Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht w sprawie A Ltd przeciwko Finanzmarktaufsicht (Sprawa E-2/23)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.288.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 sierpnia 2023 r.

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht w sprawie A Ltd przeciwko Finanzmarktaufsicht
(Sprawa E-2/23)
(2023/C 288/03)

W dniu 24 marca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 23 marca 2023 r., w którym Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht (Komisja Odwoławcza Urzędu Nadzoru Finansowego) zwraca się o wydanie opinii doradczej w sprawie A Ltd przeciwko Finanzmarktaufsicht w odniesieniu do następujących kwestii:

1. W jaki sposób należy interpretować terminy "odpowiedniość" i "reputacja" do celów art. 59 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II), Dz.U. L 335 z 17.12.2009,

s. 1, uwzględnionej w Porozumieniu EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 78/2011 z dnia 27 listopada 2012 r., LGBl. 2012/384? Czy należy odnosić się wyłącznie do uczciwości, czy też do kwalifikacji zawodowych potencjalnego nabywcy?

2. Czy przy ocenie dobrej kondycji finansowej potencjalnego nabywcy w rozumieniu art. 59 ust. 1 lit. c) dyrektywy można również wziąć pod uwagę, że wszelkie niezbędne środki finansowe dostarczone przez tę osobę zakładowi ubezpieczeń są zapewnione poprzez ustanowienie gwarancji bankowej lub udostępnienie środków na rachunku powierniczym, z którego zakład ubezpieczeń może skorzystać w dowolnym momencie?

3. Jak należy interpretować wyrażenie "uzasadnione powody" do celów art. 59 ust. 2 wspomnianej dyrektywy? Czy w tym celu niezbędna jest pewność co do nieprzestrzegania wymogów ustawowych, czy też uzasadnione wątpliwości są wystarczające?

4. Czy oświadczenie złożone przez właściwy organ, w tym przypadku: przez Urząd ds. Rynku Finansowego Liechtensteinu, zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, uwzględnionego w Porozumieniu EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 200/2016 z dnia 30 września 2016 r., LGBl. 2016/303, aby dołożyć wszelkich starań w celu zastosowania się do wytycznych, w tym przypadku: wspólnych wytycznych dotyczących oceny ostrożnościowej nabywania i podwyższania znacznych pakietów akcji w sektorze finansowym, JC/GL/2016/01, ma skutek wiążący dla sądów państw członkowskich, tak że sądy te są również zobowiązane do dołożenia wszelkich starań w celu zastosowania się do przedmiotowych wytycznych?

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.