Rozporządzenie delegowane 241/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych oraz wymogów w zakresie zobowiązań kwalifikowanych obowiązujących instytucje
Dz.U.UE.L.2014.74.8
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 241/2014
z dnia 7 stycznia 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych oraz wymogów w zakresie zobowiązań kwalifikowanych obowiązujących instytucje 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 26 ust. 4 akapit trzeci, art. 27 ust. 2 akapit trzeci, art. 28 ust. 5 akapit trzeci, art. 29 ust. 6 akapit trzeci, art. 32 ust. 2 akapit trzeci, art. 36 ust. 2 akapit trzeci, art. 41 ust. 2 akapit trzeci, art. 52 ust. 2 akapit trzeci, art. 76 ust. 4 akapit trzeci, art. 78 ust. 5 akapit trzeci, art. 79 ust. 2 akapit trzeci, art. 83 ust. 2 akapit trzeci, art. 481 ust. 6 akapit trzeci oraz art. 487 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do wymogów w zakresie składników funduszy własnych obowiązujących instytucje oraz odliczeń od tych samych składników funduszy własnych na potrzeby stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) Aby zwiększyć poziom konwergencji w Unii w zakresie sposobu odliczania możliwych do przewidzenia dywidend od zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych, należy ustalić hierarchię metod szacowania odliczeń: po pierwsze, decyzja o wypłacie zysków podjęta przez odpowiedni podmiot, po drugie, polityka w zakresie dywidend, i po trzecie, historyczny wskaźnik wypłat.
(3) Poza ogólnymi wymogami w zakresie funduszy własnych dodanymi lub zmienionymi na mocy szczegółowych wymogów dotyczących funduszy własnych nałożonych na te instytucje, określenie warunków, zgodnie z którymi właściwe organy mogą uznać, że dany rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego kwalifikuje się jako towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnia, instytucja oszczędnościowa lub podobna instytucja do celów funduszy własnych jest niezbędne do ograniczenia ryzyka prowadzenia przez jakąkolwiek instytucję działalności jako towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnia, instytucja oszczędnościowa lub podobna instytucja, która może podlegać szczegółowym wymogom w zakresie funduszy własnych, w przypadku gdy taka instytucja nie posiada cech charakterystycznych dla instytucji unijnego sektora bankowości spółdzielczej.
(4) W przypadku instytucji uznawanej na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnię, instytucję oszczędnościową lub podobną instytucję należy w niektórych przypadkach dokonać rozróżnienia między posiadaczami instrumentów w kapitale podstawowym Tier I instytucji a członkami takiej instytucji, ponieważ członkowie muszą z reguły posiadać instrumenty kapitałowe, aby móc korzystać z prawa do dywidendy, jak również z prawa do części zysków i rezerw.
(5) Ogólnie rzecz biorąc, cechą wspólną spółdzielni, instytucji oszczędnościowej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych lub podobnej instytucji jest fakt, że prowadzą one działalność na rzecz klientów i członków instytucji, świadcząc również usługi na rzecz ogółu społeczeństwa. Podstawowym ich celem nie jest osiąganie i wypłacanie zysku finansowego zewnętrznym dostawcom kapitału, takim jak udziałowcy spółek akcyjnych. Z tego względu instrumenty kapitałowe wykorzystywane przez te instytucje różnią się od instrumentów kapitałowych emitowanych przez spółki akcyjne, które zasadniczo przyznają posiadaczom pełny dostęp do rezerw i zysków w przypadku kontynuacji działalności i likwidacji oraz podlegają zbyciu na rzecz osoby trzeciej.
(6) Jeżeli chodzi o instytucje o charakterze spółdzielni, ich wspólną cechą jest zasadniczo fakt, że członkowie mogą zrezygnować z członkostwa, a tym samym zażądać wykupu posiadanych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I. Nie uniemożliwia to spółdzielni emitowania instrumentów kapitałowych kwalifikujących się jako instrumenty w kapitale podstawowym Tier I, w przypadku których nie ma możliwości, aby posiadacze mogli je zwrócić instytucji, pod warunkiem że takie instrumenty spełniają wymogi określone w art. 29 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Jeżeli instytucja emituje różne rodzaje instrumentów zgodnie z art. 29 tego rozporządzenia, nie powinny istnieć żadne przywileje przypisane wyłącznie do niektórych rodzajów takich instrumentów poza tymi przewidzianymi w art. 29 ust. 4 tego rozporządzenia.
(7) Instytucje oszczędnościowe mają zasadniczo strukturę fundacji, w której nie występuje właściciel kapitału, co oznacza, że nie istnieje podmiot, który ma udział w kapitale i który mógłby czerpać korzyści z zysków instytucji. Jedną z kluczowych cech towarzystw ubezpieczeń wzajemnych jest fakt, że ich członkowie zasadniczo nie wnoszą wkładu na rzecz kapitału instytucji oraz, w normalnych warunkach prowadzenia działalności, nie czerpią korzyści z tytułu bezpośrednich wypłat z kapitału rezerwowego. Nie powinno to uniemożliwiać tym instytucjom emitowania instrumentów w kapitale podstawowym Tier I na rzecz inwestorów lub członków, którzy mogą mieć udział w kapitale i czerpać korzyści w pewnym stopniu z kapitału rezerwowego w sytuacjach kontynuowania działalności i likwidacji.
(8) Wszystkie istniejące instytucje, które zostały ustanowione i uznane za towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie, instytucje oszczędnościowe lub podobne instytucje na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego przed dniem 31 grudnia 2012 r. nadal klasyfikuje się jako takie do celów przepisów części drugiej rozporządzenia (UE) nr 575/2013 niezależnie od ich formy prawnej, o ile będą w dalszym ciągu spełniały kryteria, które zdecydowały o ich uznaniu za takie podmioty zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym.
(9) Jeżeli chodzi o definiowanie sytuacji, które kwalifikowałyby się jako pośrednie finansowanie w odniesieniu do wszystkich rodzajów instrumentów kapitałowych, bardziej praktycznym i kompleksowym sposobem byłoby określenie cech charakterystycznych odwrotnego pojęcia, tj. finansowania bezpośredniego.
(10) Aby móc stosować przepisy w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielni, instytucji oszczędnościowych i podobnych instytucji, należy odpowiednio uwzględnić specyfikę takich instytucji. Należy wprowadzić przepisy służące m.in. zapewnieniu takim instytucjom możliwości ograniczania, w stosownych przypadkach, wykupu ich instrumentów kapitałowych. Dlatego też w przypadku gdy na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego odmowa wykupu instrumentów jest zabroniona w odniesieniu do tych rodzajów instytucji, konieczne jest, aby przepisy regulujące te instrumenty dawały instytucji możliwość odroczenia ich wykupu i ograniczenia kwoty podlegającej wykupowi. Ponadto, biorąc pod uwagę znaczenie możliwości ograniczenia lub odroczenia wykupu, właściwe organy powinny być uprawnione do ograniczania wykupu udziałów w spółdzielni, a instytucje powinny dokumentować każdą decyzję o ograniczeniu wykupu.
(11) Należy zdefiniować pojęcie zysku ze sprzedaży powiązanego z przyszłymi dochodami z tytułu marż w kontekście sekurytyzacji i ujednolicić jego interpretację z praktykami międzynarodowymi, np. praktykami wskazanymi przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, oraz zapewnić, aby żadne odwołalne zyski ze sprzedaży nie zostały włączone do funduszy własnych instytucji z uwagi na ich nietrwały charakter.
(12) Aby uniknąć arbitrażu regulacyjnego oraz aby zapewnić zharmonizowane stosowanie przepisów w zakresie wymogów kapitałowych w Unii, należy zapewnić wprowadzenie jednolitego podejścia do procedury odliczania z funduszy własnych niektórych pozycji, takich jak straty za bieżący rok obrachunkowy, aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego oparte na przyszłej rentowności oraz aktywa funduszu emerytalnego ze zdefiniowanymi świadczeniami.
(13) Aby zapewnić spójność w całej Unii w zakresie sposobu oceny zachęt do wykupu, należy przedstawić opis przypadków, w których można oczekiwać, że dany instrument zostanie prawdopodobnie wykupiony. Należy również opracować przepisy prowadzące do terminowego uruchamiania mechanizmów absorbowania strat w odniesieniu do instrumentów hybrydowych, aby zwiększyć zdolność tych instrumentów do absorbowania strat w przyszłości. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że instrumenty emitowane przez jednostki specjalnego przeznaczenia zapewniają niższy poziom pewności pod względem ostrożnościowym niż instrumenty emitowane bezpośrednio, należy ograniczyć i ściśle określić warunki wykorzystywania jednostek specjalnego przeznaczenia do pośredniej emisji funduszy własnych.
(14) Należy zachować równowagę między koniecznością zapewnienia adekwatnego pod względem ostrożnościowym sposobu obliczania ekspozycji instytucji z tytułu pośrednich udziałów wynikających z portfeli indeksowych a koniecznością dopilnowania, aby działania w tym zakresie nie stwarzały nadmiernego obciążenia dla tych instytucji.
(15) Uznaje się, że konieczne jest opracowanie szczegółowej i kompleksowej procedury, za pomocą której właściwe organy będą udzielały zezwolenia nadzorczego na obniżenie funduszy własnych. Instytucja nie może przekazywać posiadaczom informacji o wykupach, obniżeniach i odkupach instrumentów funduszy własnych przed uzyskaniem uprzedniego zezwolenia od odpowiedniego właściwego organu. Instytucje powinny przedstawić szczegółowy wykaz elementów, tak aby właściwy organ otrzymał wszystkie istotne informacje przed podjęciem decyzji w sprawie zezwolenia.
(16) Tymczasowe odstępstwa od odliczania z pozycji funduszy własnych przyznaje się w stosownych przypadkach w celu dostosowania planów operacyjnych w zakresie pomocy finansowej i umożliwienia ich realizacji. Dlatego też okres obowiązywania takich odstępstw nie powinien przekraczać okresu realizacji planów operacyjnych w zakresie pomocy finansowej.
(17) Aby jednostki specjalnego przeznaczenia mogły zakwalifikować się do włączenia do pozycji funduszy własnych w kapitale dodatkowym Tier I i Tier II, aktywa jednostek specjalnego przeznaczenia, które nie zostały zainwestowane w instrumenty funduszy własnych wyemitowane przez instytucje, powinny zostać utrzymane na minimalnym i nieznacznym poziomie. Aby osiągnąć ten cel, odpowiednią kwotę aktywów należy ograniczyć limitem wyrażonym w odniesieniu do średnich aktywów ogółem jednostki specjalnego przeznaczenia.
(18) Celem przepisów przejściowych jest umożliwienie płynnego przejścia na stosowanie nowych ram regulacyjnych, dlatego też ważne jest, aby podejście przyjęte przy stosowaniu przepisów przejściowych dotyczących filtrów i odliczeń, a więc przejściowe podejście określone w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 było stosowane w sposób spójny, ale jednocześnie uwzględniało punkt wyjścia, tj. krajowe przepisy transponujące poprzedni unijny system regulacyjny reprezentowany przez dyrektywy 2006/48/WE 3 i 2006/49/WE 4 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(19) Na mocy tych przepisów nadwyżka instrumentów w kapitale podstawowym Tier I lub instrumentów dodatkowych w Tier I podlegających zasadzie praw nabytych zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 może zostać włączona w zakres limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych. Nie może to jednak zmieniać limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych, dlatego też jakiekolwiek włączenie w zakres limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych powinno być możliwe wyłącznie w przypadku, gdy w tym kapitale niższej kategorii istnieją wystarczające rezerwy. Ponieważ przedmiotowe instrumenty stanowią nadwyżkę w kapitale wyższej kategorii, należy umożliwić późniejsze przeklasyfikowanie tych instrumentów do kapitału wyższej kategorii.
(20) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(21) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ,
(22) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego powinien dokonać przeglądu stosowania niniejszego rozporządzenia, a w szczególności przepisów ustanawiających procedury udzielania zezwoleń na wykup instrumentów w kapitale podstawowym Tier I towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, instytucji oszczędnościowych, spółdzielni i podobnych instytucji oraz, w stosownych przypadkach, zaproponuje jego zmiany.
(23) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zasięgnął opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych w sprawie podejścia do instrumentów kapitałowych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z państwa trzeciego oraz podejścia do instrumentów kapitałowych przedsiębiorstw wyłączonych z zakresu dyrektywy 2009/138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 do celów art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące:
Stosowanie niniejszego rozporządzenia do podmiotów podlegających minimalnym wymogom w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych oraz do zobowiązań kwalifikowalnych, o których mowa w dyrektywie 2014/59/UE
Do celów stosowania art. 8, 9 i 20 oraz rozdziału IV sekcja 2 niniejszego rozporządzenia podmioty podlegające minimalnym wymogom w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, uznaje się za »instytucje«, a »zobowiązania kwalifikowalne«, o których mowa w art. 45b i art. 45f ust. 2 lit. a) tej dyrektywy, uznaje się za »instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych«.
ROZDZIAŁ II
SKŁADNIKI FUNDUSZY WŁASNYCH I ZOBOWIĄZAŃ KWALIFIKOWALNYCH 16
SKŁADNIKI FUNDUSZY WŁASNYCH I ZOBOWIĄZAŃ KWALIFIKOWALNYCH 16
SEKCJA 1
Kapitał podstawowy Tier I, pozycje zobowiązań kwalifikowalnych oraz instrumenty w kapitale podstawowym Tier I 17
Kapitał podstawowy Tier I, pozycje zobowiązań kwalifikowalnych oraz instrumenty w kapitale podstawowym Tier I 17
Podsekcja 1
Możliwe do przewidzenia dywidendy i opłaty
Możliwe do przewidzenia dywidendy i opłaty
Znaczenie terminu "możliwe do przewidzenia" w pojęciu "możliwa do przewidzenia dywidenda" do celów art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Znaczenie terminu "możliwe do przewidzenia" w pojęciu "możliwe do przewidzenia obciążenie" do celów art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Podsekcja 2
Spółdzielnie, instytucje oszczędnościowe, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych i podobne instytucje
Spółdzielnie, instytucje oszczędnościowe, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych i podobne instytucje
Rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za spółdzielnię do celów art. 27 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za instytucję oszczędnościową do celów art. 27 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych do celów art. 27 ust. 1 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za podobną instytucję do celów art. 27 ust. 1 lit. a) ppkt (iv) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Wielokrotna wypłata zysków stanowiąca nieproporcjonalny wypływ funduszy własnych
W formie wzoru jest to wyrażone jako:
l 1,25 x k
gdzie:
k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;
l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;
W formie wzoru jest to wyrażone jako:
kX + lY (1,05) x k x (X + Y)
gdzie:
k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;
l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;
X oznacza liczbę instrumentów z prawem głosu;
Y oznacza liczbę instrumentów bez prawa głosu.
Wzór ten stosuje się w ujęciu rocznym.
Preferencyjne wypłaty zysków w odniesieniu do preferencyjnych praw w zakresie wypłat zysków
W formie wzoru jest to wyrażone jako:
l 1,25 x k
gdzie:
k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;
l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;
W formie wzoru jest to wyrażone jako:
kX + lY (1,05) x k x (X + Y)
gdzie:
k stanowi kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;
l stanowi kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;
X oznacza liczbę instrumentów z prawem głosu;
Y oznacza liczbę instrumentów bez prawa głosu;
Wzór ten stosuje się w ujęciu rocznym.
Obliczanie wskaźnika wypłaty do celów art. 7b ust. 8 lit. b)
Preferencyjne wypłaty zysków w odniesieniu do kolejności wypłat
Do celów art. 28 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wypłatę zysków z tytułu instrumentu w kapitale podstawowym Tier I uznaje się za preferencyjną w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I i w odniesieniu do kolejności wypłat, jeżeli spełniony jest przynajmniej jeden z poniższych warunków:
Podsekcja 3
Finansowanie pośrednie
Finansowanie pośrednie
Pośrednie finansowanie instrumentów kapitałowych do celów art. 28 ust. 1 lit. b), art. 52 ust. 1 lit. c) i art. 63 lit. c) oraz zobowiązań do celów art. 72b ust. 2 lit. c)rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Mająca zastosowanie forma i charakter pośredniego finansowania instrumentów kapitałowych do celów art. 28 ust. 1 lit. b), art. 52 ust. 1 lit. c) i art. 63 lit. c) oraz zobowiązań do celów art. 72b ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Do celów lit. a) pkt (ii) inwestora uznaje się za objętego zakresem rozszerzonego zagregowanego obliczenia, jeżeli odpowiedni instrument kapitałowy lub odpowiednie zobowiązanie podlega konsolidacji lub rozszerzonemu zagregowanemu obliczeniu zgodnie z art. 49 ust. 3 lit. a) pkt (iv) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w sposób, który uniemożliwia wielokrotne wykorzystywanie pozycji funduszy własnych lub zobowiązań kwalifikowalnych i tworzenie funduszy własnych lub zobowiązań kwalifikowanych między członkami instytucjonalnego systemu ochrony. Jeżeli zezwolenie właściwych organów, o którym mowa w art. 49 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie zostało udzielone, warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli obydwa podmioty wymienione w ust. 1 lit. a) oraz instytucja są członkami tego samego instytucjonalnego systemu ochrony, a podmioty odliczają finansowanie udzielone na nabycie własności instrumentów kapitałowych lub zobowiązań instytucji zgodnie z, w stosownych przypadkach, art. 36 ust. 1 lit. f)-i), art. 56 lit. a)-d) i art. 66 lit. a)-d) w odniesieniu do instrumentów kapitałowych oraz zgodnie z art. 72e lit. a)-d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do zobowiązań.
Do tych celów finansowanie wewnątrzgrupowe o obiegu zamkniętym oznacza którekolwiek z poniższych:
Podsekcja 4
Ograniczenia dotyczące wykupu instrumentów kapitałowych
Ograniczenia dotyczące wykupu instrumentów kapitałowych
Ograniczenia wykupu instrumentów kapitałowych emitowanych przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, instytucje oszczędnościowe, spółdzielnie i podobne instytucje nakładane do celów art. 29 ust. 2 lit. b) i art. 78 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Ograniczenia wykupu instrumentów kapitałowych emitowanych przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, instytucje oszczędnościowe, spółdzielnie i podobne instytucje nakładane do celów art. 29 ust. 2 lit. b) i art. 78 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 2
Filtry ostrożnościowe
Filtry ostrożnościowe
Pojęcie zysku ze sprzedaży do celów art. 32 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 3
Odliczenia od pozycji kapitału podstawowego Tier I
Odliczenia od pozycji kapitału podstawowego Tier I
Odliczenia strat za bieżący rok obrachunkowy do celów art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
swoje sprawozdanie finansowe na koniec każdego okresu śródrocznego, opracowuje swój rachunek zysków i strat i na bieżąco odlicza wszelkie powstałe straty od pozycji kapitału podstawowego Tier I.
Odliczenie aktywów będących oprogramowaniem klasyfikowanych jako składnik wartości niematerialne do celów rachunkowości na potrzeby art. 36 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Nie naruszając przepisów ust. 6, zakumulowaną amortyzację ostrożnościową inwestycji w utrzymanie, usprawnianie lub modernizowanie istniejących aktywów będących oprogramowaniem oblicza się począwszy od dnia, w którym aktywa będące oprogramowaniem zaczyna się amortyzować zgodnie z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości.
Zakumulowaną amortyzację ostrożnościową powiązanych istniejących aktywów będących oprogramowaniem nadal oblicza się począwszy od dnia ich pierwszej amortyzacji do celów rachunkowości do końca okresu amortyzacji ostrożnościowej określonego zgodnie z ust. 2 lit. a).
Odliczenia aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego opartych na przyszłej rentowności do celów art. 36 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Odliczenia aktywów funduszu emerytalnego ze zdefiniowanymi świadczeniami do celów art. 36 ust. 1 lit. e) i art. 41 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Pośrednie udziały kapitałowe do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Syntetyczne udziały kapitałowe do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Obliczanie wysokości pośrednich udziałów kapitałowych do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Kwotę pośrednich udziałów kapitałowych, którą należy odliczyć od pozycji kapitału podstawowego Tier I zgodnie z przepisami art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, oblicza się, stosując jedną z następujących metod:
Standardowa metoda obliczania wysokości pośrednich udziałów kapitałowych do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Strukturalna metoda obliczania wysokości pośrednich udziałów kapitałowych do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Obliczanie wysokości syntetycznych udziałów kapitałowych do celów art. 36 ust. 1 lit. f), h) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Obliczanie znacznych inwestycji do celów art. 36 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Udziały kapitałowe w kapitale dodatkowym Tier I i kapitale Tier II
Metodykę, o której mowa w art. 15a-15f niniejszego rozporządzenia, stosuje się odpowiednio do udziałów kapitałowych w kapitale dodatkowym Tier I do celów art. 56 lit. a), c), i d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz do udziałów kapitałowych w kapitale Tier II do celów art. 66 lit. a), c) i d) tego rozporządzenia, przy czym odniesienia do kapitału podstawowego Tier I należy traktować jako odniesienia do, odpowiednio, kapitału dodatkowego Tier I lub do kapitału Tier II.
Kolejność i maksymalna kwota odliczeń pośrednich udziałów kapitałowych w instrumentach funduszy własnych podmiotów sektora finansowego
Wartość firmy
Na potrzeby dokonywania odliczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje mogą zrezygnować z odrębnego wykazywania wartości firmy przy określaniu kwoty, którą należy odliczyć zgodnie z art. 46 tego rozporządzenia.
Odliczenia możliwych do przewidzenia obciążeń podatkowych do celów art. 36 ust. 1 lit. l) i art. 56 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 4
Inne odliczenia od pozycji kapitału podstawowego Tier I, kapitału dodatkowego Tier I i kapitału Tier II
Inne odliczenia od pozycji kapitału podstawowego Tier I, kapitału dodatkowego Tier I i kapitału Tier II
Inne odliczenia od instrumentów kapitałowych instytucji finansowych do celów art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Instrumenty kapitałowe zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z państwa trzeciego do celów art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Instrumenty kapitałowe przedsiębiorstw wyłączonych z zakresu stosowania dyrektywy 2009/138/WE do celów art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Instrumenty kapitałowe znajdujące się w posiadaniu przedsiębiorstw wyłączonych z zakresu stosowania dyrektywy 2009/138/WE zgodnie z art. 4 tej dyrektywy odlicza się w następujący sposób:
ROZDZIAŁ III
KAPITAŁ DODATKOWY TIER I I KAPITAŁ TIER II ORAZ ZOBOWIĄZANIA KWALIFIKOWALNE 47
KAPITAŁ DODATKOWY TIER I I KAPITAŁ TIER II ORAZ ZOBOWIĄZANIA KWALIFIKOWALNE 47
SEKCJA 1
Forma i charakter zachęt do wykupu
Forma i charakter zachęt do wykupu
Forma i charakter zachęt do wykupu do celów art. 52 ust. 1 lit. g), art. 63 lit. h), art. 72b ust. 2 lit. g) i art. 72c ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 2
Zamiana lub odpis obniżający wartość kwoty głównej
Zamiana lub odpis obniżający wartość kwoty głównej
Charakter zapisu podwyższającego wartość kwoty głównej po dokonaniu odpisu obniżającego jej wartość do celów art. 52 ust. 1 lit. n) i art. 52 ust. 2 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Procedury i terminy służące stwierdzeniu wystąpienia zdarzenia inicjującego do celów art. 52 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 3
Cechy instrumentów, które mogłyby utrudnić dokapitalizowanie
Cechy instrumentów, które mogłyby utrudnić dokapitalizowanie
Cechy instrumentów, które mogłyby utrudnić dokapitalizowanie, do celów art. 52 ust. 1 lit. o) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Cechy, które mogłyby utrudnić dokapitalizowanie instytucji, obejmują przepisy zobowiązujące instytucję do przyznania rekompensaty na rzecz obecnych posiadaczy instrumentów kapitałowych w momencie wyemitowania nowego instrumentu kapitałowego.
SEKCJA 4
Wykorzystywanie jednostek specjalnego przeznaczenia do pośredniej emisji instrumentów funduszy własnych
Wykorzystywanie jednostek specjalnego przeznaczenia do pośredniej emisji instrumentów funduszy własnych
Wykorzystywanie jednostek specjalnego przeznaczenia do pośredniej emisji instrumentów funduszy własnych do celów art. 52 ust. 1 lit. p) i art. 63 lit. n) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Wypłaty zysków z tytułu instrumentów funduszy własnych - szerokie indeksy giełdowe
ROZDZIAŁ IV
WYMOGI OGÓLNE
WYMOGI OGÓLNE
SEKCJA 1
Pośrednie udziały z tytułu portfeli indeksowych
Pośrednie udziały z tytułu portfeli indeksowych
Stopień ostrożności wymagany przy oszacowaniach stosowanych jako rozwiązanie alternatywne wobec obliczania ekspozycji bazowych do celów art. 76 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Znaczenie terminu "uciążliwy pod względem operacyjnym" w art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 2 52
Zezwolenie na obniżenie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
Zezwolenie na obniżenie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
Podsekcja 1
Zezwolenie nadzorcze na obniżenie funduszy własnych
Zezwolenie nadzorcze na obniżenie funduszy własnych
Znaczenie wyrażenia »stabilny z punktu widzenia zdolności dochodowej danej instytucji« do celów art. 78 ust. 1 lit. a) i art. 78 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Wyrażenie »stabilny z punktu widzenia zdolności dochodowej danej instytucji« zawarte w art. 78 ust. 1 lit. a) i art. 78 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oznacza, że rentowność instytucji oceniona przez właściwy organ utrzymuje się na stabilnym poziomie lub że organ nie stwierdził wystąpienia żadnych negatywnych zmian po zastąpieniu instrumentów lub powiązanych ażio emisyjnych, o których mowa w art. 77 ust. 1 tego rozporządzenia, instrumentami funduszy własnych o takiej samej lub wyższej jakości w momencie oceny i w możliwej do przewidzenia przyszłości. W swojej ocenie właściwy organ bierze pod uwagę rentowność instytucji w warunkach skrajnych.
Wymogi proceduralne, w tym limity i procedury, dotyczące składania przez instytucję wniosków o zezwolenie na obniżenie funduszy własnych na podstawie art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Procedura składania przez instytucję wniosków o zezwolenie na obniżenie funduszy własnych na podstawie art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Treść wniosku, który instytucja składa do celów art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Do celów lit. e) informacje te obejmują okres co najmniej trzech lat i w odniesieniu do zobowiązań zawierają w stosownych przypadkach specyfikację następujących kwot:
Dodatkowe informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem o uprzednie zezwolenie ogólne na działania wymienione w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem o przedłużenie uprzedniego zezwolenia ogólnego na działania wymienione w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Terminy przedłożenia wniosku przez instytucję i rozpatrzenia wniosku przez właściwy organ do celów art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Wnioski w sprawie wykupów, obniżeń lub odkupów składane przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie, instytucje oszczędnościowe lub podobne instytucje do celów art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Podsekcja 2
Zezwolenie na obniżenie instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych
Zezwolenie na obniżenie instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych
Znaczenie wyrażenia »stabilny z punktu widzenia zdolności dochodowej danej instytucji« do celów art. 78a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Wyrażenie »stabilny z punktu widzenia zdolności dochodowej danej instytucji« zawarte w art. 78a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oznacza, że rentowność instytucji oceniona przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji utrzymuje się na stabilnym poziomie lub że organ nie stwierdził wystąpienia żadnych negatywnych zmian po zastąpieniu instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych instrumentami funduszy własnych lub instrumentami zobowiązań kwalifikowalnych o takiej samej lub wyższej jakości w momencie oceny i w możliwej do przewidzenia przyszłości. W swojej ocenie organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bierze pod uwagę rentowność instytucji w warunkach skrajnych.
Wymogi proceduralne, w tym limity i procedury, dotyczące składania przez instytucję wniosków o zezwolenie na obniżenie instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych na podstawie art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Procedura składania przez instytucję wniosków o zezwolenie na obniżenie instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych na podstawie art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Treść wniosku, który instytucja składa do celów art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Dodatkowe informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem o uprzednie zezwolenie ogólne na działania wymienione w art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem o przedłużenie uprzedniego zezwolenia ogólnego na działania wymienione w art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Terminy przedłożenia wniosku przez instytucję i rozpatrzenia wniosku przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do celów art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Uproszczone wymogi obowiązujące instytucje, w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych określony w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE na poziomie nieprzekraczającym kwoty wystarczającej do pokrycia strat
Proces dotyczący współpracy między właściwym organem a organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy udzielaniu zezwolenia, o którym mowa w art. 78a rozporządzenia (UE) nr 575/2013
SEKCJA 3
Tymczasowe odstępstwo od odliczania z funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 53
Tymczasowe odstępstwo od odliczania z funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 53
Tymczasowe odstępstwo od odliczania z funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych do celów art. 79 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
ROZDZIAŁ V
UDZIAŁY MNIEJSZOŚCI ORAZ INSTRUMENTY DODATKOWE W TIER I I INSTRUMENTY W TIER II EMITOWANE PRZEZ JEDNOSTKI ZALEŻNE
UDZIAŁY MNIEJSZOŚCI ORAZ INSTRUMENTY DODATKOWE W TIER I I INSTRUMENTY W TIER II EMITOWANE PRZEZ JEDNOSTKI ZALEŻNE
Rodzaje aktywów, które mogą odnosić się do funkcjonowania jednostek specjalnego przeznaczenia, oraz znaczenie pojęć "minimalny" i "nieznaczny" dotyczących kwalifikującego się kapitału dodatkowego Tier I i Tier II emitowanego przez jednostkę specjalnego przeznaczenia do celów art. 83 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Udziały mniejszości uwzględniane w skonsolidowanym kapitale podstawowym Tier I
ROZDZIAŁ Va 56
FUNDUSZE WŁASNE OPARTE NA STAŁYCH KOSZTACH POŚREDNICH
FUNDUSZE WŁASNE OPARTE NA STAŁYCH KOSZTACH POŚREDNICH
Obliczanie uznanego kapitał na poziomie co najmniej jednej czwartej stałych kosztów pośrednich poniesionych w roku poprzednim do celów art. 97 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Warunki korygowania przez właściwe organy wymogu posiadania uznanego kapitału w wysokości co najmniej jednej czwartej stałych kosztów pośrednich poniesionych w roku poprzednim zgodnie z art. 97 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Firmy, o których mowa w akapicie pierwszym, są to firmy, które spełniają jeden z następujących warunków:
Firmy, o których mowa w akapicie pierwszym, są to firmy, które spełniają oba następujące warunki:
Obliczanie prognozowanych stałych kosztów pośrednich w przypadku firmy inwestycyjnej, która nie prowadzi jeszcze działalności przez pełny rok, zgodnie z art. 97 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Jeżeli firma nie prowadzi jeszcze działalności przez pełny rok, licząc od dnia, w którym rozpoczęła obrót, wykorzystuje ona, do obliczenia pozycji w art. 34b ust. 2 lit. a)-h), prognozowane stałe koszty pośrednie zawarte w jej budżecie na pierwsze 12 miesięcy obrotu przedłożonym wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
ROZDZIAŁ VI
DOPRECYZOWANIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH ZAWARTYCH W ROZPORZĄDZENIU (UE) NR 575/2013 W ODNIESIENIU DO FUNDUSZY WŁASNYCH
DOPRECYZOWANIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH ZAWARTYCH W ROZPORZĄDZENIU (UE) NR 575/2013 W ODNIESIENIU DO FUNDUSZY WŁASNYCH
Dodatkowe filtry i odliczenia do celów art. 481 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Pozycje wyłączone ze stosowania zasady praw nabytych w odniesieniu do składników instrumentów kapitałowych niestanowiących pomocy państwa w pozycjach kapitału podstawowego Tier I lub pozycjach dodatkowych w Tier I zaliczane do innych składników funduszy własnych do celów art. 487 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.