Rozporządzenie 2019/2019 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009
Dz.U.UE.L.2019.315.187
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/2019
z dnia 1 października 2019 r.
ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (WE) nr 643/2009 3 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1060/2010 4 .
(3) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Urządzenia chłodnicze są jedną z grup produktów wymienionych w planie prac dotyczącym ekoprojektu, o szacowanych rocznych oszczędnościach energii końcowej w 2030 r. wynoszących 10 TWh.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 643/2009 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych przeznaczonych dla gospodarstw domowych i na podstawie tego rozporządzenia Komisja powinna dokonywać jego regularnego przeglądu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (WE) nr 643/2009 oraz zbadała techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty urządzeń chłodniczych, jak również rzeczywiste zachowanie konsumenta. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii oraz z państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały opublikowane i przedstawione Forum Konsultacyjnemu ds. Ekoprojektu powołanemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Przegląd pokazuje korzyści płynące ze stałych i udoskonalonych wymogów dostosowanych do postępu technologicznego w dziedzinie urządzeń chłodniczych. Pokazuje on w szczególności, że możliwe jest wprowadzenie wymogów efektywności energetycznej dla urządzeń do przechowywania wina oraz wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie współczynników korygujących.
(7) Roczne zużycie energii przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem w Unii oszacowano w 2015 r. na poziomie 86 TWh, co stanowi ekwiwalent CO2 34 mln ton emisji gazów cieplarnianych. Zużycie energii przez urządzenia chłodnicze w dotychczasowym scenariuszu postępowania ma ulec zmniejszeniu do 2030 r. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.
(8) Aspekty środowiskowe urządzeń chłodniczych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia, które zostały uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to zużycie energii w fazie użytkowania, zwiększone zużycie energii na przestrzeni cyklu życia produktu z powodu nieszczelnych uszczelek drzwi, ograniczone możliwości naprawy i nieoptymalne możliwości konserwacji żywności skutkujące możliwym do uniknięcia marnowaniem żywności.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 5 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w planie prac dotyczącym ekoprojektu podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 6 odnosi się do dyrektywy 2009/125/WE, w której wskazano, że wymogi dotyczące eko-projektu powinny ułatwiać ponowne użycie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem określać odpowiednie do tego celu wymogi.
(10) Urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej powinny podlegać przepisom oddzielnego rozporządzenia dotyczącego ekoprojektu.
(11) Zamrażarki skrzyniowe, w tym profesjonalne zamrażarki skrzyniowe, powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, ponieważ nie są objęte zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1095(7) i mogą być wykorzystywane w środowiskach innych niż profesjonalne. 7
(12) Urządzenia do przechowywania wina i urządzenia chłodnicze o niskim poziomie emisji hałasu (takie jak mini-bary), w tym te z przezroczystymi drzwiami, nie są wyposażone w funkcję sprzedaży bezpośredniej. Urządzenia do przechowywania wina są zwykle używane w gospodarstwach domowych lub w restauracjach, a minibary w pokojach hotelowych. Urządzenia do przechowywania wina i minibary, w tym te z przezroczystymi drzwiami, powinny być zatem objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(13) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 8 .
(14) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(15) W celu ułatwienia kontroli zgodności producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni dostarczać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Do celów nadzoru rynku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni mieć możliwość odwołania się do bazy danych, jeśli dokumentacja techniczna, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2016 9 .
(17) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia oraz w celu ochrony konsumentów produkty, których wydajność zmienia się automatycznie w warunkach testowych, aby poprawić deklarowane parametry, powinny być zakazane.
(18) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE załącznik I część 3 pkt 2.
(19) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę celowości i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów i wykazywać wpływ na rynek.
(20) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 643/2009.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji, | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 7-11 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.232).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90032).
- zmieniony przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez pkt 12 i 13 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.232).
- zmieniony przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.