Decyzja 2009/604/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w 2009 r., przeznaczonego na dwuletni projekt pilotażowy dotyczący jakości powietrza w szkołach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.206.16

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 sierpnia 2009 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 sierpnia 2009 r.
w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w 2009 r., przeznaczonego na dwuletni projekt pilotażowy dotyczący jakości powietrza w szkołach

(2009/604/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 sierpnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. a) i art. 75 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 90,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 zawiera pozycję 17 03 09 - projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.

(2) Na mocy art. 49 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") środki przewidziane w budżecie na jakiekolwiek działanie Wspólnot lub Unii Europejskiej mogą zostać wykorzystane dopiero po przyjęciu aktu podstawowego.

(3) Na mocy art. 49 ust. 6 lit. a) i b) rozporządzenia finansowego, w drodze odstępstwa od art. 49 ust. 1, środki przyznane w budżecie na projekty pilotażowe o charakterze eksperymentalnym przeznaczone do zbadania wykonalności i użyteczności działania oraz środki na działania przygotowawcze w obszarze zastosowania traktatu WE mające na celu przygotowanie propozycji w celu przyjęcia przyszłych działań mogą zostać wykonane bez aktu podstawowego, pod warunkiem że działania, na których sfinansowanie są przeznaczone, podlegają kompetencji Wspólnot lub Unii Europejskiej.

(4) Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia finansowego zaciągnięcie zobowiązań dotyczących wydatków musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organ, któremu instytucja ta przekaże uprawnienia.

(5) Zgodnie z art. 90 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 (zwanego dalej "szczegółowymi zasadami wykonania rozporządzenia finansowego") w przypadku gdy środki wykorzystywane są zgodnie z rocznym programem prac, stanowiącym dostatecznie szczegółową podstawę działań, program taki uznaje się za decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do danych dotacji i zamówień.

(6) Władze budżetowe przeznaczyły w budżecie UE na rok 2009 konkretne fundusze, w pozycji 17 03 09, na projekt pilotażowy dotyczący kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.

(7) Należy przyjąć roczny program prac dla projektu pilotażowego kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz, który będzie stanowić decyzję w sprawie finansowania dla tego projektu w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac przedstawiony w załączniku zostaje zatwierdzony i jest finansowany w ramach pozycji w budżecie 17 03 09 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 do maksymalnej kwoty wynoszącej 4.000.000 EUR.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego.

Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Konsumentów odpowiada za jej wykonanie.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz (pozycja w budżecie 17 03 09)

1. WPROWADZENIE

1.1. Pozycja w budżecie: 17 03 09

1.2. Akt podstawowy

Projekt pilotażowy w rozumieniu art. 49 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) Rady nr 1525/2007(2).

1.3. Ogólne cele projektu pilotażowego

Władze budżetowe dostarczyły Komisji środki na sfinansowanie projektu pilotażowego mającego na celu poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w budynkach szkół i placówek opieki nad dziećmi.

Jeśli chodzi o badania naukowe, jakości powietrza wewnątrz budynków poświęcano w przeszłości mniej uwagi niż jakości powietrza na zewnątrz, choć badania w tej ostatniej dziedzinie odnoszą się w niektórych przypadkach również do powietrza w budynkach. Istnieją również obszerne ramy ustawodawcze dotyczące powietrza na zewnątrz, podczas gdy przepisy dotyczące powietrza w budynkach ograniczają się do pojedynczych inicjatyw i aktów prawnych. Ponadto jakość powietrza w szkołach badano w znacznie mniejszym stopniu niż jakość powietrza w innych rodzajach pomieszczeń. Ponieważ około 20 % populacji UE codziennie spędza wiele czasu w szkołach, a liczba przypadków astmy i innych chorób układu oddechowego w Europie gwałtownie rośnie, zwłaszcza w przypadku dzieci, projekt ma na celu:

– zidentyfikować i przeanalizować problemy związane z powietrzem w pomieszczeniach szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem wentylacji, konstrukcji budynków, ich konserwacji i czyszczenia,

– ocenić skuteczność odpowiedniej wentylacji w ograniczaniu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w środowisku szkolnym,

– ocenić wpływ zmieniającego się klimatu (częstsze fale upałów i zimna oraz zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego) w szkołach na zdrowie dzieci,

– ocenić wpływ środków podjętych w celu redukcji zanieczyszczeń powietrza na zewnątrz, w tym środków krótkoterminowych, na jakość powietrza wewnątrz budynków szkolnych oraz na stopień narażenia dzieci w środowisku szkolnym,

– przedstawić odpowiednie zalecenia mające na celu rozwiązanie problemu jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych.

1.4. Szczegółowe priorytety na rok 2009

1) Dokonać pomiarów w budynkach szkolnych w celu zebrania nowych danych dotyczących stężeń głównych rodzajów zanieczyszczeń w szkołach.

2) Ocenić łączny wpływ transportu (ruchu ulicznego) i zmian klimatu na środowisko szkolne.

3) Ocenić skutki zdrowotne narażenia na zanieczyszczenie powietrza w pomieszczeniach u dzieci i przedstawić zalecenia mające na celu zapobieganie chorobom układu oddechowego i zmniejszanie liczby zachorowań poprzez polepszanie jakości środowiska szkolnego oraz inne podobne środki.

4) Dokonywać systematycznego podziału źródeł zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniach w środowisku szkolnym pod względem ilościowym. Identyfikacja głównych źródeł pomoże w ich ograniczaniu. W tym kontekście do priorytetów należy poszerzanie wiedzy na temat emisji substancji chemicznych z produktów konsumenckich i materiałów budowlanych.

5) Zbadać mechanizmy interakcji chemicznej i biochemicznej w mieszaninach powietrza zazwyczaj spotykanych w budynkach szkolnych pod różnymi szerokościami geograficznymi oraz stworzyć metodologię, dzięki której proces oceny zagrożenia zdrowia pozwoli w pełni ukazać wpływ takich interakcji na ostateczną ocenę zagrożenia zdrowia.

6) W oparciu o powyższe elementy opracować przewodnik zdrowotny dla szkół europejskich.

W przeszłości dwa projekty związane z tym samym tematem otrzymały już wsparcie Komisji i Parlamentu:

– w 2001 r. Komisja wsparła projekt dotyczący zdrowia dróg oddechowych w szkołach w pięciu europejskich miastach w Danii, we Francji, Włoszech, w Norwegii i Szwecji. We wnioskach projektu wskazano na wspólne problemy, takie jak słaba wentylacja, znaczna ilość pyłu, pleśni i alergenów. W projekcie stwierdzono, że bardzo przydatne byłoby przeprowadzenie podobnych badań obejmujących wszystkie państwa członkowskie(3),

– w 2008 r. oficjalnie przedstawiono projekt pilotażowy dotyczący narażenia na chemikalia w powietrzu w pomieszczeniach i ewentualne zagrożenia dla zdrowia, finansowany przez Parlament Europejski. Analiza przeprowadzona w ramach projektu obejmowała również szkoły i przedszkola w miastach wybranych państw członkowskich. W głównych wnioskach podkreśla się potrzebę dalszych badań nad wpływem zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach na zdrowie publiczne (szczególnie w otoczeniu, gdzie często przebywają dzieci, np. pomieszczenia szkolne czy przedszkolne) w Unii Europejskiej(4),

– w 2009 r., w kontekście dostępnego budżetu, stwierdzono, że należy zwiększyć zakres geograficzny omawianego projektu pilotażowego wśród państw członkowskich ze szczególnym uwzględnieniem nowych państw członkowskich. W projekt włączone mają być również kraje kandydujące oraz kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Celem projektu jest przygotowanie wytycznych w sprawie środków zaradczych obejmujących szerszą gamę sytuacji w Europie,

– Omawiany projekt pilotażowy powinien stanowić kontynuację poprzednich projektów i tworzyć synergię z istniejącymi projektami w tej dziedzinie (np. HITEA)(5).

2. FORMA WSPARCIA FINANSOWEGO ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT

2.1. Podział środków między dziedziny/działania do wprowadzenia w życie (zob. tekst poniżej)

Łączna dostępna kwota: 4.000.000 EUR. W drodze publicznego zaproszenia do składania ofert przyznana zostanie jedna ogólna umowa o świadczenie usług.

2.2. Oczekiwane rezultaty działań mających otrzymać wsparcie

Celem zaproszenia jest poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych, ponieważ dzieci, które są szczególnie podatne na działanie zanieczyszczeń, spędzają większość czasu w środowisku szkolnym. Ponadto celem badań jest zebranie informacji na temat licznych sytuacji, które mogą wystąpić w placówkach szkolnych w Europie. Badanie przyczyni się następnie do opracowania przewodnika mającego objąć rozmaite sytuacje i pomóc stworzyć zdrowe środowisko szkolne.

2.3. Orientacyjny harmonogram

Zaproszenie do składania ofertDo końca pierwszego semestru 2009 r.
Wybór wykonawcy i podpisanie umowyDo końca 2009 r.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9.

(3) http://ec.europa.eu/health/ph_projects/2002/pollution/pollution_2002_04_en.htm

(4) http://www.bookshop.europa.eu/eubookshop/download.action?fileName=LBNA23087ENC_002.pdf&eubphfUid=582569&catalogNbr=LB-NA-23087-EN-C

(5) HITEA: Health Effects of Indoor Pollutants: Integrating microbial, toxicological and epidemiological approaches. http://www.hitea.eu/

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.