Rozporządzenie 995/2001 wprowadzające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2001.139.3

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 maja 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 995/2001
z dnia 22 maja 2001 r.
wprowadzające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95)(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2516/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2516/2000 zmieniające wspólne zasady ESA odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne, w szczególności jego art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2223/96/WE w sprawie systemu ESA 95 zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz reguł rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2516/2000 zapewnia porównywalność oraz przejrzystość między Państwami Członkowskimi w rejestrowaniu podatków oraz składek na zabezpieczenie społeczne prowadzonej w systemie ESA 95 oraz gwarantuje wyższy porównywalności w odniesieniu do stosowania procedury nadmiernego deficytu. W skład pożyczek netto udzielonych/zaciągniętych przez administracje publiczną nie będą wchodziły kwoty podatków oraz składki na zabezpieczenie społeczne mało prawdopodobne do zebrania.

(3) W celu zastosowania rozporządzenia (WE) nr 2516/2000 w terminie sześciu miesięcy od daty jego przyjęcia Komisja wprowadzi potrzebne zmiany do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96.

(4) Artykuł 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 ustanawiają warunki przyjęcia przez Komisję zmian do systemu ESA 95, w szczególności poprawek, które należy wprowadzić do załącznika B do wyżej wspomnianego rozporządzenia.

(5) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Statystyki w Dziedzinie Monetarnej, Finansowej oraz Bilansu Płatniczego powołanego przez Radę na mocy decyzji 91/115/EWG(3), zmienionej decyzją 96/174/WE(4).

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego (SPC) powołanego decyzją 89/382/EWG, Euratom(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku A i B do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się podczas okresów przejściowych, które mogą zostać przyznane Państwom Członkowskim zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2516/2000.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 290 z 17.11.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.

(4) Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU A DO ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 2223/96

1.57
Po "Jednakże w niektórych przypadkach... pewnych uproszczeń" dodaje się, co następuje:
"Dodatkowo do elastyczności w odniesieniu do czasu rejestracji z powodów praktycznych związanych z procedurą nadmiernego deficytu niezbędne było zdefiniowanie konkretnego rejestrowania podatków i składek na zabezpieczenie społeczne płatnych sektorowi rządowemu, tak aby udzielone/zaciągnięte pożyczki netto administracji publicznej (i odpowiadających im sektorów) nie obejmowały podatków i składek na zabezpieczenie społeczne mało prawdopodobnych do zebrania. Poprzez odstępstwo od ogólnej zasady rejestrowania transakcji podatki i składki na zabezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej można rejestrować w kwocie netto odpowiadającej kwocie mało prawdopodobna do zebrania lub, jeśli taka część została uwzględniona, należy je zneutralizować w tym samym okresie obrachunkowym za pomocą transferu kapitału administracji publicznej do odpowiednich sektorów."
3.48
W definicji ceny podstawowej w odniesieniu do ppkt 4.27 dodaje się, co następuje:
"Cena podstawowa stanowi cenę otrzymywaną przez producenta od nabywcy za jednostkę wyrobu lub usługę stanowiącą wytworzony produkt, pomniejszoną o kwotę podatku (patrz ppkt 4.27) należnego z tytułu takiej jednostki w wyniku jej wyprodukowania lub sprzedaży (tzn. podatki od produktów) powiększoną o wszelkie subsydia otrzymane do takiej jednostki w wyniku jej wyprodukowania lub sprzedaży (tzn. subsydia do produktów)."
4.17
W ostatnim zdaniu w odniesieniu do w ppkt 4.27 dodaje się, co następuje:
"Dla gospodarki ogółem podatek VAT równa się różnicy między całkowitym należnym a naliczonym podatkiem VAT (patrz ppkt 4.27)."
4.27
Skreślić:Zamienić:
"Podatki ewidencjonowane przez organy podatkowe, lecz nigdy niezapłacone przez przedsiębiorstwa (np. z powodu bankructwa), są traktowane jakby były zapłacone; w takim przypadku możliwe jest:"Podatki rejestrowane na rachunkach mogą pochodzić z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.

a) W przypadku wykorzystania

a) odpisanie należności

nieściągalnej przez administrację

rządową, uznające, że jego

roszczenie nie będzie mogło już

być pobrane; odpisanie to jest

rejestrowane na rachunku innych

zmian wolumenu aktywów dla

administracji rządowej oraz

dłużnika niewywiązującego się ze

zobowiązania;

b) umorzenie długu za obopólną umową

pomiędzy administracją publiczną

i dłużnikiem. Umorzenie to jest

traktowane jako transfer

kapitałowy z administracji

publicznej do dłużnika na

bilansie płatności kapitałowych,

z jednoczesnym przedłużeniem

roszczenia na rachunku

finansowym."

oszacowania i deklaracji kwoty

zostaną dostosowane za pomocą

współczynnika odzwierciedlającego

oszacowane i zadeklarowane kwoty,

nigdy niezebrane. Możliwe jest

również rejestrowanie transferu

kapitału do odpowiednich sektorów

w kwocie równej dostosowaniu.

Współczynniki zostaną oszacowane

na podstawie poprzednich

doświadczeń i bieżących oczekiwań

w odniesieniu do oszacowanych i

zadeklarowanych kwot, nigdy

niezebranych. Współczynniki te

będą różnić się w zależności od

rodzaju podatku.

b) W przypadku wykorzystania wpływów

gotówkowych zostaną one czasowo

dostosowane w ten sposób, aby

kwota gotówkowa została

przypisana do czasu realizacji

określonej czynności powodującej

powstanie zobowiązania

podatkowego. Takie dostosowanie

może opierać się na średniej

różnicy czasowej pomiędzy

czynnością a wpływem gotówkowym

podatku."

4.82.
Skreślić:Zamienić:
"Podatki ewidencjonowane przez organy podatkowe, lecz nigdy niezapłacone (np. z powodu bankructwa), są traktowane jakby były zapłacone. W takim przypadku system proponuje dwa rozwiązania:"Podatki zarejestrowane na rachunkach mogą pochodzić z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.

a) W przypadku wykorzystania

a) odpisanie nieściągalnego długu

przez administrację publiczną,

uznające ten dług za niemożliwy

do odebrania. Takie odpisanie

jest rejestrowane na rachunku

innych zmian wolumenu aktywów

administracji rządowych oraz

dłużnika;

b) umorzenie długu na podstawie

wspólnego porozumienia między

administracją publiczną a

dłużnikiem. Takie umorzenie jest

traktowane jako transfer

kapitałowy z administracji

rządowej do dłużnika i wykazywane

na bilansie płatności

kapitałowych, z jednoczesnym

wygaśnięciem roszczenia na

rachunku finansowym"

oszacowania i deklaracji kwoty

zostaną dostosowane za pomocą

współczynnika odzwierciedlającego

oszacowane i zadeklarowane kwoty,

nigdy niezebrane. Możliwe jest

również rejestrowanie transferu

kapitału do odpowiednich sektorów

w kwocie równiej dostosowaniu.

Współczynniki zostaną oszacowane

na podstawie poprzednich

doświadczeń i bieżących oczekiwań

w odniesieniu do oszacowanych i

zadeklarowanych kwot, nigdy

niezebranych. Współczynniki te

będą różnić się w zależności od

rodzaju podatku.

b) W przypadku wykorzystania wpływów

gotówkowych, zostaną one czasowo

dostosowane w ten sposób, aby

kwota gotówkowa została

przypisana do czasu realizacji

określonych czynności

powodujących powstanie

zobowiązania podatkowego (lub gdy

kwota podatku została określona w

przypadku niektórych podatków

dochodowych). Takie dostosowanie

może opierać się na średniej

różnicy czasowej pomiędzy

czynnościami (lub powstaniem

zobowiązania) a podatkowym

wpływem gotówkowym.

Jeżeli pracodawca zatrzyma u źródła bieżące podatki od dochodu, majątku itp., podatki te powinny zostać uwzględnione w wynagrodzeniach, nawet jeżeli pracodawca nie przekazał ich w rzeczywistości administracji publicznej. W takim wypadku sektor gospodarstw domowych wykazuje zapłatę pełnej kwoty na rzecz administracji publicznej. Kwoty, które w rzeczywistości nie zostały zapłacone, muszą zostać zneutralizowane zgodnie z D.995 jako transfer kapitału administracji publicznej na rzecz sektorów pracodawców."

4.96
Na końcu akapitu, dodaje się, co następuje:
"Składki na zabezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej rejestrowane na rachunkach można uzyskać z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.
a) W przypadku wykorzystania

oszacowania i deklaracji kwoty

zostaną dostosowane za pomocą

współczynnika odzwierciedlającego

oszacowane i zadeklarowane kwoty,

nigdy niezebrane. Możliwe jest

również rejestrowanie transferu

kapitału do odpowiednich sektorów

w kwocie równiej dostosowanej.

Współczynniki zostaną oszacowane

na podstawie poprzednich

doświadczeń i bieżących oczekiwań

w związku z oszacowanymi i

zadeklarowanymi kwotami, które

nie zostały zebrane.

Współczynniki te będą różnić się

w zależności od rodzaju

zabezpieczenia społecznego.

b) W przypadku wykorzystania wpływów

gotówkowych, zostaną one czasowo

dostosowane w ten sposób, aby

kwota gotówkowa została

przypisana do czasu realizacji

określonej czynności powodującej

powstanie zobowiązania do zapłaty

składek na zabezpieczenie

społeczne (lub do czasu powstania

takiego zobowiązania). Takie

dostosowanie może opierać się na

średniej różnicy czasowej

pomiędzy czynnością (lub

powstaniem zobowiązania) a

wpływem gotówkowym.

Jeżeli pracodawca zatrzyma u źródła składki na ubezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej, składki te powinny zostać uwzględnione w wynagrodzeniach, nawet jeżeli pracodawca nie przekazał ich w rzeczywistości administracji publicznej. W takim wypadku sektor gospodarstw domowych wykazuje zapłatę pełnej kwoty na rzecz sektora administracji publicznej. Kwoty, które w rzeczywistości nie zostały uiszczone, muszą zostać zneutralizowane zgodnie z D.995 jako transfer kapitału administracji publicznej na rzecz sektorów pracodawców."
4.150
Skreśla się ppkt 4.150:Nowy ppkt 4.150 otrzymuje brzmienie:
"Czas rejestracji: podatki od kapitału są rejestrowane w momencie powstania zobowiązania.""Podatki zarejestrowane na rachunkach mogą pochodzić z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.
a) W przypadku wykorzystania

oszacowania i deklaracji kwoty

zostaną dostosowane za pomocą

współczynnika odzwierciedlającego

oszacowane i zadeklarowane kwoty,

nigdy niezebrane. Możliwe jest

również rejestrowanie transferu

kapitału do odpowiednich sektorów

w kwocie równiej dostosowaniu.

Współczynniki zostaną oszacowane

na podstawie poprzednich

doświadczeń i bieżących oczekiwań

w odniesieniu do oszacowanych i

zadeklarowanych kwot, nigdy

niezebranych. Współczynniki te

będą różnić się w zależności od

rodzaju podatku.

b) W przypadku wykorzystania wpływów

gotówkowych zostaną one czasowo

dostosowane w ten sposób, aby

kwota gotówkowa została

przypisana do czasu realizacji

określonej czynności powodującej

powstanie zobowiązania

podatkowego (lub czasu określenia

kwoty podatku). Takie

dostosowanie może opierać się na

średniej różnicy czasowej

pomiędzy czynnością (lub

określeniem kwoty podatku) a

wpływem gotówkowym podatku."

4.165
Na końcu pierwszego zdania lit. f) dodaje się odniesienie do nowej lit. j):
"- z wyłączeniem szczególnego

przypadku podatków i składek na

zabezpieczenie społeczne płatnych

administracji publicznej

(patrz 4.165 j))."

Na końcu punktu dodaje się, co następuje:
"j) W przypadku rejestrowania

podatków i składek na

zabezpieczenie społeczne płatnych

sektorowi administracji

publicznej na podstawie

odpowiedniego oszacowania i

deklaracji część mało

prawdopodobna do zebrania musi

zostać zneutralizowana w tym

samym okresie obrachunkowym.

Można tego dokonać poprzez »Inny

transfer kapitału« (D.99), w

konkretnej linii D.995, który to

transfer zostanie przeprowadzony

pomiędzy administracją publiczną

a odpowiednimi sektorami. Taki

przepływ dokonany zgodnie z D.995

musi zostać podzielony zgodnie z

kodami różnych odpowiednich

podatków i składek na

zabezpieczenie społeczne."

5.129
Na końcu akapitu dodaje się, co następuje:
"Kwoty podatków i składek na zabezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej, które zostaną zawarte w AF.79, nie powinny uwzględniać części podatków i składek na zabezpieczenie społeczne, których zebranie jest mało prawdopodobne oraz które w ten sposób stanowią roszczenie administracji publicznej nie posiadające realnej wartości."
6.27
Na końcu lit. d) dodaje się, co następuje:
"Poprzez odstępstwo od ogólnej zasady niniejsza pozycja nie obejmuje podatków i składek na zabezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej, które zgodnie z jednostronnym uznaniem administracji publicznej są mało prawdopodobne do zebrania. Podatki i składki na zabezpieczenie społeczne płatne administracji publicznej mało prawdopodobne do zebrania w tym okresie obrachunkowym, w którym powstało zobowiązanie, zostają zneutralizowane w ramach przeliczenia pożyczek udzielonych/zaciągniętych netto sektora i administracji publicznej odpowiadających mu sektorów (patrz ppkt 1.57)."
7.61
Na końcu akapitu dodaje się, co następuje:
"Kwoty podatków i składek na zabezpieczenie społeczne płatnych administracji publicznej, które zostaną uwzględnione w AF.79, nie powinny uwzględniać części podatków i składek na zabezpieczenie społeczne mało prawdopodobnych do zebrania, które w ten sposób stanowią roszczenie administracji publicznej nieposiadające realnej wartości."
9.47
Skreśla się zdanie pierwsze:Zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Podatki od produktów i subsydia do produktów są kwotami przypadającymi do zapłaty tylko wtedy, gdy informacja na ich temat pochodzi z ewidencji wymiaru podatkowego, deklaracji podatkowych itp. lub kwotami faktycznie płaconymi (patrz ppkt 4.27).""Sposób rejestrowania podatków i subsydiów do produktów jest zdefiniowany odpowiednio w ppkt 4.27 i 4.40."
W lit. b) pkt 2) skreśla się:
"taki przypadek powinien być rejestrowany jako inne zmiany wolumenu aktywów finansowych i pasywów finansowych, a więc nie w tablicy podaży i wykorzystania".
Załącznik IV - Klasyfikacje i rachunki
W Klasyfikacji transakcji i innych przepływów po "D.99 - Pozostałe transfery kapitałowe" dodaje się wykaz kodów w brzmieniu:
"D.995 Transfery kapitałowe

administracji publicznej

do odpowiednich sektorów

odpowiadające podatkom i

składkom na zabezpieczenie

społeczne, które zostały

oszacowane, ale mało

prawdopodobne jest ich

zebranie

D.99521 Podatki od produktów,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99529 Pozostałe podatki od

produkcji, oszacowane,

mało prawdopodobne do

zebrania

D.99551 Podatki dochodowe,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99559 Pozostałe bieżące podatki,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.9956111 Rzeczywiste składki na

zabezpieczenie społeczne

pracodawców, oszacowane,

mało prawdopodobne do

zebrania

D.9956112 Składki na zabezpieczenie

społeczne pracodawców,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.9956113 Składki na ubezpieczenie

społeczne płatne przez

osoby prowadzące

działalność na własny

rachunek lub bezrobotne,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99591 Podatki kapitałowe,

oszacowane, mało

prawdopodobne do

zebrania".

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU B DO ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 2223/96
Tabela 2: Główne agregaty administracji publicznej.
Na końcu tabeli dodaje się kod w brzmieniu:
"D.995 Transfery kapitałowe

administracji publicznej

do odpowiednich sektorów

odpowiadające podatkom i

składkom na zabezpieczenie

społeczne, oszacowane,

mało prawdopodobne do

zebrania".

Tabela 9: Sektor szczegółowych wpływów podatkowych
Na końcu tabeli dodaje się przepływ D.995 oraz jego podziały bez rozbicia na podsektory w brzmieniu:
"D.995 Transfery kapitałowe

administracji publicznej

do odpowiednich sektorów

odpowiadające podatkom i

składkom na zabezpieczenie

społeczne, oszacowane,

mało prawdopodobne do

zebrania

D.99521 Podatki od produktów,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99529 Pozostałe podatki od

produkcji, oszacowane,

mało prawdopodobne do

zebrania

D.99551 Podatki dochodowe,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99559 Pozostałe bieżące podatki,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.9956111 Rzeczywiste składki na

ubezpieczenie społeczne

pracodawców, które zostały

skontrolowane, ale

najprawdopodobniej nie

zostaną ściągnięte

D.9956112 Składki na zabezpieczenie

społeczne pracodawców,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.9956113 Składki na zabezpieczenie

społeczne płatne przez

osoby prowadzące

działalność na własny

rachunek lub bezrobotne,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.99591 Podatki kapitałowe,

oszacowane, mało

prawdopodobne do zebrania

D.2 + D.5 + D.91 + D.611 -

D.995 Wpływy ogółem z

tytułu podatków i składek

na zabezpieczenie

społeczne po potrąceniu

kwot, oszacowane, mało

prawdopodobne do

zebrania".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.