Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię "Europa 2020".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.267.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 października 2010 r.

Rezolucja Komitetu Regionów "Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię »Europa 2020«"

(2010/C 267/02)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2010 r.)

KOMITET REGIONÓW

1. Przyjmuje z zadowoleniem wniosek Komisji w sprawie skuteczniejszej strategii na rzecz wzrostu i zatrudnienia, która dzięki silnemu poczuciu odpowiedzialności i partnerstwie różnych poziomów władzy powinna umożliwić osiągnięcie nowych celów dotyczących inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.

2. Podkreśla, że polityka spójności, oparta na podejściu zdecentralizowanym i na systemie wielopoziomowego zarządzania, jest jedyną polityką Unii Europejskiej, która umożliwia stworzenie powiązania między celami strategii "Europa 2020" i nowymi wyzwaniami a władzami lokalnymi i regionalnymi, lecz potrzebuje stosownego finansowania. Dlatego głównymi celami tej polityki nadal powinny być: trwały wzrost gospodarczy, włączenie społeczne, zatrudnienie, przeciwdziałanie zmianie klimatu oraz jakość i wydajność świadczenia usług publicznych.

3. Sugeruje, że w ramach polityki spójności największą część dostępnych środków w dalszym ciągu należy przeznaczać dla państw członkowskich i regionów Unii Europejskiej znajdujących się w najgorszej sytuacji i najbardziej takiej pomocy potrzebujących, aby pomóc w zmniejszeniu różnic w rozwoju, a zatem wnieść konkretny wkład zarówno w zapewnianie sprawiedliwych szans regionom, jak i w rozwijanie europejskiej solidarności.

4. Wyraża ubolewanie, że proponowana strategia "Europa 2020", podobnie jak strategia lizbońska, nie uwzględnia w dostatecznym stopniu roli ani wkładu regionów i miast jako władz szczebla lokalnego i regionalnego 27 państw członkowskich. Tymczasem władze te, ze względu na swoje odpowiednie krajowe kompetencje ustawodawcze, mogą rzeczywiście przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych celów w zakresie rozwoju społecznego i gospodarczego, edukacji, zmiany klimatu, badań i innowacji, włączenia społecznego oraz walki z ubóstwem.

5. Domaga się, by Komisja Europejska i Rada Europejska przestrzegały zasady pomocniczości w dziedzinach polityki mających znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych, które często posiadają istotne kompetencje w zakresie realizacji polityki i są kluczowymi podmiotami wdrażania obecnej strategii lizbońskiej i przyszłej strategii "Europa 2020".

6. W tym kontekście przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Parlament Europejski wspomniał ostatnio o wadze włączania władz lokalnych i regionalnych w strategię "Europa 2020", i wnosi, by "uwzględnić wskazówki Komitetu Regionów w sprawie strategii »UE 2020«", zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego przedstawioną Komisji Europejskiej i Radzie Europejskiej.

PROPOZYCJA UTWORZENIA PAKTU TERYTORIALNEGO WŁADZ LOKALNYCH I REGIONALNYCH W SPRAWIE STRATEGII "EUROPA 2020"

KOMITET REGIONÓW

7. Proponuje, by zdecydowanie poprzeć zgłoszoną w Parlamencie Europejskim propozycję dotyczącą utworzenia Paktu Terytorialnego Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie strategii "Europa 2020", którego celem byłoby zapewnienie zaangażowania w przyszłą strategię na wielu poziomach poprzez skuteczne partnerstwo między władzami europejskimi, krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, zwłaszcza jeśli chodzi o planowanie i realizację najważniejszych celów oraz projektów przewodnich strategii. Pakt Terytorialny powinien być wspierany przez Komitet Regionów, który utworzył już Platformę Monitorowania Strategii "Europa 2020", angażującą ok. 120 samorządów lokalnych i regionalnych.

8. Zaleca, by główne działania dotyczyły dwóch dziedzin:

a) Analiza i wdrażanie polityki:

– ciągła ocena zdolności i potrzeb władz lokalnych i regionalnych, tak aby możliwe było osiągnięcie najważniejszych celów strategii "Europa 2020";

– wspieranie pełnego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w realizację celów strategii, zgodnie z kompetencjami poszczególnych państw członkowskich.

b) Zarządzanie i informowanie:

– przyczynianie się do wnoszenia wkładu w międzyinstytucjonalne partnerstwo dotyczące strategii "Europa 2020" poprzez skoordynowaną współpracę trójstronną między Komitetem Regionów - jako unijnym zgromadzeniem przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych - a instytucjami europejskimi i państwami członkowskimi;

– wspieranie procesu informowania regionów i miast na temat celów strategii "Europa 2020" oraz ułatwianie wymiany sprawdzonych rozwiązań między lokalnymi i regionalnymi decydentami politycznymi.

9. Stanowczo zachęca państwa członkowskie, by pomogły swoim regionom i miastom utworzyć krajowe pakty terytorialne, aby wspólnie z rządami centralnymi mogły one określić krajowe cele i zobowiązania w zakresie realizacji celów strategii "Europa 2020", z pełnym poszanowaniem krajowych ram prawnych.

10. Jest zdania, że władze lokalne i regionalne mogą wnieść następującą wartość dodaną do siedmiu przewodnich inicjatyw realizowanych w ramach strategii "Europa 2020":

10.1 Projekt przewodni "Europa efektywnie korzystająca z zasobów": wzmocnienie skuteczności działania Porozumienia Burmistrzów, tak aby zapewnić, że władze lokalne i regionalne będą w pełni zaangażowane w inicjowanie, opracowywanie, przyjmowanie i wdrażanie krajowych strategii i planów działania w zakresie zmiany klimatu; tworzenie przyjaznej dla klimatu infrastruktury administracji lokalnej i regionalnej; wspieranie ekologicznych zamówień publicznych; zachęcanie lokalnych przedsiębiorstw do ekologicznej produkcji i konsumpcji; poprawa zarządzania i podnoszenia świadomości w kwestiach związanych ze zmianą klimatu.

10.2 Projekt przewodni "Polityka przemysłowa w erze globalizacji": poprawa ram prawnych dotyczących partnerstw publiczno-prywatnych; uproszczenie prawa w dziedzinie zamówień publicznych, z uwzględnieniem stosowania elektronicznych zamówień publicznych (e-zamówień); godzenie życia zawodowego i rodzinnego dzięki lepszej jakości usług użyteczności publicznej; ograniczanie biurokracji; wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, informacja, lepszy dostęp do kredytów i finansowania, szkolenia i doradztwo dla MŚP; dalszy rozwój inicjatywy KR-u "Europejski Region Przedsiębiorczości", której celem jest zachęcanie władz lokalnych i regionalnych do wyszukiwania nowych sposobów generowania długoterminowego wzrostu gospodarczego dzięki rozwojowi przedsiębiorczości.

10.3 Projekt przewodni "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia": ponieważ władze lokalne i regionalne są znaczącymi pracodawcami w państwach członkowskich UE oraz z racji roli, jaką odgrywają w zapewnianiu edukacji, szkoleń i narzędzi wspierających rynek pracy, są kluczowymi podmiotami w prowadzeniu polityk elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego, ich wkładem w ten projekt przewodni może być: przygotowywanie ludzi do wejścia na rynek pracy; poprawa jakości kształcenia i szkolenia, w tym uczenia się przez całe życie, oraz lepsze dopasowanie podaży umiejętności do popytu na rynku pracy; rozwój programu Erasmus dla urzędników administracji lokalnej i regionalnej oraz wybieranych przedstawicieli i przyczynienie się przez to do poprawy umiejętności zarządzania sprawami publicznymi.

10.4 Projekt przewodni "Europejski program walki z ubóstwem": rozwój agendy na rzecz włączenia społecznego, ukierunkowanej na szczebel terytorialny i mającej na celu poprawę skuteczności i dostępności usług socjalnych oraz integrację ludzi wykluczonych z rynku pracy; poprawa komplementarności między funduszami UE przeznaczonymi na walkę z wykluczeniem społecznym i ubóstwem i jednocześnie wykorzystanie kompetencji prawnych i programów dostosowanych do potrzeb lokalnych; stworzenie nowego wymiaru walki z ubóstwem poprzez wyraźne uznanie - za pośrednictwem nowych europejskich ram na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości kobiet - potrzeb kobiet w miejscu pracy oraz kobiet-przedsiębiorców; uznanie potrzeby zwrócenia się w stronę młodzieży i dzieci; tworzenie regionalnych obserwatoriów zajmujących się monitorowaniem wskaźników i polityk związanych z włączeniem społecznym.

10.5 Projekt przewodni "Unia innowacji": reforma systemów badawczo-rozwojowych i systemów innowacji; zagwarantowanie udziału regionów w osiąganiu celu 3 %; regionalne projekty transgraniczne i wykorzystanie EUWT; wzmocnienie współpracy między uczelniami wyższymi, regionalnymi ośrodkami badawczymi i sektorem prywatnym; zwiększenie korzystania z programów unijnych i funduszy strukturalnych; wkład w planowanie w ramach europejskiej przestrzeni badawczej; udział w europejskich partnerstwach innowacyjnych.

10.6 Projekt przewodni "Młodzież w drodze": modernizacja systemu szkolnictwa wyższego, w szczególności jego zarządzania i finansowania; wymiana sprawdzonych rozwiązań; wkład w kształtowanie wymiaru regionalnego krajowych planów działania; dalszy rozwój inicjatywy "Młodzieżowa Stolica Europy"; zintegrowane działania obejmujące udzielanie informacji, doradztwo, staże; promowanie mobilności edukacyjnej za pomocą projektów finansowanych w ramach europejskich funduszy strukturalnych.

10.7 Projekt przewodni "Europejska agenda cyfrowa": in-teroperacyjność między organami administracji centralnej, regionalnej i lokalnej w Europie; szersze stosowanie e-administracji w celu poprawy świadczenia usług użyteczności publicznej, takich jak edukacja, opieka zdrowotna, włączenie społeczne, planowanie przestrzenne itp.; poprawa umiejętności posługiwania się TIK; rozwój koncepcji wspieranych przez TIK, tak aby rozpowszechniać i wdrażać wyniki badań i rozwoju w rzeczywistych warunkach; skuteczniejsze uświadamianie potrzeby pobudzania inwestycji w infrastrukturę.

11. Zobowiązuje przewodniczącą do skierowania powyższej propozycji ustanowienia "Paktu Terytorialnego Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie Strategii »Europa 2020«" do instytucji UE oraz do państw członkowskich w celu zagwarantowania właściwej roli władz lokalnych i regionalnych w przyszłej strategii "Europa 2020".

Bruksela, 10 czerwca 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.