Wytyczne EBC/2014/60 (2015/510) w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Dz.U.UE.L.2015.91.3
Akt obowiązującyWYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2015/510
z dnia 19 grudnia 2014 r.
w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) 1
(Dz.U.UE L z dnia 2 kwietnia 2015 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wytyczne EBC/2011/14 2 zostały zmienione w znacznym zakresie. Zważywszy na planowane dalsze nowelizacje tych wytycznych, konieczne jest sporządzenie ich przekształconej wersji.
(2) Osiągnięcie wspólnej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur stosowanych przez Eurosystem obejmujący Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), tak aby umożliwić prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(3) Zgodnie z art. 127 ust. 1 i 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 3 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") podstawowym celem Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) jest utrzymanie stabilności cen, w związku z czym jego podstawowe zadania obejmują definiowanie i urzeczywistnianie polityki pieniężnej Unii oraz przeprowadzanie operacji walutowych zgodnych z przepisami art. 219 Traktatu.
(4) Ogólne ramy Eurosystemu opierają się na postanowieniach Statutu ESBC. Artykuł 127 ust. 1 Traktatu, który został odzwierciedlony w Statucie ESBC, nakłada na Eurosystem obowiązek działania w zgodzie z określonymi zasadami, w tym z zasadą otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją, sprzyjającą efektywnej alokacji zasobów.
(5) Zgodnie z zasadą decentralizacji ustanowioną w art. 12 ust. 1 Statutu ESBC oraz z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 14 ust. 3 Statutu ESBC, w zakresie uznanym za możliwy i odpowiedni oraz w celu zapewnienia efektywności operacyjnej, do przeprowadzania operacji stanowiących część zadań Eurosystemu EBC może wykorzystywać krajowe banki centralne.
(6) W świetle postanowień art. 12 ust. 1 Statutu ESBC EBC ustala wspólną politykę pieniężną i przyjmuje niezbędne wytyczne w celu zapewnienia jej odpowiedniej implementacji. Zgodnie z art. 14 ust. 3 Statutu ESBC KBC są zobowiązane do działania zgodnie z takimi wytycznymi. Niniejsze wytyczne są zatem skierowane do Eurosystemu. W celu implementacji zasad zawartych w niniejszych wytycznych KBC powinny wprowadzić je do swoich ram umownych lub regulacyjnych. Kontrahenci będą zobowiązani do przestrzegania tych zasad po ich wprowadzeniu przez KBC do wspomnianych ram umownych lub regulacyjnych.
(7) Pierwsze tiret art. 18 ust. 1 Statutu ESBC zezwala Eurosystemowi na prowadzenie transakcji na rynkach finansowych poprzez kupno i sprzedaż w formie transakcji bezwarunkowych (kasowych i terminowych) lub umów repo oraz poprzez udzielanie i zaciąganie pożyczek należności i instrumentów rynkowych, w euro i w innych walutach, jak również metali szlachetnych. Artykuł 18 ust. 1 tiret drugie zezwala Eurosystemowi na prowadzenie operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi i innymi uczestnikami rynku.
(8) W ramach realizacji polityki pieniężnej Eurosystem stosuje następujące narzędzia polityki pieniężnej: prowadzi operacje otwartego rynku, oferuje operacje kredytowo-depozytowe oraz nakłada na instytucje kredytowe wymóg utrzymywania rezerw obowiązkowych na rachunkach w Eurosystemie.
(9) Aby osiągać swoje cele, Eurosystem stosuje zestaw instrumentów umożliwiających prowadzenie operacji otwartego rynku, które obejmują transakcje odwracalne, transakcje bezwarunkowe, emisję certyfikatów dłużnych EBC, swapy walutowe na potrzeby polityki pieniężnej oraz przyjmowanie depozytów terminowych. Takie instrumenty umożliwiające prowadzenie operacji otwartego rynku mają na celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku pieniężnego oraz wspieranie banków w zaspokajaniu ich zapotrzebowania na płynność w niezakłócony i zorganizowany sposób.
(10) Będący w dyspozycji Eurosystemu zestaw instrumentów umożliwiających oferowanie operacji kredytowo-depozytowych obejmuje kredyt w banku centralnym oraz depozyt w banku centralnym; operacje te mają na celu, odpowiednio, zasilanie w płynność overnight lub jej absorbowanie, sygnalizowanie ogólnego nastawienia polityki pieniężnej oraz ograniczanie poziomu rynkowej stopy procentowej overnight.
(11) System rezerw obowiązkowych Eurosystemu ma na celu przede wszystkim realizację następujących celów polityki pieniężnej: a) przyczyniania się do stabilizacji stóp procentowych rynku pieniężnego poprzez zachęcanie instytucji do łagodzenia skutków przejściowych wahań płynności wynikających ze stosowania zasady rezerwy uśrednionej; oraz b) tworzenia lub pogłębiania strukturalnego niedoboru płynności, co zwiększa skuteczność działania Eurosystemu jako dostawcy płynności. Przepisy dotyczące systemu rezerw obowiązkowych Eurosystemu są zawarte w art. 19 Statutu ESBC, rozporządzeniu Rady (WE) nr 2531/98 3 oraz rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 4 .
(12) Operacje otwartego rynku Eurosystemu można podzielić na cztery kategorie pod względem celu, regularności i procedur: a) podstawowe operacje refinansujące; b) dłuższe operacje refinansujące; c) operacje dostrajające; oraz d) operacje strukturalne.
(13) Podstawowe operacje refinansujące to kategoria operacji otwartego rynku prowadzonych przez Eurosystem, odgrywająca zasadniczą rolę w sterowaniu stopami procentowymi, zarządzaniu płynnością na rynku i sygnalizowaniu nastawienia polityki pieniężnej.
(14) Celem dłuższych operacji refinansujących jest dostarczanie kontrahentom płynności o dłuższym terminie zapadalności, niż w przypadku podstawowych operacji refinansujących. W przypadku dłuższych operacji refinansujących Eurosystem zasadniczo nie zamierza wysyłać sygnałów na rynek i dlatego zazwyczaj przyjmuje w nich bierną rolę podmiotu stosującego oferowaną stopę procentową (rate taker).
(15) Operacje dostrajające są przeprowadzane doraźnie w celu zarządzania płynnością na rynku oraz sterowania stopami procentowymi, zwłaszcza w celu złagodzenia wpływu niespodziewanych wahań płynności na rynku na stopy procentowe. Poszczególne operacje dostrajające są dostosowane do rodzajów transakcji i konkretnych celów, jakim służą te operacje.
(16) Operacje strukturalne mogą być przeprowadzane w sytuacji gdy pojawia się potrzeba dostosowania pozycji strukturalnej Eurosystemu do sektora finansowego.
(17) Efektem implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu powinno być uczestnictwo szerokiego grona kontrahentów w ramach jednolitych kryteriów kwalifikacji. Kryteria te określa się w celu zapewnienia równego traktowania kontrahentów we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro oraz zapewnienia spełniania przez kontrahentów określonych wymogów ostrożnościowych i operacyjnych.
(18) W celu ochrony Eurosystemu przed ryzykiem kontrahenta art. 18 ust. 1 tiret drugie Statutu ESBC stanowi, że operacje kredytowe Eurosystemu z instytucjami kredytowymi i innymi uczestnikami rynku powinny być właściwie zabezpieczone.
(19) Zapewnienie równego traktowania kontrahentów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej i przejrzystości wymaga spełniania przez kwalifikowane aktywa stanowiące zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu określonych jednolitych kryteriów we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(20) Eurosystem stworzył jednolite zasady kwalifikacji zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu, umożliwiające przeprowadzanie wszystkich operacji kredytowych Eurosystemu w zharmonizowany sposób poprzez implementację niniejszych wytycznych we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro. Jednolite zasady kwalifikacji zabezpieczeń obejmują aktywa rynkowe i nierynkowe spełniające jednolite kryteria kwalifikacji określone przez Eurosystem. Większość aktywów kwalifikowanych można wykorzystywać w operacjach transgranicznych w systemie banków centralnych korespondentów (CCBM), a w przypadku aktywów rynkowych - przez kwalifikowane powiązania pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych w EOG lub kwalifikowane powiązania pomiędzy kwalifikowanymi systemami rozrachunku papierów wartościowych w EOG w połączeniu z systemem CCBM.
(21) W celu wyrównania niedopasowań w rozrachunku płatności Eurosystem udziela kredytu w ciągu dnia. Zgodnie z art. 12 wytycznych EBC/2012/27 5 oraz załącznikiem III do tych wytycznych zabezpieczenie kredytu w ciągu dnia musi spełniać kryteria określone w części czwartej w odniesieniu do aktywów stanowiących kwalifikowane zabezpieczenie.
(22) Aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają środkom kontroli ryzyka, które chronią Eurosystem przez stratami finansowymi w sytuacji, gdy konieczne jest zrealizowanie zabezpieczenia w wyniku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Aktywa kwalifikowane muszą spełniać wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej zawarte w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu (Eurosystem credit assessment framework).
(23) Za niewypełnianie przez instytucje obowiązków wynikających z rozporządzeń i decyzji EBC dotyczących stosowania rezerw obowiązkowych EBC nakłada sankcje zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2532/98 6 , rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 7 , rozporządzeniem (WE) nr 2531/98 oraz rozporządzeniem (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9). W przypadku poważnych naruszeń wymagań dotyczących rezerwy obowiązkowej Eurosystem może także zawiesić udział kontrahentów w operacjach otwartego rynku.
(24) Zgodnie z postanowieniami umownymi lub normatywnymi stosowanymi przez odpowiedni KBC lub przez EBC Eurosystem będzie nakładać kary finansowe na kontrahentów lub zawieszać ich udział w operacjach otwartego rynku w przypadku niespełniania przez nich zobowiązań wynikających z postanowień umownych lub normatywnych stosowanych przez KBC (lub przez EBC).
(25) Zgodnie z postanowieniami umownymi lub normatywnymi stosowanymi przez odpowiedni KBC lub przez EBC Eurosystem może także - w przypadku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta lub ze względu na wymogi ostrożności - zawiesić, ograniczyć lub wykluczyć dostęp do operacji otwartego rynku lub operacji kredytowo-depozytowych. Ze względu na wymogi ostrożnościowe Eurosystem może skorzystać z uprawnienia do odrzucenia aktywów przekazanych przez danego kontrahenta na zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, uprawnienia do ograniczenia stosowania takich aktywów lub uprawnienia zastosowania wobec nich dodatkowej redukcji wyceny.
(26) Postanowienia umowne lub normatywne stosowane przez KBC w stosunkach z kontrahentami powinny zawierać minimalne cechy wspólne mające zapewniać brak istotnych różnic w warunkach stosowania wspólnej polityki pieniężnej w poszczególnych państwach członkowskich, których walutą jest euro,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ PIERWSZA - PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
CZĘŚĆ DRUGA - NARZĘDZIA, OPERACJE, INSTRUMENTY I PROCEDURY POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
TYTUŁ I - Operacje otwartego rynku
Rozdział 1 - Przegląd operacji otwartego rynku
Rozdział 2 - Kategorie operacji otwartego rynku
Rozdział 3 - Instrumenty operacji otwartego rynku
TYTUŁ II - Operacje kredytowo-depozytowe
Rozdział 1 - Kredyt w banku centralnym
Rozdział 2 - Depozyt w banku centralnym
TYTUŁ III - Procedury operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Rozdział 1 - Procedury przetargowe i procedury bilateralne operacji otwartego rynku Eurosystemu
Sekcja 1 - Procedury przetargowe
Sekcja 2 - Etapy operacyjne procedur przetargowych
Podsekcja 1 - Ogłaszanie procedur przetargowych
Podsekcja 2 - Przygotowanie i składanie ofert przez kontrahentów
Podsekcja 3 - Rozstrzyganie przetargów
Podsekcja 4 - Ogłaszanie wyników przetargów
Sekcja 3 - Procedury bilateralne operacji otwartego rynku Eurosystemu
Rozdział 2 - Procedury rozrachunku operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
CZĘŚĆ TRZECIA - KWALIFIKOWANI KONTRAHENCI
CZĘŚĆ CZWARTA - AKTYWA KWALIFIKOWANE
TYTUŁ I - Zasady ogólne
TYTUŁ II - Kryteria kwalifikacji i wymogi jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
Rozdział 1 - Kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Sekcja 1 - Ogólne kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Sekcja 2 - Szczegółowe kryteria kwalifikacji określonych typów aktywów rynkowych
Podsekcja 1 - Szczegółowe kryteria kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Podsekcja 2 - Szczegółowe kryteria kwalifikacji zabezpieczonych obligacji, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami
Podsekcja 3 - Szczegółowe kryteria kwalifikacji certyfikatów dłużnych wyemitowanych przez Eurosystem
Rozdział 2 - Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
TYTUŁ III - Kryteria kwalifikacji i wymogi jakości kredytowej dotyczące aktywów nierynkowych
Rozdział 1 - Kryteria kwalifikacji aktywów nierynkowych
Sekcja 1 - Kryteria kwalifikacji należności kredytowych
Sekcja 2 - Kryteria kwalifikacji dotyczące depozytów terminowych
Sekcja 3 - Kryteria kwalifikacji dotyczące RMDB
Rozdział 2 - Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów nierynkowych
Sekcja 1 - Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące należności kredytowych
Sekcja 2 - Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące RMDB
TYTUŁ IV - Gwarancje dotyczące aktywów rynkowych i nierynkowych
TYTUŁ V - Zasady oceny kredytowej Eurosystemu dotyczące aktywów kwalifikowanych
TYTUŁ VI - Zasady kontroli ryzyka i wyceny dotyczące aktywów rynkowych i nierynkowych
Rozdział 1 - Środki kontroli ryzyka dotyczące aktywów rynkowych
Rozdział 2 - Środki kontroli ryzyka dotyczące aktywów nierynkowych
Rozdział 3 - Zasady wyceny aktywów rynkowych i nierynkowych
TYTUŁ VII - Przyjmowanie zabezpieczenia wyrażonego w walutach innych niż euro w sytuacjach awaryjnych
TYTUŁ VIII - Zasady wykorzystania aktywów kwalifikowanych
TYTUŁ IX - Transgraniczne wykorzystywanie aktywów kwalifikowanych
CZĘŚĆ PIĄTA - SANKCJE ZA NIEWYPEŁNIANIE OBOWIĄZKÓW PRZEZ KONTRAHENTÓW
CZĘŚĆ SZÓSTA - ŚRODKI UZNANIOWE
CZĘŚĆ SIÓDMA - DODATKOWE MINIMALNE ELEMENTY WSPÓLNE DOTYCZĄCE OPERACJI POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
Rozdział 1 - Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do wszystkich postanowień dotyczących operacji polityki pieniężnej
Rozdział 2 - Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do umów repo i umów pożyczek zabezpieczonych
Rozdział 3 - Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów repo
Rozdział 4 - Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów pożyczek zabezpieczonych
Rozdział 5 - Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie wyłącznie do swapów walutowych na potrzeby polityki pieniężnej
CZĘŚĆ ÓSMA - PRZEPISY KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Rezerwy obowiązkowe
ZAŁĄCZNIK II - Ogłaszanie operacji przetargowych
ZAŁĄCZNIK III - Rozstrzyganie przetargów i procedury przetargowe
ZAŁĄCZNIK IV - Ogłaszanie wyników przetargów
ZAŁĄCZNIK V - Kryteria stosowane przy wyborze kontrahentów do interwencyjnych operacji walutowych
ZAŁĄCZNIK VI - Transgraniczne wykorzystanie aktywów kwalifikowanych
ZAŁĄCZNIK VII - Obliczanie wysokości sankcji stosowanych zgodnie z częścią piątą
ZAŁĄCZNIK VIII - Wymogi sprawozdawcze w zakresie danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
ZAŁĄCZNIK IX - Przegląd trafności wyników w ramach zasad oceny kredytowej Eurosystemu
ZAŁĄCZNIK X - Poziomy redukcji wartości w wycenie
ZAŁĄCZNIK XI - Formy papierów wartościowych
ZAŁĄCZNIK XII - Przykłady operacji i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu
ZAŁĄCZNIK XIII - Tabela korelacji
ZAŁĄCZNIK XIV - Uchylone wytyczne wraz z listą kolejnych nowelizacji
CZĘŚĆ PIERWSZA
PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
Przedmiot i zakres
Definicje
Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:
NARZĘDZIA, OPERACJE, INSTRUMENTY I PROCEDURY POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
NARZĘDZIA, OPERACJE, INSTRUMENTY I PROCEDURY POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
Zasady implementacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Wybrane cechy operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Wybrane cechy operacji polityki pieniężnej Eurosystemu przedstawia tabela 1.
Tabela 1
Wybrane cechy operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Kategorie operacji polityki pieniężnej | Rodzaj instrumentu | Okres zapadalności | Częstotliwość | Procedura | ||
Zasilanie w płynność | Absorpcja płynności | |||||
Operacje otwartego rynku | Podstawowe operacje refinansujące | Transakcje odwracalne | - | Jeden tydzień | Tygodniowa | Standardowe procedury przetargowe |
Dłuższe operacje refinansujące | Transakcje odwracalne | - | Trzy miesiące (1) | Miesięczna (1) | Standardowe procedury przetargowe | |
Operacje dostrajające | Transakcje odwracalne | Transakcje odwracalne | Nieznormalizowany | Nieznormalizowany | Procedury przetargowe | |
Swapy walutowe | Swapy walutowe | |||||
- | Przyjmowanie depozytów terminowych | |||||
Operacje kredytowo-depozytowe | Operacje strukturalne | Transakcje odwracalne | Transakcje odwracalne | Nieznormalizowany | Nieznormalizowany | Standardowe procedury przetargowe (3) |
- | Emisja certyfikatów dłużnych EBC | Do 12 miesięcy | ||||
Zakupy bezwarunkowe | Sprzedaż bezwarunkowa | - | Procedury bilateralne (4) Procedury przetargowe (5) | |||
Kredyt w banku centralnym | Transakcje odwracalne | - | Overnight | Dostęp wg uznania kontrahentów | ||
Depozyt w banku centralnym | - | Depozyty | Overnight | Dostęp wg uznania kontrahentów | ||
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b), art. 7 ust. 2 lit. c), art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4. (2) Zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. c), art. 10 ust. 4 lit. c), art. 11 ust. 5 lit. c) i art. 12 ust. 6 lit. c). (3) Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. c), art. 10 ust. 4 lit. c) i art. 13 ust. 5 lit. d). (4) Procedury dotyczące bilateralnych transakcji bezwarunkowych są przekazywane w razie potrzeby. (5) Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. c) i art. 14 ust. 3 lit. c). |
OPERACJE OTWARTEGO RYNKU
OPERACJE OTWARTEGO RYNKU
Przegląd operacji otwartego rynku
Przegląd operacji otwartego rynku
Przegląd kategorii i instrumentów dotyczących operacji otwartego rynku
Kategorie operacji otwartego rynku
Kategorie operacji otwartego rynku
Podstawowe operacje refinansujące
Dłuższe operacje refinansujące
Operacje dostrajające
Operacje strukturalne
Instrumenty operacji otwartego rynku
Instrumenty operacji otwartego rynku
Transakcje odwracalne
Swapy walutowe na potrzeby polityki pieniężnej
Przyjmowanie depozytów terminowych
Emisja certyfikatów dłużnych EBC
których wykup następuje w terminie zapadalności po cenie nominalnej.
Różnica pomiędzy ceną emisyjną a ceną nominalną (wykupu) jest równa odsetkom narosłym od ceny emisyjnej według uzgodnionej stopy oprocentowania w okresie zapadalności certyfikatu. Stosowana stopa procentowa jest prostą stopą procentową, opartą na konwencji "dni faktyczne/360". Cenę emisyjną oblicza się zgodnie z tabelą 3.
Tabela 3
Emisja certyfikatów dłużnych EBC
Cena emisyjna wynosi: |
gdzie: |
N = wartość nominalna certyfikatu dłużnego EBC |
r1 = stopa oprocentowania (w %) |
D = zapadalność certyfikatu dłużnego EBC (w dniach) |
PT = cena emisyjna certyfikatu dłużnego EBC |
Transakcje bezwarunkowe
Obowiązki w zakresie zabezpieczenia i rozrachunku transakcji odwracalnych i swapów walutowych na potrzeby polityki pieniężnej
Obowiązki w zakresie rozrachunku bezwarunkowych transakcji zakupu i sprzedaży, przyjmowania depozytów terminowych i emisji certyfikatów dłużnych EBC
OPERACJE KREDYTOWO-DEPOZYTOWE
OPERACJE KREDYTOWO-DEPOZYTOWE
Operacje kredytowo-depozytowe
Kredyt w banku centralnym
Kredyt w banku centralnym
Cechy kredytu w banku centralnym
Warunki dostępu do kredytu w banku centralnym
Termin zapadalności i oprocentowanie kredytu w banku centralnym
Depozyt w banku centralnym
Depozyt w banku centralnym
Cechy depozytu w banku centralnym
Warunki dostępu do depozytu w banku centralnym
Termin zapadalności i oprocentowanie depozytu w banku centralnym
PROCEDURY OPERACJI POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
PROCEDURY OPERACJI POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
Procedury przetargowe operacji otwartego rynku Eurosystemu 105
Procedury przetargowe operacji otwartego rynku Eurosystemu 105
Rodzaje procedur operacji otwartego rynku
Operacje otwartego rynku przeprowadza się za pomocą procedur przetargowych.
Procedury przetargowe
Procedury przetargowe
Przegląd procedur przetargowych
Tabela 4
Etapy operacyjne procedur przetargowych
Etap 1 | Ogłoszenie o przetargu |
a) publiczne ogłoszenie przez EBC | |
b) publiczne ogłoszenie przez KBC oraz bezpośrednie powiadomienie poszczególnych kontrahentów (o ile okaże się to konieczne) | |
Etap 2 | Przygotowanie i złożenie ofert przez kontrahentów |
Etap 3 | Zestawienie ofert przez Eurosystem |
Etap 4 | Rozstrzygnięcie przetargu i ogłoszenie wyników |
a) decyzja EBC dotycząca rozstrzygnięcia przetargu | |
b) publiczne ogłoszenie przez EBC wyników przetargu | |
Etap 5 | Potwierdzenie indywidualnych wyników przetargu |
Etap 6 | Rozrachunek transakcji"; |
Tabela 5 (skreślona)
Tabela 5a
Orientacyjne ramy czasowe standardowych i szybkich procedur przetargowych (czas środkowoeuropejski 109 )
Standardowe procedury przetargowe | Szybkie procedury przetargowe | ||
MRO | Regularne dłuższe operacje refinansujące | ||
Ogłoszenie o przetargu | T-1 15.40 | T-1 15.55 | T hh:mm |
Termin składania ofert przez kontrahentów | T 09.30 | T 10.00 | + 00.30 |
Ogłaszanie wyników przetargów | T 11.30 | T 12.00 | + 01.35 |
Rozrachunek transakcji | T+1 | T+1 | T |
Tabela 6 (skreślona).
Standardowe procedury przetargowe
Szybkie procedury przetargowe
Przeprowadzanie standardowych procedur przetargowych dotyczących podstawowych operacji refinansujących i regularnych dłuższych operacji refinansujących zgodnie z kalendarzem przetargów
Tabela 7
Dni przeprowadzania podstawowych operacji refinansujących i regularnych dłuższych operacji refinansujących
Kategoria operacji otwartego rynku | Zwykły dzień przeprowadzania operacji (T) |
Podstawowe operacje refinansujące | Każdy wtorek( * ) |
Regularne dłuższe operacje refinansujące | Ostatni wtorek każdego miesiąca kalendarzowego( * ) |
Przeprowadzanie procedur przetargowych na potrzeby operacji dostrajających i operacji strukturalnych bez kalendarza operacji przetargowych
Etapy operacyjne procedur przetargowych
Etapy operacyjne procedur przetargowych
Ogłaszanie procedur przetargowych
Ogłaszanie procedur przetargowych
Ogłaszanie standardowych i szybkich procedur przetargowych
Przygotowanie i składanie ofert przez kontrahentów
Przygotowanie i składanie ofert przez kontrahentów
Forma i miejsce składania ofert
Składanie ofert
Minimalna i maksymalna wielkość oferty
Minimalna i maksymalna stopa oferty
Termin składania ofert
Odrzucenie oferty
Rozstrzyganie przetargów
Rozstrzyganie przetargów
Rozstrzyganie zasilających w płynność i absorbujących płynność przetargów kwotowych
Rozstrzyganie zasilających w płynność przetargów procentowych w euro
Rozstrzyganie absorbujących płynność przetargów procentowych w euro
Rozstrzyganie zasilających w płynność przetargów procentowych dotyczących swapów walutowych
Rozstrzyganie absorbujących płynność przetargów procentowych dotyczących swapów walutowych
Rodzaje aukcji w przetargach procentowych
W przetargach procentowych Eurosystem może stosować aukcje o jednej stopie (aukcja holenderska) lub aukcje o różnych stopach (aukcja amerykańska).
Ogłaszanie wyników przetargów
Ogłaszanie wyników przetargów
Ogłaszanie wyników przetargów
(uchylona).
(uchylona).
Procedury rozrachunku operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Procedury rozrachunku operacji polityki pieniężnej Eurosystemu
Przegląd procedur rozrachunku
Rozrachunek operacji otwartego rynku
Tabela 8
Orientacyjne daty rozrachunku operacji otwartego rynku Eurosystemu(*)
Instrument polityki pieniężnej | Data rozrachunku operacji otwartego rynku w trybie standardowych procedur przetargowych | Data rozrachunku operacji otwartego rynku w trybie szybkich procedur przetargowych |
Transakcje odwracalne | T + 1 | T |
Transakcje bezwarunkowe | Zgodnie z konwencją rynkową dla aktywów zabezpieczających | |
Emisja certyfikatów dłużnych EBC | T + 2 | - |
Swapy walutowe | T, T + 1 lub T + 2 | |
Przyjmowanie depozytów terminowych | T | |
(*) Data rozrachunku odnosi się do dni operacyjnych Eurosystemu. T oznacza dzień transakcji. |
Rozrachunek operacji otwartego rynku przeprowadzanych w trybie standardowych procedur przetargowych
Rozrachunek operacji otwartego rynku przeprowadzanych w trybie szybkich procedur przetargowych i procedur bilateralnych
Dodatkowe zasady dotyczące rozrachunku i procedur na koniec dnia
Utrzymywanie rezerwy i nadwyżki rezerw
KWALIFIKOWANI KONTRAHENCI
KWALIFIKOWANI KONTRAHENCI
Kryteria kwalifikacji uczestnictwa w operacjach polityki pieniężnej Eurosystemu
Z zastrzeżeniem art. 57 do uczestnictwa w operacjach polityki pieniężnej Eurosystemu Eurosystem dopuszcza wyłącznie instytucje spełniające następujące kryteria:
Ocena dobrej kondycji finansowej instytucji
Dostęp do operacji otwartego rynku przeprowadzanych w trybie standardowych procedur przetargowych i do operacji kredytowo-depozytowych
Wybór kontrahentów mających dostęp do operacji otwartego rynku wykonywanych w trybie szybkich procedur przetargowych 130
AKTYWA KWALIFIKOWANE
AKTYWA KWALIFIKOWANE
ZASADY OGÓLNE
ZASADY OGÓLNE
Aktywa kwalifikowane i dopuszczalne metody ustanawiania zabezpieczenia na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu
w obydwu tych przypadkach w sposób zgodny z krajowymi postanowieniami umownymi lub normatywnymi ustanowionymi i prowadzonymi przez rodzimy KBC.
Ogólne aspekty zasad oceny kredytowej Eurosystemu
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYMOGI JAKOŚCI KREDYTOWEJ DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYMOGI JAKOŚCI KREDYTOWEJ DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH
Kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Kryteria kwalifikacji dotyczące wszystkich typów aktywów rynkowych
Aktywami kwalifikowanymi jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu są aktywa rynkowe, które są instrumentami dłużnymi spełniającymi kryteria kwalifikacji określone w sekcji 1, z wyjątkiem niektórych określonych typów aktywów rynkowych wskazanych w sekcji 2.
Lista kwalifikowanych aktywów rynkowych i obowiązek informacyjny
Ogólne kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Ogólne kryteria kwalifikacji aktywów rynkowych
Kwota główna aktywów rynkowych
Akceptowane struktury kuponowe dla aktywów rynkowych
Wymóg braku podporządkowania w odniesieniu do aktywów rynkowych
Kwalifikowane instrumenty dłużne nie mogą rodzić praw do kwoty głównej lub odsetek podporządkowanych względem praw posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta.
Aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami i obligacje zabezpieczone
Waluta aktywów rynkowych
Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, które są denominowane w euro lub jednej z byłych walut państw członkowskich, których walutą jest euro.
Miejsce emisji aktywów rynkowych
Procedury rozrachunku aktywów rynkowych
Dopuszczalne rynki aktywów rynkowych
Rodzaj emitenta lub gwaranta aktywów rynkowych
Siedziba emitenta lub gwaranta
Wymogi w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
W braku odmiennych postanowień aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne spełniające wymogi jakości kredytowej określone w rozdziale 2.
Szczegółowe kryteria kwalifikacji określonych typów aktywów rynkowych
Szczegółowe kryteria kwalifikacji określonych typów aktywów rynkowych
Szczegółowe kryteria kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Szczegółowe kryteria kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Kryteria kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Aktywami kwalifikowanymi jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu są papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które spełniają ogólne kryteria kwalifikacji dotyczące wszystkich rodzajów aktywów rynkowych określone w sekcji 1, z wyjątkiem wymogów określonych w art. 62 dotyczących kwoty głównej, a dodatkowo szczególne kryteria kwalifikacji określone w niniejszej podsekcji.
Jednorodność i skład aktywów generujących przepływy środków pieniężnych
Ograniczenia geograficzne dotyczące papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz aktywów generujących przepływy środków pieniężnych
Nabycie aktywów generujących przepływy środków pieniężnych przez podmiot specjalnego przeznaczenia
Ocena zasad dotyczących zaskarżania czynności dłużnika
Na potrzeby tego kryterium sprzedawca może być inicjatorem lub pośrednikiem.
Brak podporządkowania transz papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Ograniczenia w zakresie inwestycji dotyczące papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Jakiekolwiek inwestycje kwot pieniężnych pozostających na rachunku emitenta lub podmiotu specjalnego przeznaczenia na podstawie dokumentacji transakcyjnej nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z transz innych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych, swapów ani innych instrumentów pochodnych, syntetycznych papierów wartościowych oraz innych podobnych należności.
Dostępność danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Żądanie przedstawienia danych dotyczących papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Eurosystem zastrzega sobie prawo zwracania się do osób trzecich, które uzna za odpowiednie, w tym w szczególności emitenta, inicjatora lub organizatora emisji, o udzielenie wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych koniecznych do oceny, czy papiery wartościowe zabezpieczone aktywami można uznać za aktywa kwalifikowane, oraz dotyczących przekazywania danych o poszczególnych kredytach. Jeżeli osoba trzecia nie przekaże danych, Eurosystem może zdecydować o nieprzyjmowaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami jako zabezpieczenia lub o zawieszeniu ich statusu aktywów kwalifikowanych.
Ocena informacji dotyczących kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Eurosystem może podjąć decyzję o nieprzyjmowaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami jako zabezpieczenia na potrzeby operacjach kredytowych Eurosystemu na podstawie swojej oceny dostarczonych informacji. W swojej ocenie Eurosystem bierze pod uwagę, czy przedstawione informacje uznaje się za wystarczająco jasne, spójne i wyczerpujące, aby wykazać spełnienie każdego z kryteriów kwalifikacji mających zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, w szczególności w odniesieniu do tego, czy aktywa generujące przepływ środków pieniężnych zostały nabyte w sposób uznany przez Eurosystem za prawdziwą sprzedaż ("true sale") zgodnie z art. 75 ust. 2.
Szczegółowe kryteria kwalif ikacji zabezpieczonych obligacji, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami
Szczegółowe kryteria kwalif ikacji zabezpieczonych obligacji, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami
Starsze zabezpieczone obligacje, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami 171
Szczególne kryteria kwalifikacji certyfikatów dłużnych wyemitowanych przez EBC lub KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim 177
Szczególne kryteria kwalifikacji certyfikatów dłużnych wyemitowanych przez EBC lub KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim 177
Kryteria kwalifikacji certyfikatów dłużnych wyemitowanych przez EBC lub KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim
Szczegółowe kryteria kwalifikowania niektórych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych
Szczegółowe kryteria kwalifikowania niektórych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych
Kryteria kwalifikacji niektórych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych emitowanych przez instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne lub podmioty z nimi blisko powiązane
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów rynkowych
Rodzaje ocen kredytowych ECAI stosowanych do oceny jakości kredytowej aktywów rynkowych
Przy weryfikacji spełniania wymogów w zakresie jakości kredytowej mających zastosowanie do aktywów rynkowych wykorzystuje się następujące oceny kredytowe ECAI nadane przez zaakceptowane instytucje ECAI:
Pierwszeństwo ocen kredytowych ECAI w odniesieniu do aktywów rynkowych
W odniesieniu do aktywów rynkowych Eurosystem bierze pod uwagę oceny kredytowe wystawione przez instytucje ECAI, weryfikujące spełnianie przez dane aktywa wymogów jakości kredytowej - na następujących zasadach:
Papiery wartościowe wyemitowane przez grupy emitentów
W odniesieniu do aktywów rynkowych mających więcej niż jednego emitenta odpowiedni rating emitenta przyznany przez instytucję ECAI określa się na podstawie potencjalnej odpowiedzialności każdego z emitentów w następujący sposób:
Ratingi w innych walutach niż euro
Na potrzeby ratingów emitenta przyznanych przez instytucję ECAI dopuszcza się ratingi w walutach obcych. Jeżeli dane aktywa są denominowane w walucie krajowej emitenta, dopuszczalny jest również rating w walucie lokalnej.
Kryteria oceny jakości kredytowej aktywów rynkowych w braku oceny kredytowej przyznanej przez zaakceptowaną instytucję ECAI
Tabela 9
Pośrednia ocena jakości kredytowej emitentów lub gwarantów bez oceny jakości kredytowej ECAI
Klasyfikacja emitentów lub gwarantów zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 (CRR (1)) | Sposób nadania pośredniej oceny kredytowej emitenta lub gwaranta należącego do danej klasy według zasad oceny kredytowej Eurosystemu | |
Klasa 1 | Instytucje rządowe i samorządowe szczebla regionalnego, władze lokalne i podmioty sektora publicznego w rozumieniu rozporządzenia CRR, które są traktowane przez właściwe organy na równi z instytucjami rządowymi szczebla centralnego na potrzeby wymogów kapitałowych zgodnie z art. 115 ust. 2 i art. 116 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 | Przyznanie oceny jakości kredytowej nadanej przez instytucję ECAI rządowi centralnemu państwa, w którego jurysdykcji podmiot ma siedzibę |
Klasa 2 | Inne instytucje rządowe i samorządowe szczebla regionalnego, władze lokalne i podmioty sektora publicznego w rozumieniu rozporządzenia CRR | Przyznanie oceny jakości kredytowej o jeden stopień (2) niższej niż ocena nadana przez instytucję ECAI rządowi centralnemu państwa, w którego jurysdykcji podmiot ma siedzibę |
Klasa 3 | Podmioty sektora publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 75, które nie są podmiotami sektora publicznego w rozumieniu rozporządzenia CRR | Traktowane jak emitenci lub dłużnicy z sektora prywatnego, tj. ich aktywa rynkowe nie są kwalifikowane |
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013, na potrzeby niniejszej tabeli zwane również rozporządzeniem CRR. (2) Informacje dotyczące stopni jakości kredytowej są publikowane na stronie internetowej EBC. |
Dodatkowe wymogi jakości kredytowej dotyczące papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYMOGI JAKOŚCI KREDYTOWEJ DOTYCZĄCE AKTYWÓW NIERYNKOWYCH
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYMOGI JAKOŚCI KREDYTOWEJ DOTYCZĄCE AKTYWÓW NIERYNKOWYCH
Kryteria kwalifikacji aktywów nierynkowych
Kryteria kwalifikacji aktywów nierynkowych
Kryteria kwalifikacji należności kredytowych
Kryteria kwalifikacji należności kredytowych
Kwalifikowany rodzaj aktywów
Kwota główna, kupon i inne elementy kwalifikowanych należności kredytowych 189
Aktywami kwalifikowanymi są należności kredytowe spełniające następujące wymogi od momentu ich przekazania na zabezpieczenie aż do ich ostatecznego umorzenia lub wycofania:
Brak podporządkowania
Należności kredytowe nie mogą przyznawać praw do kwoty głównej lub odsetek, które są podporządkowane:
Wymogi w zakresie jakości kredytowej dotyczące należności kredytowych
Jakość kredytową należności kredytowych ocenia się na podstawie jakości kredytowej dłużnika lub gwaranta. Odpowiedni dłużnik lub gwarant ma obowiązek spełniania wymogów jakości kredytowej Eurosystemu określonych w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu dotyczących należności kredytowych, zawartych w rozdziale 2 tytułu III części czwartej.
Minimalna wielkość należności kredytowych
Na potrzeby wykorzystania krajowego należności kredytowe muszą - w momencie ich przedłożenia jako zabezpieczenie przez kontrahenta - spełniać wymóg minimalnej wielkości w wysokości 25 0°0 EUR lub wyższej kwoty określonej przez rodzimy KBC. Na potrzeby wykorzystania transgranicznego obowiązuje minimalny próg w wysokości 500 000 EUR
Waluta należności kredytowych
Aktywami kwalifikowanymi są należności kredytowe, które są denominowane w euro lub jednej z byłych walut państw członkowskich, których walutą jest euro.
Rodzaj dłużnika lub gwaranta
Lokalizacja dłużnika lub gwaranta
Prawo właściwe
Prawem właściwym umowy będącej podstawą należności kredytowej oraz umowy pomiędzy kontrahentem a rodzimym KBC o przekazaniu należności kredytowej na zabezpieczenie musi być prawo państwa członkowskiego, którego walutą jest euro. Ponadto łączna liczba systemów prawnych będących prawem właściwym dla:
Procedury obsługi
Obsługa należności kredytowych jest prowadzona zgodnie z procedurami Eurosystemu określonymi w odpowiedniej dokumentacji krajowej KBC.
Dodatkowe wymogi prawne dotyczące należności kredytowych
Weryfikacja procedur i systemów wykorzystywanych do zgłaszania należności kredytowych
Weryfikacja istnienia należności kredytowej
Ważność umowy o przekazanie należności kredytowych na zabezpieczenie
Umowa o przekazanie należności kredytowej na zabezpieczenie musi być ważna pomiędzy kontrahentem a odpowiednim KBC zgodnie z właściwym prawem krajowym. Wszystkie wymogi prawne konieczne dla ważności umowy i pozwalające na przekazanie należności kredytowej na zabezpieczenie muszą zostać spełnione przez kontrahenta lub - w odpowiednich wypadkach - cesjonariusza
Pełen skutek przekazania wobec osób trzecich
Brak ograniczeń dotyczących przekazania na zabezpieczenie i realizacji należności kredytowych
Brak ograniczeń związanych z tajemnicą bankową i poufnością
Kontrahent i dłużnik mają obowiązek umownego ustalenia, że dłużnik bezwarunkowo zgadza się na ujawnienie przez kontrahenta Eurosystemowi informacji o należności kredytowej i dłużniku, niezbędnych rodzimemu KBC do zapewnienia ustanowienia na należnościach kredytowych ważnego zabezpieczenia i możliwości szybkiego zrealizowania tych należności w przypadku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Wymóg ten nie jest niezbędny, jeżeli swobodne dostarczanie takich informacji jest gwarantowane właściwym prawem krajowym, zgodnie z postanowieniami właściwej dokumentacji krajowej rodzimego KBC.
Kryteria kwalifikacji dotyczące depozytów terminowych
Kryteria kwalifikacji dotyczące depozytów terminowych
Kryteria kwalifikacji dotyczące depozytów terminowych
Depozyty terminowe, o których mowa w art. 12, których posiadaczem jest kontrahent, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu.
Kryteria kwalifikacji dotyczące RMDB
Kryteria kwalifikacji dotyczące RMDB
Kryteria kwalifikacji dotyczące RMDB
Kryteria kwalifikacji instrumentów DECC
Kryteria kwalifikacji instrumentów DECC
Kwalifikowany rodzaj aktywów
Wymóg braku podporządkowania w odniesieniu do instrumentów DECC
Instrumenty DECC nie mogą rodzić praw do kwoty głównej lub odsetek podporządkowanych względem praw posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta.
Wymogi jakości kredytowej
Instrumenty DECC muszą być zgodne z wymogami jakości kredytowej Eurosystemu określonymi w sekcji 3 rozdziału 2 tytułu III części czwartej.
Nabycie zabezpieczających należności kredytowych przez emitenta
Pula zabezpieczających należności kredytowych musi zostać nabyta przez emitenta od inicjatora w sposób uznawany przez Eurosystem za prawdziwą sprzedaż ("true sale") lub inny sposób stanowiący odpowiednik prawdziwej sprzedaży, skuteczny w stosunku do wszystkich osób trzecich, oraz musi być niedostępna dla inicjatora i jego wierzycieli, w tym także w przypadku niewypłacalności inicjatora.
Wymogi przejrzystości dotyczące instrumentów DECC
Przekazywanie bazom danych o poszczególnych kredytach wskazanym przez Eurosystem danych o poszczególnych kredytach dotyczących instrumentów DECC na podstawie ust. 5 lit. b) jest dozwolone do końca miesiąca kalendarzowego, podczas którego przypada data będąca trzy lata i trzy miesiące po dacie uruchomienia sprawozdawczości ESMA.
EBC ogłasza datę uruchomienia sprawozdawczości ESMA na swojej stronie internetowej.
Rodzaje kwalifikowanych zabezpieczających należności kredytowych
Dalsze szczegóły dotyczące konkretnych aspektów krajowych systemów prawnych znajdują się we właściwej dokumentacji krajowej KBC.
Wymogi eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów nierynkowych
Wymogi eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów nierynkowych
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące aktywów nierynkowych
Do kwalifikacji aktywów nierynkowych jako zabezpieczenia zastosowanie mają następujące wymogi jakości kredytowej Eurosystemu:
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące należności kredytowych
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące należności kredytowych
Zasady ogólne dotyczące oceny jakości kredytowej należności kredytowych
Wybór źródła lub systemu oceny jakości kredytowej
Ocena kredytowa należności kredytowych, których dłużnikami lub gwarantami są podmioty sektora publicznego lub przedsiębiorstwa niefinansowe
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące RMDB
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące RMDB
Określenie spełniania wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczących RMDB
Na potrzeby weryfikacji spełnienia wymogów jakości kredytowej określonych w art. 108 rodzimy KBC dokonuje oceny jakości kredytowej RMBD na podstawie zasad oceny jakości kredytowej właściwych dla danego systemu prawnego, określonych w obowiązującej dokumentacji krajowej.
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące instrumentów DECC
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące instrumentów DECC
Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dotyczące instrumentów DECC
GWARANCJE DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH I NIERYNKOWYCH
GWARANCJE DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH I NIERYNKOWYCH
Wymogi dotyczące gwarancji
Cechy gwarancji
Brak podporządkowania zobowiązań gwaranta
Zobowiązania gwaranta z tytułu gwarancji muszą być klasyfikowane przynajmniej na równi (pari passu) i proporcjonalnie (pro rata) z pozostałymi niezabezpieczonymi zobowiązaniami gwaranta.
Wymogi w zakresie jakości kredytowej dotyczące gwarantów
Gwarant musi spełniać wymogi jakości kredytowej Eurosystemu określone w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu w odniesieniu do gwarantów aktywów rynkowych, zawarte w art. 82-84, albo wymogi dotyczące gwarantów należności kredytowych określone w art. 108.
Rodzaj gwaranta
Gwarantami mogą być następujące podmioty:
Siedziba gwaranta
ZASADY OCENY KREDYTOWEJ EUROSYSTEMU DOTYCZĄCE AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
ZASADY OCENY KREDYTOWEJ EUROSYSTEMU DOTYCZĄCE AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
Akceptowane źródła i systemy oceny kredytowej
Ogólne kryteria akceptacji zewnętrznych instytucji oceny kredytowej jako systemów oceny kredytowej
Ogólne kryteria akceptacji i procedury operacyjne wewnętrznych systemów oceny kredytowej KBC
KBC prowadzący wewnętrzny system oceny kredytowej informuje kontrahenta o tych okolicznościach bez zbędnej zwłoki. W obydwu tych przypadkach danemu dłużnikowi lub gwarantowi nie przyznaje się statusu kwalifikowanego, chyba że dane aktywa spełniają wymogi jakości kredytowej zgodnie z alternatywnym źródłem oceny kredytowej lub systemem oceny kredytowej, z którego kontrahent może korzystać zgodnie z art. 110. Jeżeli aktywa przekazane na zabezpieczenie stracą status kwalifikowanych aktywów z powodu obniżenia wiarygodności kredytowej dłużnika lub gwaranta, aktywa te usuwa się w najszybszym możliwym terminie. Jako że pomiędzy przedsiębiorstwami niefinansowymi a KBC prowadzącymi wewnętrzne systemy oceny kredytowej nie ma stosunku umownego, a podmioty te nie są prawnie zobowiązane do przekazywania informacji niejawnych KBC prowadzącym wewnętrzne systemy oceny kredytowej, informacje te są przekazywane na zasadzie dobrowolności.
Ogólne kryteria akceptacji systemów ratingów wewnętrznych
Obowiązki sprawozdawcze kontrahentów wykorzystujących systemy ratingów wewnętrznych
Przegląd trafności wyników w ramach zasad oceny kredytowej Eurosystemu
ZASADY KONTROLI RYZYKA I WYCENY DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH I NIERYNKOWYCH
ZASADY KONTROLI RYZYKA I WYCENY DOTYCZĄCE AKTYWÓW RYNKOWYCH I NIERYNKOWYCH
Cel zasad kontroli ryzyka i wyceny
Środki kontroli ryzyka
Eurosystem wymaga, by skorygowana wartość rynkowa aktywów kwalifikowanych wykorzystywanych w zasilających w płynność transakcjach odwracalnych nie zmieniała się w czasie. Jeżeli wartość aktywów kwalifikowanych, według codziennych pomiarów, spada poniżej określonego poziomu, rodzimy KBC zobowiązuje kontrahenta do dostarczenia dodatkowych aktywów lub środków pieniężnych poprzez wystosowanie wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego. Podobnie, jeżeli w wyniku aktualizacji wyceny wartość aktywów kwalifikowanych przekroczy określony poziom, KBC może zwrócić nadwyżkę aktywów lub środków pieniężnych;
Zasady wyceny aktywów rynkowych i nierynkowych
Zasady wyceny aktywów rynkowych i nierynkowych
Zasady wyceny aktywów rynkowych
KBC stosują następujące zasady do określania wartości aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie operacji otwartego rynku przeprowadzanych za pomocą transakcji odwracalnych:
Zasady wyceny aktywów nierynkowych
Aktywom nierynkowym Eurosystem przypisuje wartość odpowiadającą ich kwocie pozostającej do spłaty.
Wezwanie do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego
(uchylony).
(uchylony).
ZASADY WYKORZYSTANIA AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
ZASADY WYKORZYSTANIA AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
Bliskie powiązania pomiędzy kontrahentami a emitentem, dłużnikiem lub gwarantem aktywów kwalifikowanych
Na potrzeby oceny istnienia bliskiego powiązania w przypadku multi-cédulas Eurosystem stosuje metodę pełnego przeglądu (look-through approach), tzn. bierze pod uwagę bliskie powiązania pomiędzy każdym z emitentów odpowiednich cédulas a kontrahentem.
Przykładami instrumentów dłużnych chronionych szczególnymi prawnymi środkami zabezpieczającymi porównywalnymi do zabezpieczonych obligacji, o których mowa w lit. b), są:
Wykorzystanie instrumentów dłużnych w związku z rekapitalizacją rzeczową przy użyciu instrumentów długu publicznego
Instrumenty długu publicznego wykorzystywane do rekapitalizacji rzeczowej kontrahenta mogą być wykorzystywane jako zabezpieczenie wyłącznie przez tego kontrahenta lub innego kontrahenta mającego z tym kontrahentem bliskie powiązania w rozumieniu art. 138 ust. 2, o ile Eurosystem - biorąc również pod uwagę rolę, jaką w rekapitalizacji odgrywają takie instrumenty - uzna, że poziom dostępu do rynku emitenta tych instrumentów jest adekwatny.
Wykorzystanie gwarantowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmiot z nim blisko powiązany
Bliskie powiązania w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami i transakcji zabezpieczających przed ryzykiem kursowym
Kontrahent nie może przekazać na zabezpieczenie papieru wartościowego zabezpieczonego aktywami, jeśli on lub osoba trzecia, z którą jest blisko powiązany, zapewnia zabezpieczenie tych papierów wartościowych przed ryzykiem kursowym poprzez zawarcie transakcji zabezpieczającej przed ryzykiem kursowym, w której jako druga strona występuje emitent danego papieru.
Ograniczenia dotyczące niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez instytucje kredytowe i podmioty z nimi blisko powiązane
Wsparcie płynności w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami
Odmowa przyjęcia aktywów kwalifikowanych z powodów operacyjnych
Pomimo tego, że dane aktywa są aktywami kwalifikowanymi, KBC może, z powodów operacyjnych, wystąpić do kontrahenta o usunięcie tych aktywów przed wystąpieniem przepływu środków pieniężnych, w tym płatności kwoty głównej lub kuponu, zgodnie ze szczegółowymi zasadami określonymi w odpowiedniej dokumentacji krajowej.
Aktywa kwalifikowane z ujemnymi przepływami środków pieniężnych
Wycena i usunięcie aktywów niekwalifikowanych i naruszających zasady wykorzystania aktywów kwalifikowanych oraz zawiadamianie o takich aktywach
Sankcje za nieprzestrzeganie zasad dotyczących wykorzystania aktywów kwalifikowanych
Nieprzestrzeganie zasad zawartych w niniejszym tytule podlega sankcjom określonym w art. 154-157. Sankcje mają zastosowanie niezależnie od tego, czy dany kontrahent aktywnie uczestniczy w operacjach polityki pieniężnej.
Wymiana informacji w ramach Eurosystemu
Na potrzeby realizacji polityki pieniężnej, w szczególności w celu monitorowania przestrzegania zasad wykorzystania aktywów kwalifikowanych, w ramach Eurosystemu wymieniane są informacje o strukturach własnościowych, przekazywane w tym celu przez właściwe organy. Informacje te podlegają takim samym zasadom poufności, jakie są stosowane przez właściwe organy.
TRANSGRANICZNE WYKORZYSTANIE AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
TRANSGRANICZNE WYKORZYSTANIE AKTYWÓW KWALIFIKOWANYCH
Zasady ogólne
a) aktywa rynkowe mogą być przekazywane na zabezpieczenie za pośrednictwem: (i) kwalifikowanych powiązań; (ii) odpowiednich procedur CCBM; (iii) kwalifikowanych powiązań w połączeniu z procedurami CCBM;
b) instrumenty DECC oraz RMBD mogą być przekazywane na zabezpieczenie zgodnie z odpowiednimi procedurami CCBM; oraz
c) należności kredytowe mogą być przekazywane za pośrednictwem (i) odpowiednich procedur CCBM lub (ii) zgodnie z procedurami krajowymi określonymi w odpowiedniej dokumentacji krajowej rodzimego KBC.
System banków centralnych korespondentów (CCBM)
Kwalifikowane powiązania pomiędzy systemami rozrachunku papierów wartościowych
System CCBM w połączeniu z kwalifikowanymi powiązaniami
CCBM i trójstronne usługi zarządzania zabezpieczeniem
Agent trójstronny oferujący trójstronne usługi zarządzania zabezpieczeniem do transgranicznego wykorzystania przez Eurosystem zgodnie z akapitem pierwszym ma obowiązek zapewnienia zgodności z szeregiem dodatkowych wymagań funkcjonalnych określonych przez Eurosystem zgodnie z broszurą pt. "System banków centralnych korespondentów (CCBM). Procedury dla kontrahentów Eurosystemu" (pkt 2.1.3 akapit drugi).
SANKCJE ZA NIEWYPEŁNIANIE OBOWIĄZKÓW PRZEZ KONTRAHENTÓW
SANKCJE ZA NIEWYPEŁNIANIE OBOWIĄZKÓW PRZEZ KONTRAHENTÓW
Sankcje za niewypełnianie zobowiązań w zakresie rezerw obowiązkowych
Sankcje za nieprzestrzeganie określonych zasad operacyjnych
Kary finansowe za nieprzestrzeganie określonych zasad operacyjnych
Kary niefinansowe za nieprzestrzeganie określonych zasad operacyjnych
Eurosystem zawiesza kontrahenta przy trzecim i każdym kolejnym przypadku niewykonania tego samego typu obowiązku w danym okresie 12 miesięcy. Okres 12 miesięcy liczy się od daty pierwszego niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 154 ust. 1 lit. a) albo b).
Eurosystem, przy trzecim przypadku niewykonania obowiązku, zawiesza dostęp kontrahenta do pierwszej od momentu powiadomienia o zawieszeniu zasilającej w płynność operacji otwartego rynku w okresie utrzymywania rezerwy obowiązkowej.
W przypadku ponownego niewypełnienia obowiązków przez kontrahenta zawiesza się jego dostęp do pierwszej od momentu powiadomienia o zawieszeniu zasilającej w płynność operacji otwartego rynku w okresie utrzymywania rezerwy obowiązkowej, aż do upływu okresu 12 miesięcy bez kolejnego przypadku takiego niewypełnienia obowiązków przez tego kontrahenta.
Każdy okres 12 miesięcy liczy się od daty powiadomienia o sankcji za niewykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 154 ust. 1 lit. c). Uwzględnia się drugi i trzeci przypadek naruszenia popełnionego w okresie 12 miesięcy od tego powiadomienia.
Nakładanie kar niefinansowych na oddziały za nieprzestrzeganie określonych zasad operacyjnych
Jeżeli Eurosystem nakłada na kontrahenta sankcję zawieszenia zgodnie z art. 156 ust. 5, zawieszenie to może mieć także zastosowanie do oddziałów tego kontrahenta z siedzibą w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro.
ŚRODKI UZNANIOWE
ŚRODKI UZNANIOWE
Środki uznaniowe podejmowane ze względu na wymogi ostrożności lub w razie niewykonania zobowiązania
Dostęp przywraca się, jeżeli odpowiedniemu KBC udostępnione zostaną właściwe informacje oraz zostanie potwierdzone spełnianie przez danego kontrahenta kryterium dobrej kondycji finansowej zgodnie z art. 55 lit. c). Jeżeli odpowiednie informacje nie zostaną udostępnione najpóźniej w terminie 20 tygodni od końca danego kwartału, dostęp kontrahenta do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu zostaje automatycznie zawieszony ze względu na wymogi ostrożności.
Środki uznaniowe dotyczące oceny jakości kredytowej Eurosystemu
DODATKOWE MINIMALNE ELEMENTY WSPÓLNE DOTYCZĄCE OPERACJI POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
DODATKOWE MINIMALNE ELEMENTY WSPÓLNE DOTYCZĄCE OPERACJI POLITYKI PIENIĘŻNEJ EUROSYSTEMU
Stosunki prawne pomiędzy bankami centralnymi Eurosystemu i kontrahentami
Eurosystem zapewnia zgodność swoich postanowień umownych lub normatywnych stosowanych do kontrahentów, o których mowa w art. 1 ust. 3, z postanowieniami części siódmej.
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do wszystkich postanowień dotyczących operacji polityki pieniężnej
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do wszystkich postanowień dotyczących operacji polityki pieniężnej
Zmiany implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Waluta płatności
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne stwierdzające, że wszystkie płatności dotyczące operacji polityki pieniężnej Eurosystemu inne niż płatności walutowe w ramach swapów walutowych na potrzeby polityki pieniężnej muszą być wykonywane w euro.
Forma postanowień umownych
Jeżeli okaże się konieczne, by wszystkie transakcje w ramach danej umowy stanowiły jedno porozumienie umowne lub by - w celu zapewnienia skutecznego zakończenia i zamknięcia (w tym kompensowania) wszystkich niezamkniętych transakcji po zaistnieniu przypadku niewykonania zobowiązania - dana umowa miała charakter umowy ramowej, postanowienia umowne lub normatywne stosowane przez KBC powinny zawierać odpowiednie przepisy w tym względzie.
Forma, nośniki i środki komunikacji
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne, których celem jest zapewnienie w relacjach między KBC a kontrahentami odpowiednich i jednoznacznych zasad korzystania z formularzy, w tym jeżeli chodzi o potwierdzanie warunków transakcji, nośników informacji oraz środków i szczegółów wymiany informacji.
Niewykonanie zobowiązania
Środki stosowane w przypadku niewykonania zobowiązania oraz ze względu na wymogi ostrożności
Przekazywanie informacji przez kontrahentów
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne, które zapewniają wszystkim KBC możliwość uzyskania od kontrahentów wszelkich istotnych informacji dotyczących operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.
Zawiadomienia i inne komunikaty
Prawa osób trzecich
Prawo właściwe i właściwość sądów
Dni rozrachunku depozytów terminowych
KBC stosują postanowienia dotyczące depozytów, które stanowią, że rozrachunek przyjmowania i wypłacania depozytów terminowych następuje w dniach określonych w ogłoszeniu EBC o operacjach depozytowych.
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do umów repo i umów pożyczek zabezpieczonych
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie do umów repo i umów pożyczek zabezpieczonych
Data zwrotnej części transakcji
KBC stosują postanowienia dotyczące depozytów, które stanowią, że data zwrotnej części transakcji, w tym data spłaty umowy pożyczki zabezpieczonej, musi być ustalona w momencie zawarcia transakcji.
Dni operacyjne
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne, które definiują "dzień operacyjny" zgodnie z art. 2.
Stopa oprocentowania
Mechanizm przeliczania kwot wyrażonych w walutach innych niż euro
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne, które stanowią, że zgodnie z zasadami dotyczącymi przeliczania kwot w walutach innych niż euro na euro należy stosować dzienny referencyjny kurs walutowy EBC lub - gdy taki kurs nie jest dostępny - kurs kasowy wskazany przez EBC w dniu operacyjnym poprzedzającym dzień przeliczenia na potrzeby sprzedaży przez EBC euro i zakupu przez EBC danej waluty.
Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów repo
Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów repo
Przedmiot umów repo
Zasady dotyczące kompensowania na zamknięcie w odniesieniu do umów repo
Zgodność ze środkami kontroli ryzyka
Jeżeli stosowane przez KBC właściwe postanowienia umowne lub normatywne zawierają postanowienia dotyczące zastąpienia zabezpieczenia, postanowienia te powinny zapewniać zachowanie zgodności z wymaganymi środkami kontroli ryzyka.
Depozyty w formie środków pieniężnych
Jeżeli stosowane przez KBC właściwe postanowienia umowne lub normatywne zawierają przepisy dotyczące zapłaty depozytu lub jego zwrotu w gotówce, muszą one również zastrzegać, że następne zobowiązanie do zwrotu lub złożenia depozytu powinno zostać zaspokojone w pierwszej kolejności w gotówce do wysokości tej samej kwoty, łącznie z wszelkimi odsetkami z tego tytułu.
Dodatkowe postanowienia dotyczące umów repo
Niezależnie od postanowień niniejszych wytycznych każdy KBC może w swoich postanowieniach umownych lub normatywnych wprowadzić dodatkowe zasady dotyczące umów repo.
Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów pożyczek zabezpieczonych
Dodatkowe minimalne elementy wspólne dotyczące wyłącznie umów pożyczek zabezpieczonych
Dostarczenie i realizacja zabezpieczenia
Przedłużanie operacji śróddziennych na termin overnight
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne umożliwiające przedłużanie operacji wykonywanych w ciągu dnia na termin overnight.
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie wyłącznie do swapów walutowych na potrzeby polityki pieniężnej
Dodatkowe minimalne elementy wspólne mające zastosowanie wyłącznie do swapów walutowych na potrzeby polityki pieniężnej
Równoczesna transakcja kasowa i terminowa kupna i sprzedaży
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne zapewniające, aby każda transakcja stanowiła równoczesne kasowe i terminowe kupni i sprzedaż euro w zamian za walutę obcą.
Terminy i mechanizm przekazywania płatności
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne zawierające regulacje dotyczące terminów i mechanizmów przekazywania płatności. Data terminowej transakcji sprzedaży i kupna powinna być ustalona w momencie zawierania transakcji.
Definicje niektórych terminów
KBC stosują postanowienia umowne lub normatywne zawierające definicje waluty obcej, kursu kasowego, kursu terminowego, daty przekazania i daty przekazania zwrotnego zgodne z poniższymi definicjami:
Postanowienia dotyczące kompensowania na zamknięcie w odniesieniu do swapów walutowych
Dodatkowe postanowienia dotyczące swapów walutowych
Niezależnie od wymogów ustanowionych w niniejszych wytycznych każdy KBC może w swoich postanowieniach umownych lub normatywnych wprowadzić dodatkowe zasady dotyczące przeprowadzania swapów walutowych.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓLNE NA WYPADEK ZAKŁÓCENIA W FUNKCJONOWANIU SYSTEMU TARGET TRWAJĄCEGO KILKA DNI OPERACYJNYCH 301
POSTANOWIENIA SZCZEGÓLNE NA WYPADEK ZAKŁÓCENIA W FUNKCJONOWANIU SYSTEMU TARGET TRWAJĄCEGO KILKA DNI OPERACYJNYCH 301
Przedłużające się zakłócenie w funkcjonowaniu systemu TARGET trwające kilka dni operacyjnych 302
Regularne operacje polityki pieniężnej mogą zostać opóźnione lub anulowane po uruchomieniu rozwiązania awaryjnego, o którym mowa w lit. a).
Przetwarzanie operacji polityki pieniężnej Eurosystemu w przypadku przedłużającego się zakłócenia w funkcjonowaniu systemu TARGET trwającego kilka dni operacyjnych
W przypadku ogłoszenia przedłużającego się zakłócenia w funkcjonowaniu systemu TARGET trwającego kilka dni operacyjnych zgodnie z art. 187a, w odniesieniu do przetwarzania operacji polityki pieniężnej Eurosystemu zastosowanie mogą mieć następujące postanowienia.