Rozporządzenie 10/2008 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do definicji, szczegółowych klasyfikacji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS oraz modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury
Dz.U.UE.L.2008.5.3
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 10/2008
z dnia 8 stycznia 2008 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do definicji, szczegółowych klasyfikacji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS oraz modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS)(1), w szczególności jego art. 7 ust. 1 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 458/2007 ustanowiło ramy metodologiczne służące do tworzenia porównywalnych statystyk na potrzeby Wspólnoty oraz terminy przekazywania i rozpowszechniania statystyk zebranych zgodnie z ESSPROS.
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące dokładnej klasyfikacji gromadzonych danych, wykorzystywanych definicji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS.
(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Środki wykonawcze wymagane w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 w odniesieniu do systemu podstawowego ESSPROS (dla informacji ilościowych oraz informacji jakościowych pogrupowanych według systemów i szczegółowych świadczeń) oraz w odniesieniu do modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury ustanawia się w załącznikach 1 do 3.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 stycznia 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Joaquín ALMUNIA | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 113 z 30.4.2007, str. 3.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
DEFINICJE
DEFINICJE
1.1. KLASYFIKACJA SYSTEMÓW: KRYTERIA KLASYFIKACJI SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ
1.1.1. Podejmowanie decyzji
Podejmowanie decyzji odnosi się do podmiotu, który podejmuje najważniejsze decyzje, dotyczące: poziomu świadczeń, warunków, na jakich są one wypłacane, oraz sposobu, w jaki system jest finansowany. Systemy mogą być kontrolowane przez organy rządowe lub przez organy inne niż rządowe.
1.1.2. Egzekwowanie prawa
Egzekwowanie prawa odnosi się do przepisów określonych w ustawodawstwie, dotyczących członkostwa osób objętych ochroną. Przynależność do systemu ochrony socjalnej może być obowiązkowa lub nieobowiązkowa.
1.1.3. Określanie uprawnień
Określanie uprawnień odnosi się do podstawy, na jakiej osoba objęta ochroną jest uprawniona do pobierania świadczeń: uprawnienia te mogą być uzależnione od płacenia składek lub nie.
1.1.4. Zakres systemu
Zakres systemu odnosi się do części społeczeństwa, która jest objęta ochroną (całe społeczeństwo, wszyscy lub większość pracowników lub pewne części społeczeństwa).
1.1.5. Poziom ochrony
Poziom ochrony odnosi się do tego, czy systemy ochrony socjalnej zapewniają podstawowy, czy też dodatkowy poziom ochrony.
1.2. PRZYCHODY SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ
1.2.1. "Składki na ubezpieczenia społeczne" są kosztami poniesionymi przez pracodawców w imieniu swoich pracowników lub przez osoby objęte ochroną w celu uzyskania uprawnień do świadczeń socjalnych.
1.2.2. "Płatności sektora publicznego" oznaczają koszty dla sektora publicznego związane z funkcjonowaniem publicznych systemów ochrony socjalnej o charakterze nieskładkowym oraz ze wsparciem finansowym dla innych krajowych systemów ochrony socjalnej.
1.2.3. "Transfery z innych systemów" oznaczają niewzajemne płatności otrzymane z innych systemów ochrony socjalnej. Obejmują one składki na ubezpieczenia społeczne przekazane z innych systemów.
1.2.4. "Inne przychody" oznaczają różne przychody bieżące systemów ochrony socjalnej.
1.3. WYDATKI SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ
1.3.1. Funkcje
Funkcja udzielania świadczeń z tytułu ochrony socjalnej jest podstawowym celem systemów ochrony socjalnej niezależnie od ram ustawodawczych lub instytucjonalnych.
1.3.1.1. Choroba/opieka zdrowotna
Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne w związku z chorobą fizyczną lub umysłową, z wyłączeniem niepełnosprawności. Opieka zdrowotna mająca na celu utrzymanie, przywrócenie lub poprawę zdrowia osób objętych ochroną niezależnie od przyczyny problemu zdrowotnego.
1.3.1.2. Niepełnosprawność
Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z fizyczną lub umysłową niezdolnością osób niepełnosprawnych do uczestniczenia w życiu gospodarczym i społecznym.
1.3.1.3. Wiek podeszły
Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z podeszłym wiekiem.
1.3.1.4. Renty rodzinne
Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe związane ze zgonem członka rodziny.
1.3.1.5. Rodzina/dzieci
Wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z kosztami ciąży, urodzenia dziecka i adopcji oraz wychowaniem dzieci i opieką nad innymi członkami rodziny.
1.3.1.6. Bezrobocie
Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe związane z bezrobociem.
1.3.1.7. Mieszkalnictwo
Wsparcie związane z kosztami mieszkania.
1.3.1.8. Wykluczenie społeczne (niesklasyfikowane gdzie indziej)
Świadczenia pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) specjalnie przeznaczone do walki z wykluczeniem społecznym, tam, gdzie nie są one objęte jedną z pozostałych funkcji.
1.3.2. Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej
1.3.2.1. Świadczenia pieniężne oznaczają świadczenia wypłacane w gotówce, które nie wymagają okazania przez beneficjenta dowodu rzeczywistych wydatków.
1.3.2.2. Świadczenia rzeczowe oznaczają świadczenia przyznawane w formie towarów i usług. Mogą one być przyznawane w formie zwrotu poniesionych kosztów lub bezpośrednio.
1.3.2.3. Świadczenia socjalne uzależnione od stanu zamożności oznaczają świadczenia socjalne, które są w wyraźny sposób uzależnione od dochodów beneficjenta i/lub jego mienia, które nie mogą przekraczać pewnego ustalonego progu.
1.3.3. "Koszty administracyjne" oznaczają koszty, jakimi jest obciążany system ochrony socjalnej, związane z jego zarządzaniem i administracją.
1.3.4. "Transfery do innych systemów" oznaczają niewzajemne płatności wykonane na rzecz innych systemów ochrony socjalnej. Obejmują one składki na ubezpieczenia społeczne przekazane do innych systemów.
1.3.5. "Inne wydatki" oznaczają różne wydatki poniesione przez systemy ochrony socjalnej (opłacenie dochodu z tytułu własności i inne wydatki).
2. DEFINICJE DLA MODUŁU DOTYCZĄCEGO OSÓB POBIERAJĄCYCH RENTY I EMERYTURY
2.1. OSOBY POBIERAJĄCE RENTY LUB EMERYTURY
Liczba beneficjentów na każdym poziomie może zostać zdefiniowana jako liczba osób otrzymujących przynajmniej jedno świadczenie spośród siedmiu kategorii ESSPROS:
- renty z tytułu niepełnosprawności,
- wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy,
- emerytury,
- świadczenia przedemerytalne,
- świadczenia częściowe,
- renty rodzinne, oraz
- wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy.
Osoby otrzymujące więcej niż jedno świadczenie liczone są tylko raz (liczba beneficjentów bez podwójnego liczenia).
2.1.1. "Renty z tytułu niepełnosprawności" oznaczają okresowe płatności przeznaczone do utrzymywania lub wspierania dochodu osoby poniżej ustawowego/standardowego wieku emerytalnego określonego w systemie referencyjnym, i która jest dotknięta niepełnosprawnością ograniczającą jej zdolność do pracy lub zarabiania ponad minimalny poziom ustalony ustawowo.
2.1.2. "Wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy" oznaczają okresowe płatności na rzecz starszych pracowników, którzy odchodzą z pracy przed osiągnięciem ustawowego/standardowego wieku emerytalnego określonego w systemie referencyjnym w wyniku ograniczonej zdolności do pracy.
2.1.3. "Emerytury" oznaczają okresowe płatności mające na celu i) utrzymanie dochodu beneficjenta po odejściu z pracy zarobkowej w wieku ustawowym/standardowym lub ii) wsparcie dochodu osób w starszym wieku (z wyłączeniem wsparcia ograniczonego w czasie).
2.1.4. "Świadczenia przedemerytalne" oznaczają okresowe płatności mające na celu utrzymanie dochodu beneficjenta, który odchodzi z pracy przed osiągnięciem wieku ustawowego/standardowego określonego w odpowiednim systemie.
2.1.5. "Świadczenia częściowe" oznaczają okresowe płatności części lub całości emerytury na rzecz starszych pracowników, którzy kontynuują pracę, ale zmniejszają jej wymiar, lub których dochód z działalności zawodowej znajduje się poniżej ustalonego poziomu.
2.1.6. "Renty rodzinne" oznaczają okresowe płatności na rzecz osób, których uprawnienia wynikają z ich pokrewieństwa ze zmarłą osobą objętą ochroną przez dany system (wdowy, wdowcy, sieroty itp.).
2.1.7. "Wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy" oznaczają okresowe płatności na rzecz starszych pracowników, którzy opuszczają pracę przed osiągnięciem ustawowego/standardowego wieku emerytalnego ze względu na bezrobocie lub redukcję miejsc pracy spowodowaną decyzjami gospodarczymi, takimi jak restrukturyzacja sektora przemysłowego lub przedsiębiorstwa.
2.2. USTAWOWY/STANDARDOWY WIEK EMERYTALNY DLA ŚWIADCZEŃ EMERYTALNYCH
Ustawowy wiek emerytalny dla świadczeń emerytalnych oznacza wiek, począwszy od którego wypłacane są świadczenia emerytalne, jeżeli są one przewidziane w odpowiedniej ustawie lub umowie. Wiek ten może być różny w różnych państwach członkowskich i ich częściach, w zależności od branży, zawodu, płci itd. Tam, gdzie nie istnieje ustawowy wiek emerytalny, należy zastosować standardowy wiek emerytalny, czyli wiek stosowany przez system ochrony socjalnej, który wypłaca emeryturę beneficjentowi.
3. PODRĘCZNIK REFERENCYJNY
Szczegółowe definicje, których należy używać w celu stosowania niniejszego rozporządzenia, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi.
ZAŁĄCZNIK 2
SZCZEGÓŁOWE KLASYFIKACJE
SZCZEGÓŁOWE KLASYFIKACJE
1.1. KLASYFIKACJA SYSTEMÓW (Informacje jakościowe)
Kryterium: Podejmowanie decyzji |
Systemy kontrolowane przez organy rządowe |
Systemy kontrolowane przez organy inne niż rządowe |
Kryterium: Egzekwowanie prawa |
Systemy obowiązkowe |
Systemy nieobowiązkowe |
Kryterium: Określanie uprawnień |
Systemy o charakterze składkowym |
Systemy o charakterze nieskładkowym |
Kryterium: Zakres |
Systemy powszechne |
Systemy ogólne |
Systemy specjalne |
Kryterium: Poziom ochrony |
Systemy podstawowe |
Systemy dodatkowe |
1.2. KLASYFIKACJA DANYCH ILOŚCIOWYCH
Pełne szczegółowe klasyfikacje, których należy używać w celu przekazywania obowiązkowych danych do Eurostatu, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Te szczegółowe klasyfikacje zostały zgrupowane w niżej zamieszczonej klasyfikacji pierwszego poziomu.
1.2.1. Przychody
System podstawowy ESSPROS klasyfikuje przychody systemów ochrony socjalnej według rodzaju i pochodzenia. Rodzaj wskazuje naturę lub powód dokonania danej płatności: składki na ubezpieczenia społeczne, płatności sektora publicznego, transfery z innych systemów i inne przychody.
1.2.1.1. Przychody według rodzaju
Przychody ogółem |
Składki na ubezpieczenia społeczne |
Składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzane przez pracodawców |
Składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez ubezpieczonych |
Płatności sektora publicznego |
Podatki przeznaczone na określone cele |
Ogólne przychody |
Transfery z innych systemów |
Składki na ubezpieczenia społeczne przekazane z innych systemów |
Inne transfery z innych systemów krajowych |
Inne przychody |
Dochód z tytułu własności |
Inne przychody |
1.2.1.2. Przychody według pochodzenia
Pochodzenie określa sektor instytucjonalny, z którego otrzymana została płatność.
Klasyfikacje sektorów instytucjonalnych, z których pochodzą przychody systemów ochrony socjalnej, są takie same, jak te używane w rachunkowości krajowej (ESA 95).
Przedsiębiorstwa |
Centralne organy rządowe |
Organy władzy krajów związkowych i lokalne organy władzy |
Fundusze zabezpieczeń społecznych |
Gospodarstwa domowe |
Instytucje nie nastawione na przynoszenie dochodu obsługujące gospodarstwa domowe |
Reszta świata |
1.2.2. Wydatki
Wydatki systemów opieki socjalnej są sklasyfikowane według rodzaju i wskazują na naturę lub powód dokonania danego wydatku: świadczenia z tytułu ochrony socjalnej, koszty administracyjne, transfery do innych systemów i inne wydatki.
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej dzielą się na świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności. Klasyfikacja świadczeń z tytułu ochrony socjalnej dostarcza dalszych szczegółów w zależności od tego, czy świadczenie ma charakter pieniężny (płatności okresowe lub zryczałtowane) czy rzeczowy. Ponadto stosuje się bardziej szczegółową klasyfikację, w której pozycje są istotne jedynie dla jednej lub niewielkiej ilości funkcji wymienionych w sekcji 1.2.3. Klasyfikacja ta znajduje się w podręczniku ESSPROS.
Wydatki ogółem |
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej |
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej nieuzależnione od stanu zamożności |
Świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności |
Okresowe świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności |
Zryczałtowane świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności |
Świadczenia rzeczowe nieuzależnione od stanu zamożności |
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej uzależnione od stanu zamożności |
Świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności |
Okresowe świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności |
Zryczałtowane świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności |
Świadczenia rzeczowe uzależnione od stanu zamożności |
Koszty administracyjne |
Transfery do innych systemów |
Składki na ubezpieczenia społeczne przekazane do innych systemów |
Inne transfery do innych systemów krajowych |
Inne wydatki |
1.2.3. Świadczenia według funkcji
Klasyfikacja według funkcji jest następująca: |
Choroba/opieka zdrowotna |
Niepełnosprawność |
Podeszły wiek |
Renty rodzinne |
Rodzina/dzieci |
Bezrobocie |
Mieszkalnictwo |
Wykluczenie społeczne (niesklasyfikowane gdzie indziej) |
2. SZCZEGÓŁOWA KLASYFIKACJA BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ
2.1. DANE
Łączna liczba beneficjentów świadczeń bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z niepełnosprawnością) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy (nieuzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy (uzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcje związane z podeszłym wiekiem i rentami rodzinnymi) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z podeszłym wiekiem) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów emerytur bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów emerytur (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów emerytur (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z rentami rodzinnymi) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów rent rodzinnych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów rent rodzinnych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z bezrobociem) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy (nieuzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy (uzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia |
2.2. DODATKOWE INFORMACJE
Ustawowy lub standardowy wiek emerytalny według płci i systemu |
Data/metoda referencyjna stosowana do obliczeń według systemu |
ZAŁĄCZNIK 3
AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA
AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA
1.1. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH ILOŚCIOWYCH POPRZEZ GRUPOWANIE
SYSTEMÓW
1.1.1. Grupowanie systemów według kryteriów
Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych poprzez zgrupowanie systemów zgodnie z klasyfikacją systemów ESSPROS określoną w kryteriach w sekcji 1.1 załącznika 1 ("Grupowanie systemów").
1.1.2. Dane według systemów
Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych według systemów lub grup systemów dla krajów, które nie udzieliły wyraźnej zgody na pełne rozpowszechnienie ze względu na poufność. Grupy systemów będą musiały być zgodne z zasadami rozpowszechniania określonymi przez każde zainteresowane państwo członkowskie.
1.2. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH JAKOŚCIOWYCH WEDŁUG SYSTEMÓW I SZCZEGÓŁOWYCH ŚWIADCZEŃ
Eurostat będzie uprawniony przy odpowiednim wsparciu do opublikowania jakościowych informacji według systemu i szczegółowych świadczeń.
2. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ
2.1. ZGRUPOWANIE KATEGORII ZGODNIE Z KLASYFIKACJĄ ESSPROS BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ
Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych dotyczących siedmiu kategorii świadczeń oraz grup kategorii zgodnych z klasyfikacją beneficjentów świadczeń ESSPROS zawartą w sekcji 2 załącznika 2 (Szczegółowa klasyfikacja beneficjentów świadczeń).
Określona grupa użytkowników będzie również uprawniona do opublikowania danych dotyczących podziału beneficjentów otrzymujących świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności zgodnie z klasyfikacją beneficjentów świadczeń ESSPROS zawartą w sekcji 2 załącznika 2 (Szczegółowa klasyfikacja beneficjentów świadczeń).
2.2. DANE WEDŁUG SYSTEMÓW
Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych według systemów lub grup systemów dla krajów, które nie udzieliły wyraźnej zgody na pełne rozpowszechnienie ze względu na poufność. Grupy systemów będą musiały być zgodne z zasadami rozpowszechniania określonymi przez każde zainteresowane państwo członkowskie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.