Rozporządzenie 2018/1798 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok referencyjny 2019

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.296.2

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 listopada 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2018/1798
z dnia 21 listopada 2018 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok referencyjny 2019
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

(2) Konieczne są środki wykonawcze określające dane, które należy dostarczyć w celu sporządzenia statystyk w ramach modułu 1: "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz modułu 2: "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", oraz ustalające terminy ich przesyłania.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które należy przekazywać dla celów tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, w module 1 "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz module 2 "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", określono w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Moduł 1: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne
A.
Tematy i ich cechy
1)
Dla roku odniesienia 2019 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:
a)
systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach;
b)
wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych;
c)
handel elektroniczny;
d)
procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu;
e)
umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT;
f)
przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu;
g)
bezpieczeństwo ICT.
2)
Należy gromadzić dane dotyczące następujących cech przedsiębiorstw:
a)
systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach:
(i)
dla wszystkich przedsiębiorstw:
-
korzystanie z komputerów;
(ii)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
(nieobowiązkowo) liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych, które korzystają z komputera w celach służbowych;
b)
wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych:
(i)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
dostęp do internetu;
(ii)
dla przedsiębiorstw posiadających dostęp do internetu:
-
liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych, które korzystają z komputera z dostępem do internetu w celach służbowych;
-
(nieobowiązkowo) korzystanie z aplikacji do połączeń głosowych lub wideo przez internet w celach służbowych;
-
połączenie z internetem: dowolny rodzaj stałego łącza;
-
połączenie z internetem: zapewnienie urządzeń przenośnych, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych;
-
(nieobowiązkowo) posiadanie strony internetowej;
-
wykorzystanie serwisów społecznościowych, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń;
-
wykorzystanie blogów lub mikroblogów przedsiębiorstwa, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń;
-
wykorzystanie stron internetowych umożliwiających udostępnianie treści multimedialnych, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń;
-
wykorzystanie narzędzi dzielenia się wiedzą typu wiki, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń; (iii) dla przedsiębiorstw posiadających dowolny rodzaj stałego łącza internetowego:
-
maksymalna zagwarantowana w umowie prędkość pobierania danych najszybszego stałego połączenia z internetem w Mbit/s w przedziałach: [0,< 2], [2,< 10], [10,< 30], [30,< 100], [>=100];
(iv)
dla przedsiębiorstw zapewniających swoim pracownikom urządzenia przenośne, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych:
-
liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych korzystających do celów służbowych z zapewnionych przez przedsiębiorstwo urządzeń przenośnych umożliwiających połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej;
(v)
dla przedsiębiorstw posiadających stronę internetową, informacje o oferowaniu następujących funkcji:
-
(nieobowiązkowo) opis towarów lub usług, cenniki;
-
(nieobowiązkowo) składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online;
-
(nieobowiązkowo) możliwość personalizacji lub projektowania towarów lub usług online przez osoby odwiedzające stronę;
-
(nieobowiązkowo) możliwość śledzenia lub sprawdzania statusu złożonych zamówień;
-
(nieobowiązkowo) zindywidualizowana zawartość strony internetowej dla osób odwiedzających ją regularnie lub często;
-
(nieobowiązkowo) linki lub odniesienia do profili przedsiębiorstwa w serwisach społecznościowych;
-
(nieobowiązkowo) wykorzystanie informacji na temat zachowań osób odwiedzających na stronie internetowej przedsiębiorstwa, takich jak kliknięcia, przejrzane pozycje, na przykład w celach reklamowych lub w celu zwiększenia zadowolenia klientów;
(vi)
dla przedsiębiorstw korzystających z mediów społecznościowych (nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń) informacje odnoszące się w szczególności do serwisów społecznościowych, blogów lub mikroblogów przedsiębiorstwa, stron internetowych umożliwiających udostępnianie treści multimedialnych lub narzędzi dzielenia się wiedzą typu wiki:
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu promowania wizerunku przedsiębiorstwa lub marketingu produktów, np. reklama produktów lub wprowadzanie nowych produktów na rynek;
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu uzyskania opinii, recenzji lub pytań klientów bądź w celu odpowiedzi na nie;
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu włączenia klientów w proces rozwoju produktów lub usług lub wprowadzania innowacji w tym zakresie;
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu współpracy z partnerami biznesowymi (takimi jak dostawcy) lub innymi organizacjami (takimi jak organy publiczne lub organizacje pozarządowe);
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu rekrutacji pracowników;
-
korzystanie z mediów społecznościowych w celu wymiany poglądów, opinii lub wiedzy wewnątrz przedsiębiorstwa;
c)
handel elektroniczny:
(i)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
przyjmowanie zamówień na towary lub usługi złożonych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (sprzedaż internetowa) w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem wiadomości typu EDI (sprzedaż w systemie typu EDI) w poprzednim roku kalendarzowym;
(ii)
dla przedsiębiorstw, które przyjmowały zamówienia na towary lub usługi złożone za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym:
-
wartość obrotu wyrażona w wartościach bezwzględnych lub jako odsetek łącznego obrotu ze sprzedaży w ramach handlu elektronicznego, wynikająca z zamówień przyjętych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym;
-
odsetek obrotu z zamówień przyjętych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, w podziale na sprzedaż na rzecz prywatnych konsumentów (między przedsiębiorcami i konsumentami: B2C) i sprzedaż na rzecz innych przedsiębiorstw (między przedsiębiorcami: B2B) oraz na rzecz organów publicznych (między przedsiębiorcami i organami publicznymi: B2G), w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem własnej strony internetowej lub aplikacji przedsiębiorstwa (w tym przedsiębiorstw dominujących lub stowarzyszonych, ekstranetu), w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w ramach rynku handlu elektronicznego wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
odsetek obrotu z zamówień przyjętych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, w podziale na zamówienia przyjęte za pośrednictwem własnej strony internetowej lub aplikacji przedsiębiorstwa (w tym przedsiębiorstw dominujących lub stowarzyszonych, ekstranetu) oraz zamówienia przyjęte za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w ramach rynku handlu elektronicznego wykorzystywanych przez kilka przedsiębiorstw do handlu produktami, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień złożonych przez klientów za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w podziale na pochodzenie: macierzyste państwo, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień złożonych przez klientów za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w podziale na pochodzenie: inne państwa członkowskie, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjmowanie zamówień złożonych przez klientów za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w podziale na pochodzenie: pozostałe państwa świata, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
(nieobowiązkowo) odsetek obrotu z zamówień przyjętych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym w podziale na miejsce pochodzenia: macierzyste państwo, inne państwa członkowskie i pozostałe państwa świata;
(iii)
dla przedsiębiorstw, które przyjmowały zamówienia na towary lub usługi złożone za pośrednictwem wiadomości typu EDI w poprzednim roku kalendarzowym:
-
wartość obrotu wyrażona w wartościach bezwzględnych lub jako odsetek łącznego obrotu ze sprzedaży w ramach handlu elektronicznego, wynikająca z zamówień przyjętych za pośrednictwem wiadomości typu EDI w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjęcie zamówień, które zostały złożone przez klientów za pośrednictwem wiadomości typu EDI, w podziale na pochodzenie: macierzyste państwo, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjęcie zamówień, które zostały złożone przez klientów za pośrednictwem wiadomości typu EDI, w podziale na pochodzenie: inne państwa członkowskie, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
przyjęcie zamówień, które zostały złożone przez klientów za pośrednictwem wiadomości typu EDI, w podziale na pochodzenie: pozostałe państwa świata, w poprzednim roku kalendarzowym.
d)
procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu:
(i)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
korzystanie z pakietu oprogramowania ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa) w celu wymiany informacji między różnymi działami przedsiębiorstwa;
-
korzystanie z dowolnego oprogramowania zarządzającego informacjami dotyczącymi klientów (oprogramowanie CRM - do zarządzania relacjami z klientem) umożliwiającego gromadzenie i przechowywanie informacji o klientach przedsiębiorstwa oraz udostępnianie ich innym działom przedsiębiorstwa;
-
korzystanie z dowolnego oprogramowania zarządzającego informacjami dotyczącymi klientów (oprogramowanie CRM - do zarządzania relacjami z klientem) umożliwiającego analizę informacji o klientach do celów marketingowych;
e)
umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT:
(i)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
(nieobowiązkowo) zatrudnianie specjalistów w dziedzinie ICT;
-
(nieobowiązkowo) oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla specjalistów w dziedzinie ICT, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
(nieobowiązkowo) oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla pozostałych pracowników, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
(nieobowiązkowo) zatrudnienie lub próba zatrudnienia specjalistów w dziedzinie ICT, w poprzednim roku kalendarzowym;
-
(nieobowiązkowo) wykonywanie funkcji ICT (takich jak obsługa infrastruktury ICT, wsparcie w zakresie oprogramowania biurowego, opracowanie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego lub rozwiązań internetowych, bezpieczeństwo i ochrona danych) przez własnych pracowników (włącznie z pracownikami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach dominujących lub stowarzyszonych) w poprzednim roku kalendarzowym;
-
(nieobowiązkowo) wykonywanie funkcji ICT (takich jak obsługa infrastruktury ICT, wsparcie w zakresie oprogramowania biurowego, opracowanie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego lub rozwiązań internetowych, bezpieczeństwo i ochrona danych) przez zewnętrznych dostawców w poprzednim roku kalendarzowym;
(ii)
dla korzystających z komputerów przedsiębiorstw, które zatrudniły lub próbowały zatrudnić specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym:
-
(nieobowiązkowo) wolne stanowiska pracy dla specjalistów w dziedzinie ICT, które trudno było obsadzić;
f)
przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu:
(i)
dla przedsiębiorstw, które przyjmowały zamówienia złożone przez klientów z innych państw członkowskich za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, w poprzednim roku kalendarzowym: informacje o następujących trudnościach przy sprzedaży do innych państw członkowskich:
-
wysokie koszty dostawy lub zwrotu produktów,
-
trudności dotyczące rozpatrywania skarg i rozwiązywania sporów;
-
dostosowywanie etykietowania produktów w celu sprzedaży do innych państw UE;
-
brak znajomości języków obcych do komunikowania się z klientami w innych państwach UE;
-
ograniczenia nakładane przez partnerów biznesowych przedsiębiorstwa na sprzedaż do niektórych państw UE;
g)
bezpieczeństwo ICT:
(i)
dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: uwierzytelnianie przy pomocy silnego hasła;
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: aktualizowanie oprogramowania (w tym systemów operacyjnych);
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: identyfikację i uwierzytelnianie użytkownika przy pomocy metod biometrycznych wdrożonych przez przedsiębiorstwo;
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: techniki szyfrowania danych, dokumentów lub poczty elektronicznej;
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: sporządzanie kopii zapasowej danych w oddzielnej lokalizacji (w tym kopii zapasowej w chmurze obliczeniowej);
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: kontrolę dostępu do sieci (zarządzanie dostępem użytkowników i urządzeń do sieci przedsiębiorstwa);
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: sieć VPN (Virtual Private Network - wirtualną sieć prywatną, która w obrębie sieci publicznej tworzy sieć prywatną w celu umożliwienia bezpiecznej wymiany danych za pośrednictwem sieci publicznej);
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: utrzymywanie plików dziennika zdarzeń w celu prowadzenia analizy po zdarzeniach związanych z bezpieczeństwem;
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: ocenę ryzyka ICT, tj. okresową ocenę prawdopodobieństwa i skutków zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT;
-
jako środek bezpieczeństwa ICT stosuje się: testy bezpieczeństwa ICT, takie jak przeprowadzanie testów penetracyjnych, testowanie systemów ostrzegania o zagrożeniach, przegląd środków bezpieczeństwa, testowanie systemów tworzenia kopii zapasowych;
-
uświadamianie pracowników o ich obowiązkach w kwestiach związanych z bezpieczeństwem ICT poprzez dobrowolne szkolenia lub informacje dostępne wewnętrznie (takie jak informacje w intranecie);
-
uświadamianie pracowników o ich obowiązkach w kwestiach związanych z bezpieczeństwem ICT poprzez obowiązkowe kursy szkoleniowe lub zapoznanie się z obowiązkowymi materiałami;
-
uświadamianie pracowników o ich obowiązkach w kwestiach związanych z bezpieczeństwem ICT poprzez umowę (np. umowę o pracę);
-
działania związane z bezpieczeństwem ICT, takie jak testy bezpieczeństwa, szkolenia ICT w zakresie bezpieczeństwa, znajdowanie rozwiązań w przypadku zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT (z wyłączeniem aktualizacji oprogramowania i stosowania gotowych pakietów oprogramowania) prowadzone przez własnych pracowników przedsiębiorstwa (włącznie z pracownikami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach dominujących lub stowarzyszonych);
-
działania związane z bezpieczeństwem ICT, takie jak testy bezpieczeństwa, szkolenia ICT w zakresie bezpieczeństwa, znajdowanie rozwiązań w przypadku zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT (z wyłączeniem aktualizacji oprogramowania i stosowania gotowych pakietów oprogramowania) prowadzone przez zewnętrznych dostawców;
-
dostępność dokumentów na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT;
-
problemy, które wystąpiły co najmniej raz w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego z powodu zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT: niedostępność usług ICT, na przykład ataki typu "odmowa usługi", ataki z użyciem oprogramowania typu ransomware, awarie sprzętu lub oprogramowania z wyłączeniem uszkodzeń mechanicznych, kradzież;
-
problemy, które wystąpiły co najmniej raz w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego z powodu zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT: zniszczenie lub uszkodzenie danych, na przykład z powodu zakażenia złośliwym oprogramowaniem lub nieuprawnionego włamania, awarii sprzętu lub oprogramowania;
-
problemy, które wystąpiły co najmniej raz w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego z powodu zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT: ujawnienie poufnych danych, na przykład w wyniku włamania, ataku typu pharming lub phishing, działań ze strony własnych pracowników przedsiębiorstwa (w sposób zamierzony lub niezamierzony);
-
dostępność ubezpieczenia na wypadek zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT;
(ii)
w przypadku przedsiębiorstw posiadających dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT:
-
(nieobowiązkowo) dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT w przedsiębiorstwie dotyczące: zarządzania prawami dostępu do korzystania z ICT, takich jak komputery, sieci;
-
(nieobowiązkowo) dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT w przedsiębiorstwie dotyczące: przechowywania, ochrony, dostępu do danych lub ich przetwarzania;
-
(nieobowiązkowo) dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT w przedsiębiorstwie dotyczące: procedur lub zasad mających na celu zapobieganie zdarzeniom związanym z bezpieczeństwem, takim jak ataki typu pharming lub phishing, oprogramowanie typu ransomware, lub reagowanie na takie zdarzenia;
-
(nieobowiązkowo) dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT w przedsiębiorstwie dotyczące: odpowiedzialności, praw i obowiązków osób zatrudnionych w dziedzinie ICT, takich jak korzystanie z poczty elektronicznej, urządzeń mobilnych, mediów społecznościowych;
-
(nieobowiązkowo) dokumenty na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT w przedsiębiorstwie dotyczące: szkolenia pracowników w zakresie bezpiecznego korzystania z ICT;
-
ostatnie opracowanie lub przegląd dokumentów przedsiębiorstwa na temat środków, praktyk lub procedur związanych z bezpieczeństwem ICT (takie jak ocena ryzyka, ocena zdarzeń związanych z bezpieczeństwem ICT): w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy; ponad dwanaście, ale nie więcej niż dwadzieścia cztery miesiące temu; ponad dwadzieścia cztery miesiące temu.
3)
Wszystkie przedsiębiorstwa przekazują następujące informacje podstawowe lub informacje te gromadzone są na podstawie innych źródeł:
-
podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa w poprzednim roku kalendarzowym;
-
średnia liczba zatrudnionych osób w poprzednim roku kalendarzowym;
-
całkowity obrót bez VAT w poprzednim roku kalendarzowym.
B.
Zakres

Dane na temat cech wymienionych w pkt A ppkt 2 i 3 należy gromadzić dla następujących kategorii przedsiębiorstw:

1)
Działalność gospodarcza: przedsiębiorstwa sklasyfikowane w ramach następujących kategorii NACE Rev. 2:
Kategoria NACE Rev. 2Opis
Sekcja CPrzetwórstwo przemysłowe
Sekcja D, EWytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją
Sekcja FBudownictwo
Sekcja GHandel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli
Sekcja HTransport i gospodarka magazynowa
Sekcja IDziałalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Sekcja JInformacja i komunikacja
Sekcja LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
Działy 69-74Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
Sekcja NAdministracja i działalność wspierająca
Grupa 95.1Naprawa komputerów i sprzętu (tele)komunikacyjnego.
2)
Wielkość przedsiębiorstwa: przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób równą 10 lub większą. Przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób mniejszą niż 10 mogą podlegać zakresowi badania nieobowiązkowo.
3)
Zakres geograficzny: przedsiębiorstwa zlokalizowane w dowolnej części terytorium państwa członkowskiego.
C.
Okresy odniesienia

Okresem odniesienia dla cech, które odnoszą się do poprzedniego roku kalendarzowego, jest rok 2018. Dla pozostałych cech okresem odniesienia jest 2019 r.

D.
Poziomy i kategorie podziału danych

Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt A ppkt 2 należy gromadzić dane dotyczące następujących cech podstawowych:

1)
Podział według działalności gospodarczej: zgodnie z następującymi agregatami NACE Rev. 2:
Agregacja NACE Rev. 2
do celów ewentualnego obliczania agregatów krajowych
10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 + 18
19 + 20 + 21 + 22 + 23
24 + 25
26 + 27 + 28 + 29 + 30 + 31 + 32 + 33
35 + 36 + 37 + 38 + 39
41 + 42 + 43
45 + 46 + 47
47
49 + 50 + 51 + 52 + 53
55
58 + 59 + 60 + 61 + 62 + 63
68
69 + 70 + 71 + 72 + 73 + 74
77 + 78 + 79 + 80 + 81 + 82
26.1 + 26.2 + 26.3 + 26.4 + 26.8 + 46.5 + 58.2 + 61 + 62 + 63.1 + 95.1
Agregacja NACE Rev. 2
do celów ewentualnego obliczania agregatów europejskich
10 + 11 + 12
13 + 14 + 15
16 + 17 + 18
26
27 + 28
29 + 30
31 + 32 + 33
45
46
55 + 56
58 + 59 + 60
61
62 + 63
77 + 78 + 80 + 81 + 82
79
95,1
2)
Podział według klas wielkości: dane należy przedstawić w podziale według poniższych klas wielkości ze względu na liczbę osób zatrudnionych:
Klasa wielkości
10 lub więcej zatrudnionych osób

10 do 49 zatrudnionych osób

50 do 249 zatrudnionych osób

250 lub więcej zatrudnionych osób

Podział danych, o ile są one ujęte, należy przedstawić zgodnie z następującą tabelą:

Klasa wielkości
Od 0 do 9 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo)

Od 2 do 9 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo)

Od 0 do 1 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo)

E.
Okresowość

Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2019 r.

F.
Terminy przekazania danych
1)
Dane zagregowane, o których mowa w art. 6 i pkt 6 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004, w koniecznych przypadkach oznaczone jako poufne lub niewiarygodne, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 października 2019 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.
2)
Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 31 maja 2019 r.
3)
Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 listopada 2019 r.
4)
Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu, przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych, zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.

ZAŁĄCZNIK  II

Moduł 2: Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne
A.
Tematy i ich cechy
1)
Dla roku odniesienia 2019 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:
a)
dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;
b)
wykorzystanie internetu i innych sieci elektronicznych w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;
c)
bezpieczeństwo ICT i zaufanie do ICT;
d)
umiejętności i kwalifikacje w zakresie ICT;
e)
przeszkody w korzystaniu z ICT oraz internetu;
f)
wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracjami publicznymi (e-administracja);
g)
dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp).
2)
Należy gromadzić dane dotyczące następujących cech:
a)
dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe:
(i)
dla wszystkich gospodarstw domowych:
-
dostęp do internetu w domu (za pomocą dowolnego urządzenia); (ii) dla gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu:
-
połączenie z internetem: stałe łącze szerokopasmowe;
-
połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, przynajmniej 3G);
-
(nieobowiązkowo) połączenie z internetem: dostęp za pośrednictwem dial-up przez zwykłą linię telefoniczną lub ISDN;
-
(nieobowiązkowo) połączenie z internetem: wąskopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej poniżej 3G);
b)
wykorzystanie internetu w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe:
(i)
dla wszystkich osób indywidualnych:
-
ostatni przypadek korzystania z internetu, w dowolnym miejscu i za pomocą dowolnego urządzenia: w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w okresie od trzech miesięcy do roku przed badaniem, ponad rok wcześniej, respondent nigdy nie korzystał z internetu;
(ii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
średnia częstotliwość korzystania z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: codziennie lub prawie codziennie, co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie), rzadziej niż raz w tygodniu;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania, odbierania poczty elektronicznej;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych przez internet (w tym połączeń wideo);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w serwisach społecznościowych (tworzenie profilu użytkownika, zamieszczanie wiadomości lub inny rodzaj aktywności);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do komunikacji natychmiastowej, czyli wymiany wiadomości za pomocą komunikatorów;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do czytania stron z wiadomościami, gazet lub czasopism informacyjnych online;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem (dotyczących np. obrażeń ciała, chorób, żywienia, poprawy stanu zdrowia);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do zamieszczania opinii w kwestiach obywatelskich lub politycznych na stronach internetowych (takich jak blogi, serwisy społecz-nościowe);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w konsultacjach lub głosowaniach online dotyczących kwestii obywatelskich lub politycznych (np. miejskie planowanie przestrzenne, podpisanie petycji);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania pracy lub wysyłania podań o pracę;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do umieszczania stworzonych przez siebie treści (np. tekstów, fotografii, muzyki, wideo, oprogramowania), aby udostępnić je na stronie internetowej;
-
(nieobowiązkowo) korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do słuchania muzyki (np. radia internetowego, muzyki przesyłanej strumieniowo);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług (np. na aukcjach);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do bankowości internetowej;
-
(nieobowiązkowo) interakcja w ciągu ostatnich trzech miesiącach przez internet ze sprzętem lub urządzeniami gospodarstwa domowego (takimi jak termostat, żarówka, odkurzacz automatyczny lub system bezpieczeństwa);
-
korzystanie z internetowej pamięci (przetwarzanie w chmurze) w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do zachowywania dokumentów, zdjęć, muzyki, wideo lub innych plików;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez uczestnictwo w kursie internetowym;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez korzystanie z materiałów do uczenia się online innych niż pełen kurs internetowy;
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach uczenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez komunikowanie się z osobami prowadzącymi szkolenie lub studentami/uczniami za pośrednictwem edukacyjnych stron internetowych lub portali;
-
(nieobowiązkowo) korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach innych działań z zakresu kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych;
-
korzystanie z dowolnej strony internetowej lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celu wynajęcia zakwaterowania (np. pokój, mieszkanie, dom, domek letniskowy) od innej osoby prywatnej: za pośrednictwem specjalnych pośredniczących stron internetowych lub aplikacji, innych stron internetowych lub aplikacji (w tym serwisów społecznościowych), respondent nie korzystał z takich stron ani aplikacji;
-
korzystanie z dowolnej strony internetowej lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celu zamówienia usług transportu (np. samochodu) od innej osoby prywatnej: za pośrednictwem specjalnych pośredniczących stron internetowych lub aplikacji, innych stron internetowych lub aplikacji (w tym serwisów społecznościowych), respondent nie korzystał z takich stron ani aplikacji;
-
korzystanie z pośredniczących stron internetowych lub aplikacji przeznaczonych do poszukiwania pracy zarobkowej (z wyłączeniem stron internetowych agencji pośrednictwa pracy) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: jako głównego źródła utrzymania, jako dodatkowego źródła utrzymania, respondent nie korzystał z takich stron ani aplikacji;
-
korzystanie z internetu (z wyłączeniem poczty elektronicznej) w ciągu ostatnich trzech miesięcy do zakupu lub przedłużenia istniejących polis ubezpieczeniowych, włącznie z tymi oferowanymi jako pakiety w połączeniu z innymi usługami w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu (z wyłączeniem poczty elektronicznej) w ciągu ostatnich trzech miesięcy do zaciągania pożyczek lub kredytów hipotecznych bądź uzyskania kredytu w bankach lub innych instytucjach finansowych w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu (z wyłączeniem poczty elektronicznej) w ciągu ostatnich trzech miesięcy do zakupu lub sprzedaży udziałów, obligacji, funduszy lub w celu korzystania z innych usług inwestycyjnych w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
(iii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu codziennie lub prawie codziennie w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
korzystanie z internetu kilka razy dziennie;
(iv)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
ostatni zakup lub zamówienie towarów lub usług przez internet (za pomocą stron internetowych lub aplikacji; z wyłączeniem zamówień za pośrednictwem wiadomości e-mail, krótkich wiadomości tekstowych lub usług wiadomości multimedialnych) do użytku prywatnego za pośrednictwem dowolnego urządzenia: w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w okresie od trzech miesięcy do roku przed badaniem, ponad rok wcześniej, respondent nigdy nie kupował ani nie zamawiał niczego przez internet;
(v)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
liczba przypadków, gdy towary lub usługi zostały kupione lub zamówione przez internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy do użytku prywatnego: liczba przypadków lub w podziale na klasy: od 1 do 2 razy, od 3 do 5 razy, od 6 do 10 razy, więcej niż 10 razy;
-
łączna wartość towarów lub usług (z wyłączeniem udziałów lub innych usług finansowych) kupionych lub zamówionych przez internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy do użytku prywatnego: kwota w euro lub w podziale na klasy: mniej niż 50 EUR, od 50 EUR do mniej niż 100 EUR, od 100 EUR do mniej niż 500 EUR, od 500 EUR do mniej niż 1 000 EUR, 1 000 EUR lub więcej, kwota nieznana;
(vi)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania posiłków lub produktów spożywczych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania artykułów gospodarstwa domowego (takich jak meble, zabawki, ale z wyłączeniem elektroniki użytkowej) do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania leków do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania odzieży lub artykułów sportowych do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania sprzętu komputerowego do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania sprzętu elektronicznego (w tym aparatów fotograficznych) do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania usług telekomunikacyjnych (takich jak usługi telewizyjne, abonamenty szerokopasmowe, abonamenty telefonii stacjonarnej lub komórkowej, doładowywanie kart telefonicznych typu prepaid) do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania zakwaterowania na wakacje (np. hotele) do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania innych usług związanych z podróżowaniem (takich jak bilety na przejazd, wynajem samochodu) do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania biletów na imprezy zbiorowe do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania filmów lub muzyki do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania książek, czasopism lub gazet do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania materiałów do e-uczenia się do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania oprogramowania do gier wideo, innych programów komputerowych i ich aktualizacji do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania innych towarów lub usług do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania towarów lub usług do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w podziale na pochodzenie: sprzedawcy krajowi;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania towarów lub usług do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w podziale na pochodzenie: sprzedawcy z innych państw członkowskich;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania towarów lub usług do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w podziale na pochodzenie: sprzedawcy z pozostałych państw świata;
-
korzystanie z internetu do zakupu lub zamawiania towarów lub usług do użytku prywatnego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w podziale na pochodzenie: kraj pochodzenia sprzedawców jest nieznany;
(vii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do zakupu lub zamawiania filmów, muzyki, książek, czasopism, gazet, oprogramowania do gier wideo, innych programów komputerowych i ich aktualizacji:
-
filmy lub muzyka pobrane lub udostępniane/dostępne za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, do celów prywatnych;
-
książki elektroniczne pobrane lub udostępniane/dostępne za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, do celów prywatnych;
-
elektroniczne czasopisma lub gazety pobrane lub udostępniane/dostępne za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, do celów prywatnych;
-
oprogramowanie komputerowe (w tym gry komputerowe i gry wideo oraz ich aktualizacje) pobrane lub udostępniane/dostępne za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, do celów prywatnych;
-
(nieobowiązkowo) respondent nie pobierał ani nie korzystał z dostępu online do filmów, muzyki, książek elektronicznych, czasopism elektronicznych, gazet elektronicznych ani oprogramowania komputerowego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, do celów prywatnych;
c)
bezpieczeństwo ICT i zaufanie do ICT:
(i)
dla gospodarstw domowych nieposiadających dostępu do internetu w domu, wskazanie powodu nieposiadania takiego dostępu:
-
obawy dotyczące prywatności lub bezpieczeństwa;
(ii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: oszustwo związane z użyciem karty kredytowej lub debetowej;
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: utrata dokumentów, zdjęć lub innych danych w wyniku zakażenia wirusem lub innym złośliwym oprogramowaniem (np. robakiem komputerowym lub trojanem);
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: niewłaściwe wykorzystanie informacji osobowych dostępnych w internecie, skutkujące na przykład dyskryminacją, molestowaniem, nękaniem;
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: własne konto respondenta w sieci społecznościowej lub konto poczty elektronicznej padło ofiarą ataku hakerskiego i treści zostały opublikowane lub wysłane bez wiedzy respondenta;
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: kradzież tożsamości w internecie (ktoś ukradł dane osobowe respondenta i podawał się za niego, np. dokonywał zakupów na nazwisko respondenta);
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: otrzymywanie oszukańczych wiadomości ("phishing");
-
problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: przekierowanie na podrobione strony internetowe, na których żąda się podania prywatnych informacji ("pharming");
-
(nieobowiązkowo) problemy związane z bezpieczeństwem napotkane w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: korzystanie przez dzieci z niewłaściwych stron internetowych;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w zamawianiu lub zakupie przez internet towarów lub usług w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w korzystaniu z bankowości internetowej w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w podawaniu przez internet danych osobowych w społecznościowych lub profesjonalnych usługach sieciowych w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w komunikowaniu się przez internet ze służbami publicznymi lub z organami administracji publicznej w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w pobieraniu przez internet oprogramowania lub aplikacji, muzyki, plików wideo, gier lub innych plików danych w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w korzystaniu z internetu przez publiczne sieci WiFi w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
(nieobowiązkowo) obawy związane z bezpieczeństwem, stanowiące ograniczenie lub przeszkodę w podejmowaniu innych działań przez internet w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
-
tworzenie kopii zapasowych własnych plików (np. dokumentów, zdjęć) na zewnętrznym nośniku danych lub w internetowej pamięci (usługi przetwarzania w chmurze) w celach prywatnych: kopie zapasowe plików utworzono automatycznie lub ręcznie; nie utworzono kopii zapasowych plików; respondent nie wie;
(iii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu, ale nie do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, przeszkody związane z handlem internetowym:
-
obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności lub prywatności (np. podanie danych karty kredytowej lub danych osobowych przez internet);
(iv)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i doświadczyły kradzieży tożsamości w internecie, otrzymywania oszukańczych wiadomości lub przekierowania na podrobione strony internetowe, na których żąda się podania prywatnych informacji, w związku z korzystaniem z internetu w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
straty finansowe poniesione w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wynikające z kradzieży tożsamości, otrzymywania oszukańczych wiadomości lub przekierowania na podrobione strony internetowe;
(v)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych z następujących powodów (mimo że istniała konieczność przesłania urzędowych formularzy):
-
obawy dotyczące ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
d)
umiejętności i kwalifikacje w zakresie ICT:
(i)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, umiejętności w zakresie:
-
przenoszenia plików między komputerami a innymi urządzeniami;
-
instalowania oprogramowania lub aplikacji;
-
zmiany ustawień dowolnego oprogramowania, włącznie z systemem operacyjnym lub programami zabezpieczającymi;
-
kopiowania lub przenoszenia plików lub folderów;
-
używania edytorów tekstu;
-
tworzenia prezentacji lub dokumentów zawierających tekst, obrazy, tabele lub wykresy;
-
używania arkuszy kalkulacyjnych;
-
oprogramowania do edycji zdjęć, plików audio lub wideo;
-
pisania kodów w języku programowania;
(ii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu i arkuszy kalkulacyjnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, umiejętności w zakresie:
-
korzystania z zaawansowanych funkcji arkuszy kalkulacyjnych zaprojektowanych w celu organizowania i analizowania danych, np. sortowanie, filtrowanie, korzystanie ze wzorów, tworzenie wykresów;
e)
przeszkody w korzystaniu z ICT oraz internetu:
(i)
dla gospodarstw domowych nieposiadających dostępu do internetu w domu, ze wskazaniem powodu nieposiadania takiego dostępu:
-
osoby mają dostęp do internetu gdzie indziej;
-
brak potrzeby dostępu do internetu, ponieważ nie jest pożyteczny, ciekawy;
-
zbyt wysokie koszty sprzętu;
-
zbyt wysokie koszty dostępu (np. telefon, abonament DSL);
-
brak umiejętności;
-
brak dostępu do szerokopasmowego internetu na danym terenie;
-
inne powody;
(ii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, problemy związane z handlem internetowym:
-
błąd techniczny na stronie internetowej podczas zamawiania lub płatności;
-
trudności ze znalezieniem informacji dotyczących gwarancji i innych praw;
-
wolniejsze tempo dostaw niż wskazane;
-
ostateczne koszty wyższe niż wskazane (np. wyższe koszty dostawy, nieoczekiwane opłaty transakcyjne);
-
dostawa niewłaściwych lub uszkodzonych towarów;
-
wystąpienie problemów z oszustwem (np. nieotrzymanie żadnych towarów lub usług, nadużycie danych karty kredytowej);
-
trudności z reklamacjami i rekompensatą lub brak satysfakcjonującej reakcji po zgłoszeniu reklamacji;
-
zagraniczny detalista, który nie prowadzi sprzedaży do kraju nabywcy;
-
inne napotkane problemy;
-
brak problemów;
(iii)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu, ale nie do celów handlu internetowego (zakup lub zamawianie towarów lub usług do użytku prywatnego) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, przeszkody związane z handlem internetowym:
-
osoba woli robić zakupy osobiście lub obejrzeć produkt, lojalność wobec sklepów, siła przyzwyczajenia;
-
brak umiejętności lub wiedzy (np. brak wiedzy o tym, jak korzystać ze strony internetowej, korzystanie ze strony zbyt skomplikowane);
-
problemy z dostawą towarów zamówionych przez internet (np. trwa zbyt długo, przysparza trudności logistycznych);
-
obawy dotyczące dostawy lub zwrotu towarów, obawy dotyczące reklamacji lub rekompensaty;
-
brak karty płatniczej, którą można wykorzystać do płatności za pośrednictwem internetu;
-
(nieobowiązkowo) zagraniczny detalista, który nie prowadzi sprzedaży do kraju nabywcy;
-
(nieobowiązkowo) ktoś inny zakupił lub zamówił towary lub usługi w imieniu respondenta;
-
inne przeszkody w handlu internetowym;
f)
wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracjami publicznymi (e-administracja):
(i)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do uzyskania informacji ze stron internetowych lub aplikacji organów publicznych lub służb użyteczności publicznej (należy wykluczyć wiadomości e-mail);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do pobrania/wydrukowania urzędowych formularzy ze stron internetowych organów publicznych lub służb użyteczności publicznej (należy wykluczyć wiadomości e-mail);
-
korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do przesłania organom publicznym lub służbom użyteczności publicznej wypełnionych formularzy online (należy wykluczyć wiadomości e-mail);
(ii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych:
-
nie przesyłano wypełnionych formularzy, ponieważ nie było potrzeby składania żadnych urzędowych formularzy w celach prywatnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
(iii)
dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały organom publicznym wypełnionych formularzy online za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji w celach prywatnych z następujących powodów (mimo że istniała konieczność przesłania urzędowych formularzy):
-
brak takiej usługi internetowej;
-
brak umiejętności lub wiedzy (np. respondent nie wiedział, jak korzystać ze strony internetowej, lub korzystanie z niej było zbyt skomplikowane);
-
inna osoba przesłała wypełnione formularze online w imieniu respondenta (np. konsultant, doradca podatkowy, krewny lub członek rodziny);
-
inne przyczyny nieprzesyłania wypełnionych formularzy online do organów publicznych;
g)
dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp):
(i)
dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
-
korzystanie z telefonu komórkowego lub smartfona w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy;
-
korzystanie z laptopa w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy;
-
korzystanie z tabletu w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy;
-
korzystanie z innych urządzeń mobilnych (takich jak odtwarzacz multimedialny lub odtwarzacz do gier, czytnik książek elektronicznych, inteligentny zegarek na rękę) w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy;
-
brak korzystania z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
B.
Zakres
1)
Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, są gospodarstwa domowe składające się z przynajmniej jednej osoby w grupie wiekowej od 16 do 74 lat.
2)
Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, są osoby indywidualne w wieku od 16 do 74 lat.
3)
Zasięg geograficzny obejmuje gospodarstwa domowe lub osoby indywidualne mieszkające w dowolnej części terytorium danego państwa członkowskiego.
C.
Okres odniesienia

Głównym okresem odniesienia dla gromadzenia statystyk jest pierwszy kwartał 2019 r.

D.
Cechy związane z sytuacją społecznoekonomiczną
1)
Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt A ppkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
a)
region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją regionów NUTS1;
b)
(nieobowiązkowo) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją NUTS2;
c)
lokalizacja geograficzna, tj. zamieszkanie w regionie słabiej rozwiniętym, zamieszkanie w regionie w okresie przejściowym lub zamieszkanie w regionie lepiej rozwiniętym;
d)
stopień urbanizacji, tj. zamieszkanie na obszarze gęsto zaludnionym, na obszarze średnio zaludnionym lub na obszarze słabo zaludnionym;
e)
rodzaj gospodarstwa domowego, ze wskazaniem liczby członków gospodarstwa domowego: (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba uczniów i studentów w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 25 do 64 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku 65 lat lub starszych oraz - informacje, które należy gromadzić oddzielnie - liczba dzieci w wieku poniżej 16 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 14 do 15 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 5 do 13 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku 4 lat lub młodszych;
f)
(nieobowiązkowo) miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego, jako wartość lub zakresy wielkości kompatybilne z kwartylami dochodów;
g)
(nieobowiązkowo) ekwiwalentny całkowity miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego przekazywany z podziałem na kwintyle.
2)
Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt A ppkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
a)
płeć;
b)
państwo urodzenia, ze wskazaniem czy osoba jest rodowitym mieszkańcem lub osobą urodzoną za granicą; w tym drugim przypadku należy wskazać, czy osoba urodziła się w innym państwie członkowskim, czy też w państwie spoza Unii;
c)
państwo posiadanego obywatelstwa, ze wskazaniem, czy dana osoba posiada obywatelstwo państwa zamieszkania czy też obywatelstwo innego państwa; w tym drugim przypadku należy wskazać, czy osoba jest obywatelem innego państwa członkowskiego, czy też państwa trzeciego;
d)
wiek w ukończonych latach; (nieobowiązkowo) poniżej 16 lat lub powyżej 74 lat, lub obie możliwości;
e)
poziom wykształcenia, ze wskazaniem najwyższego ukończonego poziomu wykształcenia zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia (ISCED 2011) - najwyżej wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 0, 1 lub 2) lub wykształcenie średnie II stopnia i wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 3 lub 4), lub wykształcenie wyższe (ISCED 5, 6, 7 lub 8), lub wykształcenie podstawowe niepełne (ISCED 0), lub wykształcenie podstawowe (ISCED 1), lub wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 2), lub wykształcenie średnie II stopnia (ISCED 3), lub wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 4), lub kształcenie wyższe skrócone (ISCED 5), lub licencjat lub stopień równoważny (ISCED 6), lub magister lub stopień równoważny (ISCED 7), lub doktorat lub stopień równoważny (ISCED 8);
f)
sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem czy jest to pracownik najemny czy osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny (nieobowiązkowo: pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w pełnym wymiarze godzin, pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w niepełnym wymiarze godzin; pracownik; pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony; pracownik mający pracę tymczasową lub umowę o pracę na czas określony; osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny);
g)
(nieobowiązkowo) sektor gospodarczy zatrudnienia:
Sekcje NACE REV. 2Opis
ARolnictwo, leśnictwo i rybactwo
B, C, D oraz EPrzetwórstwo przemysłowe, górnictwo i wydobywanie oraz pozostała działalność przemysłowa
FBudownictwo
G, H oraz IHandel hurtowy i detaliczny; transport, działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
JInformacja i komunikacja
KDziałalność finansowa i ubezpieczeniowa
LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
M oraz NUsługi dla przedsiębiorstw
O, P oraz Qadministracja publiczna, obrona narodowa; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna
R, S, T oraz UPozostała działalność usługowa
h)
sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem, czy jest to osoba bezrobotna czy uczeń/student nieaktywny zawodowo lub inna osoba nieaktywna zawodowo, ze wskazaniem nieobowiązkowo, czy jest to osoba na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub która zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, jest trwale niepełnosprawna, odbywa zasadniczą służbę wojskową lub wykonuje obowiązkową pracę społeczną, wykonuje prace domowe lub jest nieaktywna zawodowo z jakiegokolwiek innego powodu;
i)
zawód zgodnie z międzynarodowym standardem klasyfikacji zawodów (ISCO-08), ze wskazaniem, czy jest to pracownik fizyczny, pracownik niebędący pracownikiem fizycznym, pracownik z sektora ICT, pracownik spoza sektora ICT oraz nieobowiązkowo - wszystkie zawody zgodnie z ISCO-08 zakodowane na poziomie 2 cyfrowym.
E.
Okresowość

Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2019 r.

F.
Terminy przekazania danych
1)
Indywidualne rekordy danych, niepozwalające na bezpośrednią identyfikację jednostek statystycznych, których dotyczą i o których mowa w art. 6 i pkt 6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazywane są Eurostatowi najpóźniej dnia 5 października 2019 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.
2)
Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 31 maja 2019 r.
3)
Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu najpóźniej dnia 5 listopada 2019 r.
4)
Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu, przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych, zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.
1 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.