Rozporządzenie delegowane 667/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, w tym przepisów dotyczących prawa do obrony i przepisów tymczasowych
Dz.U.UE.L.2014.179.31
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 667/2014
z dnia 13 marca 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, w tym przepisów dotyczących prawa do obrony i przepisów tymczasowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 7,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 uprawnia Komisję do określenia przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) uprawnienia do nakładania na repozytoria transakcji i osoby zaangażowane w działalność repozytoriów transakcji grzywien lub okresowych kar pieniężnych. Przy stosowaniu niniejszego rozporządzenia należy uwzględniać przepisy organizacyjne ESMA określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 , w tym, w szczególności przekazanie niektórych wyraźnie określonych zadań i decyzji wewnętrznym komitetom lub zespołom zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, z pełnym poszanowaniem praw do obrony osób, których dotyczy postępowanie, i zasady kolegialności, na której opiera się działalność ESMA.
(2) Prawo do bycia wysłuchanym jest uznane w Karcie praw podstawowych. W celu poszanowania prawa do obrony przysługującego repozytoriom transakcji oraz innym osobom będącym przedmiotem postępowania prowadzonego przez ESMA oraz w celu zapewnienia uwzględniania przez ESMA wszystkich istotnych faktów przy podejmowaniu decyzji egzekucyjnych ESMA powinien wysłuchiwać zainteresowane repozytoria transakcji lub wszelkie inne zainteresowane osoby. Osoba, wobec której prowadzone jest dochodzenie, powinna zatem mieć prawo do przekazania pisemnych uwag w odpowiedzi na zawiadomienie o ustaleniach wydane przez urzędnika dochodzeniowego i ESMA, w tym w przypadku istotnej zmiany pierwotnego zawiadomienia o ustaleniach.
(3) Po przekazaniu przez repozytorium transakcji pisemnych uwag urzędnikowi dochodzeniowemu ESMA powinien otrzymać kompletne akta, w tym wspomniane uwagi. Może się jednak zdarzyć, że niektóre aspekty pisemnych uwag przekazanych przez agencję ratingową urzędnikowi dochodzeniowemu lub ESMA nie będą wystarczająco jasne lub szczegółowe i będą wymagały dodatkowych wyjaśnień ze strony repozytorium transakcji. Jeżeli urzędnik dochodzeniowy lub ESMA uzna, że taka sytuacja ma miejsce, repozytorium transakcji lub osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, mogą zostać wezwane na przesłuchanie w celu wyjaśnienia tych aspektów.
(4) Prawo każdego do dostępu do akt jego sprawy, przy zachowaniu uzasadnionych interesów w zakresie ochrony poufności oraz tajemnicy zawodowej i handlowej, zapisano w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. Art. 64 ust. 5 i art. 67 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 stanowią, że osobom, wobec których toczy się postępowanie ESMA przysługuje prawo dostępu do gromadzonych przez ESMA akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej i ich danych osobowych. Prawo dostępu do akt nie powinno obejmować informacji poufnych.
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 3 określa szczegółowe przepisy dotyczące okresów przedawnienia w sytuacji, gdy Komisja musi nałożyć na przedsiębiorstwo grzywnę na podstawie art. 101 lub 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Obowiązujące przepisy prawa państw członkowskich również przewidują przepisy dotyczące okresów przedawnienia: czy to konkretne przepisy dotyczące papierów wartościowych, czy też przepisy o charakterze ogólnym w kontekście ogólnych przepisów prawa administracyjnego danego państwa. Właściwe jest zatem, aby przepisy dotyczące okresów przedawnienia opierały się na wspólnych cechach, które zostały wyodrębnione z tych przepisów krajowych oraz przepisów prawa unijnego.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 oraz niniejsze rozporządzenie odwołują się do okresów i dat. Dotyczy to na przykład ustalania okresów przedawnienia dla nakładania i egzekwowania kar. W celu umożliwienia poprawnego obliczania tych okresów należy stosować przepisy, które już istnieją w unijnym prawie w odniesieniu do aktów Rady i Komisji, zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 4 w odniesieniu do aktów Rady i Komisji.
(7) W art. 68 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przewidziano egzekwowanie kar nakładanych przez ESMA na podstawie art. 65 i 66 tego rozporządzenia; przewidziano tam również, że postępowanie egzekucyjne regulują przepisy postępowania cywilnego obowiązujące w państwie, na którego terytorium postępowanie to jest prowadzone. Odnośne kwoty podlegają zaliczeniu do budżetu ogólnego Unii.
(8) W celu zapewnienia niezwłocznego podejmowania skutecznych czynności nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |