Rozporządzenie 2015/2003 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.294.32

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 listopada 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/2003
z dnia 10 listopada 2015 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

(2) Konieczne są środki wykonawcze określające dane, które należy dostarczyć do sporządzenia statystyk w ramach modułu 1: "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz modułu 2: "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", oraz ustalające terminy ich przesyłania.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które należy przekazywać dla celów tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, są określone w ramach modułu 1: "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" w załączniku I oraz modułu 2: "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne" w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Moduł 1: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne

A. Tematy i ich cechy

1. Dla roku odniesienia 2016 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:

a) systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach;

b) wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych;

c) handel elektroniczny;

d) procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu;

e) umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT;

f) przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu;

g) dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp).

2. Należy gromadzić dane o następujących cechach przedsiębiorstw:

a) systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach

(i) dla wszystkich przedsiębiorstw:

- korzystanie z komputerów;

(ii) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- (nieobowiązkowo) liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych, które korzystają z komputera w celach służbowych;

b) wykorzystanie przez przedsiębiorstwa internetu i innych sieci elektronicznych

(i) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- dostęp do internetu,

- wystawianie lub wysyłanie faktur;

(ii) dla przedsiębiorstw posiadających dostęp do internetu:

- liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych, które korzystają z komputera z dostępem do internetu w celach służbowych,

- połączenie z internetem: DSL lub dowolny inny rodzaj stałego łącza szerokopasmowego,

- połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne za pośrednictwem urządzenia przenośnego z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej (3G lub 4G),

- (nieobowiązkowo) połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne za pośrednictwem komputera przenośnego z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej (3G lub 4G),

- (nieobowiązkowo) połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne za pośrednictwem innych urządzeń przenośnych, takich jak smartfony, z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej (3G lub 4G),

- liczba osób zatrudnionych lub odsetek całkowitej liczby osób zatrudnionych korzystających do celów służbowych z udostępnionych przez przedsiębiorstwo urządzeń przenośnych umożliwiających połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej,

- udostępnianie urządzeń przenośnych, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem osobom zatrudnionym do celów służbowych,

- posiadanie strony internetowej,

- wykorzystanie sieci społecznościowych, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń,

- wykorzystanie blogów lub mikroblogów przedsiębiorstwa, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń,

- wykorzystanie stron internetowych umożliwiających udostępnianie treści multimedialnych, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń,

- wykorzystanie narzędzi dzielenia się wiedzą typu wiki, nie tylko w celu zamieszczania płatnych ogłoszeń;

(iii) dla przedsiębiorstw, które mają DSL lub dowolny inny rodzaj stałego internetowego łącza szerokopasmowego:

- maksymalna zagwarantowana w umowie prędkość pobierania danych najszybszego stałego połączenia z internetem w Mbit/s w przedziałach: [0,< 2], [2,< 10], [10,< 30], [30,< 100], [≥ 100];

(iv) dla przedsiębiorstw posiadających stronę internetową, informacje o oferowaniu następujących funkcji:

- opis towarów lub usług, cenniki,

- składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online,

- możliwość personalizacji lub projektowania towarów lub usług online przez osoby odwiedzające stronę,

- możliwość śledzenia lub sprawdzania statusu złożonych zamówień,

- zindywidualizowana zawartość strony internetowej dla osób odwiedzających ją regularnie lub często,

- linki lub odniesienia do profili przedsiębiorstwa w serwisach społecznościowych,

- (nieobowiązkowo) ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy lub składanie podań o pracę online;

(v) dla przedsiębiorstw oferujących zatrudnionym przez nie osobom urządzenia przenośne, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem do celów służbowych:

- udostępnianie urządzeń przenośnych w celu dostępu do systemu poczty elektronicznej danego przedsiębiorstwa,

- udostępnianie urządzeń przenośnych w celu dostępu do dokumentów danego przedsiębiorstwa i wprowadzania w nich zmian,

- udostępnianie urządzeń przenośnych w celu korzystania ze specjalnego oprogramowania biznesowego;

c) handel elektroniczny

(i) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- przyjmowanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (sprzedaż internetowa) w poprzednim roku kalendarzowym,

- przyjmowanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem wiadomości typu EDI (sprzedaż w systemie typu EDI) w poprzednim roku kalendarzowym,

- (nieobowiązkowo) składanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji lub wiadomości typu EDI w poprzednim roku kalendarzowym;

(ii) dla przedsiębiorstw, które przyjmowały zamówienia złożone za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym:

- wartość pieniężna lub procentowa łącznego obrotu ze sprzedaży w ramach handlu elektronicznego, wynikająca z zamówień złożonych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek sprzedaży (obrotu) w ramach handlu elektronicznego na rzecz konsumentów indywidualnych (B2C): wynikający z zamówień złożonych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek sprzedaży (obrotu) w ramach handlu elektronicznego na rzecz innych przedsiębiorstw (B2B): oraz sprzedaży w ramach handlu elektronicznego na rzecz organów publicznych (B2G): wynikający z zamówień złożonych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym,

- (nieobowiązkowo) wykorzystanie systemów płatności online w przypadku sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, tj. płatności zintegrowanych z transakcją zamówienia,

- (nieobowiązkowo) wykorzystanie systemów płatności offline w przypadku sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji, tj. płatności niezintegrowanych z transakcją zamówienia;

(iii) dla przedsiębiorstw, które otrzymywały zamówienia na produkty lub usługi poprzez komunikaty EDI:

- wartość pieniężna lub procentowa łącznego obrotu ze sprzedaży w ramach handlu elektronicznego, wynikająca z zamówień otrzymanych poprzez komunikaty EDI w poprzednim roku kalendarzowym;

(iv) dla przedsiębiorstw, które składały zamówienia za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji lub wiadomości typu EDI następujące informację są nieobowiązkowe:

- składanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji w poprzednim roku kalendarzowym,

- składanie zamówień na towary lub usługi za pośrednictwem wiadomości typu EDI w poprzednim roku kalendarzowym,

- składanie zamówień za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji lub wiadomości typu EDI na towary lub usługi o wartości co najmniej 1 % wartości zakupów ogółem w poprzednim roku kalendarzowym;

d) procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu

(i) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- (nieobowiązkowo) analiza dużych zbiorów danych przy wykorzystaniu danych własnych przedsiębiorstwa zapisanych na inteligentnych urządzeniach lub czujnikach będących źródłem danych, w poprzednim roku kalendarzowym,

- (nieobowiązkowo) analiza dużych zbiorów danych przy wykorzystaniu danych geolokalizacyjnych będących źródłem danych, w poprzednim roku kalendarzowym,

- (nieobowiązkowo) analiza dużych zbiorów danych pochodzących z mediów społecznościowych będących źródłem danych, w poprzednim roku kalendarzowym,

- (nieobowiązkowo) analiza dużych zbiorów danych przy wykorzystaniu źródeł danych niewymienionych powyżej, w poprzednim roku kalendarzowym;

(ii) dla przedsiębiorstw analizujących duże zbiory danych:

- (nieobowiązkowo) korzystanie z pracowników własnych przedsiębiorstwa do analizy dużych zbiorów,

- (nieobowiązkowo) korzystanie z zewnętrznych usługodawców do analizy dużych zbiorów;

(iii) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- wystawianie/wysyłanie faktur w formie elektronicznej lub papierowej do innych przedsiębiorstw w poprzednim roku kalendarzowym,

- wystawianie/wysyłanie faktur w formie elektronicznej lub papierowej do organów publicznych w poprzednim roku kalendarzowym,

- wystawianie/wysyłanie faktur w formie elektronicznej lub papierowej do konsumentów indywidualnych w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek wszystkich faktur otrzymanych jako faktury elektroniczne w standardowej strukturze nadającej się do automatycznego przetwarzania (e-faktury), w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek wszystkich faktur otrzymanych jako faktury w formie papierowej lub w formie elektronicznej nienadającej się do automatycznego przetwarzania, w poprzednim roku kalendarzowym;

(iv) dla przedsiębiorstw, które wystawiały/wysyłały faktury do innych przedsiębiorstw lub organów publicznych, w poprzednim roku kalendarzowym:

- odsetek wszystkich faktur wystawionych/wysłanych jako faktury elektroniczne w standardowej strukturze nadającej się do automatycznego przetwarzania (e-faktury), do innych przedsiębiorstw lub organów publicznych, w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek wszystkich faktur wystawionych/wysłanych jako faktury w formie elektronicznej nienadającej się do automatycznego przetwarzania, do innych przedsiębiorstw lub organów publicznych, w poprzednim roku kalendarzowym,

- odsetek wszystkich faktur wystawionych/wysłanych tylko jako faktury w formie papierowej do innych przedsiębiorstw lub organów publicznych, w poprzednim roku kalendarzowym;

e) umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT

(i) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- zatrudnianie specjalistów w dziedzinie ICT,

- oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym,

- oferowanie wszelkiego rodzaju szkoleń służących rozwijaniu umiejętności związanych z ICT dla pozostałych pracowników w poprzednim roku kalendarzowym,

- zatrudnienie lub próba zatrudnienia specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym,

- sprawowanie następujących funkcji ICT w poprzednim roku kalendarzowym w podziale na: "Głównie przez własnych pracowników, włącznie z pracownikami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach dominujących lub stowarzyszonych", "Głównie przez zewnętrznych dostawców" lub "Nie ma zastosowania":

- obsługa infrastruktury ICT (serwery, komputery, drukarki, sieci),

- wsparcie w zakresie oprogramowania biurowego,

- opracowanie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego,

- wsparcie w zakresie oprogramowania/systemów zarządzania biznesowego,

- rozwój aplikacji internetowych,

- wsparcie w zakresie aplikacji internetowych,

- bezpieczeństwo oraz ochrona danych;

(ii) dla korzystających z komputerów przedsiębiorstw, które zatrudniły lub próbowały zatrudnić specjalistów w dziedzinie ICT w poprzednim roku kalendarzowym:

- wolne stanowiska pracy dla specjalistów w dziedzinie ICT, które trudno było obsadzić;

f) przeszkody w wykorzystaniu ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu

(i) dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji ze względu na towary lub usługi nienadające się do sprzedaży internetowej,

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji spowodowane problemami logistycznymi,

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji spowodowane problemami związanymi z płatnościami,

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji spowodowane problemami związanymi z bezpieczeństwem ICT lub ochroną danych,

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji spowodowane problemami związanymi z prawem,

- (nieobowiązkowo) przeszkody ograniczające lub uniemożliwiające sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji spowodowane zbyt wysokimi kosztami inwestycji w porównaniu z oczekiwanymi zyskami;

g) dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp)

(i) dla przedsiębiorstw posiadających dostęp do internetu:

- zapewnienie zdalnego dostępu do systemu poczty elektronicznej, dokumentów lub aplikacji przedsiębiorstwa,

- zamieszczanie płatnych reklam w internecie,

- wykorzystanie usług przetwarzania w chmurze, z wyłączeniem usług bezpłatnych;

(ii) dla przedsiębiorstw, które płacą za reklamy w internecie i korzystają z jakiejkolwiek następującej metody reklamy ukierunkowanej:

- metoda reklamy oparta na treści strony internetowej lub słowach kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników,

- metoda reklamy oparta na śledzeniu aktywności użytkowników internetu w przeszłości lub ich profilu,

- metoda reklamy oparta na geolokalizacji użytkowników internetu,

- jakakolwiek inne metoda reklamy ukierunkowanej w internecie, niewymieniona powyżej; (iii) dla przedsiębiorstw mających dostęp do internetu i kupujących usługi przetwarzania w chmurze:

- wykorzystanie poczty elektronicznej jako usługi przetwarzania w chmurze,

- wykorzystanie oprogramowania biurowego jako usługi przetwarzania w chmurze,

- hosting baz(-y) danych przedsiębiorstwa jako usługi przetwarzania w chmurze,

- przechowywanie plików jako usługi przetwarzania w chmurze,

- wykorzystanie oprogramowania finansowego lub księgowego jako usługi przetwarzania w chmurze,

- wykorzystanie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem (CRM) jako usługi przetwarzania w chmurze,

- wykorzystanie mocy obliczeniowej do obsługi własnego oprogramowania przedsiębiorstwa jako usługi przetwarzania w chmurze,

- wykorzystanie usług przetwarzania w chmurze zapewnianych przez wspólne serwery dostawców usług,

- wykorzystanie usług przetwarzania w chmurze zapewnianych przez serwery dostawców usług, przeznaczone wyłącznie dla danego przedsiębiorstwa.

3. Dane o następujących cechach podstawowych przedsiębiorstw w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw są gromadzone lub otrzymywane z innych alternatywnych źródeł:

- podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa w poprzednim roku kalendarzowym,

- średnia liczba zatrudnionych osób w poprzednim roku kalendarzowym,

- całkowity obrót bez VAT, w poprzednim roku kalendarzowym.

B. Zakres

Cechy wymienione w lit. A pkt 2 i 3 należy gromadzić dla następujących kategorii przedsiębiorstw:

1. Działalność gospodarcza: przedsiębiorstwa sklasyfikowane w ramach następujących kategorii NACE Rev. 2:

Kategoria NACEOpis
Sekcja C"Przetwórstwo przemysłowe"
Sekcja D, E"Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i parę wodną, dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami"
Sekcja F"Budownictwo"
Sekcja G"Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli"
Sekcja H"Transport i gospodarka magazynowa"
Sekcja I"Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi"
Sekcja J"Informacja i komunikacja"
Sekcja L"Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości"
Działy 69-74"Działalność zawodowa, naukowa i techniczna"
Sekcja N"Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca"
Grupa 95.1"Naprawa komputerów i sprzętu (tele)komunikacyjnego".

2. Wielkość przedsiębiorstwa: przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób równą 10 lub większą. Przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób mniejszą niż 10 mogą podlegać zakresowi badania nieobowiązkowo.

3. Zakres geograficzny: przedsiębiorstwa zlokalizowane w dowolnej części terytorium państwa członkowskiego.

C. Okresy odniesienia

Okresem odniesienia dla cech, które odnoszą się do poprzedniego roku kalendarzowego, jest rok 2015. Dla pozostałych cech okresem odniesienia jest 2016 r.

D. Poziomy i kategorie podziału danych

Dla tematów oraz ich cech wymienionych w lit. A pkt 2 należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:

1. Podział według działalności gospodarczej: zgodnie z następującymi agregatami NACE Rev. 2:

Agregacja NACE Rev. 2

dla celów ewentualnego obliczania agregatów krajowych

10-18
19-23
24-25
26-33
35-39
41-43
45-47
47
49-53
55
58-63
68
69-74
77-82
26.1-26.4, 26.8, 46.5, 58.2, 61, 62, 63.1, 95.1
10-12
13-15
16-18
26
27-28
29-30
31-33
45
46
55-56
58-60
61
62-63
77-78 + 80-82
79
95.1

2. Podział według klas wielkości: dane należy przedstawić w podziale według poniższych klas wielkości ze względu na liczbę osób zatrudnionych:

Klasa wielkości
10 lub więcej zatrudnionych osób
Od 10 do 49 zatrudnionych osób
Od 50 do 249 zatrudnionych osób
250 lub więcej zatrudnionych osób

Podział danych, o ile są one ujęte, należy przedstawić zgodnie z następującą tabelą:

Klasa wielkości
Mniej niż 10 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)
Mniej niż 5 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)
Od 5 do 9 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo)

E. Okresowość

Za 2016 r. dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć raz.

F. Terminy przekazania danych

1. Dane zagregowane, o których mowa w art. 6 i pkt 6 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004, w koniecznych przypadkach oznaczone jako poufne lub niewiarygodne, przekazuje się do Eurostatu przed dniem 5 października 2016 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.

2. Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu przed dniem 31 maja 2016 r.

3. Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu do dnia 5 listopada 2016 r.

4. Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.

ZAŁĄCZNIK  II

Moduł 2: Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne

A. Tematy i ich cechy

1. Dla roku odniesienia 2016 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:

a) dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;

b) wykorzystanie internetu i innych sieci elektronicznych w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe;

c) bezpieczeństwo ICT i zaufanie wobec ICT;

d) umiejętności i kwalifikacje w zakresie ICT;

e) przeszkody w korzystaniu z ICT oraz internetu;

f) wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracją publiczną (e-administracja);

g) dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp)

2. Należy gromadzić dane o następujących cechach:

a) dostęp do ICT i korzystanie z ICT przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe

(i) dla wszystkich gospodarstw domowych:

- dostęp do internetu w domu (za pomocą dowolnego urządzenia);

(ii) dla gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu:

- połączenie z internetem: stałe łącze szerokopasmowe, np. DSL, ADSL, VDSL, przez kabel, światłowód, satelitę, publiczną sieć WiFi,

- połączenie z internetem: szerokopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, przynajmniej 3G, np. UMTS, z wykorzystaniem karty (SIM) lub klucza USB, telefonu komórkowego lub smartfona jako modemu),

- (nieobowiązkowo) połączenie z internetem: dostęp za pośrednictwem dial-up przez zwykłą linię telefoniczną lub ISDN,

- (nieobowiązkowo) połączenie z internetem: wąskopasmowe połączenie mobilne (za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej poniżej 3G, np. 2G+/GPRS, z wykorzystaniem karty (SIM) lub klucza USB, telefonu komórkowego lub smartfona jako modemu);

b) korzystanie z internetu w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe

(i) dla wszystkich osób indywidualnych:

- ostatni przypadek korzystania z internetu (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; ponad rok wcześniej; nigdy nie korzystała z internetu);

(ii) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu:

- ostatnia aktywność handlowa do celów prywatnych w internecie (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; ponad rok wcześniej; nigdy nie kupowała ani nie zamawiała przez internet);

(iii) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:

- przeciętna częstotliwość korzystania z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy (codziennie lub prawie codziennie; co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie); rzadziej niż raz w tygodniu),

- korzystanie z komputera stacjonarnego do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z laptopa lub netbooka do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z tabletu do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telefonu komórkowego lub smartfona do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z innych urządzeń mobilnych (np. odtwarzacza multimedialnego lub odtwarzacza do gier, czytnika książek elektronicznych, inteligentnego zegarka na rękę) do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telewizji hybrydowej (smart TV) (bezpośrednio połączonej z internetem np. przez WiFi, a nie przez oddzielne urządzenie, które wykorzystuje odbiornik telewizyjny jako duży ekran) do łączenia się z internetem w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania, odbierania poczty elektronicznej,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych przez internet oraz do połączeń wideo (z użyciem kamery internetowej) przez internet (za pomocą aplikacji),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w serwisach społecznościowych (tworzenie profilu użytkownika, zamieszczanie wiadomości lub inny rodzaj aktywności w serwisach społecznościowych),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do czytania wiadomości, gazet lub czasopism informacyjnych online,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do gry lub pobierania gier,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do słuchania muzyki (np. radia internetowego, muzyki przesyłanej strumieniowo),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania programów telewizyjnych przesyłanych strumieniowo (na żywo lub już wyemitowanych) przez nadawców telewizyjnych,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo na żądanie oferowanych przez serwisy komercyjne,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo oferowanych przez serwisy udostępniania treści,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do umieszczania stworzonych przez siebie treści (np. tekstów, fotografii, nagrań wideo lub muzycznych, oprogramowania) na dowolnych publicznie dostępnych stronach internetowych,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do tworzenia stron internetowych lub blogów,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do umówienia się na wizytę u lekarza za pośrednictwem strony internetowej (np. strony internetowej szpitala lub przychodni),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do korzystania z usług związanych z podróżowaniem i zakwaterowaniem w podróży,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług (np. na aukcjach internetowych),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do bankowości internetowej,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do używania rachunków płatniczych, aby dokonać płatności za towary lub usługi zakupione w internecie,

- korzystanie z internetowej pamięci w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do zachowywania dokumentów, zdjęć, muzyki, wideo i innych plików (np. Google Drive, Dropbox, Windows OneDrive, iCloud, Amazon Cloud Drive),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych w związku z uczestnictwem w kursie online,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych w związku z korzystaniem z materiałów dostępnych online, innych niż pełne kursy (np. materiały audiowizualne, oprogramowanie do uczenia się online, podręczniki elektroniczne),

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych w związku z komunikacją ze szkoleniowcami lub studentami za pośrednictwem edukacyjnych stron internetowych/portali,

- (nieobowiązkowo) korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w ramach innych działań z zakresu kształcenia się do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych;

(iv) dla osób indywidualnych, które korzystały z telewizji hybrydowej, aby uzyskać dostęp do internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:

- korzystanie z telewizji hybrydowej w celu oglądania programów telewizyjnych przesyłanych strumieniowo (na żywo lub już wyemitowanych) w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telewizji hybrydowej w celu oglądania innych treści wideo (na żądanie lub oferowanych przez serwisy udostępniania treści) w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telewizji hybrydowej w celu przeglądania internetu za pomocą przeglądarki w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telewizji hybrydowej w celu korzystania z innych aplikacji (np. Skype. Facebook, gry, zakupy online) w ciągu ostatnich trzech miesięcy;

(v) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do celów prywatnych:

- korzystanie z internetu do zakupu lub sprzedaży udziałów, obligacji, funduszy lub w celu korzystania z innych usług inwestycyjnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zakupu lub przedłużenia istniejących polis ubezpieczeniowych, włącznie z tymi oferowanymi jako pakiety w połączeniu z innymi usługami (np. ubezpieczenie podróży oferowane razem z biletem lotniczym) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zaciągania pożyczki lub organizowania kredytu w bankach lub innych instytucjach finansowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;

(iv) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celu korzystania z handlu internetowego na potrzeby prywatne:

- korzystanie z internetu do zamawiania posiłków lub produktów spożywczych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania artykułów gospodarstwa domowego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania leków w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania odzieży lub artykułów sportowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania sprzętu komputerowego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania sprzętu elektronicznego (w tym aparatów fotograficznych) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania usług telekomunikacyjnych (np. zamawianie usług telewizyjnych, abonamentów szerokopasmowych, abonamentów telefonii stacjonarnej lub komórkowej, doładowywanie kart telefonicznych typu prepaid) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do rezerwacji zakwaterowania na wakacje (np. hotele) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zakupu innych usług związanych z podróżowaniem (np. bilety na przejazd, wynajem samochodu) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zakupu biletów na imprezy zbiorowe w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania filmów lub muzyki w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania książek, czasopism lub gazet (w tym książek elektronicznych) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania materiałów do e-learningu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania oprogramowania do gier wideo, innych programów komputerowych i ich aktualizacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- korzystanie z internetu do zamawiania innych towarów lub usług w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- towary lub usługi zakupione od krajowych sprzedawców lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- towary lub usługi zakupione od sprzedawców z innych państw UE lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- towary lub usługi zakupione od sprzedawców z pozostałych państw lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- towary lub usługi zakupione lub zamówione w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, w przypadku których kraj pochodzenia sprzedawców jest nieznany,

- liczba złożonych zamówień lub zakupionych towarów lub usług przez internet w ostatnich trzech miesiącach (liczba zamówień/zakupów lub w grupach: 1-2 zamówienia/zakupy; od > 2 do 5 zamówień/zakupów; od > 5 do 10 zamówień/zakupów; > 10 zamówień/zakupów),

- łączna wartość towarów lub usług (z wyłączeniem udziałów lub innych usług finansowych) zakupionych przez internet w ostatnich trzech miesiącach (kwota w euro lub w grupach: mniej niż 50 EUR, od 50 EUR do mniej niż 100 EUR, od 100 EUR do mniej niż 500 EUR, od 500 EUR do mniej niż 1 000 EUR, 1 000 EUR lub więcej; nieznana),

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z błędem technicznym na stronie internetowej podczas zamawiania lub płatności,

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z trudnościami ze znalezieniem informacji dotyczących gwarancji i innych praw,

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z opóźnieniem wskazanego czasu dostawy,

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z wyższymi niż wskazanymi kosztami (np. wyższe koszty dostawy, nieoczekiwana opłata transakcyjna),

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z dostawą niewłaściwych lub uszkodzonych towarów,

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z wystąpieniem oszustw (np. nieotrzymanie żadnych towarów lub usług, nadużycie danych karty kredytowej),

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym związane z trudnościami z reklamacjami i rekompensatą lub brakiem satysfakcjonującej reakcji po zgłoszeniu reklamacji,

- (nieobowiązkowo) problemy napotkane w handlu internetowym wynikające z tego, że zagraniczny detalista nie prowadzi sprzedaży do kraju nabywcy,

- (nieobowiązkowo) inne problemy napotkane w handlu internetowym,

- (nieobowiązkowo) brak problemów napotkanych w handlu internetowym,

- częstotliwość korzystania z informacji na stronach internetowych kilku sprzedawców detalicznych, producentów lub usługodawców przed zakupem online w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, ze wskazaniem czy korzystanie takie miało miejsce zawsze lub prawie zawsze, czasami, rzadko lub nigdy,

- częstotliwość korzystania z informacji dostępnych na aplikacjach lub stronach internetowych służących do porównywania cen lub produktów przed zakupem online w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, ze wskazaniem czy korzystanie takie miało miejsce zawsze lub prawie zawsze, czasami, rzadko lub nigdy,

- częstotliwość korzystania z informacji zawartych w opiniach użytkowników na stronach internetowych lub blogach przed zakupem online w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, ze wskazaniem czy korzystanie takie miało miejsce zawsze lub prawie zawsze, czasami, rzadko lub nigdy,

- towary lub usługi nabyte lub zamówione w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy bezpośrednim kliknięciem/zakupem poprzez reklamę na stronie internetowej lub aplikacji w ramach mediów społecznościowych;

c) bezpieczeństwo ICT i zaufanie wobec ICT

(i) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:

- dane osobowe podane przez internet w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (np. nazwisko, data urodzenia, numer dowodu tożsamości),

- dane osobowe podane przez internet w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w formie danych kontaktowych (np. adres zamieszkania, numer telefonu, e-mail),

- dane osobowe podane przez internet w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w formie danych dotyczących płatności (np. numer karty debetowej lub kredytowej, numer rachunku bankowego),

- inne dane osobowe podane przez internet w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy np. zdjęcia, informacje dotyczące bieżącej lokalizacji powiązane ze zdrowiem, zatrudnieniem, dochodem,

- brak danych osobowych podanych przez internet w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- zapoznanie się z polityką ochrony prywatności przed przekazaniem danych osobowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- ograniczony dostęp do lokalizacji geograficznych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- ograniczony dostęp do profilu lub treści na stronach serwisów społecznościowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- brak zgody na wykorzystanie danych osobowych do celów reklamy w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- weryfikacja, czy strona internetowa, na której dane osobowe miały być podane, była bezpieczna w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (np. strony zabezpieczone za pomocą https, logo lub certyfikat bezpieczeństwa),

- zwrócenie się z prośbą za pomocą stron internetowych lub wyszukiwarek o dostęp do informacji dotyczących respondenta w celu aktualizacji lub usunięcia takich informacji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,

- świadomość, że pliki cookie mogą być używane do śledzenia odwiedzanych stron internetowych w celu określenia profilu użytkowników i oferowania im dostosowanych do ich preferencji reklam,

- (nieobowiązkowo) obawy związane z aktywnością online, która jest rejestrowana w celu dostosowania reklamy, ze wskazaniem, czy są to duże obawy, pewne obawy lub że nie ma takich obaw,

- dokonanie jakichkolwiek zmian ustawień bezpieczeństwa wyszukiwarki w celu zablokowania lub ograniczenia plików cookie na danym komputerze,

- korzystanie z oprogramowania chroniącego przed śledzeniem aktywności;

d) umiejętności i kompetencje w zakresie ICT

(i) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:

- umiejętności w zakresie przenoszenia plików między komputerem a innymi urządzeniami,

- umiejętności w zakresie instalowania oprogramowania lub aplikacji,

- umiejętności w zakresie zmiany ustawień oprogramowania, włącznie z systemem operacyjnym lub programami zabezpieczającymi,

- umiejętności w zakresie kopiowania lub przenoszenia plików lub folderów,

- umiejętności w zakresie używania edytorów tekstu,

- umiejętności w zakresie tworzenia prezentacji lub dokumentów zawierających tekst, obrazy, tabele lub wykresy,

- umiejętności w zakresie używania arkuszy kalkulacyjnych,

- umiejętności w zakresie edycji zdjęć, plików audio i wideo,

- umiejętności w zakresie pisania kodów w języku programowania;

(ii) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu i arkuszy kalkulacyjnych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:

- umiejętności w zakresie korzystania z zaawansowanych funkcji arkuszy kalkulacyjnych w celu organizowania i analizowania danych, np. sortowanie, filtrowanie, korzystanie ze wzorów, tworzenie wykresów;

e) przeszkody w korzystaniu z ICT oraz z internetu

(i) dla gospodarstw domowych nieposiadających dostępu do internetu w domu, ze wskazaniem powodu nieposiadania dostępu do internetu w domu:

- osoba ma dostęp do internetu gdzie indziej,

- brak potrzeby dostępu do internetu, ponieważ nie jest pożyteczny, ciekawy,

- zbyt wysoki koszt sprzętu,

- zbyt wysokie koszty dostępu (np. telefon, abonament DSL itp.),

- brak umiejętności,

- obawy dotyczące prywatności lub bezpieczeństwa,

- brak dostępu do szerokopasmowego internetu na danym terenie,

- inne powody;

f) wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z władzami i administracją publiczną (e-administracja)

(i) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy:

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do uzyskania informacji ze stron internetowych organów publicznych lub służb użyteczności publicznej,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do pobierania urzędowych formularzy ze stron internetowych organów publicznych lub służb użyteczności publicznej,

- korzystanie z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do przesyłania wypełnionych formularzy online organom publicznym lub służbom użyteczności publicznej;

(ii) dla osób indywidualnych, które nie przesyłały w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych wypełnionych formularzy do organów publicznych za pośrednictwem ich stron internetowych i które nie zrobiły tego z następującego powodu:

- brak konieczności składania urzędowych formularzy;

(iii) dla osób indywidualnych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie przesyłały w celach prywatnych wypełnionych formularzy do organów publicznych za pośrednictwem ich stron internetowych i które nie zrobiły tego, mimo że przesłanie urzędowych formularzy było konieczne, z następujących powodów:

- brak odpowiedniej usługi na stronie internetowej,

- brak umiejętności lub wiedzy (np. dana osoba nie wiedziała, jak korzystać ze strony internetowej, lub korzystanie z niej było zbyt skomplikowane),

- obawy dotyczące ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych,

- (nieobowiązkowo) brak podpisu elektronicznego lub tożsamości elektronicznej/certyfikatu elektronicznego wymaganych do uwierzytelnienia/korzystania z usługi lub problemy z ich stosowaniem,

- inna osoba zrobiła to w imieniu respondenta (np. konsultant, doradca podatkowy, krewny lub członek rodziny),

- inne powody nieprzesyłania wypełnionych formularzy do organów publicznych za pośrednictwem internetu;

g) dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp)

(i) dla osób indywidualnych, które korzystały z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:

- korzystanie z telefonu komórkowego lub smartfona w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telefonu komórkowego lub smartfona za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z telefonu komórkowego lub smartfona za pośrednictwem sieci bezprzewodowej (np. WiFi) w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z komputera przenośnego (np. laptopa, tabletu) w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub miejscem pracy w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z komputera przenośnego (np. laptopa lub tabletu) za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, przy użyciu klucza USB, karty SIM lub telefonu komórkowego bądź smartfona jako modemu, w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub miejscem pracy w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z komputera przenośnego (np. laptopa lub tabletu) za pośrednictwem sieci bezprzewodowej (np. WiFi) w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- korzystanie z innych urządzeń mobilnych (np. odtwarzacza multimedialnego lub odtwarzacza do gier, czytnika książek elektronicznych, inteligentnego zegarka na rękę) w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy,

- brak korzystania z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do internetu poza domem lub pracą w ciągu ostatnich trzech miesięcy.

B. Zakres

1. Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, są gospodarstwa domowe z przynajmniej jedną osobą w grupie wieku od 16 do 74 lat.

2. Jednostkami statystycznymi dla cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, są osoby indywidualne w wieku od 16 do 74 lat.

3. Zasięg geograficzny obejmuje gospodarstwa domowe lub osoby indywidualne mieszkające w dowolnej części terytorium danego państwa członkowskiego.

C. Okres odniesienia

Głównym okresem odniesienia dla gromadzenia statystyk jest pierwszy kwartał 2016 r.

D. Cechy podstawowe związane z sytuacją społecznoekonomiczną

1. Dla tematów oraz ich cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do gospodarstw domowych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:

a) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją regionów NUTS1;

b) (nieobowiązkowo) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją NUTS2;

c) lokalizacja geograficzna, tj. zamieszkanie w regionach słabiej rozwiniętych, zamieszkanie w regionach w okresie przejściowym lub zamieszkanie w regionach lepiej rozwiniętych;

d) stopień urbanizacji, tj. zamieszkanie na obszarach gęsto zaludnionych, zamieszkanie na obszarach średnio zaludnionych lub zamieszkanie na obszarach słabo zaludnionych;

e) rodzaj gospodarstwa domowego, ze wskazaniem liczby członków gospodarstwa domowego; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba uczniów i studentów w wieku od 16 do 24 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku od 25 do 64 lat; (nieobowiązkowo) liczba osób w wieku 65 lat lub starszych; należy gromadzić oddzielnie, liczba dzieci w wieku poniżej 16 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 14 do 15 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku od 5 do 13 lat, (nieobowiązkowo) liczba dzieci w wieku 4 lat lub młodszych);

f) (nieobowiązkowo) miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego, jako wartość lub zakresy wielkości kompatybilne z kwartylami dochodów;

g) (nieobowiązkowo) ekwiwalentny całkowity miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego przekazywany z podziałem na kwintyle.

2. Dla tematów oraz ich cech wymienionych w lit. A pkt 2 niniejszego załącznika, które odnoszą się do osób indywidualnych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:

a) płeć;

b) państwo urodzenia, ze wskazaniem, czy osoba jest rodowitym mieszkańcem lub osobą urodzoną za granicą, w którym to przypadku należy wskazać, czy osoba urodziła się w innym państwie członkowskim UE, czy też poza UE;

c) państwo posiadanego obywatelstwa - osoba posiadająca obywatelstwo danego państwa zamieszkania lub osoba nieposiadająca obywatelstwa danego państwa zamieszkania, ze wskazaniem, czy dana osoba posiada obywatelstwo innego państwa członkowskiego UE lub obywatelstwo państwa spoza UE;

d) wiek w ukończonych latach; (nieobowiązkowo) poniżej 16 lat lub powyżej 74 lat;

e) (nieobowiązkowo) stan cywilny faktyczny - osoba żyjąca lub nieżyjąca w związku kohabitacyjnym;

f) poziom wykształcenia, ze wskazaniem najwyższego ukończonego poziomu wykształcenia zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia (ISCED 2011) - najwyżej wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 0, 1 lub 2) lub wykształcenie średnie II stopnia i wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 3 lub 4), lub wykształcenie wyższe (ISCED 5, 6, 7 lub 8), lub wykształcenie podstawowe niepełne (ISCED 0), lub wykształcenie podstawowe (ISCED 1), lub wykształcenie średnie I stopnia (ISCED 2), lub wykształcenie średnie II stopnia (ISCED 3), lub wykształcenie policealne (nie wyższe) (ISCED 4), lub kształcenie wyższe skrócone (ISCED 5), lub licencjat lub stopień równoważny (ISCED 6), lub magister lub stopień równoważny (ISCED 7), lub doktorat lub stopień równoważny (ISCED 8);

g) sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem, czy jest to pracownik lub osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny (nieobowiązkowo: pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w pełnym wymiarze godzin, pracownik zatrudniony lub osoba pracująca na własny rachunek w niepełnym wymiarze godzin; pracownik; pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony; pracownik mający pracę tymczasową lub umowę o pracę na czas określony; osoba pracująca na własny rachunek, łącznie z pomagającymi członkami rodziny);

h) (nieobowiązkowo) sektor gospodarczy zatrudnienia:

Sekcje NACE REV. 2Opis
ARolnictwo, leśnictwo i rybactwo
B, C, D oraz EPrzetwórstwo przemysłowe, górnictwo i wydobywanie oraz pozostała działalność przemysłowa
FBudownictwo
G, H oraz IHandel hurtowy i detaliczny; transport, działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
JInformacja i komunikacja
KDziałalność finansowa i ubezpieczeniowa
LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
M oraz NUsługi dla przedsiębiorstw
O, P oraz QAdministracja publiczna i obrona narodowa; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna;
R, S, T oraz UInne usługi

i) sytuacja w zakresie zatrudnienia, ze wskazaniem, czy jest to bezrobotny lub uczeń/student nieaktywny zawodowo lub inna osoba nieaktywna zawodowo, ze wskazaniem nieobowiązkowo, czy jest to osoba na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub która zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, jest trwale niepełnosprawna, odbywa zasadniczą służbę wojskową lub wykonuje obowiązkową pracę społeczną, wykonuje prace domowe lub jest nieaktywna zawodowo z jakiegokolwiek innego powodu;

j) zawód zgodnie z międzynarodowym standardem klasyfikacji zawodów (ISCO-08), ze wskazaniem, czy jest to pracownik fizyczny, pracownik niebędący pracownikiem fizycznym, pracownik z sektora ICT, pracownik spoza sektora ICT oraz nieobowiązkowo - wszystkie zawody zgodnie z ISCO-08 zakodowane na poziomie 2 cyfrowym.

E. Okresowość

Za 2016 r. dane należy dostarczyć jeden raz.

F. Terminy przekazania danych

1. Indywidualne rekordy danych, niepozwalające na bezpośrednią identyfikację jednostek statystycznych, których dotyczą, o których mowa w art. 6 i w pkt 6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazywane są Eurostatowi przed dniem 5 października 2016 r. Do tego terminu zbiór danych zostaje sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany.

2. Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu przed dniem 31 maja 2016 r.

3. Sprawozdanie dotyczące jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, przekazuje się do Eurostatu do dnia 5 listopada 2016 r.

4. Dane i metadane przekazuje się do Eurostatu zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Eurostat przy wykorzystaniu usług pojedynczego punktu wprowadzania danych. W metadanych i w sprawozdaniu dotyczącym jakości stosuje się standardową strukturę metadanych określoną przez Eurostat.

1 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.