Decyzja 2019/1298 dotycząca wspierania dialogu i współpracy Afryki, Chin i Europy w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.204.37

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 2019 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2019/1298
z dnia 31 lipca 2019 r.
dotycząca wspierania dialogu i współpracy Afryki, Chin i Europy w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 grudnia 2014 r. wszedł w życie Traktat o handlu bronią (ATT - ang. Arms Trade Treaty), a wszystkie państwa członkowskie są jego stroną. Celem ATT jest ustanowienie najwyższych możliwych wspólnych międzynarodowych standardów regulujących legalny handel bronią konwencjonalną, zapobieganie i wyeliminowanie nielegalnego handlu bronią konwencjonalną oraz zapobieganie przekierowywaniu broni konwencjonalnej.

(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią"). Głównym celem strategii jest pełne i skuteczne wdrożenie programu działania ONZ z 2001 r. na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach. W strategii stwierdza się, że UE będzie w dalszym ciągu propagować odpowiedzialną i skuteczną kontrolę wywozu broni oraz że będzie nadal wspierać upowszechnianie i wdrażanie ATT. Stwierdza się też, że UE będzie nadal wspierać działania Unii Afrykańskiej i stosownych regionalnych wspólnot gospodarczych mające na celu zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni.

(3) W styczniu 2017 r. na 28. sesji zwyczajnej Zgromadzenia Unii Afrykańskiej przyjęto "Główny plan działania Unii Afrykańskiej określający praktyczne kroki w celu zaprzestania walk w Afryce do 2020 r.", zobowiązując tym samym jej państwa członkowskie, by ograniczyły nielegalny napływ broni i nielegalny obrót bronią; utrudniły dostęp do broni rebeliantom; oraz wyeliminowały powiązania z dostawcami i odbiorcami nielegalnej broni, w tym nakładając zakazy, zgodnie z ATT.

(4) W swoich konkluzjach w sprawie strategii UE wobec Chin z dnia 18 lipca 2016 r. Rada poparła nawiązanie przez UE regularnego i konkretnego dialogu z Chinami w celu uzyskania, wraz z państwami członkowskimi, lepszego porozumienia w sprawach rozbrojenia, nieproliferacji, walki z terroryzmem, migracji i cyberbezpieczeństwa.

(5) W dniu 30 czerwca 2018 r. trzecia konferencja Organizacji Narodów Zjednoczonych służąca dokonaniu przeglądu postępów poczynionych podczas realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęła dokument końcowy, w którym państwa potwierdzają swoje zobowiązanie do zapobiegania przenikaniu broni strzeleckiej i lekkiej i zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdzają swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz. Państwa zobowiązują się również, by wymieniać i - zgodnie z krajowymi ramami prawnymi i wymogami bezpieczeństwa poszczególnych państw - stosować doświadczenia, wyciągnięte wnioski i optymalne rozwiązania dotyczące kontroli wywozu, przywozu i tranzytu broni strzeleckiej i lekkiej, w tym procesów certyfikacji oraz certyfikatów użytkownika końcowego.

(6) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym cele związane z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast i społeczności. Dlatego też zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.

(7) W dniu 27 lutego 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/121/WPZiB 1  dotyczącą wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej. Projekt ten został z powodzeniem zrealizowany przez Saferworld, lecz konieczne są dalsze wysiłki w tej dziedzinie, by zrealizować cele określone w przywołanej decyzji.

(8) Od 2008 r. Rada przyjęła jedenaście decyzji wspierających działania informacyjne dotyczące odpowiedzialnej kontroli wywozu broni zgodnie z ATT i wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/CFSP 2 ; jednak współpraca z Chinami dotycząca tego tematu jest ograniczona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Celem niniejszej decyzji jest przyczynienie się do zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce i do zwalczania tego zjawiska.
2. 
Zgodnie z ust. 1 Unia wspiera następujące cele:
a)
zwiększenie świadomości zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i w Unii na temat tego, w jaki sposób nielegalny przepływ broni, zwłaszcza broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i amunicji do tych rodzajów broni, do podmiotów nieuprawnionych przyczynia się istotnie do pogłębiania braku bezpieczeństwa i do przemocy w różnych częściach Afryki, osłabiając tym samym spójność społeczną, bezpieczeństwo publiczne, rozwój społeczno-gospodarczy i skuteczne funkcjonowanie instytucji państwowych;
b)
promowanie rozliczalności i odpowiedzialności w odniesieniu do legalnego handlu bronią oraz pokazywanie zainteresowanym stronom w Afryce, Chinach i UE, w jaki sposób skuteczna kontrola wywozu broni może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka przenikania broni na nielegalny rynek.
3. 
Aby zrealizować te cele, niniejsza decyzja wspiera utworzenie i rozwój wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów Afryka-Chiny-Europa ds. kontroli broni konwencjonalnej (zwanej dalej "grupą roboczą ekspertów"), której głównym zadaniem będzie zwiększanie świadomości i zaangażowania oraz doprowadzenie do podjęcia działań przez decydentów politycznych w Afryce, Chinach i Unii, a także wzmocnienie współpracy regionalnej i międzynarodowej w celu zapobiegania nielegalnemu przenikaniu broni i amunicji w Afryce.
4. 
Oczekuje się, że niniejsza decyzja przyniesie następujące rezultaty:
a)
lepsze zrozumienie wpływu nielegalnego wykorzystania broni i nadużyć w tym zakresie w Afryce, wynikające ze wspólnych badań i z ukierunkowanych na działania analiz przeprowadzanych przez chińskich, afrykańskich i unijnych badaczy i naukowców, wraz z zaleceniami odnośnie do konkretnych projektów wspieranych przez Chiny;
b)
zwiększenie świadomości zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i Unii co do roli skutecznej kontroli wywozu broni w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni i negatywnego wpływu nielegalnej broni i amunicji w Afryce;
c)
zwiększenie wkładu Chin w odpowiednie inicjatywy międzynarodowe i regionalne, w tym w inicjatywę Unii Afrykańskiej na rzecz zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. i we wdrażanie ATT;
d)
rozważenie umieszczenia kwestii kontroli broni strzeleckiej w porządku obrad Forum Współpracy Chińsko-Afrykańskiej (FOCAC);
e)
utworzenie nowych forów skupiających ekspertów reprezentujących sektor rządowy, społeczeństwo obywatelskie, przedsiębiorstwa i środowiska akademickie z Chin, Afryki i Unii, którzy będą pomagać w prowadzeniu dialogu strategicznego na wysokim szczeblu między UE a Chinami.
5. 
Bezpośrednimi beneficjentami tych projektów będzie około 500 afrykańskich, chińskich i unijnych podmiotów odpowiedzialnych za ustalanie polityki, w tym organizacje pozarządowe, ośrodki analityczne, przedstawiciele przemysłu, urzędnicy państwowi odpowiedzialni za kontrolę broni konwencjonalnej i parlamentarzyści. Beneficjentami pośrednimi będzie ludność, społeczności, grupy i poszczególne osoby w Afryce dotknięte rozprzestrzenianiem się nielegalnej broni i amunicji na kontynencie.
6. 
Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa ("WP").
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się organizacja pozarządowa Saferworld.
3. 
Saferworld wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Saferworld.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 994 007 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Saferworld wymaganą umowę w sprawie finansowania. Zgodnie z umową w sprawie finansowania Saferworld jest zobowiązany do zapewnienia wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowa w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań kwartalnych przygotowywanych przez Saferworld. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednakże niniejsza decyzja wygasa sześć miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeśli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2019 r.
W imieniu Rady
T. TUPPURAINEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

DIALOG I WSPÓŁPRACA AFRYKI, CHIN I EUROPY W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA PRZENIKANIU BRONI I AMUNICJI W AFRYCE

1.
Opis projektu i działań

Projekt będzie się składał z dwóch głównych etapów skrótowo opisanych w pkt 1.1 dotyczącym utworzenia grupy roboczej ekspertów i w pkt 1.2 dotyczącym działań informacyjnych skierowanych do zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i UE, służących propagowaniu działań, które mają zostać przedsięwzięte w celu zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce.

1.1.
Etap 1: Utworzenie i rozwój wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów Afryka-Chiny-Europa ds. zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce.
1.1.1.
Cele

Utworzenie wspólnej pozarządowej grupy roboczej ekspertów z Afryki, Chin i Europy (zwanej dalej "grupą roboczą ekspertów"), skupiającej afrykańskich, chińskich i unijnych ekspertów pozarządowych, którzy zaangażują się w działania informacyjne skierowane do zainteresowanych stron w Afryce, Chinach i Unii oraz będą wspierać trójstronny dialog i współpracę w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce, po to by:

a)
unaocznić społeczno-gospodarczy i humanitarny koszt przenikania broni w Afryce, zwłaszcza broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni, a także wykazać, w jaki sposób ulepszona kontrola transferu broni, również po stronie podaży, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka przenikania broni w ręce nieupoważnionych podmiotów;
b)
pomóc w prowadzeniu strategicznego dialogu wysokiego szczebla między UE a Chinami, w szczególności na temat bezpieczeństwa i współpracy w zakresie kontroli broni w Afryce;
c)
wymieniać informacje, pomysły, wiedzę fachową i badania wśród członków grupy oraz oceniać skuteczność obecnych polityk i inicjatyw;
d)
aktywnie zwracać się do zainteresowanych stron z sektora instytucji rządowych i formułować w stosunku do nich zalecenia. Urzędnicy z Afryki, Chin, Unii oraz państw członkowskich będą zapraszani do obserwowania prac grupy roboczej ekspertów i do wnoszenia wkładu w te prace.
1.1.2.
Działania

Działania, które mają być wspierane podczas realizacji zadań w ramach etapu 1 obejmą:

a)
wypracowanie i rozwinięcie przez Saferworld podejścia służącego zaangażowaniu głównych partnerów i zainteresowanych stron z rządów, sektora przedsiębiorstw, organizacji społeczeństwa obywatelskiego, instytucji akademickich, agencji wielostronnych, jak również podmiotów na szczeblu regionalnym i wspólnotowym o kluczowym znaczeniu dla powodzenia i trwałości projektu;
b)
w oparciu o osiągnięcia projektu unijnego wspieranego na mocy decyzji 2012/121/WPZiB: (i) zorganizowanie maksymalnie 20 spotkań przygotowawczych i następczych w Afryce, Chinach i w Europie w celu zwiększenia świadomości na temat projektu, w tym jego struktury i harmonogramu, oraz zapewnienie wsparcia właściwych organów; (ii) zidentyfikowanie kluczowych ekspertów w Afryce, Chinach i Unii Europejskiej, którzy będą uczestniczyć w pracach grupy roboczej ekspertów; (iii) opracowanie szczegółowych planów prac dotyczących utworzenia i zapewnienia operacyjności grupy roboczej ekspertów; (iv) powołanie zespołu koordynującego projekt; (v) wyznaczenie i podział obowiązków między zespołem; oraz (vi) monitorowanie i ocena postępów w realizacji działań;
c)
stworzenie grupy roboczej ekspertów wspierającej trójstronny dialog i współpracę. Oczekuje się, że w skład grupy roboczej ekspertów wejdzie dziewięciu ekspertów ds. kontroli broni strzeleckiej z Afryki, Chin i Europy wywodzących się z ośrodków analitycznych, badawczych i instytucji akademickich, którzy zostaną wybrani ze względu na swoje zainteresowania, wiedzę fachową i zdolność do zaangażowania się w projekt;
d)
stworzenie strony internetowej grupy roboczej ekspertów, która będzie platformą internetową publicznego interfejsu tej grupy;
e)
trzy posiedzenia grupy roboczej ekspertów (jedno w Afryce, jedno w Chinach i jedno w Europie), by umożliwić interakcję i wymianę doświadczeń między członkami grupy roboczej ekspertów i urzędnikami z Afryki, Chin, Unii oraz U państw członkowskich, a także zapewnić wskazówki w zakresie wdrażania działań uświadamiających i badawczych.
1.1.3.
Rezultaty

Grupa robocza ekspertów stanie się podstawą procesu dialogu, który wspiera niniejsza decyzja, odgrywając kluczową rolę w zbliżaniu do siebie ekspertów ds. kontroli broni strzeleckiej z Afryki, Chin i Europy, pomagając wypełnić lukę między sferą badawczą a decydentami politycznymi oraz zapewniając, aby wyniki projektu zostały skutecznie przekazane rządom w Afryce, Chinach i w Europie oraz instytucjom unijnym.

1.2.
Etap 2: Działania informacyjne skierowane do podmiotów rządowych w Afryce, Chinach i w Unii w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce, a także zwalczania jej nielegalnego posiadania, transferu i stosowania.
1.2.1.
Cele
a)
doprowadzenie do zmniejszenia przenikania broni i amunicji na kontynencie afrykańskim, a tym samym zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa ludzi i przyczynienie się do zapewnienia pokojowego i zabezpieczonego środowiska dla obywateli afrykańskich oraz wspieranie rozwoju;
b)
udzielenie wsparcia państwom afrykańskim w realizacji głównego planu działania Unii Afrykańskiej określającego praktyczne kroki prowadzące do zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. oraz w realizacji odnośnych strategii regionalnych wspólnot gospodarczych;
c)
wspieranie synergii z wdrażaniem innych odnośnych inicjatyw międzynarodowych i regionalnych, w tym ATT, programu działania ONZ w zakresie BSiL i protokołu ONZ o handlu bronią;
d)
koordynacja i synergia z odnośnymi wspieranymi przez Unię inicjatywami w Afryce, w tym z wspieranymi przez decyzje Rady (WPZiB) 2018/299 3  i (WPZiB) 2018/101 4  unijnymi projektami w zakresie kontroli wywozu broni i w zakresie działań informacyjnych związanych z ATT oraz z realizowanym przez Conflict Armament Research projektem iTrace wspieranym decyzją Rady (WPZiB) 2017/2283 5 ;
e)
zaangażowanie się w toczący się obecnie w Chinach wieloletni proces przeglądu ram prawnych, którego wynikiem będzie przyjęcie nowej ustawy o kontroli wywozu;
f)
wspieranie prac na rzecz kontroli broni strzeleckiej na szczeblu społecznościowym poprzez docieranie do ludzi na szczeblu lokalnym oraz zapewnianie im możliwości wypowiadania się i zaproponowanie im sposobów zmniejszenia ludzkich kosztów nielegalnej broni i amunicji;
g)
wspieranie wspólnych zorientowanych na działania badań i analiz prowadzonych przez ekspertów afrykańskich, chińskich i unijnych dotyczących problemów związanych z przenikaniem broni i amunicji w Afryce oraz z jej niewłaściwym używaniem, wraz z zaleceniami dotyczącymi konkretnych działań, które pomagają w zwalczaniu zagrożeń związanych z nielegalną bronią i amunicją i w ich zmniejszaniu. Mogą one obejmować między innymi następujące działania: kontrolę wywozu; bezpieczne i zabezpieczone przechowywanie broni i amunicji; niszczenie nadwyżek broni i amunicji; znakowanie, prowadzenie ewidencji i śledzenie, w tym współpracę z misjami Organizacji Narodów Zjednoczonych, których zadaniem jest identyfikacja i śledzenie nielegalnej broni; monitorowanie i egzekwowanie embarg na broń; oraz wymianę informacji operacyjnych w celu zakłócania sieci handlu bronią.
1.2.2.
Działania

Działania, które mają być wspierane podczas realizacji zadań w ramach etapu 2 obejmą:

a)
dwa seminaria pod egidą grupy roboczej ekspertów (jedno w Afryce i jedno w Chinach) na temat promowania rozliczalności i odpowiedzialności w odniesieniu do handlu bronią i zapobiegania przenikaniu broni i amunicji do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce; członkowie grupy roboczej pomogą Saferworld, wezmą też udział w seminariach;
b)
opracowanie i rozpowszechnienie dokumentu analitycznego pt. "Zwalczanie rozprzestrzeniania nielegalnej broni i amunicji w Afryce: zalecenia dla FOCAC" przed przewidzianym na 2021 r. szczytem FOCAC;
c)
opracowanie i rozpowszechnienie dokumentu analitycznego w językach angielskim i chińskim pt. "Zwalczanie rozprzestrzeniania nielegalnej broni i amunicji w Afryce: co mogą zrobić dostawcy, aby zmniejszyć ryzyko przenikania?";
d)
trzy dziesięciodniowe wizyty badawcze w terenie przeprowadzone przez grupę roboczą ekspertów w trzech wybranych krajach Afryki w celu rozwiązania kwestii związanych z rozprzestrzenianiem i niekontrolowanym wprowadzaniem do obrotu nielegalnej broni i amunicji (w tym kompleksowego charakteru procesów przenikania podczas zatwierdzonych transferów lub zatwierdzonego posiadania; oraz problematycznych zjawisk transgranicznych, takich jak kradzieże bydła, dla których pożywką jest rozprzestrzenianie nielegalnej broni i amunicji);
e)
sporządzenie przez grupę roboczą ekspertów trzech opracowań badawczych (w językach: chińskim, angielskim i francuskim) dotyczących badań w terenie, wraz z zaleceniami co do praktycznych działań niezbędnych do rozwiązania problemu nielegalnej broni i amunicji, ze szczególnym uwzględnieniem roli dostawców broni w Afryce, Chinach i Unii w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni;
f)
około 20 dwustronnych spotkań z urzędnikami afrykańskimi, chińskimi i z państw członkowskich służących dzieleniu się zaleceniami grupy roboczej ekspertów i skutecznemu informowaniu o tych zaleceniach, a także budowaniu świadomości i poparcia politycznego dla projektów współpracy na szczeblu oficjalnym;
g)
sporządzenie i rozpowszechnianie w Afryce jednego sprawozdania badawczego (w językach: chińskim, angielskim i francuskim) na temat nielegalnego rozprzestrzeniania broni i amunicji w Afryce; oceni się w nim skuteczność obecnych działań i będzie ono zawierać zalecenia co do możliwych do realizacji projektów, które pomogą w skuteczniejszej walce z nielegalną bronią i amunicją, zmniejszając tym samym ich szkodliwe skutki i przyczyniając się do poprawy pokoju i bezpieczeństwa na szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym. W sprawozdaniu zostanie w szczególności uwzględniona rola dostawców broni w Afryce, Chinach i Unii w zmniejszaniu ryzyka przenikania broni w Afryce;
h)
przeprowadzenie jednego seminarium podsumowującego w Chinach w celu przedstawienia zaleceń wynikających z procesu badań i dialogu oraz ukazania korzyści płynących ze współpracy między Afryką, Chinami, Unią i państwami członkowskimi oraz z udziału we wspólnych działaniach, a także w celu ustanowienia procedur mających na celu podtrzymanie dialogu w przyszłości.
1.2.3.
Rezultaty
-
Zwiększona świadomość, wiedza i zrozumienie pośród 500 afrykańskich, chińskich i unijnych podmiotów odpowiedzialnych za ustalanie polityki, w tym urzędników odpowiedzialnych za kontrole wywozu broni konwencjonalnej, naukowców, parlamentarzystów, organizacji pozarządowych, przedstawicieli przemysłu i dziennikarzy na temat czynników przyczyniających się do powszechnej dostępności nielegalnej broni i amunicji w Afryce, kluczowych kwestii i wpływów na miejscu oraz roli i odpowiedzialności państw będących dostawcami broni w ograniczaniu ryzyka przenikania broni podczas jej transferu.
-
Poprawa dialogu, interakcji i współpracy wśród 60 urzędników i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego z Afryki, Chin, Unii i państw członkowskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu przenikaniu broni i amunicji oraz zwalczania tych zjawisk, w tym poprzez określenie obszarów praktycznej współpracy między Afryką, Chinami i Unii, co przyczyni się do zmniejszenia przenikania broni i amunicji w Afryce.
-
Ograniczenie liczby przypadków przenikania broni i amunicji do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce.
-
Wsparcie realizacji głównego głównego planu działania Unii Afrykańskiej określającego praktyczne kroki prowadzące do zaprzestania walk w Afryce do 2020 r. oraz programu działania ONZ na rzecz zwalczania nielegalnej BSiL.
-
Większe dostosowanie krajowych norm i uregulowań w Afryce i w Chinach do międzynarodowych standardów kontroli wywozu broni, takich jak Traktat o handlu bronią, w celu ograniczenia ryzyka przenikania w przypadku handlu bronią.
-
Ponowne umieszczenie kontroli zbrojeń w porządku obrad FOCAC jako istotnego punktu wyjścia do wzmocnienia dialogu i współpracy między Afryką i Chinami w zakresie zapobiegania przenikaniu broni do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce.
-
Sporządzenie opartej na dowodach analizy problemu nielegalnej broni i amunicji w Afryce, z wykorzystaniem wspólnych badań w terenie przeprowadzonych przez ekspertów afrykańskich, chińskich i unijnych, która przyczyni się do lepszego całościowego zrozumienia przenikania i ponownego transferu broni do nieuprawnionych i destabilizujących podmiotów w Afryce, a także zapewni większą wspólną płaszczyznę dla Afryki, Chin i Unii w celu skuteczniejszej współpracy na rzecz rozwiązania tego problemu.
-
Określenie praktycznych środków stawiania czoła zagrożeniom związanym z rozprzestrzenianiem nielegalnej broni i amunicji oraz potrzeba opartego na współpracy wspólnego reagowania na szczeblu międzynarodowym, zgodnie z najważniejszymi międzynarodowymi i regionalnymi zobowiązaniami i inicjatywami politycznymi, takimi jak program działania ONZ na rzecz zwalczania nielegalnej BSiL, międzynarodowy instrument umożliwiający śledzenie, program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030, Traktat o handlu bronią, strategia Unii Afrykańskiej w sprawie kontroli nielegalnego rozprzestrzeniania, obrotu i handlu bronią strzelecką i lekką, strategiczny program współpracy UE-Chiny 2020, strategia UE wobec Chin, oraz strategia UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni i odpowiednie strategie i plany działania regionalnych wspólnot gospodarczych.
-
Zwiększenie zdolności afrykańskich organów krajowych i organizacji regionalnych do określenia konkretnych potrzeb w zakresie pomocy technicznej oraz określenie odpowiednich platform ich dialogu z Chinami i UE w celu ukierunkowania zasobów na zaspokojenie tych potrzeb.
2.
Uczestnicy i miejsca seminariów/warsztatów oraz imprez otwierających i zamykających

O ile tekst niniejszego załącznika nie stanowi inaczej, Saferworld zaproponuje potencjalnych uczestników i miejsca seminariów oraz innych imprez przewidzianych w ramach projektu, które zostaną następnie zatwierdzone przez WP w porozumieniu z właściwymi organami Rady.

3.
Aspekty płci

Saferworld uwzględni aspekt płci w strategiach i działaniach związanych z realizacją tego projektu, tak aby kobiety i mężczyźni mogli w sposób równorzędny wpływać na projekt, brać w nim udział i czerpać z niego korzyści. W jak największym stopniu Saferworld będzie zachęcać partnerów projektu do delegowania do udziału w działaniach projektu delegacji reprezentujących zarówno kobiety, jak i mężczyzn, oraz zadba o to, by we wszystkich seminariach i wizytach studyjnych uwzględniono sposób, w jaki nielegalna broń i amunicja wpływa na ludzi w kontekście płci.

4.
Partnerzy

Przewiduje się, że głównymi partnerami projektu będą China Arms Control and Disarmament Association (Chińskie Stowarzyszenie Kontroli Zbrojeń i Rozbrojenia) oraz Security Research and Information Centre (Centrum Badań i Informacji Związanych z Bezpieczeństwem) z Kenii.

5.
Komitet Sterujący

W skład Komitetu Sterującego tego projektu wejdzie przedstawiciel WP, przedstawiciel Komisji i przedstawiciel Saferworld. Komitet Sterujący będzie dokonywał przeglądu realizacji niniejszej decyzji co najmniej co sześć miesięcy, w tym przy wykorzystaniu łączności elektronicznej.

6.
Sprawozdawczość

Saferworld będzie przedstawiać sprawozdania opisowe w cyklu sześciomiesięcznym w celu przeglądu postępów w realizacji wyników projektu. Saferworld będzie również przedstawiać roczne sprawozdania opisowe i sprawozdania finansowe, oraz przedstawi sprawozdanie końcowe w terminie 6 miesięcy od zakończenia okresu realizacji.

7.
Wyeksponowanie wkładu Unii i dostępność materiałów dotyczących pomocy

Materiały opracowane w ramach projektu i specjalna strona internetowa zapewnią wyeksponowanie Unii, w szczególności poprzez logo i wykres graficzny zgodnie z podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie". Delegatury Unii powinny brać udział w wydarzeniach w krajach trzecich, aby zwiększyć ich polityczną kontynuację i wyeksponowanie.

1 Decyzja Rady 2012/121/WPZiB z dnia 27 lutego 2012 r. dotycząca wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej (Dz.U. L 54 z 28.2.2012, s. 8).
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/299 z dnia 26 lutego 2018 r. w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 56 z 28.2.2018, s. 46).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2283 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie wspierania globalnego mechanizmu raportowania w zakresie nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej oraz innej nielegalnej broni konwencjonalnej oraz amunicji w celu zmniejszenia ryzyka nielegalnego handlu nimi ("iTrace III") (Dz.U. L 328 z 12.12.2017, s. 20).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.