Decyzja 2016/2001 w sprawie wkładu Unii w ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i w bezpieczne zarządzanie tym bankiem

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.308.22

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 2016 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2016/2001
z dnia 15 listopada 2016 r.
w sprawie wkładu Unii w ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i w bezpieczne zarządzanie tym bankiem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią"), która w rozdziale III zawiera listę środków mających na celu zwalczanie takiego rozprzestrzeniania; środki te należy przyjąć zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich.

(2) Unia aktywnie wdraża strategię i stosuje środki wymienione w jej rozdziale III, w szczególności przez przeznaczanie zasobów finansowych na wspieranie określonych projektów prowadzanych przez instytucje wielostronne, takie jak Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA).

(3) Artykuł IV Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) przewiduje nieodłączne prawo wszystkich Stron NPT do rozwoju badań, produkcji i wykorzystania energii jądrowej dla celów pokojowych, bez dyskryminacji i zgodnie z art. I i II NPT. Przewiduje on także, że wszystkie Strony NPT zobowiązują się współpracować w przyczynianiu się, indywidualnie lub wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi, do dalszego rozwoju wykorzystania energii jądrowej dla celów pokojowych, w szczególności na terytoriach państw Stron Układu niedysponujących bronią jądrową, z należytym uwzględnieniem potrzeb rozwijających się regionów świata.

(4) Wielostronne podejścia w zakresie jądrowego cyklu paliwowego mogą zapewniać państwom, które postanowiły korzystać z energii jądrowej do celów pokojowych, alternatywę dla opracowywania krajowych jądrowych cykli paliwowych, przy jednoczesnym uniknięciu ryzyka rozprzestrzeniania.

(5) Na mocy art. III swojego statutu MAEA jest upoważniona do wykonywania czynności, w tym nabywania paliwa jądrowego, usług i sprzętu oraz ustanawiania własnych obiektów i zakładów, w celu ułatwienia praktycznego stosowania energii jądrowej do celów pokojowych.

(6) We wrześniu 2006 r. Nuclear Threat Initiative (NTI), niezależna organizacja pozarządowa z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, zaoferowała MAEA dotację w wysokości 50 000 000 USD, by pomóc stworzyć zasoby uranu nisko wzbogaconego będące własnością MAEA i przez nią zarządzane, pod warunkiem że Agencja będzie w stanie zebrać dodatkową kwotę 100 000 000 USD, w tym dotacje z innych państw członkowskich MAEA i od darczyńców, oraz utworzyć rezerwę paliwa jądrowego.

(7) W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła konkluzje popierające ustanowienie banku paliwa jądrowego pod kontrolą MAEA i bezpieczne nim zarządzanie. Stwierdziła ona również, że Unia planuje wnieść wkład na rzecz tego projektu w wysokości do 25 000 000 EUR, gdy tylko Rada Zarządzających MAEA określi i zatwierdzi warunki i sposób utworzenia tego banku. Komisja Europejska przekazała już 20 000 000 EUR na nabycie uranu nisko wzbogaconego.

(8) W dniu 3 grudnia 2010 r. Rada Zarządzających MAEA przyjęła rezolucję GOV/2010/70 zatwierdzającą ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą MAEA i potwierdziła, że działalność tego banku będzie finansowana wyłącznie z wkładów pozabudżetowych.

(9) Punkt 15 dokumentu GOV/2010/67, zatytułowany "Zapewnienie dostaw": ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą MAEA w celu zapewniania dostaw LEU państwom członkowskim, przewiduje, że "Agencja jest właścicielem LEU znajdującego się w banku LEU pod kontrolą MAEA i LEU jest pod kontrolą Agencji i w jej formalnym posiadaniu. Agencja odpowiada za przechowywanie i ochronę materiałów znajdujących się w jej posiadaniu przez zapewnienie, za pośrednictwem umowy w sprawie siedziby, że LEU jest chroniony przed klęskami żywiołowymi i innymi zagrożeniami, nieuprawnionym usunięciem lub przekierowaniem, uszkodzeniem lub zniszczeniem, w tym sabotażem, oraz przymusowym zajęciem. Ponadto Agencja, za pośrednictwem umowy w sprawie siedziby, zapewnia stosowanie środków zabezpieczających MAEA do LEU przechowywanego w banku LEU pod kontrolą MAEA, jak również stosowanie norm i środków bezpieczeństwa, a także środków ochrony fizycznej przez państwo lub państwa siedziby". Punkt 16 GOV/2010/67 stanowi ponadto, że "Agencja, pod warunkiem zatwierdzenia przez Radę, zawiera z każdym państwem siedziby umowę w sprawie siedziby, podobną do obowiązującej umowy w sprawie siedziby MAEA, w celu zapewnienia magazynom bezpieczeństwa i ochrony oraz odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności i w celu przyznania Agencji tych przywilejów i immunitetów, które są niezbędne do niezależnego funkcjonowania banku LEU pod kontrolą MAEA, w tym prawa do transportu LEU z banku i do niego, zgodnie z tym, co Agencja określiła na mocy statutu i umowy (umów) w sprawie siedziby. Ponadto, w razie potrzeby, z państwami sąsiadującymi z państwem siedziby zawiera się umowy w sprawie gwarantowanego tranzytu".

(10) W banku LEU pod kontrolą MAEA będzie składowane do 60 cylindrów typu 30B zawierających standardowy, komercyjny, nisko wzbogacony heksafluorek uranu. Bank LEU pod kontrolą MAEA będzie znajdował się w magazynie LEU pod kontrolą MAEA i będzie obsługiwany przez zakład metalurgiczny Ulba i kontrolowany w Republice Kazachstanu przez Komitet ds. Nadzoru i Kontroli Atomowej i Energetycznej.

(11) MAEA uzgodniła z Kazachstanem, państwem siedziby, podstawowe ramy prawne. Z Federacją Rosyjską podpisano umowę w sprawie tranzytu, zatwierdzoną przez Radę Zarządzających MAEA (GOV/2015/36). Ukończono projektowanie nowego magazynu LEU pod kontrolą MAEA, a MAEA stwierdziła, że spełnia on obowiązujące przepisy MAEA dotyczące norm bezpieczeństwa i wytyczne MAEA w zakresie ochrony. Szczegółowy kosztorys nowego magazynu LEU pod kontrolą MAEA został sporządzony i zatwierdzony w sposób niezależny. Umowa o partnerstwie między MAEA a podmiotem zarządzającym magazynem określająca warunki współpracy w zakresie budowy magazynu LEU pod kontrolą MAEA została sfinalizowana. Agencja planuje obecnie prace przygotowawcze do nabycia LEU.

(12) Zgodnie z projektem i planem finansowym, jak opisano w zaktualizowanym sprawozdaniu dyrektora generalnego MAEA (GOV/INF/2016/8) pt. "Zapewnienie dostaw: ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą MAEA w celu zapewniania dostaw LEU państwom członkowskim", całkowity koszt projektu LEU jest szacowana na 118 863 000 EUR,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W celu natychmiastowego i praktycznego wprowadzenia w życie niektórych elementów strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia Unia wnosi wkład na rzecz ustanowienia banku nisko wzbogaconego uranu (LEU) pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA lub "Agencja") i bezpiecznego zarządzania tym bankiem, aby zmniejszyć rosnące ryzyko proliferacji spowodowane rozprzestrzenianiem się technologii wrażliwych dotyczących jądrowego cyklu paliwowego. Unia podejmuje działania w celu wsparcia banku LEU pod kontrolą MAEA w postaci LEU, by osiągnąć następujące cele:
a)
umożliwić państwom wykonywanie ich praw na podstawie art. IV NPT przy jednoczesnym uniknięciu ryzyka proliferacji; oraz
b)
służyć jako mechanizm ostatniej szansy w celu wsparcia rynku komercyjnego bez powodowania zakłóceń na rynku, w przypadku gdy dostawa LEU do państwa członkowskiego MAEA jest zakłócona i nie może zostać przywrócona za pomocą środków handlowych oraz gdy takie państwo członkowskie MAEA spełnia kryteria kwalifikowalności.
2.
Aby osiągnąć cele, o których mowa w ust. 1, Unia wnosi wkład na rzecz ustanowienia banku LEU pod kontrolą MAEA i bezpiecznego zarządzania tym bankiem poprzez finansowanie działań związanych z ochroną, w tym ochroną fizyczną, transportem, zabezpieczaniem, oraz wkłady na rzecz bezpiecznego zarządzania bankiem LEU. Projekt jest realizowany z korzyścią dla wszystkich państw, które postanowiły korzystać z energii jądrowej do celów pokojowych.

Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku.

Artykuł  2
1.
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2.
Techniczna realizacja projektu, o której mowa w art. 1 ust. 2, spoczywa na MAEA. MAEA wykonuje te zadania pod kontrolą WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z MAEA.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia na realizację działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 4 362 200 EUR.
2.
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3.
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera umowę o finansowaniu z MAEA. Umowa ta zobowiązuje MAEA do zapewnienia, by wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich trudnościach z tym związanych i o dacie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  4
1.
WP składa Radzie sprawozdania z wdrażania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez MAEA. Sprawozdania MAEA stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.
2.
Komisja dostarcza informacji na temat finansowych aspektów realizacji projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja wygasa po upływie 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jeżeli jednak do tego czasu nie zostanie zawarta umowa o finansowaniu, niniejsza decyzja wygasa sześć miesięcy po wejściu w życie.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2016 r.

W imieniu Rady

I. KORČOK

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wkład Unii w ustanowienie banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i bezpieczne zarządzanie tym bankiem

I.
WPROWADZENIE

Kontekst

W grudniu 2010 r. dyrektor generalny MAEA został upoważniony przez Radę Zarządzających do rozpoczęcia tworzenia banku uranu nisko wzbogaconego (LEU) i przedstawił szczegółowy plan jego utworzenia i bezpiecznego zarządzania nim.

W dniu 20 grudnia 2011 r. MAEA potwierdziła w Stałym Przedstawicielstwie Republiki Kazachstanu przy MAEA, na podstawie informacji przekazanych Agencji przez Kazachstan w dokumencie wyrażającym zainteresowanie projektem, że zakład metalurgiczny Ulba (UMP) jest odpowiedni na siedzibę banku LEU pod kontrolą MAEA, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumencie GOV/INF/2011/7.

MAEA wysłała kilka delegacji do Kazachstanu w latach 2011-2016, by ocenić UMP oraz krajowe ramy regulacyjne w celu zapewnienia, aby bank LEU był w stanie spełnić obowiązujące przepisy MAEA dotyczące norm bezpieczeństwa i wytyczne MAEA w zakresie ochrony. Oceny te zostały przeprowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa infrastruktury, bezpieczeństwa sejsmicznego, gotowości na wypadek sytuacji wyjątkowej i działania w sytuacjach wyjątkowych, bezpieczeństwa i ochrony transportu oraz ochrony fizycznej.

W dniu 27 sierpnia 2015 r. MAEA i Kazachstan podpisały umowę w sprawie siedziby. Umowa ta ustanawia Kazachstan jako państwo siedziby banku LEU pod kontrolą MAEA i stanowi ramy prawne dla Kazachstanu, co ma zapewnić zarządzanie bankiem LEU pod kontrolą MAEA i jego nadzorowanie zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi Kazachstanu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony.

W dniu 27 sierpnia 2015 r. MAEA podpisała z UMP umowę w sprawie podmiotu zarządzającego magazynem. Umowa ta ustanawia UMP jako zakład, w którym będzie zlokalizowany bank LEU pod kontrolą MAEA, i stanowi ramy prawne dla UMP, co ma zapewnić funkcjonowanie banku LEU pod kontrolą MAEA i zarządzanie nim zgodnie z jego licencją, krajowymi ramami regulacyjnymi oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony.

Ponadto MAEA i kazachskie Ministerstwo Energetyki podpisały umowę techniczną w sprawie szczegółowych ustaleń, które zostaną wdrożone w celu ustanowienia w Kazachstanie banku LEU pod kontrolą MAEA (zwaną dalej "umową techniczną"). Zgodnie z umową techniczną każda ze stron zapewnia niezbędne zasoby na realizację swoich odpowiednich działań na rzecz szybkiego ustanowienia banku LEU pod kontrolą MAEA, w tym działań mających na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony. Na mocy umowy technicznej strony ustanowiły wspólny komitet koordynacyjny w celu ułatwienia wykonania umowy technicznej i zatwierdziły plan konkretnych działań, w celu zapewnienia ustanowienia i funkcjonowania banku LEU pod kontrolą MAEA zgodnie z obowiązującymi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony. Umowa techniczna przewiduje, że działania te zostaną zakończone w ciągu dwóch lat od podpisania umów lub do września 2017 r.

W listopadzie 2015 r. UMP rozpoczęło projektowanie nowego magazynu LEU pod kontrolą MAEA dla banku LEU pod kontrolą MAEA. Delegacja MAEA odwiedziła UMP od 29 lutego do 4 marca 2016 r. w celu oceny postępów prac nad projektem. Delegacja MAEA zbadała, czy w procesie projektowania odpowiednio uwzględniono obowiązujące przepisy MAEA dotyczące norm bezpieczeństwa i wytyczne MAEA w zakresie ochrony. Delegacja MAEA oceniła projekt w pięciu obszarach technicznych: struktura budynków, analiza bezpieczeństwa, ochrona radiologiczna, gotowość na wypadek sytuacji wyjątkowej i działania w sytuacjach wyjątkowych oraz ochrona fizyczna obiektów jądrowych. Przegląd proponowanego projektu oraz odpowiednich dokumentów uzupełniających doprowadził do ogólnego wniosku, że projekt przewiduje odpowiednie środki w celu zapewnienia ochrony fizycznej obiektów jądrowych i przestrzegania wytycznych w zakresie ochrony.

Po zakończeniu prac nad projektem i jego przeglądu przez MAEA w maju 2016 r. podpisano umowę o partnerstwie pomiędzy MAEA i UMP. Umowa ta przewiduje techniczne i finansowe warunki utworzenia magazynu LEU pod kontrolą MAEA. Oznacza to znaczący krok ku ustanowieniu banku LEU pod kontrolą MAEA.

W pochodzącym z maja 2016 r. sprawozdaniu Rady Zarządzających GOV/INF/2016/8 podkreślono, że poczyniono znaczne postępy. Dokument ten stanowi pierwszy podstawowy kompleksowy projekt i plan finansowy.

W dokumencie Rady Zarządzających GOV/2010/67 upoważniono dyrektora generalnego MAEA do ustanowienia banku LEU pod kontrolą MAEA i ustalono, że koszty (w tym koszty zasobów ludzkich) związane z ustanowieniem i funkcjonowaniem banku LEU pod kontrolą MAEA muszą być pokrywane wyłącznie z dobrowolnych wkładów pozabudżetowych bez wpływu na zwykły budżet MAEA. W tym celu z projektu banku LEU pod kontrolą MAEA pokrywa się koszty różnych działów MAEA w zakresie wkładu oraz wsparcia technicznego udzielanego ekspertom i specjalistom pracującym nad projektem poprzez wykorzystanie umów o gwarantowanym poziomie usług. Umowy te, określające usługi świadczone przez działy na rzecz projektu w celu realizacji planu projektu (w tym planu konkretnych działań), jak również koszty dla poziomu wsparcia udzielanego przez każdy dział, zostały sfinalizowane i uzgodnione w marcu 2016 r.

Począwszy od 1 kwietnia 2016 r., niektóre państwa członkowskie, Komisja, Nuclear Threat Initiative (NTI) i Światowy Instytut Transportu Jądrowego (WNTI) zobowiązały się do zapewnienia środków finansowych na kwotę około 124 900 000 USD i 25 000 000 EUR, a wkłady otrzymane przez Agencję od tego dnia wynoszą 124 900 000 USD i 20 000 000 EUR. Wkłady finansowe zostały przekazane przez Nuclear Threat Initiative (50 000 000 USD), Stany Zjednoczone (50 000 000 USD), Zjednoczone Emiraty Arabskie (10 000 000 USD), Norwegię (5 000 000 USD), Kuwejt (10 000 000 USD), WNTI (10 000 EUR) i Kazachstan (400 000 USD). Kwota 20 000 000 EUR przekazana przez Komisję jest przeznaczona na zakup LEU na potrzeby banku LEU pod kontrolą MAEA, zaś kwota do 5 000 000 EUR została zadeklarowana na zwiększenie bezpieczeństwa. Środki finansowe na zwiększenie bezpieczeństwa (do 5 000 000 EUR) są przedmiotem niniejszego załącznika.

Kolejne kluczowe etapy powstawania banku LEU pod kontrolą MAEA to:

a)
zakończenie tworzenia magazynu LEU pod kontrolą MAEA, w tym zakończenie budowy; potwierdzenie, że budynki i urządzenia spełniają założenia projektowe i obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i ochrony;
b)
uzgodnienie z UMP programu zarządzania pojemnikami, by zapewnić długoterminowe bezpieczeństwo i ochronę cylindrów oraz ich gotowość do transportu;
c)
uruchomienie zakładu;
d)
nabycie LEU pod kontrolą MAEA oraz transport do magazynu;
e)
rozpoczęcie funkcjonowania.
Cele projektu

Przyczynienie się do ustanowienia banku LEU pod kontrolą MAEA i bezpiecznego zarządzania nim, w szczególności przez zapewnienie wysokich poziomów bezpieczeństwa i ochrony podczas transportu i magazynowania, zgodnie z normami bezpieczeństwa i wytycznymi w zakresie ochrony MAEA.

Korzyści

Osiągnięte zostaną następujące korzyści:

a)
zwiększenie zapewnienia dostaw paliwa jądrowego dokonywanych w bezpieczny i chroniony sposób; oraz
b)
wspieranie MAEA w zapewnianiu bezpieczeństwa i ochrony transportu LEU od zamówienia do dostawy, a także podczas składowania w siedzibie banku LEU.
II
OPIS DZIAŁAŃ

Bank LEU

Bank LEU pod kontrolą MAEA obejmie fizyczny zapas około 90 ton LEU, ilość potrzebną do jednego początkowego załadunku nowoczesnego reaktora lekkowodnego (co odpowiada około trzem załadunkom rdzenia) do wytwarzania energii elektrycznej, wraz z towarzyszącymi im urządzeniami i usługami. Zapasy będą własnością MAEA. Bank LEU pod kontrolą MAEA będzie działał zgodnie z określonymi niedyskryminacyjnymi kryteriami dotyczącymi przekazywania LEU państwu odbiorcy. Kryteria te są w pełni zgodne ze statutem MAEA i zostały zatwierdzone przez Radę Zarządzających. Obiekt jądrowy wykorzystujący LEU musi być przedmiotem porozumień o zabezpieczeniach zawartych z MAEA oraz być w pełni zgodny z takimi porozumieniami.

Wsparcie Unii

Unia będzie wspierać bank LEU pod kontrolą MAEA w sposób komplementarny, stosując różne instrumenty. W 2011 r. w Instrumencie na rzecz Stabilności zapewniono już wkład finansowy na nabycie LEU w wysokości 20 000 000 EUR.

Niniejsza decyzja przyczyni się do bezpiecznego funkcjonowania banku LEU pod kontrolą MAEA i zarządzania nim. Odpowiednie działania zaplanowane przez MAEA, w których realizację niniejsza decyzja wniesie wkład finansowy, mogą obejmować:

1.
Wspieranie utworzenia bezpiecznego magazynu do przechowywania 90 ton LEU

Pozycja ta obejmuje koszty realizacji działań zawartych w planie projektu, w tym planu konkretnych działań za rok 2017 oraz działań następczych w 2018 r. Plan konkretnych działań, uzgodniony przez MAEA, UMP i Komitet ds. Nadzoru i Kontroli Atomowej i Energetycznej w Kazachstanie, jest wykazem działań uznanych za niezbędne do modernizacji infrastruktury, wyposażenia, procedur i praktyk w celu zapewnienia, aby bank LEU pod kontrolą MAEA został ustanowiony, funkcjonował i był chroniony, a uran - magazynowany, zgodnie z odpowiednimi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony. Działania te zostały opracowane w oparciu o kilka ocen przeprowadzonych w latach 2012-2016. W szczególności delegacja Agencji w styczniu 2016 r. określiła również pewne dodatkowe urządzenia zewnętrzne, które będą potrzebne, by magazyn działał zgodnie z normami MAEA dotyczącymi gotowości na wypadek sytuacji wyjątkowej i dotyczącymi działań w sytuacjach wyjątkowych.

Działania te obejmują opracowywanie procedur bezpiecznej eksploatacji, zapewnienia wyposażenia potrzebnego do utrzymania gotowości na wypadek sytuacji wyjątkowej i do wykonywania działań w sytuacjach wyjątkowych oraz do ochrony przed promieniowaniem, a także zapewnienie powiązanych szkoleń; organizowanie warsztatów na tematy istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa banku LEU pod kontrolą MAEA (np. kultura bezpieczeństwa jądrowego); obserwację ćwiczeń na wypadek awarii w zakładzie; oraz działania w następstwie oceny w celu sprawdzenia zgodności działań modernizacyjnych z odpowiednimi normami bezpieczeństwa MAEA i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony przed uruchomieniem.

LEU zostanie umieszczony w magazynie LEU pod kontrolą MAEA, jedynie gdy MAEA stwierdzi, że bank LEU pod kontrolą MAEA został ustanowiony zgodnie z obowiązującymi przepisami MAEA dotyczącymi norm bezpieczeństwa i wytycznymi MAEA w zakresie ochrony i że funkcjonuje zgodnie z nimi. Dlatego też MAEA wyśle delegację, której wizyta planowana jest na lato 2017 r., by potwierdziła ona, że ukończony budynek i jego kluczowe wyposażenie spełniają założenia projektowe, a całość infrastruktury niezbędnej do spełnienia obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i ochrony została zainstalowana.

W okresie dwóch lat budżet będzie obejmował koszty planowania, wykonania, wspierania i sprawozdawczości związane z realizacją działań zawartych w planie projektu i planie konkretnych działań, w tym koszty zasobów ludzkich MAEA, w celu zapewnienia, aby - zgodnie z mandatem dotyczącym projektu banku LEU pod kontrolą MAEA - nie zostały wykorzystane żadne zwykłe środki budżetowe.

2.
Zapewnienie bezpiecznego transportu 90 ton LEU

Oczekuje się, że 90 ton LEU zostanie przetransportowanych z zakładu sprzedawcy (lub sprzedawców) do zakładu metalurgicznego Ulba w Ust-Kamienogorsku, w Kazachstanie, gdzie zostanie zlokalizowany bank LEU pod kontrolą MAEA. Dostawy LEU przemieszczane na obszarach różnych jurysdykcji muszą spełniać wszystkie wymogi dotyczące dokumentacji, ubezpieczenia, zatwierdzenia tranzytu oraz wymogi dotyczące oznakowania, w tym przepisy różnych państw dotyczące ochrony fizycznej, które są zawarte w odpowiednich konwencjach i zaleceniach opracowanych pod auspicjami MAEA, a także wymogi bezpieczeństwa Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Wydatki związane z transportem LEU zależeć będą od położenia geograficznego sprzedawcy lub sprzedawców LEU i odległości w transporcie morskim i lądowym między sprzedawcą lub sprzedawcami a zakładem metalurgicznym Ulba (UMP) w Kazachstanie oraz od liczby portów zawinięcia i liczby przekraczanych granic, wymaganych do zrealizowania dostawy. Pozycja ta obejmuje: opracowanie specyfikacji technicznych z urzędnikami MAEA i wkład specjalistów zewnętrznych; planowanie transportu i nadzór nad nim; ubezpieczenie; wyczarterowanie statku w celu zwiększenia bezpieczeństwa transportu morskiego; konsultacje w sprawie oceny ryzyka w odniesieniu do bezpieczeństwa trasy transportu i w sprawie planowania takiej trasy; a także ochronę podczas transportu morskiego, w portach zawinięcia oraz miejscach tranzytu.

3.
Zapewnienie długoterminowego przechowywania 90 ton LEU

LEU zostanie umieszczony w specjalnym magazynie na terenie UMP w Ust-Kamienogorsku, w Kazachstanie. LEU pod kontrolą MAEA będzie przechowywany w cylindrach 30B. Podmiot zarządzający magazynem, w imieniu MAEA, będzie odpowiedzialny za przechowywanie i ochronę LEU, zgodnie z normami bezpieczeństwa i wytycznymi w zakresie ochrony MAEA. Operacja obejmuje zakup cylindrów 30B, które zapewnią ochronę fizyczną i bezpieczne przechowywanie LEU. Analizy bezpieczeństwa wskazują, że takie pojemniki zapewniają pewne i bezpieczne warunki przechowywania przez okres do 50 lat. Oprócz zapewniania bezpieczeństwa grubość ścianek cylindrów i ich ogólna konstrukcja przyczyniają się do ochrony fizycznej przed sabotażem i kradzieżą.

Kluczowym działaniem dla zapewnienia długotrwałego przechowywania LEU jest wdrożenie programu zarządzania cylindrami, w tym rutynowa inspekcja i ponowna certyfikacja składowanych cylindrów 30B, pod kątem zgodności z normą ISO 7195, jak również dla zapewnienia gotowości do transportu do państw członkowskich. Wymaga to zamówień na usługi dotyczące ponownej certyfikacji cylindrów przez upoważnionych inspektorów, a także działania pracowników UMP w celu wsparcia wykonywania testów.

Ponadto podczas długotrwałego przechowywania LEU pod kontrolą MAEA, MAEA będzie przeprowadzać rutynowe i doraźne działania monitorujące, w tym będzie przyjmować i weryfikować roczne sprawozdania UMP oraz dokonywać ich przeglądu. Będzie to obejmować coroczne spotkania z UMP, by dokonać przeglądu działań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony związanych z bankiem LEU pod kontrolą MAEA, jak również inne rodzaje wizyt w UMP w celu zapewnienia, aby do banku LEU pod kontrolą MAEA nadal stosowane były odpowiednie przepisy MAEA dotyczące norm bezpieczeństwa i wytyczne MAEA w zakresie ochrony.

To działanie będzie prowadzone przez pięć lat.

III.
CZAS TRWANIA

Planowany okres realizacji projektu wynosi 60 miesięcy, począwszy od podpisania umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 3.

IV.
BENEFICJENCI

Beneficjentami projektu będącego przedmiotem niniejszej decyzji są wszystkie kwalifikujące się państwa odbiorcy usług banku LEU pod kontrolą MAEA, spełniający warunki dostępu do banku LEU zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Radę Zarządzających MAEA.

V.
PODMIOT REALIZUJĄCY PROJEKT

Techniczne wdrożenie projektu, jak opisano powyżej, zostanie powierzone MAEA i będzie prowadzone pod kontrolą WP. Projekt będzie realizowany bezpośrednio przez pracowników MAEA, ekspertów z innych organów krajowych właściwych w zakresie kwestii jądrowymi i przez wykonawców. W przypadku wykonawców zamawianie wszelkich towarów, prac lub usług przez MAEA w związku z niniejszą decyzją będzie prowadzone zgodnie z postanowieniami umowy o finansowaniu, która zostanie zawarta przez Komisję z MAEA.

VI.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Podmiot realizujący projekt przygotuje:

a)
regularne sprawozdania z realizacji projektu;
b)
sprawozdanie końcowe, nie później niż dwa miesiące po zakończeniu realizacji projektu.

Sprawozdania będą przesyłane WP.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.