Decyzja wykonawcza 2017/729 dotycząca wniosku o odstępstwo złożonego przez Republikę Chorwacji zgodnie z art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 98/41/WE w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty
Dz.U.UE.L.2017.107.35
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/729
z dnia 20 kwietnia 2017 r.
dotycząca wniosku o odstępstwo złożonego przez Republikę Chorwacji zgodnie z art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 98/41/WE w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty
(Jedynie tekst w języku chorwackim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 98/41/WE ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz możliwości ratowania pasażerów i członków załogi znajdujących się na statku pasażerskim oraz zapewnienie skuteczniejszych działań poszukiwania i ratownictwa oraz skuteczniejszych działań w następstwie wypadku.
(2) Art. 5 ust. 1 dyrektywy 98/41/WE zawiera wymóg podania niektórych informacji w odniesieniu do wszystkich statków pasażerskich wypływających z portu położonego w państwie członkowskim i kursujących na trasie dłuższej niż dwadzieścia mil, licząc od punktu, z którego wypływają.
(3) Art. 9 ust. 4 dyrektywy 98/41/WE zezwala państwom członkowskim na zwrócenie się do Komisji o odstępstwo od tego wymogu.
(4) W piśmie z dnia 3 września 2015 r. Republika Chorwacji przekazała Komisji wniosek o odstępstwo od wymogu podawania informacji, określonego w art. 5 ust. 1 dyrektywy 98/41/WE, w odniesieniu do osób znajdujących się na pokładzie wszystkich statków pasażerskich pływających na różnych trasach wokół chorwackich wysp.
(5) W dniu 20 października 2015 r. Komisja poprosiła Republikę Chorwacji o dodatkowe informacje umożliwiające ocenę wniosku. W dniu 18 maja 2016 r. Republika Chorwacji przekazała swoją odpowiedź i zmieniła wniosek o odstępstwo, odnoszący się do następujących tras: trasy Zadar-Ist i Zadar-Olib na lini promowej "Zadar- Premuda / Mali Lošinj"; trasy Split-Hvar, Hvar-Prigradica i Hvar-Korčula na szybkiej linii "Korčula-(Prigradica)- Hvar-Split"; trasy Zadar-Ist i Zapuntel-Zadar na szybkiej linii "Ist-Molat-Zadar"; trasa Split-Bol na szybkiej linii "Jelsa-Bol-Split"; trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Split-(Milna)-Hvar"; trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Lastovo-Vela Luka-Hvar-Split"; trasa Rijeka-Rab na szybkiej linii "Novalja-Rab-Rijeka"; trasa Split-Vela Luka na linii promowej "Lastovo-Vela Luka-Split"; trasa Split-Stari Grad na linii promowej "Split-Stari Grad"; trasa Vis- Split na linii promowej "Vis-Split"; trasy Mali Lošinj-Cres i Cres-Rijeka na szybkiej linii "Mali Lošinj-Ilovik- Susak-Unije-Martinšćica-Cres-Rijeka"; trasa Premuda-Zadar na szybkiej linii "Olib-Silba-Premuda-Zadar"; trasy Vis-Split i Hvar-Split na szybkiej linii "Vis-Hvar-Split"; trasy Dubrovnik-Sobra i Korčula-Lastovo na szybkiej linii "Dubrovnik-Šipanska luka-Sobra-Polače-Korčula-Lastovo".
(6) Komisja, wspomagana przez EMSA, zbadała wniosek o odstępstwo na podstawie posiadanych przez nią informacji.
(7) Republika Chorwacji przekazała następujące informacje: 1) roczne prawdopodobieństwo napotkania fal o znamiennej wysokości przekraczającej dwa metry na wyznaczonych trasach jest niższe niż 10 %; 2) statki, których dotyczy odstępstwo, prowadzą rejsy w ramach regularnej obsługi; 3) głównym zadaniem obsługi jest zapewnienie regularnego połączenia położonych na peryferiach regionów dla stałych użytkowników; 4) w strefie, w której żeglują statki pasażerskie, funkcjonuje system kierowania żeglugą z lądu, dostępne są wiarygodne prognozy meteorologiczne oraz wystarczający sprzęt poszukiwawczy i ratunkowy; 5) brakuje odpowiedniej infrastruktury buforowej i zaplecza portowego w celu rejestrowania informacji o pasażerach w sposób zgodny z harmonogramem rejsów i zsynchronizowany z transportem lądowym oraz 6) wniosek o odstępstwo miałby zastosowanie do wszystkich operatorów pływających na określonych trasach.
(8) Ostateczne wyniki oceny wskazują, że wszystkie warunki związane z zatwierdzeniem odstępstwa zostały spełnione.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: