Rozporządzenie 2019/1910 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok odniesienia 2020

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.296.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 listopada 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/1910
z dnia 7 listopada 2019 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok odniesienia 2020
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

(2) Konieczne są środki wykonawcze określające dane, które należy dostarczyć w celu sporządzenia statystyk w ramach modułu 1: "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz modułu 2: "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", oraz ustalające terminy ich przesyłania.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które mają być przekazywane w celu tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego w odniesieniu do modułu 1 "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz modułu 2 "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", o których mowa w art. 3 ust. 2 i w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, określone są w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

MODUŁ 1

PRZEDSIĘBIORSTWA I SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE

A.
TEMATY I ICH CECHY
1)
Dla roku odniesienia 2020 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:
a)
wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych;
b)
handel elektroniczny;
c)
procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu;
d)
umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT;
e)
przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu;
f)
dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp).
2)
Należy gromadzić dane dotyczące następujących cech przedsiębiorstw:
a)
wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych
(i)
dla wszystkich przedsiębiorstw:
-
liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych, które mają dostęp do internetu w celach służbowych,
(ii)
dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby, które mają dostęp do internetu w celach służbowych:
-
połączenie z internetem: dowolny rodzaj stałego łącza,
-
(nieobowiązkowo) połączenie z internetem: zapewnienie urządzeń przenośnych, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych,
-
posiadanie strony internetowej,
-
posiadanie czatu na potrzeby kontaktów z klientami: czat, w ramach którego pracownik udziela odpowiedzi na pytania klientów,
-
posiadanie czatu na potrzeby kontaktów z klientami: chatbot lub wirtualny doradca, który odpowiada na pytania klientów;
(iii)
dla przedsiębiorstw posiadających dowolny rodzaj stałego łącza internetowego:
-
maksymalna zagwarantowana w umowie prędkość pobierania danych najszybszego stałego połączenia z internetem w zakresach; [0Mbit/s,< 30Mbit/s], [30Mbit/s,< 100Mbit/s], [100Mbit/s,< 500Mbit/s], [500Mbit/s,< 1Gbit/s], [>=1Gbit/s],
-
wystarczalność przepustowości stałego łącza internetowego przedsiębiorstwa do jego rzeczywistych potrzeb;
(iv)
dla przedsiębiorstw zapewniających swoim pracownikom urządzenia przenośne, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych:
-
(nieobowiązkowo) liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych korzystających do celów służbowych z zapewnionych przez przedsiębiorstwo urządzeń przenośnych umożliwiających połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej;
(v)
dla przedsiębiorstw posiadających stronę internetową, informacje o oferowaniu następujących funkcji:
-
opis towarów lub usług, informacje o cenach,
-
składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online, takie jak koszyk zakupów,
-
możliwość personalizacji lub projektowania towarów lub usług online przez osoby odwiedzające stronę,
-
możliwość śledzenia lub sprawdzania statusu złożonych zamówień,
-
zindywidualizowana zawartość strony internetowej dla osób odwiedzających ją regularnie lub często,
-
linki lub odniesienia do profili przedsiębiorstwa w serwisach społecznościowych;
b)
handel elektroniczny
(i)
dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby, które mają dostęp do internetu w celach służbowych:
-
sprzedaż internetowa (składanie przez klientów zamówień i dokonywanie rezerwacji) za pośrednictwem własnych stron internetowych lub aplikacji przedsiębiorstwa (w tym ekstranetu), w poprzednim roku kalendarzowym,
-
sprzedaż internetowa (składanie przez klientów zamówień i dokonywanie rezerwacji) za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami lub usługami, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
zamówienia na towary lub usługi złożone przez klientów przedsiębiorstwa za pośrednictwem wiadomości typu EDI (sprzedaż w systemie EDI) w poprzednim roku kalendarzowym;
(ii)
dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym:
-
wartość obrotu wynikającego ze sprzedaży internetowej za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji, wyrażona w wartościach bezwzględnych lub jako odsetek całkowitego obrotu, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
odsetek obrotu ze sprzedaży internetowej za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, w podziale na sprzedaż internetową za pośrednictwem własnej strony internetowej lub aplikacji przedsiębiorstwa oraz sprzedaż internetową za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w ramach rynku handlu elektronicznego, wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami lub usługami, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
odsetek wartości obrotu ze sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji, w podziale na sprzedaż prywatnym konsumentom (między przedsiębiorcami i konsumentami: B2C) i sprzedaż na rzecz innych przedsiębiorstw (między przedsiębiorcami: B2B) oraz na rzecz sektora publicznego (między przedsiębiorcami i organami publicznymi: B2G), w poprzednim roku kalendarzowym;
(iii)
dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami lub usługami w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) liczba stron internetowych lub aplikacji na internetowym rynku handlu elektronicznego, za pośrednictwem których przedsiębiorstwo dokonywało sprzedaży internetowej w poprzednim roku kalendarzowym: jedna, dwie, więcej niż dwie;
(iv)
dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej za pośrednictwem dwóch lub większej liczby stron internetowych lub aplikacji wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami lub usługami, w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) informacja, w przypadku gdy więcej niż połowa obrotu ze stron internetowych lub aplikacji na rynku handlu elektronicznego pochodziła tylko z jednej platformy na rynku handlu elektronicznego, w poprzednim roku kalendarzowym;
(v)
dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży towarów lub usług w systemie EDI w poprzednim roku kalendarzowym:
-
wartość obrotu wynikająca ze sprzedaży internetowej towarów lub usług w systemie EDI, wyrażona w wartościach bezwzględnych lub jako odsetek całkowitego obrotu, w poprzednim roku kalendarzowym;
c)
procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu
(i)
dla wszystkich przedsiębiorstw:
-
korzystanie z drukarek 3D przedsiębiorstwa, w tym wynajmowanych lub dzierżawionych drukarek 3D, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
korzystanie z usług drukowania 3D świadczonych przez inne przedsiębiorstwa, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
wykorzystanie robotów przemysłowych,
-
wykorzystanie robotów usługowych;
(ii)
dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby, które mają dostęp do internetu w celach służbowych:
-
faktury wysłane w postaci elektronicznej, w standardowej strukturze nadającej się do automatycznego przetwarzania (e-faktury), z wyłączeniem przesyłania plików PDF, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
faktury wysłane w postaci elektronicznej, nienadające się do automatycznego przetwarzania, w tym przesyłanie plików PDF, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
faktury wysłane w wersji papierowej w poprzednim roku kalendarzowym,
-
przeprowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym analizy dużych zbiorów danych przy użyciu danych z inteligentnych urządzeń lub czujników, jako źródła danych, z wyłączeniem analizy dużych zbiorów danych przeprowadzonej przez usługodawców zewnętrznych,
-
przeprowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym analizy dużych zbiorów danych przy użyciu danych geolokalizacyjnych z urządzeń przenośnych jako źródła danych, z wyłączeniem analizy dużych zbiorów danych przeprowadzonej przez usługodawców zewnętrznych,
-
przeprowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym analizy dużych zbiorów danych przy użyciu danych uzyskanych z mediów społecznościowych jako źródła danych, z wyłączeniem analizy dużych zbiorów danych przeprowadzonej przez usługodawców zewnętrznych,
-
przeprowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym analizy dużych zbiorów danych przy użyciu dużych źródeł danych innych niż inteligentne urządzenia lub czujniki, dane geolokalizacyjne z urządzeń przenośnych lub dane uzyskane z mediów społecznych, jako źródła danych, z wyłączeniem analizy dużych zbiorów danych przeprowadzonej przez usługodawców zewnętrznych,
-
przeprowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym analizy dużych zbiorów danych przez inne przedsiębiorstwo lub organizację,
-
(nieobowiązkowo) wykorzystanie wzajemnie połączonych urządzeń lub systemów, które mogą być monitorowane lub zdalnie sterowane przez internet (internet rzeczy), z wyłączeniem komputerów, smartfonów i drukarek;
(iii)
dla przedsiębiorstw, które wysyłały faktury w postaci elektronicznej, w standardowej strukturze nadającej się do automatycznego przetwarzania (e-faktury), z wyłączeniem przesyłania plików PDF, w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) odsetek e-faktur w stosunku do wszystkich wysłanych faktur lub odsetek e-faktur w stosunku do wszystkich faktur wysłanych w następujących przedziałach: [0,< 10], [10,< 25], [25, < 50], [50,< 75], [>=75], w poprzednim roku kalendarzowym;
(iv)
dla przedsiębiorstw, które przeprowadziły analizę dużych zbiorów danych, samodzielnie lub dla których analizę dużych zbiorów danych przeprowadziło inne przedsiębiorstwo lub organizacja, w poprzednim roku kalendarzowym:
-
sprzedaż (dostępu do) własnych dużych zbiorów danych, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
zakup (dostępu do) jakichkolwiek dużych zbiorów danych, w poprzednim roku kalendarzowym;
(v)
dla przedsiębiorstw, które przeprowadziły analizę dużych zbiorów danych, z wyłączeniem analizy dużych zbiorów danych przeprowadzonej przez zewnętrznego dostawcę usług, w poprzednim roku kalendarzowym, zastosowana metoda:
-
uczenie maszynowe (takie jak uczenie głębokie),
-
przetwarzanie języka naturalnego, wytwarzanie języka naturalnego lub rozpoznawanie mowy,
-
metody analizy dużych zbiorów danych inne niż uczenie maszynowe (takie jak uczenie głębokie) lub przetwarzanie języka naturalnego, wytwarzanie języka naturalnego lub rozpoznawanie mowy;
(vi)
dla przedsiębiorstw, które nie przeprowadziły analizy dużych zbiorów danych, samodzielnie lub dla których analizy dużych zbiorów danych nie przeprowadziło inne przedsiębiorstwo lub organizacja, w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) rozważenie przeprowadzenia analizy dużych zbiorów danych przez własnych pracowników lub przez inne przedsiębiorstwa lub organizacje;
(vii)
dla przedsiębiorstw korzystających z drukarek 3D w poprzednim roku kalendarzowym:
-
drukowanie prototypów lub modeli na sprzedaż,
-
drukowanie prototypów lub modeli do użytku wewnętrznego,
-
drukowanie towarów na sprzedaż, z wyłączeniem prototypów lub modeli,
-
drukowanie towarów przeznaczonych do wykorzystania w procesie produkcji przedsiębiorstwa, z wyłączeniem prototypów lub modeli;
(viii)
dla przedsiębiorstw wykorzystujących wzajemnie połączone urządzenia lub systemy, które mogą być monitorowane lub zdalnie sterowane przez internet (internet rzeczy), wykorzystanie:
-
(nieobowiązkowo) inteligentnych liczników, inteligentnych lamp, inteligentnych termostatów umożliwiających optymalizację zużycia energii w obiektach przedsiębiorstwa (magazyny, miejsca produkcji, miejsca dystrybucji),
-
(nieobowiązkowo) czujników, identyfikatorów radiowych lub systemów protokołu internetowego (IP) lub kamer sterowanych przez internet służących do poprawy obsługi klienta, monitorowania działalności klientów lub oferowania im zindywidualizowanych zakupów (ukierunkowane i przydatne rabaty, kasy samoobsługowe),
-
(nieobowiązkowo) czujników ruchu lub stanu technicznego w celu śledzenia ruchu pojazdów lub produktów, aby zapewnić konserwację pojazdów w zależności od ich stanu,
-
(nieobowiązkowo) czujników lub identyfikatorów częstotliwości radiowej w celu monitorowania lub automatyzacji procesów produkcji, w celu zarządzania logistyką, śledzenia przepływu produktów,
-
(nieobowiązkowo) urządzeń lub systemów internetu rzeczy, innych niż: inteligentne liczniki, inteligentne lampy, inteligentne termostaty, w celu optymalizacji zużycia energii w pomieszczeniach przedsiębiorstwa, czujniki, identyfikatory radiowe lub systemy protokołu internetowego (IP) lub kamery sterowane przez internet, służące do poprawy obsługi klienta, monitorowania działalności klientów lub oferowania im zindywidualizowanych zakupów, czujniki ruchu lub stanu technicznego w celu śledzenia ruchu pojazdów lub produktów, aby zapewnić konserwację pojazdów w zależności od ich stanu, czujniki lub identyfikatory częstotliwości radiowej w celu monitorowania lub automatyzacji procesów produkcji, zarządzania logistyką, śledzenia przepływu produktów;
(ix)
dla przedsiębiorstw korzystających z robotów usługowych, cel wykorzystania:
-
zadania w zakresie nadzoru, ochrony lub inspekcji,
-
przewóz osób lub towarów,
-
zadania w zakresie czyszczenia lub usuwania odpadów,
-
systemy zarządzania magazynami,
-
roboty montażowe wykonywane przez roboty usługowe,
-
zautomatyzowane zadania sprzedawcy,
-
roboty budowlane lub naprawa szkód.
d)
umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT
(i)
dla wszystkich przedsiębiorstw:
-
zatrudnianie specjalistów w dziedzinie ICT,
-
oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla specjalistów w dziedzinie ICT, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla pozostałych pracowników, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
zatrudnienie lub próba zatrudnienia specjalistów w dziedzinie ICT, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
wykonywanie funkcji ICT (takich jak obsługa infrastruktury ICT, wsparcie w zakresie oprogramowania biurowego, opracowanie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego lub rozwiązań internetowych, bezpieczeństwo i ochrona danych) przez własnych pracowników (włącznie z pracownikami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach dominujących lub stowarzyszonych), w poprzednim roku kalendarzowym,
-
wykonywanie funkcji ICT (takich jak obsługa infrastruktury ICT, wsparcie w zakresie oprogramowania biurowego, opracowanie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego lub rozwiązań internetowych, bezpieczeństwo i ochrona danych) przez zewnętrznych dostawców, w poprzednim roku kalendarzowym;
(ii)
dla przedsiębiorstw, które zatrudniły lub próbowały zatrudnić specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym:
-
wolne stanowiska pracy dla specjalistów w dziedzinie ICT, które trudno było obsadzić;
(iii)
dla przedsiębiorstw, w których wakaty były trudne do obsadzenia, informacje na temat następujących trudności związanych z rekrutacją specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) trudności z rekrutacją specjalistów w dziedzinie ICT ze względu na brak podań o pracę w poprzednim roku kalendarzowym,
-
(nieobowiązkowo) trudności z rekrutacją specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym ze względu na brak u osób starających się o pracę odpowiednich kwalifikacji w dziedzinie ICT zdobytych w wyniku kształcenia lub szkolenia,
-
(nieobowiązkowo) trudności z rekrutacją specjalistów w dziedzinie ICT ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia zawodowego osób starających się o pracę, w poprzednim roku kalendarzowym,
-
(nieobowiązkowo) trudności z rekrutacją specjalistów w dziedzinie ICT ze względu na zbyt wysokie wymagania płacowe osób starających się o pracę, w poprzednim roku kalendarzowym;
e)
przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu
(i)
dla przedsiębiorstw, które w poprzednim roku kalendarzowym nie przeprowadziły analizy dużych zbiorów danych samodzielnie lub dla których analizy dużych zbiorów nie przeprowadziło inne przedsiębiorstwo lub organizacja, ale które kiedykolwiek rozważały przeprowadzenie analizy dużych zbiorów danych, powody nieprzeprowadzenia analizy dużych zbiorów danych:
-
(nieobowiązkowo) zbyt wysokie koszty w stosunku do korzyści,
-
(nieobowiązkowo) niewystarczające zasoby ludzkie, wiedza, umiejętności,
-
(nieobowiązkowo) niewystarczające źródła dużych zbiorów danych, zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i poza nim, które byłyby potrzebne do przeprowadzenia analizy dużych zbiorów danych,
-
(nieobowiązkowo) niewystarczająca infrastruktura ICT,
-
(nieobowiązkowo) trudności z zapewnieniem przestrzegania praw dotyczących ochrony prywatności,
-
(nieobowiązkowo) nie jest to dla przedsiębiorstwa priorytet,
-
(nieobowiązkowo) niewystarczająca jakość dużych źródeł danych,
-
(nieobowiązkowo) analiza dużych zbiorów danych nie jest dla przedsiębiorstwa przydatna,
-
(nieobowiązkowo) inne czynniki;
f)
dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp)
(i)
dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby, które mają dostęp do internetu w celach służbowych:
-
zakup przez internet usług przetwarzania w chmurze, z wyłączeniem usług bezpłatnych;
(ii)
dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby, które mają dostęp do internetu w celach służbowych, oraz tych, które nabyły usługi przetwarzania w chmurze przez internet, zakup:
-
poczty elektronicznej jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
oprogramowania biurowego jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
hostingu baz(y) danych przedsiębiorstwa jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
przechowywania plików jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
oprogramowania finansowego lub księgowego jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem (CRM, oprogramowania zarządzającego informacjami dotyczącymi klientów) jako usługi przetwarzania w chmurze,
-
mocy obliczeniowej do korzystania ze stosowanego przez przedsiębiorstwo oprogramowania jako usługi przetwarzania w chmurze.
3)
Wszystkie przedsiębiorstwa przekazują następujące informacje podstawowe lub informacje te gromadzone są z innych źródeł:
-
podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa w poprzednim roku kalendarzowym,
-
średnia liczba zatrudnionych osób w poprzednim roku kalendarzowym,
-
całkowity obrót bez VAT w poprzednim roku kalendarzowym.
B.
Zakres

Dane na temat cech wymienionych w pkt 2 i 3 sekcji A należy gromadzić dla następujących kategorii przedsiębiorstw:

1)
działalność gospodarcza: przedsiębiorstwa sklasyfikowane w ramach następujących kategorii NACE Rev. 2:
Kategoria NACE Rev. 2Opis
Sekcja CProdukcja
Sekcja D, EWytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją
Sekcja FBudownictwo
Sekcja GHandel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli
Sekcja HTransport i gospodarka magazynowa
Sekcja IDziałalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Sekcja JInformacja i komunikacja
Sekcja LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
Działy 69-74Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
Sekcja NAdministracja i działalność wspierająca
Grupa 95.1Naprawa komputerów i sprzętu (tele)komunikacyjnego
2)
Wielkość przedsiębiorstwa: przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób równą 10 lub większą. Przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób mniejszą niż 10 mogą podlegać zakresowi badania nieobowiązkowo.
3)
Zakres geograficzny: przedsiębiorstwa zlokalizowane w dowolnej części terytorium państwa członkowskiego.
C.
Okresy odniesienia

Okresem odniesienia dla cech, które odnoszą się do poprzedniego roku kalendarzowego, jest rok 2019. Dla pozostałych cech okresem odniesienia jest 2020 r.

D.
Poziomy i kategorie podziału danych

Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt 2 sekcji A należy gromadzić dane dotyczące następujących cech podstawowych:

1)
Podział według działalności gospodarczej: zgodnie z następującymi agregatami NACE Rev. 2:
Agregacja NACE Rev. 2

do celów ewentualnego obliczania agregatów krajowych

10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 + 18
19 + 20 + 21 + 22 + 23
24 + 25
26 + 27 + 28 + 29 + 30 + 31 + 32 + 33
35 + 36 + 37 + 38 + 39
41 + 42 + 43
45 + 46 + 47
47
49 + 50 + 51 + 52 + 53
55
58 + 59 + 60 + 61 + 62 + 63
68
69 + 70 + 71 + 72 + 73 + 74
77 + 78 + 79 + 80 + 81 + 82
26,1 + 26,2 + 26,3 + 26,4 + 26,8 + 46,5 + 58,2 + 61 + 62 + 63,1 + 95,1
Agregacja NACE Rev. 2

do celów ewentualnego obliczania agregatów europejskich

10 + 11 + 12
13 + 14 + 15
16 + 17 + 18
26
27 + 28
29 + 30
31 + 32 + 33
45
46
55 + 56
58 + 59 + 60
61
62 + 63
77 + 78 + 80 + 81 + 82
79
95,1
2)
Podział według klas wielkości: dane należy przedstawić w podziale według poniższych klas wielkości ze względu na liczbę osób zatrudnionych:
Klasa wielkości
10 lub więcej zatrudnionych osób
od 10 do 49 zatrudnionych osób
od 50 do 249 zatrudnionych osób
250 lub więcej zatrudnionych osób

Podział danych, o ile są one ujęte, należy przedstawić zgodnie z następującą tabelą:

Klasa wielkości
od 0 do 9 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)
od 2 do 9 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)
od 0 do 1 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)
E.
Okresowość

Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2020 r.

F.
Terminy przekazania danych
1)
Dane zagregowane, o których mowa w art. 6 i pkt 6 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004, w koniecznych przypadkach oznaczone jako poufne lub niewiarygodne, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 października 2020 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.
2)
Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004 2 , przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 31 maja 2020 r.
3)
Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 listopada 2020 r.
4)
Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych, zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.

ZAŁĄCZNIK  II

MODUŁ 2

Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne

A.
Tematy i ich cechy
1)
Dla roku odniesienia 2020 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:
a)
dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;
b)
wykorzystanie internetu i innych sieci elektronicznych w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;
c)
bezpieczeństwo ICT i zaufanie do ICT;
d)
przeszkody w korzystaniu z ICT oraz internetu;
e)
wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracjami publicznymi (e-administracja).
2)
Należy gromadzić dane dotyczące następujących cech:
a)
dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe
(i)
dla wszystkich gospodarstw domowych:
-
dostęp do internetu w domu (za pomocą dowolnego urządzenia);
(ii)
dla gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu:
-
połączenie z internetem: stałe łącze szerokopasmowe,
-
połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, przynajmniej 3G),
-
(nieobowiązkowo) połączenie z internetem: dostęp za pośrednictwem dial-up przez zwykłą linię telefoniczną lub ISDN,
-
(nieobowiązkowo) połączenie z internetem: wąskopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej poniżej 3G);
b)
wykorzystanie internetu w różnych celach przez osoby fizyczne lub gospodarstwa domowe
(i)
dla wszystkich osób indywidualnych:
-
ostatni przypadek korzystania z internetu, w dowolnym miejscu i za pomocą dowolnego urządzenia: w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w okresie od trzech miesięcy do roku przed badaniem, ponad rok wcześniej, respondent nigdy nie korzystał z internetu;
(ii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
średnia częstotliwość korzystania z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: codziennie lub prawie codziennie, co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie), rzadziej niż raz w tygodniu,
-
korzystanie z internetu (w tym z wykorzystaniem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania, odbierania poczty elektronicznej,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych przez internet (w tym połączeń wideo),
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w serwisach społecznościowych (tworzenie profilu użytkownika, zamieszczanie wiadomości lub inny rodzaj aktywności),
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do komunikacji natychmiastowej, czyli wymiany wiadomości za pomocą komunikatorów,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do czytania stron z wiadomościami, gazet lub czasopism informacyjnych online,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do udostępniania lub publikowania samodzielnie wytworzonych nagrań wideo, zdjęć, muzyki, tekstów itp. na stronie internetowej lub za pośrednictwem aplikacji,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do słuchania muzyki (np. radia internetowego, muzyki przesyłanej strumieniowo) lub ściągania muzyki,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania programów telewizyjnych przesyłanych strumieniowo (na żywo lub już wyemitowanych) przez nadawców telewizyjnych,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo na żądanie oferowanych przez serwisy komercyjne,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo oferowanych przez serwisy wymiany materiałów wideo,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do grania w gry lub pobierania gier,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem (dotyczących np. obrażeń ciała, chorób, żywienia, poprawy stanu zdrowia),
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do umówienia się na wizytę u lekarza za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (np. szpitala lub przychodni),
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do dostępu przez internet do własnych danych medycznych,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do korzystania z innych usług zdrowotnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zamiast konieczności udania się do szpitala lub odbycia wizyty u lekarza (np. w celu pobrania recepty lub konsultacji przez internet),
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług na stronie internetowej lub za pośrednictwem aplikacji,
-
korzystanie z internetu (w tym za pośrednictwem aplikacji) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do dostępu do bankowości internetowej poprzez stronę internetową lub za pośrednictwem aplikacji,
-
korzystanie z internetowej pamięci (przetwarzanie w chmurze) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do zachowywania dokumentów, zdjęć, muzyki, wideo lub innych plików,
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez uczestnictwo w kursie internetowym,
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez korzystanie z materiałów do uczenia się online innych niż pełen kurs internetowy,
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez komunikowanie się z osobami prowadzącymi szkolenie lub studentami/uczniami za pośrednictwem edukacyjnych stron internetowych lub portali,
-
(nieobowiązkowo) korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach innych działań z zakresu kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych,
-
korzystanie z podłączonych do internetu: termostatu, licznika zużycia, oświetlenia, wtyczek lub innych rozwiązań internetowych służących do zarządzania energią w mieszkaniu respondenta do celów prywatnych,
-
korzystanie z podłączonych do internetu: systemu alarmowego w mieszkaniu, wykrywacza dymu, kamer bezpieczeństwa, zamków do drzwi lub innych rozwiązań internetowych służących do ochrony lub zabezpieczenia mieszkania respondenta do celów prywatnych,
-
korzystanie z podłączonych do internetu urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak roboty do odkurzania, lodówki, piekarniki, ekspresy do kawy, do celów prywatnych,
-
korzystanie z wirtualnego asystenta w postaci inteligentnego głośnika lub aplikacji do celów prywatnych,
-
rozwiązania internetowe służące do zarządzania energią, ochrony i zabezpieczenia domu, urządzenia gospodarstwa domowego lub wirtualni asystenci, którzy nie są wykorzystywani do celów prywatnych,
-
korzystanie w domu respondenta z telewizji internetowej do celów prywatnych,
-
korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonej do internetu konsoli do gry,
-
korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonego do internetu domowego systemu audio lub inteligentnych głośników,
-
korzystanie z podłączonych do internetu: inteligentnych zegarków, opasek fitness, gogli lub zestawów słuchawkowych, lokalizatorów, akcesoriów, odzieży lub obuwia, do celów prywatnych,
-
korzystanie z podłączonych do internetu urządzeń do monitorowania ciśnienia krwi, poziomu cukru, masy ciała (takich jak inteligentne wagi) lub innych podłączonych do internetu urządzeń do ochrony zdrowia i opieki medycznej, do celów prywatnych,
-
korzystanie z podłączonych do internetu zabawek, takich jak roboty zabawki (w tym edukacyjne) lub lalki, do celów prywatnych,
-
korzystanie z samochodu z wbudowanym bezprzewodowym połączeniem internetowym, do celów prywatnych;
(iii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu codziennie lub prawie codziennie w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
korzystanie z internetu kilka razy dziennie;
(iv)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
ostatni zakup lub zamówienie towarów lub usług przez internet (za pomocą stron internetowych lub aplikacji), do celów prywatnych; w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w okresie od trzech miesięcy do roku przed badaniem, ponad rok wcześniej, respondent nigdy nie kupował ani nie zamawiał niczego przez internet;
(v)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku odzieży (w tym odzieży sportowej), butów lub akcesoriów (takich jak torby, biżuteria) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku artykułów sportowych (z wyłączeniem odzieży sportowej) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku zabawek dla dzieci lub artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci (takich jak pieluszki, butelki, wózki dziecięce) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku mebli, akcesoriów domowych (takich jak dywany czy zasłony) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku muzyki w postaci płyt CD, płyt winylowych itp. od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku filmów lub seriali w postaci płyt DVD, Bluray itp. od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku drukowanych książek, czasopism lub gazet od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku komputerów, tabletów, telefonów komórkowych lub akcesoriów do nich od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku sprzętu elektronicznego (takiego jak telewizory, wieże stereo, aparaty fotograficzne) itp. od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku lekarstw lub suplementów diety takich jak witaminy (z wyłączeniem odnowienia recept przez internet) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu przeznaczonych do prywatnego użytku dostaw z restauracji, żywności typu fast-food, usług cateringowych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu przeznaczonej do prywatnego użytku żywności lub napojów ze sklepów lub od dostawców zestawów gotowych składników do samodzielnego przygotowywania posiłków od przedsiębiorstw lub osób prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku kosmetyków, produktów do makijażu lub pielęgnacji ciała od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku produktów do prania i czyszczenia lub do higieny osobistej (takich jak szczoteczki do zębów, chusteczki, detergenty, ścierki do czyszczenia) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku rowerów, motorowerów, samochodów lub innych pojazdów lub ich części zamiennych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do kupowania do prywatnego użytku innych dóbr materialnych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku muzyki jako usługi strumieniowej lub do pobrania za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku filmów lub seriali jako usługi strumieniowej lub do pobrania za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku ebooków, czasopism lub gazet internetowych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku gier internetowych lub gier do pobrania na smartfony, tablety, komputery lub konsole do gier za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku oprogramowania komputerowego lub innego oprogramowania, w tym aktualizacji, do pobrania za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku aplikacji związanych z ochroną zdrowia lub utrzymaniem sprawności fizycznej (z wyłączeniem aplikacji bezpłatnych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub subskrypcji do prywatnego użytku innych aplikacji (np. związanych z nauką języków, podróżowaniem, pogodą; z wyłączeniem aplikacji bezpłatnych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, biletów na imprezy sportowe,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, biletów na imprezy kulturalne lub inne (takie jak spektakle kinowe, koncerty, kiermasze),
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji abonamentów internetowych lub na telefony komórkowe,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji abonamentów na dostawę energii elektrycznej, wody lub energii cieplnej, wywóz śmieci lub podobne usługi,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku usług dla gospodarstw domowych (takich jak sprzątanie, pilnowanie dzieci, prace remontowe, ogrodnictwo; w tym również od osób prywatnych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu na użytek prywatny usług transportowych od przedsiębiorstwa transportowego, takich jak bilety na lokalne autobusy, bilety lotnicze i kolejowe lub przejazdy taksówkami, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, usług transportowych od osób prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do wynajęcia do prywatnego użytku zakwaterowania od hoteli lub agencji podróży, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do wynajęcia do prywatnego użytku zakwaterowania od osób prywatnych, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
(nieobowiązkowo) korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu do prywatnego użytku usług lub treści innych niż wymienione w tiret 17-32 załącznika II, moduł 2 pkt (2) lit. b) (v) (z wyłączeniem usług finansowych i ubezpieczeniowych) za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji,
-
liczba przypadków, gdy towary lub usługi zostały zakupione przez internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy do prywatnego użytku: liczba przypadków lub w podziale na klasy: od 1 do 2 razy, od 3 do 5 razy, od 6 do 10 razy, więcej niż 10 razy,
-
łączna wartość towarów lub usług (z wyłączeniem udziałów lub innych usług finansowych) zakupionych przez internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy do prywatnego użytku: kwota w euro lub w podziale na klasy: mniej niż 50 EUR, od 50 EUR do mniej niż 100 EUR, od 100 EUR do mniej niż 300 EUR, od 300 EUR do mniej niż 500 EUR, od 500 EUR do mniej niż 700 EUR, od 700 EUR do mniej niż 1000 EUR, 1000 EUR lub więcej, kwota nieznana,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu w celach prywatnych polis ubezpieczeniowych, w tym ubezpieczenia podróżnego, również w pakiecie, na przykład z biletem lotniczym,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zaciągania pożyczek lub kredytów hipotecznych bądź uzyskania kredytu w bankach lub innych instytucjach finansowych, do celów prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z internetu do zakupu lub sprzedaży akcji, obligacji, udziałów w funduszach lub innych aktywów finansowych, do celów prywatnych;
(vi)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu do kupowania lub zamawiania towarów za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji od przedsiębiorstw lub osób prywatnych, w tym z towarów używanych:
-
pochodzenie: sprzedawcy krajowi, sprzedawcy z innych państw UE, sprzedawcy z innych części świata, kraj pochodzenia sprzedawców jest nieznany,
-
towary zamówione od osób prywatnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji;
(vii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu do kupowania usług dla gospodarstw domowych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji:
-
usługi dla gospodarstw domowych zakupione od osób prywatnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji;
c)
bezpieczeństwo ICT i zaufanie do ICT
(i)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu:
-
wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): czytanie przed wprowadzeniem danych osobowych oświadczeń o polityce ochrony prywatności,
-
wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): ograniczenie lub odmowa dostępu do danych o lokalizacji,
-
wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): ograniczenie dostępu do profilu lub treści na portalach społecznościowych lub wspólnych platformach przechowywania plików online,
-
wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): odmowa udzielenia zgody na wykorzystanie danych osobowych do celów reklamowych,
-
wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, dane o lokalizacji): sprawdzanie, czy strona internetowa, na której respondent dostarczył dane osobowe, była bezpieczna (np. strony https, logo lub certyfikat bezpieczeństwa),
-
(nieobowiązkowe) wykonywanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy następujących czynności w internecie w celu zarządzania dostępem do własnych danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości, dane kontaktowe, numer karty kredytowej, fotografie, lokalizacja): zwracanie się do administratora lub dostawcy stron internetowych lub wyszukiwarek o dostęp do danych na temat respondenta, którymi dysponują, w celu ich aktualizacji lub usunięcia,
-
wiedza o tym, że pliki cookie mogą być używane do śledzenia odwiedzanych stron internetowych w celu określenia profilu użytkowników i oferowania im dostosowanych do ich preferencji reklam,
-
zmiana ustawień w przeglądarce internetowej w celu uniknięcia lub ograniczenia plików cookie w którymkolwiek urządzeniu respondenta,
-
(nieobowiązkowo) stopień zaniepokojenia faktem, że działania online są rejestrowane w celu oferowania respondentom reklam dostosowanych do ich preferencji: duży stopień zaniepokojenia, pewien stopień zaniepokojenia, brak zaniepokojenia,
-
korzystanie z oprogramowania ograniczającego możliwość śledzenia działalności respondenta w internecie na którymkolwiek z jego urządzeń,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z prostego loginu z nazwą użytkownika i hasłem jako procedury identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet), do celów prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z loginu do mediów społecznościowych w celu identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z tokena bezpieczeństwa w celu identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z certyfikatu identyfikacji elektronicznej lub karty używanej na przykład z czytnikiem kart lub aplikacją jako procedury identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak poczta elektroniczna, konto w portalu społecznościowym, bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z procedury wykorzystującej telefon komórkowy (sms z kodem dostępu) w celu identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak poczta elektroniczna, konto w portalu społecznościowym, bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
korzystanie z wykazu pojedynczych kodów pin (np. plastikowej karty z kodami, zdrapki z kodami) lub losowo wybranych znaków hasła jako procedury identyfikacji na potrzeby dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak poczta elektroniczna, konto w portalu społecznościowym, bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
-
korzystanie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z innych elektronicznych procedur identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak poczta elektroniczna, konto w portalu społecznościowym, bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
(nieobowiązkowo) nie korzystano w ciągu ostatnich trzech miesięcy z elektronicznych procedur identyfikacji w ramach dostępu za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji do usług online (takich jak poczta elektroniczna, konto w portalu społecznościowym, bankowość internetowa, usługi publiczne, zamawianie lub zakup towarów lub usług przez internet) do celów prywatnych,
-
korzystanie ze smartfonu do celów prywatnych,
(ii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu i używały smartfona do celów prywatnych:
-
-korzystanie na własnym smartfonie z dowolnego rodzaju usługi lub oprogramowania zabezpieczającego (takich jak program antywirusowy, antyspamowy lub zapora sieciowa): zainstalowanych automatycznie lub dostarczonych z systemem operacyjnym na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
korzystanie na własnym smartfonie z dowolnego rodzaju usługi lub oprogramowania zabezpieczającego (takich jak program antywirusowy, antyspamowy lub zapora sieciowa): zainstalowanych lub subskrybowanych przez respondenta lub przez kogoś innego na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
brak usługi lub oprogramowania zabezpieczającego (takich jak program antywirusowy, antyspamowy lub zapora sieciowa) zainstalowanych na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
respondent nie wie, czy jakakolwiek usługa lub oprogramowanie zabezpieczające (takie jak program antywirusowy, antyspamowy lub zapora sieciowa) są zainstalowane na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
utrata informacji, dokumentów, fotografii lub innego rodzaju danych na smartfonie respondenta w wyniku działania wirusa lub innego złośliwego oprogramowania do celów prywatnych,
-
żadnej utraty informacji, dokumentów, fotografii lub innego rodzaju danych na smartfonie respondenta w wyniku działania wirusa lub innego złośliwego oprogramowania do celów prywatnych,
-
respondent nie wie, czy doszło do utraty informacji, dokumentów, fotografii lub innego rodzaju danych na smartfonie respondenta w wyniku działania wirusa lub innego złośliwego oprogramowania do celów prywatnych,
-
ograniczenie lub odmowa dostępu do danych osobowych (takich jak lokalizacja, lista kontaktów) co najmniej raz podczas korzystania z aplikacji lub instalowania aplikacji na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
brak ograniczenia lub odmowy dostępu do danych osobowych (takich jak lokalizacja, lista kontaktów) podczas korzystania z aplikacji lub instalowania aplikacji na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
respondent nie zdaje sobie sprawy z możliwości ograniczenia lub odmowy dostępu do danych osobowych (takich jak lokalizacja, lista kontaktów) podczas korzystania z aplikacji lub instalowania aplikacji na smartfonie używanym do celów prywatnych,
-
niekorzystanie z aplikacji na smartfonie używanym do celów prywatnych;
(iii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych (mimo że istniała konieczność przesłania urzędowych formularzy), powody nieprzesyłania formularzy:
-
obawy dotyczące ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
-
(nieobowiązkowo) brak podpisu elektronicznego lub tożsamości elektronicznej/certyfikatu elektronicznego (wymaganych do korzystania z usług) lub problemy z wykorzystaniem podpisu elektronicznego lub tożsamości elektronicznej/certyfikatu elektronicznego;
(iv)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu i które nie używały podłączonych do internetu urządzeń lub systemów zarządzania energią, połączonych z internetem systemów ochrony lub zabezpieczenia domu, podłączonych do internetu urządzeń gospodarstwa domowego lub wirtualnych asystentów, powody nieużywania:
-
obawy związane z prywatnością i ochroną wygenerowanych przez te urządzenia lub systemy danych dotyczących respondenta,
-
obawy związane z bezpieczeństwem, na przykład, że do urządzenia lub systemu ktoś się włamie;
d)
przeszkody w korzystaniu z ICT oraz internetu
(i)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystały z internetu i które nie używały podłączonych do internetu urządzeń lub systemów zarządzania energią, połączonych z internetem systemów ochrony lub zabezpieczenia domu, podłączonych do internetu urządzeń gospodarstwa domowego lub wirtualnych asystentów, powody nieużywania:
-
respondent nie wiedział o istnieniu takiego urządzenia lub systemu,
-
respondent nie musiał korzystać z tych podłączonych urządzeń lub systemów,
-
zbyt wysokie koszty,
-
brak kompatybilności z innymi urządzeniami lub systemami,
-
brak umiejętności korzystania z tych urządzeń lub systemów,
-
obawy dotyczące bezpieczeństwa lub zdrowia, na przykład, że używanie urządzenia lub systemu mogłoby prowadzić do wypadku, obrażeń lub problemów zdrowotnych,
-
inne przyczyny;
e)
wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracjami publicznymi (e-administracja)
(i)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do uzyskania informacji ze stron internetowych lub aplikacji organów publicznych lub służb użyteczności publicznej (należy wykluczyć wiadomości e-mail),
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do pobrania/wydrukowania urzędowych formularzy ze stron internetowych organów publicznych lub służb użyteczności publicznej (należy wykluczyć wiadomości e-mail),
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do przesłania organom publicznym lub służbom użyteczności publicznej wypełnionych formularzy online (należy wykluczyć wiadomości e-mail);
(ii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych:
-
nie przesyłano wypełnionych formularzy, ponieważ nie było potrzeby składania żadnych urzędowych formularzy w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
(iii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych (mimo że istniała konieczność przesłania urzędowych formularzy), powody nieprzesyłania formularzy:
-
brak takiej usługi internetowej,
-
brak umiejętności lub wiedzy (np. respondent nie wiedział, jak korzystać ze strony internetowej, lub korzystanie z niej było zbyt skomplikowane),
-
(nieobowiązkowo) niechęć do płatności online (na przykład z powodu obaw przed oszustwami związanymi z kartami kredytowymi) lub niemożność dokonania płatności online (na przykład z powodu braku dostępu do którejkolwiek z wymaganych metod płatności),
-
inna osoba przesłała wypełnione formularze online w imieniu respondenta (np. konsultant, doradca podatkowy, krewny lub członek rodziny),
-
inne przyczyny nieprzesyłania wypełnionych formularzy online do organów publicznych;
B.
Zakres
1)
Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w pkt 2) sekcji A niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, są gospodarstwa domowe składające się z przynajmniej jednej osoby w grupie wiekowej od 16 do 74 lat.
2)
Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w pkt 2) sekcji A niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, są osoby indywidualne w wieku od 16 do 74 lat.
3)
Zasięg geograficzny obejmuje gospodarstwa domowe lub osoby indywidualne mieszkające w dowolnej części terytorium danego państwa członkowskiego.
C.
Okres odniesienia

Głównym okresem odniesienia dla gromadzenia statystyk jest pierwszy kwartał 2020 r.

D.
Cechy związane z sytuacją społecznoekonomiczną
1)
Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt 2) sekcji A niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
a)
region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją regionów NUTS1;
b)
(nieobowiązkowo) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją NUTS2;
c)
lokalizacja geograficzna, tj. zamieszkanie w regionie słabiej rozwiniętym, zamieszkanie w regionie w okresie przejściowym lub zamieszkanie w regionie lepiej rozwiniętym;
d)
stopień urbanizacji, tj. zamieszkanie na obszarze gęsto zaludnionym, na obszarze średnio zaludnionym lub na obszarze słabo zaludnionym;
e)
rodzaj gospodarstwa domowego, ze wskazaniem liczby członków gospodarstwa domowego: (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba uczniów i studentów w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 25 do 64 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku 65 lat lub starszych oraz - informacje, które należy gromadzić oddzielnie - liczba dzieci w wieku poniżej 16 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 14 do 15 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 5 do 13 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku 4 lat lub młodszych;
f)
(nieobowiązkowo) miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego, jako wartość lub zakresy wielkości kompatybilne z kwartylami dochodów;
g)
(nieobowiązkowo) ekwiwalentny całkowity miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego przekazywany z podziałem na kwintyle.
2)
Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt 2) sekcji A niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
a)
płeć;
b)
państwo urodzenia, ze wskazaniem czy osoba jest rodowitym mieszkańcem lub osobą urodzoną za granicą; w tym drugim przypadku należy wskazać, czy osoba urodziła się w innym państwie członkowskim UE, czy też poza UE;
c)
państwo posiadanego obywatelstwa, ze wskazaniem, czy dana osoba posiada obywatelstwo państwa zamieszkania czy też obywatelstwo innego państwa; w tym drugim przypadku należy wskazać, czy osoba jest obywatelem innego państwa członkowskiego UE, czy też państwa nienależącego do UE;
d)
wiek w ukończonych latach; (nieobowiązkowo) poniżej 16 lat lub powyżej 74 lat, lub obie możliwości;
e)
poziom wykształcenia, ze wskazaniem najwyższego ukończonego poziomu wykształcenia zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia (ISCED 2011) - najwyżej wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 0, 1 lub 2) lub wykształcenie średnie II stopnia i wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 3 lub 4), lub wykształcenie wyższe (ISCED 5, 6, 7 lub 8), lub wykształcenie podstawowe niepełne (ISCED 0), lub wykształcenie podstawowe (ISCED 1), lub wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 2), lub wykształcenie średnie II stopnia (ISCED 3), lub wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 4), lub kształcenie wyższe skrócone (ISCED 5), lub licencjat lub stopień równoważny (ISCED 6), lub magister lub stopień równoważny (ISCED 7), lub doktorat lub stopień równoważny (ISCED 8);
f)
sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem czy jest to pracownik najemny czy osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny (nieobowiązkowo: pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w pełnym wymiarze godzin, pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w niepełnym wymiarze godzin; pracownik; pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony; pracownik mający pracę tymczasową lub umowę o pracę na czas określony; osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny);
g)
(nieobowiązkowo) sektor gospodarczy zatrudnienia:
Sekcje NACE REV. 2Opis
ARolnictwo, leśnictwo i rybactwo
B, C, D oraz EPrzetwórstwo przemysłowe, górnictwo i wydobywanie oraz pozostała działalność przemysłowa
FBudownictwo
G, H oraz IHandel hurtowy i detaliczny; transport, działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
JInformacja i komunikacja
KDziałalność finansowa i ubezpieczeniowa
LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
M oraz NUsługi dla przedsiębiorstw
O, P oraz QAdministracja publiczna, obrona narodowa; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna.
R, S, T oraz UPozostała działalność usługowa
h)
sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem, czy jest to osoba bezrobotna czy uczeń/student nieaktywny zawodowo lub inna osoba nieaktywna zawodowo, ze wskazaniem nieobowiązkowo, czy jest to osoba na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub która zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, jest trwale niepełnosprawna, odbywa zasadniczą służbę wojskową lub wykonuje obowiązkową pracę społeczną, wykonuje prace domowe lub jest nieaktywna zawodowo z jakiegokolwiek innego powodu;
i)
zawód zgodnie z międzynarodowym standardem klasyfikacji zawodów (ISCO-08), ze wskazaniem, czy jest to pracownik fizyczny, pracownik niebędący pracownikiem fizycznym, pracownik z sektora ICT, pracownik spoza sektora ICT oraz nieobowiązkowo - wszystkie zawody zgodnie z ISCO-08 zakodowane na poziomie 2 cyfrowym.
E.
Okresowość

Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2020 r.

F.
Terminy przekazania danych
1)
Indywidualne rekordy danych, niepozwalające na bezpośrednią identyfikację jednostek statystycznych, których dotyczą i o których mowa w art. 6 i pkt 6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004 3 , przekazywane są Eurostatowi najpóźniej dnia 5 października 2020 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.
2)
Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 31 maja 2020 r.
3)
Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 listopada 2020 r.
4)
Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu, przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych, zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.
1 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49.
2 Rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49).
3 Rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.