Rozporządzenie wykonawcze 2018/34 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do ujednoliconego formatu dokumentu dotyczącego opłat i jego wspólnego symbolu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.6.37

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 stycznia 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/34
z dnia 28 września 2017 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do ujednoliconego formatu dokumentu dotyczącego opłat i jego wspólnego symbolu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 6 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2014/92/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, by dostawcy usług płatniczych przekazywali konsumentom w formie papierowej lub na innym trwałym nośniku informacji dokument dotyczący opłat, zawierający ujednolicone pojęcia w ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym oraz - w przypadku gdy takie usługi są oferowane przez dostawcę usług płatniczych - odpowiednie opłaty za świadczenie każdej usługi. Państwa członkowskie publikują ostateczne wykazy, włączając do nich ujednoliconą terminologię Unii określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/32 2 .

(2) Aby dokument dotyczący opłat spełniał cele wskazane w dyrektywie 2014/92/UE i jednocześnie prezentował konsumentom wszystkie ważne informacje w sposób zwiększający ich przejrzystość i porównywalność, dostawcy usług płatniczych powinni stosować standardowy wzór dokumentu dotyczącego opłat i dysponować jasnymi instrukcjami dotyczącymi wypełnienia tego dokumentu.

(3) Ponieważ celem dokumentu dotyczącego opłat jest dostarczenie konsumentom informacji przed zawarciem umowy rachunku płatniczego w celu umożliwienia im porównania ofert rachunków płatniczych, dostawca usług płatniczych powinien stosować standardowy wzór, aby przygotować po jednym dokumencie dotyczącym opłat dla każdego rachunku płatniczego oferowanego konsumentowi.

(4) Aby dać konsumentom możliwość wyboru oferty rachunku płatniczego, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, i jednocześnie zapewnić wysoki poziom standaryzacji, powinna istnieć możliwość prezentowania odpowiedniego zestawu pakietów, dlatego też dostawca usług płatniczych powinien być w stanie przygotować dla danego rachunku płatniczego więcej niż jeden dokument dotyczący opłat, pod warunkiem, że w każdym z tych dokumentów jest uwzględniony co najmniej jeden pakiet.

(5) Aby ułatwić konsumentom zrozumienie, co obejmują poszczególne rodzaje pakietów i co jest wliczane w opłaty za nie, dokument dotyczący opłat powinien zawierać osobny wykaz pakietów.

(6) Jeżeli usługi przekraczające liczbę usług objętych pakietem nie zostały ujęte w krajowym ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług i w związku z tym nie są podawane w dokumencie dotyczącym opłat, należy je wskazywać w oddzielnej tabeli, a nie razem z informacjami dotyczącymi elementów składowych pakietów, tak aby konsumenci dysponowali jasnymi informacjami o pakiecie.

(7) Ponieważ treść każdego dokumentu dotyczącego opłat, który jest przekazywany konsumentom, zależy od asortymentu usług oferowanych przez danego dostawcę usług płatniczych i od przygotowanego przez każde państwo członkowskie ostatecznego wykazu najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, aby zapewnić porównywalność rachunków płatniczych oferowanych na jednolitym rynku, we wzorze dokumentu dotyczącego opłat powinny się znaleźć określone nagłówki, pod którymi należy zgrupować poszczególne rodzaje usług.

(8) Wzór dokumentu dotyczącego opłat powinien obejmować oddzielną tabelę przeznaczoną do wykorzystania przez dostawców usług płatniczych, którzy mają obowiązek przedstawiać dodatkowo kompleksowy wskaźnik kosztowy.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB).

(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzór dokumentu dotyczącego opłat i jego wspólny symbol

1. 
Dostawcy usług płatniczych stosują wzór określony w załączniku i wypełniają go w sposób określony w art. 2-13.
2. 
Przy wypełnianiu wzoru dokumentu dotyczącego opłat dostawcy usług płatniczych nie mogą zmieniać go w inny sposób niż przewidziano w niniejszym rozporządzeniu. W szczególności, informacje, nagłówki i podnagłówki powinny być podawane przez dostawców usług płatniczych w takiej samej kolejności jak we wzorze. Dokument dotyczący opłat:
a)
jest prezentowany w pionowym formacie A4;
b)
zawiera tytuł "Dokument dotyczący opłat" na górze pierwszej strony - tytuł ten jest wyśrodkowany i umieszczony pomiędzy logo dostawcy usług płatniczych w lewym górnym rogu dokumentu a wspólnym symbolem w prawym górnym rogu dokumentu;
c)
zawiera wspólny symbol o wymiarach 2,5 cm × 2,5 cm, przedstawiony zgodnie ze wzorem określonym w załączniku;
d)
jest zapisany czcionką typu Arial albo innym typem czcionki podobnym do Arial, o rozmiarze 11, z wyjątkiem tytułu "Dokument dotyczący opłat", który jest zapisany pogrubioną czcionką o rozmiarze 16; nagłówki są zapisywane pogrubioną czcionką o rozmiarze 14, a podnagłówki pogrubioną czcionką o rozmiarze 12, chyba że prawo krajowe lub umowa między konsumentem a dostawcą usług płatniczych nakazuje zwiększenie rozmiaru czcionki albo zastosowanie czcionki typu Braille z myślą o potrzebach osób słabowidzących;
e)
jest sporządzany w kolorach czarnym i białym, z wyjątkiem logo dostawcy usług płatniczych i wspólnego symbolu, które mogą być kolorowe, jak określono w art. 2;
f)
zawiera nagłówki w kolorze półciemnym szarym - wzór barwy o numerze referencyjnym 166,166,166 w modelu barw RGB, i podnagłówki w kolorze jasnoszarym - wzór barwy o numerze referencyjnym 191,191,191 w modelu barw RGB;
g)
ma ponumerowane strony.
3. 
Dostawca usług płatniczych przedstawia odrębny dokument dotyczący opłat dla każdego rachunku płatniczego oferowanego konsumentom.
4. 
Niezależnie od udostępniania podstawowego rachunku płatniczego, o którym mowa w rozdziale IV dyrektywy 2014/92/UE, w przypadku gdy dostawca usług płatniczych oferuje konsumentom tylko jeden rachunek płatniczy, który można powiązać z różnymi pakietami usług, o których mowa w art. 4 ust. 3 dyrektywy 2014/92/UE, dostawca usług płatniczych może sporządzać dla tego rachunku więcej niż jeden dokument dotyczący opłat, pod warunkiem że każdy dokument dotyczący opłat obejmuje co najmniej jeden pakiet.
Artykuł  2

Wspólny symbol i logo dostawcy usług płatniczych

1. 
W przypadku gdy wspólny symbol jest prezentowany w kolorze, barwa jego tła powinna odpowiadać wzorowi barwy o numerze referencyjnym 0/51/153 (w zapisie heksadecymalnym: 003399) w modelu barw RGB, a barwa symbolu - wzorowi barwy o numerze referencyjnym 255/204/0 (w zapisie heksadecymalnym: FFCC00) w modelu barw RGB.
2. 
Wielkość logo dostawcy usług płatniczych musi być zbliżona do wielkości wspólnego symbolu.
3. 
Logo może być kolorowe tylko wówczas, gdy wspólny symbol jest również prezentowany w kolorze. Jeżeli wspólny symbol jest drukowany w kolorach czarnym i białym, konieczne jest zapewnienie jego dobrej czytelności.
Artykuł  3

Nazwa podmiotu prowadzącego rachunek

Nazwa dostawcy usług płatniczych, który prowadzi rachunek, jest podawana pogrubioną czcionką, z wyrównaniem tekstu do lewej strony.

Artykuł  4

Nazwa rachunku

Nazwa rachunku jest podawana pogrubioną czcionką, z wyrównaniem tekstu do lewej strony, pod nazwą podmiotu prowadzącego rachunek.

Artykuł  5

Data

Należy podać dzień ostatniej aktualizacji dokumentu dotyczącego opłat przez dostawcę usług płatniczych, używając czcionki określonej w art. 1 ust. 2 lit. d), z wyrównaniem do lewej strony, poniżej nazwy rachunku.

Artykuł  6

Tekst wprowadzający

1. 
Tekst wprowadzający zawarty we wzorze należy powielić w dokumencie dotyczącym opłat, stosując odstęp międzywierszowy wynoszący 1,15 oraz odstępy 0 pkt przed akapitem i 10 pkt po akapicie.
2. 
Dostawcy usług płatniczych zastępują nawiasy kwadratowe nazwami odpowiednich dokumentów przedumownych lub umownych.
Artykuł  7

Tabela "Usługi i opłaty"

1. 
Jeżeli dostawcy usług płatniczych oferują usługi objęte krajowym ostatecznym wykazem najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, o którym mowa w art. 3 ust. 5 dyrektywy 2014/92/UE, powinni podawać wykaz takich usług oraz opłat za ich świadczenie w tabeli dotyczącej usług i opłat w następujący sposób:
a)
usługi są wpisywane w kolumnie "Usługa", z wyrównaniem do lewej strony, pogrubioną czcionką;
b)
każdą usługę wymienia się tylko jeden raz i jest ona umieszczana pod odpowiednim podnagłówkiem tabeli, np. prowadzenie rachunku należy wskazać pod podnagłówkiem "Ogólne usługi powiązane z rachunkiem";
c)
opłaty za świadczenie usług są wykazywane w kolumnie "Opłata", z wyrównaniem do prawej strony;
d)
jeżeli opłata jest naliczana okresowo, a nie za każdorazowe świadczenie usługi, okres ten należy wskazać w kolumnie "Opłata", z wyrównaniem do lewej strony, a obok niego podać naliczaną za ten okres opłatę, z wyrównaniem do prawej strony; opłatę roczną ogółem podaje się w wierszu znajdującym się bezpośrednio pod informacją o okresie, pogrubioną czcionką, z wyrównaniem do lewej strony i używając sformułowania "Opłata roczna ogółem", a kwota tej opłaty jest wyrównywana do prawej strony;
e)
należy stosować pojedynczy odstęp międzywierszowy, 0 pkt odstępu przed każdą usługą i opłatą oraz 0 pkt odstępu po każdej usłudze i opłacie.
2. 
Jeżeli żadna z usług oferowanych przez dostawcę usług płatniczych, która odpowiadałaby danemu podnagłówkowi, nie znajduje się w krajowym ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, należy wykreślić cały rząd tabeli dotyczący danego podnagłówka, w tym tytuł podnagłówka.
3. 
W przypadku gdy dostawcy usług płatniczych nie oferują co najmniej jednej usługi objętej krajowym ostatecznym wykazem najbardziej reprezentatywnych usług, o którym mowa w art. 3 ust. 5 dyrektywy 2014/92/UE, albo gdy usługa ta nie jest oferowana dla danego rachunku, należy użyć sformułowania "usługa nie jest dostępna".
4. 
W przypadku naliczania odrębnych opłat co najmniej jednym ze wskazanych poniżej sposobów dostawcy usług płatniczych powinni umieścić w kolumnie "Opłata" dla danej usługi, w osobnym wierszu, opis każdego przypadku naliczenia opłaty oraz odpowiedniego kanału lub warunku ("rodzaje opłat"):
a)
naliczanie różnych opłat za świadczenie tej samej usługi, np. pierwsza opłata za uruchomienie usługi i późniejsze opłaty za świadczenie tej samej usługi;
b)
naliczanie innych opłat dla różnych kanałów, przez które może być zamówiona, wykorzystana lub świadczona ta sama usługa, np. telefonicznie, w oddziale lub online;
c)
naliczanie opłat w zależności od tego, czy jest spełniony określony warunek dotyczący tej samej usługi, taki jak minimalna lub maksymalna kwota progowa poleceń przelewu lub wypłat gotówki.

Opis powinien być wyrównany do lewej strony, a opłata - do prawej.

5.  4
 Jeżeli sposób naliczania opłat zależy od kombinacji kilku rodzajów opłat, np. opłaty różnią się w zależności od kanału, a następnie dzieli się je na odrębne grupy na podstawie kryterium osiągnięcia lub nieosiągnięcia kwoty progowej, dostawcy usług płatniczych powinni stosować przepisy ust. 4 i dodatkowo podawać opis każdego dodatkowego rodzaju opłaty, z wcięciem z prawej strony.
Artykuł  8

Prezentacja pakietów usług wliczanych w opłaty wskazane pod podnagłówkiem "Ogólne usługi powiązane z rachunkiem"

1. 
Jeżeli koszt pakietu usług powiązanych z rachunkiem płatniczym jest wliczany w opłaty wskazane pod podnagłówkiem "Ogólne usługi powiązane z rachunkiem", wszystkie usługi objęte tym pakietem - bez względu na to, czy są one uwzględnione w ostatecznym krajowym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, o którym mowa w art. 3 ust. 5 dyrektywy 2014/92/UE - należy wymienić w sekcji tabeli dotyczącej ogólnych usług powiązanych z rachunkiem, w rzędzie dotyczącym pakietu usług.
2. 
Dostawcy usług płatniczych podają informacje dotyczące dodatkowych opłat za każdą usługę, która przekracza liczbę usług objętych pakietem usług, w sposób określony w art. 10.
3. 
Jeżeli nie istnieje limit dotyczący liczby wszystkich usług objętych pakietem usług, dostawcy usług płatniczych usuwają oświadczenie znajdujące się w dolnej części rzędu: "Opłaty za usługi, które przekroczyły ustaloną liczbę usług, zostaną naliczone osobno".
4. 
W przypadku gdy dla danego rachunku nie jest oferowany pakiet usług i gdy opłaty za pakiet usług są naliczane osobno od opłat za ogólne usługi powiązane z rachunkiem, należy skreślić cały rząd dotyczący pakietu usług.
Artykuł  9

Prezentacja pakietów usług niewliczanych w opłaty wskazane pod podnagłówkiem "Ogólne usługi powiązane z rachunkiem"

1. 
Jeżeli dostawcy usług płatniczych oferują pakiet usług powiązanych z rachunkiem płatniczym i opłaty za ten pakiet są naliczane osobno od opłat znajdujących się pod podnagłówkiem "Ogólne usługi powiązane z rachunkiem", które są wskazywane w tabeli dotyczącej usług i opłat, dostawcy usług płatniczych umieszczają w tabeli dotyczącej pakietu usług następujące informacje:
a)
wykaz wszystkich usług objętych pakietem, bez względu na to, czy są one uwzględnione w ostatecznym krajowym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, o którym mowa w art. 3 ust. 5 dyrektywy 2014/92/UE;
b)
liczbę każdej z usług objętych opłatą za pakiet - należy podać albo wartość liczbową, albo informację, że nie istnieje limit dotyczący liczby usług;
c)
opłatę za pakiet, w kolumnie "Opłata", z wyrównaniem do prawej strony.
2. 
W przypadku gdy opłata za pakiet jest naliczana okresowo, okres ten należy wskazać w kolumnie "Opłata", z wyrównaniem do lewej strony, a roczną opłatę ogółem w wierszu znajdującym się bezpośrednio pod informacją o okresie, pogrubioną czcionką, używając sformułowania "Opłata roczna ogółem".
3. 
Dostawcy usług płatniczych podają informacje dotyczące dodatkowych opłat za każdą usługę, która przekracza liczbę usług objętych pakietem usług, w sposób określony w art. 10.
4. 
Jeżeli nie istnieje limit dotyczący liczby wszystkich usług objętych pakietem, dostawcy usług płatniczych usuwają oświadczenie znajdujące się w dolnej części tabeli, w brzmieniu: "Opłaty za usługi, które przekroczyły ustaloną liczbę usług, zostaną naliczone osobno".
5. 
Jeżeli w dokumencie dotyczącym opłat jest wymieniony więcej niż jeden pakiet, o którym mowa w ust. 1, dostawcy usług płatniczych przedstawiają informacje wymagane na mocy niniejszego artykułu w odrębnej tabeli dla każdego pakietu, podając w stosownych przypadkach nazwę handlową danego pakietu usług.
6. 
W przypadku gdy dla danego rachunku nie jest oferowany pakiet usług lub gdy opłata za pakiet usług jest wliczana w opłatę za ogólne usługi powiązane z rachunkiem, dostawcy usług płatniczych usuwają całą tabelę.
Artykuł  10

Tabela dotycząca dodatkowych opłat za usługi, które przekraczają liczbę usług objętych pakietami usług powiązanych z rachunkiem płatniczym

1. 
Dostawcy usług płatniczych umieszczają w tej tabeli informacje na temat dodatkowych opłat za każdą usługę, która przekracza liczbę usług objętych pakietem, o którym mowa w art. 8 i 9, jeżeli informacje te nie są podane w tabeli dotyczącej usług i opłat lub jeżeli wysokość opłaty za daną usługę jest inna niż wskazano w tej tabeli.
2. 
W przypadku gdy dostawcy usług płatniczych oferują więcej niż jeden pakiet, a dodatkowe opłaty, o których mowa w ust. 1, różnią się w zależności od pakietu, dostawcy usług płatniczych podają wykaz poszczególnych opłat oddzielnie dla każdego pakietu, wskazując w stosownych przypadkach nazwę handlową pakietu.
3. 
Przy wypełnianiu tej tabeli w stosownych przypadkach dostawcy usług płatniczych stosują sposób prezentacji i strukturę określone w niniejszym rozporządzeniu.
4. 
Jeżeli dokument dotyczący opłat nie zawiera żadnych informacji na temat pakietów usług, dostawcy usług płatniczych usuwają tabelę, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  11

Kompleksowy wskaźnik kosztowy

1. 
Jeżeli przepisy krajowe zobowiązują dostawców usług płatniczych do podawania kompleksowego wskaźnika kosztowego podsumowującego łączne roczne koszty rachunku płatniczego, jest on podawany w odrębnej tabeli.
2. 
Jeżeli przepisy krajowe nie wymagają od dostawców usług płatniczych podawania kompleksowego wskaźnika kosztowego, dostawcy usług płatniczych usuwają tabelę dotyczącą kompleksowego wskaźnika kosztowego.
Artykuł  12

Nazwy handlowe

W przypadku stosowania nazwy handlowej, należy ją podać bezpośrednio po nazwie usługi, w nawiasach kwadratowych, używając czcionki opisanej w art. 1 ust. 2 lit. d).

Artykuł  13

Stosowanie środków elektronicznych

1. 
Jeżeli dokument dotyczący opłat jest przesyłany za pomocą środków elektronicznych, dostawcy usług płatniczych mogą - pod warunkiem, że konsument otrzyma jednocześnie egzemplarz dokumentu dotyczącego opłat zgodny ze wzorem określonym w załączniku i wypełniony w sposób określony w art. 2-12 - zmienić wzór tylko w jeden z następujących sposobów:
a)
w drodze odstępstwa od art. 1 ust. 2 lit. d), mogą zwiększyć rozmiary czcionek, pod warunkiem że utrzymane zostaną proporcje wielkości czcionek określone w art. 1 ust. 2;
b)
jeżeli wymiary narzędzi elektronicznych są takie, że wprowadzenie kilku tabel i kolumn pogorszyłoby czytelność dokumentu dotyczącego opłat, mogą stosować tylko jedną kolumnę lub jedną tabelę, o ile zachowana będzie kolejność informacji, nagłówków i podnagłówków;
c)
mogą korzystać z narzędzi elektronicznych, takich jak technika warstwowania (ang. layering) i wyskakujące okienka, pod warunkiem że tytuł dokumentu dotyczącego opłat, wspólny symbol, tekst wprowadzający, nagłówki i podnagłówki są dobrze wyeksponowane oraz że zachowana jest kolejność informacji.
2. 
Stosowane narzędzia elektroniczne, o których mowa w ust. 1 lit. c), nie mogą być natrętne, aby nie odwracać uwagi konsumenta od informacji zawartych w dokumencie dotyczącym opłat. Informacje dostarczane za pomocą techniki warstwowania i wyskakujących okienek muszą ograniczać się do informacji, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wzór dokumentu dotyczącego opłat

1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 214.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/32 z dnia 28 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ujednoliconej terminologii unijnej w zakresie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym (zob. s. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Art. 7 ust. 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.221.3/2).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.