Rozporządzenie 1175/2014 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.316.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 listopada 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1175/2014
z dnia 30 października 2014 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących edukacji i uczenia się przez całe życie.

(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 823/2010 2 wprowadzono środki służące realizacji poszczególnych działań statystycznych w celu tworzenia statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, objętych dziedziną 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008.

(3) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie krajowe i unijne organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego we wrześniu 2011 r.

(4) Zbieranie danych dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie musi być regularnie dostosowywane do zmian i nowych zjawisk w dziedzinie uczenia się przez całe życie, aby zaspokajać potrzeby w zakresie nowych informacji.

(5) Aby wspierać wysoki poziom harmonizacji wyników badania w różnych państwach, Komisja powinna opracować wytyczne metodologiczne dotyczące realizacji badania.

(6) Należy zatem uchylić rozporządzenie (UE) nr 823/2010.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zbieranie danych w ramach drugiego badania dotyczącego udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (zwanego dalej "drugim badaniem dotyczącym edukacji dorosłych") jest prowadzone między dniem 1 lipca 2016 r. a dniem 31 marca 2017 r. Okresem odniesienia, dla którego zbierane są dane dotyczące udziału w zajęciach z zakresu uczenia się przez całe życie, jest okres 12 miesięcy poprzedzających wywiad.

Artykuł  2

Przedział wiekowy populacji objętej badaniem to 25-64 lata. Nieobowiązkowo badanie może objąć grupy wiekowe: 18-24 lata oraz 65-69 lat.

Artykuł  3

Zmienne dotyczące zagadnień objętych drugim badaniem dotyczącym edukacji dorosłych, zgodnie z wykazem pod dziedziną 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008, oraz ich podział określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Dobór próby oraz standardy precyzji niezbędne do spełnienia wymogów związanych ze źródłami danych i wielkościami próby, określonymi pod dziedziną 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008, określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) standardowe sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych. Struktura sprawozdania jest zgodna ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego, w szczególności uwzględniając kryteria jakości, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008, oraz dalsze wymogi określone w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6
1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) oczyszczone z błędów zbiory danych jednostkowych odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych w terminie sześciu miesięcy od zakończenia okresu zbierania danych krajowych.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) standardowe sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych w terminie trzech miesięcy od daty dostarczenia zbiorów danych jednostkowych.
Artykuł  7

Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są wymogami minimalnymi. Państwa członkowskie mogą wprowadzić dalsze krajowe wymogi odnoszące się do drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  8

Niniejszym uchyla się rozporządzenie (UE) nr 823/2010. Odesłania do uchylonego rozporządzenia uznaje się za odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zmienne

Uwagi do tabeli:

Przekazywane są wszystkie zmienne. Dane i metadane, o których mowa w art. 6, są udostępniane Eurostatowi z wykorzystaniem usług pojedynczego punktu wprowadzania danych. Kody i wykazy kodów przedstawione w tabeli poniżej mają wyłącznie charakter indykatywny. Komisja (Eurostat) zapewnia definicje struktury danych i formaty przekazywania danych.

1.
Podstawowe informacje na temat osoby
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
PAŃSTWOPAŃSTWO ZAMIESZKANIAWszyscy
2 cyfryNa podstawie klasyfikacji państw ISO
REGIONREGION ZAMIESZKANIAWszyscy
2 cyfryKod zgodnie z NUTS na poziomie 2 cyfr
DEGURBSTOPIEŃ URBANIZACJI OBSZARU, NA KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ GOSPODARSTWO DOMOWEWszyscy
1Obszar gęsto zaludniony
2Obszar pośredni
3Obszar słabo zaludniony
REFYEARROK PRZEPROWADZENIA WYWIADUWszyscy
4 cyfry
REFMONTHMIESIĄC PRZEPROWADZENIA WYWIADUWszyscy
1-12
RESPIDIDENTYFIKATOR RESPONDENTAWszyscy
numerycznyKod identyfikacyjny każdego wpisu
RESPWEIGHTWAGA DLA OSÓBWszyscy
numerycznyWaga dla osób (3 cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
NFEACTWEIGHTWAGA DLA DZIAŁAŃ POZAFORMALNYCHNFENUM ≥ 1
numerycznyWaga dla działań pozaformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 (3 cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
0NFENUM = 0
INTMETHODZASTOSOWANA METODA ZBIERANIA DANYCHWszyscy
10Korespondencyjna, wersja nieelektroniczna
11Korespondencyjna, wersja elektroniczna
20Wywiad bezpośredni, wersja nieelektroniczna
21Wywiad bezpośredni, wersja elektroniczna
30Wywiad telefoniczny, wersja nieelektroniczna
31Wywiad telefoniczny, wersja elektroniczna
40Wykorzystanie internetu
50Mieszana metoda zbierania danych (np. korespondencyjna i wywiad bezpośredni)
(HHNBPERS)LICZBA OSÓB MIESZKAJĄCYCH W TYM SAMYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM (WŁĄCZAJĄC RESPONDENTA)Wszyscy
HHNBPERS_tot0-98Łączna liczba osób w gospodarstwie domowym
HHNBPERS_0_130-98W wieku 0-13 lat
HHNBPERS_14_240-98W wieku 14-24 lata
HHNBPERS_25plus0-98W wieku 25 lat i starsze
-1Brak odpowiedzi
HHTYPERODZAJ GOSPODARSTWA DOMOWEGOWszyscy
10Jednoosobowe gospodarstwo domowe
21Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
22Para bez dziecka (dzieci) w wieku poniżej 25 lat
23Para z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
24Para lub samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat oraz inne osoby mieszkające w gospodarstwie domowym
30Inny
-1Brak odpowiedzi
HHINCOMEMIESIĘCZNY DOCHÓD EKWIWALENTNY NETTO GOSPODARSTWA DOMOWEGOWszyscy
1Poniżej 1. kwintyla
2Między 1. a 2. kwintylem
3Między 2. a 3. kwintylem
4Między 3. a 4. kwintylem
5Powyżej 4. kwintyla
-1Brak odpowiedzi
PŁEĆPŁEĆWszyscy
1Mężczyzna
2Kobieta
ROK I MIESIĄC URODZENIA
BIRTHYEAR4 cyfry4 cyfry roku urodzeniaWszyscy
BIRTHMONTH1-122 cyfry miesiąca urodzeniaWszyscy
CITIZENOBYWATELSTWOWszyscy
0Takie samo jak państwo zamieszkania
2 cyfryNa podstawie klasyfikacji państw ISO
-1Brak odpowiedzi
BIRTHPLACEPAŃSTWO URODZENIAWszyscy
0Urodzony(-a) w tym państwie
2 cyfryNa podstawie klasyfikacji państw ISO
-1Brak odpowiedzi
RESTIMELICZBA LAT ZAMIESZKANIA W TYM PAŃSTWIEBIRTHPLACE 0
1Pobyt nieprzekraczający 1 roku
2-10Liczba lat w przypadku osób przebywających w tym państwie od 2 do 10 lat
11Pobyt dłuższy niż 10 lat
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (BIRTHPLACE = 0)
MARSTADEFACTOFAKTYCZNY STAN CYWILNY (związek kohabitacyjny)Wszyscy
1Osoba żyjąca w związku kohabitacyjnym
2Osoba nieżyjąca w związku kohabitacyjnym
-1Brak odpowiedzi
HATLEVELPOZIOM WYKSZTAŁCENIA (najwyższy ukończony poziom kształcenia lub szkolenia zgodny z definicją ISCED 2011, kodowanie na podstawie klasyfikacji ISCED zgodnej z mappingiem dostarczonym Eurostatowi)Wszyscy
000Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1
100ISCED 1
200ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400ISCED 4
500ISCED 5
600ISCED 6
700ISCED 7
800ISCED 8
-1Brak odpowiedzi
HATFIELDDZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO POZIOMU KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIAHATLEVEL = od 300 do 800
0000-9998Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED - F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy lub nazwy ISCED - F)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (HATLEVEL od 300 do 800)
HATYEARROK, W KTÓRYM UKOŃCZONO NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIAHATLEVEL 000, -1
4 cyfryCztery cyfry roku, w którym ukończono najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1)
HATVOCORIENTACJA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO POZIOMU KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIAHATLEVEL = od 300 do 400 oraz (REFYEAR - HAT YEAR) ≤ 20
1Kształcenie ogólne
2Kształcenie zawodowe
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ od 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
DROPEDUCNIEUKOŃCZONE KSZTAŁCENIE FORMALNE (w przypadku kilku nieukończonych programów - program o najwyższym poziomie)HATLEVEL 000, -1 oraz (REFYEAR - HAT YEAR) ≤ 20
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20)
DROPEDUCLEVELPOZIOM NIEUKOŃCZONEGO KSZTAŁCENIA FORMALNEGODROPEDUC = 1
100ISCED 1
200ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400ISCED 4
500ISCED 5
600ISCED 6
700ISCED 7
800ISCED 8
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (DROPEDUC 1)
DROPEDUCVOCORIENTACJA NIEUKOŃCZONEGO KSZTAŁCENIA FORMALNEGODROPEDUCLEVEL = od 300 to 400 oraz (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20
1Kształcenie ogólne
2Kształcenie zawodowe
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (DROPEDUCLEVEL ≠ od 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20)
MAINSTATOBECNY GŁÓWNY STATUS ZATRUDNIENIAWszyscy
W okresie prowadzenia badania osoba pracuje lub wykonuje wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z płatną praktyką lub płatnym stażem itp.
11- w pełnym wymiarze czasu pracy
12- w niepełnym wymiarze czasu pracy
20Osoba bezrobotna
31Uczeń, student, dalsze szkolenie, bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
32Osoba jest na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej
33Osoba trwale niepełnosprawna
34Osoba odbywająca zasadniczą służbę wojskową lub wykonująca obowiązkową pracę społeczną
35Osoba wykonuje prace domowe/wypełnia obowiązki rodzine
36Inna osoba nieaktywna zawodowo
-1Brak odpowiedzi
EMP12MZATRUDNIENIE W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYMAINSTAT = od 20 do 36
W dowolnym okresie w ciągu ostatnich 12 miesięcy osoba pracowała lub wykonywała wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z płatną praktyką lub płatnym stażem itp.
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (MAINSTAT = 11, 12)
JOBSTATSTATUS ZAWODOWYMAINSTAT = 11, 12
11Osoba pracująca na własny rachunek, zatrudniająca pracowników
12Osoba pracująca na własny rachunek, niezatrudniająca pracowników
21Pracownik najemny mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony
22Pracownik najemny mający pracę tymczasową lub umowę o pracę na czas określony
30Pracownik rodzinny/pomagający członek rodziny
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
JOBISCOZAWÓDMAINSTAT = 11, 12
2 cyfryKod ISCO-08 na poziomie 2 cyfr
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
LOCNACEDZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEDNOSTKI LOKALNEJMAINSTAT = 11, 12
2 cyfryKod NACE Rev. 2 na poziomie 2 cyfr
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
LOCSIZEFIRMLICZBA OSÓB PRACUJĄCYCH W JEDNOSTCE LOKALNEJJOBSTAT = 11, 21, 22, 30
1od 1 do 9 osób
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
2od 10 do 19 osób
3od 20 do 49 osób
4od 50 do 249 osób
5250 osób lub więcej
7Nie wiadomo dokładnie, ale co najmniej 10 osób
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (JOBSTAT 11, 21, 22, 30)
JOBTIMEROK, W KTÓRYM OSOBA ZACZĘŁA PRACOWAĆ NA SWOIM OBECNYM GŁÓWNYM STANOWISKU PRACYMAINSTAT = 11, 12
4 cyfry4 cyfry odnośnego roku
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (MAINSTAT 11, 12)
NAJWYŻSZY UKOŃCZONY POZIOM KSZTAŁCENIA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) RESPONDENTA
HATFATHEROJCIEC (OPIEKUN PŁCI MĘSKIEJ)Wszyscy
1Najwyżej wykształcenie średnie I stopnia
2Wykształcenie średnie II stopnia
3Wykształcenie wyższe
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (ojciec nieznany)
HATMOTHERMATKA (OPIEKUNKA PŁCI ŻEŃSKIEJ)Wszyscy
1Najwyżej wykształcenie średnie I stopnia
2Wykształcenie średnie II stopnia
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
3Wykształcenie wyższe
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (matka nieznana)
PAŃSTWO URODZENIA RODZICÓW
BIRTHFATHERPAŃSTWO URODZENIA OJCAWszyscy
0Urodzony w tym państwie
2 cyfryNa podstawie klasyfikacji państw ISO
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (ojciec nieznany)
BIRTHMOTHERPAŃSTWO URODZENIA MATKIWszyscy
0Urodzona w tym państwie
2 cyfryNa podstawie klasyfikacji państw ISO
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (matka nieznana)
2.
Dostęp do informacji na temat możliwości nauki oraz poradnictwa
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
SEEKINFOOSOBA SZUKAŁA INFORMACJI NA TEMAT MOŻLIWOŚCI NAUKI W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY (w ramach kształcenia formalnego lub pozaformalnego)Wszyscy
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
GUIDEINSTOTRZYMANE OD INSTYTUCJI/ORGANIZACJI INFORMACJE LUB PORADY/ POMOC DOTYCZĄCE MOŻLIWOŚCI NAUKI W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
-1Brak odpowiedzi
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDEINST1Tak, otrzymałem/otrzymałam od instytucji/ organizacji bezpłatne informacje lub poradę/ pomoc na temat możliwości nauki
GUIDEINST2Tak, zapłaciłem/zapłaciłam instytucji/organizacji za informacje lub poradę/pomoc na temat możliwości nauki
GUIDEINST3Nie, nie otrzymałem/otrzymałam od instytucji/ organizacji żadnych informacji ani porady/ pomocy na temat możliwości nauki
Każda zmienna GUIDEINST_x jest kodowana: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -1 jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDESOURCEŹRÓDŁO BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYGUIDEINST_1 = 1
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDESOURCE1Instytucje kształcenia lub szkolenia (szkoła, szkoła wyższa, w tym uniwersytet, ośrodek kształcenia i szkolenia zawodowego, instytucja kształcenia dorosłych, centrum walidacji)
GUIDESOURCE2Służby zatrudnienia
GUIDESOURCE3Pracodawca lub organizacje pracodawców
GUIDESOURCE4Związek zawodowy lub rada zakładowa
GUIDESOURCE5Inne instytucje/organizacje oferujące bezpłatne informacje lub porady/pomoc na temat możliwości nauki (inne niż wymienione powyżej)
Każda zmienna GUIDESOURCE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDETYPERODZAJ BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYGUIDEINST_1 = 1
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDETYPE1Informacje lub porady/pomoc dotyczące możliwości nauki
GUIDETYPE2Ocena umiejętności i kompetencji za pomocą testów, audytów umiejętności lub wywiadów
GUIDETYPE3Informacje lub porady/pomoc dotyczące procedury walidacji/uznawania umiejętności, kompetencji lub wcześniejszej nauki
GUIDETYPE4Inne rodzaje informacji lub porad/pomocy
Każda zmienna GUIDETYPE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
GUIDEMODESPOSÓB PRZEKAZANIA BEZPŁATNYCH INFORMACJI LUB PORADY/POMOCY DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI NAUKI, OTRZYMANYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYGUIDEINST_1 = 1
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (GUIDEINST_1 1)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
GUIDEMODE1Kontakt bezpośredni
GUIDEMODE2Kontakt za pośrednictwem internetu, telefonu, emaila lub innych mediów
GUIDEMODE3Kontakt za pomocą aplikacji komputerowej służącej udzieleniu informacji lub porad/ pomocy (w tym narzędzi samooceny)
GUIDEMODE4Brak kontaktu, wyłącznie informacje zawarte w przeznaczonych do tego celu materiałach (książki, plakaty, strony internetowe, ulotki, programy telewizyjne itp.)
Każda zmienna GUIDEMODE_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (GUIDEINST_1 ≠ 1), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
3.
Uczestnictwo w kształceniu formalnym
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
FEDUCZESTNICTWO W KSZTAŁCENIU FORMALNYM W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
1Tak
2Nie
FEDNUMLICZBA FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
0Brak (FED = 2)
1-99Liczba działań
FEDLEVELPOZIOM OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
100ISCED 1
200ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 trwającymi krócej niż 2 lata)
302Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, sekwencyjny (tj. dający dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300Program ISCED 3 trwający 2 lata lub dłużej, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400ISCED 4
500ISCED 5
600ISCED 6
700ISCED 7
800ISCED 8
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDFIELDDZIEDZINA OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1 oraz FEDLEVEL = od 300 do 800
0000-9998Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED - F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy i nazwy ISCED-F)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL od 300 do 800)
FEDVOCORIENTACJA OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDLEVEL= od 300 to 400
1Kształcenie ogólne
2Kształcenie zawodowe
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDLEVEL od 300 do 400)
FEDSTARTYEARROK, W KTÓRYM ROZPOCZĘŁO SIĘ OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNEFEDNUM ≥ 1
4 cyfryRok, w którym rozpoczęło się ostatnie formalne działanie edukacyjne
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDSTARTMONTHMIESIĄC, W KTÓRYM ROZPOCZĘŁO SIĘ OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNEFEDNUM ≥ 1
1-12Miesiąc, w którym rozpoczęło się ostatnie formalne działanie edukacyjne
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDCOMPUKOŃCZENIE OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
1Nie, osoba zrezygnowała przed zakończeniem działania
2Nie, działanie jest w toku
3Tak, osoba ukończyła działanie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDISTOSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE W FORMIE NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆFEDNUM ≥ 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDISTOLNAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ W FORMIE KURSU INTERNETOWEGOFEDDIST = 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDDIST 1)
FEDOERAWYKORZYSTANIE INTERNETOWYCH ZASOBÓW EDUKACYJNYCH PRZY OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYMFEDNUM ≥ 1
1Bardzo często
2Często
3Czasami
4Nigdy
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDOERBKONTAKT Z INNYMI OSOBAMI (NP. NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI) ZA POŚREDNICTWEM EDUKACYJNYCH STRON INTERNETOWYCH/PORTALI PRZY OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYMFEDNUM ≥ 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDREASONPRZYCZYNY UCZESTNICTWA W OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIU EDUKACYJNYMFEDNUM ≥ 1
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDREASON_01aW celu lepszego wykonywania pracy
FEDREASON_01bW celu poprawy perspektyw zawodowych
FEDREASON02Aby zmniejszyć ryzyko utraty pracy
FEDREASON_03Aby zwiększyć możliwości znalezienia pracy lub zmiany pracy/zawodu
FEDREASON04Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
FEDREASON05Uczestnictwo było obowiązkowe
FEDREASON06Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
FEDREASON07Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w dziedzinie, która mnie interesuje
FEDREASON08Aby otrzymać świadectwo/dyplom
FEDREASON09Aby spotkać nowych ludzi/dla przyjemności
Każda zmienna FEDREASON_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
FEDWORKTIMEOSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIE EDUKACYJNE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY)FEDNUM ≥ 1
1Tylko podczas płatnych godzin pracy
2Głównie podczas płatnych godzin pracy
3Głównie poza płatnymi godzinami pracy
4Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5Nie pracowałem/pracowałam wtedy
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDNBHOURSŁĄCZNA LICZBA GODZIN NAUCZANIA W RAMACH OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
1-9999Liczba godzin nauczania
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAIDPŁATNOŚĆ ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W ZWIĄZKU Z OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIEM EDUKACYJNYMFEDNUM ≥ 1
1Całość opłacił respondent
2Część opłacił respondent, część kto inny
3Całość opłacił kto inny
4Działanie bezpłatne
5Respondent nie wie, kto płacił
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAIDBYCZĘŚCIOWEJ LUB CAŁKOWITEJ PŁATNOŚCI ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W ZWIĄZKU Z OSTATNIM FORMALNYM DZIAŁANIEM EDUKACYJNYM DOKONAŁ(-Y):FEDNUM ≥ 1 oraz FEDPAID = 2 lub 3
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub (FEDPAID ≠ 2 oraz FEDPAID 3))
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDPAIDBY1Pracodawca lub przyszły pracodawca
FEDPAIDBY2Publiczne służby zatrudnienia
FEDPAIDBY3Inne instytucje publiczne
FEDPAIDBY4Członek gospodarstwa domowego lub krewny
Każda zmienna FEDPAIDBY_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub (FEDPAID ≠ 2 oraz FEDPAID ≠ 3)), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
FEDUSEAOBECNE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
1W znacznym stopniu
2W wystarczającym stopniu
3W niewielkim stopniu
4Wcale
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDUSEBSPODZIEWANE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
1W znacznym stopniu
2W wystarczającym stopniu
3W niewielkim stopniu
4Wcale
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDOUTCOMEEFEKTY NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI/ WIEDZY NABYTYCH PODCZAS OSTATNIEGO FORMALNEGO DZIAŁANIA EDUKACYJNEGOFEDNUM ≥ 1
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
FEDOUTCOME1Znalezienie (nowej) pracy
FEDOUTCOME3Wyższa pensja/wynagrodzenie
FEDOUTCOME2Awans na wyższe stanowisko
FEDOUTCOME4Nowe obowiązki
FEDOUTCOME5Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych
FEDOUTCOME6Poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w ogólnych dziedzinach itp.
FEDOUTCOME7Jeszcze nie ma żadnych efektów
Każda zmienna FEDOUTCOME_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (FEDNUM = 0), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
4.
Uczestnictwo w kształceniu pozaformalnym
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
(NFE)UDZIAŁ W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH DZIAŁAŃ W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI W DOWOLNEJ DZIEDZINIE (W TYM ZAINTERESOWAŃ) W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
NFECOURSEa) KURSYWszyscy
1Tak
2Nie
NFEWORKSHOPb) WARSZTATY I SEMINARIAWszyscy
1Tak
2Nie
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
NFEGUIDEDJTc) NADZOROWANE ZDOBYWANIE KWALIFIKACJI W TRAKCIE PRACYWszyscy
1Tak
2Nie
NFELESSONd) LEKCJE PRYWATNEWszyscy
1Tak
2Nie
NFENUMLICZBA POZAFORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
0Zero (NFECOURSE = 2 oraz NFEWORKSHOP = 2 oraz NFEGUIDEDJT = 2 oraz NFELESSON = 2)
1-99Liczba działań
IDENTYFIKACJA DZIAŁAŃ (DO 7)
(NFEACT01)01 - Identyfikacja 1. działania
NFEACT01 TYPERODZAJ DZIAŁANIANFENUM ≥ 1
1Kursy
2Warsztaty i seminaria
3Nadzorowane zdobywanie kwalifikacji w trakcie pracy
4Lekcje prywatne
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01 PURPCEL DZIAŁANIANFENUM ≥ 1
1Głównie związany z pracą
2Głównie przyczyny osobiste/niezwiązane z pracą
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01_WORK-TIMEDZIAŁANIE ODBYWAŁO SIĘ W CAŁOŚCI LUB W PRZEWAŻAJĄCEJ CZĘŚCI PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (W TYM PŁATNEGO URLOPU I URLOPU ZA NADGODZINY)NFENUM ≥ 1
1Tak
2Nie (także: w tym czasie nie pracowałem/ pracowałam)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEACT01PAIDBYDZIAŁANIE EDUKACYJNE BYŁO CZĘŚCIOWO LUB W CAŁOŚCI OPŁACANE PRZEZ PRACODAWCĘNFENUM ≥ 1
1Tak
2Nie (także: w tym czasie nie pracowałem/ pracowałam)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
(NFEACT02)02 - Identyfikacja 2. działaniaNFENUM ≥ 2
NFEACT02_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT02_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT03)03 - Identyfikacja 3. działaniaNFENUM ≥ 3
NFEACT03_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT03_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT04)04 - Identyfikacja 4. działaniaNFENUM ≥ 4
NFEACT04_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT04_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT05)05 - Identyfikacja 5. działaniaNFENUM ≥ 5
NFEACT05_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT05_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT06)06 - Identyfikacja 6. działaniaNFENUM ≥ 6
NFEACT06_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT06_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
(NFEACT07)07 - Identyfikacja 7. działaniaNFENUM ≥ 7
NFEACT07_TYPEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_PURPKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_WORKTIMEKodowane jak (NFEACT01)
NFEACT07_PAIDBYKodowane jak (NFEACT01)
NFERAND1KOD 1. LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIANFENUM ≥ 1
01-07Kod identyfikacyjny 1. losowo wybranego działania (kod działania taki sam jak w przypadku zmiennych NFEACTxx)
-2Nie dotyczy (NFENUM=0)
NFERAND1 TYPEJak podany w przypadku NFEACT01_TYPE do NFEACT07_TYPE dla 1. losowo wybranego działania
NFEFIELD1DZIEDZINA 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
0000-9998Poziom 1 klasyfikacji kształcenia (grupy ISCED-F)
lub

nieobowiązkowo

lub podpodziały klasyfikacji kształcenia (podgrupy lub nazwy ISCED-F)
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEDIST11. DZIAŁANIE W FORMIE NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆNFENUM ≥ 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEDISTOL1NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIA W FORMIE KURSU INTERNETOWEGONFEDIST1 = 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFEDIST1 1)
NFEOERA1WYKORZYSTANIE INTERNETOWYCH ZASOBÓW EDUKACYJNYCH PRZY 1. DZIAŁANIUNFENUM ≥ 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEOERB1KONTAKT Z INNYMI OSOBAMI (NP. NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI) ZA POŚREDNICTWEM EDUKACYJNYCH STRON INTERNETOWYCH/PORTALI PRZY 1. DZIAŁANIUNFENUM ≥ 1
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEREASON1PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W 1. DZIAŁANIUNFERAND1 ≠ -2
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEREASON1_01aW celu lepszego wykonywania pracyDziałanie związane z pracą
NFEREASON1_01bW celu poprawy perspektyw zawodowychDziałanie związane z pracą
NFEREASON102Aby zmniejszyć ryzyko utraty pracyDziałanie związane z pracą
NFEREASON103Aby zwiększyć możliwości znalezienia pracy lub zmiany pracy/zawoduDziałanie związane z pracą
NFEREASON104Aby rozpocząć własną działalność gospodarcząDziałanie związane z pracą
NFEREASON113Z powodu zmian organizacyjnych lub technologicznych w miejscu pracyDziałanie związane z pracą
NFEREASON111Wymagane przez pracodawcę lub przepisy prawa
NFEREASON106Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
NFEREASON107Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w dziedzinie, która mnie interesuje
NFEREASON108Aby otrzymać świadectwo
NFEREASON109Aby spotkać nowych ludzi/dla przyjemności
NFEREASON110Z przyczyn zdrowotnych
NFEREASON112W celu lepszego wykonywania pracy wolontariackiej
Każda zmienna NFEREASON1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFENBHOURS1ŁĄCZNA LICZBA GODZIN NAUCZANIA W RAMACH 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
1-9999Liczba godzin nauczania
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPROVIDER1PODMIOT PROWADZĄCY 1. DZIAŁANIENFERAND1 ≠ -2
1Formalna instytucja edukacyjna
2Pozaformalne instytucje edukacyjne i szkoleniowe
3Instytucja komercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjnoszkoleniowe (np. dostawcy sprzętu)
4Pracodawca
5Organizacje pracodawców, izby handlowe
6Związki zawodowe
7Stowarzyszenia non-profit, np. towarzystwo kulturalne, partia polityczna
8Osoby fizyczne (np. studenci udzielający lekcji prywatnych)
9Instytucja niekomercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. biblioteki, muzea, ministerstwa)
10Inny
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFECERT1ZAŚWIADCZENIE/CERTYFIKAT/ŚWIADECTWO/DYPLOM OTRZYMANE W WYNIKU 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
1Tak, wymagane przez pracodawcę, organizację zawodową lub przepisy prawa
2Tak, niewymagane przez pracodawcę, organizację zawodową ani przepisy prawa
3Nie (potwierdzenie uczestnictwa)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPAID1PŁATNOŚĆ ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI I TECHNICZNE POMOCE NAUKOWENFERAND1 ≠ -2
1Całość opłacił respondent
2Część opłacił respondent, część kto inny
3Całość opłacił kto inny
4Działanie bezpłatne
5Respondent nie wie, kto płacił
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEPAIDBY1CZĘŚCIOWEJ LUB CAŁKOWITEJ PŁATNOŚCI ZA CZESNE, REJESTRACJĘ, OPŁATY EGZAMINACYJNE, WYDATKI NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIA DOKONAŁ(-Y)NFERAND1 ≠ -2 oraz NFEPAID1 = 2 lub 3
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2 lub (NFEPAID1 ≠ 2 lub 3))
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEPAIDBY11Pracodawca lub przyszły pracodawca
NFEPAIDBY12Publiczne służby zatrudnienia
NFEPAIDBY13Inne instytucje publiczne
NFEPAIDBY14Członek gospodarstwa domowego lub krewny
Każda zmienna NFEPAIDBY1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2 lub (NFEPAID1 ≠ 2 lub 3)), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFEPAIDVAL1POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO BĄDŹ KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, REJESTRACJI, OPŁAT EGZAMINACYJNYCH, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI LUB TECHNICZNE POMOCE NAUKOWE W PRZYPADKU 1. DZIAŁANIANFEPAID1 = 1 lub NFEPAID1 = 2 lub (NFEPAID1 = 3 oraz NFEPAIDBY1_4 = 1)
W euro
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy [NFEPAID1 1 i NFEPAID1 ≠ 2 oraz (NFEPAID1 = 3 i NFEPAIDBY1_4 1)]
NFEUSEA1OBECNE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
1W znacznym stopniu
2W wystarczającym stopniu
3W niewielkim stopniu
4Wcale
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEUSEB1SPODZIEWANE WYKORZYSTANIE UMIEJĘTNOŚCI LUB WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
1W znacznym stopniu
2W wystarczającym stopniu
3W niewielkim stopniu
4Wcale
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
NFEOUTCOME1EFEKTY NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI/ WIEDZY NABYTYCH PODCZAS 1. DZIAŁANIANFERAND1 ≠ -2
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (NFERAND1 = -2)
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
NFEOUTCOME11Znalezienie (nowej) pracy
NFEOUTCOME13Wyższa pensja/wynagrodzenie
NFEOUTCOME12Awans na wyższe stanowisko
NFEOUTCOME14Nowe obowiązki
NFEOUTCOME15Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych
NFEOUTCOME16Poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w ogólnych dziedzinach itp.
NFEOUTCOME17Jeszcze nie ma żadnych efektów
Każda zmienna NFEOUTCOME1_x jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = -2), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
NFERAND2KOD 2. LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA

Zmienne i kodowanie analogiczne jak w przypadku NFERAND1

5.
Trudności w uczestnictwie w formalnym i pozaformalnym kształceniu
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
DIFFICULTYTRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM (LUB CZĘSTSZYM UCZESTNICTWEM) W FORMALNYM LUB POZAFORMALNYM KSZTAŁCENIU W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCYWszyscy
1Osoba uczestniczyła w formalnej lub pozaformalnej edukacji, ale nie chciała w niej uczestniczyć więcej
2Osoba uczestniczyła w formalnej lub pozaformalnej edukacji i chciała w niej uczestniczyć więcej
3Osoba nie uczestniczyła w formalnej ani pozaformalnej edukacji i nie chciała w niej uczestniczyć
4Osoba nie uczestniczyła w formalnej ani pozaformalnej edukacji, lecz chciała w niej uczestniczyć
-1Brak odpowiedzi
NEEDBRAK POTRZEBY (DALSZEGO) KSZTAŁCENIA I SZKOLENIADIFFICULTY = 1 lub 3
1Tak
2Nie
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (DIFFICULTY 1 lub 3)
DIFFTYPERODZAJ TRUDNOŚCI(DIFFICULTY = 2 lub 4) lub NEED = 2
0Żadna z wymienionych poniżej odpowiedzi
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy [(DIFFICULTY ≠ 2 lub 4) oraz NEED ≠ 2]
Lista odpowiedzi (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
DIFFTYPE_01Trudność 01 - Wymagania wstępne
DIFFTYPE02Trudność 02 - Koszty
DIFFTYPE03Trudność 03 - Brak wsparcia ze strony pracodawcy lub służb publicznych
DIFFTYPE04Trudność 04 - Harmonogram
DIFFTYPE05Trudność 05 - Odległość
DIFFTYPE06Trudność 06 - Brak dostępu do komputera lub internetu
DIFFTYPE07Trudność 07 - Obowiązki rodzinne
DIFFTYPE_08aTrudność 08a - Zdrowie
DIFFTYPE_08bTrudność 08b - Wiek
DIFFTYPE09Trudność 09 - Inne przyczyny osobiste
DIFFTYPE10Trudność 10 - Brak odpowiedniego działania edukacyjnego lub szkoleniowego
DIFFTYPE12Trudność 12 - Złe doświadczenia związane z wcześniejszą nauką
Każda zmienna DIFFTYPE_xx jest kodowana: 1, jeśli zostanie wybrana, 2, jeśli nie zostanie wybrana, -2, jeśli nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ 2 lub 4), -1, jeśli brak jest odpowiedzi
DIFFMAINNAJWAŻNIEJSZA TRUDNOŚĆ(DIFFICULTY = 2 lub 4) lub NEED = 2
3 cyfryKod przyczyny od 01 do 12 (kod trudności taki sam jak w przypadku zmiennej DIFFTYPE)
-2Nie dotyczy [(DIFFICULTY ≠ 2 lub 4) oraz NEED ≠ 2]
-1Brak odpowiedzi
6.
Uczestnictwo w uczeniu się nieformalnym
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
(INF)UCZESTNICTWO W NASTĘPUJĄCYCH INNYCH DZIAŁANIACH W OKRESIE OSTATNICH 12 MIESIĘCY (CELOWE UCZENIE SIĘ SŁUŻĄCE POPRAWIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI, W PRACY LUB W CZASIE WOLNYM)Wszyscy
INFFAMILYUCZENIE SIĘ OD CZŁONKA RODZINY, PRZYJACIELA, KOLEGI LUB WSPÓŁPRACOWNIKA
1Tak
2Nie
INFMATERIALUCZENIE SIĘ Z WYKORZYSTANIEM MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH (KSIĄŻEK, CZASOPISM BRANŻOWYCH ITP.)
1Tak
2Nie
INFCOMPUTERUCZENIE SIĘ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA (Z DOSTĘPEM DO INTERNETU LUB BEZ)
1Tak
2Nie
INFMEDIAUCZENIE SIĘ ZA POMOCĄ TELEWIZJI/ RADIA/WIDEO
1Tak
2Nie
INFMUSEUMUCZENIE SIĘ PODCZAS WIZYT Z PRZEWODNIKIEM W MUZEACH, OBIEKTACH HISTORYCZNYCH, PRZEMYSŁOWYCH LUB PRZYRODNICZYCH
1Tak
2Nie
INFLIBRARIESUCZENIE SIĘ W OŚRODKACH EDUKACYJNYCH (W TYM W BIBLIOTEKACH)
1Tak
2Nie
7.
Języki
Nazwa zmiennejKodOpisFiltr
LANGMOTHERJĘZYK(-I) OJCZYSTY(-E)Wszyscy
Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry1. język
2 cyfry2. język (00, jeśli brak)
LANGUSEDINNE JĘZYKI POZA OJCZYSTYM(-I)Wszyscy
0-99Liczba innych języków
-1Brak odpowiedzi
LANGUSED12 cyfry1 - Kod pierwszego języka lub 00 (brak)
LANGUSED22 cyfry2 - Kod drugiego języka lub 00 (brak)
LANGUSED32 cyfry3 - Kod trzeciego języka lub 00 (brak)
LANGUSED42 cyfry4 - Kod czwartego języka lub 00 (brak)
LANGUSED52 cyfry5 - Kod piątego języka lub 00 (brak)
LANGUSED62 cyfry6 - Kod szóstego języka lub 00 (brak)
LANGUSED72 cyfry7 - Kod siódmego języka lub 00 (brak)
Każda zmienna LANGUSED_x jest kodowana na podstawie klasyfikacji państw ISO
LANGBEST1PIERWSZY NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY)LANGUSED 0, -1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry1. język (kod 2-cyfrowy)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (LANGUSED = 0, -1)
LANGLEVEL1ZNAJOMOŚĆ PIERWSZEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY)LANGBEST1 -1, -2
0Osoba tylko rozumie i potrafi stosować kilka słów i wyrażeń
1Osoba rozumie i potrafi używać najczęstszych codziennych wyrażeń. Osoba używa tego języka w odniesieniu do znanych rzeczy i sytuacji.
2Osoba rozumie istotę jasno sformułowanego przekazu i potrafi tworzyć proste teksty. Osoba potrafi opisać swoje doświadczenia i wydarzenia oraz komunikuję się dosyć płynnie.
3Osoba rozumie szeroki zakres wymagających tekstów i posługuje się tym językiem w sposób elastyczny. Osoba opanowała ten język prawie całkowicie.
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (LANGBEST1 = -1, -2)
LANGBEST2DRUGI NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY)LANGUSED 0, 1, -1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO
2 cyfry2. język (kod 2-cyfrowy)
-1Brak odpowiedzi
-2Nie dotyczy (LANGUSED = 0, 1, -1)
LANGLEVEL2ZNAJOMOŚĆ DRUGIEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY)LANGBEST2 -1, -2
Kodowane jak LANGLEVEL1

ZAŁĄCZNIK  II

Wymagania dotyczące doboru próby i precyzji

1.
Dane drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych są oparte na reprezentatywnych w skali krajowej próbach losowych.

Wagi należy obliczyć, biorąc pod uwagę w szczególności prawdopodobieństwo selekcji oraz dostępne dane zewnętrzne dotyczące rozkładu badanej populacji według płci, grup wiekowych [25-34; 35-54; 55-64], wykształcenia [najwyżej wykształcenie średnie I stopnia (poziom ISCED 1 lub niższy, programy ISCED 2 oraz ISCED 3 trwające krócej niż 2 lata); wykształcenie średnie II stopnia (poziomy ISCED 3 oraz 4); wykształcenie wyższe (poziomy ISCED od 5 do 8)]; zatrudnienia [osoba zatrudniona lub bezrobotna]; regionu [poziom NUTS II], w przypadku gdy takie dane zewnętrzne są uważane za wystarczająco wiarygodne na poziomie krajowym.

2.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 452/2008 wielkość próby drugiego badania dotyczącego edukacji dorosłych ustalana jest na podstawie potrzeb w zakresie precyzji, tak aby efektywna wielkość krajowej próby była nie większa niż 5 000 osób, przy założeniu losowania badania prostego.

Absolutny margines błędu dla zmiennej, o której mowa w pkt 3, nie przekracza progu ustalonego w pkt 3, chyba że wymaga to efektywnej wielkości krajowej próby większej niż 5 000 osób. W takim przypadku wymagana efektywna wielkość krajowej próby wynosi 5 000 osób.

3.
Drugie badanie dotyczące edukacji dorosłych powinno zostać opracowane w taki sposób, aby szacowany absolutny margines błędu nie przekraczał 1,4 punktu procentowego w przypadku szacowanego wskaźnika uczestnictwa w kształceniu pozaformalnym dla całej populacji odniesienia w wieku od 25 do 64 lat.

Wymóg ten zostaje złagodzony do progu 1,7 punktu procentowego w przypadku państw o populacji w wieku 25-64 lata wynoszącej od jednego do trzech i pół miliona.

Ten sam wymóg zostaje złagodzony do progu 2,0 punktów procentowych w przypadku państw o populacji w wieku 25-64 lata wynoszącej mniej niż jeden milion.

4.
Absolutny margines błędu, o którym mowa w pkt 3, jest połową rozpiętości 95 % przedziału ufności.

Efektywne wielkości krajowych prób powinny być dostosowane ze względu na efekt zastosowanego schematu doboru próby oraz przewidywany całkowity brak odpowiedzi, tak aby określić rzeczywiste wielkości próby na etapie planowania.

Wymagania te dotyczą próby osób fizycznych będących rezydentami w wieku od 25 do 64 lat. W przypadku krajowych prób o szerszym zakresie dane szacunkowe odnoszące się do populacji rezydentów w wieku od 25 do 64 lat powinny spełniać określone powyżej wymogi w zakresie precyzji.

ZAŁĄCZNIK  III

Wymagania dotyczące jakości i standardowe sprawozdania dotyczące jakości

Standardowe sprawozdanie dotyczące jakości przedkłada się zgodnie ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego. Szczególną uwagę poświęca się odpowiedniości, dokładności, terminowości i punktualności, dostępności i jasności, porównywalności oraz spójności, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008.

Państwa członkowskie składają standardowe sprawozdania dotyczące jakości określone w art. 6 niniejszego rozporządzenia. Składanie sprawozdań odbywa się z zastosowaniem formatów przekazywania ustanowionych przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania dotyczącego jakości dołącza się egzemplarz krajowego kwestionariusza.

Standardowe kryteria jakości stosuje się w następujący sposób.

1. ODPOWIEDNIOŚĆ

- Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników.

- Opis i klasyfikacja użytkowników.

- Indywidualne potrzeby każdej grupy użytkowników.

- Czy potrzeby te zostały zaspokojone i w jakim stopniu.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy próby

- Opis planu doboru próby oraz rzeczywistej próby.

- Opis sposobu obliczania ostatecznych czynników ważenia, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze.

- Współczynniki zmienności danych szacunkowych zgodnie z warstwami próby w odniesieniu do wskaźników będących przedmiotem zainteresowania, wymienionych w załączniku II pkt 3.

- Oprogramowanie do szacowania wariancji.

- Opis zastosowanych pomocniczych zmiennych i informacji.

- Opis błędów systematycznych w próbie i wynikach w odniesieniu do analizy braku odpowiedzi.

2.2. Błędy niezwiązane z próbą

2.2.1. Błędy pokrycia

- Opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości.

- Informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość ich aktualizacji.

- Błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i podpopulacjami docelowymi (nadmierne pokrycie, niepełne pokrycie, błędne klasyfikacje).

- Metody zastosowane w celu uzyskania tych informacji.

- Uwagi na temat przetwarzania błędnych klasyfikacji.

2.2.2. Błędy pomiaru

Ocena błędów, które wystąpiły na etapie zbierania danych np. z powodu:

- projektowania kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne, strategie zadawania pytań),

- jednostki sprawozdawczej/respondenta (reakcje respondentów),

- narzędzi zbierania danych oraz wykorzystania źródeł administracyjnych (zgodność między pojęciami administracyjnymi a stosowanymi w badaniu, np. okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),

- sposobów zbierania danych.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Opis procesu weryfikacji danych:

- zastosowany system i narzędzia przetwarzania,

- błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ważenia, opracowywania danych w formie tabeli itp.,

- kontrole jakości na poziomie makro i mikro,

- podział korekt i nieudanych weryfikacji na brakujące wartości, błędy i anomalie.

2.2.4. Błędy z powodu braku odpowiedzi

Opis środków przedsięwziętych w celu ponownego skontaktowania się z respondentem:

- wskaźniki odpowiedzi jednostek i wskaźniki odpowiedzi na dane pytanie,

- ocena całkowitego i częściowego braku odpowiedzi,

- pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym zastosowanych metod imputacji lub ponownego ważenia,

- uwagi metodologiczne oraz wyniki analizy braku odpowiedzi lub inne metody oceny skutków braku odpowiedzi.

3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

Tabela terminów przedstawiająca daty rozpoczęcia i zakończenia każdego z następujących etapów projektu: zbieranie danych, przypomnienia i działania następcze, kontrola i weryfikacja danych, dalsza walidacja i imputacja, badanie braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach), szacowanie, przekazanie danych Eurostatowi oraz rozpowszechnianie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

- Warunki dostępu do danych.

- Plan rozpowszechniania wyników.

- Kopia wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

W stosownych przypadkach państwa powinny przedstawić następujące uwagi:

- odstępstwa od europejskiego kwestionariusza i definicji,

- czy badanie było powiązane z innym badaniem krajowym,

- w jakim stopniu badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem istniejących danych w rejestrach,

- opis, w jaki sposób spełniono wymagania niniejszego rozporządzenia, tak aby umożliwić ocenę porównywalności danych.

6. SPÓJNOŚĆ

- Porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł.

- Opis, w jaki sposób spełniono wymagania niniejszego rozporządzenia, tak aby umożliwić ocenę geograficznej porównywalności danych.

7. KOSZT I OBCIĄŻENIE

Analiza obciążeń i korzyści na szczeblu krajowym z uwzględnieniem na przykład:

- przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz,

- problematycznych pytań lub modułów badania,

- problemów z klasyfikacją i definicją działań edukacyjnych, problemów z innymi klasyfikacjami,

- zmiennych, które były najbardziej/najmniej użyteczne przy zbieraniu danych na temat udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie,

- szacowanego lub faktycznego poziomu zadowolenia krajowych użytkowników danych,

- obciążenia respondentów,

działań na rzecz zmniejszenia obciążenia.

1 Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 823/2010 z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 246 z 18.9.2010, s. 33).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.