Rozporządzenie 425/2007 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2007.103.26

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 kwietnia 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 425/2007
z dnia 19 kwietnia 2007 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi(1), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja powinna dokonać ustaleń dotyczących wykonania tego rozporządzenia.

(2) Konieczne jest dostosowanie definicji zawartych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 poprzez dodanie nowych definicji oraz sformułowanie wyjaśnień i wytycznych dotyczących zgłaszania danych dla zapewnienia zharmonizowanych ram metodologicznych gromadzenia danych i zestawiania porównywalnych statystyk na poziomie Wspólnoty.

(3) Konieczne jest dostosowanie zakresu gromadzenia danych oraz treści załączników do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, aby zapewnić odpowiednie objęcie danymi statystycznymi tego rodzaju transportu oraz aby umożliwić zestawianie odpowiednich statystyk na poziomie Wspólnoty.

(4) Należy określić opisy plików danych, a także format i nośnik służący przekazywaniu danych, aby zagwarantować, że będą one przetwarzane szybko i w sposób charakteryzujący się efektywnością pod względem kosztów.

(5) Należy przyjąć przepisy w zakresie rozpowszechniania wyników statystycznych.

(6) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego, powołanego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1365/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Definicje

Dla celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) »śródlądowe żeglowne drogi wodne« oznaczają szlaki wodne niebędące częścią wód morskich, które w wyniku swoich cech naturalnych lub przetworzenia przez człowieka nadają się do żeglugi, głównie prowadzonej przez statki żeglugi śródlądowej;

b) »statek żeglugi śródlądowej« oznacza jednostkę pływającą zaprojektowaną w celu przewożenia towarów lub transportu publicznego pasażerów, poruszającą się głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe;

c) »przynależność państwowa statku« odnosi się do kraju, w którym statek jest zarejestrowany;

d) »śródlądowy transport wodny« oznacza wszelki przewóz towarów i/lub pasażerów statkami żeglugi śródlądowej, odbywający się w całości lub częściowo po śródlądowych żeglownych drogach wodnych;

e) »krajowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytorium jednego kraju, niezależnie od przynależności państwowej statku;

f) »międzynarodowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytoriach różnych krajów;

g) »tranzytowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi poprzez terytorium danego kraju pomiędzy dwoma portami, z których oba znajdują się na terytorium innego kraju lub innych krajów, o ile na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek;

h) »żegluga śródlądowa« oznacza wszelkie przemieszczanie się statku po danej śródlądowej żeglownej drodze wodnej;"

2) załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie przedstawione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dla celów wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 stosuje się dodatkowe definicje, wyjaśnienia i wytyczne dotyczące zgłaszania danych, określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Dla celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 statystyki będą przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych w Eurostacie zgodnie z opisem plików danych i nośnika, określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Dane przekazywane są w formacie zgodnym z właściwymi standardami wymiany danych określonymi przez Eurostat.

Artykuł  4

Dla celów art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja rozpowszechnia, z wykorzystaniem dowolnego nośnika oraz dowolnej struktury danych, wszelkie dane określone w załącznikach A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, które nie zostaną przez państwa członkowskie określone jako poufne.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, str. 1.

(2) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK A

Tabela A1. Transport towarów ze względu na rodzaj towarów (dane roczne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Table2-alfanumeryczne»A1«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Kraj/region załadunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Kraj/region rozładunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj towaru2-cyfroweNST 2000(**)
Rodzaj opakowania1-cyfrowe1 = Towary w kontenerach
2 = Towary nie w kontenerach i puste kontenery
Przetransportowane tonyTony
Tony-kmTony-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK B

Tabela B1. Transport ze względu na przynależność państwową i rodzaj statku (dane roczne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»B1«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Kraj/region załadunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Kraj/region rozładunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj statku1-cyfrowe1 = Barka z własnym napędem
2 = Barka bez własnego napędu
3 = Barka tankowiec z własnym napędem
4 = Barka tankowiec bez własnego napędu
5 = Inny statek transportowy
6 = Statek pełnomorski
Przynależność państwowa statku2-literoweNUTS0 (kod krajowy)(**)
Przetransportowane tonyTony
Tony-kmTony-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

Tabela B2. Ruch statków (dane roczne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»B2«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Liczba przemieszczeń załadowanych statkówPrzemieszczenia statków
Liczba przemieszczeń pustych statkówPrzemieszczenia statków
Statek-km (załadowane statki)Statek-km
Statek-km (puste statki)Statek-km
UWAGA: Przekazanie powyższej tabeli B2 nie jest obowiązkowe.

ZAŁĄCZNIK C

Tabela C1. Transport kontenerowy ze względu na rodzaj towarów (dane roczne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»C1«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Kraj/region załadunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Kraj/region rozładunku4-alfanumeryczneNUTS2(*)
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rozmiar kontenerów1-cyfrowe1 = Kontenery 20 stóp
2 = Kontenery 40 stóp
3 = Kontenery > 20 stóp i < 40 stóp
4 = Kontenery > 40 stóp
Status załadowania1-cyfrowe1 = Załadowane kontenery
2 = Puste kontenery
Rodzaj towaru2-cyfroweNST 2000(**)
Przetransportowane tonyTony
Tony-kmTony-km
TEUTEU
TEU-kmTEU-km
(*) Jeśli kod regionalny jest nieznany lub niedostępny, stosuje się następujący sposób kodowania:

- »NUTS0 + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego istnieje kod NUTS,

- »kod ISO + ZZ«, jeśli dla danego kraju partnerskiego nie istnieje kod NUTS,

- »ZZZZ«, jeśli kraj partnerski jest zupełnie nieznany.

(**) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK D

Tabela D1. Transport ze względu na przynależność państwową statków (dane kwartalne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»D1«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Kwartał2-cyfrowe41 = Kwartał 1
42 = Kwartał 2
43 = Kwartał 3
44 = Kwartał 4
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Przynależność państwowa statku2-literoweNUTS0 (kod krajowy)(*)
Przetransportowane tonyTony
Tony-kmTony-km
(*) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

Tabela D2. Transport kontenerowy ze względu na przynależność państwową statków (dane kwartalne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»D2«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Kwartał2-cyfrowe41 = Kwartał 1
42 = Kwartał 2
43 = Kwartał 3
44 = Kwartał 4
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Przynależność państwowa statku2-literoweNUTS0 (kod krajowy)(*)
Status załadowania1-cyfrowe1 = Załadowane kontenery
2 = Puste kontenery
Przetransportowane tonyTony
Tony-kmTony-km
TEUTEU
TEU-kmTEU-km
(*) Jeśli dla kraju, w którym zarejestrowany jest statek, nie istnieje kod NUTS, zgłasza się krajowy kod ISO. Jeśli przynależność państwowa statku jest nieznana, należy zastosować kod »ZZ«.

ZAŁĄCZNIK E

Tabela E1. Transport towarów (dane roczne)

ElementyKodowanieNomenklaturaJednostka
Tabela2-alfanumeryczne»E1«
Kraj zgłaszający2-literoweNUTS0 (kod krajowy)
Rok4-cyfrowe»rrrr«
Rodzaj transportu1-cyfrowe1 = Krajowy
2 = Międzynarodowy (oprócz tranzytu)
3 = Tranzyt
Rodzaj towaru2-cyfroweNST 2000(*)
Przetransportowane tony ogółemTony
Tony-km ogółemTony-km
(*) Wyłącznie dla roku odniesienia 2007 można do zgłaszania typów towarów stosować klasyfikację NST/R, zgodnie z wyjaśnieniem w załączniku F.

ZAŁĄCZNIK F

NOMENKLATURA TOWARÓW

Poszczególne rodzaje towarów zgłasza się zgodnie z klasyfikacją NST-2000 (1) w sposób określony w tabeli F.1. Stosuje się dwucyfrowy kod podany w kolumnie »Grupy NST-2000«.

Państwa członkowskie mogą jednak, tylko w 2007 r., stosować do zgłaszania rodzaju towarów klasyfikację NST/R (2), przedstawioną w tabeli F.2. Stosuje się dwucyfrowy kod podany w kolumnie »Grupy towarów«.

Państwa członkowskie mogą również postanowić o stosowaniu w 2007 r. obu klasyfikacji do zgłaszania towarów. Począwszy od 2008 r. dopuszczona do stosowania będzie wyłącznie klasyfikacja NST-2000.

Tabela F.1. Klasyfikacja NST-2000

Grupy NST-2000Opis towarów
01Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa, ryby i pozostałe produkty rybactwa
02Węgiel kamienny i brunatny (lignit), torf, ropa naftowa i gaz ziemny, uran i tor
03Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa
04Produkty spożywcze, napoje i tytoń
05Tekstylia i wyroby włókiennicze, skóra i produkty skórzane
06Drewno i wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli); artykuły ze słomy z materiałów do wyplatania; masa włóknista, papier i wyroby z papieru; druki i zapisane nośniki informacji
07Koks, produkty rafinacji ropy naftowej i paliwo jądrowe
08Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne; wyroby z gumy i z tworzyw sztucznych
09Inne niemetaliczne wyroby mineralne
10Podstawowe metale; wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
11Maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane, maszyny biurowe i komputery; maszyny i sprzęt elektryczny gdzie indziej niesklasyfikowane; urządzenia radiowe, telewizyjne i komunikacyjne, instrumenty medyczne, precyzyjne i optyczne; zegarki i zegary
12Sprzęt transportowy
13Meble, wyroby pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane
14Surowce wtórne; odpady komunalne i inne odpady gdzie indziej niesklasyfikowane w CPA
15Listy, paczki
Uwaga: Ten dział zwykle stosowany jest w odniesieniu do towarów transportowanych przez instytucje pocztowe i wyspecjalizowane firmy kurierskie w NACE sekcja 2 grupy 53.10 i 53.20.
16Wyposażenie i materiały wykorzystywane w transporcie towarów
Uwaga: Ten dział obejmuje takie produkty, jak puste kontenery, palety, pudła, skrzynie i kosze na kółkach. Obejmuje on również pojazdy stosowane do przechowywania towarów, które same są przewożone innym pojazdem. Istnienie kodu dla tego rodzaju materiałów nie przesądza kwestii, czy tego rodzaju materiały należy zaliczyć do »towarów«; zależy to od zasad gromadzenia danych, obowiązujących dla poszczególnych rodzajów transportu.
17Towary przewiezione podczas przeprowadzek domowych i biurowych, bagaż transportowany oddzielnie od pasażerów, pojazdy silnikowe przewożone do naprawy; inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowane
18Towary pogrupowane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem
Uwaga: Niniejszy dział wykorzystywany jest w przypadkach, gdy nie uzna się za właściwe przypisanie towarów oddzielnie do grup 01-16.
19Towary niedające się zidentyfikować: towary, których z jakichkolwiek powodów nie można zidentyfikować, a przez to przypisać do grup 01-16
Uwaga: Niniejszy dział obejmuje towary, w przypadku których jednostka zgłaszająca nie posiada informacji na temat rodzaju transportowanych towarów.
20Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowane
Uwaga: Niniejszy dział obejmuje wszelkie towary, których nie można przypisać do żadnej z grup 01-19. Ponieważ grupy 01-19 powinny objąć wszystkie przewidywalne kategorie transportowanych towarów, korzystanie z grupy 20 powinno odbywać się w wyjątkowych przypadkach i taka sytuacja może wskazać na potrzebę dalszej kontroli danych przekazanych w tym dziale.

______

(1) Standard Goods for Transport Statistics [Standardowa Klasyfikacja Statystyczna Towarów Przewożonych], 2000, przyjęta podczas sześćdziesiątej czwartej sesji Komitetu Transportu Śródlądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (18-21 lutego 2002 r.) i zmieniona podczas pięćdziesiątej szóstej sesji Grupy Roboczej ds. Statystyk Transportu (8-10 czerwca 2005 r.) w dokumencie TRANS/WP.6/2004/1/Rev.2.

(2) Standard Goods Classification for Transport Statistics/Revised [Standardowa Klasyfikacja Towarów do celów Statystyk Transportu/ Zmieniona], 1967. Opublikowana przez Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich (wersja francuska 1968).

Tabela F.2. Klasyfikacja NST/R

Grupy towarówDział NST/RGrupy NST/ROpis
1001Zboża
202, 03Ziemniaki, inne świeże lub mrożone owoce i warzywa
300, 06Żywe zwierzęta, buraki cukrowe
405Drewno i korek
504, 09Wyroby włókiennicze, artykuły włókiennicze i włókna sztuczne, inne surowce zwierzęce i roślinne
6111, 12, 13, 14, 16, 17Środki spożywcze i pasze dla zwierząt
718Nasiona oleiste oraz owoce oleiste i tłuszcze
8221, 22, 23Stałe paliwa mineralne
9331Ropa naftowa
1032, 33, 34Produkty ropopochodne
11441, 46Ruda żelaza, odpady żelaza i stali oraz pył wielkopiecowy
1245Rudy i odpady metali nieżelaznych
13551, 52, 53, 54, 55, 56Produkty metalowe
14664, 69Cement, wapno, przetworzone materiały budowlane
1561, 62, 63, 65Surowe i przetworzone minerały
16771, 72Nawozy naturalne i chemiczne
17883Chemikalia węglopochodne, smoła
1881, 82, 89Chemikalia inne niż chemikalia węglopochodne i smoła
1984Masa papierowa i makulatura
20991, 92, 93Urządzenia transportowe, maszyny, aparatura, silniki, zmontowane lub nie oraz ich części
2194Wyroby z metalu
2295Szkło, wyroby szklane, produkty ceramiczne
2396, 97Skóra, materiały włókiennicze, odzież, inne wyroby
2499Artykuły różne"

ZAŁĄCZNIK  II

DODATKOWE DEFINICJE, WYJAŚNIENIA I WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZGŁASZANIA DANYCH DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006

SEKCJA I. ŚRÓDLĄDOWY TRANSPORT WODNY

1. Śródlądowe żeglowne drogi wodne

Termin ten obejmuje żeglowne rzeki, jeziora, kanały i ujścia. Śródlądowa droga wodna stanowiąca granicę między dwoma krajami podlega zgłoszeniu przez oba te kraje.

2. Śródlądowy transport wodny

Dla celów niniejszego rozporządzenia przewóz towarów i/lub pasażerów statkami pełnomorskimi, odbywający się całkowicie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych, będzie uznawany za śródlądowy transport wodny i będzie podlegać tym samym obowiązkom przedstawiania danych, niezależnie od tego, że statki pełnomorskie nie są konkretnie ujęte w innych definicjach.

Pojęcie to nie obejmuje przewozu towarów wysyłanych na instalacje morskie. Pojęcie nie obejmuje bunkrów i zapasów dostarczanych na statki stojące w porcie, ale obejmuje olej bunkrowy wysyłany na statki na morzu.

3. Krajowy śródlądowy transport wodny

Krajowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium innego kraju, ale musi również być zgłoszony przez ten inny kraj jako tranzyt. Pojęcie to obejmuje transport kabotażowy definiowany jako krajowy śródlądowy transport wodny prowadzony przez statek zarejestrowany w innym kraju.

4. Międzynarodowy śródlądowy transport wodny

Międzynarodowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium jednego lub kilku krajów trzecich. Transport taki musi być zgłoszony przez te kraje jako tranzyt.

5. Tranzytowy śródlądowy transport wodny

Dany transport jest uznawany za tranzytowy śródlądowy transport wodny jedynie pod warunkiem, że na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek.

6. Kraj/region załadunku

Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2 (1)), w którym transportowane towary są załadowywane na statek.

7. Kraj/region rozładunku

Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2), w którym transportowane towary są rozładowywane ze statku.

8. Rodzaj pakowania towarów

Towary mogą być przewożone na statku z zastosowaniem dwóch rodzajów pakowania:

- w kontenerach, zgodnie z ich definicją w sekcji III.1,

- nie w kontenerach.

SEKCJA II. RODZAJE STATKÓW

1. Barka z własnym napędem

Każdy śródlądowy statek towarowy z własnym napędem, inny niż barka-tankowiec z własnym napędem.

2. Barka bez własnego napędu

Każdy śródlądowy statek towarowy bez własnego napędu, inny niż barka-tankowiec bez własnego napędu. Kategoria ta obejmuje barki holowane, pchane i holowano-pchane.

3. Barka-tankowiec z własnym napędem

Barka z własnym napędem, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.

4. Barka-tankowiec bez własnego napędu

Barka bez własnego napędu, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.

5. Pozostałe statki towarowe

Wszelkie inne znane lub nieznane rodzaje śródlądowych statków towarowych, przeznaczonych do przewozu towarów, niezdefiniowane w poprzednich kategoriach.

6. Statek pełnomorski

Statek inny niż statki pływające głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe.

SEKCJA III. KONTENERY

1. Kontener

Kontener towarowy oznacza element wyposażenia transportowego:

1) o trwałym charakterze i w związku z tym dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;

2) specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu rzeczy, bez przeładunku, jednym lub większą ilością rodzajów środków transportu;

3) wyposażony w urządzenia pozwalające na jego szybkie przenoszenie, w szczególności przenoszenie ze środka transportu jednego rodzaju na inny;

4) tak zaprojektowany, aby łatwo go było napełniać i opróżniać;

5) mający długość 20 stóp lub więcej.

2. Rozmiar kontenerów

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia rozmiar kontenerów zgłasza się w czterech kategoriach:

1) kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp);

2) kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp);

3) kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp;

4) kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp.

Kontenery mniejsze niż 20 stóp lub o nieznanym rozmiarze należy zgłaszać w kategorii 1.

3. Status załadowania kontenerów

Kontenery mogą mieć dwa statusy załadowania, niezależnie od rozmiaru:

- załadowany - jeśli wewnątrz kontenera przewożony jest towar jakiegokolwiek rodzaju,

- pusty - jeśli wewnątrz kontenera nie znajduje się żaden towar.

SEKCJA IV. ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA

1. Liczba przemieszczeń załadowanych statków

Jedno przemieszczenie załadowanego statku liczy się jako przemieszczenie statku z portu załadunku towaru jakiegokolwiek rodzaju do kolejnego portu załadunku lub rozładunku.

2. Liczba przemieszczeń pustych statków

Jedno przemieszczenie pustego statku liczy się jako przemieszczenie statku z jednego portu do innego, w czasie którego waga brutto-brutto przewożonych towarów wynosi zero. Przemieszczenie statku przewożącego puste kontenery nie jest uważane za przemieszczenie pustego statku.

SEKCJA V. JEDNOSTKI

1. Tona

Jednostka miary wagi przewożonych towarów równa 1.000 kg.

Pod uwagę bierze się wagę brutto-brutto towarów. Jest ona równa sumie wagi towarów wraz z opakowaniami oraz wagi tara wyposażenia w rodzaju kontenerów, kontenerów wymiennych ("swap-body") i palet. Waga po odliczeniu wagi tara to waga brutto.

2. Tony-km

Jednostka miary przewozu towarów, równa jednej tonie towaru przewiezionej na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w tonach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.

3. TEU

Jednostka miary rozmiarów kontenera, równoważna kontenerowi o rozmiarze 20 stóp. Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące odpowiedniki:

1)kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp)= 1 TEU;
2)kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp)= 2 TEU;
3)kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp= 1,5 TEU;
4)kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp= 2,25 TEU.

4. TEU-km

Jednostka miary przewozu towarów, równa jednemu TEU przewiezionemu na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w TEU-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.

5. Statek-km

Jednostka miary ruchu statków, równoważna przemieszczeniu statku na odległość jednego kilometra.

Przy zgłaszaniu wielkości ruchu w statkach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglo(1) Nazewnictwo jednostek terytorialnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1). Do celów niniejszego rozporządzenia będą miały zastosowanie wszelkie ewentualne przyszłe aktualizacje tej klasyfikacji, przyjęte w drodze rozporządzeń wykonawczych Komisji. wnych drogach wodnych.

ZAŁĄCZNIK  III

OPIS PLIKÓW DANYCH I NOŚNIKA DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006

Opis elementów, które należy zastosować w każdym pliku danych

W poniższej tabeli przedstawiono elementy, które należy zawrzeć w każdym pliku danych (tabeli) przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu:

ElementyFormat i wielkośćTabela
A1B1B2C1D1D2E1
Wymiary
Numer tabelian2XXXXXXX
Kraj zgłaszającya2XXXXXXX
Rokn4XXXXXXX
Kwartałn2XX
Kraj/region załadunkuan4XXX
Kraj/region rozładunkuan4XXX
Rodzaj transportun1XXXXXXX
Rodzaj towarun2XXX
Rodzaj opakowanian1X
Rodzaj statkun1X
Przynależność państwowa statkua2XXX
Rozmiar kontenerówn1X
Status załadowanian1XX
Wartości
Przetransportowane tonyn..12XXXXXX
Tony-kmn..18XXXXXX
Liczba przemieszczeń załadowanych statkówn..12X
Liczba przemieszczeń pustych statkówn..12X
Statek-km (załadowane statki)n..18X
Statek-km (puste statki)n..18X
TEUn..12XX
TEU-kmn..18XX

Pola zaznaczone są w kolumnach dotyczących poszczególnych tabel w dwojaki sposób:

- "X": pola, które muszą znaleźć się w danej tabeli,

- " "(spacja): pola niedotyczące danej tabeli (pola, których dana tabela nie powinna obejmować).

Każde pole ma format liczbowy (n), literowy (a) albo alfanumeryczny (an). Wielkość pola jest bądź stała ("format + numer", np.: "n4"), bądź zmienna, z określeniem maksymalnej liczby pozycji ("format + »..« + maksymalna liczba pozycji" np.: "n..12").

Opis nośnika

Stosowany format przekazywania danych musi być kompatybilny z automatycznym przekazywaniem danych (metoda EDI).

Dopuszczalny jest format "CSV" (Comma Separated Values - wartości rozdzielane przecinkiem) ze średnikiem (;) jako separatorem pól. Eurostat może również określić inny, bardziej zaawansowany format, oparty na odpowiednim standardzie wymiany. W takim przypadku Eurostat udostępni szczegółową dokumentację dotyczącą sposobu wdrożenia tego standardu zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.

Dane będą przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych w Eurostacie.

Należy przesyłać osobny plik w odniesieniu do każdej tabeli wymienionej w rozporządzeniu oraz do każdego okresu.

Wymagana jest zgodność z następującą konwencją nadawania nazw plikom:

"IWW_Tabela_Częstotliwość_Kraj_Rok_Okres[_PoleOpcjonalne].format", gdzie:

IWWDla danych dotyczących śródlądowych dróg wodnych
Tabela"A1", "B1", "B2", "C1", "D1", "D2" lub "E1"
Częstotliwość"A"- dane roczne
"Q" - dane kwartalne
KrajKraj zgłaszający: stosować NUTS0
RokRok, którego dotyczą dane - 4 pozycje (np. 2007)
Okres"0000" - dane roczne
"0001" - dane za pierwszy kwartał Q01
"0002" - dane za drugi kwartał Q02
"0003" - dane za trzeci kwartał Q03
"0004" - dane za czwarty kwartał Q04
[_PoleOpcjonalne]Może zawierać dowolny ciąg znaków o długości od 1 do 220 znaków (dopuszcza się tylko znaki "A"-"Z", "0"-"9" i "_"). To pole nie jest interpretowane przez narzędzia Eurostatu
.formatFormat pliku (np. "CSV" dla Comma Separated Value, "GES" dla GESMES)

Przykład:

Plik "IWW_D1_Q_FR_2007_0002.csv" zawiera dane dla Francji dotyczące tabeli D1 rozporządzenia za rok 2007, drugi kwartał.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.