Rozporządzenie 10/2008 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do definicji, szczegółowych klasyfikacji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS oraz modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.5.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 stycznia 2008 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 10/2008
z dnia 8 stycznia 2008 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do definicji, szczegółowych klasyfikacji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS oraz modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS)(1), w szczególności jego art. 7 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 458/2007 ustanowiło ramy metodologiczne służące do tworzenia porównywalnych statystyk na potrzeby Wspólnoty oraz terminy przekazywania i rozpowszechniania statystyk zebranych zgodnie z ESSPROS.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące dokładnej klasyfikacji gromadzonych danych, wykorzystywanych definicji i uaktualniania zasad rozpowszechniania dla systemu podstawowego ESSPROS.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Środki wykonawcze wymagane w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 w odniesieniu do systemu podstawowego ESSPROS (dla informacji ilościowych oraz informacji jakościowych pogrupowanych według systemów i szczegółowych świadczeń) oraz w odniesieniu do modułu dotyczącego osób pobierających renty i emerytury ustanawia się w załącznikach 1 do 3.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 stycznia 2008 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 113 z 30.4.2007, str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

DEFINICJE

1. DEFINICJE SYSTEMU PODSTAWOWEGO ESSPROS

1.1. KLASYFIKACJA SYSTEMÓW: KRYTERIA KLASYFIKACJI SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ

1.1.1. Podejmowanie decyzji

Podejmowanie decyzji odnosi się do podmiotu, który podejmuje najważniejsze decyzje, dotyczące: poziomu świadczeń, warunków, na jakich są one wypłacane, oraz sposobu, w jaki system jest finansowany. Systemy mogą być kontrolowane przez organy rządowe lub przez organy inne niż rządowe.

1.1.2. Egzekwowanie prawa

Egzekwowanie prawa odnosi się do przepisów określonych w ustawodawstwie, dotyczących członkostwa osób objętych ochroną. Przynależność do systemu ochrony socjalnej może być obowiązkowa lub nieobowiązkowa.

1.1.3. Określanie uprawnień

Określanie uprawnień odnosi się do podstawy, na jakiej osoba objęta ochroną jest uprawniona do pobierania świadczeń: uprawnienia te mogą być uzależnione od płacenia składek lub nie.

1.1.4. Zakres systemu

Zakres systemu odnosi się do części społeczeństwa, która jest objęta ochroną (całe społeczeństwo, wszyscy lub większość pracowników lub pewne części społeczeństwa).

1.1.5. Poziom ochrony

Poziom ochrony odnosi się do tego, czy systemy ochrony socjalnej zapewniają podstawowy, czy też dodatkowy poziom ochrony.

1.2. PRZYCHODY SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ

1.2.1. "Składki na ubezpieczenia społeczne" są kosztami poniesionymi przez pracodawców w imieniu swoich pracowników lub przez osoby objęte ochroną w celu uzyskania uprawnień do świadczeń socjalnych.

1.2.2. "Płatności sektora publicznego" oznaczają koszty dla sektora publicznego związane z funkcjonowaniem publicznych systemów ochrony socjalnej o charakterze nieskładkowym oraz ze wsparciem finansowym dla innych krajowych systemów ochrony socjalnej.

1.2.3. "Transfery z innych systemów" oznaczają niewzajemne płatności otrzymane z innych systemów ochrony socjalnej. Obejmują one składki na ubezpieczenia społeczne przekazane z innych systemów.

1.2.4. "Inne przychody" oznaczają różne przychody bieżące systemów ochrony socjalnej.

1.3. WYDATKI SYSTEMÓW OCHRONY SOCJALNEJ

1.3.1. Funkcje

Funkcja udzielania świadczeń z tytułu ochrony socjalnej jest podstawowym celem systemów ochrony socjalnej niezależnie od ram ustawodawczych lub instytucjonalnych.

1.3.1.1. Choroba/opieka zdrowotna

Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne w związku z chorobą fizyczną lub umysłową, z wyłączeniem niepełnosprawności. Opieka zdrowotna mająca na celu utrzymanie, przywrócenie lub poprawę zdrowia osób objętych ochroną niezależnie od przyczyny problemu zdrowotnego.

1.3.1.2. Niepełnosprawność

Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z fizyczną lub umysłową niezdolnością osób niepełnosprawnych do uczestniczenia w życiu gospodarczym i społecznym.

1.3.1.3. Wiek podeszły

Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z podeszłym wiekiem.

1.3.1.4. Renty rodzinne

Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe związane ze zgonem członka rodziny.

1.3.1.5. Rodzina/dzieci

Wsparcie pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) związane z kosztami ciąży, urodzenia dziecka i adopcji oraz wychowaniem dzieci i opieką nad innymi członkami rodziny.

1.3.1.6. Bezrobocie

Utrzymanie dochodu oraz wsparcie pieniężne lub rzeczowe związane z bezrobociem.

1.3.1.7. Mieszkalnictwo

Wsparcie związane z kosztami mieszkania.

1.3.1.8. Wykluczenie społeczne (niesklasyfikowane gdzie indziej)

Świadczenia pieniężne lub rzeczowe (z wyłączeniem opieki zdrowotnej) specjalnie przeznaczone do walki z wykluczeniem społecznym, tam, gdzie nie są one objęte jedną z pozostałych funkcji.

1.3.2. Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej

1.3.2.1. Świadczenia pieniężne oznaczają świadczenia wypłacane w gotówce, które nie wymagają okazania przez beneficjenta dowodu rzeczywistych wydatków.

1.3.2.2. Świadczenia rzeczowe oznaczają świadczenia przyznawane w formie towarów i usług. Mogą one być przyznawane w formie zwrotu poniesionych kosztów lub bezpośrednio.

1.3.2.3. Świadczenia socjalne uzależnione od stanu zamożności oznaczają świadczenia socjalne, które są w wyraźny sposób uzależnione od dochodów beneficjenta i/lub jego mienia, które nie mogą przekraczać pewnego ustalonego progu.

1.3.3. "Koszty administracyjne" oznaczają koszty, jakimi jest obciążany system ochrony socjalnej, związane z jego zarządzaniem i administracją.

1.3.4. "Transfery do innych systemów" oznaczają niewzajemne płatności wykonane na rzecz innych systemów ochrony socjalnej. Obejmują one składki na ubezpieczenia społeczne przekazane do innych systemów.

1.3.5. "Inne wydatki" oznaczają różne wydatki poniesione przez systemy ochrony socjalnej (opłacenie dochodu z tytułu własności i inne wydatki).

2. DEFINICJE DLA MODUŁU DOTYCZĄCEGO OSÓB POBIERAJĄCYCH RENTY I EMERYTURY

2.1. OSOBY POBIERAJĄCE RENTY LUB EMERYTURY

Liczba beneficjentów na każdym poziomie może zostać zdefiniowana jako liczba osób otrzymujących przynajmniej jedno świadczenie spośród siedmiu kategorii ESSPROS:

- renty z tytułu niepełnosprawności,

- wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy,

- emerytury,

- świadczenia przedemerytalne,

- świadczenia częściowe,

- renty rodzinne, oraz

- wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy.

Osoby otrzymujące więcej niż jedno świadczenie liczone są tylko raz (liczba beneficjentów bez podwójnego liczenia).

2.1.1. "Renty z tytułu niepełnosprawności" oznaczają okresowe płatności przeznaczone do utrzymywania lub wspierania dochodu osoby poniżej ustawowego/standardowego wieku emerytalnego określonego w systemie referencyjnym, i która jest dotknięta niepełnosprawnością ograniczającą jej zdolność do pracy lub zarabiania ponad minimalny poziom ustalony ustawowo.

2.1.2. "Wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy" oznaczają okresowe płatności na rzecz starszych pracowników, którzy odchodzą z pracy przed osiągnięciem ustawowego/standardowego wieku emerytalnego określonego w systemie referencyjnym w wyniku ograniczonej zdolności do pracy.

2.1.3. "Emerytury" oznaczają okresowe płatności mające na celu i) utrzymanie dochodu beneficjenta po odejściu z pracy zarobkowej w wieku ustawowym/standardowym lub ii) wsparcie dochodu osób w starszym wieku (z wyłączeniem wsparcia ograniczonego w czasie).

2.1.4. "Świadczenia przedemerytalne" oznaczają okresowe płatności mające na celu utrzymanie dochodu beneficjenta, który odchodzi z pracy przed osiągnięciem wieku ustawowego/standardowego określonego w odpowiednim systemie.

2.1.5. "Świadczenia częściowe" oznaczają okresowe płatności części lub całości emerytury na rzecz starszych pracowników, którzy kontynuują pracę, ale zmniejszają jej wymiar, lub których dochód z działalności zawodowej znajduje się poniżej ustalonego poziomu.

2.1.6. "Renty rodzinne" oznaczają okresowe płatności na rzecz osób, których uprawnienia wynikają z ich pokrewieństwa ze zmarłą osobą objętą ochroną przez dany system (wdowy, wdowcy, sieroty itp.).

2.1.7. "Wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy" oznaczają okresowe płatności na rzecz starszych pracowników, którzy opuszczają pracę przed osiągnięciem ustawowego/standardowego wieku emerytalnego ze względu na bezrobocie lub redukcję miejsc pracy spowodowaną decyzjami gospodarczymi, takimi jak restrukturyzacja sektora przemysłowego lub przedsiębiorstwa.

2.2. USTAWOWY/STANDARDOWY WIEK EMERYTALNY DLA ŚWIADCZEŃ EMERYTALNYCH

Ustawowy wiek emerytalny dla świadczeń emerytalnych oznacza wiek, począwszy od którego wypłacane są świadczenia emerytalne, jeżeli są one przewidziane w odpowiedniej ustawie lub umowie. Wiek ten może być różny w różnych państwach członkowskich i ich częściach, w zależności od branży, zawodu, płci itd. Tam, gdzie nie istnieje ustawowy wiek emerytalny, należy zastosować standardowy wiek emerytalny, czyli wiek stosowany przez system ochrony socjalnej, który wypłaca emeryturę beneficjentowi.

3. PODRĘCZNIK REFERENCYJNY

Szczegółowe definicje, których należy używać w celu stosowania niniejszego rozporządzenia, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi.

ZAŁĄCZNIK  2

SZCZEGÓŁOWE KLASYFIKACJE

1. KLASYFIKACJA SYSTEMÓW I DANYCH ILOŚCIOWYCH (W TYM PRZYCHODÓW, WYDATKÓW I ŚWIADCZEŃ WEDŁUG FUNKCJI) OBJĘTYCH SYSTEMEM PODSTAWOWYM ESSPROS

1.1. KLASYFIKACJA SYSTEMÓW (Informacje jakościowe)

Kryterium: Podejmowanie decyzji
Systemy kontrolowane przez organy rządowe
Systemy kontrolowane przez organy inne niż rządowe
Kryterium: Egzekwowanie prawa
Systemy obowiązkowe
Systemy nieobowiązkowe
Kryterium: Określanie uprawnień
Systemy o charakterze składkowym
Systemy o charakterze nieskładkowym
Kryterium: Zakres
Systemy powszechne
Systemy ogólne
Systemy specjalne
Kryterium: Poziom ochrony
Systemy podstawowe
Systemy dodatkowe

1.2. KLASYFIKACJA DANYCH ILOŚCIOWYCH

Pełne szczegółowe klasyfikacje, których należy używać w celu przekazywania obowiązkowych danych do Eurostatu, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi. Te szczegółowe klasyfikacje zostały zgrupowane w niżej zamieszczonej klasyfikacji pierwszego poziomu.

1.2.1. Przychody

System podstawowy ESSPROS klasyfikuje przychody systemów ochrony socjalnej według rodzaju i pochodzenia. Rodzaj wskazuje naturę lub powód dokonania danej płatności: składki na ubezpieczenia społeczne, płatności sektora publicznego, transfery z innych systemów i inne przychody.

1.2.1.1. Przychody według rodzaju

Przychody ogółem
Składki na ubezpieczenia społeczne
Składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzane przez pracodawców
Składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez ubezpieczonych
Płatności sektora publicznego
Podatki przeznaczone na określone cele
Ogólne przychody
Transfery z innych systemów
Składki na ubezpieczenia społeczne przekazane z innych systemów
Inne transfery z innych systemów krajowych
Inne przychody
Dochód z tytułu własności
Inne przychody

1.2.1.2. Przychody według pochodzenia

Pochodzenie określa sektor instytucjonalny, z którego otrzymana została płatność.

Klasyfikacje sektorów instytucjonalnych, z których pochodzą przychody systemów ochrony socjalnej, są takie same, jak te używane w rachunkowości krajowej (ESA 95).

Przedsiębiorstwa
Centralne organy rządowe
Organy władzy krajów związkowych i lokalne organy władzy
Fundusze zabezpieczeń społecznych
Gospodarstwa domowe
Instytucje nie nastawione na przynoszenie dochodu obsługujące gospodarstwa domowe
Reszta świata

1.2.2. Wydatki

Wydatki systemów opieki socjalnej są sklasyfikowane według rodzaju i wskazują na naturę lub powód dokonania danego wydatku: świadczenia z tytułu ochrony socjalnej, koszty administracyjne, transfery do innych systemów i inne wydatki.

Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej dzielą się na świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności. Klasyfikacja świadczeń z tytułu ochrony socjalnej dostarcza dalszych szczegółów w zależności od tego, czy świadczenie ma charakter pieniężny (płatności okresowe lub zryczałtowane) czy rzeczowy. Ponadto stosuje się bardziej szczegółową klasyfikację, w której pozycje są istotne jedynie dla jednej lub niewielkiej ilości funkcji wymienionych w sekcji 1.2.3. Klasyfikacja ta znajduje się w podręczniku ESSPROS.

Wydatki ogółem
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej nieuzależnione od stanu zamożności
Świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności
Okresowe świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności
Zryczałtowane świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności
Świadczenia rzeczowe nieuzależnione od stanu zamożności
Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej uzależnione od stanu zamożności
Świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności
Okresowe świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności
Zryczałtowane świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności
Świadczenia rzeczowe uzależnione od stanu zamożności
Koszty administracyjne
Transfery do innych systemów
Składki na ubezpieczenia społeczne przekazane do innych systemów
Inne transfery do innych systemów krajowych
Inne wydatki

1.2.3. Świadczenia według funkcji

Klasyfikacja według funkcji jest następująca:
Choroba/opieka zdrowotna
Niepełnosprawność
Podeszły wiek
Renty rodzinne
Rodzina/dzieci
Bezrobocie
Mieszkalnictwo
Wykluczenie społeczne (niesklasyfikowane gdzie indziej)

2. SZCZEGÓŁOWA KLASYFIKACJA BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ

2.1. DANE

Łączna liczba beneficjentów świadczeń bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z niepełnosprawnością) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy (nieuzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów rent z tytułu niepełnosprawności (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury z powodu ograniczonej zdolności do pracy (uzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcje związane z podeszłym wiekiem i rentami rodzinnymi) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z podeszłym wiekiem) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów emerytur bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów emerytur (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów emerytur (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń przedemerytalnych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń częściowych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z rentami rodzinnymi) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów rent rodzinnych (nieuzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów rent rodzinnych (uzależnionych od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów świadczeń (funkcja związana z bezrobociem) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy (nieuzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia
Łączna liczba beneficjentów otrzymujących wcześniejsze emerytury przyznawane z powodu sytuacji panującej na rynku pracy (uzależnione od stanu zamożności) bez podwójnego liczenia

2.2. DODATKOWE INFORMACJE

Ustawowy lub standardowy wiek emerytalny według płci i systemu
Data/metoda referencyjna stosowana do obliczeń według systemu

ZAŁĄCZNIK  3

AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA

1. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DLA SYSTEMU PODSTAWOWEGO ESSPROS

1.1. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH ILOŚCIOWYCH POPRZEZ GRUPOWANIE

SYSTEMÓW

1.1.1. Grupowanie systemów według kryteriów

Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych poprzez zgrupowanie systemów zgodnie z klasyfikacją systemów ESSPROS określoną w kryteriach w sekcji 1.1 załącznika 1 ("Grupowanie systemów").

1.1.2. Dane według systemów

Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych według systemów lub grup systemów dla krajów, które nie udzieliły wyraźnej zgody na pełne rozpowszechnienie ze względu na poufność. Grupy systemów będą musiały być zgodne z zasadami rozpowszechniania określonymi przez każde zainteresowane państwo członkowskie.

1.2. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH JAKOŚCIOWYCH WEDŁUG SYSTEMÓW I SZCZEGÓŁOWYCH ŚWIADCZEŃ

Eurostat będzie uprawniony przy odpowiednim wsparciu do opublikowania jakościowych informacji według systemu i szczegółowych świadczeń.

2. AKTUALIZACJA ZASAD ROZPOWSZECHNIANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ

2.1. ZGRUPOWANIE KATEGORII ZGODNIE Z KLASYFIKACJĄ ESSPROS BENEFICJENTÓW ŚWIADCZEŃ

Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych dotyczących siedmiu kategorii świadczeń oraz grup kategorii zgodnych z klasyfikacją beneficjentów świadczeń ESSPROS zawartą w sekcji 2 załącznika 2 (Szczegółowa klasyfikacja beneficjentów świadczeń).

Określona grupa użytkowników będzie również uprawniona do opublikowania danych dotyczących podziału beneficjentów otrzymujących świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności zgodnie z klasyfikacją beneficjentów świadczeń ESSPROS zawartą w sekcji 2 załącznika 2 (Szczegółowa klasyfikacja beneficjentów świadczeń).

2.2. DANE WEDŁUG SYSTEMÓW

Określona grupa użytkowników będzie uprawniona do opublikowania danych według systemów lub grup systemów dla krajów, które nie udzieliły wyraźnej zgody na pełne rozpowszechnienie ze względu na poufność. Grupy systemów będą musiały być zgodne z zasadami rozpowszechniania określonymi przez każde zainteresowane państwo członkowskie.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.