Decyzja 2011/192/UE wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.81.14

Akt indywidualny
Wersja od: 29 marca 2011 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 marca 2011 r.
wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1738)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(2011/192/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 14,

uwzględniając wieloletnią umowę finansową zawartą między Komisją Wspólnot Europejskich w imieniu Wspólnoty Europejskiej a Węgrami w dniu 15 czerwca 2001 r., w szczególności art. 12 rozdziału A załącznika do tej umowy,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1419/2004(3) przewiduje kontynuację stosowania wieloletnich umów finansowych i rocznych umów finansowych zawartych pomiędzy Komisją Europejską reprezentującą Wspólnotę Europejską, z jednej strony, a Republiką Czeską, Estonią, Litwą, Łotwą, Polską, Słowacją, Słowenią i Węgrami, z drugiej strony, oraz ustanawia określone odstępstwa od wieloletnich umów finansowych (zwanych dalej MAFA) i od rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 447/2004(5) ustanawia zasady ułatwiające przejście między wsparciem na mocy rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 a wsparciem przewidzianym w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1257/1999(6) i (WE) nr 1260/1999(7) dla Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku I pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1419/2004, oraz w art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 248/2007(8) przewiduje środki dotyczące MAFA i rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu SAPARD oraz przejścia z programu SAPARD do programu rozwoju obszarów wiejskich, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku III tego rozporządzenia.

(4) Artykuł 12 ust. 1 rozdziału A załącznika do umowy MAFA, która pozostaje w mocy po przystąpieniu Węgier do Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 248/2007, zobowiązuje Komisję do podjęcia decyzji o wykluczeniu wydatków ze współfinansowania ze środków UE (dalej zwanej "decyzją w sprawie kontroli zgodności rozliczeń"), jeśli stwierdzi, że wydatki te nie zostały poniesione zgodnie z zasadami określonymi tej umowie.

(5) Sprawozdanie z certyfikacji za rok 2004 dotyczące rachunków SAPARD wskazuje na możliwość naruszania przez agencję SAPARD pewnych postanowień MAFA. W związku z tym Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(6) Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozdziału A załącznika do MAFA w dniu 8 listopada 2005 r. przeprowadzono rozmowy dwustronne z władzami Węgier, w trakcie których obie strony starały się osiągnąć porozumienie w sprawie działań, które należy podjąć oraz w sprawie oceny wagi naruszenia.

(7) Po przeprowadzeniu rozmów Komisja w dalszym ciągu uważała, że niektóre wydatki nie zostały poniesione zgodnie z zasadami regulującymi program SAPARD. W przypadku niektórych płatności dokonanych w latach budżetowych 2003 i 2004 Węgry nie dotrzymały 3-miesięcznego terminu na dokonanie płatności na rzecz beneficjentów, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA. Zgodnie z tym przepisem okres pomiędzy otrzymaniem dokumentów potwierdzających, niezbędnych do dokonania płatności oraz wystawieniem polecenia zapłaty nie powinien być dłuższy niż 3 miesiące.

(8) W piśmie z dnia 16 października 2009 r. władze węgierskie poinformowały o rozpoczęciu procedury pojednawczej zgodnie z art. 12 ust. 3 akapit trzeci rozdziału A oraz pozycją 9 rozdziału F załącznika do MAFA. Organ pojednawczy poparł argumenty przedstawione przez władze węgierskie i uznał je za szczególne warunki uzasadniające odstępstwo od terminu płatności na rzecz beneficjentów, określonego w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA.

(9) Komisja nie mogła uznać argumentów przytoczonych przez władze węgierskie za szczególne warunki uzasadniające pewne odstępstwo od art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA i wniosła o zmniejszenie kwoty finansowania o 2.535.286 EUR.

(10) Zgodnie z art. 12 ust. 7 rozdziału A załącznika do MAFA o kwocie, którą należy odzyskać, informuje się krajowego urzędnika zatwierdzającego, który w imieniu Węgier zapewnia zapisanie tej kwoty na rzecz rachunku SAPARD prowadzonego w euro w ciągu dwóch miesięcy od daty podjęcia decyzji. Z uwagi na fakt, że wdrażanie programu SAPARD zostało zakończone, odzyskanie kwoty wykluczonej nastąpi w formie nakazu odzyskania środków,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwota w wysokości 2.535.286 EUR, wypłacona przez węgierską agencję SAPARD, zostaje niniejszym wykluczona z finansowania ze środków UE, ponieważ transakcje, których dotyczy, nie są zgodne z zasadami programu SAPARD.

Obliczenie korekty przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Węgierskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 87.

(2) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, s. 5.

(3) Dz.U. L 258 z 5.8.2004, s. 11.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 68.

(5) Dz.U. L 72 z 11.3.2004, s. 64.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80.

(7) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(8) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, s. 5.

ZAŁĄCZNIK

TABELA DOTYCZĄCA KWOT ZMNIEJSZENIA

OpóźnienieŁączna kwota wydatków w roku budżetowym 2004 (EUR)Wykorzystanie rezerwy 4 %Kwota podlegająca zmniejszeniu (EUR)Wskaźnik zmniejszeniaKwota zmniejszenia (EUR)
0 miesięcy32 367 673,72n.d.n.d.0 %0,00
Do 1 miesiąca7 283 177,62-1 294 706,955 988 470,6710 %598 847,07
Do 2 miesięcy1 601 753,180,001 601 753,1825 %400 438,29
Do 3 miesięcy601 262,420,00601 262,4245 %270 568,09
Do 4 miesięcy484 224,090,00484 224,0970 %338 956,86
5 miesięcy i dłużej926 475,690,00926 475,69100 %926 475,69
Ogółem43 264 566,71-1 294 706,959 602 186,042 535 286,00

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.