Rozporządzenie 198/2006 wykonujące rozporządzenia Rady (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.32.15

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 listopada 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 198/2006
z dnia 3 lutego 2006 r.
wykonujące rozporządzenia Rady (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 2, art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 ustanawia jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.

(2) W celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 należy przyjąć środki dotyczące wymagań w zakresie wyboru próby i dokładności oraz liczebności próby potrzebnej do spełnienia tych wymagań, a także szczegółowe kategorie NACE oraz kategorie wielkości, według których można sklasyfikować wyniki.

(3) Komisja powinna określić szczegółowe dane, które mają być gromadzone, dotyczące przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia oraz różnych form kształcenia zawodowego.

(4) Należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące wymagań w zakresie jakości danych gromadzonych i przekazywanych do statystyk Wspólnoty odnoszących się do kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach, struktury sprawozdań dotyczących jakości oraz wszelkich środków niezbędnych do oceny lub poprawy jakości danych.

(5) Należy ustalić pierwszy rok odniesienia, za który dane będą gromadzone.

(6) Należy również przyjąć przepisy dotyczące właściwego formatu technicznego i standardu wymiany danych przekazywanych elektronicznie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie określa środki mające na celu wdrożenie rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.

Artykuł  2

Pierwszym rokiem odniesienia, dla którego należy zgromadzić dane, jest rok kalendarzowy 2005.

Artykuł  3

Szczegółowe zmienne, które mają zostać przekazane Komisji (Eurostatowi) określono w załączniku I.

Artykuł  4

Wymaganie dotyczące wyboru próby i dokładności, liczebności próby niezbędnej do spełnienia tych wymagań oraz szczegółowe specyfikacje dotyczące kategorii NACE i kategorii wielkości, według których można sklasyfikować wyniki, określono w załączniku II.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za sprawdzanie danych, poprawianie błędów, imputację i ustalanie wag.

Imputacja i ustalanie wag zmiennych powinny odbywać się według zasad określonych w załączniku III. Odstępstwo od tych zasad uzasadnia się w sposób wyczerpujący w sprawozdaniu dotyczącym jakości.

Artykuł  6

Dane są przekazywane Komisji (Eurostatowi) w sposób i w formacie określonym w załączniku IV.

Artykuł  7

Każde Państwo Członkowskie dokonuje oceny jakości swoich danych, które mają zostać przekazane w formie sprawozdania dotyczącego jakości. Sprawozdanie takie należy sporządzić i przedstawić Komisji (Eurostatowi) w formacie określonym załączniku V.

Artykuł  8

W celu osiągnięcia wysokiego poziomu harmonizacji wyników badania w krajach, Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi przedstawi, w formie "podręcznika Unii Europejskiej", metodologiczne i praktyczne zalecenia i wskazówki dotyczące realizacji badania.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  2 Zmienne

Uwagi do tabeli:

Wartości "podstawowa" i "kluczowa" w kolumnie "grupa zmiennych" zostały objaśnione w załączniku III. Wartość "ID" oznacza, że zmienna jest "zmienną identyfikacyjną" (obowiązkową). W kolumnie "typ zmiennej" wartość "QL" odnosi się do "zmiennej jakościowej" typu Tak/Nie, "QM" - do "zmiennej jakościowej" o wielu kategoriach zgodnie z opisem w tabeli, a "QT" - do "zmiennej ilościowej". USZ oznacza ustawiczne szkolenie zawodowe. PSZ oznacza początkowe szkolenie zawodowe. NACE odnosi się do klasyfikacji działalności gospodarczej według NACE Rev 2.

1. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka próby

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
COUNTRYIDKod kraju
ENTERPRIDID przedsiębiorstwa
REFYEARIDRok odniesienia
WEIGHTIDWspółczynnik wagi. Do dwóch miejsc po przecinku - stosować "." jako separator dziesiętny
NACE_SPIDPlan doboru próby - kategoria działalności gospodarczej
SIZE_SPIDPlan doboru próby - liczebność grupy
NSTRA_SPIDPlan doboru próby - liczba przedsiębiorstw w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP, czyli populacja
N_SPIDPlan doboru próby - liczba przedsiębiorstw objętych próbą w operacie losowania w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP
SUB_SPIDWspółczynnik podpróby, wskazuje, czy przedsiębiorstwo należy do podpróby
N_RESPSTIDLiczba przedsiębiorstw respondentów w warstwach wyznaczonych zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP
N_EMPREGIDLiczba osób zatrudnionych według rejestru
RESPONSEIDWskaźnik odpowiedzi (typ jednostki badania)
PROCIDTryb gromadzenia danych
IDLANGUAIDJęzyk gromadzenia danych
IDREGIONIDIdentyfikator regionu NUTS - poziom 1
EXTRA1IDZmienna dodatkowa 1 (zob. załącznik III)
EXTRA2IDZmienna dodatkowa 2 (zob. załącznik III)
EXTRA3IDZmienna dodatkowa 3 (zob. załącznik III)

2. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Dane podstawowe

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
A1PodstawowaQMWłaściwy kod NACE
A2totPodstawowaQTCałkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A2 mQTCałkowita liczba mężczyzn zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A2fQTCałkowita liczba kobiet zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A4KluczowaQTŁączna liczba przepracowanych godzin w roku odniesienia przez osoby zatrudnione
A5KluczowaQTŁączne koszty pracy (bezpośrednie + pośrednie) wszystkich osób zatrudnionych w roku odniesienia

3. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Strategie USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
A8QLOsoba lub jednostka w przedsiębiorstwie odpowiedzialna za organizację USZ
A9QMOcena przyszłych umiejętności potrzebnych w przedsiębiorstwie
Tak, ale nieregularnie (głównie w związku ze zmianami personalnymi)
Tak, jest ona częścią ogólnego procesu planowania w przedsiębiorstwie
Nie
A10QMOdpowiedź na przyszłe potrzeby poprzez
Ustawiczne szkolenie zawodowe obecnego personelu
Rekrutację nowego personelu z odpowiednimi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Rekrutację nowego personelu połączoną z określonymi szkoleniami
Wewnętrzną reorganizację w celu lepszego wykorzystania istniejących umiejętności i kompetencji
A12QMUmiejętności i kompetencje ważne w najbliższych kilku latach (3 najważniejsze)
Ogólne umiejętności informatyczne
Specjalistyczne umiejętności informatyczne
Umiejętności zarządzania
Umiejętności pracy w grupie
Umiejętności obsługi klienta
Umiejętności rozwiązywania problemów
Umiejętności w zakresie administracji biurowej
Umiejętności w zakresie języków obcych
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej
Umiejętności liczenia, czytania i pisania
Żadne z powyższych
Nie wiem
A13QLPlanowanie USZ w przedsiębiorstwie oznacza sporządzenie pisemnego planu lub programu szkolenia
A14QLRoczny budżet szkoleniowy uwzględniający USZ
A15QLKrajowe, sektorowe lub inne porozumienia pomiędzy partnerami społecznymi, które obejmują USZ
A16aQLPrzedstawiciele/komitety personelu zaangażowani w proces zarządzania USZ
A16bQMAspekty, którymi zajmują się przedstawiciele/komitety personelu
Określanie celów szkolenia
Ustalanie kryteriów wyboru uczestników lub określonych grup docelowych
Forma/typ szkolenia (np. kursy wewnętrzne/zewnętrzne; inne formy, takie jak szkolenia w miejscu pracy)
Zakres szkolenia
Budżet szkolenia
Wybór zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia
Ocena wyników szkoleń

4. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
B1aPodstawowaQLPrzeprowadzenie wewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia
B1bPodstawowaQLPrzeprowadzenie zewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia
B2aPodstawowaQLPrzeprowadzenie szkoleń w miejscu pracy w roku odniesienia
QMUczestnictwo w szkoleniach w miejscu pracy
Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych
Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych
Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych
B2bPodstawowaQLRotacja na stanowiskach pracy, wymiany, delegowania lub wizyty studyjne w roku odniesienia
QMUczestnictwo w rotacji na stanowiskach pracy, wymianach, delegowaniu lub wizytach studyjnych
Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych
Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych
Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych
B2cPodstawowaQLUczestnictwo w konferencjach/warsztatach w roku odniesienia
QMUczestnictwo w konferencjach/warsztatach
Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych
Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych
Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych
B2dPodstawowaQLUczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych w roku odniesienia
QMUczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych
Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych
Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych
Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych
B2ePodstawowaQLPlanowane szkolenia poprzez samodzielną naukę/e-learning w roku odniesienia
QMUczestnictwo w samodzielnej nauce/e-learningu
Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych
Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych
Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych
B3QLPrzeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia
B4QLPrzeprowadzenie innych form USZ w roku przed rokiem odniesienia
B5aQLWystępowanie wpłat na USZ w roku odniesienia
QTKwoty wpłat na USZ (w euro)
B5bQLWystępowanie wpływów z USZ w roku odniesienia
QTKwota wpływów z USZ (w euro)
B6QMŚrodki, z których korzysta przedsiębiorstwo
Zachęty podatkowe (odliczenia podatkowe, zwolnienia podatkowe, kredyty podatkowe, ulgi podatkowe, odroczenie zapłaty podatku)
Wpływy z funduszy szkoleniowych (krajowych, regionalnych, sektorowych)
Dotacje unijne (np. z Europejskiego Funduszu Społecznego)
Dotacje rządowe
Inne źródła
Żadne z powyższych

Sekcje 5 i 6 skierowane są do przedsiębiorstw prowadzących kursy CVT w roku odniesienia [(B1a lub B1b) = tak]. Sekcja 7 skierowana jest do wszystkich przedsiębiorstw zapewniających szkolenia w roku odniesienia, tj.:

- przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ w 2015 r. [(B1a lub B1b) = tak], lub

- przedsiębiorstw zapewniających inne formy USZ w 2015 r. [(B2a lub B2b lub B2c lub B2d lub B2e) = tak]. Sekcja 8 skierowana jest wyłącznie do przedsiębiorstw niezapewniających szkoleń.

5. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Uczestnicy, podmioty i organizatorzy USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
C1totKluczowaQTŁączna liczba uczestników wszystkich kursów USZ
C2 mQTLiczba uczestników kursów USZ - mężczyźni
C2fQTLiczba uczestników kursów USZ - kobiety
C3totKluczowaQTPłatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wszystkie kursy USZ
C3iQTPłatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wewnętrzne kursy USZ
C3eQTPłatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na zewnętrzne kursy USZ
C4QTOdsetek godzin szkoleniowych przeznaczonych na obowiązkowe kursy BHP
C5QMTematy szkoleń (3 najważniejsze)
Ogólne umiejętności informatyczne
Specjalistyczne umiejętności informatyczne
Umiejętności zarządzania
Umiejętności pracy w grupie
Umiejętności obsługi klienta
Umiejętności rozwiązywania problemów
Umiejętności w zakresie administracji biurowej
Umiejętności w zakresie języków obcych
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej
Umiejętności liczenia, czytania i pisania
Żadne z powyższych
C6QMPodmioty prowadzące szkolenia (zewnętrzne kursy USZ) (3 najważniejsze)
Szkoły, uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego
Publiczne instytucje szkoleniowe (finansowane lub prowadzone przez rząd; np. ośrodki kształcenia dla dorosłych)
Prywatne podmioty prowadzące szkolenia
Prywatne przedsiębiorstwa, których główną działalnością nie jest prowadzenie szkoleń
Stowarzyszenia pracodawców, izby handlowe, organy sektorowe
Związki zawodowe
Inne podmioty prowadzące szkolenia

6. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Koszty USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
C7aQLWystępowanie opłat lub płatności za kursy
QTKoszty kursów USZ - opłaty i płatności za kursy dla pracowników (w euro)
C7bQLWystępowanie zwrotu kosztów podróży i wypłaty diet
QTKoszty kursów USZ - koszty podróży i diety (w euro)
C7cQLWystępowanie kosztów pracy szkoleniowców wewnętrznych
QTKoszty kursów USZ - koszty pracy szkoleniowców wewnętrznych (w euro)
C7dQLWystępowanie kosztów ośrodka szkoleniowego, pomieszczeń lub materiałów dydaktycznych.
QTKoszty kursów USZ - ośrodki szkoleniowe, pomieszczenia i materiały dydaktyczne do kursów USZ (w euro)
C7subQLWystępowanie tylko "sumy cząstkowej kosztów USZ" (brak podkategorii)
KluczowaQTSuma cząstkowa kosztów USZ (w euro)
PACKluczowaQTKoszty nieobecności pracowników - do obliczenia (PAC = C3tot × A5/A4 w euro)
C7totKluczowaQTŁączne koszty USZ - do obliczenia (C7tot = C7sub + B5a - B5b w euro)

7. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ lub inne formy USZ: Jakość, rezultaty i trudności związane z USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
D2aQMOcena rezultatów działań USZ
Tak, dla wszystkich działań
Tak, dla niektórych działań
Nie, wystarczy dowód udziału
D2bQMMetody oceny
Certyfikacja po sprawdzianie pisemnym lub praktycznym
Badanie zadowolenia uczestników
Ocena zachowania lub wyników uczestników w odniesieniu do celów szkoleniowych
Ocena/pomiar wpływu szkolenia na wydajność danych działów lub całego przedsiębiorstwa
Inne
D3QMCzynniki ograniczające prowadzenie USZ w roku odniesienia
Brak czynników ograniczających: poziom zrealizowanego szkolenia odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa
Rekrutacja osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku
Wysoki koszt kursów USZ
Większy nacisk na prowadzenie PSZ niż na USZ
Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach
Ograniczony czas personelu na udział w USZ
Inne przyczyny

8. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia: Przyczyny nierealizowania działań z zakresu USZ

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
E1QMPrzyczyny niezrealizowania USZ w roku odniesienia
Obecne kwalifikacje, umiejętności i kompetencje odpowiadają obecnym potrzebom przedsiębiorstwa
Preferowano rekrutację osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku
Wysoki koszt kursów USZ
Większy nacisk na prowadzenie PSZ niż na USZ
Główne wysiłki skierowane na USZ podjęte w poprzednich latach
Brak czasu personelu na udział w USZ
Inne przyczyny

9. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Początkowe szkolenia zawodowe (PSZ)

Nazwa zmiennejGrupa zmiennychTyp zmiennejOpis zmiennej
F1PodstawowaQLUczestnicy PSZ zwykle zatrudnieni w przedsiębiorstwie
F2QMPrzyczyny prowadzenia PSZ (jeżeli F1 = tak)
Wykwalifikowanie przyszłych pracowników zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa
Wybranie najlepszych uczniów do przyszłej pracy po ukończeniu początkowego szkolenia zawodowego
Uniknięcie ewentualnego niedopasowania do potrzeb przedsiębiorstwa w przypadku rekrutacji zewnętrznej
Wykorzystanie możliwości produkcyjnych uczestników PSZ już podczas początkowego szkolenia zawodowego
Inne przyczyny

ZAŁĄCZNIK  II

  3 Próba

1. Jako główne źródło operatu losowania wykorzystuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 4 . Z operatu pobiera się reprezentatywną dla kraju próbę warstwową przedsiębiorstw.

2. Próba jest podzielona na warstwy według kategorii NACE Rev. 2 i kategorii wielkości zgodnie z następującymi minimalnymi specyfikacjami:

- 20 kategorii NACE Rev. 2 [B, C10-C12, C13-C15, C17-C18, C19-C23, C24-C25, C26-C28+C33, C29-C30, C16+C31-C32, D-E, F, G45, G46, G47, H, I, J, K64-K65, K66, L+M+N+R+S],

- 3 kategorie wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-49) (50-249) (250 i więcej) dla krajów o liczbie mieszkańców mniejszej niż 50 milionów,

- 6 kategorii wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-19) (20-49) (50-249) (250-499) (500-999) (1 000 i więcej) dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców większej niż 50 milionów.

3. Liczebność próby oblicza się tak, aby maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności wynosiła 0,2 dla szacowanych parametrów, czyli udziału "przedsiębiorstw zapewniających szkolenie" (po uwzględnieniu wskaźnika braku odpowiedzi w próbie) dla każdego z 60 powyżej określonych elementów warstwujących (120 elementów warstwujących dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców wynoszącej co najmniej 50 milionów).

4. Do określenia liczebności próby można zastosować następujący wzór:

gdzie:

rh = przewidywany wskaźnik odpowiedzi w warstwie, h

c = maksymalna długość połowy rozpiętości przedziału ufności

teh = przewidywany udział w warstwie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie, h

Nh = łączna liczba przedsiębiorstw (zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia) w warstwie, h

ZAŁĄCZNIK  III

  5 Reguły imputacji i ustalanie wag rekordów

Państwa członkowskie podejmują stosowne działania w celu ograniczenia braku odpowiedzi na niektóre pytania i całkowitego braku odpowiedzi. Przed dokonaniem imputacji kraje dołożą wszelkich starań, aby wykorzystać inne źródła danych.

Podstawowymi zmiennymi, dla których podanie wartości jest obowiązkowe i imputacja jest niedozwolona, są:

- A1, A2tot, B1a, B1b, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), F1.

Kluczowymi zmiennymi, w przypadku których należy starać się unikać brakujących wartości i dla których zaleca się dokonanie imputacji, są:

- A4, A5, C1tot, C3tot, C7sub(QT), PAC, C7tot.

Zaleca się dokonanie imputacji w przypadku braku odpowiedzi na niektóre pytania z zastosowaniem następujących ograniczeń ogólnych:

1. W przypadku, gdy rekord zawiera mniej niż 50 % przedstawionych zmiennych, wówczas w odniesieniu do tego rekordu przyjmuje się zwykle całkowity brak odpowiedzi.

2. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji, jeśli w przypadku ponad 50 % przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi brakuje danych dla ponad 25 % zmiennych ilościowych.

3. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 50 %.

4. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej jakościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 80 %.

Zmienne ilościowe i jakościowe określone są w załączniku I.

Zasady imputacji znajdują się w podręczniku, o którym mowa w art. 8.

Państwa członkowskie obliczają i przekazują wagę, która zostanie zastosowana w odniesieniu do każdego rekordu danych, wraz z wszelkimi zmiennymi pomocniczymi, które ewentualnie zostały użyte do obliczenia tej wagi. Zmienne pomocnicze należy zapisać jako zmienne EXTRA1, EXTRA2, EXTRA3 według potrzeb. Metodę zastosowaną do ustalania wag należy określić w sprawozdaniu dotyczącym jakości.

ZAŁĄCZNIK  IV

 Format plików z danymi i zasady przekazywania danych

Dane przekazywane są Komisji (Eurostatowi) w formie elektronicznej przy pomocy bezpiecznego oprogramowania aplikacyjnego do przekazywania danych (STADIUM/EDAMIS), które zostanie udostępnione przez Komisję (Eurostat).

Kraje przekazują dwa zbiory sprawdzonych danych do ESTAT:

a) zbiór wstępnie sprawdzonych danych przed imputacją;

b) w pełni sprawdzone dane po imputacji.

Oba zbiory danych zawierają zmienne określone w załączniku I.

Oba pliki należy przekazać w formacie pliku danych oddzielonych przecinkami (.csv). Pierwszy rekord w każdym pliku jest nagłówkiem zawierającym "nazwę zmiennej", zgodnie z załącznikiem I. Kolejne rekordy zawierają wartości zmiennej dla każdego przedsiębiorstwa udzielającego odpowiedzi.

ZAŁĄCZNIK  V

  6 Standardowe sprawozdanie dotyczące jakości

Państwa członkowskie składają standardowe sprawozdanie dotyczące jakości zgodnie ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego. Wraz ze standardowym sprawozdaniem dotyczącym jakości przedkłada się egzemplarz kwestionariusza narodowego.

Stosuje się następujące standardowe kryteria jakości:

1. ADEKWATNOŚĆ

Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników. Obejmuje to opis użytkowników i ich indywidualnych potrzeb, jak również ocenę tego, do jakiego stopnia te potrzeby zostały zaspokojone.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy związane z doborem próby

Obejmują one:

- opis projektu doboru próby oraz zrealizowanej próby,

- opis obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze, zastosowany estymator, np. estymator Horvitza i Thompsona, wariancja estymacji według warstw próby, oprogramowanie do estymacji wariancji. W szczególności należy podać opis zmiennych pomocniczych lub użytych informacji w celu ponownego obliczenia ostatecznych wag w Eurostacie, gdyż jest to potrzebne do estymacji wariancji,

- w przypadku analizy braku odpowiedzi - opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

- liczba przedsiębiorstw w operacie losowania;

- liczba przedsiębiorstw w próbie brutto i w próbie efektywnej.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

- współczynniki zmienności 7 dla następujących kluczowych statystyk:

- łączna liczba zatrudnionych osób, łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły USZ w jakiejkolwiek formie, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które zapewniły USZ w jakiejkolwiek formie, do łącznej liczby przedsiębiorstw,

- łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, do łącznej liczby przedsiębiorstw,

- łączna liczba osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ w jakiejkolwiek formie, łączna liczba uczestników kursów USZ, stosunek łącznej liczby uczestników kursów USZ do łącznej liczby zatrudnionych osób, stosunek łącznej liczby uczestników kursów USZ do łącznej liczby zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ,

- łączny koszt kursów USZ,

- łączna liczba przedsiębiorstw prowadzących PSZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły PSZ, do łącznej liczby przedsiębiorstw.

2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby

2.2.1. Błędy zakresu

Obejmują one:

- opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości; informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość jego aktualizowania,

- błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i subpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji),

- metody zastosowane do uzyskania tych informacji oraz uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

- liczba przedsiębiorstw,

- odsetek liczby przedsiębiorstw, w przypadku których zaobserwowane warstwy są zgodne z warstwami próby.

2.2.2. Błędy pomiaru

W stosownych przypadkach należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodu:

- formy kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne; strategie zadawania pytań),

- jednostka sprawozdawcza/respondent, biorąc pod uwagę zastosowany tryb gromadzenia danych (np. problemy i strategie znalezienia odpowiednich respondentów w przedsiębiorstwie, błędy przy wypełnianiu formularzy, wsparcie respondenta). Obejmuje to opis i ocenę działań podjętych w celu zagwarantowania wysokiej jakości informacji dotyczących "uczestników" oraz zapewnienia, że nie gromadzono "zdarzeń uczestników",

- istnienie i wykorzystanie odpowiedniego systemu informatycznego i akt administracyjnych w przedsiębiorstwie, np. zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym (okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),

- metody stosowane do zredukowania tego rodzaju błędów, problemów z kwestionariuszem jako całością lub z pojedynczymi pytaniami.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Obejmują one opis procesu weryfikacji danych, takiego jak zastosowany system i narzędzia przetwarzania, błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach, sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro oraz poprawki/błędy wykryte przy weryfikacji.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

Obejmują one ocenę całkowitego braku odpowiedzi lub częściowego braku odpowiedzi oraz opis działań podjętych w zakresie "ponownego kontaktu", jak również:

- sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag,

- uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny wpływu braku odpowiedzi.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

- wskaźniki odpowiedzi 8 ,

- wskaźniki odpowiedzi na poszczególne pozycje 9 w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do wszystkich respondentów: łączna liczba przepracowanych godzin jako funkcja wszystkich respondentów oraz łączny koszt pracy jako funkcja wszystkich respondentów,

- wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy USZ:

- łączna liczba uczestników kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

- łączna liczba godzin wszystkich kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ, liczba godzin wewnętrznych kursów USZ i zewnętrznych kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

- łączny koszt kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ.

3. AKTUALNOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

Punkt ten dotyczy terminów rozpoczęcia i zakończenia prac na różnych etapach projektu, takich jak praca w terenie (biorąc pod uwagę rożne tryby gromadzenia danych), przypomnienia i działania następcze, sprawdzanie i weryfikacja danych, zatwierdzenie i imputacja danych, badanie przyczyny braków odpowiedzi (w stosownych przypadkach) oraz estymacje, jak również przekazywanie danych do Eurostatu i rozpowszechnianie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

Punkt ten dotyczy rodzajów wyników badania przesyłanych do przedsiębiorstw, planu rozpowszechniania wyników oraz kopii wszelkich dokumentów metodycznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

Punkt ten obejmuje odstępstwa od standardowego kwestionariusza europejskiego i definicji określonych w podręczniku, o którym mowa w art. 8, oraz opis powiązań z innymi źródłami statystycznymi (wykorzystanie określonych danych dostępnych w rejestrach, badanie powiązane z innym badaniem krajowym).

6. SPÓJNOŚĆ

Punkt ten obejmuje porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł oraz ocenę spójności ze strukturalnymi statystykami dotyczącymi przedsiębiorstw w odniesieniu do liczby osób zatrudnionych jako funkcji kategorii NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

- liczba osób zatrudnionych pochodząca ze statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (SBS) oraz liczba osób zatrudnionych pochodząca z USZ (badania na temat ustawicznego szkolenia zawodowego),

- wartość procentowa różnic (SBS - USZ)/SBS.

7. KOSZT I OBCIĄŻENIE

Punkt ten obejmuje analizę obciążenia i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozważenie przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz, pytań i zmiennych problematycznych, zmiennych, które były najbardziej/najmniej przydatne w opisie USZ na szczeblu krajowym, szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym, różnicy obciążeń dla małych i dużych przedsiębiorstw oraz działań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.

1 Dz.U. L 255 z 30.9.2005, str. 1.
2 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 822/2010 z dnia 17 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.246.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.309.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 2014 r.

3 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 822/2010 z dnia 17 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.246.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.309.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 2014 r.

4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiające wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych (Dz.U. L 61 z 5.3.2008, s. 6).
5 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 822/2010 z dnia 17 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.246.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.309.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 2014 r.

6 Załącznik V:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 822/2010 z dnia 17 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.246.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.309.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 2014 r.

7 Współczynnik zmienności jest stosunkiem pierwiastka kwadratowego wariancji estymatora do wartości oczekiwanej. Jest estymowany przez stosunek pierwiastka kwadratowego estymatora wariancji z próby do wartości estymowanej. Estymacja wariancji z próby musi uwzględniać projekt doboru próby i zmiany warstw.
8 Wskaźnik odpowiedzi jest stosunkiem liczby respondentów wewnątrz zakresu do liczby kwestionariuszy wysłanych do wybranej populacji.
9 Wskaźnik odpowiedzi na pytanie dla danej zmiennej jest stosunkiem liczby dostępnych danych do liczby dostępnych i brakujących danych (równy liczbie i zakresowi respondentów).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.