Wspólne działanie 2005/913/WPZiB wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.331.34

Akt utracił moc
Wersja od: 12 grudnia 2005 r.

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2005/913/WPZiB
z dnia 12 grudnia 2005 r.
wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiego rozprzestrzeniania.

(2) Cele strategii UE są komplementarne względem celów, do których zmierza Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach swojej odpowiedzialności za wprowadzenie w życie Konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC).

(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia(1), które to wspólne działanie miało stracić moc rok po jego przyjęciu.

(4) Dalsza tak intensywna i precyzyjnie ukierunkowana pomoc UE na rzecz OPCW jest niezbędna w kontekście aktywnej realizacji rozdziału III strategii UE, w szczególności tych środków, które są związane z upowszechnianiem CWC na skalę światową, oraz dostarczania środków finansowych na rzecz wsparcia określonych projektów prowadzonych przez instytucje wielostronne.

(5) Komisja zgodziła się na powierzenie jej nadzoru nad właściwą realizacją wkładu UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
W celu natychmiastowego i praktycznego zastosowania niektórych elementów strategii UE, Unia Europejska wspomaga działania OPCW, mając na uwadze następujące cele:

– propagowanie ogólnoświatowego charakteru CWC,

– wsparcie pełnego wprowadzenia CWC w życie przez Państwa-Strony,

– współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej jako środek towarzyszący wprowadzaniu CWC w życie.

2.
Projekty OPCW odpowiadające środkom strategii UE to projekty, których celem jest:

– wzmożone propagowanie CWC poprzez prowadzenie działań, w tym warsztatów i seminariów regionalnych i subregionalnych, mających na celu zwiększenie liczby członków OPCW,

– zwiększone udzielanie stałego wsparcia technicznego Państwom-Stronom, które o takie wsparcie wnioskują, w celu ustanowienia organów krajowych i zapewnienia ich skutecznego funkcjonowania oraz w celu uchwalenia krajowych środków wykonawczych przewidzianych w CWC,

– ściślejsza współpraca międzynarodowa w dziedzinie działalności chemicznej poprzez wymianę informacji naukowych i technicznych, środków chemicznych i sprzętu do celów nie zakazanych na mocy CWC, w celu przyczynienia się do rozwoju zdolności Państw-Stron do wprowadzania CWC w życie.

Szczegółowy opis tych projektów znajduje się w Załączniku.

Artykuł  2
1.
Finansowa kwota referencyjna dla trzech projektów wymienionych w art. 1 ust. 2 wynosi 1.697.000 EUR i zostanie sfinansowana z budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2006 r.
2.
Wydatki finansowane w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządzane są zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem, że żadne finansowanie wstępne nie pozostaje własnością Wspólnoty.
3.
W celu realizacji projektów, o których mowa w art. 1, Komisja zawiera z OPCW porozumienie o finansowaniu dotyczące warunków korzystania z wkładu UE, który przybiera formę dotacji. Porozumienie o finansowaniu, które zostanie zawarte, zastrzega zapewnienie przez OPCW uwidocznienia wkładu UE odpowiednio do jego wielkości.
4.
Komisja w porozumieniu z Prezydencją składa Radzie sprawozdanie w sprawie wdrożenia wkładu UE.
Artykuł  3

Prezydencja jest odpowiedzialna za wprowadzenie w życie niniejszego wspólnego działania w pełnym porozumieniu z Komisją. Komisja nadzoruje właściwą realizację wkładu UE, o którym mowa w art. 2.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie traci moc rok po jego przyjęciu.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2005 r.
W imieniu Rady
J. STRAW
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, str. 63.

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie UE dla działalności OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

1. Cel i opis

Cel ogólny: wspieranie upowszechniania CWC na skalę światową oraz, w szczególności, propagowanie przystąpienia do CWC państw niebędących stronami konwencji (Państw-Sygnatariuszy, jak również państw niebędących sygnatariuszami), oraz wspieranie wprowadzenia CWC w życie przez Państwa-Strony.

Opis: Pomoc UE dla OPCW będzie się koncentrować na następujących obszarach określonych przez Państwa-Strony CWC jako wymagające pilnego działania:

i) propagowanie ogólnoświatowego charakteru CWC;

ii) wsparcie wprowadzania CWC w życie przez Państwa-Strony;

iii) współpraca międzynarodowa w dziedzinie działalności chemicznej.

Projekty opisane poniżej korzystać będą wyłącznie ze wsparcia UE. Fundusze UE pokryją jedynie wydatki konkretnie związane z realizacją tych projektów. W związku z tym projekty te nie będą finansowane w ramach zwykłego budżetu OPCW na rok 2006. Natomiast zamówienia publiczne na towary, prace lub usługi udzielane będą przez OPCW.

2. Opis projektu

2.1. Projekt 1: Propagowanie ogólnoświatowego charakteru CWC:

Cel projektu: Zwiększona liczba członków Konwencji o zakazie broni chemicznej.

Wyniki projektu:

i) zwiększona liczba członków CWC w różnych regionach geograficznych (w Afryce, regionie Karaibów, basenie Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie);

ii) ściślejsza współpraca regionalna (obejmująca odpowiednie organizacje i sieci subregionalne w różnych obszarach, których dotyczy CWC).

Opis projektu: Działania regionalne, subregionalne i dwustronne związane z upowszechnianiem na skalę światową.

Udział państw niebędących stronami Konwencji w działaniach o charakterze regionalnym, subregionalnym i dwustronnym stwarza OPCW możliwości nawiązania/rozwijania kontaktów z przedstawicielami ze stolic oraz podkreślania zalet i korzyści wynikających z przystąpienia do CWC, jak również związanych z tym zobowiązań. Zapewniane są również pomoc i wsparcie techniczne w kwestiach szczegółowych dotyczących przygotowania do przystąpienia do CWC.

Przed rokiem 2005 wysokość dostępnych funduszy ograniczała działalność OPCW do prowadzenia niewielkiej ilości seminariów i warsztatów regionalnych, stworzonych głównie z zamysłem zwiększania politycznej świadomości korzyści wynikających z CWC dla państw niebędących jej stronami. W roku 2005 wsparcie finansowe ze strony UE pozwoliło na intensywniejszą i precyzyjniej ukierunkowaną pomoc państwom niebędącym stronami i przygotowującym się do przystąpienia do CWC, np. poprzez wizyty dwustronne, spotkania regionalne/subregionalne skoncentrowane na kwestiach krajowych przepisów implementacyjnych - w związku z ratyfikacją CWC.

W roku 2006 dalsza tak intensywna i precyzyjnie ukierunkowana pomoc pozwoli OPCW zwiększyć liczbę swoich członków, mając na względzie promowanie ogólnoświatowego charakteru CWC przed przypadającą na kwiecień 2007 r. dziesiątą rocznicą wejścia CWC w życie.

Następujące działania zostaną sfinansowane w ramach projektu w roku 2006:

i) warsztat na temat CWC oraz dwustronne szkolenie i wsparcie dla afrykańskich państw niebędących stronami (miejsce w jednym z państw afrykańskich do ustalenia, pierwszy i trzeci kwartał 2006 r., 2-3 dni, data do ustalenia). Uczestnicy mają być sponsorowani przez organy decyzyjne państw niebędących stronami oraz odpowiednie organizacje szczebla regionalnego lub subregionalnego, np. Unię Afrykańską. Zaproszeni zostaną przedstawiciele Angoli, Republiki Środkowoafrykańskiej, Komorów, Konga, Dżibuti, Egiptu, Gwinei Bissau, Liberii oraz Somalii. Bardzo pomocny byłby udział zaproszonego z UE mówcy, który przekazałby uczestnikom najważniejsze informacje na temat inicjatyw UE dotyczących Afryki w zakresie nierozprzestrzeniana i rozbrojenia związanego z bronią masowego rażenia.

Całkowity szacunkowy koszt imprezy: 56.000 EUR;

ii) Warsztat na temat CWC dla państw basenu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu (miejsce do ustalenia, 2-3 dni, drugi kwartał roku 2006). Po doświadczeniu warsztatu na Cyprze w roku 2005, finansowanego z funduszy UE oraz gromadzącego po raz pierwszy wszystkie państwa z regionu niebędące stronami, zaproszeni zostaną przedstawiciele państw niebędących stronami (np. Egiptu, Iraku, Izraela, Libii, Syrii oraz innych państw niebędących stronami, ale będących członkami Ligi Państw Arabskich). Ponadto zaproszone zostaną organy decyzyjne i doradcze państw niebędących stronami, jak również główni przedstawiciele Państw-Stron i organizacji w regionie. Jeden lub dwóch zaproszonych z UE mówców może zostać poproszonych o przekazanie uczestnikom najważniejszych informacji na temat inicjatyw UE w zakresie nierozprzestrzeniana i rozbrojenia związanego z BMR, aspektów bezpieczeństwa politycznego w ramach partnerstwa euro-śródziemnomorskiego i środków kontroli wywozu wprowadzonych przez UE.

Całkowity szacunkowy koszt imprezy: 46.000 EUR;

iii) Precyzyjnie ukierunkowane szkolenie subregionalne i dwustronne oraz wsparcie dla państw regionu Karaibów niebędących stronami (miejsce do ustalenia, dwa dni, pierwszy i ostatni kwartał roku 2006). Zaproszeni zostaną, między innymi, przedstawiciele Bahamów, Barbadosu, Republiki Dominikańskiej, Haiti oraz organizacji regionalnych lub subregionalnych, takich jak Organizacja Państw Amerykańskich (OPA) czy Organizacja Państw Wschodniokaraibskich (OECS). Bardzo pomocny byłby udział zaproszonego z UE mówcy, który przekazałby uczestnikom najważniejsze informacje na temat inicjatyw UE w zakresie nierozprzestrzeniana i rozbrojenia związanego z BMR.

Całkowity szacunkowy koszt imprezy: 24.000 EUR.

Całkowity szacunkowy koszt projektu 1: 126.000 EUR.

2.2. Projekt 2: Wprowadzenie CWC w życie na szczeblu krajowym

Cel projektu: Ustanowienie organów krajowych i ich skuteczne funkcjonowanie, uchwalenie krajowych środków wykonawczych oraz przyjęcie wszelkich środków administracyjnych wymaganych zgodnie ze zobowiązaniami zawartymi w art. VII CWC.

Wyniki projektu:

i) dalsze działania na rzecz łatwiejszego ustanawiania organów krajowych i ich skutecznego funkcjonowania oraz przyjmowania odpowiednich środków wykonawczych we wszystkich regionach, polegające na pomocy prawnej i technicznej oraz wsparciu organów krajowych we wdrażaniu;

ii) pomoc organom krajowym w krajowym procesie wdrażania poprzez wsparcie na rzecz rozwoju ich potencjału;

iii) zapewnienie, za pośrednictwem poszerzonego programu wizyt, tymczasowej obecności OPCW w Afryce, tak aby na szczeblu krajowym ulepszyć wdrażanie na mocy art. VII CWC w afrykańskich Państwach-Stronach;

iv) dostarczenie odpowiednich informacji na temat transferów substancji chemicznych objętych CWC z terytoriów podlegających jurysdykcji organów krajowych, jak również szersze ich rozpowszechnienie wśród organów celnych w celu rozwiązania wszelkich rozbieżności w danych transferowych dostarczanych przez Państwa-Strony.

Opis projektu: projekt wspomoże bieżące wysiłki na rzecz poprawy funkcjonowania organów krajowych oraz na rzecz przyjęcia odpowiednich środków wykonawczych poprzez:

a) pomoc we wszystkich kwestiach związanych z CWC, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawnych i technicznych w odpowiedzi na potrzeby Państw-Stron wnioskujących o taką pomoc, tak aby poprzez wizyty dwustronne lub inne odpowiednie środki pomóc im w wypełnianiu zobowiązań wynikających z art. VII. Pomoc taką zapewnią eksperci lub fachowcy spośród personelu OPCW, w razie potrzeby wraz z ekspertami UE. Każda wizyta będzie trwać około 5 dni roboczych. Zazwyczaj w każdej wizycie będzie uczestniczyło 3 ekspertów. Czas trwania poszczególnych wizyt oraz liczba osób podróżujących w poszczególnych zespołach będą ustalane osobno w każdym przypadku, tak aby na zapotrzebowanie pomocy odpowiedzieć w sposób jak najbardziej racjonalny pod względem kosztów.

Ponadto UE sfinansuje poszerzony program wizyt, aby zapewnić tymczasową obecność OPCW w Afryce i wspomóc tym samym afrykańskie Państwa-Strony w realizacji ich zobowiązań wynikających z art. VII. Obecność ta będzie trwała przez ściśle określony czas i jej jedynym celem będzie propagowanie wdrożenia na szczeblu krajowym w Afryce.

Całkowity szacunkowy koszt: 225.000 EUR;

b) dotacje dla organów krajowych na rzecz rozwoju ich potencjału do podejmowania koniecznych na szczeblu krajowym działań oraz tworzenia infrastruktury do wdrażania CWC: zainicjowany ma zostać projekt pilotażowy służący finansowaniu działań wdrożeniowych wśród wybranych organów krajowych. W fazie pilotażowej projekt dostarczy funduszy około dwunastu organom krajowym, przy czym nie przekroczą one 15.000 EUR dla każdego wybranego organu krajowego. Wielkość i charakter wsparcia, które ma zostać udzielone, zależeć będzie od określenia konkretnych zadań mających na celu zwiększenie zdolności organów krajowych do lepszego wdrażania CWC na szczeblu krajowym.

Przez cały rok 2005 dobrowolny wkład UE wspierał wysiłki OPCW mające na celu pomoc Państwom-Stronom w wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z planu działania dotyczącego wypełniania zobowiązań wynikających z art. VII. Wizyty dwustronne niosące pomoc techniczną dostarczyły Państwom-Stronom zgłaszającym takie zapotrzebowanie konkretnej pomocy. Podczas tych wizyt dokonano ustalenia dalszych działań zmierzających do wypełniania zobowiązań wynikających z art. VII, w tym opracowania planu działań dla danego kraju. Te wizyty dwustronne niosące pomoc techniczną spotkały się z pozytywnym odzewem, tzn. Państwa-Strony podejmowały działania służące wypełnieniu swoich zobowiązań oraz określały konkretne dziedziny wymagające pomocy w przyszłości. Aby podtrzymać wytworzoną w tych Państwach Stronach dynamikę wdrażania, fundusze UE mogą w roku 2006 wesprzeć konkretne, określone przez te państwa dziedziny wymagające pomocy.

Konkretne dziedziny, co do których Państwa-Strony mogą w niedalekiej przyszłości zgłosić zapotrzebowanie na pomoc, obejmują fundusze na: przeprowadzenie krajowych programów podnoszenia świadomości wśród personelu właściwych agencji, departamentów i ministerstw w zakresie wdrażania różnych postanowień CWC, honoraria za konsultacje dla ekspertów prawnych opracowujących krajowe przepisy implementacyjne, publikację i rozpowszechnianie ustanowionych przepisów, tłumaczenie na język lokalny krajowych przepisów implementacyjnych i przepisów dotyczących zastosowania Konwencji, stworzenie biura dla odpowiedniego organu krajowego. Powyższe dotacje nie będą przeznaczone na jakiekolwiek dofinansowanie wynagrodzeń pracowniczych.

Aby zagwarantować, że krajowe zdolności wdrażania postanowień Konwencji faktycznie zwiększają się i w sposób namacalny przyczyniają się do osiągnięcia oczekiwanych postępów w Państwach-Stronach korzystających ze wsparcia, zostanie przeprowadzony projekt pilotażowy obejmujący konkretne dziedziny pomocy.

Organy krajowe przewidziane jako odbiorcy dotacji zostaną wybrane według starannie określonych kryteriów, w tym kryterium wykazania zdolności do poczynienia ilościowo wymiernego postępu we wdrażaniu CWC zgodnego z planem działań dla danego kraju, który to plan opracowany był podczas niosących pomoc wizyt dwustronnych. Do wyboru organów krajowych i proponowanych konsultantów zostanie stworzony mechanizm kwalifikacyjny, w który zaangażowani będą przedstawiciele Prezydencji UE, biura osobistego przedstawiciela Wysokiego Przedstawiciela ds. nierozprzestrzeniania BMR, służb Komisji oraz OPCW. Dotacje powinny przyczynić się do tego, aby w kolejnych latach organy krajowe stały się samodzielnymi podmiotami.

Aby otrzymać takie dotacje, organy krajowe korzystające z pomocy muszą dostarczyć OPCW informacji o ilościowo wymiernych celach do osiągnięcia oraz podać konkretne ramy czasowe ich realizacji z pomocą dotacji. W ramach umowy krajowy organ korzystający z pomocy będzie zobowiązany do składania OPCW regularnych sprawozdań ze swojej działalności. Wypłata dotacji będzie dokonywana w ratach, z których każda kolejna rata będzie uruchamiana po zweryfikowaniu osiągniętych postępów. OPCW przekaże UE szczegółowe informacje o postępach osiąganych przez korzystające z pomocy Państwa-Strony wraz ze sprawozdaniem finansowym na temat wykorzystania funduszy przez każde z tych państw.

Całkowity szacunkowy koszt: 180.000 EUR;

c) udział organów krajowych oraz organów celnych w jednym lub kilku spotkaniach technicznych organizowanych w Hadze lub różnych regionach i poświęconych postanowieniom CWC w zakresie transferu. Pozwoli to na szersze rozpowszechnienie informacji dotyczących tych postanowień. Spotkania te obejmować będą zależnie od potrzeb: wykonywanie ćwiczeń, omawianie scenariuszy oraz wymianę doświadczeń z ekspertami z UE i innych uczestniczących Państw.

Całkowity szacunkowy koszt: 180.000 EUR.

Całkowity szacunkowy koszt projektu 2: 585.000 EUR.

2.3. Projekt 3: Współpraca międzynarodowa w dziedzinie działalności chemicznej

Cel projektu:

Ułatwienie rozwoju zdolności Państw-Stron do wprowadzania w życie CWC w dziedzinie działalności chemicznej zgodnie z jej art. XI.

Niniejszy projekt zasadniczo koncentruje się na budowaniu potencjału poprzez udzielanie wsparcia na rzecz laboratoriów analitycznych i szkoleń z zakresu umiejętności analitycznych.

Wyniki projektu/działania:

i) dostarczenie mającego istotne znaczenie sprzętu w celu podniesienia jakości i zwiększenia dokładności analiz chemicznych w laboratoriach finansowanych ze środków publicznych Państw-Stron, których gospodarka zaliczana jest do rozwijających się lub znajduje się w fazie transformacji;

ii) umożliwienie takim laboratoriom w tych państwach docelowych podwyższenia poziomu swoich możliwości technicznych;

iii) wspomaganie wykwalifikowanych chemików-analityków z Państw-Stron w nabywaniu dodatkowego doświadczenia i praktycznej wiedzy, aby ułatwić analizę substancji chemicznych związanych z wprowadzaniem CWC w życie na szczeblu krajowym.

Opis projektu:

Wkład UE skoncentruje się na następujących dwóch aspektach:

a) pomoc laboratoryjna

W ramach programu pomocy laboratoryjnej, OPCW od pewnego czasu zapewnia pomoc w podwyższaniu możliwości technicznych laboratoriów przeprowadzających analizy chemiczne i monitorowanie. Pomoc ta zasadniczo przybiera formę wsparcia finansowego na rzecz: przeprowadzenia oceny technicznej lub audytu danego laboratorium w celu podwyższenia poziomu jego możliwości; szkolenia pracowników technicznych w nowoczesnych laboratoriach/instytucjach w celu rozwijania ich umiejętności zawodowych; staży w akredytowanym laboratorium służących rozwijaniu umiejętności; przeprowadzania projektów badawczych na małą skalę służących opracowaniu metod, walidacji itd.

Jednakże wsparcie zapewniane przez OPCW nie pokrywa kosztów nabycia sprzętu komputerowego ani innych kosztów inwestycyjnych. Ponadto ponieważ fachowa pomoc, jaką dysponuje OPCW, jest ograniczona z uwagi na inne zobowiązania, konieczne jest uzyskiwanie takiej pomocy ze źródeł zewnętrznych. W ramach wspólnego działania Rady z dnia 22 listopada 2004 podjęty został projekt pomocy laboratoryjnej do realizacji w roku 2005, na podstawie którego osiem laboratoriów finansowanych ze środków publicznych w państwach o gospodarce zaliczanej do rozwijającej się lub znajdującej się w fazie transformacji, jest obecnie zaopatrywanych w istotny sprzęt analityczny - takich jak stołowe chromatografy gazowe (GC) lub stołowe chromatografy gazowe sprzężone ze spektrometrem masowym (GC-MS) - i konieczne wsparcie techniczne, tak aby zwiększyć ich techniczne możliwości w dziedzinie analizy substancji chemicznych objętych CWC. W odpowiedzi na notę rozesłaną przez Sekretariat Techniczny OPCW z prośbą o składanie wniosków o udzielenie wsparcia w ramach tego projektu nadesłano ogółem 100 zgłoszeń. 19 spośród nich otrzymało rekomendację jako warte rozpatrzenia przez UE. Jednak ponieważ tylko 8 laboratoriów miało otrzymać wsparcie w ramach projektu w roku 2005, 11 pozostałych po selekcji ofert nie mogło zostać rozpatrzonych w celu przyjęcia.

Wsparcie UE w celu pokrycia kosztów tych wymogów zostanie w dużej mierze wykorzystane na umożliwienie laboratoriom w państwach docelowych znaczącego podwyższenia ich kwalifikacji technicznych oraz zwiększenia dokładności analiz chemicznych. Nowy projekt, który ma zostać wprowadzony w 2006 r., obejmować będzie kolejnych 8 laboratoriów - lub taką ich liczbę, na jaką pozwolą dostępne fundusze - wybranych zgodnie z mechanizmem kwalifikacyjnym, o którym mowa w projekcie 2.2.b.

Niniejszy projekt będzie zatem przedłużeniem projektu wsparcia laboratoriów z roku 2005. Jego wdrożenie nastąpi dopiero po pozytywnej ocenie obecnego projektu dokonanej przez Państwa Członkowskie UE na podstawie pisemnego sprawozdania dostarczonego przez OPCW.

Mechanizm kwalifikacyjny:

Mechanizm kwalifikacyjny ustanowiony dla projektu 2.2.b będzie stosowany do wyboru beneficjentów, którzy otrzymają fundusze z tej dotacji. Uprzedniej zgody Państw Członkowskich UE wymagają projekty dotyczące wspomnianych ośmiu laboratoriów finansowanych ze środków publicznych, obejmujące także wsparcie w zakresie sprzętu komputerowego. Prawo udziału w procesie kwalifikacyjnym powinny mieć tylko laboratoria, do których odnosi się CWC; ponadto z należytą uwagą oceniony zostanie stan wdrożenia CWC oraz terminowe wpłaty ewentualnych państw-beneficjentów na rzecz ogólnego budżetu OPCW. Jakiekolwiek przekazywanie urządzeń lub sprzętu w ramach niniejszego projektu odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Rady WE nr 1334/2000 z 22 czerwca 2000 r. ustanawiającym wspólnotowy system kontroli wywozu produktów i technologii podwójnego zastosowania(1), jak również z wytycznymi w zakresie odpowiedniego systemu kontroli wywozu, w ramach których Sekretariat Techniczny OPCW może zostać wezwany do pełnienia roli nadzorczej. Państwa-Strony CWC, które będą korzystać ze wsparcia w ramach niniejszego projektu gwarantują wykorzystanie przekazanych dóbr zgodnie z postanowieniami CWC, podpisując w tym celu Protokół Ustaleń z Sekretariatem Technicznym OPCW.

Całkowity szacunkowy koszt: 700.000 EUR;

b) kurs rozwijający umiejętności analityczne

Wspólne działanie Rady z dnia 22 listopada 2004 r. zapewniło wsparcie na rzecz kursu rozwijającego umiejętności analityczne dla 20 uczestników, przeprowadzonego w jednym z Państw Członkowskich Unii Europejskiej w roku 2005. Kurs odbył się w dniach 24 czerwca - 8 lipca 2005 r. w Niderlandach. Pamiętając szerokie zainteresowanie, jakim cieszyło się uczestnictwo w kursie (otrzymano niemal 180 zgłoszeń) w państwach docelowych, tj. państwach o gospodarce zaliczanej do rozwijających się lub znajdującej się w fazie transformacji, proponuje się zorganizowanie dwóch turnusów tego samego kursu w roku 2006. Kursy będą przeprowadzone w Europie z pomocą jednej albo dwóch instytucji. Każdy kurs przewidziany będzie dla 20 uczestników. Uczestnicy powinni być w sposób oczywisty zaangażowani w działania objęte CWC, a zwłaszcza w faktyczną realizację CWC w swoim państwie. Celem kursów będzie: pomoc wykwalifikowanym chemikom-analitykom z Państw- Stron, które zaliczane są do krajów rozwijających się lub których gospodarka znajduje się w fazie transformacji, w nabywaniu dodatkowego doświadczenia i wiedzy praktycznej; ułatwienie analiz substancji chemicznych, których dotyczy krajowa implementacja CWC; zwiększenie krajowego potencjału w Państwach-Stronach poprzez oferowanie szkoleń z zakresu chemii analitycznej dla pracowników przemysłu, instytucji akademickich i laboratoriów rządowych; ułatwienie przyjęcia dobrych praktyk laboratoryjnych; oraz zwiększenie liczby wykwalifikowanej kadry, z której zasobów organy krajowe i Sekretariat mogą korzystać w przyszłości. Obejmie on zarówno szkolenie teoretyczne, jak i praktyczne z dziedzin dotyczących legalizacji systemu, eliminowania problemów, przygotowania próbek i analizy. Każdy z kursów trwać będzie 2 tygodnie w czerwculipcu lub jakimkolwiek innym dogodnym okresie roku 2006.

Całkowity szacunkowy koszt: 230.000 EUR.

Całkowity szacunkowy koszt projektu 3: 930.000 EUR.

3. Czas trwania

Całkowity szacowany czas realizacji niniejszego wspólnego działania wynosi 12 miesięcy.

4. Beneficjenci

Beneficjentami działań związanych z upowszechnianiem na skalę światową są państwa niebędące stroną CWC (zarówno Państwa-Sygnatariusze, jak i państwa niebędące sygnatariuszami). Beneficjentami działań związanych z wdrażaniem CWC są Państwa-Strony CWC nienależące do UE. Wybór państw-beneficjentów zostanie określony przez OPCW we współpracy z Prezydencją Rady UE.

5. Instytucja realizująca

Wdrożenie trzech powyższych projektów zostanie powierzone OPCW. Wdrożenia tych trzech projektów dokonują pracownicy OPCW z pomocą Państw-Stron OPCW i ich instytucji, wybranych ekspertów lub wykonawców, jak wyżej. W przypadku wykonawców zamówienia na jakiekolwiek towary, prace lub usługi w kontekście niniejszego wspólnego działania udzielane są przez OPCW zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami OPCW określonymi w porozumieniu Wspólnoty Europejskiej z organizacją międzynarodową dotyczącym udziału Wspólnoty.

6. Uczestniczące strony trzecie

Niniejsze projekty zostaną w 100 % sfinansowane w ramach niniejszego wspólnego działania. Ekspertów Państw- Stron OPCW można uznać za uczestniczące strony trzecie. Będą oni pracować zgodnie ze standardowymi zasadami działania obowiązującymi ekspertów OPCW.

7. Szacowane wymagane środki

Wkład UE pokryje 100 % kosztów wdrożenia wspomnianych trzech projektów, zgodnie z ich opisem w niniejszym Załączniku. Szacowane koszty są następujące:

Projekt 1 126.000 EUR

Projekt 2 585.000 EUR

Projekt 3 930.000 EUR

KOSZT CAŁKOWITY (bez rezerwy): 1.641.000 EUR.

Ponadto uwzględniono rezerwę interwencyjną w wysokości około 3 % dopuszczalnych kosztów (56.000 EUR).

KOSZT CAŁKOWITY (z uwzględnieniem rezerwy): 1.697.000 EUR.

8. Finansowa kwota referencyjna na pokrycie całkowitego kosztu projektu

Całkowity koszt projektu wynosi 1.697.000 EUR.

______

(1) Dz.U. L 159 z 30.6.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1504/2004 (Dz.U. L 281 z 31.8.2004, str. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.