Decyzja 2015/259 w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Dz.U.UE.L.2015.43.14
Akt utracił mocDECYZJA RADY (WPZiB) 2015/259
z dnia 17 lutego 2015 r.
w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28,
(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiej proliferacji.
(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów ("CWC") oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej ("OPCW") w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach strategii UE Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym CWC. Cele strategii UE uzupełniają cele, do których zmierza OPCW jako podmiot odpowiedzialny za wdrożenie CWC.
(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2004/797/WPZiB 1 w sprawie wsparcia działań OPCW, które po wygaśnięciu zostało zastąpione wspólnym działaniem 2005/913/WPZiB 2 , zastąpionym z kolei wspólnym działaniem 2007/185/WPZiB 3 . Wspólne działanie 2007/185/WPZiB zostało zastąpione decyzją 2009/569/WPZiB 4 i decyzją 2012/116/WPZiB 5 , która wygasa w dniu 31 stycznia 2015 r.
(4) Dalsza tak intensywna i ukierunkowana pomoc Unii na rzecz OPCW jest niezbędna do aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE. Należy podjąć dalsze działania propagujące pełne wdrożenie CWC, jak również działania zwiększające gotowość państw stron CWC ("państwa strony") do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych związków chemicznych i reagowania na te ataki, zwiększające współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej oraz zdolność OPCW do nadążania za rozwojem nauki i techniki. Środki związane z upowszechnianiem CWC powinny być kontynuowane oraz dostosowane i kierowane do coraz mniejszej liczby państw niebędących stronami CWC.
(5) Od dnia 8 do 19 kwietnia 2013 r. odbyła się w Hadze (Niderlandy) trzecia sesja specjalna konferencji państw stron poświęcona przeglądowi funkcjonowania CWC. Unia poparła sprawozdanie końcowe konferencji, w którym opisano wszystkie aspekty CWC i w którym zawarto istotne zalecenia dotyczące jej wdrażania. Zalecenia te obejmują również priorytetowe cele unijne, o których mowa w motywie 4 i strategii UE. Wsparcie wdrażania tych zaleceń ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia, aby CWC cały czas spełniała swoją rolę, i do zapobieżenia ponownemu pojawieniu się broni chemicznej.
(6) Unia zapewniała wsparcie polityczne, finansowe i pomoc w naturze wspólnym operacjom ONZ-OPCW w Syrii mającym na celu całkowite zniszczenie syryjskiej broni chemicznej i bojowych środków chemicznych. Unia jest zdecydowana wykorzystać doświadczenia zdobyte w Syrii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Projekt I: Wdrażanie, weryfikacja i upowszechnianie na poziomie krajowym
Działania:
Projekt II: Współpraca międzynarodowa
Działania:
Projekt III: Nauka i technika
Działania:
Projekt IV: Gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki
Działania:
Projekt V: Upowszechnianie i informowanie
Projekt VI: Program dla Afryki
Szczegółowy opis działań OPCW wspieranych przez Unię, o których mowa powyżej, przedstawiono w załączniku.
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat Techniczny. Na podstawie sprawozdań WP Rada dokonuje oceny. Komisja przedstawia informacje na temat finansowych aspektów projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
W imieniu Rady | |
J. REIRS | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK 7
Wsparcie unijne dla działań OPCW w ramach wdrażania strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Wsparcie unijne dla działań OPCW w ramach wdrażania strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Projekt I: Wdrażanie i weryfikacja na poziomie krajowym
Cele przewodnie
Cele przewodnie
Cel 1 (wdrażanie na poziomie krajowym)
Cel 2 (weryfikacja)
Rezultaty
Rezultat 1 (wdrażanie na poziomie krajowym)
Rezultat 2 (weryfikacja)
Działania
Urzędnikom celnym zapewniono wsparcie na mocy wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB, decyzji 2009/569/WPZiB oraz decyzji 2012/166/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby usprawnić gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu umieszczonych w wykazie związków chemicznych. Prowadzone szkolenia obejmować będą praktyczne pokazy i ćwiczenia oraz element dotyczący szkolenia trenerów. Szkolenia zostaną przeprowadzone przez oddział ds. wsparcia wdrażania Sekretariatu Technicznego, z wykorzystaniem technicznej wiedzy fachowej oddziału zajmującego się deklaracjami, w regionie Afryki.
Na mocy decyzji 2012/166/WPZiB zapewniono wsparcie przygotowywania narzędzia służącego nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych przeznaczonego dla organów krajowych/powiązanych podmiotów. Państwa strony mają dostęp do modułów nauczania za pośrednictwem nośników elektronicznych i mogą z nich korzystać od 2013 r. W celu zapewnienia, aby informacje i materiały były wciąż odpowiednie i użyteczne, przeprowadzona zostanie ocena uwag i zaleceń użytkowników, a wnioski zostaną wykorzystane do uaktualnienia i usprawnienia narzędzia. Uznaje się, że państwa strony będą coraz częściej korzystały z nauczania za pośrednictwem nośników elektronicznych. Sekretariat Techniczny rozpatruje nałożenie wymogu wykorzystywania nauczania za pośrednictwem nośników elektronicznych w przypadku niektórych szkoleń organizowanych przez OPCW.
Szereg organów krajowych wskazywało, że ma kłopoty z utrzymaniem odpowiedniego poziomu współpracy i uzyskaniem odpowiedniego wsparcia od niektórych zaangażowanych instytucji. Jest to spowodowane przede wszystkim brakiem zrozumienia i wiedzy na temat CWC, wynikających z niej obowiązków i zadań nałożonych na jej mocy na państwa strony. Taki brak umiejętności, wiedzy i doświadczeń w zakresie promocji powoduje, że gdy działania te są podejmowane, często nie są skuteczne. Istnieje potrzeba przygotowania/ulepszenia istniejących planów promocyjnych, tak aby były praktyczniejsze i użyteczniejsze. Plany promocyjne będą obejmowały: edukację i działania upowszechniające, produkcję materiałów reklamowych, zestawów informacyjnych oraz projektów planów działania. Przygotowane zostaną wytyczne i strategie dotyczące skutecznej edukacji i upowszechniania na poziomie krajowym i regionalnym; państwa pilotażowe wykorzystają je jako punkt odniesienia przy przygotowywaniu planów promocyjnych dla swoich odnośnych państw. Projekty pilotażowe zostaną przygotowane we wszystkich regionach: Azja, Ameryka Łacińska i Karaiby, Afryka i Europa Wschodnia.
Organy krajowe powinny być zdolne do skutecznego wdrożenia CWC. Niektórym organom krajowym potrzebna jest pomoc, aby zapewnić im zdolność do skutecznego wypełniania ich roli. Jest szereg czynników, które mogą wpływać na skuteczność ich działania. Aby Sekretariat Techniczny mógł na czas i skutecznie świadczyć pomoc, konieczne jest przeprowadzenie oceny krajowych zdolności, co ma pomóc lepiej zrozumieć potrzeby poszczególnych państw. Programy oceny zostaną wdrożone we wszystkich regionach. Jeśli chodzi o szczegóły: oceny zdolności zostaną przeprowadzone wspólnie przez Sekretariat Techniczny i przez odpowiedni organ krajowy. Przed wizytacją na miejscu i właściwą oceną odpowiednie piony Sekretariatu Technicznego przeprowadzą przegląd dokumentów dotyczących sytuacji danego państwa w zakresie wdrażania CWC. Podczas wizytacji zespół będzie spotykał się i konsultował z odpowiednimi agencjami. Z każdej wizytacji zostanie przygotowane sprawozdanie, określające główne wydarzenia i plan działań następczych w zakresie budowania zdolności.
Program mentorski dla organów krajowych jest przygotowany w taki sposób, aby tworzył partnerstwa między organem krajowym, który okazał się lepszy i skuteczniejszy w wypełnianiu swoich zobowiązań wynikających z CWC, a innym organem, znajdującym się na niższym poziomie wdrażania. Usprawni to funkcjonowanie tego drugiego organu krajowego. OPCW realizuje ten program od wielu lat; okazał się on bardzo użyteczny. Programy mentorskie będą realizowane w Afryce, Azji oraz na Karaibach i w Ameryce Łacińskiej.
Takie warsztaty stanowią część działań Sekretariatu Technicznego, które mają na celu propagowanie szybszego przyjmowania przez państwa strony na Karaibach i w Ameryce Centralnej krajowych przepisów wykonawczych. Głównym celem jest zapewnienie uczestniczącym państwom stronom praktycznej pomocy w zakresie kwestii prawnych związanych z wdrażaniem CWC na poziomie krajowym. Warsztaty te mają również pomóc państwom stronom zakończyć przygotowywanie ich projektów oraz zapewnić zaproszonym państwom stronom możliwość bezpośrednich konsultacji z przedstawicielami oddziału OPCW ds. wsparcia wdrażania w zakresie przygotowywania krajowych przepisów wykonawczych oraz zapewniania wszelkiej pomocy prawnej, takiej jak przygotowywanie przepisów i zasad uzupełniających.
Kursy szkoleniowe obejmujące postępowanie ze związkami chemicznymi z wykazu 1 stanowią jeden z podstawowych elementów działań na rzecz utrzymania poziomu wiedzy i gromadzenia know-how na temat OPCW. Przestrzeganie surowych norm technicznych ma podstawowe znaczenie dla skuteczności działania i pełnowartościowego świadczenia kursów szkoleniowych prowadzonych dla inspektorów i ekspertów Sekretariatu Technicznego. Jednocześnie przyczynią się one do zwiększenia bezpieczeństwa chemicznego i biologicznego oraz zwiększą gotowość do zapobiegania atakom z wykorzystaniem toksycznych substancji chemicznych i odpowiadania na takie ataki. Działania takie będą obejmowały nabywanie potrzebnego sprzętu, urządzeń i materiałów, co zwiększy efektywność zaangażowanych laboratoriów.
Pion Weryfikacji OPCW stosuje obecnie różne systemy informacyjne; niektóre z nich są w dużym stopniu dostosowane do potrzeb użytkownika. Nie pozwala to na skuteczne i efektywne przetwarzanie informacji.
Znalazły się wśród nich:
Działanie to ma na celu zmodernizowanie systemów zarządzania informacjami Pionu Weryfikacji OPCW poprzez zastąpienie tych systemów dla indywidualnego użytkownika nowoczesnym rozwiązaniem w zakresie zarządzania dokumentami na poziomie przedsiębiorstwa. Spodziewane korzyści to zwiększona skuteczność przetwarzania informacji, zmniejszenie zakresu prac ręcznych, poprawa jakości danych i zwiększone zdolności analityczne.
Do dziś odbyło się osiem wizytacji: cztery w Stanach Zjednoczonych Ameryki, trzy w Federacji Rosyjskiej i jedna w Chinach (porzucone obiekty do niszczenia broni chemicznej), finansowanych na mocy wspólnego działania 2007/185/WPZiB, decyzji 2009/569/WPZiB oraz decyzji 2012/166/WPZiB. Dotychczasowe wizytacje okazały się przydatne w udzielaniu odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące programu państwa strony posiadającego broń i związane z wypełnieniem zobowiązań w odniesieniu do zniszczenia przez to państwo posiadanej broni chemicznej. Wszystkie państwa strony odniosą korzyści z tych wizytacji, które pomogą zwiększyć przejrzystość i zbudować zaufanie co do postępów w całkowitym zniszczeniu pozostałej broni chemicznej zgodnie z postanowieniami CWC i pod kontrolą Sekretariatu Technicznego. Ten projekt powinien zachęcić państwa strony do szerszego udziału w takich wizytacjach, z uwzględnieniem właściwych kryteriów finansowych i działań na rzecz zapewnienia odpowiedniej rotacji uczestników.
Wraz z planowanym zakończeniem programu zakładającego zniszczenie syryjskiej broni chemicznej OPCW przeprowadzi przegląd swojego zaangażowania w tę bezprecedensową operację. Ponadto OPCW już uczestniczy w ćwiczeniu dotyczącym gromadzenia doświadczeń prowadzonym przez Biuro ds. Rozbrojenia Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNODA) w ramach dochodzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) związanego z wykorzystywaniem w Syrii broni chemicznej w 2013 r. W związku z tym w 2014 r. powinno zostać wskazanych wiele doświadczeń wynikających z dochodzenia ONZ i misji mającej na celu zniszczenie syryjskiej broni chemicznej.
Wskazane doświadczenia będą musiały zostać wykorzystane oraz włączone do procedur i działań OPCW. AAby uczynić to jak najskuteczniej, proponuje się, aby Sekretariat przeprowadził warsztaty wewnętrzne w celu przeanalizowania zdobytych doświadczeń i jak najszybszego ich wdrożenia. Wynik warsztatów powinien uwzględniać określanie i realizację odpowiednich programów szkoleniowych, a także zakup zalecanego sprzętu określonego podczas warsztatów.
Projekt II - Współpraca międzynarodowa
Cele przewodnie
Cele przewodnie
Rezultaty
Działania
Czas trwania takich kursów wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy biorą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymują wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt, walidację i optymalizację systemu, eliminowanie problemów, przygotowywanie próbek środowiskowych oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przechodzą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które są analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej. Uczestnicy są też zaznajamiani z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji. Kursy są realizowane przy wsparciu VERIFIN, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę.
Takie warsztaty trwają dwa i pół dnia. Obejmują między innymi kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym, strategie zarządzania chemicznego, zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych, najlepsze praktyki przemysłowe oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania).
Na sesji otwarcia przedstawiany jest również przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej. W stosownych przypadkach zostanie zapewniona współpraca i koordynacja z innymi podmiotami dysponującymi doświadczeniem w tej dziedzinie.
Jeden z warsztatów będzie przeznaczony dla Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i państw Zatoki i będzie prowadzony po arabsku.
Projekt III - Nauka i technika
Cele przewodnie
Cele przewodnie
Cele
Rezultaty
Działania
Działanie to ma na celu stworzenie grupy roboczej złożonej z naukowców, która miałaby wspólnie zdobywać, zestawiać i analizować dane z unikalnym "obrazem chemicznym". Jej zadaniem byłoby zestawienie danych zebranych z szerokiego zakresu rutynowych działań monitorowania chemicznego, które zawierają "obraz chemiczny" (na przykład dane z monitorowania atmosfery, zbiór próbek środowiskowych, testy wody i inne). Celem działania jest połączenie naukowców z zakresu chemii i informatyki z różnych regionów świata, aby stworzyć centrum, w którym informacje byłyby przekazywane współpracownikom w celu wizualizacji i analizy informatycznej w zakresie chemii globalnej i regionalnej. Działania takie mają ułatwić współpracę Sekretariatu Technicznego ze społecznością naukową.
Głównym wynikiem będzie centrum zestawiające dane, służące zestawianiu i redukowaniu danych do formatów kompatybilnych z narzędziami analitycznymi stosowanymi przez współpracujących badaczy. Centrum, zlokalizowane na jednym z uczestniczących uniwersytetów, będzie wspierało sieć współpracujących naukowców i budowało swoje zdolności w zakresie działań wykraczających poza okres wdrażania.
Seria warsztatów dla ekspertów, w tym także dla członków Doradczej Rady Naukowej OPCW, ekspertów stowarzyszonych z Międzynarodową Unią Chemii Czystej i Stosowanej oraz innych ekspertów, aby ocenić wpływ obecnych i przyszłych zmian w nauce i technice na wdrażanie CWC.
Praca ta będzie wsparciem dla Doradczej Rady Naukowej OPCW podczas przygotowywania sprawozdania na temat zmian w nauce i technice na czwartą konferencję przeglądową CWC.
Przeanalizowane zostaną możliwości utworzenia z innymi organizacjami międzynarodowymi partnerstw w zakresie realizacji tego działania.
Seria warsztatów dla regionalnych centrów doskonałości oraz wydziałów uniwersyteckich zaangażowanych w kwestie bezpieczeństwa związane z BMR. Celem jest pomoc tym, którzy są zaniepokojeni następstwami zmian w technologii, w rozumieniu procesu tworzenia technologii, jej przygotowywania, dostosowywania i realizowania.
Uczestnicy warsztatów zdobędą umiejętności i wiedzę w zakresie:
Działanie takie umożliwi lepszy wgląd w to, jak nauka i technika wspierają skuteczne wdrażanie bezpieczeństwa wielostronnego i traktatów dotyczących BMR, z wykorzystaniem CWC jako przykładu.
Posiedzenia wspierające tymczasowych grup roboczych, które będą umożliwiały Doradczej Radzie Naukowej OPCW udzielanie dyrektorowi generalnemu fachowych porad technicznych w zakresie wdrażania CWC. To z kolei umożliwi dyrektorowi generalnemu służenie radą organom ustalającym politykę oraz państwom stronom w kwestiach polityki, z wykorzystaniem solidnej wiedzy naukowej.
Kwestie związane z toksynami biologicznymi są regulowane w ramach konwencji o broni biologicznej ("BWC"). Dwie toksyny biologiczne (rycyna i saksytoksyna) są również wymienione w CWC jako broń chemiczna i poddane są szczegółowej regulacji. Inne toksyny biologiczne mogą także wchodzić w zakres zawartych w CWC kryteriów ogólnego celu dotyczących stosowania substancji toksycznych w walce.
BWC nie zawiera, w przeciwieństwie do CWC, wyczerpującego systemu weryfikacji. Na mocy CWC inspektorzy upoważnieni są do pobierania próbek i przeprowadzania analiz na miejscu (jeżeli jest taka możliwość; w przypadku toksyn biologicznych często nie jest to możliwe) lub wysłania ich do laboratoriów poza terenem. Analizy przeprowadzane w laboratoriach poza terenem wymagają skomplikowanego sprzętu analitycznego oraz metod i materiałów odniesienia lub takich danych.
W ramach tego projektu laboratoria OPCW i laboratoria partnerskie będą:
Projekt IV - Gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki
Cele przewodnie
Cele przewodnie
Cele
Rezultaty
Działania
Pakiet pełnego cyklu szkoleń dla państw stron z Azji Środkowej, obejmujący podstawowe i zaawansowane kursy szkoleniowe w zakresie pomocy i ochrony. Kursy będą uzupełniane ćwiczeniem potwierdzającym, podczas którego uczestnicy wykorzystają zdobytą wiedzę w ramach scenariuszy działań praktycznych, na miejscu. Ten cykl szkoleniowy zapewni większą odporność na przypadki niewłaściwego wykorzystania toksycznych substancji chemicznych oraz zwiększyć krajowe i regionalne zdolności radzenia sobie z takimi sytuacjami. Pierwsi respondenci z regionu, którzy zostaną przeszkoleni, będą następnie wykorzystywani do prowadzenia finansowanych przez OPCW szkoleń dla trenerów, aby pomagać im w dalszym propagowaniu nabytej wiedzy i przekazywaniu umiejętności.
Zgodnie z art. X ust. 7 CWC proponowane ćwiczenie jest następstwem warsztatów poświęconych koordynacji pomocy, które odbyły się w Argentynie w październiku 2013 r., i będzie służyło przetestowaniu mechanizmów świadczenia pomocy w stosunkach między dwoma lub trzema państwami stronami z regionu Ameryki Łacińskiej mających wspólną granicę oraz będzie obejmowało udział państw stron z regionu w wykonywaniu różnych zadań.
Wsparcie dla tego działania zapewniono w ramach decyzji 2009/569/WPZiB oraz decyzji 2012/166/WPZiB. Działanie to ma stanowić forum dla zarządzających i planistów zaangażowanych w ochronę osób cywilnych przed bronią chemiczną lub odpowiedzialnych za zapewnianie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych na mocy art. X CWC. Warsztaty zapewnią informacje dotyczące wdrażania art. X, krajowych i międzynarodowych projektów realizowanych przez OPCW, regionalnych podejść do pomocy i ochrony oraz wyzwań i nowych możliwości w zakresie pomocy i ochrony przed bronią chemiczną i innymi toksycznymi substancjami chemicznymi. Ponadto ich celem jest ułatwianie dyskusji i analizowania różnych kwestii związanych z pomocą i ochroną, ze specjalnym uwzględnieniem takich obszarów jak prawa i obowiązki państw stron na mocy art. X CWC, przekazywanie oświadczeń dotyczących programów ochrony oraz analiza słabości i obszarów problematycznych. Zapewniają również przegląd działań pomocowych i ochronnych w danym regionie. Uczestnicy przedstawią prezentacje, aby podzielić się doświadczeniami, wnioskami oraz pomysłami w zakresie pomocy i ochrony oraz reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych w przypadku zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem toksycznych substancji chemicznych. Wybrane regiony to Ameryka Łacińska i Azja.
Wsparcie dla tego działania zapewniono na mocy decyzji 2009/569/WPZiB oraz decyzji 2012/166/WPZiB. Projekt ćwiczeń symulacyjnych wynika i korzysta z doświadczeń zdobytych podczas podobnych ćwiczeń prowadzonych w sierpniu 2013 r. w Indonezji (finansowanych na mocy decyzji 2012/166/WPZiB). Jednym z rezultatów ćwiczeń było przygotowanie modułu ćwiczeń symulacyjnych, który może zostać wykorzystany do działań dotyczących budowania zdolności w innych regionach. Podczas ćwiczeń sprawdzony zostanie proces decyzyjny na szczeblu rządów; ćwiczenia będą także służyły propagowaniu wymiany informacji i zapewnianiu pomocy pośród właściwych organizacji krajowych i międzynarodowych w celu łagodzenia ryzyka i następstw ataku z wykorzystaniem toksycznych substancji chemicznych. Projekt uzupełnia inne programy OPCW, w szczególności te dotyczące pomocy i ochrony prowadzone na mocy art. X CWC, oraz działania OPCW na rzecz wspierania państw stron w przyjmowaniu krajowych przepisów wykonawczych i projekt "OPCW jako platforma zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych" (finansowany na mocy decyzji 2012/166/WPZiB). Zgodnie z postanowieniami art. X państwa strony mogą otrzymać od OPCW porady ekspertów i fachową pomoc w zakresie budowania i zwiększania ich zdolności do ochrony przed bronią chemiczną.
Projekt V - Upowszechnianie i informowanie
Cele przewodnie
Cele przewodnie
Rezultaty
Działania
Podczas 2013 i 2014 r. Sekretariat Techniczny (przy częściowym wsparciu na mocy decyzji 2012/166/WPZiB) przygotował wiele narzędzi edukacyjnych i informacyjnych po angielsku. Aby zmaksymalizować wykorzystanie takich materiałów przez dużą grupę zainteresowanych podmiotów w jak największej liczbie państw stron, należy te materiały przetłumaczyć na pięć oficjalnych języków OPCW i na inne, powszechnie używane języki. Przetłumaczone materiały należy także szeroko upowszechnić.
Przygotowanie - we współpracy z muzeami nauki i pokoju - profesjonalnej wystawy, w wersji fizycznej i internetowej, poświęconej OPCW i CWC z myślą o pokazywaniu jej podczas stosownych spotkań, konferencji itp. OPCW wykonała już część pracy wspólnie z Instytutem Pokojowej Nagrody Nobla, Museonem w Hadze i innymi ośrodkami, ale w ramach tego projektu przygotowana zostanie profesjonalnie zaprojektowana wystawa, którą OPCW będzie następnie mogło w razie potrzeby wielokrotnie wykorzystywać.
Informacje skierowane do młodzieży (w wieku 15-25 lat), aby zarówno zwiększyć wiedzę na temat OPCW i CWC, jak i zaangażować młodzież w poszukiwanie możliwości przyszłych karier zawodowych w obszarach i sektorach na poziomie międzynarodowym. Działanie to będzie polegało na informacjach przekazywanych przez blogi wideo oraz na opracowaniu materiałów komunikacyjnych przeznaczonych dla młodej widowni.
Przy niewielkiej liczbie państw niebędących stronami CWC, oraz aby propagować przystąpienie do CWC w ramach zobowiązania danego państwa do rozbrojenia i współpracy międzynarodowej, Sekretariat Techniczny OPCW skoncentruje się na spotkaniach dwustronnych i informacyjnych z państwami niebędącymi stronami oraz na sponsorowaniu uczestników z państw niebędących stronami CWC, aby mogli oni wziąć udział w spotkaniach organizowanych przez OPCW.
Ta propozycja zapewni podstawowe wsparcie na podróże i zakwaterowanie przeznaczone dla przedstawicieli organizacji pozarządowych z państw o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym, aby mogli wziąć udział w każdej z konferencji państw stron w 2015, 2016, 2017 i 2018 r.
Projekt "Pożary" został przygotowany przez departament OPCW odpowiedzialny za media i lobbing. Wyprodukowano cztery odcinki trwające od 5 do 20 minut, w tym pierwszy nakręcony odcinek "Misja nauczyciela", który został zdecydowanie uznany przez tymczasową grupę roboczą Doradczej Rady Naukowej OPCW ds. edukacji
i działań informacyjnych za skuteczne narzędzie edukacyjne. Ostatni nakręcony odcinek "Ich Liebe Dich" został przyjęty przez zaangażowane w projekt podmioty jeszcze bardziej entuzjastycznie, a niektóre państwa strony zaoferowały pomoc materialną i współpracę przy produkcji kolejnych odcinków. Finansowanie unijne wystarczy na wyprodukowanie przynajmniej trzech kolejnych odcinków.
Projekt VI - Program dla Afryki
Cel przewodni
Cel przewodni
Cele
Cel 1 (wdrażanie na poziomie krajowym)
Cel 2 (pokojowe wykorzystanie chemii)
Rezultaty
Rezultat 1 (wdrażanie na poziomie krajowym)
Rezultat 2 (pokojowe wykorzystanie chemii)
Działania:
Organy krajowe mają konkretne i ważne role i zadania w procesie skutecznego wdrażania. Muszą rozwinąć i utrzymać bardzo ścisłą i dobrą współpracę z innymi zaangażowanymi podmiotami na szczeblu krajowym. Współpraca nie zawsze jest skuteczna, gdyż wciąż występują niedociągnięcia i problemy z porozumieniem między stronami. Proponowane regionalne forum podmiotów ma na celu stworzenie przedstawicielom kluczowych podmiotów i organów krajowych okazji do spotkania, poznania się i lepszego porozumienia. Będzie także dobrą okazją do wymiany doświadczeń i poglądów oraz obaw dotyczących skutecznej współpracy. Działanie to jest proponowane w regionie Afryki jako program pilotażowy.
Urzędnikom celnym zapewniono wsparcie na mocy wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB, decyzji 2009/569/WPZiB oraz decyzji 2012/166/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby ulepszyć gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu umieszczonych w wykazie związków chemicznych. Prowadzone szkolenia obejmować będą praktyczne pokazy i ćwiczenia oraz element dotyczący szkolenia trenerów. Szkolenia zostaną przeprowadzone przez oddział Sekretariatu Technicznego ds. wsparcia wdrażania, z wykorzystaniem technicznej wiedzy fachowej oddziału zajmującego się deklaracjami w regionie Afryki.
Aby promować wśród państw stron z Afryki informacje i wiedzę na temat CWC, właściwe organy krajowe przygotują materiały informacyjne i dostarczą je bibliotekom uniwersyteckich wydziałów chemii. W pierwszej fazie działanie to będzie miało na celu zapewnianie informacji, druga faza będzie polegała na wpisaniu wiedzy o CWC do uniwersyteckich programów nauczania. Działanie to jest proponowane w regionie Afryki jako program pilotażowy.
Celem tego działania jest polepszanie zdolności organów krajowych CWC do nawiązania kontaktów z krajowymi zainteresowanymi stronami oraz propagowanie zaangażowania agencji/organów będących zainteresowanymi podmiotami we wspieranie wdrażania CWC. Podmioty te to krajowe stowarzyszenia branżowe, organizacje regionalne/subregionalne, placówki szkoleniowe w dziedzinie ceł, laboratoria i uczelnie. Działanie będzie ułatwiać wymianę doświadczeń praktycznych między państwami stronami z regionu Afryki oraz będzie zachęcać do wzajemnego wspierania się państw. Uczestnicy z afrykańskich państw stron będą sponsorowani, aby mogli wziąć udział w spotkaniu organów krajowych w siedzibie OPCW w Hadze.
Czas trwania takich kursów wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy biorą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymują wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt, walidację i optymalizację systemu, eliminowanie problemów, przygotowywanie próbek środowiskowych oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przechodzą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które są analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej. Uczestnicy są też zaznajamiani z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji. Kursy są realizowane przy wsparciu Verifin, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę, oraz przy wsparciu Krajowego Instytutu Badań i Analiz Fizyko-Chemicznych (INRAP) z Tunezji.
Takie warsztaty trwają dwa i pół dnia. Obejmują między innymi kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym, strategie zarządzania chemicznego, zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych, najlepsze praktyki przemysłowe oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania).
Na sesji otwarcia przedstawiany jest również przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.