Rozporządzenie delegowane 446/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, składanych przez agencje ratingowe do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.140.2

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 446/2012
z dnia 21 marca 2012 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, składanych przez agencje ratingowe do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 21 ust. 4 lit. e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 stanowi, że do dnia 2 stycznia 2012 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) przedstawia Komisji do zatwierdzenia projekt regulacyjnych standardów technicznych w sprawie treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, które agencje ratingowe powinny przekazywać EUNGiPW. Celem tych okresowych sprawozdań jest umożliwienie EUNGiPW wywiązania się ze swoich obowiązków w zakresie bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi, określonych w art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia.

(2) Dane ratingowe powinny umożliwić EUNGiPW sprawowanie ścisłego nadzoru nad działalnością prowadzoną przez agencje ratingowe, tak aby mógł on niezwłocznie reagować w przypadku faktycznego lub domniemanego naruszenia wymogów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Z tego względu dane ratingowe powinny być przekazywane do EUNGiPW zasadniczo co miesiąc. Jednakże dla zachowania proporcjonalności agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość przekazywania danych ratingowych co dwa miesiące. EUNGiPW powinien jednak zachować prawo zażądania od tych agencji ratingowych - w związku z liczbą i rodzajem wystawianych przez nie ratingów, w tym złożonością analizy kredytów, znaczeniem ocenianych instrumentów lub emitentów oraz możliwością wykorzystywania tych ratingów do celów określonych np. w dyrektywie 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) - składania sprawozdań co miesiąc.

(3) Przekazywane dane powinny być opracowane według standardowego formatu umożliwiającego EUNGiPW automatyczne odbieranie i przetwarzanie rekordów w swoich wewnętrznych systemach. W związku z postępem technicznym może z czasem zaistnieć potrzeba zaktualizowania i zakomunikowania przez EUNGiPW - w drodze specjalnych komunikatów lub wytycznych - szeregu technicznych instrukcji dotyczących sprawozdawczości, dotyczących przesyłania lub formatu plików przekazywanych przez agencje kredytowe.

(4) Celem zapewnienia kompletności i poprawności przekazywanych danych ratingowych, jak również uwzględnienia przyszłych zmian na rynkach finansowych, ważne jest umożliwienie agencjom ratingowym opracowania odpowiednich systemów i procedur zgodnie z technicznymi specyfikacjami udostępnionymi przez EUNGiPW. W tym celu rozporządzenie wejdzie w życie dopiero po sześciu miesiącach od jego opublikowania. Do tego czasu agencje ratingowe powinny przekazywać okresowo dane ratingowe zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych.

(5) Agencje ratingowe, które wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość albo odrębnego przekazywania swoich danych ratingowych do EUNGiPW, albo upoważnienia jednej z innych agencji wchodzących w skład grupy do przekazywania danych w imieniu wszystkich członków grupy, którzy podlegają wymogom w zakresie sprawozdawczości.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożonych Komisji przez EUNGiPW zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(3).

(7) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa treść i format okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, do których składania agencje ratingowe są zobowiązane na potrzeby bieżącego nadzoru sprawowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW), zgodnie z art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.

Artykuł  2

Zasady prowadzenia sprawozdawczości

1.
Agencje ratingowe muszą spełniać wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu i są odpowiedzialne za dokładność i kompletność danych przekazywanych do EUNGiPW.
2.
W przypadku grupy agencji ratingowych członkowie grupy mogą upoważnić jednego z członków do składania sprawozdań wymaganych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem we własnym imieniu oraz w imieniu pozostałych członków grupy. W danych przekazywanych do EUNGiPW wskazuje się każdą agencję ratingową, w imieniu której składane jest sprawozdanie.
3.
Sprawozdania przekazywane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem składa się co miesiąc i uwzględnia się w nich dane ratingowe za poprzedni miesiąc kalendarzowy.
4.
Agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy agencji ratingowych, mogą przekazywać sprawozdania zawierające dane ratingowe co dwa miesiące za poprzednie dwa miesiące kalendarzowe, chyba że EUNGiPW poinformuje daną agencję ratingową, że wymaga składania sprawozdań co miesiąc w związku z charakterem, złożonością i zakresem wystawianych przez nią ratingów.
5.
Sprawozdania są przekazywane do EUNGiPW w terminie piętnastu dni od końca okresu, za który składane jest sprawozdanie.
6.
Agencje ratingowe niezwłocznie informują EUNGiPW o wszelkich nadzwyczajnych okolicznościach, które mogą tymczasowo utrudniać lub opóźniać przekazanie przez nie sprawozdania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł  3

Przekazywane dane

1.
Na koniec pierwszego okresu sprawozdawczego agencja ratingowa uwzględnia w swoim sprawozdaniu dla EUNGiPW dane jakościowe wyszczególnione w tabeli 1 w załączniku. Jeżeli dane te ulegną zmianie w trakcie jednego z późniejszych okresów sprawozdawczych, do EUNGiPW przekazuje się nowe dane.
2.
Agencje ratingowe przekazują dane wyszczególnione w tabeli 2 załącznika zgodnie z tą tabelą w odniesieniu do każdej czynności ratingowej wykonywanej przez agencję ratingową i w odniesieniu do każdego ratingu, którego dotyczy ta czynność. Czynności, które uwzględnia się w sprawozdaniu, odnoszą się do ratingów wystawionych lub zatwierdzonych przez agencję ratingową.
3.
Jeżeli w danym okresie sprawozdawczym nie dokonano żadnej z czynności wyszczególnionych w tabeli 2, agencja ratingowa nie ma obowiązku zgłaszania tego faktu.
4.
Dane wyszczególnione w tabelach 1 i 2 załącznika są przekazywane do EUNGiPW w odrębnych plikach. Dane jakościowe wyszczególnione w tabeli 1 są przekazywane przed przekazaniem danych wyszczególnionych w tabeli 2.
Artykuł  4

Rodzaje ratingów

1.
Agencja ratingowa dokonuje klasyfikacji zgłaszanych ratingów według następujących rodzajów:
a)
ratingi korporacyjne;
b)
ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji;
c)
ratingi państwa i finansów publicznych;
d)
ratingi obligacji zabezpieczonych.
2.
Do celów ust. 1 ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji dotyczą instrumentów finansowych lub innych aktywów będących wynikiem transakcji sekurytyzacyjnej lub programu sekurytyzacyjnego, o których mowa w art. 4 pkt 36 dyrektywy 2006/48/WE.

Zgłaszając ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, agencja ratingowa klasyfikuje te ratingi do jednej z następujących klas aktywów:

a)
papiery wartościowe zabezpieczone aktywami (asset-backed securities). Ta klasa aktywów obejmuje papiery wartościowe, których zabezpieczeniem są: kredyty na zakup samochodów/ statków/samolotów, kredyty studenckie, kredyty konsumenckie, kredyty na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych, kredyty na domy prefabrykowane, kredyty na produkcję filmową, kredyty na rozwój infrastruktury publicznej, wierzytelności z tytułu umów leasingu ruchomych środków trwałych, wierzytelności związane z zadłużeniem na kartach kredytowych, prawa zastawu na nieruchomości w celu zabezpieczenia należności podatkowych, kredyty zagrożone, papiery dłużne powiązane z ryzykiem kredytowym, kredyty na zakup pojazdów kempingowych oraz należności handlowe;
b)
papiery wartościowe zabezpieczone spłatami mieszkaniowych kredytów hipotecznych (residential mortgage-backed securities). Ta klasa aktywów obejmuje papiery wartościowe zabezpieczone spłatami mieszkaniowych kredytów hipotecznych zarówno pierwszorzędnej (prime), jak i podrzędnej (subprime) jakości, jak również wierzytelnościami z tytułu pożyczek hipotecznych (home equity loans);
c)
papiery wartościowe zabezpieczone spłatami kredytów hipotecznych na nieruchomości komercyjne (commercial mortgage-backed securities). Ta klasa aktywów obejmuje papiery wartościowe zabezpieczone spłatami kredytów na nieruchomości biurowe lub handlowe, szpitale, domy opieki, magazyny, hotele, zakłady pielęgnacyjne, obiekty przemysłowe oraz nieruchomości wielorodzinne;
d)
instrumenty typu CDO (collateral debt obligations). Ta klasa aktywów obejmuje instrumenty typu CLO (collateralised loan obligations), instrumenty typu CBO (collateralised bond obligations), instrumenty typu CSO (collateralised synthetic obligations), jednotranszowe instrumenty typu CDO (single-tranche collateralised debt obligations), instrumenty typu CFO (collateralised fund obligations), instrumenty resekurytyzowane typu CDO-ABS (collateralised debt obligations of asset-backed securities) oraz instrumenty typu CDO-squared (collateralised debt obligations of collateralised debt obligations);
e)
papiery dłużne przedsiębiorstw zabezpieczone aktywami (asset-backed commercial papers);
f)
inne instrumenty finansowe będące wynikiem sekurytyzacji nieuwzględnione w powyższych klasach aktywów, w tym strukturyzowane obligacje zabezpieczone, instrumenty emitowane przez jednostki przeznaczone do dokonywania strukturyzowanych inwestycji, papiery wartościowe powiązane z ubezpieczeniem oraz instrumenty emitowane przez spółki celowe powstałe na potrzeby realizacji transakcji na instrumentach pochodnych.
3.
Ratingi obligacji zabezpieczonych dotyczą obligacji zabezpieczonych, które nie są uwzględnione w wykazie klas aktywów związanych z ratingami instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, określonych w ust. 2.
Artykuł  5

Procedura sprawozdawcza

1.
Agencje ratingowe przekazują pliki danych zgodnie ze standardami XML udostępnionymi przez EUNGiPW i przy użyciu systemu sprawozdawczego ustanowionego przez EUNGiPW. Agencje ratingowe nadają plikom nazwy zgodnie z konwencją nadawania nazw ustaloną przez EUNGiPW.
2.
Agencje ratingowe przechowują pliki wysłane do EUNGiPW i otrzymane od niego w formie elektronicznej przez okres co najmniej pięciu lat. Pliki te udostępnia się EUNGiPW na jego żądanie.
3.
Jeżeli agencja ratingowa stwierdzi błędy rzeczowe w zgłoszonych danych, dokonuje anulowania i zastąpienia odpowiednich danych.
4.
Celem anulowania danych agencja ratingowa przesyła do EUNGiPW plik zawierający pola określone w tabeli 3 załącznika. Po anulowaniu pierwotnych rekordów agencja ratingowa przesyła nową wersję rekordów przy użyciu pliku, który zawiera pola określone w tabeli 1 lub w tabeli 2, stosownie do przypadku.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie sześć miesięcy po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1: Dane jakościowe na potrzeby pierwszego sprawozdania i późniejszych aktualizacji

NrIdentyfikator polaOpisRodzajNorma
Pola zawierające dane o charakterze technicznym, które w pliku z danymi jakościowymi należy uwzględnić tylko jeden raz
1VersionWersja standardu XML (XML Schema Definition (XSD)) zastosowana do wygenerowania pliku.Obowiązkowe.Dokładny numer wersji.
2Creation date and timeData i godzina utworzenia pliku.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
3CRA unique identifierKod stosowany wewnętrznie w systemie na potrzeby identyfikacji agencji ratingowej. Musi odpowiadać kodowi identyfikacyjnemu jednostki (BIC) dla agencji ratingowej przesyłającej plik.Obowiązkowe.ISO 9362.
Pola zawierające dane o charakterze merytorycznym, które w pliku z danymi jakościowymi należy uwzględniać w razie potrzeby i tak często, jak to konieczne
4CRA nameNazwa agencji ratingowej. Musi odpowiadać nazwie agencji ratingowej, jaka została zgłoszona do EUNGiPW. W przypadku gdy jeden członek grupy agencji ratingowych składa sprawozdania za całą grupę, nazwa ta odpowiada nazwie grupy agencji ratingowych.Obowiązkowe przy pierwszym sprawozdaniu lub w przypadku zmian.-
5Rating scale identifierNiepowtarzalnie identyfikuje daną skalę ratingową stosowaną przez agencję ratingową.Obowiązkowe przy pierwszym sprawozdaniu lub w przypadku zmian.-
6Rating scale validity dateDzień, w którym skala ratingowa zaczyna obowiązywać.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

Format daty ISO 8601 (RRRR-M-MDD).
7Time horizonOkreśla horyzont czasowy, którego dotyczy skala ratingowa.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

- "L" w przypadku gdy skala ratingowa dotyczy ratingów długoterminowych,

- "S" w przypadku gdy skala ratingowa dotyczy ratingów krótkoterminowych.

8Scope of the rating scaleOpis rodzaju ratingów objętych skalą ratingową, w tym, w stosownych przypadkach, zakresu geograficznego.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

- Maksymalnie 200 znaków.
9Rating category labelWyróżnia konkretną kategorię ratingową w ramach skali ratingowej.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

-
10Rating category descriptionDefinicja kategorii ratingowej w skali ratingowej.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

-
11Rating category valueMiejsce danej kategorii ratingowej w hierarchii skali ratingowej, z uwzględnieniem stopni jako podkategorii.Obowiązkowe

w przypadku podania

"identyfikatora skali

ratingowej".

- Porządkowa wartość kategorii ratingowej jest liczbą całkowitą z zakresu od 1 do 20. Wartości kategorii ratingowych muszą być podawane z zachowaniem kolejności. Dla każdego ratingu musi istnieć przynajmniej jedna kategoria ratingowa.
12Notch labelWyróżnia konkretny stopień w ramach skali ratingowej. Stopnie zapewniają dodatkowy poziom szczegółowości w ramach kategorii ratingowej.Obowiązkowe w przypadku uwzględnienia stopnia w ramach skali ratingowej, dla której podano "identyfikator skali ratingowej".-
13Notch descriptionDefinicja danego stopnia w ramach skali ratingowej.Obowiązkowe w przypadku uwzględnienia stopnia w ramach skali ratingowej, dla której podano "identyfikator skali ratingowej".-
14Notch valueMiejsce danego stopnia w hierarchii skali ratingowej. Wartość stopnia to wartość przypisana do każdego ratingu.Obowiązkowe w przypadku uwzględnienia stopnia w ramach skali ratingowej, dla której podano "identyfikator skali ratingowej".Wartość stopnia jest liczbą całkowitą z zakresu od 1 do 99. Wartości te muszą być podawane z zachowaniem kolejności.
15List of Lead Analysts Internal IdentifiersWykaz identyfikatorów głównych analityków ratingowych wyznaczonych przez agencję ratingową.

Wykaz jest aktualizowany poprzez włączenie nowych głównych analityków. Z wykazu mogą zostać skreślone jedynie błędne rekordy.

Obowiązkowe przy pierwszym sprawozdaniu lub w przypadku aktualizacji, w odniesieniu do głównych analityków ratingowych pracujących w Unii Europejskiej.-

Każdy rekord w wykazie musi zawierać wewnętrzny identyfikator oraz imię i nazwisko głównego analityka.

Wewnętrzny identyfikator może się składać z maksymalnie 40 znaków alfanumerycznych.

Tabela 2: Dane, które należy przekazywać do EUNGiPW
NrIdentyfikator polaOpisRodzajNorma
Pola zawierające dane o charakterze technicznym, które w pliku z danymi należy uwzględnić tylko jeden raz
1CRA unique identifierKod stosowany wewnętrznie w systemie na potrzeby identyfikacji agencji ratingowej. Musi odpowiadać kodowi identyfikacyjnemu jednostki (BIC) dla agencji ratingowej przesyłającej plik.Obowiązkowe.ISO 9362.
2VersionWersja standardu XML (XML Schema Definition (XSD)) zastosowana do wygenerowania pliku.Obowiązkowe.Dokładny numer wersji.
3Creation date and timeData i godzina utworzenia pliku.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
4Reporting start date and timeData i godzina początku okresu sprawozdawczego.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
5Reporting end date and timeData i godzina końca okresu sprawozdawczego.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
Pola zawierające dane o charakterze merytorycznym, które w pliku z danymi należy uwzględniać w razie potrzeby i tak często, jak to konieczne
6Action typeWskazuje rodzaj czynności ratingowej wykonywanej przez agencję ratingową w odniesieniu do danego ratingu.Obowiązkowe.- "NW", jeżeli rating jest wystawiany po raz pierwszy, lub

- "UP", jeżeli rating jest podwyższany, lub

- "DG", jeżeli rating jest obniżany, lub

- "WD", jeżeli rating jest wycofywany; lub

- "AF", jeżeli rating zostaje utrzymany, lub

- "CA", jeżeli ratingowi jest przypisywany lub zmieniany lub cofany status "watch" (obserwacja) lub "review" (przegląd), lub jeżeli ratingowi jest przypisywana lub zmieniana lub cofana prognoza/tendencja, lub

- "SU", jeżeli status ratingu zmienia się z zamówionego na niezamówiony i odwrotnie, lub

- "DF", jeżeli w odniesieniu do ocenianego emitenta lub instrumentu stwierdzono niewykonanie zobowiązania.

7Outlook/TrendWskazuje prognozę/tendencję przypisaną ratingowi przez agencję ratingową zgodnie z jej odpowiednią polityką.Obowiązkowe.- "POS" dla pozytywnej prognozy/tendencji, lub

- "NEG" dla negatywnej prognozy/tendencji, lub

- "EVO" dla zmieniającej się prognozy/tendencji, lub

- "STA" dla stabilnej prognozy/ tendencji, lub

- "NOT" dla braku lub usunięcia prognozy/tendencji.

8Watch/ReviewWskazuje status obserwacji/przeglądu przypisany ratingowi przez agencję ratingową zgodnie z jej odpowiednią polityką.Obowiązkowe.- "POW" dla pozytywnej obserwacji/przeglądu, lub

- "NEW" dla negatywnej obserwacji/przeglądu, lub

- "EVW" dla zmieniającej się obserwacji/przeglądu, lub

- "UNW" dla obserwacji/przeglądu o niepewnym kierunku, lub

- "NWT" dla braku lub usunięcia obserwacji/przeglądu.

9Watch/review determinantWskazuje powody przypisania ratingowi statusu obserwacja/ przegląd.Obowiązkowe, jeżeli rating został wystawiony lub zatwierdzony w Unii Europejskiej.

Stosuje się jedynie w przypadkach, kiedy status obserwacji/przeglądu przyjmuje wartości inne niż "NWT".

- "1", jeżeli status obserwacji/ przeglądu wynika ze zmian w metodykach, modelach lub głównych założeniach ratingu, lub

- "2", jeżeli status obserwacji/ przeglądu wynika ze względów ekonomicznych, finansowych lub kredytowych, lub

- "3", jeżeli status obserwacji/ przeglądu wynika z innych powodów (np. odejście analityków, wystąpienie konfliktu interesów).

10Responsible CRA unique identifierKod identyfikacyjny jednostki (BIC) dla agencji ratingowej dokonującej danej czynności ratingowej.Obowiązkowe.ISO 9362.
11Rating identifierNiepowtarzalny identyfikator ratingu, który przez cały czas pozostaje bez zmian.Obowiązkowe.-
12Rating valueWskazuje wartość ratingu po dokonaniu czynności ratingowej.Obowiązkowe.-
13Previous rating valueWskazuje wartość ratingu przed dokonaniem czynności ratingowej.Obowiązkowe, jeżeli zgłoszony rodzaj czynności jest inny niż "NW".-
14Rating scale identifierNiepowtarzalnie identyfikuje skalę ratingową.Obowiązkowe.-
15Internal Lead Analyst IdentifierIdentyfikator przypisany przez agencję ratingową głównemu analitykowi odpowiedzialnemu za rating.Obowiązkowe, jeżeli rating został wystawiony w Unii Europejskiej.Maksymalnie 40 znaków alfanumerycznych.
16Country of the Lead AnalystWskazuje państwo, w którym znajduje się biuro głównego analityka odpowiedzialnego za rating.Obowiązkowe.ISO 3166.
17Solicited/ UnsolicitedWskazuje, czy dany rating jest zamówiony czy niezamówiony.Obowiązkowe.- "S" w przypadku ratingu zamówionego, lub

- "U" w przypadku ratingu niezamówionego.

18Rating TypeOkreśla rodzaj ratingu, którego dotyczy skala ratingowa.Obowiązkowe.- "C" w przypadku ratingu korporacyjnego, lub

- "S" w przypadku ratingu państwa lub finansów publicznych, lub

- "T" w przypadku ratingu instrumentu finansowego będącego wynikiem sekurytyzacji, lub

- "B" w przypadku ratingu obligacji zabezpieczonej, która nie jest instrumentem finansowym będącym wynikiem sekurytyzacji.

19CountryKod państwa ocenianego emitenta lub instrumentu.

W przypadku ratingów dotyczących organizacji ponadnarodowych pole to przyjmuje wartość "ZZ".

W przypadku ratingów dotyczących instrumentów finansowych bedących wynikiem sekurytyzacji państwo oznacza się zgodnie z umiejscowieniem większości aktywów bazowych.

Jeżeli nie jest możliwe określenie miejsca, w którym znajduje się większość aktywów bazowych, zgłaszany rekord przyjmuje wartość "ZZ".

Obowiązkowe.ISO 3166-1.
20IndustrySegment branży emitenta.Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "C".

- "FI" w przypadku instytucji finansowych, w tym instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych,

- "IN" w przypadku zakładów ubezpieczeń,

- "CO" w przypadku emitenta korporacyjnego nieuznawanego za instytucję finansową lub zakład ubezpieczeń.

21SectorOkreśla podkategorie ratingów państwa i finansów publicznych.Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "S".

- "SV" w przypadku ratingu państwa, lub

- "SM" dla ratingu jednostek państwowych niższego szczebla lub ratingu gmin, lub

- "SO" dla ratingu organizacji ponadnarodowych, lub

- "PE" dla ratingu podmiotów publicznych.

22Asset classOkreśla główne kategorie aktywów dla ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji.Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "T".

- "ABS" dla papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, lub

- "RMBS" dla papierów wartościowych zabezpieczonych spłatami mieszkaniowych kredytów hipotecznych, lub

- "CMBS" dla papierów wartościowych zabezpieczonych spłatami kredytów hipotecznych na nieruchomości komercyjne, lub

- "CDO" instrumentów typu CDO, lub

- "ABCP" dla papierów dłużnych przedsiębiorstw zabezpieczonych aktywami, lub

- "OTH" we wszystkich innych przypadkach.

23Time horizonOkreśla horyzont czasowy, którego dotyczy skala ratingowa.Obowiązkowe.- "L" jeżeli rating jest długoterminowy, lub

- "S" jeżeli rating jest krótkoterminowy;

24SeniorityWskazuje uprzywilejowanie klasy długu ocenianego emitenta lub instrumentu.Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "C" lub "S".

- "SE", jeżeli rating emitenta lub oceniany instrument są uprzywilejowane, lub

- "SB", jeżeli rating emitenta lub oceniany instrument są podporządkowane.

25CurrencyWskazuje, czy rating jest wyrażony w odniesieniu do zobowiązań w walucie krajowej, czy obcej.Obowiązkowe.

Stosuje się wyłącznie w odniesieniu do ratingu emitentów.

- "LC" dla ratingu dla zobowiązań w walucie krajowej, lub

- "FC" dla ratingu zobowiązań w walucie obcej.

26Action validity date and timeData i godzina ważności czynności ratingowej. Musi być zgodna z wyrażoną według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC) datą i godziną opublikowania informacji o czynności lub dystrybucji w drodze subskrypcji.Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601 RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
27Action communication date and timeData i godzina poinformowania ocenianego podmiotu o dokonanej czynności.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe tylko, jeżeli rating został wystawiony w Unii Europejskiej.

Stosuje się wyłącznie wtedy, gdy oceniany podmiot jest informowany o czynności.

Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
28Action decision dateWskazuje dzień, w którym podjęto decyzję o przeprowadzeniu czynności.

Jest to data wstępnego zatwierdzenia (przez komitet ratingowy) czynności, jeżeli oceniany podmiot jest o niej następnie informowany przed ostatecznym zatwierdzeniem.

Obowiązkowe tylko, jeżeli rating został wystawiony w Unii Europejskiej.Format daty ISO 8601: (RRRR-MM-DD).
29ISIN valueNumer ISIN ocenianego instrumentu, który przez cały czas pozostaje bez zmian.Obowiązkowe, jeżeli ocenianemu instrumentowi przypisano Międzynarodowy Numer Identyfikacyjny Papierów Wartościowych (ISIN).

Stosuje się wyłącznie w przypadku ratingów instrumentów finansowych.

Kod ISO 6166.
30Internal Instrument IdentifierNiepowtarzalny kod przypisany przez agencję ratingową celem identyfikacji ocenianego instrumentu, który przez cały czas pozostaje bez zmian.Obowiązkowe.

Stosuje się wyłącznie w przypadku ratingów instrumentów finansowych.

Maksymalnie 40 znaków alfanumerycznych.
31Issuer BIC codeKod BIC emitenta (kod identyfikacyjny jednostki).Obowiązkowe, jeżeli agencja ratingowa dysponuje niepowtarzalnym kodem identyfikacyjnym jednostki (BIC) w odniesieniu do danego emitenta.Kod ISO 9362.
32Internal Issuer IdentifierNiepowtarzalny kod przypisany przez agencję ratingową celem identyfikacji emitenta.Obowiązkowe.Maksymalnie 40 znaków alfanumerycznych.
33Issuer's NameMusi zawierać odpowiednie, zrozumiałe odniesienie do oficjalnej nazwy emitenta (lub spółki dominującej emitenta).Obowiązkowe.Maksymalnie 40 znaków.
34Originator BIC CodeKod BIC jednostki inicjującej (kod identyfikacyjny jednostki).Obowiązkowe, jeżeli agencja ratingowa dysponuje niepowtarzalnym kodem identyfikacyjnym jednostki (BIC) w odniesieniu do danej jednostki inicjującej.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "T".

Kod ISO 9362.
35Originator Internal IdentifierNiepowtarzalny kod przypisany przez agencję ratingową jednostce inicjującej.

W przypadku więcej niż jednej jednostki inicjującej używa się oznaczenia "MULTIPLE".

Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "T".

Maksymalnie 40 znaków alfanumerycznych.
36Originator's NameMusi zawierać odpowiednie, zrozumiałe odniesienie do oficjalnej nazwy jednostki inicjującej (lub spółki dominującej tej jednostki).

W przypadku więcej niż jednej jednostki inicjującej używa się oznaczenia "MULTIPLE".

Obowiązkowe.

Stosuje się jedynie w przypadku, gdy zgłaszany rating należy do kategorii "T".

Maksymalnie 40 znaków.
37Withdrawal reasonPowód w przypadku, gdy zgłaszaną czynnością ratingową jest "cofnięcie".Obowiązkowe, jeżeli zgłaszana jest czynność "WD".- "1" w przypadku błędnych lub niewystarczających informacji na temat emitenta/ emisji, lub

- "2" w przypadku niewypłacalności ocenianego podmiotu lub restrukturyzacji zadłużenia, lub

- "3" w przypadku reorganizacji ocenianego podmiotu, w tym połączenia lub przejęcia ocenianego podmiotu, lub

- "4" w przypadku upływu terminu wymagalności zobowiązania dłużnego, lub

- "5" w przypadku automatycznego unieważnienia ratingu z związku z modelem biznesowym agencji ratingowej (np. wygaśnięcie ratingów ważnych przez określony okres czasu), lub

- "6" w przypadku końca obowiązywania ratingu z innych powodów.

Tabela 3: Wykaz pól stosowanych na potrzeby anulowania danych

NrIdentyfikator polaOpisRodzajNorma
Pola zawierające dane o charakterze technicznym, które należy uwzględnić tylko jeden raz w pliku przesyłanym w związku z anulowaniem danych
1CRA unique identifierKod stosowany wewnętrznie w systemie na potrzeby identyfikacji agencji ratingowej. Musi odpowiadać kodowi identyfikacyjnemu jednostki (BIC) dla agencji ratingowej przesyłającej plik.Obowiązkowe.ISO 9362.
2VersionWersja standardu XML (XML Schema Definition (XSD)) zastosowana do wygenerowania pliku.Obowiązkowe.Dokładny numer wersji.
3Cancellation date and timeData i godzina anulowania.

Podawane według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC).

Obowiązkowe.Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
Pola zawierające dane o charakterze merytorycznym, które w pliku przesyłanym w związku z anulowaniem danych należy uwzględniać w razie potrzeby i tak często, jak to konieczne
4Rating scale identifierNiepowtarzalnie identyfikuje daną skalę ratingową stosowaną przez agencję ratingową.Obowiązkowe.

Stosuje się tylko, jeżeli rekord, który ma zostać anulowany, dotyczy skali ratingowej zgłoszonej w ramach danych jakościowych określonych w tabeli 1.

-
5Action typeWskazuje rodzaj czynności ratingowej wykonywanej przez agencję ratingową w odniesieniu do danego ratingu.Obowiązkowe.

Stosuje się tylko, jeżeli rekord, który ma zostać anulowany, dotyczy czynności ratingowej zgłoszonej w ramach danych określonych w tabeli 2.

- "NW", jeżeli rating jest wystawiany po raz pierwszy, lub

- "UP", jeżeli rating jest podwyższany, lub

- "DG", jeżeli rating jest obniżany, lub

- "WD", jeżeli rating jest wycofywany, lub

- "AF", jeżeli rating zostaje utrzymany, lub

- "CA", jeżeli ratingowi jest przypisywany lub zmieniany lub cofany status "watch" (obserwacja) lub "review" (przegląd), lub jeżeli ratingowi jest przypisywana lub zmieniana lub cofana prognoza/tendencja, lub

- "SU", jeżeli status ratingu zmienia się z zamówionego na niezamówiony i odwrotnie, lub

- "DF", jeżeli w odniesieniu do ocenianego emitenta lub instrumentu stwierdzono niewykonanie zobowiązania.

6Action validity date and timeData i godzina ważności czynności ratingowej.Obowiązkowe.

Stosuje się tylko, jeżeli rekord, który ma zostać anulowany, dotyczy czynności ratingowej zgłoszonej w ramach danych określonych w tabeli 2.

Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS).
7Rating identifierNiepowtarzalny identyfikator ratingu przypisany przez agencję ratingową.Obowiązkowe.

Stosuje się tylko, jeżeli rekord, który ma zostać anulowany, dotyczy czynności ratingowej zgłoszonej w ramach danych określonych w tabeli 2.

-
8Reason for cancellationPowód, dla którego rekord jest anulowany.Obowiązkowe.-

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.