Wezwanie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje dwa nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.162.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 czerwca 2013 r.

Wezwanie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje dwa nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy

(2013/C 162/07)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2013 r.)

Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządza stosunkami instytucjonalnymi z uniwersytetami przede wszystkim za pośrednictwem programu wiedzy, w którego skład wchodzą trzy programy:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship programme) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych,
STAREBEI (STAges de REcherche BEI) - program finansowania na rzecz młodych naukowców pracujących nad wspólnymi projektami EBI i uniwersytetów,
Sieci uniwersytetów i EBI - mechanizm współpracy z sieciami uniwersytetów wykazującymi cechy, które są szczególnie odpowiednie do wspierania celów grupy EBI.

EIBURS jest źródłem grantów dla uniwersyteckich ośrodków badawczych zajmujących się kwestiami i tematami, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania banku. Granty EBI, w wysokości do 100 tys. euro na rok przez okres trzech lat, są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersyteckim lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami w państwach członkowskich UE, krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących, o uznanej renomie w dziedzinach wybranych przez EBI. Te granty mają umożliwić im poszerzenie działalności w tych dziedzinach. Zwycięska propozycja powinna gwarantować osiągnięcie różnorodnych efektów (w zakresie badań naukowych, organizacji kursów i seminariów, tworzenia sieci kontaktów, rozpowszechniania wyników, itd.), które będą przedmiotem umowy kontraktowej z bankiem.

W roku akademickim 2013/2014 wybrano dwa nowe kierunki badań w ramach programu EIBURS; są to:

Inteligentne miasta: zastosowanie doświadczenia europejskiego i międzynarodowego w regionie Morza Śródziemnego

Rozwój obszarów miejskich stał się naczelnym priorytetem dla krajów regionu Morza Śródziemnego, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym oraz w ramach EBI za pośrednictwem programu FEMIP. Koncepcja "inteligentnych miast" (początkowo definiowana jako "przemyślana" aplikacja technologii informacyjno-komunikacyjnych ułatwiająca skuteczny, integracyjny i zintegrowany rozwój obszarów miejskich, ale w szerszym znaczeniu obejmująca zrównoważony rozwój, innowacje i ład korporacyjny, jak również inwestycje w zakresie transportu publicznego, efektywności energetycznej i urządzeń badawczych) jest potencjalnie ważnym wymiarem. Zachodzi jednak potrzeba opracowania ram w celu połączenia aspektów technologii i polityki publicznej z realiami zarządzania miastami, finansowaniem miejskim i planowaniem inwestycji w regionie.

Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy zorientowany na następujące kluczowe kwestie (w oparciu o doświadczenie europejskie i międzynarodowe):

W jaki sposób inicjatywa inteligentnych miast może przyczynić się do realizacji priorytetów w zakresie rozwoju obszarów miejskich?
W jaki sposób można najlepiej zdefiniować koncepcję inteligentnych miast nadającą się do zastosowania w regionie?
Jakie cechy i przykłady najlepszych praktyk europejskich i międzynarodowych są najbardziej odpowiednie do wykorzystania w tym celu?
Jakie konkretne inwestycje można zrealizować w ramach programu inwestycyjnego inteligentnych miast i jak należy dokonać priorytetyzacji alternatyw?
W jaki sposób potencjalne inicjatywy w zakresie inteligentnych miast odnoszą się do aktualnego zarządzania i finansowania miejskiego?
Jak należy dokonać oceny inwestycji w zakresie inteligentnych miast pod względem gospodarczym (w porównaniu do alternatywnych opcji inwestycyjnych) w celu zapewnienia, żeby stanowiły nośnik wartości dla społeczeństwa?
W jaki sposób można najlepiej opracować i zrealizować inwestycje lub programy inwestycyjne dotyczące inteligentnych miast?

Regionalny zasięg propozycji obejmowałyby przede wszystkim (ale nie tylko) kraje FEMIP. Od wnioskodawców oczekuje się nawiązania współpracy z innymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi. Bank może ułatwić włączenie wybranych uczelni/ośrodków badawczych do swojej działalności sieciowej za pośrednictwem Unii na rzecz regionu Morza Śródziemnego lub Centrum na rzecz integracji regionu Morza Śródziemnego.

Wzmocnienie zdolności administracyjnych w Europie

Zdolność administracji publicznych do skutecznego i efektywnego wykonywania różnych funkcji wymaganych od rządu, w tym planowania i dostarczania infrastruktury i usług publicznych, wywiera istotny wpływ na życie codzienne obywateli i funkcjonowanie sektora prywatnego. OECD określa wzmacnianie zdolności jako środki, za pomocą których kształtuje się umiejętności, doświadczenie, zdolności techniczne i kierownicze w ramach struktury organizacyjnej (wykonawcy, konsultanci lub instytucje zamawiające) - często poprzez udzielanie pomocy technicznej, krótkie/ długotrwałe szkolenia oraz wkład specjalistyczny (np. systemy informatyczne). Proces ten może obejmować rozwój zasobów ludzkich, organizacyjnych, materialnych i finansowych.

Potrzeba wzmocnienia instytucji w drodze wzmocnienia zdolności administracyjnych (w skrócie ACB - "administrative capacitybuilding") - pierwotnie koncepcja wykorzystywana w kontekście rozwoju, przede wszystkim przez ONZ i Bank Światowy - stała się integralną częścią procesu rozszerzenia UE, a programy dotyczące ACB stały się ważnym elementem wsparcia dla krajów ubiegających się o członkostwo w UE i przyjęcie prawnego dorobku wspólnotowego. Nowe państwa członkowskie po przystąpieniu do UE będą nadal otrzymywać wsparcie finansowe (głównie z unijnych funduszy strukturalnych) dla zarządzanych samodzielnie programów operacyjnych w zakresie ACB. W momencie, gdy w grę wchodzą miliardy euro, wielkiego znaczenia nabiera zwiększenie skuteczności zarządzania programami inwestycji publicznych przez administracje publiczne. EBI często wspiera, na poziomie projektu, rozwijanie zdolności wdrażania poprzez udzielanie pomocy technicznej jednostkom wdrażania projektu (PIU).

Obecnie dysponujemy wciąż ograniczonym zasobem dowodów naukowych na potwierdzenie tezy skuteczności działania środków w zakresie ACB w różnych kontekstach. Co jest tym czynnikiem, który faktycznie przyczynia się do wzmocnienia zdolności administracyjnych i instytucji w dłuższej perspektywie? Czy jest to tylko kwestia posiadania wystarczającej liczby dobrze wyszkolonych, odpowiednio wynagradzanych pracowników, określenia kluczowych wskaźników wydajności (KPI) oraz raportowania wydatków i wyników w przejrzysty sposób? Czy outsourcing i partnerstwa publiczno-prywatne są magicznym lekiem na ograniczone zdolności sektora publicznego? Czy chodzi tu o modele specyficzne dla danego sektora - na przykład sektora transportu, ochrony środowiska i spraw wewnętrznych - czy też są to modele ogólne? Jakie korzyści można czerpać z tzw. wzajemnego uczenia się ("peer learning") w administracjach publicznych

różnych krajów UE? Jakie wnioski można wyciągnąć z "nowego zarządzania publicznego" pomiarami wyników w oparciu o KPI, priorytetyzacją zasobów i dyscypliną fiskalną?

Celem niniejszej pracy badawczej jest pogłębienie wiedzy na temat ram koncepcyjnych, diagnozy, metryki i modeli dla skutecznej ACB w praktyce. Mile widziane są propozycje badawcze na dowolny temat, który przyczynia się do postępu wiedzy w tej dziedzinie. Jednakże pierwszeństwo będą miały propozycje, które przyjmują ogólnoeuropejską perspektywę i poruszają zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty ACB związane z planowaniem i dostarczaniem infrastruktury i powiązanych usług publicznych. Szczególnie mile widziane są propozycje mające bezpośredni związek z podejmowaniem decyzji operacyjnych, mające na celu zwiększenie absorpcji funduszy UE przeznaczonych do finansowania inwestycji wysokiej jakości.

Propozycje należy składać w języku angielskim lub francuskim do dnia 13 września 2013 r.; propozycje, które wpłyną po tym terminie, nie zostaną wzięte pod uwagę. Propozycje należy wysłać na następujący adres:

(wersja elektroniczna)

events.eibinstitute@eib.org

i

(wersja papierowa)

EIB Institute

98-100, boulevard Konrad Adenauer

2950 Luxembourg

LUXEMBOURG

For the attention of Mrs Luísa FERREIRA, Coordinator.

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji EIBURS oraz pozostałych programów i mechanizmów można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.