Rozporządzenie 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.161.87

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1268/1999
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 12 i 13 grudnia 1997 r. przewidują wzmocnienie strategii przedakcesyjnej dla państw Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo oraz specjalną strategię przedakcesyjną dla Cypru.

(2) Konkluzje Rady Europejskiej przewidują, że pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu będzie przyznana obecnie dziesięciu państwom Europy Środkowej i Wschodniej ubiegającym się o członkostwo.

(3) Wspólnota podjęła decyzję o zapewnieniu specjalnego wsparcia w formie pomocy przedakcesyjnej dla państw ubiegających się o członkostwo w celu przeprowadzenia działań wspomagających obecny proces reform gospodarczo-społecznych w tych państwach oraz przygotowania i ułatwienia integracji gospodarczej tych państw z gospodarką Wspólnoty.

(4) Wspólnotowe środki pomocowe na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym wraz z pomocą Wspólnoty na mocy rozporządzenia Rady 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (5), powinny być koordynowane w ramach rozporządzenia Rady 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 (6) i podlegać warunkowym przepisom rozporządzenia Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa (7).

(5) Ustęp 17 konkluzji Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. przewiduje, że wsparcie finansowe dla państw zaangażowanych w proces rozszerzenia będzie oparte, w zakresie przyznawania pomocy, na zasadzie równego traktowania, niezależnie od daty przystąpienia do Unii, ze szczególnym uwzględnieniem krajów o największych potrzebach.

(6) Pomoc przedakcesyjna Wspólnoty musi być skierowana w szczególności na rozwiązanie priorytetowych problemów związanych z dostosowaniem gospodarek państw ubiegających się o członkostwo i ułatwieniem wdrażania przez te państwa acquis communautaire, skupiając się w szczególności na wspólnej polityce rolnej (WPR).

(7) Pomoc przedakcesyjna dla rolnictwa powinna być zgodna z priorytetami zreformowanej WPR; pomoc taka powinna być przyznawana w priorytetowych dziedzinach, określonych dla każdego kraju, takich jak poprawa struktur przetwórstwa produktów rolnych i rybołówstwa, dystrybucja, kontrola jakości żywności, jak również kontrola weterynaryjna i kontrola zdrowia roślin oraz tworzenie grup producentów; powinno być również możliwe finansowanie zintegrowanych projektów rozwoju obszarów wiejskich mających na celu wspieranie inicjatyw lokalnych i środków agroekologicznych, poprawa wydajności gospodarstw, dostosowanie infrastruktury, jak również środki, które przyspieszą przekształcenia strukturalne.

(8) Wsparcie Wspólnoty w sektorze rolnym będzie realizowane w formie wieloletnich programów ustanowionych zgodnie z wytycznymi i zasadami programów operacyjnych stosowanych w ramach polityki strukturalnej w celu ułatwienia w państwach ubiegających się o członkostwo wdrażania obowiązujących zasad i procedur.

(9) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (8), pomoc może zostać przyznana w danym okresie na środek tylko z jednego instrumentu finansowego Wspólnoty, podlegając własnym zasadom w sprawie przyznania pomocy w przypadku Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

(10) Fundusze Wspólnoty nie powinny zastępować funduszy dostępnych w każdym z państw ubiegających się o członkostwo, a pomoc Wspólnoty stanowi wkład finansowy w zakończenie projektów.

(11) Pomoc przedakcesyjna w sektorze rolnym musi zostać przyznana w formie wkładu finansowego oraz musi być przedmiotem szczegółowych zasad finansowych ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (9).

(12) Przydział środków finansowych dla państw ubiegających się o członkostwo ustalany przez organ budżetowy w preambule niniejszego instrumentu powinien w pełni uwzględniać sytuację w danym państwie określaną na podstawie produktu krajowego brutto, liczby czynnej zawodowo ludności rolniczej, wykorzystywanych użytków rolnych oraz, jeśli jest to niezbędne, szczególnych warunków terytorialnych.

(13) Państwa ubiegające się o członkostwo powinny przedłożyć swoje plany możliwie szybko w celu uniknięcia opóźnienia wdrożenia środków przedakcesyjnych od dnia 1 stycznia 2000 r.

(14) Opracowanie tych programów, ich wdrażanie oraz mechanizmy oceny powinny być zgodne z określonymi zasadami funduszu strukturalnego i w ten sposób ułatwiać transfer acquis communautaire.

(15) Przed przyznaniem środków wspólnotowych należy przeprowadzić szczegółową ocenę ex-ante w celu zapewnienia zgodności programu z rzeczywistymi potrzebami, umożliwienia elastyczności we wdrażaniu programów Wspólnoty oraz uwzględnienia odpowiednich informacji oraz pierwszych rezultatów środków, a także w celu wzmocnienia monitoringu i oceny ex-post, a tym samym zapewnienia skuteczności oczekiwanego wpływu.

(16) Należy ustanowić przepisy dla zapewnienia, by komitet monitorujący wspierał Komisję w sprawie kontynuowania każdego programu.

(17) Niezbędne decyzje powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, a w przypadku szczegółowych kwestii finansowych, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

(18) Sprawozdania w sprawie postępów w realizacji pomocy przedakcesyjnej w rolnictwie należy przedkładać Parlamentowi, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów.

(19) W okresie przejściowym (od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.) wszelkie odniesienia do euro powinny być zasadniczo traktowane jako odniesienia do euro jako jednostki walutowej, zgodnie z art. 2 zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro (10).

(20) Wdrażanie tych środków pomoże w osiągnięciu celów Wspólnoty; dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje innych kompetencji niż ustanowione w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

TYTUŁ  I

CELE I TYPY ŚRODKÓW

Artykuł  1

Cele

1. 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy dla wspólnotowego wsparcia na rzecz zrównoważonego rozwoju rolnictwa i trwałego rozwoju obszarów wiejskich na okres przedakcesyjny dla Bułgarii, Chorwacji i Rumunii. Niniejsze rozporządzenie pozostaje również w mocy dla sfinalizowania wszelkich programów rozpoczętych na jego podstawie w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Polsce, na Słowacji i w Słowenii przed ich przystąpieniem do Unii Europejskiej.
2.
Wsparcie Wspólnoty jest zgodne z warunkami ustanowionymi w ramach partnerstwa dla członkostwa i dotyczy w szczególności:

a) wkładu we wdrażanie acquis communautaire w zakresie wspólnej polityki rolnej i innych polityk z nią związanych;

b) rozwiązywania priorytetowych i szczególnych problemów w celu stałego dostosowania sektora rolnego i obszarów wiejskich w państwach ubiegających się o członkostwo.

Artykuł  2 2

Środki

Zgodnie z priorytetami określonymi przez państwa ubiegające się o członkostwo oraz jak określono w art. 4 ust. 3, wsparcie dla rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich odnosi się do jednego lub większej liczby poniższych środków, które są zgodne z odpowiednimi przepisami acquis communautaire:

– inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– poprawa przetwórstwa i obrotu produktami rolnymi i rybołówstwa,

– poprawa struktur kontroli jakości, kontroli weterynaryjnej i kontroli zdrowia roślin, na rzecz jakości środków spożywczych i dla ochrony konsumenta,

– metody produkcji rolnej służące ochronie środowiska oraz utrzymaniu obszarów wiejskich,

– rozwój i różnicowanie działalności gospodarczej w celu zapewnienia wielokierunkowej działalności i alternatywnych dochodów,

– wprowadzenie systemu zastępstw w gospodarstwach rolnych oraz systemu usług w zakresie zarządzania gospodarstwami,

– tworzenie grup producentów,

– odnawianie i rozwój wsi oraz ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego obszarów wiejskich,

– poprawa jakości gruntów oraz scalanie gruntów,

– tworzenie i uaktualnianiem systemu rejestru gruntów,

– poprawa szkolenia zawodowego,

– rozwój i poprawa infrastruktury na obszarach wiejskich,

– zarządzaniem zasobami wodnymi w rolnictwie,

– gospodarka leśna, wraz z zalesianiem terenów rolniczych, inwestycjami w prywatnych gospodarstwach leśnych oraz przetwórstwem i obrotem produktami leśnymi,

– pomoc techniczna na rzecz środków objętych niniejszym rozporządzeniem, wraz z badaniami wspierającymi przygotowywanie i monitoring programu oraz kampanie informacyjne i reklamowe,

– w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii, przygotowanie obszarów wiejskich do opracowania i wprowadzana lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich oraz zintegrowanych terytorialnych strategii rozwoju obszarów wiejskich o charakterze pilotażowym, w granicach określonych w art. 33f rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(11).

TYTUŁ  II

WSPARCIE

Artykuł  3

Komplementarność i pomoc techniczna

1.
Działania Wspólnoty uzupełniają odpowiednie działania krajowe lub wnoszą do nich wkład. Są one ustanawiane w ścisłej współpracy między Komisją, państwem ubiegającym się o członkostwo, właściwymi organami oraz partnerami gospodarczymi i społecznymi na odpowiednim szczeblu. Współpraca ta obejmuje przygotowanie, wdrożenie wraz z finansowaniem i oceną, monitoring oraz oszacowanie środków.
2.
W ramach pomocy technicznej Komisja podejmuje inicjatywy i środki w celu zapewnienia, że środki Wspólnoty będą służyły wspieraniu celów priorytetowych, określonych w art. 1, oraz będą wnosiły wartość dodaną do inicjatyw krajowych.
3. 3
Osoby fizyczne i prawne z Cypru, Malty i Turcji jak również z państw korzystających z pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(12) mogą brać udział w przetargach i zleceniach, na takich samych warunkach, które stosuje się do wszystkich osób fizycznych i prawnych pochodzących z Państw Członkowskich w zakresie objętym Traktatami i z państw beneficjentów. Uprawnienie do udziału w procedurach przetargowych na podstawie niniejszego rozporządzenia określają kryteria kwalifikujące, a także odstępstwa od nich, zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty(13).
Artykuł  4

Programowanie

1.
Środki pomocowe na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich podlegają planowi sporządzonemu na najbardziej odpowiednim poziomie geograficznym. Plan jest przygotowywany przez właściwe organy wyznaczone przez państwo ubiegające się o członkostwo oraz jest przedkładany Komisji po konsultacji z właściwymi organami i organizacjami na odpowiednim szczeblu.
2. 4
Plan obejmuje okres do siedmiu lat, począwszy od 2000 r. i z zastrzeżeniem zastosowania art. 1 ust. 2 zawiera:

– ilościowy opis obecnej sytuacji wskazujący na różnice, braki i potencjał rozwojowy, główne rezultaty wcześniejszych działań podejmowanych przy pomocy Wspólnoty, wykorzystane środki finansowe oraz dostępne wyniki oceny działań,

– opis proponowanej strategii, jej określone ilościowo cele, wybrane priorytety i zasięg geograficzny,

– uprzednią ocenę obrazującą przewidywany wpływ gospodarczy, społeczny oraz na środowisko wraz z wpływem programu na zatrudnienie,

– indykatywną ogólną tabelę finansową podsumowującą środki finansowe krajowe, wspólnotowe i, w odpowiednim przypadku, prywatne, przewidziane i odpowiadające każdemu z priorytetów rozwoju obszarów wiejskich przyjętych w kontekście planu, włącznie, jeśli jest to konieczne, ze środkami finansowanymi przez EBI i inne międzynarodowe instrumenty finansowe,

– indykatywny profil finansowy na każdy rok objęty okresem programowania dla każdego środka wnoszącego wkład w program,

– w odpowiednim przypadku, informacje w sprawie potrzeb związanych z badaniami, szkoleniem i działaniami dotyczącymi pomocy technicznej przy przygotowaniu, wdrożeniu lub przystosowaniu danych środków,

– nazwy właściwych organów i jednostek odpowiedzialnych za wykonanie programu, wraz z agencją płatniczą,

– określenie "beneficjenci końcowi", którymi mogą być organizacje, przedsiębiorstwa publiczne lub prywatne odpowiedzialne za prowadzenie odpowiednich działań. W przypadkach gdy pomoc publiczna jest przyznawana przez inne organy, którym zostało to powierzone przez państwa ubiegające się o członkostwo, beneficjentami końcowymi będą instytucje decydujące o przyznaniu pomocy publicznej,

– opis środków projektowanych w celu wdrożenia planów, w szczególności systemy pomocy, wraz z elementami koniecznymi dla oceny reguł konkurencji,

– przepisy zapewniające prawidłowe wdrożenie programu wraz z monitoringiem i oceną oraz definicją ilościowych wskaźników dla oceny oraz uzgodnień dla kontroli i kar,

– wyniki konsultacji i przepisy przyjęte w celu włączenia właściwych organów i jednostek, jak również odpowiednich partnerów gospodarczych, społecznych oraz partnerów związanych z ochroną środowiska.

Na zasadzie odstępstwa od pierwszego akapitu, plan dla Chorwacji, na tych samych warunkach, jakie określono w pierwszym akapicie, obejmuje okres do dwóch lat od roku 2005.

3.
W swoich planach państwa ubiegające się o członkostwo zapewniają, że udziela się pierwszeństwa środkom mającym na celu poprawę efektywności rynku, standardów jakościowych i zdrowotnych oraz środków mających na celu stworzenie nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich, zgodnie z przepisami o ochronie środowiska.
4.
Jeśli nie ustalono inaczej z państwem ubiegającym się o członkostwo, plan zostaje przedłożony nie później niż sześć miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
5.
Na podstawie planu każdego z państw ubiegających się o członkostwo Komisja zatwierdza Program Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 w okresie sześciu miesięcy od złożenia planu, pod warunkiem że dostępne są wszystkie niezbędne informacje. W szczególności Komisja ocenia proponowany plan, aby ustalić, czy jest on zgodny z niniejszym rozporządzeniem.
6.
Jeśli jest to konieczne, program może zostać poddany przeglądowi i zmieniony w następstwie:

– rozwoju społeczno-gospodarczego, nowych istotnych informacji oraz wyników pochodzących z wdrożenia danych działań łącznie z wynikami monitoringu i oceny oraz w następstwie potrzeby dostosowania dostępnych kwot pomocy,

– działań podejmowanych w ramach Partnerstwa dla Członkostwa i krajowego programu wdrożenia acquis communautaire,

– ponownego podziału środków ustanowionych w art. 15.

Artykuł  5

Ocena ex-ante, monitoring i ocena

1. 5
Aby ocenić efektywność środków, wsparcie dla środków objętych niniejszym programem jest przedmiotem uprzedniej i średniookresowej oceny, stałego monitoringu i oceny ex-post, przygotowanych dla oceny zgodności rezultatów i wpływu w odniesieniu do zdefiniowanych celów. Jednakże, jeżeli chodzi o Chorwację, odpowiedni program nie będzie przedmiotem średniookresowej oceny.
2.
Komisja oraz państwo ubiegające się o członkostwo monitorują wdrażanie programu. Taki monitoring prowadzony jest według wspólnie uzgodnionych procedur.

Monitoring prowadzony jest poprzez odniesienie do szczególnych fizycznych, środowiskowych i finansowych wskaźników uzgodnionych i ustanowionych wcześniej.

Państwa ubiegające się o członkostwo przedkładają Komisji roczne sprawozdania okresowe, nie później niż do końca pierwszych sześciu miesięcy każdego roku. Sprawozdanie zawiera przynajmniej informacje określone w art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

3.
Zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 dla każdego programu rozwoju obszarów wiejskich ustanowiony zostaje komitet monitorujący.
Artykuł  6

Zgodność

Środki, którym przyznano wsparcie Wspólnoty, są zgodne z zobowiązaniami przyjętymi w Partnerstwie dla Członkostwa oraz są zgodne z krajowym programem wdrażania acquis communautaire.

Środki finansowane na mocy niniejszego rozporządzenia są zgodne z postanowieniami Układów Europejskich, włącznie z przepisami wykonawczymi do tych Układów w odniesieniu do pomocy państwa.

Środki finansowane na mocy niniejszego rozporządzenia są zgodne z celami WPR, w szczególności z celami odnoszącymi się do organizacji na wspólnym rynku oraz z celami środków strukturalnych Wspólnoty. Nie powodują one zakłóceń handlowych.

TYTUŁ  III

PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł  7

Środki

1. 6
Wspólnotowa pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia zostaje przyznana w okresie od 2000 do 2006 r., z wyjątkiem wspólnotowej pomocy dla Chorwacji, która zostaje przyznana w okresie od 2005 do 2006 r. Rocznie przyznane środki zostają zatwierdzone przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej.
2.
Wkład finansowy Wspólnoty w wykonanie programu rozwoju obszarów wiejskich jest przyznawany w formie zaliczek, współfinansowania oraz finansowania zgodnie z zasadami określonymi w art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

Wypłaty pomocy finansowej mogą być w formie zaliczek na wdrożenie programu oraz w formie płatności w oparciu o poniesione wydatki.

3. 7
Przydział środków finansowych dla każdego państwa ubiegającego się o członkostwo z tytułu pomocy przedakcesyjnej w ramach niniejszego instrumentu, opiera się na następujących obiektywnych kryteriach:

– liczba ludności rolniczej,

– powierzchnia użytków rolnych,

– produkt krajowy brutto (PKB) na mieszkańca, parytetu według siły nabywczej,

– szczególna sytuacja terytorialna.

Jednakże, roczny całkowity budżet dla Chorwacji ustala się oddzielnie.

4.
Dla okresu określonego w art. 4 ust. 2, do 2 % rocznego przydziału funduszy może zostać przeznaczone na finansowanie środków podjętych z inicjatywy Komisji na badania wstępne, wymianę wizyt oraz oceny i kontrole.
Artykuł  8 8

Wysokość wkładu Wspólnoty i intensywność pomocy

1.
Wkład Wspólnoty nie przekracza pułapu 75 % całkowitej sumy kwalifikujących się wydatków publicznych.

Niemniej jednak, pułap ten wynosi:

a) 80 % dla środków określonych w art. 2 tiret czwarte, siódme, jedenaste i szesnaste, oraz dla każdego projektu dotyczącego infrastruktury;

b) 85 % dla odpowiednich projektów w ramach jakichkolwiek działań, w przypadku, gdy Komisja stwierdzi, że miała miejsce wyjątkowego rodzaju klęska żywiołowa;

c) 100 % dla środków, o których mowa w art. 2 tiret piętnaste i w art. 7 ust. 4.

2.
Pomoc publiczna nie przekracza pułapu 50 % całkowitej sumy kwalifikujących się kosztów inwestycji.

Niemniej jednak, pułap ten wynosi:

a) 55 % dla inwestycji realizowanych przez młodych rolników w gospodarstwach rolnych;

b) 60 % dla inwestycji w gospodarstwach rolnych w obszarach górskich;

c) 65 % dla inwestycji realizowanych przez młodych rolników w gospodarstwach rolnych w obszarach górskich;

d) 75 % dla inwestycji, o których mowa w ust. 1, lit. b);

e) 100 % dla inwestycji w infrastrukturę, która nie ma charakteru pozwalającego na generowanie znaczących dochodów netto;

f) 100 % dla działań wyszczególnionych w art. 2 tiret szesnaste.

Przy określaniu wysokości pomocy publicznej do celów niniejszego ustępu, nie uwzględnia się pomocy krajowej o charakterze ułatwiającym dostęp do kredytów przyznawanych bez korzystania z żadnej pomocy Wspólnoty udzielanej na podstawie niniejszego rozporządzenia.

W każdym przypadku wkład Wspólnoty nie przekracza pułapów wysokości i kumulacji pomocy ustanowionymi w odniesieniu do pomocy państwa w Układach Europejskich.

3.
Kwota wkładu Wspólnoty jest wyrażana w euro.
Artykuł  9

Kontrola finansowa

1.
Wsparcie finansowe jest zgodne z zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1258/1999.

Komisja realizuje wydatki na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z rozporządzeniem finansowym stosowanym do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie memorandum finansowego sporządzanego przez Komisję i państwa ubiegające się o członkostwo.

2.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 12, Komisja przyjmuje metody zarządzania programem, przepisy dotyczące monitoringu i kontroli jego realizacji, systemy zapobiegania i kontroli nieprawidłowości oraz procedury odzyskiwania kwot wypłaconych nienależnie. Środki te przyjmuje się jako warunek wstępny zatwierdzenia programu określonego w art. 4 ust. 5.
3.
Bez uszczerbku dla kontroli prowadzonych przez kraje beneficjentów, Komisja i Trybunał Obrachunkowy mogą, poprzez swoich własnych lub należycie upoważnionych przedstawicieli, przeprowadzić kontrolę techniczną na miejscu lub audyty finansowe, włącznie z kontrolami wyrywkowymi oraz audytami końcowymi.
Artykuł  10

Zmniejszenie, zawieszenie i anulowanie pomocy

1.
Jeśli wdrożenie danego środka nie wydaje się uzasadniać żadnej części przyznanych środków finansowych, Komisja przeprowadza odpowiednie badanie danego przypadku, w szczególności żąda od państwa ubiegającego się o członkostwo lub organów wyznaczonych przez nie do wdrożenia środka przedstawienie uwag w określonym terminie.
2.
W następstwie tego badania Komisja może obniżyć lub zawiesić pomoc na dany środek, jeżeli badanie potwierdza istnienie nieprawidłowości lub istotnej zmiany wpływającej na charakter lub warunki wdrożenia środka oraz który nie został zatwierdzony przez Komisję.
3.
Wszelkie kwoty odzyskane w wyniku nadpłaty przekazywane są Komisji. Kwoty, które nie zostały przekazane, podlegają oprocentowaniu z tytułu zaległości zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego.
Artykuł  11 9

Komisja przydziela dostępne środki krajom ubiegającym się o członkostwo na wykonanie art. 7 ust. 2. W ciągu trzech miesięcy od decyzji o uznaniu kraju za kwalifikujący się do pomocy na podstawie niniejszego rozporządzenia, Komisja przekazuje swoją decyzję w sprawie indykatywnego przydziału środków finansowych krajowi ubiegającemu się o członkostwo w ramach bieżącej perspektywy finansowej.

TYTUŁ  IV

PRZEPISY WYKONAWCZE

Artykuł  12
1.
Komisja przyjmuje szczegółowe zasady wykonania niniejszego rozporządzenia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
2.
Komisja przyjmuje szczegółowe zasady finansowe zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999. Dotyczą one w szczególności odpowiednich przepisów zapewniających zgodność z dyscypliną budżetową.

TYTUŁ  V

POZOSTAŁE PRZEPISY

Artykuł  13

Sprawozdania

Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów roczne sprawozdanie w sprawie wsparcia Wspólnoty przyznanego na mocy niniejszego rozporządzenia.

W takich sprawozdaniach Komisja nakreśla w szczególności postępy poczynione w osiąganiu celów określonych w art. 1.

TYTUŁ  VI

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  14

Informacja i reklama

1.
Programy określone w art. 4 ust. 5 są przedmiotem odpowiedniej reklamy w państwach ubiegających się o członkostwo.
2.
Reklama obejmuje w szczególności:

– informowanie potencjalnych beneficjentów i organizacji zawodowych o dostępnej pomocy,

– informowanie ogółu społeczeństwa o roli Wspólnoty w odniesieniu do pomocy.

Rozważane propozycje oraz przyjęte w tym celu środki przedstawiane są Komisji.

Artykuł  15

Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej, na mocy niniejszego rozporządzenia, państwa ubiegające się o członkostwo tracą uprawnienia do pomocy. Środki finansowe uwolnione wraz z przystąpieniem do Unii Europejskiej poszczególnych państw przyznaje się pozostałym państwom ubiegającym się o członkostwo wymienionym w art. 1 ust. 1. Ponowny podział środków opiera się na potrzebach państw ubiegających się o członkostwo oraz na ich zdolności do wykorzystania środków i kryteriach ustanowionych w art. 7 ust. 3.

Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów, na wniosek Komisji, podejmuje decyzję w sprawie ogólnych założeń ponownego podziału środków.

W świetle decyzji Rady określonej w akapicie drugim, Komisja podejmuje decyzję o ponownym podziale dostępnych środków między pozostałych beneficjentów zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 ust. 1.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.

W imieniu Rady
G. VERHEUGEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 175 z 9.6.1998, str. 7 oraz Dz.U. C 27 z 2.2.1999, str. 18.

(2) Opinia wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 101 z 12.4.1999.

(4) Dz.U. C 93 z 6.4.1999.

(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

(6) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.

(7) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 3.

(8) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(9) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(10) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.

(11) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(12) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 13.12.2001, str. 3).

(13) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2008/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.349.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
3 Art. 3 ust. 3:

- dodany przez art. 12 ust. 4 rozporządzenia nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 r. dotyczącego przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000 (Dz.U.UE.L.01.342.1) z dniem 30 grudnia 2001 r.

- zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.

4 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.
5 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 3 rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.
6 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.
7 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 3 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.
8 Art. 8:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 696/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.99.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2008/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.349.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r., z tym że art. 1 pkt 2 w zakresie dotyczącym nowo wprowadzonego przedostatniego akapitu stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r.

9 Art. 11 zmieniony przez art. 3 pkt 5 rozporządzenia nr 2257/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 2005 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.