Decyzja 2008/68/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.18.12

Akt indywidualny
Wersja od: 20 grudnia 2007 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 grudnia 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 6514)

(Jedynie teksty w językach angielskim, czeskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(2008/68/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 3 września 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR,

wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Republiki Portugalskiej, Republiki Słowenii, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Tabela korekt - Pozycja budżetowa 6 7 0 1

Państwo członkowskieŚrodekRok budżetowyPrzyczyna korektyRodzaj%WalutaKwotaWcześniej dokonane zmniejszeniaSkutek finansowy
BEAudyt finansowy - płatności nieterminowe2004Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR- 5.586,400,00- 5.586,40
BEAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-110.897,51-98.742,45-12.155,06
BEŚrodki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja2001Niedociągnięcia weryfikacji danych systemu IACS w zestawieniu z wnioskami o przyznanie pomocy tytułem środka rolno-środowiskowegoryczałtowa5EUR-196.609,000,00-196.609,00
BEŚrodki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja2002Niedociągnięcia weryfikacji danych systemu IACS w zestawieniu z wnioskami o przyznanie pomocy tytułem środka rolno-środowiskowegoryczałtowa5EUR-234.328,000,00-234.328,00
Ogółem BEEUR- 547.420,91- 98.742,45- 448.678,46
CYAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-161.932,84-161.932,840,00
Ogółem CYEUR-161.932,84-161.932,840,00
CZAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR- 34.749,34- 34.749,340,00
CZAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaCZK-897.245,290,00-897.245,29
Ogółem CZEUR- 34.749,34- 34.749,340,00
Ogółem CZCZK- 897.245,290,00- 897.245,29
DEPremie za mięso - owce maciorki i kozy2003Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostekjednorazowaEUR-11.491,420,00-11491,42
DEPremie za mięso - owce maciorki i kozy2004Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostekjednorazowaEUR-10.441,460,00-10.441,46
DEPremie za mięso - owce maciorki i kozy2005Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostekjednorazowaEUR-9.416,760,00-9.416,76
Ogółem DEEUR- 31.349,640,00- 31.349,64
DKPremie za mięso - premia wołowa2004Nieprzestrzeganie 6-miesiecznego okresu utrzymania oraz kryteriów kwalifikowalności, brak danych dotyczących kontrolijednorazowaDKK-506.466,840,00-506.466,84
DKPremie za mięso - premia wołowa2005Nieprzestrzeganie 6-miesiecznego okresu utrzymania oraz kryteriów kwalifikowalności, brak danych dotyczących kontrolijednorazowaDKK-851.336,200,00-851.336,20
Ogółem DKDKK-1.357.803,040,00- 1.357.803,04
ESDopłaty bezpośrednie2004Słabości kontroli na miejscu (teledetekcja i klasyczna wizytacja terenowa)ryczałtowa2EUR-7.998.628,390,00-7.998.628,39
ESDopłaty bezpośrednie2005Słabości kontroli na miejscu (teledetekcja i klasyczna wizytacja terenowa)ryczałtowa2EUR-8.592.899,960,00-8.592.899,96
ESAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-4.135.287,21-4.135.287,210,00
ESAudyt finansowy - przekroczenie2003Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-87.144,50-126.355,4539.210,95
ESAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR678.822,11678.822,110,00
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2000Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa5EUR-47.311.467,250,00-47.311.467,25
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2000Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa10EUR-93.474,780,00-93.474,78
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2001Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa5EUR-15.347.930,920,00-15.347.930,92
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2001Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa10EUR-69.115.466,840,00-69 115466,84
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2002Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa5EUR-47.950.314,630,00-47.950.314,63
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2002Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa10EUR-937.645,090,00-937.645,09
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2003Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa5EUR-2.606.052,040,00-2.606.052,04
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2003Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa10EUR-289.665,000,00-289.665,00
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2004Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa5EUR-301.631,260,00-301.631,26
ESOliwa z oliwek - dotacja produkcyjna2004Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynówryczałtowa10EUR-11.537,730,00-11.537,73
ESPOSEI RSA2005Nieuzasadnione nieterminowe wypłaty, niezgodne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 20/2002jednorazowaEUR-1.011.071,880,00-1.011.071,88
ESPOSEI RSA2006Nieuzasadnione nieterminowe wypłaty, niezgodne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 20/2003jednorazowaEUR-181.662,460,00-181.662,46
Ogółem ESEUR- 205.293.057,833.582.820,55-201.710.237,28
FIAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-10.098,23-10.098,230,00
FIAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-7.314.447,47-7.314.447,470,00
Ogółem FIEUR- 7.324.545,70- 7.324.545,700,00
FRAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-937.338,17-937.338,170,00
FRAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-84.733,89-84.733,890,00
FROwoce i warzywa - fundusze operacyjne2004Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowychjednorazowaEUR-323.232,930,00-323.232,93
FROwoce i warzywa - fundusze operacyjne2005Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowychjednorazowaEUR-2.568.380,730,00-2.568.380,73
FROwoce i warzywa - fundusze operacyjne2006Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowychjednorazowaEUR-2.973.197,300,00-2.973.197,30
FROwoce i warzywa - grupy producentów2004Wytyczne krajowe dotyczące planów działania/Nieterminowe złożenie wniosków o pomocjednorazowaEUR-429.334,450,00-429.334,45
FROwoce i warzywa - grupy producentów2005Wytyczne krajowe dotyczące planów działania/Nieterminowe złożenie wniosków o pomocjednorazowaEUR-439.621,750,00-439.621,75
FROwoce i warzywa - wycofania2004Słabości dotyczące kontroli jakościryczałtowa10EUR-510.681,820,00-510.681,82
FROwoce i warzywa - wycofania2004Wspólnotowa rekompensata za wycofania wypłacona indywidualnym producentomjednorazowaEUR-103.558,530,00-103.558,53
FROwoce i warzywa - wycofania2005Wspólnotowa rekompensata za wycofania wypłacona indywidualnym producentomjednorazowaEUR-85.710,570,00-85.710,57
FRPOSEI2003Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transporturyczałtowa5EUR-82.207,540,00-82.207,54
FRPOSEI2003Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportujednorazowaEUR-296.953,320,00-296.953,32
FRPOSEI2004Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transporturyczałtowa5EUR-617486,180,00-617486,18
FRPOSEI2004Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportujednorazowaEUR-185.876,120,00-185.876,12
FRPOSEI2005Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transporturyczałtowa5EUR-658.067,180,00-658.067,18
Ogółem FREUR- 10.296.380,48- 1.022.072,06- 9.274.308,42
GROwoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych1998Niedostateczna kontrola - płatności dokonane czekiem, mające negatywny wpływ na jakość przeprowadzonych kontroliryczałtowa2EUR-213.766,070,00-213.766,07
GROwoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych1999Niedostateczna kontrola - płatności dokonane czekiem, mające negatywny wpływ na jakość przeprowadzonych kontroliryczałtowa2EUR-131.493,860,00-131.493,86
GRŚrodki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja2003Niedostatecznie zadowalające kontrole krzyżoweryczałtowa5EUR-358.060,000,00-358.060,00
GRŚrodki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja2004Niedostatecznie zadowalające kontrole krzyżoweryczałtowa5EUR-972.987,000,00-972.987,00
GRAudyt finansowy - płatności nieterminowe2004Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-5.279.881,28-5.299.887,5520.006,27
Ogółem GREUR- 6.956.188,21- 5.299.887,55- 1.656.300,66
IEAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-702.633,30-702.633,300,00
IEAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-40.077,18-40.077,180,00
IEOwoce i warzywa - fundusze operacyjne2004Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracjiryczałtowa5EUR-279.728,230,00-279.728,23
IEOwoce i warzywa - fundusze operacyjne2005Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracjiryczałtowa5EUR-281.792,500,00-281.792,50
IEOwoce i warzywa - fundusze operacyjne2006Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracjiryczałtowa5EUR-110.165,900,00-110.165,90
IEOwoce i warzywa - fundusze operacyjne2007Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracjiryczałtowa5EUR-59.137,950,00-59.137,95
Ogółem IEEUR-1.473.535,06- 742.710,48- 730.824,58
ITOwoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów2003Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniemryczałtowa10EUR-7.583,760,00-7.583,76
ITOwoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów2004Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniemryczałtowa10EUR-130.795,560,00-130.795,56
ITOwoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów2005Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniemryczałtowa10EUR-128.059,540,00-128.059,54
ITNadzwyczajne środki wsparcia2003Brak precyzyjnych wytycznych w sprawie kontroli, niedostarczenie wiarygodnych informacji, mankamenty kontroli na miejscuryczałtowa2EUR-276.238,950,00-276.238,95
ITNadzwyczajne środki wsparcia2003Brak precyzyjnych wytycznych w sprawie kontroli, niedostarczenie wiarygodnych informacji, mankamenty kontroli na miejscuryczałtowa5EUR-1.175.882,020,00-1.175.882,02
ITPremie tytoniowe2003Słabości w zarządzaniu i kontroli systemu kwotjednorazowaEUR-4.501.699,220,00-4.501.699,22
ITPremie tytoniowe2004Słabości w zarządzaniu i kontroli systemu kwotjednorazowaEUR-5.957.257,020,00-5.957.257,02
Ogółem ITEUR-12.177.516,070,00-12.177.516,07
MTDopłaty bezpośrednie2005Kontrole na miejscu zostały przeprowadzone przy pominięciu wymaganych standardów oraz okazały się nieskuteczneryczałtowa10MTL-5.830,910,00-5.830,91
MTAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaMTL-7.570,930,00-7.570,93
MTPremie za mięso - premia wołowa2005Wydatki niekwalifikowalne (płatności za zwierzęta poddane ubojowi przed przystąpieniem do UE)jednorazowaMTL-24.957,380,00-24.957,38
Ogółem MTMTL- 38.359,220,00- 38.359,22
PTAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-49.554,59-49.554,590,00
PTAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-29.853,58-29.853,580,00
Ogółem PTEUR-79.408,17-79.408,170,00
SEŚrodki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja2004Niezadowalające kontrole dobrych praktyk rolniczychjednorazowaSEK-225.832,000,00-225.832,00
SEAudyt finansowy - przekroczenie2006Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-501.359,87-501.359,870,00
Ogółem SESEK- 225.832,000,00- 225.832,00
Ogółem SEEUR- 501.359,87- 501.359,870,00
SIAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-66.375,30-66.375,300,00
SIAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaSIT-1.241.956,080,00-1.241.956,08
Ogółem SIEUR- 66.375,30-66.375,300,00
Ogółem SISIT-1.241.956,080,00- 1.241.956,08
Tabela korekt - Pozycja budżetowa 05 07 01 07
MSŚrodekRok budżetowyPrzyczyna korektyRodzaj%WalutaKwotaWcześniej dokonane zmniejszeniaSkutek finansowy
GBAudyt finansowy - płatności nieterminowe2005Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-9.745.763,94-10.193.240,48447.476,54
GBAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-70.017,95-70.017,950,00
Ogółem GBEUR- 9.815.781,89- 10.263.258,43447.476,54
HUAudyt finansowy - płatności nieterminowe2006Niedotrzymanie terminów płatnościjednorazowaEUR-43.174,16-43.174,160,00
HUAudyt finansowy - przekroczenie2005Przekroczenie pułapów finansowychjednorazowaEUR-1.126.881,93-1.175.988,9849.107,05
Ogółem HUEUR-1.170.056,09- 1.219.163,1449.107,05
* Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim wyłącza ona z finansowania wspólnotowego wydatki dokonane przez Królestwo Hiszpanii w sektorze oliwy z oliwek poza terminem 24 miesięcy poprzedzającym datę doręczenia pisma Komisji z dnia 24 listopada 2004 r. zwołującego dwustronne spotkanie w dniu 21 grudnia 2004 r., o ile wydatki te są objęte korektą zastosowaną ze względu na fakt, że propozycje agencji ds. oliwy z oliwek sformułowane po przeprowadzeniu kontroli w młynach nie zostały w wystarczającym zakresie wdrożone przez władze hiszpańskie, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 maja 2012 r., w sprawie C-24/11 P (Dz.U.UE.C.12.174.12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.