Wspólne działanie 2008/307/WPZiB wspierające działania Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach, w ramach strategii Unii Europejskiej przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Dz.U.UE.L.2008.106.17
Akt utracił mocWSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2008/307/WPZiB
z dnia 14 kwietnia 2008 r.
wspierające działania Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach, w ramach strategii Unii Europejskiej przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (dalej zwaną "strategią UE"), która w rozdziale III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu rozprzestrzeniania takiej broni.
(2) Unia Europejska czynnie wprowadza w życie strategię UE i stosuje środki wymienione w rozdziale III tej strategii, w szczególności te, które dotyczą wzmocnienia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (zwanej dalej "BTWC"), a także wspiera realizację BTWC na szczeblu krajowym między innymi poprzez wspólne działanie Rady 2006/184/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. wspierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia(1) oraz poprzez plan działania UE w sprawie broni biologicznej i toksycznej będący uzupełnieniem wspólnego działania UE wspierającego konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)(2).
(3) W dniu 20 marca 2006 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła wspólne stanowisko 2006/242/WPZiB dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)(3), którego celem jest dalsze upowszechnianie stosowania BTWC oraz przyczynienie się do pozytywnego wyniku konferencji przeglądowej (dalej zwanej "szóstą konferencją przeglądową"). Na szóstej konferencji przeglądowej, która odbyła się w grudniu 2006 r., UE zachęcała do pełnego przestrzegania postanowień BTWC przez wszystkie państwa strony tej konwencji, do wzmacniania - w miarę potrzeby - krajowych środków realizacji obejmujących także prawodawstwo karne oraz do kontroli nad mikroorganizmami chorobotwórczymi i toksynami w ramach BTWC. UE przedstawiła także dokumenty robocze, w tym dokumenty dotyczące bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej.
(4) Na szóstej konferencji przeglądowej potwierdzono, że państwa strony są zobowiązane do stosowania niezbędnych środków na szczeblu krajowym w ramach art. I, III i IV BTWC, aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę w odniesieniu do drobnoustrojów lub innych czynników biologicznych lub toksyn w laboratoriach i innych obiektach oraz podczas transportu, a także aby uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do takich czynników i toksyn oraz ich przemieszczanie. Na konferencji zwrócono się także do państw stron, które posiadają odpowiednie doświadczenie w stosowaniu środków prawnych i administracyjnych podczas realizacji postanowień BTWC, aby udzieliły pomocy na wniosek innego państwa strony. Na konferencji zachęcano do oferowania pomocy na szczeblu regionalnym.
(5) Na szóstej konferencji przeglądowej postanowiono, że w roku 2008 zostaną omówione środki krajowe, regionalne i międzynarodowe mające na celu poprawę bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej, w tym bezpieczeństwa i ochrony czynników chorobotwórczych i toksyn w laboratoriach. Postanowiono, że w roku 2008 propagować się będzie wspólną koncepcję tych środków i skuteczne działania z nimi związane.
(6) Na szóstej konferencji przeglądowej odnotowano także -w odniesieniu do art. VII BTWC - że wewnętrzna gotowość państw stron w przypadku wystąpienia choroby również w sytuacjach spowodowanych domniemanym zastosowaniem broni biologicznej lub toksycznej, przyczynia się do zwiększenia możliwości reagowania na wystąpienie choroby oraz do jej badania i łagodzenia.
(7) Na szóstej konferencji przeglądowej zachęcano państwa strony - w ramach art. X BTWC - do dalszego wzmacniania istniejących organizacji i sieci międzynarodowych, w szczególności Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) i Międzynarodowej konwencji ochrony roślin (IPPC); wezwano także państwa strony do dalszego wspierania lub ulepszania krajowych możliwości w zakresie obserwacji, wykrywania, diagnozowania i zwalczania chorób zakaźnych oraz innych ewentualnych zagrożeń biologicznych; zachęcono państwa strony mające taką możliwość, aby dalej wspierały w państwach stronach wymagających pomocy działania służące tworzeniu możliwości -bezpośrednio lub dzięki organizacjom międzynarodowym - w zakresie obserwacji, wykrywania, diagnozowania i zwalczania chorób zakaźnych i w odnośnych badaniach.
(8) W dniu 15 czerwca 2007 r. weszły w życie międzynarodowe przepisy zdrowotne (zwane dalej "IHR"). Regulują one obserwację występowania chorób zakaźnych oraz ich kontrolę i reagowanie na nie bez względu na ich pochodzenie i wymagają od państw członkowskich WHO utworzenia podstawowych możliwości laboratoryjnych i obserwacyjnych w celu umożliwienia wdrażania IHR. Sekretariat WHO jest zdecydowany wspierać państwa członkowskie WHO we wdrażaniu ich krajowych planów w zakresie IHR, za pośrednictwem biur głównych i regionalnych WHO, w tym biura WHO w Lyonie. W ramach programu WHO, dotyczącego kontroli zmniejszania ryzyka biologicznego, określono sposób działania laboratoriów poprzez przedstawienie wytycznych normatywnych, zapewnienie warsztatów i szkoleń w zakresie praktycznych działań w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach oraz w zakresie odpowiednich sposobów postępowania podczas prowadzenia odpowiedzialnych badań w dziedzinie nauk przyrodniczych. Sekretariat uczestniczy również w ustalaniu wskazówek ONZ dotyczących transportu substancji zakaźnych. IHR wymagają, by laboratoria będące placówkami sektora zdrowia publicznego, były przygotowane do reakcji na zagrożenia biologiczne, chemiczne, radiologiczne i jądrowe. Definicje bezpieczeństwa biologicznego oraz ochrony biologicznej w laboratoriach znajdują się w instrukcji bezpieczeństwa biologicznego WHO, wydanie trzecie (2004) oraz wskazówkach dotyczących kontroli ryzyka biologicznego oraz ochrony biologicznej w laboratoriach (2006).
(9) Wykonanie niniejszego wspólnego działania jest dokonywane zgodnie z ramową umową finansową i administracyjną (dalej zwanej "umową ramową"), zawartą między Komisją Europejską z jednej, strony, a ONZ z drugiej strony, która określa ramy działania ONZ i Komisji Europejskiej służące zacieśnieniu ich współpracy, która obejmuje również partnerstwo operacyjne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
W imieniu Rady | |
I. JARC | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 51.
(2) Dz.U. C 57 z 9.3.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 88 z 25.3.2006, s. 65.