Rozporządzenie delegowane 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2013.244.23

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 lipca 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 877/2013
z dnia 27 czerwca 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 ustanawia ściślejsze monitorowanie państw członkowskich, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu, poprzez określenie dodatkowych wymogów sprawozdawczych służących zapobieganiu wszelkim odstępstwom od zaleceń lub decyzji Rady w sprawie korekty nadmiernego deficytu oraz wczesnemu korygowaniu ewentualnych odstępstw tego rodzaju.

(2) Monitorowanie takie stanowi uzupełnienie obowiązujących wymogów sprawozdawczych określonych w art. 3 ust. 4a oraz art. 5 ust. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 2 , zgodnie z którymi państwa członkowskie objęte procedurą nadmiernego deficytu, do których Rada skierowała zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu lub wezwanie na mocy art. 126 ust. 9 Traktatu, przekazują Radzie i Komisji sprawozdanie z działań podjętych w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie to zawiera cele dotyczące wydatków i dochodów publicznych oraz działań dyskrecjonalnych zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, spójne z zaleceniem Rady, a także informacje o działaniach już podjętych i o charakterze działań planowanych do osiągnięcia tych celów.

(3) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 uzupełnia ten pierwotny wymóg sprawozdawczy wymogiem częstszego przekazywania sprawozdań przez państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Państwa te będą musiały przekazywać Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu sprawozdania co sześć miesięcy, jeśli Rada skierowała do nich zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 TFUE, i co trzy miesiące, jeśli Rada skierowała do nich decyzję w sprawie wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE do podjęcia działań w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie powinno zawierać, w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów, informacje na temat wykonania budżetu w ciągu bieżącego roku, wpływu na budżet działań dyskrecjonalnych podjętych zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, celów dotyczących wydatków i dochodów publicznych, jak również na temat działań już podjętych i charakteru działań planowanych do osiągnięcia tych celów. Częściej przekazywane sprawozdania ułatwią Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu ciągłe monitorowanie, czy dane państwo członkowskie jest na dobrej drodze do skorygowania nadmiernego deficytu.

(4) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 treść dodatkowego sprawozdania ma określić Komisja. Niniejszy akt delegowany jasno określa informacje, jakie mają przekazywać państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Sprawozdanie, którego treść określa niniejsze rozporządzenie delegowane, zapewni ustrukturyzowany i zharmonizowany ogląd sytuacji budżetowej danego państwa członkowskiego. Sprawozdanie powinno zawierać roczne i kwartalne dane w celu przekazania szczegółowych informacji na temat postępów w dokonywaniu korekty. Dane powinny być przekazywane w ujęciu kasowym i memoriałowym (zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych ESA), aby umożliwić lepsze zrozumienie ewolucji sytuacji budżetowej. Ze względu na to, że procedura nadmiernego deficytu może zostać wszczęta z powodu nieprzestrzegania określonych w Traktacie wartości referencyjnych deficytu lub wskaźnika długu, należy przekazywać informacje na temat zmian głównych składników deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(5) Faktyczne dane przekazywane na podstawie niniejszego aktu delegowanego powinny być zgodne z danymi przekazywanymi Eurostatowi w kontekście procedury nadmiernego deficytu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  3

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe wymogi dotyczące treści sprawozdań, które państwa członkowskie, których walutą jest euro, zobowiązane są przedkładać zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013.

Artykuł  2

Struktura i treść sprawozdań

1. 
Struktura sprawozdań, o których mowa w art. 1, jest następująca:
-
faktyczne salda, zmiany poziomu długu oraz zaktualizowane plany budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów na okres korekty nadmiernego deficytu,
-
opis strategii budżetowej oraz jej kwantyfikacja w ujęciu nominalnym i strukturalnym (składnik cykliczny salda, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe); przy czym celem strategii jest skorygowanie nadmiernego deficytu w terminie wyznaczonym przez Radę w ostatnim zaleceniu Rady lub decyzji Rady w sprawie wezwania do podjęcia działań, przyjętych zgodnie z art. 126 ust. 7 lub art. 126 ust. 9 TFUE, oraz szczegółowe informacje na temat podjętych lub planowanych działań budżetowych służących osiągnięciu wyznaczonych celów oraz ich wpływu na budżet.
2. 
Sprawozdania zawierają tabele wskazane w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2a  4

Struktura i treść sprawozdań państw członkowskich objętych wzmocnionym nadzorem zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności

1. 
Jeżeli państwo członkowskie objęte jest wzmocnionym nadzorem wyłącznie ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, wymóg w zakresie sprawozdawczości za bieżący rok zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 dotyczy korzystania z funduszów wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w celu pokrycia bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowanych pandemią COVID-19.
2. 
Sprawozdania te zawierają tabelę znajdującą się w załączniku II.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  I  5

Tabele, które należy uwzględnić w sprawozdaniach przedkładanych zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

Uwaga: W poniższych tabelach rok "t" oznacza rok, w którym złożono sprawozdanie. Przekazanie danych dotyczących wytłuszczonych pozycji jest obowiązkowe. Należy zastosować założenie koncepcyjne przewidziane w dyrektywie Rady 2011/85/UE 6 .

Tabela 1a

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku w ujęciu kasowym(a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów(b)

mln EURRok t(*)
I kw.II kw.III kw.IV kw.
Saldo ogółem wg podsektora (6 - 7)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego
Dla każdego podsektora (wskazać którego)
6. Dochody/wpływy ogółem
w tym (wykaz orientacyjny):
Podatki, w tym:
Podatki bezpośrednie
Podatki pośrednie, w tym:
Podatek VAT
Składki na ubezpieczenia społeczne
Sprzedaż
Pozostałe dochody bieżące
Dochody kapitałowe
Wpływy z operacji na instrumentach finansowych
7. Wydatki/rozchody ogółem
w tym (wykaz orientacyjny):
Zakup towarów i usług
Koszty związane z zatrudnieniem
Odsetki
Dotacje
Świadczenia społeczne
Pozostałe wydatki bieżące
Transfery kapitałowe do zapłaty
Inwestycje kapitałowe
Rozchody z tytułu operacji na instrumentach finansowych
(*) Należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie. Jeżeli dane za bieżący kwartał nie są dostępne, należy przekazać ostatnie dostępne dane miesięczne, ze wskazaniem miesiąca, którego dotyczą. W odniesieniu do salda ogółem sektora instytucji rządowych i samorządowych należy przekazać dane do ostatniego dostępnego kwartału (tj. kw.-1). Należy zastosować zwykłe zasady dotyczące zapewnienia jakości i rewizji.

(a) Jeżeli dane w ujęciu kasowym nie są dostępne, można przekazać równoważne dane liczbowe pochodzące z rachunkowości publicznej; należy określić zasady rachunkowości zastosowane do celów przekazania danych w niniejszej tabeli.

(b) Odpowiadające danym, które należy przedłożyć zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE.

Tabela 1b

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku i prognozy budżetowe zgodnie ze standardami ESA, niewyrównane sezonowo(a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Przedstawione w tabelach 1a i 1b dane dotyczące wykonania budżetu powinny być spójne; należy załączyć tabelę korelacji przedstawiającą metodykę przeliczania między tymi dwoma tabelami.

mln EURKod ESARok t(*)
I kw.II kw.III kw.IV kw.
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych(a)S.13
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnymS.1311
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnymS.1312
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnymS.1313
5. Fundusze zabezpieczenia społecznegoS.1314
W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (dobrowolnie w odniesieniu do jego podsektorów)
6. Dochody ogółem(a)TR
w tym:
Podatki związane z produkcją i importemD.2
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp.D.5
Podatki od kapitałuD.91
Składki na ubezpieczenia społeczneD.61
Dochody z tytułu własnościD.4
Inne(b)
7. Wydatki ogółem(a)TE
w tym:
Koszty związane z zatrudnieniemD.1
Zużycie pośrednieP.2
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturzeD.62, D.632(c)
OdsetkiD.41
DotacjeD.3
Nakłady brutto na środki trwałe(a)P.51
Transfery kapitałoweD.9
Inne(d)
8. Dług brutto(e)
(*) Należy przekazać dane dotyczące okresu do końca bieżącego roku t; kwartalne prognozy nie są wiążące i przekazywane są jako szacunki (podlegające ewentualnym zmianom) do celów informacyjnych i monitorowania.

(a) W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych dane dotyczące pozycji oznaczonych "(a)" należy przekazać dodatkowo w ujęciu wyrównanym sezonowo; jeżeli władze krajowe nie są w stanie przekazać danych w takim ujęciu, wyrównania sezonowego dokonuje Eurostat w porozumieniu z danym państwem członkowskim.

(b) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(c) Zgodnie z ESA95: D6311_D63121_D63131pay; wg ESA2010: D632pay

(d) D.29pay + D.4pay (inne niż D.41pay) + D.5pay + D.7pay + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(e) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).

Tabela 1c

Roczne cele budżetowe zgodnie ze standardami ESA w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Kod ESARok t - 1Rok tRok t + ...(*)
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) wg podsektora (% PKB)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowychS.13
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnymS.1311
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnymS.1312
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnymS.1313
5. Fundusze zabezpieczenia społecznegoS.1314
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) (% PKB)
6. Dochody ogółemTR
7. Wydatki ogółemTE
8. OdsetkiD.41
9. Saldo pierwotne(a)
10. Działania jednorazowe i inne działania tymczasowe(b)
wskaźnik zmianywskaźnik zmianywskaźnik zmiany
11. Wzrost realnego PKB
12. Wzrost potencjalnego PKB
udział we wzroście potencjalnego PKB:
- siła robocza
- kapitał
- łączna wydajność czynników produkcji
% potencjalnego PKB% potencjalnego PKB% potencjalnego PKB
13. Luka produktowa
14. Składnik cykliczny budżetu
15. Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (1 - 14)
14. Saldo pierwotne w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (13 + 6)
15. Saldo strukturalne (13 - 10)
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Wzór na obliczenie salda pierwotnego: (B.9, poz. 8) + (D.41, poz. 9).

(b) Znak "+" oznacza działania służące ograniczeniu deficytu.

Tabela 2

Cele dotyczące wydatków i dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13) zgodnie ze standardami ESA

% PKBKod ESARok t - 1Rok tRok t + 1Rok t + ...(*)
1. Docelowe dochody ogółem

(= tabela 1c. 6)

TR
w tym:
1.1. Podatki związane z produkcją i importemD.2
1.2. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp.D.5
1.3. Podatki od kapitałuD.91
1.4. Składki na ubezpieczenia społeczneD.61
1.5. Dochody z tytułu własnościD.4
1.6. Inne(a)
p.m.: Obciążenie podatkowe

(D.2 + D.5 + D.61 + D.91 -D.995)(b)

2. Docelowe wydatki ogółem

(= tabela 1c.7)

TE(c)
w tym:
2.1. Koszty związane z zatrudnieniemD.1
2.2. Zużycie pośrednieP.2
2.3. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturzeD.62,

D.6311,

D.63121,

D.63131(f)

w tym:

Świadczenia dla bezrobotnych(d)

2.4. OdsetkiD.41
2.5. DotacjeD.3
2.6. Nakłady brutto na środki trwałeP.51
2.7. Transfery kapitałoweD.9
2.8. Inne(e)
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(b) W tym podatki pobierane przez UE oraz uwzględniając, w stosownych przypadkach, korektę o niepobrane podatki i składki na ubezpieczenia społeczne (D.995).

(c) TR Ä TE ¼ B:9:

(d) Obejmują świadczenia pieniężne (D.621 i D.624) oraz świadczenia rzeczowe (D.631) związane ze świadczeniami dla bezrobotnych.

(e) D.29 + D.4 (inne niż D.41) + D.5 + D.7 + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(f) Wg ESA2010: D.62, D.632.

Tabela 3a

Działania budżetowe przyjęte i planowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektory zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, służące osiągnięciu celów wskazanych w tabeli 2

Oczekiwany wpływ przyjętych i planowanych działań na budżet(a)
Wykaz działańSzczegółowy opis(b)Cel (wydatki/dochody)

Kod ESA

Zasada rachunkowości(c)Etap przyjęciaPrzyrostowy wpływ na budżet (mln EUR) w roku
t - 1tt + 1t + 2t +(*)
OGÓŁEM
(*) Rok, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Należy przekazać dane dotyczące jedynie działań o wystarczającym stopniu szczegółowości, które zostały zapowiedziane w wiarygodny sposób.

(b) W tym informacja o podsektorze, który uchwala dane działanie.

(c) Co do zasady dane dotyczące wpływu działań należy przekazać w ujęciu memoriałowym, jeśli jednak nie jest to możliwe i dane przekazywane są w ujęciu kasowym, należy to wyraźnie wskazać. Wpływ działań należy wskazać w ujęciu przyrostowym - stanowiącym przeciwieństwo jego ujęcia w postaci poziomów - w porównaniu z prognoszą odniesienia z poprzedniego roku. Wpływ zwykłych działań o trwałym charakterze należy podać jako +/-X w roku (latach), w którym(-ych) zostały wprowadzone, a w innych przypadkach jako zero (łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków nie może się niwelować). Jeżeli wpływ danego działania zmienia się w czasie, w tabeli należy podać jedynie wpływ w ujęciu przyrostowym. Z uwagi na charakter działań jednorazowych ich wpływ należy zawsze podawać jako +/-X w roku, w którym po raz pierwszy odnotowano ich wpływ na budżet, oraz -/+X w następnym roku, tj. ich łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków w dwóch kolejnych latach musi wynosić zero.

Tabela 3b

Kwartalne dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące wpływu na budżet działań wskazanych w tabeli 3a

Wykaz działań(a)Dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące działań mających wpływ na budżet w roku t (należy wybrać jedną z poniższych alternatyw)(b)Przewidywany roczny wpływ na budżet

w roku t

(mln EUR)

(= tabela 3a)

Odnotowany kwartalny wpływ na budżet

(mln EUR)(c)

Łączny odnotowany wpływ na budżet od początku roku (mln EUR)
I kw.II kw.III kw.IV kw.
OGÓŁEM
(a) Należy wskazać działania wymienione w tabeli 3a, których wpływ na budżet odnotowano w roku t.

(b) Należy wybrać jedną z dwóch alternatyw i podać dane kwartalne (szacunki podlegające ewentualnym zmianom) za okres przynajmniej do bieżącego kwartału lub łączny odnotowany wpływ na budżet do chwili obecnej.

(c) W odniesieniu do każdego kwartału należy wskazać, czy przekazane dane odpowiadają danym odnotowanym; należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie.

Tabela 4

Aktualny i prognozowany poziom długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13)

Rok t - 1Rok tRok t + ...(*)
Kod ESA% PKB% PKB% PKB
1. Dług brutto(a)

(= tabela 1b.8 w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych)

2. Zmiana wskaźnika długu brutto
Udział w zmianie długu brutto
3. Saldo pierwotne

(= tabela 1c. 9)

4. Odsetki

(= tabela 1c.8)

D.41
5. Wartość rezydualna zmiany długu
w tym:
- różnica między obliczeniami na podstawie metody kasowej i memoriałowej(b)
- akumulacja netto aktywów finansowych(c)
w tym:
- przychody z prywatyzacji
- wpływ wyceny i inne(d)
p.m.: domyślne oprocentowanie zadłużenia(e) (%)
Inne istotne zmienne
6. Płynne aktywa finansowe(f)
7. Zadłużenie finansowe netto

(7 = 1-6)

8. Spłata długu (istniejące obligacje) od końca poprzedniego roku
9. Udział długu denominowanego w walutach obcych (%)
10. Średni termin zapadalności (w latach)
11. Wzrost realnego PKB (%)

(= tabela 1c poz. 11)

(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009.

(b) Różnice dotyczące odsetek, innych wydatków i dochodów można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(c) Płynne aktywa (środki pieniężne), rządowe papiery wartościowe, aktywa w państwach trzecich, przedsiębiorstwa pozostające pod kontrolą rządu oraz różnicę pomiędzy aktywami notowanymi na giełdzie a aktywami nienotowanymi na giełdzie może wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(d) Zmiany wynikające ze zmian kursu walutowego oraz operacje na rynku wtórnym można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(e) Wyrażone w przybliżeniu jako odsetki podzielone przez dług odnotowany w poprzednim roku.

(f) Płynne aktywa są w tym przypadku definiowane jako AF.1, AF.2, AF.3 (skonsolidowane dla sektora instytucji rządowych i samorządowych, tj. przy kompensacji należności jednostek budżetowych względem siebie), AF.511, AF.52 (jedynie jeżeli są notowane na giełdzie).

ZAŁĄCZNIK  II  7

Tabela, która ma być przekazywana kwartalnie Koszty związane z pandemią COVID-19

Rok 2020Rok 2021 (*)
w mln EUR

Szeregi czasowe rzeczywistych danych do początku kwartału, w którym sprawozdanie jest przedkładane

Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4
Koszty opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki bezpośrednio związane z pandemią COVID-19
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)
Część ogólnych wydatków na system ochrony zdrowia publicznego uważanych za bezpośrednio lub pośrednio związane z wpływem pandemii COVID-19 na system ochrony zdrowia (***)
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)
Inne koszty pośrednie związane z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowane kryzysem COVID-19
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności]" (**)
(*) Ostatni rok okresu dostępności lub ewentualnej wypłaty wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) jest również ostatnim rokiem sprawozdawczym, chyba że państwo członkowskie nie wykorzystało jeszcze wszystkich otrzymanych środków.

(**) Pozycje i podpozycje, w razie konieczności, wraz z odpowiednimi wyjaśnieniami umożliwiającymi Komisji przeprowadzenie rzetelnej oceny.

(***) Może to obejmować między innymi wydatki na szpitale; leczenie i rehabilitację, leczenie ambulatoryjne i rehabilitację ambulatoryjną, diagnostykę, produkty farmaceutyczne, profilaktykę zdrowotną, opiekę zdrowotną oraz związaną ze zdrowiem opiekę długoterminową.

1 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11.
2 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
4 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
5 Załącznik I według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
6 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
7 Załącznik II dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.