Decyzja nr H5 dotycząca współpracy w zwalczaniu nadużyć i błędów w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.149.5

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 czerwca 2010 r.

DECYZJA NR H5

z dnia 18 marca 2010 r.

dotycząca współpracy w zwalczaniu nadużyć i błędów w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

(Tekst mający znaczenie dla EOG oraz dla Umowy między WE a Szwajcarią)

(2010/C 149/05)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2010 r.)

KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,

uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego(1), zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub pytań dotyczących wykładni, wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009(2),

uwzględniając art. 76 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

uwzględniając art. 2 ust. 2, art. 20, art. 52 i art. 87 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przepisy art. 76 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 nakładają na właściwe władze i instytucje obowiązek współpracy w celu zapewnienia prawidłowego wykonania tego rozporządzenia.

(2) Środki zwalczania nadużyć i błędów są ściśle związane z działami zabezpieczenia społecznego określonymi w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i mają na celu zagwarantowanie, aby składki były płacone we właściwym państwie członkowskim i nie dochodziło do nienależnego przyznawania lub nieuczciwego otrzymywania świadczeń.

(3) Działania zwalczające nadużycia i błędy są zatem elementem właściwego wykonania rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009.

(4) Ściślejsza i bardziej skuteczna współpraca właściwych władz i instytucji jest kluczowym czynnikiem w podejmowaniu działań zwalczających nadużycia i błędy.

(5) Identyfikacja osób ma podstawowe znaczenie dla stosowania przepisów tych rozporządzeń, zarówno jeśli chodzi o wyszukiwanie osób w bazie danych instytucji, jak i sprawdzanie, czy są osobami, za które się podają.

(6) W art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 zaznaczono, że gromadząc, przekazując lub przetwarzając dane osobowe zgodnie ze swoim ustawodawstwem do celów wykonania rozporządzeń podstawowych, państwa członkowskie dopilnowują, aby zainteresowani mogli w pełni wykonywać swoje prawa w odniesieniu do ochrony danych osobowych, zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.

(7) Przepisy art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 zezwalają właściwej instytucji, w razie pojawienia się wątpliwości, na wystąpienie do instytucji miejsca pobytu lub zamieszkania z wnioskiem o przeprowadzenie weryfikacji informacji dostarczonych przez daną osobę lub ważności dokumentu.

(8) Skuteczna współpraca w zwalczaniu nadużyć i błędów zakłada wykorzystywanie mechanizmów informowania na temat zmian w obowiązujących przepisach oraz w art. 20 i 52 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.

Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Kwestie ogólne

1. Dla celów prawidłowego wykonania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia (WE) nr 987/2009 władze i instytucje państw członkowskich współpracują w zakresie zwalczania nadużyć i błędów.

2. Raz w roku Komisja Administracyjna przeprowadza dyskusję dotyczącą współpracy w kwestiach nadużyć i błędów. Podstawą dyskusji będą dobrowolnie składane sprawozdania państw członkowskich na temat ich doświadczeń i postępów w tej dziedzinie. Propozycję treści takich sprawozdań przedstawiono w załączniku 1.

3. Państwa członkowskie wyznaczają osoby odpowiedzialne za kontakty w sprawie nadużyć i błędów, którym właściwe władze lub instytucje mogą zgłaszać ryzyko oszustw i nadużyć lub systematyczne trudności powodujące opóźnienia i błędy. Lista osób wyznaczonych do kontaktów zostanie opublikowana przez Sekretariat Komisji Administracyjnej.

Błędy

4. W celu ograniczenia ryzyka błędów właściwe władze i instytucje podejmują działania zapewniające terminowe i prawidłowe dostarczanie informacji, w szczególności podczas stosowania Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. W tym celu właściwe władze i instytucje powinny:

a) dopilnować, aby informacje przesyłane drogą elektroniczną w formie standardowych dokumentów elektronicznych do władz i instytucji innych państw członkowskich podlegały procesowi kontroli jakości, zwłaszcza w odniesieniu do identyfikacji osoby zainteresowanej oraz numeru PIN; oraz

b) zgłaszać Komisji Technicznej i Komisji Administracyjnej jakiekolwiek systematyczne trudności, które powodują opóźnienia lub błędy w wymianie informacji do celów wspomnianych rozporządzeń.

Zgłaszanie przypadków śmierci

5. W odniesieniu do współpracy w zakresie zgłaszania przypadków śmierci:

a) państwa członkowskie za pośrednictwem Komisji Administracyjnej dzielą się innowacyjnymi praktykami wprowadzonymi w tej dziedzinie lub zgłaszają przeszkody w zapewnieniu współpracy w tej kwestii;

b) państwa członkowskie poddają przeglądowi swoje praktyki w zakresie przeciwdziałania niezgłaszaniu śmierci w przypadkach transgranicznych, aby działania te były możliwie jak najbardziej spójne z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Listę zidentyfikowanych najlepszych praktyk zawiera załącznik 2.

c) Strona otrzymująca odpowiada, możliwie jak najszybciej, na wnioski ze strony instytucji lub właściwych władz o udzielenie informacji w sprawie zgłaszania przypadków śmierci.

Wnioski o udzielenie informacji

6. Uwzględniając wymóg przestrzegania przepisów wspólnotowych dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, właściwe władze i instytucje współpracują w odpowiedzi na wnioski ze strony innych państw członkowskich o udzielenie informacji w celu zwalczania nadużyć i zapewnienia prawidłowego wykonania wspomnianych rozporządzeń. Przeprowadzają staranną ocenę sytuacji prawnej przed udzieleniem odpowiedzi odmownej na taki wniosek z powodu ochrony danych.

7. Jeśli wniosek o udzielenie informacji w celu zwalczania nadużyć i błędów dotyczy danych związanych z wykonaniem rozporządzeń w sprawie koordynacji, ale nie zajmuje się nim bezpośrednio instytucja lub właściwy organ, wówczas ta instytucja lub właściwy organ pomagają instytucji lub organowi wnioskującemu w ustaleniu trzeciej strony, która jest właściwym źródłem informacji, oraz udzielają pomocy w prowadzeniu negocjacji z tą trzecią stroną.

Klauzula przeglądowa

8. Niniejsza decyzja podlega przeglądowi przed upływem 2 lat od dnia jej wejścia w życie.

9. Niniejszą decyzję publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po jej opublikowaniu.

Przewodniczący Komisji Administracyjnej
José Maria MARCO GARCÍA

______

(1) Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Roczne sprawozdania państw członkowskich w sprawie nadużyć i błędów obejmują między innymi następujące kwestie

1. Działania podjęte w ostatnim roku w celu zwalczania nadużyć i błędów w przypadkach określonych zgodnie z rozporządzeniami;

2. Konkretne problemy z wdrażaniem zasad koordynacji, które mogą prowadzić, co najmniej, do ryzyka nadużyć i błędów;

3. Umowy i dwustronne porozumienia o współpracy z innymi państwami członkowskimi UE zawarte w celu zwalczania nadużyć i błędów;

4. Działania podjęte w dziedzinie świadczeń rzeczowych, aby upowszechniać przestrzeganie zasad koordynacji i informowanie obywateli przez instytucje i świadczeniodawców opieki zdrowotnej.

ZAŁĄCZNIK  2

Najlepsze praktyki w zakresie przeciwdziałania niezgłaszaniu transgranicznych przypadków śmierci(1)

Stworzenie systemu bezpośredniego zgłaszania przypadków śmierci przez państwo przyjmujące

Porównywanie danych (data-matching)

Występowanie do państwa przyjmującego z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli administracyjnej

Wzajemne udostępnianie zgłoszeń przypadków śmierci między instytucjami ochrony zdrowia

Poświadczenie życia

Bezpośrednia obecność fizyczna w państwie przyjmującym

______

(1) Pełniejszy opis powyższych najlepszych praktyk można znaleźć w sekcji 9.2 sprawozdania powołanej przez Komisję Administracyjną doraźnej grupy kontrolnej ds. zwalczania nadużyć i błędów z dnia 16 listopada 2009 r., opublikowanego jako nota CASSTM 560/09.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.