Rozporządzenie wykonawcze 2016/1646 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do indeksów głównych i uznanych giełd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych
Dz.U.UE.L.2016.245.5
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1646
z dnia 13 września 2016 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do indeksów głównych i uznanych giełd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 197 ust. 8,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 stanowi, że akcje lub obligacje zamienne, które wchodzą w skład indeksu głównego, mogą być wykorzystywane przez instytucje jako uznane zabezpieczenie. Jednym z kryteriów kwalifikowalności zabezpieczenia jest jego wystarczająca płynność. Aby indeksy akcji mogły zostać uznane za główne indeksy do celów tego rozporządzenia, indeksy akcji powinny składać się głównie z akcji, w przypadku których można racjonalnie spodziewać się ich zbycia w sytuacji, gdy instytucja ma potrzebę ich upłynnienia. Jest tak w sytuacji, kiedy dla co najmniej 90 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR.
(2) Należy również umożliwić instytucjom uznanie jako uznane zabezpieczenie instrumentów, które są płynne w odniesieniu do rynków, na których funkcjonują, i osiągają minimalny poziom płynności, niezależnie od tego, czy rynek znajduje się w Unii, czy w państwie trzecim. Indeks akcji powinien zatem być traktowany jako indeks główny, gdy obejmuje nie więcej niż połowę łącznej liczby spółek, których akcje są przedmiotem obrotu na rynku, na którym opiera się indeks, gdy średni dzienny obrót wynosi przynajmniej 100 000 EUR oraz gdy spełnia on również dwa z trzech następujących kryteriów: łączna kapitalizacja rynkowa indeksu wynosi co najmniej 40 % kapitalizacji rynkowej wszystkich spółek, których akcje są przedmiotem obrotu na tym rynku; łączny obrót składnikami indeksu wynosi co najmniej 40 % łącznego obrotu akcjami na tym rynku; indeks służy jako instrument bazowy dla produktów pochodnych.
(3) Indeksy obligacji zamiennych powinny być traktowane jako indeksy główne tylko w przypadku, gdy składowe obligacje mogą zostać zamienione na akcje, gdzie dla co najmniej 90 % tych akcji wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR.
(4) W przypadku gdy dwa indeksy spełniają kryteria pozwalające uznać je za indeks główny, a jeden indeks jest podzbiorem drugiego, dla uproszczenia powinno się uwzględnić w wykazie indeksów głównych tylko ten o szerszym zakresie.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 stanowi, że dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez niektóre instytucje, nieposiadające oceny kredytowej wydanej przez zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), można wykorzystywać jako uznane zabezpieczenie, jeżeli spełniają one szereg warunków, w tym są notowane na uznanej giełdzie.
(6) Aby giełda mogła być traktowana jako uznana giełda do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013, musi ona spełniać warunki ustanowione w art. 4 ust. 1 pkt 72 tego rozporządzenia. W odniesieniu do jednego z tych warunków, a mianowicie posiadania przez giełdę mechanizmu rozliczeniowego, wszystkie rynki regulowane, na których przedmiotem obrotu są instrumenty finansowe niewymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinny spełniać ten drugi warunek w wyniku licencjonowania ich jako rynek regulowany na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 i poprzez fakt istnienia przepisów i procedur dotyczących rozliczania i rozrachunku transakcji, zgodnie z wymogami tej dyrektywy 2004/39/WE.
(7) W przypadku gdy mechanizm rozliczeniowy giełdy zapewniany jest przez kontrahenta centralnego (CCP), ten kontrahent centralny powinien spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3 . W odniesieniu do nielicznych giełd instrumentów pochodnych nieobsługiwanych przez kontrahentów centralnych, przepisy dotyczące uzupełniania depozytu zabezpieczającego ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 powinny służyć za punkt odniesienia dla oceny kwestii, czy nałożone przez te giełdy wymogi dotyczące uzupełniania depozytu zabezpieczającego są odpowiednie.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(9) W dniu 17 grudnia 2015 r. Komisja poinformowała ESMA o swoim zamiarze zatwierdzenia projektu wykonawczych standardów technicznych ze zmianami, tak aby uwzględnić fakt, iż niektóre indeksy akcji, które spełniają kryteria kwalifikowalności na potrzeby uznania za indeksy główne, nie zostały ujęte w wykazie zawartym w projekcie standardów. W oficjalnej opinii z dnia 28 stycznia 2016 r. ESMA potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie projektu wykonawczych standardów technicznych zmienionego w sposób zgodny ze zmianami proponowanymi przez Komisję. Projekt wykonawczych standardów technicznych powinien zatem zostać zatwierdzony ze zmianami niezbędnymi w celu uniknięcia wykluczenia indeksów, które spełniają kryteria kwalifikowalności na potrzeby uznania za indeksy główne do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne dotyczące projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, oraz zwrócił się o opinię na ich temat do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 . ESMA nie przeanalizował szczegółowo potencjalnych kosztów i korzyści dotyczących projektu wykonawczych standardów technicznych, jako że byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do ich zakresu i wpływu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |