Rozporządzenie 1062/2008 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.285.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 października 2008 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1062/2008
z dnia 28 października 2008 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 3 ust. 3 i art. 6 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 453/2008 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy we Wspólnocie.

(2) Sezonowe dostosowywanie stanowi zasadniczy element zestawiania krótkookresowych danych statystycznych. Dostosowane szeregi danych ułatwiają porównanie i interpretację wyników w czasie. Przekazywanie dostosowanych szeregów zwiększa spójność danych rozpowszechnianych na poziomie krajowym i międzynarodowym.

(3) Do celów stosowania aspektów oceny jakości przedstawionych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 należy określić zasady, strukturę i okresowość sprawozdań dotyczących jakości składanych przez państwa członkowskie.

(4) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Bankiem Centralnym.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE

Artykuł  1

Procedury sezonowego dostosowywania

Do celów stosowania art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 przekazywanie sezonowo dostosowanych danych rozpoczyna się najpóźniej w chwili, gdy dostępne są szeregi czasowe obejmujące co najmniej 16 badanych okresów na poziomie agregacji NACE Rev. 2 określonym w załączniku 1. Liczbę okresów ustala się, rozpoczynając od pierwszych niedostosowanych sezonowo danych wymaganych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 453/2008.

Artykuł  2

Sprawozdania dotyczące jakości

1.
Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 określone są w załączniku 2.
2.
Sprawozdania dotyczące jakości przekazywane są Komisji najpóźniej do dnia 31 sierpnia każdego roku i dotyczą poprzedniego roku kalendarzowego. Pierwsze sprawozdanie przekazuje się najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2011 r.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 października 2008 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Poziom agregacji NACE Rev. 2

Sekcje NACE Rev. 2Opis
ARolnictwo, leśnictwo i rybactwo
B, C, D oraz EGórnictwo i wydobywanie; przetwórstwo przemysłowe; wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją
FBudownictwo
G, H oraz IHandel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli; transport i gospodarka magazynowa; działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
JInformacja i komunikacja
KDziałalność finansowa i ubezpieczeniowa
LDziałalność związana z obsługą rynku nieruchomości
M oraz NDziałalność profesjonalna, naukowa i techniczna; działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
O, P, oraz QAdministracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna
R oraz SDziałalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją; pozostała działalność usługowa

ZAŁĄCZNIK  2

Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych przez państwa członkowskie

PREAMBUŁA

Europejski system statystyczny (ESS) w ramach starań podejmowanych w celu ciągłej poprawy jakości swoich produktów i usług przyjął ogólną definicję jakości jako "wszystkich cech i właściwości produktu lub usługi, które mają wpływ na jego zdolność do zaspokojenia stwierdzonych lub domniemanych potrzeb". Aby ta definicja mogła być stosowana w praktyce, określono sześć aspektów, które składają się na jakość produktów i usług statystycznych:

1. trafność;

2. dokładność;

3. terminowość i punktualność;

4. dostępność i przejrzystość;

5. porównywalność;

6. spójność.

Sprawozdania dotyczące jakości są odpowiednim narzędziem do gromadzenia w ujednolicony sposób informacji na temat jakości różnych produktów i usług. Zawierają one informacje na temat wszystkich sześciu aspektów definicji jakości ESS oraz ogólny przegląd dotyczący gromadzenia danych krajowych na temat wolnych miejsc pracy. Informacje przedstawia się zgodnie z następującym schematem:

OPIS OGÓLNY

Opis ogólny zawiera, w stosownych przypadkach, następujące elementy:

A. Źródła, zakres i okresowość

- Określenie źródła danych,

- Zakres (geograficzny, odnoszący się do klasyfikacji NACE i do wielkości przedsiębiorstw),

- Daty odniesienia,

- Okresowość publikacji krajowej,

- Definicja jednostki statystycznej.

B. Badanie próby

B.1. Plan doboru próby

- Podstawa wykorzystywana do próby,

- Plan doboru próby,

- Zachowywanie/odnawianie jednostek próby,

- Liczebność próby,

- Stratyfikacja.

B.2. Ważenie

- Krótki opis metody ważenia,

- Kryteria ważenia.

B.3. Gromadzenie danych

- Krótki opis metody (metod) gromadzenia danych.

C. Pozostałe źródła

Krótki opis źródła (źródeł) zawierający:

- Wskazanie podmiotu odpowiadającego za utrzymanie,

- Częstotliwość aktualizacji,

- Zasady usuwania (nieaktualnych informacji),

- Informacje dotyczące dobrowolnego/obowiązkowego przekazywania danych oraz dotyczące sankcji.

D. Zasady ujawniania

Krótki opis sytuacji, w których należy usunąć dane ze względu na poufność.

E. Sezonowe dostosowywanie

Krótki opis procedur sezonowego dostosowywania, uwzględniający w szczególności wytyczne europejskiego systemu statystycznego w sprawie sezonowego dostosowywania, które zostały zatwierdzone i poparte przez Komitet ds. Programu Statystycznego.

1. TRAFNOŚĆ

"Trafność" odnosi się do tego, czy tworzone są wszystkie potrzebne statystyki, oraz do stopnia, w jakim użyte pojęcia (definicje, klasyfikacje itp.) odzwierciedlają potrzeby użytkowników.

Sprawozdanie dotyczące jakości zawiera:

- opis brakujących zmiennych i brakujących podziałów zmiennych,

- sprawozdanie z postępów w zakresie środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 453/2008 odnoszących się do statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy wraz ze szczegółowym planem i harmonogramem ukończenia wykonania oraz podsumowaniem utrzymujących się odstępstw od pojęć UE.

Sprawozdanie może dodatkowo zawierać:

- podsumowanie zawierające opis użytkowników krajowych, ich głównych potrzeb oraz stopnia, w jakim ich potrzeby są zaspokojone.

2. DOKŁADNOŚĆ

"Dokładność" w ogólnym znaczeniu statystycznym odnosi się do zbieżności ocen z nieznanymi rzeczywistymi wartościami badanej zmiennej.

2.1. Błędy próby

Jako wskaźnik dokładności oblicza się i przekazuje uwzględniający plan doboru próby współczynnik zmienności dla liczby wolnych miejsc pracy w odniesieniu do ostatniej wersji NACE na poziomie sekcji i z podziałem według klas wielkości (1-9/10 i więcej pracowników).

Jeśli nie można obliczyć współczynnika zmienności, podaje się w zamian szacunkowy błąd próby wyrażony jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk.

2.2. Błędy niezwiązane z próbą

2.2.1. Błędy dotyczące zakresu

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące zakresu:

- Tabelę przedstawiającą liczbę jednostek gospodarczych objętych próbą i odsetek jednostek gospodarczych reprezentowanych w próbie(próbach)/rejestrze(rejestrach), z podziałem według klasy wielkości (warstwy),

- Opis różnic między populacją odniesienia i populacją badaną,

- Opis błędów klasyfikacji,

- Opis różnic między datami odniesienia i kwartałem odniesienia,

- Wszelkie inne istotne informacje.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych przedkłada się podobną analizę w oparciu o administracyjną dokumentację referencyjną, włącznie z błędami dotyczącymi sprawozdawczości i wyrejestrowania.

2.2.2. Błędy pomiaru i przetwarzania

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają:

- Informacje na temat zmiennych zawierających inne niż nieistotne błędy pomiaru i przetwarzania,

- Informacje na temat głównych źródeł błędów pomiaru i przetwarzania (innych niż nieistotne) oraz, jeżeli są dostępne, na temat metod stosowanych w celu ich skorygowania.

2.2.3. Błędy braku odpowiedzi

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące błędów braku odpowiedzi:

- Całkowity wskaźnik odpowiedzi,

- Jednostkowy wskaźnik imputacji oraz metody i, w miarę możliwości, wpływ imputacji na oceny odnoszące się do przekazywanych zmiennych.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych niedostępność administracyjnej ewidencji lub pozycji danych wprowadza się w miejsce braku odpowiedzi.

2.2.4. Błędy założeń modelowych

W przypadku korzystania z modeli sprawozdania dotyczące jakości zawierają opis stosowanych modeli. Szczególną uwagę należy zwrócić na modele służące korygowaniu błędów niezwiązanych z próbą, jak zakres jednostek ze wszystkich wymaganych klas wielkości lub podziałów NACE, imputacja lub ekstrapolacja w celu skorygowania całkowitego braku odpowiedzi.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych należy przedstawić uwagi na temat zgodności pojęć administracyjnych i teoretycznych pojęć statystycznych. Należy zgłaszać wszelkie zmiany przepisów krajowych powodujące zmiany w stosowanych definicjach oraz, w miarę możliwości, ich wpływ na wyniki.

2.2.5. Zmiany

Państwa członkowskie mogą przedkładać historię zmian, w tym zmian opublikowanej liczby wolnych miejsc pracy oraz podsumowanie przyczyn zmian.

2.2.6. Estymacja błędu systematycznego

Przekazuje się ocenę błędów niezwiązanych z próbą, wyrażoną jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk, w odniesieniu do całkowitej liczby wolnych miejsc pracy oraz, tam gdzie jest to możliwe, do poziomu agregacji NACE Rev. 2 określonego w załączniku 1 do niniejszego rozporządzenia i do klas wielkości (1-9, 10 i więcej pracowników).

3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

3.1. Terminowość

"Terminowość" informacji odzwierciedla okres pomiędzy jej udostępnieniem a wydarzeniem lub zjawiskiem, którego informacja dotyczy.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać informacje na temat czasu dzielącego udostępnienie danych na poziomie krajowym i okres odniesienia danych.

3.2. Punktualność

"Punktualność" odnosi się do odstępu czasu pomiędzy momentem udostępnienia danych a momentem, w którym miały być dostarczone, np. w odniesieniu do dat wyznaczonych w kalendarzach publikacji urzędowych, określonych w rozporządzeniach lub uzgodnionych wcześniej z partnerami.

Aby zrozumieć problemy związane z punktualnością i aby ich uniknąć, powinno się dostarczyć następujące informacje na temat procesu wykonania badania na poziomie krajowym odnoszące się do czterech ostatnich kwartałów, ze szczególnym naciskiem na zgodność między zaplanowanymi a rzeczywistymi datami:

- Terminy na udzielenie odpowiedzi przez respondentów, włącznie z przypomnieniami i uzupełnieniami,

- Okres pracy w terenie,

- Okres przetwarzania danych,

- Daty publikacji pierwszych wyników.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

4.1. Dostępność

"Dostępność" odnosi się do fizycznych warunków uzyskania przez użytkowników informacji dotyczących źródła danych i sposobu uzyskania dostępu do nich, czasu ich dostarczenia, dogodnych warunków marketingowych (prawa autorskie itp.), dostępności danych makro i mikro, różnych formatów i nośników danych (wersja papierowa, pliki, CD-ROM/DVD, Internet...) itp.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat metod rozpowszechniania wyników:

- Plan rozpowszechniania, ze wskazaniem, do kogo są wysyłane wyniki,

- Odesłania do publikacji wyników podstawowych, włącznie z tymi, którym towarzyszą komentarze w postaci tekstu, wykresów, map itp,

- Informacja o tym, jakie, jeżeli jakiekolwiek, wyniki są wysyłane do jednostek sprawozdawczych objętych próbą.

4.2. Przejrzystość

"Przejrzystość" odnosi się do poziomu zrozumiałości i obejmuje informacje o środowisku informacyjnym danych, a zatem czy danym towarzyszą odpowiednie metadane i ilustracje, takie jak wykresy i mapy, czy dostępne są informacje na temat jakości danych (w tym dotyczące ograniczenia ich wykorzystania) i w jakim zakresie udzielana jest dodatkowa pomoc.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat zrozumiałości wyników i dostępności metadanych:

- Opis i źródła dostarczonych metadanych,

- Odesłania do podstawowych dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych danych statystycznych,

- Opis głównych działań podejmowanych przez krajowe służby statystyczne w celu poinformowania użytkowników o danych.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

5.1. Porównywalność geograficzna

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat różnic między krajowymi i europejskimi pojęciami oraz, w możliwym stopniu, na temat wpływu tych różnic na estymację.

5.2. Porównywalność w czasie

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat zmian w definicjach, zakresie i metodach, które zaszły w dwóch kolejnych kwartałach, oraz na temat wpływu tych zmian na estymację.

6. SPÓJNOŚĆ

"Spójność" danych statystycznych odnosi się do możliwości łączenia ich na różne sposoby i do różnych celów, przy zachowaniu ich wiarygodności. Przeważnie jest jednak łatwiej wykazać przypadki niespójności niż dowieść spójności.

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają porównanie danych dotyczących liczby wolnych miejsc pracy, pochodzących z innych istotnych źródeł, o ile dane takie są dostępne, przedstawione łącznie i z podziałem na sekcje NACE w odpowiednich przypadkach, oraz, jeżeli wartości różnią się istotnie, wskazują przyczyny tych różnic.

Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości zawiera również następujące pozycje dla danych retrospektywnych:

- Opis źródeł wykorzystywanych dla danych retrospektywnych i stosowana metodologia,

- Opis wszelkich różnic między zakresem (rodzaje działalności gospodarczej, pracownicy, zmienne) danych retrospektywnych i danych bieżących,

- Opis porównywalności danych retrospektywnych i danych bieżących.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.