnie z załącznikiem II do niniejszych wytycznych oraz na żądanie EBC.
W przypadku uzupełniania danych do 100 % populacji zgodnie z akapitem pierwszym KBC mogą wybrać procedurę uzupełniania danych przekazywanych w ramach obowiązków sprawozdawczych do 100 % populacji w oparciu o dane zebrane zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) i stosują obie następujące zasady:
W przypadku gdy KBC korygują informacje statystyczne zgodnie z akapitem pierwszym, zapewniają one spójność miesięcznych i kwartalnych informacji statystycznych.
Na potrzeby akapitu pierwszego KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
KBC przekazują EBC wyjaśnienia w odniesieniu do:
Terminy przekazywania danych
Agregacja, szacowanie i wycena w odniesieniu do informacji statystycznych dotyczących aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FI i przez nie wyemitowanych
KBC mogą również zbierać z zastosowaniem metody "papier po papierze" dane o papierach wartościowych nieposiada- jących powszechnie dostępnych kodów identyfikacyjnych, stosując dla tych papierów wartościowych wewnętrzne identyfikatory KBC.
W przypadku gdy KBC zbierają informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FI i wyemitowanych przez nie z częstotliwością miesięczną zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), stosuje się również ust. 1.
Niniejszy ustęp nie ma zastosowania, jeżeli informacje statystyczne są zbierane z częstotliwością miesięczną na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38).
SEKCJA 3
INSTYTUCJE UBEZPIECZENIOWE (IU)
INSTYTUCJE UBEZPIECZENIOWE (IU)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące IU
Na potrzeby lit. a) KBC nie przekazują danych w komórkach oznaczonych słowem "SUMA".
KBC przedstawiają wyjaśnienia dotyczące korekt z tytułu reklasyfikacji przekazanych zgodnie z załącznikiem II do niniejszych wytycznych oraz na żądanie EBC.
W przypadku uzupełniania danych do 100 % populacji zgodnie z akapitem pierwszym KBC mogą wybrać procedurę uzupełniania danych przekazywanych w ramach obowiązków sprawozdawczych do 100 % populacji w oparciu o dane zebrane zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) i 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50), pod warunkiem że dane szacunkowe są oparte na odpowiednim rodzaju IU wymienionym w ust. 2.
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
KBC przekazują EBC wyjaśnienia w odniesieniu do:
Terminy przekazywania danych
Agregacja, szacowanie i wycena w odniesieniu do informacji statystycznych dotyczących aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu IU i przez nie wyemitowanych
Na potrzeby akapitu pierwszego KBC mogą wyliczać najlepsze szacunki poprzez dopasowywanie informacji dostarczonych zgodnie z metodą "papier po papierze" zgodnie z tabelą 2 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) do informacji uzyskanych z bazy CSDB jako referencyjnej bazy danych. KBC oszacowują wymagane informacje statystyczne lub korzystają z alternatywnych źródeł w celu uzyskania informacji statystycznych, jeżeli spełniony jest którykolwiek z poniższych warunków:
Do celów akapitu pierwszego EBC, w ścisłej współpracy z KBC, ocenia, czy informacje przekazywane zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) znacznie odbiegają od informacji przekazywanych zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50). W przypadku gdy informacje te znacznie się różnią, EBC, w ścisłej współpracy z KBC, określa metodę wyliczenia informacji statystycznych przekazywanych zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50).
Do czasu zdefiniowania tej metody KBC mogą dostosowywać swoje informacje statystyczne, dobrowolnie i na zasadzie najlepszych starań, poprzez wyliczanie informacji statystycznych zbieranych zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) z informacji statystycznych zbieranych zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50).
SEKCJA 4
FUNDUSZE EMERYTALNO-RENTOWE (FE)
FUNDUSZE EMERYTALNO-RENTOWE (FE)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące FE
KBC przedstawiają wyjaśnienia dotyczące korekt z tytułu reklasyfikacji przekazanych zgodnie z załącznikiem II do niniejszych wytycznych oraz na żądanie EBC.
W przypadku uzupełniania danych do 100 % populacji zgodnie z akapitem pierwszym KBC mogą wybrać procedurę uzupełniania danych przekazywanych w ramach obowiązków sprawozdawczych do 100 % populacji w oparciu o dane zebrane zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2).
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
KBC przekazują EBC wyjaśnienia w odniesieniu do:
Terminy przekazywania danych
Agregacja, szacowanie i wycena w odniesieniu do informacji dotyczących aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FE i przez nie wyemitowanych
SEKCJA 5
PODMIOTY SEKURYTYZACYJNE (PS)
PODMIOTY SEKURYTYZACYJNE (PS)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu PS i wyemitowanych przez nie
KBC przekazują EBC informacje statystyczne dotyczące transakcji zgodnie z załącznikiem II do niniejszych wytycznych.
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
KBC przekazują EBC wyjaśnienia w odniesieniu do:
Uzupełnianie danych do 100 % populacji i standardy jakości
Jeżeli weryfikacje, o których mowa w akapicie pierwszym, wykażą, że informacji statystycznych określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) nie można uzyskać zgodnie z minimalnymi standardami statystycznymi określonymi w załączniku III do tego rozporządzenia, KBC podejmują działania w celu poprawy jakości tych informacji statystycznych. W razie potrzeby KBC zbierają te informacje statystyczne bezpośrednio od podmiotów sprawozdających, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) oraz, w stosownych przypadkach, cofają wyłączenie przyznane na podstawie art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
Terminy przekazywania danych
KBC przekazują EBC kwartalne informacje statystyczne, o których mowa w art. 12, do końca 28. dnia roboczego następującego po zakończeniu kwartału, którego dane informacje statystyczne dotyczą.
SEKCJA 6
POZOSTAŁE INSTYTUCJE POŚREDNICTWA FINANSOWEGO, Z WYJĄTKIEM INSTYTUCJI UBEZPIECZENIOWYCH I FUNDUSZY EMERYTALNO-RENTOWYCH (PIPF)
POZOSTAŁE INSTYTUCJE POŚREDNICTWA FINANSOWEGO, Z WYJĄTKIEM INSTYTUCJI UBEZPIECZENIOWYCH I FUNDUSZY EMERYTALNO-RENTOWYCH (PIPF)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu PIPF i wyemitowanych przez nie
Na potrzeby lit. a) i b) w akapicie pierwszym KBC przekazują informacje statystyczne, jeżeli są one dostępne. Jeśli informacje te nie są niedostępne dla wymaganych szczegółowych podziałów lub z wymaganą częstotliwością, w ustalonych terminach lub w danym przedziale czasowym, przekazuje się dane szacunkowe.
KBC przekazują informacje statystyczne, o których mowa w ust. 1, zgodnie z zasadami wyceny określonymi w sekcji 2 części 4 załącznika I do niniejszych wytycznych.
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
Do celów akapitu drugiego KBC przekazują wyjaśnienia.
Terminy przekazywania danych
KBC przekazują EBC kwartalne informacje statystyczne, o których mowa w art. 15, do końca ostatniego dnia kalendarzowego trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego informacje dotyczą, lub do końca poprzedniego dnia roboczego, jeżeli ostatni dzień kalendarzowy miesiąca nie jest dniem roboczym.
SEKCJA 7
PARTNERZY CENTRALNI
PARTNERZY CENTRALNI
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu partnerów centralnych i wyemitowanych przez nie
Do celów lit. c), jeżeli KBC zdecydują się nie przekazywać zagregowanych informacji statystycznych, monitorują one, czy progi nie są przekroczone, co najmniej raz w roku.
KBC mogą korygować informacje statystyczne dotyczące poprzednich okresów sprawozdawczych, jeżeli znacznie poprawi to jakość informacji, w dowolnym czasie.
Do celów akapitu drugiego KBC przekazują wyjaśnienia.
SEKCJA 8
PRZEKAZYWANIE DANYCH HISTORYCZNYCH I STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI
PRZEKAZYWANIE DANYCH HISTORYCZNYCH I STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI
Wymogi dotyczące przekazywania danych historycznych w przypadku przyjęcia euro
Weryfikacja i wyjaśnienia
Kalendarz sprawozdawczy
Do końca września każdego roku EBC informuje KBC o dokładnych terminach przekazywania danych w formie kalendarza sprawozdawczego. Przekazując informacje statystyczne na podstawie niniejszych wytycznych, KBC uwzględniają ten kalendarz sprawozdawczy.
Standardy przekazywania danych
KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC. Formatem komunikatów statystycznych opracowanym dla potrzeb tej elektronicznej wymiany informacji statystycznych jest format zatwierdzony przez Komitet ds. Statystyki.
Jeżeli akapit pierwszy nie ma zastosowania, KBC mogą, za uprzednią zgodą EBC, korzystać z innych sposobów przesyłania informacji statystycznych.
SEKCJA 9
UPROSZCZONA PROCEDURA WPROWADZANIA ZMIAN I PIERWSZE PRZEKAZANIE DANYCH
UPROSZCZONA PROCEDURA WPROWADZANIA ZMIAN I PIERWSZE PRZEKAZANIE DANYCH
Uproszczona procedura wprowadzania zmian
Zarząd EBC jest uprawniony, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników, pod warunkiem że zmiany takie nie zmieniają podstawowych ram pojęciowych ani nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze podmiotów sprawozdających w państwach członkowskich. O wszelkich takich zmianach Zarząd bezzwłocznie zawiadamia Radę Prezesów.
Pierwsze przekazanie danych
SEKCJA 10
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Skuteczność
Adresaci
Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
CZĘŚĆ 1
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FI i wyemitowanych przez nie
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu FI i wyemitowanych przez nie
TABELA 1
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością kwartalną: stany, korekty z tytułu reklasyfikacji i korekty z tytułu zmiany wyceny
A. Instytucje krajowe / B. Inne niż krajowe instytucje będące rezydentami strefy euro | C. Zagranica | D. Ogółem | ||||||||||||||||
Ogółem | MIF | Instytucje | Ogółem | |||||||||||||||
ogółem | Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) | Pozostali rezydenci | w tym: nieuczestniczące państwa członkowskie | w tym: Zjednoczone Królestwo | w tym: USA | w tym: Japonia | ||||||||||||
Ogółem | Fundusze inwestycyjne niebędące FRP | Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego + pomocnicze instytucje finansowe + instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek (S.125+S.126+S.127) | Instytucje | Przedsiębiorstwa niefinansowe (S.11) | Gospodarstwa domowe + instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.14+S.15) | |||||||||||||
ubezpieczeniowe + fundusze emerytalno- rentowe (S.128+S.129) | Instytucje ubezpieczeniowe (S. 128) | Fundusze emerytalno-rentowe (S.129) | ||||||||||||||||
AKTYWA | ||||||||||||||||||
1 Należności z tytułu depozytów oraz kredytów i pożyczek | ||||||||||||||||||
do roku włącznie | ||||||||||||||||||
powyżej roku | ||||||||||||||||||
2 Dłużne papiery wartościowe | ||||||||||||||||||
w tym: naliczone odsetki | ||||||||||||||||||
2t. Waluty ogółem | ||||||||||||||||||
do roku włącznie | ||||||||||||||||||
powyżej roku do 2 lat włącznie | ||||||||||||||||||
powyżej 2 lat | ||||||||||||||||||
3 Akcje i pozostałe udziały kapitałowe | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | ||||||||
w tym: akcie notowane | ||||||||||||||||||
4 Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | ||||||||||||||||||
5 Finansowe instrumenty pochodne | ||||||||||||||||||
6 Aktywa niefinansowe | ||||||||||||||||||
7 Pozostałe aktywa | ||||||||||||||||||
w tym: odsetki od depozytów oraz kredytów i pożyczę | ||||||||||||||||||
PASYW | ||||||||||||||||||
8 Kredyty i pożyczki oraz depozyty otrzyman | ||||||||||||||||||
9 Udziały/jednostki uczestnictwa F | ||||||||||||||||||
10 Finansowe instrumenty pochodne | ||||||||||||||||||
11 Pozostałe pasywa | ||||||||||||||||||
w tym: odsetki od kredytów i pożyczek oraz depozytów otrzymanych | ||||||||||||||||||
* | W rozporządzeniu EBC/2013/38 pozycje te są wymagane w odniesieniu do akcji i pozostałych udziałów kapitałowych oraz udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (ogółem). KBC przekazują podziały dla akcji i pozostałych udziałów kapitałowych odrębnie (mogą one być wyliczone z danych dostępnych dla "udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych" oraz "udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych") |
TABELA 2
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością miesięczną: stany, korekty z tytułu reklasyfikacji i korekty z tytułu zmiany wyceny
A. Instytucje krajowe / B. Inne niż krajowe instytucje będące rezydentami strefy euro | C. Zagranica | D. Ogółem | |||
Ogółem | |||||
MIF | Instytucje niemonetarne | ||||
AKTYWA | |||||
1 Należności z tytułu depozytów oraz kredytów i pożyczek | |||||
2 Dłużne papiery wartościowe | |||||
2e. Euro | |||||
do roku włącznie | |||||
powyżej roku do 2 lat włącznie | |||||
powyżej 2 lat | |||||
2x. Waluty obce | |||||
do roku włącznie | |||||
powyżej roku do 2 lat włącznie | |||||
powyżej 2 lat | |||||
3 Akcje i pozostałe udziały kapitałowe | |||||
4 Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | |||||
5 Finansowe instrumenty pochodne | |||||
6 Aktywa niefinansowe | |||||
7 Pozostałe aktywa | |||||
PASYWA | |||||
8 Kredyty i pożyczki oraz depozyty otrzymane | |||||
9 Udziały/jednostki uczestnictwa FI | |||||
10 Finansowe instrumenty pochodne | |||||
11 Pozostałe pasywa |
CZĘŚĆ 2
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące instytucji ubezpieczeniowych (IU)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące instytucji ubezpieczeniowych (IU)
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością kwartalną: stany, korekty z tytułu reklasyfikacji i korekty z tytułu zmiany wyceny
TABELA 2
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością roczną
Ogółem | |||||
Instytucje krajowe | Oddziały na terytorium EOG (informacje w podziale na poszczególne kraje) | Oddziały spoza EOG (ogółem) | |||
Oddziały w Zjednoczonym Królestwie | |||||
1. Składki przypisane 2. Odszkodowania i świadczenia należne 3. Koszty nabycia | |||||
CZĘŚĆ 3
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące funduszy emerytalno-rentowych (FE)
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące funduszy emerytalno-rentowych (FE)
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością kwartalną: stany, korekty z tytułu reklasyfikacji i korekty z tytułu zmiany wyceny
Strefa euro | |||
Europejski Mechanizm Stabilności (EMS) | Europejski Instrument Stabilności Finansowej (EFSF) | ||
AKTYWA (ogółem) | |||
Dłużne papiery wartościowe (ESA 2010: F.3) | |||
do roku włącznie | |||
powyżej roku | |||
Kredyty i pożyczki (ESA 2010; F.4) |
CZĘŚĆ 4
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu PIPF i wyemitowanych przez nie
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu PIPF i wyemitowanych przez nie
Sekcja 1:
Tabela sprawozdawcza
Tabela sprawozdawcza
TABELA 1
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością kwartalną: stany i korekty z tytułu reklasyfikacji
Sekcja 2:
Kategorie instrumentów i zasady wyceny
Kategorie instrumentów i zasady wyceny
Aktywa
Aktywa/pasywa ogółem: aktywa ogółem są sumą wszystkich pozycji wykazanych po stronie aktywnej bilansu i muszą być też równe pasywom ogółem.
Zasady wyceny: zgodnie z ogólną zasadą memoriałową odsetki od depozytów wykazywane są w bilansie w miarę ich naliczania, tj. na bazie memoriałowej, a nie wtedy, kiedy zostaną faktycznie otrzymane lub zapłacone, tj. na bazie kasowej. Odsetki naliczone od depozytów powinny być zaliczane w ujęciu brutto do kategorii "pozostałe aktywa".
W przypadku instytucji finansowych zajmujących się kredytowaniem pozycję tę zalicza się do "pozostałych aktywów".
W przypadku podkategorii domów maklerskich kredyty i pożyczki zalicza się do "pozostałych aktywów".
Zasady wyceny: kredyty i pożyczki udzielane przez pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego wykazuje się w ujęciu brutto, ze wszystkimi związanymi z nimi rezerwami, zarówno ogólnymi, jak i celowymi, dopóki kredyty te nie zostaną w całości spisane przez instytucję sprawozdającą w ciężar rezerw i w konsekwencji usunięte z bilansu.
Zgodnie z ogólną zasadą memoriałową odsetki od kredytów i pożyczek wykazuje się w bilansie w miarę ich naliczania, tj. na bazie memoriałowej, a nie wtedy, kiedy zostaną faktycznie otrzymane lub zapłacone, tj. na bazie kasowej. Odsetki naliczone od kredytów i pożyczek zalicza się w ujęciu brutto do kategorii "pozostałe aktywa".
Zasady wyceny: zgodnie z ESA 2010 dłużne papiery wartościowe należy wykazywać według wartości rynkowej.
Pozycja ta obejmuje:
Zasady wyceny: zgodnie z ESA 2010 udziały kapitałowe wykazywane są według wartości rynkowej.
W przypadku podkategorii instytucji finansowych zajmujących się kredytowaniem udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych należy zaliczać do "pozostałych aktywów".
Zasady wyceny: zgodnie z ESA 2010 udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych wykazywane są według wartości rynkowej.
W przypadku instytucji finansowych zajmujących się kredytowaniem pozycja ta powinna być zaliczona do kategorii "pozostałe aktywa".
Finansowe instrumenty pochodne wykazuje się w bilansie według wartości rynkowej w ujęciu brutto. Poszczególne kontrakty o dodatniej wartości rynkowej powinny być ujmowane w bilansie po stronie aktywnej, a kontrakty o ujemnej wartości rynkowej po stronie pasywnej. Przyszłe zobowiązania brutto z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne nie powinny być wykazywane w bilansie. Finansowe instrumenty pochodne mogą być wykazywane w ujęciu netto zgodnie z innymi metodami wyceny. Jeżeli dostępne są tylko pozycje netto lub pozycje są wykazywane według wartości innej niż rynkowa, wówczas należy wykazywać pozycje dostępne. Pozycja ta nie obejmuje finansowych instrumentów pochodnych, które nie są, zgodnie z zasadami krajowymi, wykazywane w bilansie.
Pasywa
Aktywa/pasywa ogółem: pasywa ogółem powinny być sumą wszystkich pozycji wykazanych po stronie pasywnej bilansu i powinny być też równe sumie aktywów (zob. też pozycję dotyczącą aktywów - "aktywa/pasywa ogółem").
Sekcja 3:
Krajowe noty wyjaśniające
Krajowe noty wyjaśniające
Odstępstwa od instrukcji sprawozdawczych mogą mieć miejsce w odniesieniu do:
CZĘŚĆ 5
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu partnerów centralnych i wyemitowanych przez nie
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu partnerów centralnych i wyemitowanych przez nie
Informacje statystyczne przekazywane z częstotliwością kwartalną: stany i korekty z tytułu reklasyfikacji
ZAŁĄCZNIK II
PRZEKAZYWANIE KOREKT I WYLICZANIE TRANSAKCJI W KONTEKŚCIE STATYSTYKI FI, IU, FE ORAZ PS
PRZEKAZYWANIE KOREKT I WYLICZANIE TRANSAKCJI W KONTEKŚCIE STATYSTYKI FI, IU, FE ORAZ PS
CZĘŚĆ 1
Ogólny opis procedury wyliczania transakcji
Ogólny opis procedury wyliczania transakcji
CZĘŚĆ 2
Przekazywanie korekt
Przekazywanie korekt
Sekcja 1:
Korekty z tytułu reklasyfikacji
Korekty z tytułu reklasyfikacji
Sekcja 1.2. Przypadki korekt z tytułu reklasyfikacji
Zmiany składu populacji sprawozdawczej
Zmiany struktury sektora sprawozdającego
Inne przypadki korekt z tytułu reklasyfikacji
Szczególny przypadek statystyki funduszy inwestycyjnych - zmiany w polityce inwestycyjnej
Sekcja 2:
Korekty z tytułu zmiany wyceny wynikające ze zmian cen i kursów walut
Korekty z tytułu zmiany wyceny wynikające ze zmian cen i kursów walut
Sekcja 2.2. Przekazywanie przez KBC korekt z tytułu zmiany wyceny
Informacje statystyczne przekazywane na zasadzie "papier po papierze" lub "pozycja po pozycji"
Opcja 1: podmioty sprawozdające przekazują KBC informacje statystyczne "papier po papierze", które umożliwiają KBC wyliczanie korekt z tytułu zmiany wyceny wynikających ze zmian cen i kursów walut:
Informacje te umożliwiają KBC uzyskanie dokładnych informacji dotyczących "korekt z tytułu zmiany wyceny wynikających ze zmian cen i kursów walut", które mają być przesłane do EBC. Wskazówki dotyczące sposobu wyliczania przybliżonych wartości zgodnie z art. 3 ust. 7, art. 6 ust. 4 i art. 9 ust. 3 niniejszych wytycznych są dostępne w dokumencie pt. "Manual on investment fund statistics" opublikowanym na stronie internetowej EBC.
Opcja 2: podmioty sprawozdające przekazują KBC dane o transakcjach (tj. zbiorcze dane dotyczące wartości zakupów i sprzedaży papierów wartościowych) zgodnie z metodą "papier po papierze" w następujący sposób:
KBC obliczają korekty z tytułu zmiany wyceny, biorąc pod uwagę różnicę między stanami na koniec okresu oraz wyłączając transakcje i ewentualne korekty z tytułu reklasyfikacji, o których mowa w sekcji 1 części 2 niniejszego załącznika. KBC przekazują EBC korekty z tytułu zmiany wyceny zgodnie z niniejszymi wytycznymi.
Informacje statystyczne przekazywane w formie zagregowanej
Opcja 1: podmioty sprawozdające przekazują zagregowane korekty z tytułu zmiany wyceny 19
KBC, które wybiorą tę metodę, agregują korekty z tytułu zmiany wyceny przekazane przez podmioty sprawozdające w celu ich przesłania do EBC.
Opcja 2: podmioty sprawozdające przekazują zagregowane dane o transakcjach. Podmioty sprawozdające zbierają dane o transakcjach w okresie sprawozdawczym i przekazują KBC dane o wartości zakupów i sprzedaży:
KBC, które otrzymują informacje statystyczne o transakcjach, obliczają korekty z tytułu zmiany wyceny, biorąc pod uwagę różnicę między stanami na koniec okresu oraz wyłączając transakcje i ewentualne korekty z tytułu reklasyfika- cji, o których mowa w sekcji 1 części 2 niniejszego załącznika. KBC przekazują EBC korekty z tytułu zmiany wyceny zgodnie z niniejszymi wytycznymi.
Opcja 3: KBC wyliczają przybliżone wartości w oparciu o dane przekazane przez podmioty sprawozdające.
CZĘŚĆ 3
Reguły specjalne i adaptacje
Reguły specjalne i adaptacje
Akceptowana reasekuracja (Accepted reinsurance) - kwota kapitału utrzymywana przez IU na zaspokojenie przyszłych świadczeń wynikających z jej zobowiązań z tytułu reasekuracji.
Domy maklerskie (Security and derivative dealers (SDDs)) - zaliczane do kategorii pozostałych instytucji pośrednictwa finansowego, są przedsiębiorstwami finansowymi uprawnionymi do świadczenia osobom trzecim usług inwestycyjnych poprzez inwestowanie w instrumenty finansowe na rachunek własny w ramach prowadzonej działalności oraz których podstawowa działalność obejmuje poniższe rodzaje pośrednictwa finansowego:
Fundusze akcyjne (Equity funds) - fundusze inwestycyjne inwestujące głównie w udziały kapitałowe. Kryteria klasyfikacji funduszy inwestycyjnych jako funduszy akcyjnych pochodzą z prospektu informacyjnego, regulaminu funduszu, dokumentów założycielskich, statutu, dokumentów subskrypcyjnych lub umów inwestycyjnych, materiałów marketingowych lub innych dokumentów o podobnych skutkach.
Fundusze funduszy (Funds of funds) - fundusze inwestycyjne inwestujące głównie w udziały/jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych. Kryteria klasyfikacji funduszy inwestycyjnych jako funduszy funduszy pochodzą z prospektu informacyjnego, regulaminu funduszu, dokumentów założycielskich, statutów" dokumentów subskrypcyjnych lub umów inwestycyjnych, materiałów marketingowych lub innych dokumentów o podobnych skutkach. Należy je klasyfikować w kategorii funduszy, w które głównie inwestują.
Fundusze hedgingowe (Hedge funds) - dla potrzeb niniejszych wytycznych, przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania niezależnie od ich formy prawnej na podstawie prawa krajowego, które stosują stosunkowo swobodne strategie inwestycyjne w celu osiągnięcia dodatnich zysków całkowitych i których kadra zarządzająca, obok pensji za zarządzanie, jest wynagradzana w zależności od wyników funduszu. W tym celu fundusze hedgingowe zobowiązane są do przestrzegania niewielkiej liczby ograniczeń dotyczących rodzaju instrumentów finansowych, w które mogą inwestować, i dlatego też elastycznie wykorzystują szeroki zakres technik finansowych, w tym dźwignię finansową, krótką sprzedaż i techniki innego rodzaju. Definicja ta obejmuje również fundusze inwestujące, w części lub w całości, w inne fundusze hedgingowe, pod warunkiem, że odpowiadają definicji w pozostałym zakresie. Kryteria klasyfikacji funduszu hedgingowego oparte są o prospekt informacyjny, a także regulamin funduszu, dokumenty założycielskie, statut, dokumenty subskrypcyjne lub umowy inwestycyjne, materiały marketingowe lub inne dokumenty o podobnych skutkach w odniesieniu do funduszu.
Fundusze inwestycyjne otwarte (Open-end investment funds) - fundusze inwestycyjne, których udziały/jednostki uczestnictwa są na żądanie ich posiadaczy odkupywane lub umarzane bezpośrednio lub pośrednio z aktywów danego podmiotu.
Fundusze inwestycyjne zamknięte (Closed-end investment funds) - fundusze inwestycyjne o określonej liczbie wyemitowanych jednostek uczestnictwa, których udziałowcy muszą nabyć lub sprzedać istniejące jednostki uczestnictwa, aby przystąpić do funduszu lub go opuścić.
Fundusze mieszane (Mixed funds) - fundusze inwestycyjne inwestujące zarówno w udziały kapitałowe, jak i w obligacje, przy braku przeważającej polityki faworyzującej jeden lub drugi instrument. Kryteria klasyfikacji funduszy inwestycyjnych jako funduszy mieszanych pochodzą z prospektu informacyjnego, regulaminu funduszu, dokumentów założycielskich, statutu, dokumentów subskrypcyjnych lub umów inwestycyjnych, materiałów marketingowych lub innych dokumentów o podobnych skutkach.
Fundusze nieruchomości (Real estate funds) - fundusze inwestycyjne inwestujące głównie w nieruchomości. Kryteria klasyfikacji funduszy inwestycyjnych jako funduszy nieruchomości pochodzą z prospektu informacyjnego, regulaminu funduszu, dokumentów założycielskich, statutu, dokumentów subskrypcyjnych lub umów inwestycyjnych, materiałów marketingowych lub innych dokumentów o podobnych skutkach.
Fundusze obligacyjne (Bond funds) - fundusze inwestycyjne inwestujące głównie w dłużne papiery wartościowe. Kryteria klasyfikacji funduszy inwestycyjnych jako funduszy obligacyjnych pochodzą z prospektów emisyjnych, regulaminów funduszy, dokumentów założycielskich, statutów, dokumentów subskrypcyjnych lub umów inwestycyjnych, materiałów marketingowych lub innych dokumentów o podobnych skutkach.
Fundusze private equity (Private equity funds (PEFs)) - fundusze inwestycyjne niestosujące dźwigni finansowej, które inwestują głównie w instrumenty kapitałowe i instrumenty o ekonomicznej charakterystyce zbliżonej do instrumentów kapitałowych wyemitowane przez spółki nienotowane. Podkategorią funduszy private equity są fundusze venture capital, które inwestują w spółki rozpoczynające działalność. Fundusze private equity (w tym fundusze venture capital) tworzone są zwykle jako fundusze zamknięte lub spółki osobowe zarządzane przez spółkę private equity lub, w przypadku funduszy venture capital, przez spółkę venture capital. Chociaż fundusze private equity (w tym fundusze venture capital) zaliczane są, zgodnie z art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), do funduszy inwestycyjnych, to spółki private equity i spółki venture capital klasyfikowane są jako pomocnicze instytucje finansowe (kategoria ESA 2010 S.126), jeśli wyłącznie zarządzają aktywami funduszy private equity i funduszy venture capital, oraz jako pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego (kategoria ESA 2010 S.125), jeśli inwestują w finansowanie kapitału na własny rachunek.
Fundusze typu ETF (ETF-y) (Exchange traded funds (ETFs)) - "UCITS typu ETF" w rozumieniu pkt 3 akapit czwarty wytycznych ESMA z dnia 18 grudnia 2012 r. dotyczących funduszy typu ETF i innych kwestii związanych z UCITS (ESMA/2012/ 832). ESMA definiuje UCITS typu ETF jako UCITS, którego co najmniej jedna kategoria jednostek lub udziałów jest przez cały dzień przedmiotem obrotu na co najmniej jednym rynku regulowanym lub wielostronnej platformie obrotu (MTF) z co najmniej jednym animatorem rynku, który podejmuje działania w celu zagwarantowania, żeby wartość giełdowa jego jednostek lub udziałów nie odbiegała znacznie od wartości jego aktywów netto oraz, w stosownych przypadkach, od jego orientacyjnej wartości aktywów netto. Na potrzeby niniejszych wytycznych do kategorii tej zalicza się fundusze niebędące UCITS, spełniające kryteria definicji funduszy typu ETF określonej przez ESMA.
Instytucje finansowe zajmujące się kredytowaniem (Financial corporations engaged in lending (FCLs)) - zaliczane do sektora pozostałych instytucji pośrednictwa finansowego przedsiębiorstwa finansowe specjalizujące się głównie w finansowaniu aktywów dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinansowych. Do kategorii tej zalicza się przedsiębiorstwa specjalizujące się w leasingu finansowym, factoringu, udzielaniu kredytów i pożyczek hipotecznych oraz konsumpcyjnych. Takie przedsiębiorstwa finansowe mogą przybierać formę prawną towarzystwa budowlanego, komunalnej instytucji kredytowej itp.
Instytucje reasekuracyjne (Reinsurance corporations) - instytucje ubezpieczeniowe, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności reasekuracyjnej, ale nie otrzymały zezwolenia na prowadzenie żadnej bezpośredniej działalności ubezpieczeniowej. Działalność reasekuracyjna może obejmować działalność reasekuracyjną w zakresie ubezpieczeń na życie, działalność reasekuracyjną w zakresie ubezpieczeń innych niż na życie lub stanowić połączenie działalności reasekuracyjnej w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie.
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (Central government) - instytucje rządowe na szczeblu centralnym (podsektor S.1311) w rozumieniu pkt 2.114 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.
Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w różnych działach ubezpieczeń (Composite insurance corporations) - instytucje ubezpieczeniowe, które otrzymały zezwolenie na prowadzenie działalności zarówno w zakresie bezpośrednich ubezpieczeń na życie, jak i ubezpieczeń innych niż na życie. W przypadku instytucji ubezpieczeniowych podlegających dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 20 powyższa definicja obejmuje instytucje ubezpieczeniowe objęte zakresem art. 73 ust. 2 i 5 tej dyrektywy. Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w różnych działach ubezpieczeń mogą ponadto posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności reasekuracyjnej (tj. działalności reasekuracyjnej w zakresie ubezpieczeń na życie lub ubezpieczeń innych niż na życie, w zależności od prawa krajowego).
Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń na życie (Life insurance corporations) - instytucje ubezpieczeniowe, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie bezpośredniej działalności w zakresie ubezpieczeń na życie, ale nie otrzymały zezwolenia na prowadzenie bezpośredniej działalności w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie. Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń na życie mogą ponadto posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności reasekuracyjnej (tj. działalności reasekuracyjnej w zakresie ubezpieczeń na życie lub ubezpieczeń innych niż na życie, w zależności od prawa krajowego).
Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń innych niż na życie (Non-life insurance corporations) - instytucje ubezpieczeniowe, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie bezpośredniej działalności w zakresie ubezpieczeń innych niż na życie, ale nie otrzymały zezwolenia na prowadzenie bezpośredniej działalności w zakresie ubezpieczeń na życie. Instytucje ubezpieczeniowe prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń innych niż na życie mogą także posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności reasekuracyjnej (tj. działalności reasekuracyjnej w zakresie ubezpieczeń na życie lub ubezpieczeń innych niż na życie, w zależności od prawa krajowego).
Jednostki zależne (Subsidiaries) - odrębne, posiadające osobowość prawną podmioty, w których inny podmiot posiada większość lub całość udziałów.
Leasing finansowy (Financial leases) - umowa, na mocy której prawny właściciel środków trwałych (dalej zwany "leasingodawcą") przekazuje je osobie trzeciej (dalej zwanej "leasingobiorcą") na większość okresu ekonomicznej użyteczności tego środka trwałego lub na cały ten okres w zamian za płatności ratalne pokrywające koszt danego aktywa plus naliczone odsetki. Z założenia leasingobiorca czerpie wszelkie korzyści wynikające z użytkowania danego środka trwałego oraz ponosi koszty i ryzyka wynikające z jego własności.
Oddziały (Branches) - jednostki, które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej i stanowią w całości własność jednostki dominującej.
Pozostałe fundusze (Other funds) - fundusze inwestycyjne inne niż fundusze obligacyjne, akcyjne, mieszane, nieruchomości czy hedgingowe.
Przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities (UCITS)) - fundusze inwestycyjne utworzone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 21 .
Rezerwy uzgodnieniowe (Reconciliation reserves) - rezerwy (takie jak zyski zatrzymane) w rozumieniu załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2450 22 . Wynikają głównie z różnic między wyceną księgową a wyceną, o której mowa w art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
Sekurytyzacje powiązane z ubezpieczeniami (Insurance-linked securitisations) - sekurytyzacje, w których następuje przeniesienie polis ubezpieczeniowych poprzez przeniesienie tytułu prawnego lub prawa do pobierania korzyści majątkowych na podmiot sekurytyzacyjny albo przeniesienie ryzyka ubezpieczenia z instytucji ubezpieczeniowej lub reasekuracyjnej na podmiot sekurytyzacyjny, który finansuje swoją ekspozycję na takie ryzyka w całości poprzez emisję instrumentów finansujących, a prawa do uczestniczenia w podziale majątku inwestorów w te instrumenty finansujące podporządkowane są zobowiązaniom reasekuracyjnym podmiotu sekurytyzacyjnego.
Sekurytyzacje syntetyczne (Synthetic securitisations) - sekurytyzacje, w ramach których przeniesienie ryzyka kredytowego z tytułu aktywa lub puli aktywów odbywa się przy użyciu kredytowych instrumentów pochodnych, gwarancji lub podobnych mechanizmów.
Sekurytyzacje tradycyjne (Traditional securitisations) - sekurytyzacje, w ramach których przeniesienie ryzyka kredytowego z tytułu aktywa lub puli aktywów odbywa się w drodze przeniesienia własności lub prawa do pobierania korzyści majątkowych z sekurytyzowanych aktywów albo poprzez subpartycypację.
Specjalistyczne instytucje finansowe (kategoria w ramach podsektora S.125) (Specialised financial corporations (subdivision of subsewctor S.125)) - "specjalistyczne instytucje finansowe" w rozumieniu pkt 2.93 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.