Wytyczne EBC/2013/23 (2014/2/UE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona)
Dz.U.UE.L.2014.2.12
Akt obowiązującyWYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 lipca 2013 r.
dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych
(EBC/2013/23)
(2014/2/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wytyczne EBC/2009/20 z dnia 31 lipca 2009 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych 3 wymagają wprowadzenia licznych zmian, w związku z czym, w celu zachowania spójności i przejrzystości, należy sporządzić ich wersję przekształconą.
(2) Ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 nowelizacja założeń metodologicznych, wynikająca ze zmiany standardów ESA 1995 na ESA 2010, wymaga dostosowania metodologii statystycznej do obowiązujących standardów. W celu zachowania spójności wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny opierać się na standardach statystycznych Unii określonych w ESA 2010.
(3) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpujących (tj. obejmujących wszelkie transakcje, w tym również te, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej) i wiarygodnych danych dla celów analizy ekonomicznej i monetarnej. Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom państw członkowskich oraz Unii.
(4) W celu zapewnienia ESBC zgodnej z jego potrzebami i aktualnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, oraz w celu zapewnienia spójności tej statystyki z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyka jest opracowywana przez KBC, czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC.
(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 4 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC").
(6) Źródła statystyczne oparte na rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz ESA 2010 nie odpowiadają potrzebom ESBC co do zakresu przekazywania statystyki zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki transakcji pomiędzy państwami członkowskimi a budżetem Unii. Konieczne jest zatem dalsze opracowywanie danych przez właściwe organy krajowe.
(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy pojęciowe przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. KBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych Komitetowi ds. Statystyki ESBC, którego opinia zostanie uwzględniona podczas realizacji procedury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Definicje
Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:
Obowiązki sprawozdawczości statystycznej KBC
Obowiązki sprawozdawczości statystycznej EBC
Terminy przekazywania danych
Współpraca z właściwymi władzami krajowymi
Standardy przekazywania danych
Obowiązkowe informacje statystyczne są przekazywane do EBC w sposób spełniający wymogi określone w załączniku III. Wymóg ten nie wyklucza możliwości stosowania innego rodzaju środków przekazywania informacji statystycznych do EBC przewidzianych jako rozwiązania rezerwowe. Wymogi te nie wykluczają użycia innych uzgodnionych sposobów przekazywania EBC informacji statystycznych w trybie awaryjnym.
Jakość
Uproszczona procedura wprowadzania zmian
Zarząd EBC uprawniony jest, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że zmiany takie nie zmienią podstawowych ram pojęciowych ani obciążenia sprawozdawczego. Zarząd EBC niezwłocznie zawiadamia Radę Prezesów o wszelkich takich zmianach.
Utrata mocy obowiązującej
Przepisy końcowe
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 8
WYMOGI SPRAWOZDAWCZE
WYMOGI SPRAWOZDAWCZE
Tabela 1A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) | 1 = 6 - 21 |
1 = 2 + 3 + 4 + 5 | |
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | 2 |
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym | 3 |
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | 4 |
Fundusze zabezpieczenia społecznego | 5 |
Dochody ogółem | 6 = 7 + 19 |
Dochody bieżące ogółem | 7 = 8 + 9 + 13 + 16 + 17 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. | 8 |
Podatki od produkcji i importu | 9 |
Podatki od produktów | 10 |
w tym: podatek VAT | 11 |
Inne podatki od producentów | 12 |
Składki netto na ubezpieczenia społeczne | 13 |
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców | 14 |
w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe | 15 |
Sprzedaż | 16 |
Pozostałe dochody bieżące | 17 |
w tym: odsetki do otrzymania | 18 |
Dochody kapitałowe ogółem | 19 |
w tym: podatki od kapitału | 20 |
Wydatki ogółem | 21 = 22 + 31 |
Wydatki bieżące ogółem | 22 = 23 + 24 + 26 + 27 + 28 + 29 + 30 |
Zużycie pośrednie | 23 |
Koszty związane z zatrudnieniem | 24 |
w tym: wynagrodzenia | 25 |
Odsetki do zapłacenia | 26 |
Dotacje do zapłacenia | 27 |
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze | 28 |
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa | 29 |
Pozostałe wydatki bieżące | 30 |
Wydatki kapitałowe ogółem | 31 = 32 + 33 + 34 |
Nakłady brutto na środki trwałe | 32 |
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych | 33 |
Transfery kapitałowe do zapłacenia | 34 |
Pozycje uzupełniające: | |
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane | 35 |
Tabela 1B
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) pochodzące z państwa członkowskiego | 1 = 2 + 3 + 4 + 7 |
Podatki od produkcji i importu | 2 |
Bieżąca współpraca międzynarodowa | 3 |
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE | 4 |
w tym: trzecia część środków własnych z tytułu podatku VAT | 5 |
w tym: czwarta część środków własnych z tytułu dochodu narodowego brutto | 6 |
Transfery kapitałowe | 7 |
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim | 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14 |
Dotacje | 9 |
Transfery bieżące z budżetu do instytucji rządowych i samorządowych | 10 |
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych | 11 |
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych | 12 |
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych | 13 |
Koszty uzyskania środków własnych | 14 |
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE i EFR (beneficjent netto +, płatnik netto -) | 15 = 8 - 1 |
Tabela 1C
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Spożycie | 1 = 2 + 3 |
1 = [1A.23] + [1A.24] + [1A.29] + 4 + 5 + 6 - [1A.16] | |
Spożycie indywidualne | 2 |
Spożycie ogólnospołeczne | 3 |
Amortyzacja środków trwałych | 4 |
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje | 5 |
Nadwyżka operacyjna netto | 6 |
Pozycje uzupełniające: | |
Spożycie w cenach roku poprzedniego | 7 |
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego | 8 |
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących | 9 |
PKB w cenach roku poprzedniego | 10 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy | 11 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy | 12 |
Statystyka powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia
Tabela 2A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych | 1 = [1A.1] - 2 |
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) | 2 = 3 - 17 |
Aktywa finansowe (skonsolidowane) | 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 13 + 14 + 15 |
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia (SDR-y) | 4 |
Gotówka i depozyty | 5 |
Dłużne papiery wartościowe | 6 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 7 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 8 |
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | 9 |
Prywatyzacje (netto) | 10 |
Zastrzyki kapitałowe (netto) | 11 |
Pozostałe | 12 |
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji | 13 |
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników | 14 |
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | 15 |
w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne | 16 |
Pasywa (skonsolidowane) | 17 = 8 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 + 26 + 27 |
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia | 18 |
Gotówka i depozyty | 19 |
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe | 20 |
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe | 21 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 22 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 23 |
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | 24 |
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji | 25 |
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników | 26 |
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | 27 |
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych | 28 = 19 + 20 + 21 + 22 + 23 |
28 = 30 + 31 + 32 | |
28 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 | |
w tym: długoterminowe | 29 |
Wyrażone w walucie krajowej | 30 |
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro | 31 |
Wyrażone w innych walutach | 32 |
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych | 33 = 34 + 37 |
Efekty zmiany wyceny | 34 = 35 + 36 |
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych | 35 |
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) | 36 = 38 - 28 - 35 - 37 |
Pozostałe zmiany wolumenu | 37 |
Zmiana wysokości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych | 38 = 28 + 33 |
38 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 + 33 | |
38 = [3A.1][T] - [3A.1][T-1] | |
Pozycje uzupełniające: | |
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny | 39 |
Tabela 2B
Brak.
Statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych
Tabela 3A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) | 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6 |
1 = 7 + 12 | |
1 = 13 + 14 + 15 | |
1 = 16 + 17 | |
1 = 19 + 20 + 22 | |
Gotówka i depozyty | 2 |
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe | 3 |
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe | 4 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 5 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 6 |
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego | 7 = 8 + 9 + 10 + 11 |
Bank centralny | 8 |
Pozostałe monetarne instytucje finansowe | 9 |
Pozostałe instytucje finansowe | 10 |
Pozostali rezydenci | 11 |
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego | 12 |
Wyrażone w walucie krajowej | 13 |
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro | 14 |
Wyrażone w innych walutach | 15 |
Dług krótkoterminowy | 16 |
Dług długoterminowy | 17 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 18 |
Z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie | 19 |
Z pozostałym terminem zapadalności od jednego roku do pięciu lat włącznie | 20 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 21 |
Z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat | 22 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 23 |
Pozycje uzupełniające: | |
Średni pozostały termin zapadalności | 24 |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe | 25 |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny | 26 |
Tabela 3B
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) | 1 = 7 + 11 + 15 + 19 |
Elementy konsolidujące | 2 = 3 + 4 + 5 + 6 |
2 = 8 + 9 + 10 + 12 + 13 + 14 + 16 + 17 + 18 + 20 + 21 + 22 | |
Gotówka i depozyty | 3 |
Krótkoterminowe papiery wartościowe | 4 |
Długoterminowe papiery wartościowe | 5 |
Kredyty i pożyczki | 6 |
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) | 7 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 8 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 9 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 10 |
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) | 11 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 12 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 13 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 14 |
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) | 15 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 16 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 17 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 18 |
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) | 19 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 20 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 21 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 22 |
ZAŁĄCZNIK II 9
DEFINICJE METODOLOGICZNE
DEFINICJE METODOLOGICZNE
Sektory i podsektory w ESA 2010
Gospodarka ogółem | S.1 |
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S.11 |
Instytucje finansowe | S.12 |
Bank centralny | S.121 |
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego | S.122 |
Fundusze rynku pieniężnego | S.123 |
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego | S.124 |
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych | S.125 |
Pomocnicze instytucje finansowe | S.126 |
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S.127 |
Instytucje ubezpieczeniowe | S.128 |
Fundusze emerytalno-rentowe | S.129 |
Monetarne instytucje finansowe | S.121 + S.122 + S.123 |
Instytucje rządowe i samorządowe | S.13 |
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1311 |
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1312 |
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1313 |
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S.1314 |
Gospodarstwa domowe | S.14 |
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych | S.15 |
Zagranica | S.2 |
Państwa członkowskie oraz instytucje i organy Unii Europejskiej | S.21 |
Państwa członkowskie Unii Europejskiej | S.211 |
Instytucje i organy Unii Europejskiej | S.212 |
Europejski Bank Centralny (EBC) | S.2121 |
Instytucje i organy Unii Europejskiej, z wyjątkiem EBC | S.2122 |
Państwa niebędące członkami Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe niebędące rezydentami w Unii Europejskiej | S.22 |
Tabela 1A
Tabela 1B
Tabela 1C
Tabela 2A
Tabela 2B
Brak.
Tabela 3A
Tabela 3B
ZAŁĄCZNIK III
PRZEKAZYWANIE DANYCH DO EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
PRZEKAZYWANIE DANYCH DO EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
KBC przestrzegają poniższych zaleceń w celu zagwarantowania zadowalającego funkcjonowania przekazu danych:
W przypadku korygowania tylko podzbioru kluczy szeregów zasady walidacji stosuje się do całego raportu.
ZAŁĄCZNIK IV
TABELA KORELACJI
TABELA KORELACJI
Wytyczne EBC/2009/20 | Niniejsze wytyczne |
Artykuł 1 | Artykuł 1 |
Artykuł 2 ust. 1 | Artykuł 2 ust. 1 |
Artykuł 2 ust. 2 | Artykuł 2 ust. 3 |
Artykuł 2 ust. 3 | Artykuł 2 ust. 2 |
Artykuł 2 ust. 4 | Artykuł 2 ust. 5 |
Artykuł 2 ust. 5 | Artykuł 2 ust. 6 |
Artykuł 3-8 | Artykuł 3-8 |
Artykuł 9 ust. 1 | Artykuł 10 ust. 2 |
Artykuł 9 ust. 2 | Artykuł 9 ust. 1 |
Artykuł 9 ust. 3 | Artykuł 9 ust. 2 |
Artykuł 10 | Artykuł 10 ust. 1 |
- | Artykuł 10 ust. 3 |
Załącznik I-III | Załącznik I-III |
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2014/21 (2014/647/UE) z dnia 3 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.267.9) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/3013/23 ((UE) 2018/861) z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.153.161) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 września 2018 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.