Rozporządzenie delegowane 532/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym
Dz.U.UE.L.2014.148.54
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 532/2014
z dnia 13 marca 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 8, art. 32 ust. 9, art. 34 ust. 7, art. 34 ust. 8 oraz art. 55 ust. 4,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 223/2014 umożliwia Komisji przyjęcie aktów delegowanych uzupełniających elementy inne niż istotne odnośnie do Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 223/2014 zawarty jest wymóg ustanowienia przez instytucję zarządzającą systemu elektronicznej rejestracji i przechowywania danych dotyczących każdej operacji, które są niezbędne do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu, w tym, odnośnie do programów operacyjnych (PO II) włączenia społecznego osób najbardziej potrzebujących, danych dotyczących poszczególnych uczestników operacji. Należy zatem ustanowić wykaz danych, które należy rejestrować i przechowywać w tym systemie.
(3) Niektóre dane mają znaczenie dla konkretnych rodzajów operacji lub jedynie dla jednego rodzaju programu operacyjnego; dlatego należy określić zakres zastosowania wymogów odnośnie do danych. W rozporządzeniu (UE) nr 223/2014 określono szczególne wymogi rejestracji i przechowywania danych dotyczących poszczególnych uczestników operacji wspieranych ze środków PO II, które należy uwzględnić.
(4) W wykazie danych należy uwzględnić wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w rozporządzeniu (UE) nr 223/2014 w celu zapewnienia, aby dane konieczne do zarządzania finansowego i monitorowania, w tym dane niezbędne do przygotowania wniosków o płatność, zestawień wydatków oraz sprawozdań z wdrażania, istniały dla każdej operacji w formie, w której mogą być łatwo agregowane i uzgadniane. Należy w nim również uwzględnić fakt, że pewne dane podstawowe dotyczące operacji w formie elektronicznej są konieczne do skutecznego zarządzania finansowego operacjami oraz aby spełnić wymóg publikowania podstawowych informacji dotyczących operacji. Niektóre inne dane konieczne są do tego, aby skutecznie planować i przeprowadzać weryfikacje i audyty.
(5) Wykaz danych, które należy rejestrować i przechowywać, nie powinien przesądzać o właściwościach technicznych ani o strukturze elektronicznych systemów ustanowionych przez instytucje zarządzające, ani też wpływać na format rejestrowanych i przechowywanych danych, o ile nie określono tego wyraźnie w niniejszym rozporządzeniu. Nie powinien on również przesądzać o sposobie wprowadzania danych do systemu i ich generowania; w niektórych przypadkach dane włączone do wykazu mogą wymagać wprowadzania wielu wartości. Konieczne jest jednak określenie pewnych reguł dotyczących charakteru tych danych w celu zapewnienia, aby instytucja zarządzająca mogła wypełniać swoje obowiązki w zakresie monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu, w tym w przypadkach wymagających przetwarzania danych dotyczących poszczególnych uczestników operacji.
(6) Aby zapewnić możliwość sprawdzenia i audytu wydatków w ramach programów operacyjnych, należy określić kryteria, które powinna spełniać ścieżka audytu, aby została uznana za właściwą.
(7) Należy zapewnić, odnośnie do audytu na podstawie rozporządzenia (UE) nr 223/2014, aby Komisja i państwa członkowskie zapobiegały nieupoważnionemu ujawnieniu danych lub dostępowi do danych osobowych, oraz określić, do jakich celów Komisja i państwa członkowskie mogą przetwarzać takie dane.
(8) Instytucja audytowa jest odpowiedzialna za audyty operacji. W celu zapewnienia odpowiedniego zakresu i skuteczności takich audytów oraz prowadzenia ich zgodnie z takimi samymi standardami we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest ustanowienie warunków, które powinny spełniać te audyty.
(9) Należy określić szczegółowo podstawę doboru próby operacji przeznaczonych do audytu, której powinna przestrzegać instytucja audytowa przy ustalaniu lub zatwierdzaniu metody doboru próby, w tym przy określaniu jednostki próby, niektórych kryteriów technicznych, które mają zostać użyte do próby, oraz w razie konieczności czynników, które należy uwzględnić przy dobieraniu dodatkowych prób.
(10) Instytucja audytowa powinna sporządzić opinię audytową dotyczącą zestawień wydatków, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 223/2014. W celu zapewnienia odpowiedniego zakresu oraz zawartości audytów zestawień wydatków oraz prowadzenia ich zgodnie z takimi samymi standardami we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest ustanowienie warunków, które powinny spełniać te audyty.
(11) W celu zapewnienia pewności prawa i równego traktowania wszystkich państw członkowskich przy dokonywaniu korekt finansowych spójnych z zasadą proporcjonalności, należy ustalić kryteria służące do określania poważnych defektów w skutecznym funkcjonowaniu systemów zarządzania i kontroli, zdefiniować główne rodzaje takich defektów oraz określić kryteria ustalania poziomu korekty finansowej, która ma być zastosowana, jak również kryteria stosowania korekt finansowych na podstawie stawek zryczałtowanych lub ekstrapolowanych.
(12) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, rozporządzenie to powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się następujące przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 223/2014:
ROZDZIAŁ II
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA I KONTROLI
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA I KONTROLI
Dane, które mają być zapisywane i przechowywane w formie elektronicznej
(artykuł 32 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Szczegółowe minimalne wymagania dotyczące ścieżki audytu
(artykuł 32 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
W przypadku kosztów, o których mowa w lit. c) i d), ścieżka audytu umożliwia weryfikację zgodności metody obliczania stosowanej przez instytucję zarządzającą z art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.
Szczegółowe minimalne wymogi dotyczące ścieżki audytu w odniesieniu do wsparcia udzielanego osobom najbardziej potrzebującym w sposób pośredni, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów
(Art. 32 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
W przypadku korzystania z kart, bonów lub innych instrumentów ścieżka audytu wykazuje, że bony, karty lub inne instrumenty wykorzystywane są wyłącznie do zakupu żywności, podstawowej pomocy materialnej lub obu tych rodzajów pomocy.
Wykorzystanie danych zgromadzonych podczas audytów przeprowadzanych przez urzędników Komisji lub upoważnionych przedstawicieli Komisji
(artykuł 34 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Audyty operacji
(artykuł 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Audyty mają też na celu weryfikację, czy wkład publiczny został wypłacony beneficjentowi zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014.
Metodyka wyboru próby operacji
(artykuł 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
W przypadku gdy wybrane jednostki próby zawierają dużą liczbę odnośnych wniosków o płatność lub faktur, instytucja audytowa może przeprowadzić ich audyt na podstawie podpróby, wybierając odnośne wnioski o płatność lub faktury przy użyciu tych samych parametrów doboru próby, które wykorzystano przy wyborze jednostek głównej próby.
W takim przypadku w obrębie każdej jednostki próby wylicza się odpowiednią wielkość próby, która ma zostać objęta audytem i która w każdym razie liczy co najmniej 30 odnośnych wniosków o płatność lub faktur przypadających na każdą jednostkę próby.
Audyty zestawień wydatków
(artykuł 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Weryfikacje, o których mowa w lit. b) i c), mogą być dokonywane na podstawie badania próby.
ROZDZIAŁ III
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA FINANSOWEGO I KOREKT FINANSOWYCH
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA FINANSOWEGO I KOREKT FINANSOWYCH
Kryteria ustalania poważnych defektów w skutecznym funkcjonowaniu systemów zarządzania i kontroli
(artykuł 55 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Ocena obejmuje wewnętrzne środowisko kontrolne programu, działania w dziedzinie zarządzania i kontroli instytucji zarządzającej i instytucji certyfikującej, monitorowanie prowadzone przez instytucję zarządzającą i instytucję certyfikującą oraz działania kontrolne instytucji audytowej i jest prowadzona w oparciu o weryfikację zgodności z kluczowymi wymogami określonymi w tabeli 1 w załączniku II.
Ocenę, czy te kluczowe kryteria są spełnione, przeprowadza się na podstawie kategorii określonych w tabeli 2 w załączniku II.
Kryteria stosowania korekt finansowych na podstawie stawek zryczałtowanych lub ekstrapolowanych oraz kryteria ustalania poziomu korekty finansowej
(artykuł 55 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 223/2014)
Bez uszczerbku dla akapitu pierwszego korektę finansową na podstawie stawki ekstrapolowanej stosuje się do całego programu operacyjnego lub jego części, w przypadku gdy Komisja stwierdza nieprawidłowości systemowe w reprezentatywnej próbie operacji, co pozwala na bardziej dokładne ilościowe określenie ryzyka dla budżetu Unii. W tym przypadku ekstrapoluje się wyniki badania reprezentatywnej próby na resztę populacji, z której wybrano próbę, w celu ustalenia korekty finansowej.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 3 stosuje się od dnia 1 grudnia 2014 r. w odniesieniu do informacji dotyczących danych zapisywanych i przechowywanych, o których mowa w załączniku I.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 3
Wykaz danych, które mają być zapisywane i przechowywane w formie elektronicznej w ramach systemu monitorowania (o których mowa w art. 2)
Wykaz danych, które mają być zapisywane i przechowywane w formie elektronicznej w ramach systemu monitorowania (o których mowa w art. 2)
Pola danych | Rodzaj PO lub rodzaj dostarczania pomocy, w przypadku których dane nie są wymagane |
Dane dotyczące beneficjenta (1) | |
1. Nazwa lub niepowtarzalny identyfikator każdego beneficjenta | |
2. Informacja, czy beneficjent jest podmiotem prawa publicznego czy podmiotem prawa prywatnego | |
3. Informacja, czy VAT od wydatków poniesionych przez beneficjenta nie podlega zwrotowi na mocy krajowych przepisów o podatku VAT | |
4. Dane kontaktowe beneficjenta | |
Dane dotyczące operacji | |
5. Nazwa lub niepowtarzalny identyfikator operacji | |
6. Krótki opis operacji | |
7. Data złożenia wniosku w sprawie operacji | |
8. Data początkowa podana w dokumencie określającym warunki wsparcia | |
9. Data końcowa podana w dokumencie określającym warunki wsparcia | |
10. Rzeczywista data fizycznego zakończenia lub pełnej realizacji operacji | |
11. Podmiot wydający dokument określający warunki wsparcia | |
12. Data wydania dokumentu określającego warunki wsparcia | |
13. Waluta operacji | |
14. CCI programów, w ramach których wspierana jest dana operacja | |
15. Rodzaje udzielanej pomocy materialnej | Nie dotyczy PO II |
16. Rodzaje wspieranych działań | Nie dotyczy PO I |
(1) PO I odnosi się do programów operacyjnych oferujących żywność lub podstawową pomoc materialną, zaś PO II do programów operacyjnych w zakresie włączenia społecznego osób najbardziej potrzebujących.
17. Kody form finansowania | ||
18. Kody miejsca | ||
19. Ilość żywności zakupiona przez podmiot publiczny lub przez organizację partnerską, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
20. Ilość żywności otrzymanej przez podmiot publiczny zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
21. Ilość żywności dostarczonej organizacjom partnerskim, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
22. Ilość żywności dostarczonej odbiorcom końcowym, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
23. Ilość podstawowej pomocy materialnej zakupionej przez podmiot publiczny lub przez organizację partnerską, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
24. Ilość podstawowej pomocy materialnej dostarczonej organizacjom partnerskim, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
25. Ilość podstawowej pomocy materialnej dostarczonej odbiorcom końcowym, w stosownych przypadkach | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy pośrednich dostaw żywności, na przykład za pomocą bonów, kart lub innych instrumentów | |
26. Liczba wydanych bonów lub kart (lub innych instrumentów dostawy pośredniej) | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy bezpośredniej dostawy żywności lub podstawowej pomocy materialnej | |
27. Liczba bonów lub kart (lub innych instrumentów dostawy pośredniej) wydanych odbiorcom końcowym | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy bezpośredniej dostawy żywności lub podstawowej pomocy materialnej | |
28. Liczba bonów lub kart (lub innych instrumentów dostawy pośredniej) wykorzystanych przez odbiorców końcowych | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy bezpośredniej dostawy żywności lub podstawowej pomocy materialnej | |
29. Całkowita kwota wydatków zawarta w bonach lub kartach (lub innych instrumentach dostawy pośredniej) wydanych odbiorcom końcowym | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy bezpośredniej dostawy żywności lub podstawowej pomocy materialnej | |
30. Całkowita kwota wydatków zawarta w bonach lub kartach (lub innych instrumentów dostawy pośredniej) wykorzystanych przez odbiorców końcowych | Nie dotyczy PO II Nie dotyczy bezpośredniej dostawy żywności lub podstawowej pomocy materialnej | |
Dane dotyczące wskaźników | ||
31. Tytuł wspólnych wskaźników istotnych dla operacji | ||
32. Identyfikator wspólnych wskaźników istotnych dla operacji | ||
33. Poziom osiągnięcia wspólnych wskaźników dla każdego roku wdrażania operacji lub na jej zakończenie | ||
34. Tytuł wskaźników specyficznych dla programu istotnych dla operacji | Nie dotyczy PO I | |
35. Identyfikator wskaźników specyficznych dla programu istotnych dla operacji | Nie dotyczy PO I | |
36. Cele szczegółowe dla wskaźników wyników specyficznych dla poszczególnych programów | Nie dotyczy PO I | |
37. Poziom osiągnięcia wskaźników wyników specyficznych dla poszczególnych programów dla każdego roku wdrażania operacji lub na jej zakończenie | Nie dotyczy PO I | |
38. Jednostka miary dla każdej wartości docelowej wyniku | Nie dotyczy PO I | |
39. Wartość wyjściowa dla wskaźników rezultatu | Nie dotyczy PO I | |
40. Poziom docelowy dla wskaźników rezultatu | Nie dotyczy PO I | |
41. Jednostka miary dla każdej wartości docelowej i wartości wyjściowej wskaźnika rezultatu | Nie dotyczy PO I | |
42. Jednostka miary dla każdego wskaźnika | ||
Dane finansowe dotyczące każdej operacji (w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
43. Kwota całkowitych kosztów kwalifikowalnych operacji zatwierdzona w dokumencie określającym warunki wsparcia | ||
44. Kwota całkowitych kosztów kwalifikowalnych stanowiących wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 | ||
45. Kwota wsparcia publicznego podana w dokumencie określającym warunki wsparcia | ||
Dane dotyczące wniosków o płatność składanych przez beneficjenta (w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
46. Data otrzymania każdego wniosku o płatność od beneficjenta | ||
47. Data każdej płatności na rzecz beneficjenta na podstawie wniosku o płatność | ||
48. Kwota wydatków kwalifikowalnych we wniosku o płatność stanowiąca podstawę każdej płatności na rzecz beneficjenta | ||
49. Kwota wydatków publicznych zdefiniowanych w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadających wydatkom kwalifikowalnym stanowiącym podstawę każdej płatności | ||
50. Kwota każdej płatności na rzecz beneficjenta na podstawie wniosku o płatność | ||
51. Data rozpoczęcia weryfikacji operacji w miejscu realizacji przeprowadzanych na podstawie art. 32 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 223/2014 | ||
52. Data audytów operacji na miejscu przeprowadzanych na podstawie art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 oraz art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 532/2014 (2) | ||
53. Podmiot przeprowadzający audyt lub weryfikację | ||
Dane dotyczące wydatków ujętych we wniosku o płatność od beneficjenta opartych na rzeczywistych kosztach (w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
54. Kwalifikowalne wydatki publiczne zadeklarowane Komisji ustalone na podstawie kosztów rzeczywiście poniesionych i zapłaconych | ||
55. Wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadające kwalifikowalnym wydatkom publicznym zadeklarowanym Komisji ustalonym na podstawie kosztów rzeczywiście poniesionych i zapłaconych | ||
56. Rodzaj zamówienia, jeśli udzielenie zamówienia podlega przepisom dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3) (świadczenie usług/dostawa towarów) lub dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE (4) | ||
57. Kwota zamówienia, jeśli udzielenie zamówienia podlega przepisom dyrektywy 2004/18/WE lub dyrektywy 2014/23/UE | ||
58. Wydatki kwalifikowalne poniesione i pokryte na podstawie zamówienia, jeśli zamówienie to podlega przepisom dyrektywy 2004/18/WE lub dyrektywy 2014/23/UE | ||
59. Postępowanie o udzielenie zamówienia, które zastosowano, jeśli udzielenie zamówienia podlega przepisom dyrektywy 2004/18/WE lub dyrektywy 2014/23/UE | ||
60. Nazwa lub niepowtarzalny identyfikator wykonawcy, jeśli udzielenie zamówienia podlega przepisom dyrektywy 2014/23/UE | ||
Dane dotyczące wydatków ujętych we wniosku o płatność od beneficjenta opartych na standardowych stawkach jednostkowych (kwoty w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
61. Kwota kwalifikowalnych wydatków publicznych zadeklarowanych Komisji ustalonych na podstawie standardowych stawek jednostkowych | ||
62. Wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadające kwalifikowalnym wydatkom publicznym zadeklarowanym Komisji ustalonym na podstawie standardowych stawek jednostkowych | ||
63. Definicja jednostki, która ma być stosowana do celów standardowych stawek jednostkowych | ||
64. Liczba jednostek dostarczonych zgodnie z wnioskiem o płatność dla każdej pozycji jednostki | ||
65. Koszty pojedynczej jednostki dla każdej pozycji jednostki | ||
Dane dotyczące wydatków ujętych we wniosku o płatność od beneficjenta opartych na kwotach ryczałtowych (kwoty w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
66. Kwota kwalifikowalnych wydatków publicznych zadeklarowanych Komisji ustalonych na podstawie kwot ryczałtowych | ||
67. Wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadające kwalifikowalnym wydatkom publicznym zadeklarowanym Komisji ustalonym na podstawie kwot ryczałtowych | ||
68. Dla każdej kwoty ryczałtowej: produkty lub rezultaty przyjęte w dokumencie określającym warunki wsparcia za podstawę wypłaty płatności kwot ryczałtowych | ||
69. Dla każdej kwoty ryczałtowej: kwota uzgodniona w dokumencie określającym warunki wsparcia | ||
Dane dotyczące wydatków ujętych we wniosku o płatność od beneficjenta opartych na stawkach ryczałtowych (w walucie właściwej dla danej operacji) | ||
70. Kwota kwalifikowalnych wydatków publicznych zadeklarowanych Komisji ustalonych na podstawie stawki ryczałtowej | ||
71. Wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadające kwalifikowalnym wydatkom publicznym zadeklarowanym Komisji ustalonym na podstawie stawki ryczałtowej | ||
Dane dotyczące kwot odzyskanych od beneficjenta | ||
72. Data każdej decyzji o odzyskaniu | ||
73. Kwota wsparcia publicznego objęta każdą decyzją o odzyskaniu | ||
74. Całkowite wydatki kwalifikowalne objęte każdą decyzją o odzyskaniu | ||
75. Data otrzymania każdej kwoty zwróconej przez beneficjenta w następstwie decyzji o odzyskaniu | ||
76. Kwota wsparcia publicznego zwrócona przez beneficjenta w następstwie decyzji o odzyskaniu (bez odsetek czy kar) | ||
77. Całkowite wydatki kwalifikowalne odpowiadające wsparciu publicznemu zwróconemu przez beneficjenta | ||
78. Kwota wsparcia publicznego nieściągalnego w następstwie decyzji o odzyskaniu | ||
79. Całkowite wydatki kwalifikowalne odpowiadające nieściągalnemu wsparciu publicznemu | ||
Dane dotyczące wniosków o płatność złożonych do Komisji (w EUR) | ||
80. Data złożenia każdego wniosku o płatność zawierającego wydatki kwalifikowalne z operacji | ||
81. Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków publicznych poniesionych przez beneficjenta i zapłaconych podczas realizacji operacji, ujęta w każdym wniosku o płatność | ||
82. Całkowita kwota wydatków publicznych danej operacji, zdefiniowanych w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014, ujęta w każdym wniosku o płatność | ||
Dane dotyczące zestawień wydatków składanych Komisji na mocy art. 48 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 (w EUR) | ||
83. Data złożenia każdego zestawienia wydatków zawierającego wydatki w ramach operacji | ||
84. Data złożenia zestawienia wydatków zawierającego ostateczne wydatki danej operacji po jej zakończeniu (w przypadku gdy całkowite wydatki kwalifikowalne wynoszą co najmniej 1 000 000 EUR [art. 51 rozporządzenia (UE) nr 223/2014]) | ||
85. Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków publicznych operacji, wprowadzonych do systemu księgowego instytucji certyfikującej i ujętych w zestawieniu wydatków | ||
86. Całkowita kwota wydatków publicznych zdefiniowanych w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 poniesiona podczas realizacji operacji, odpowiadająca całkowitej kwocie kwalifikowalnych wydatków publicznych wprowadzonych do systemu księgowego instytucji certyfikującej i ujętych w zestawieniu wydatków | ||
87. Całkowita kwota płatności na rzecz beneficjenta na mocy art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadająca całkowitej kwocie kwalifikowalnych wydatków publicznych wprowadzonych do systemu księgowego instytucji certyfikującej i ujętych w zestawieniu wydatków | ||
88. Całkowite kwalifikowalne wydatki publiczne operacji wycofane podczas roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
89. Całkowite wydatki publiczne zdefiniowane w art. 2 ust. 12 rozporządzenia (UE) nr 223/2014 odpowiadające kwalifikowalnym wydatkom publicznym wycofanym podczas roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
90. Całkowite kwalifikowalne wydatki publiczne operacji odzyskane podczas roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
91. Całkowite wydatki publiczne odpowiadające całkowitym kwalifikowalnym wydatkom publicznym operacji odzyskanym podczas roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
92. Całkowite kwalifikowalne wydatki publiczne operacji, które mają zostać odzyskane do końca roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
93. Całkowite wydatki publiczne operacji odpowiadające całkowitym kwalifikowalnym wydatkom publicznym, które mają zostać odzyskane do końca roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków | ||
94. Całkowita kwalifikowalna kwota wydatków publicznych w ramach operacji, nieściągalnych na koniec roku obrachunkowego, ujęta w zestawieniu wydatków | ||
95. Całkowite wydatki publiczne operacji odpowiadające całkowitej kwalifikowalnej kwocie wydatków publicznych nieściągalnych na koniec roku obrachunkowego, ujęte w zestawieniu wydatków" | ||
(1) W stosownych przypadkach beneficjent obejmuje także inne podmioty ponoszące w ramach operacji wydatki, które są traktowane jak wydatki ponoszone przez beneficjenta. (2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 532/2014 z dnia 13 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Dz.U. L 148 z 20.5.2014, s. 54). (3) Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114). (4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1). |
ZAŁĄCZNIK II
Kluczowe wymogi dotyczące systemów zarządzania i kontroli oraz klasyfikacja tych wymogów pod względem skutecznego funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli, o których mowa w art. 9
Kluczowe wymogi dotyczące systemów zarządzania i kontroli oraz klasyfikacja tych wymogów pod względem skutecznego funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli, o których mowa w art. 9
Kluczowe wymogi
Kluczowe wymogi dotyczące systemu zarządzania i kontroli | Podmioty/instytucje, których to dotyczy | Zakres | |
1 | Odpowiedni rozdział funkcji oraz należyte systemy zgłaszania i monitorowania, w przypadkach gdy odpowiedzialna instytucja powierza wykonywanie zadań innemu podmiotowi | Instytucja zarządzająca | Wewnętrzne środowisko kontrolne |
2 | Odpowiedni wybór operacji | Instytucja zarządzająca | Działania w zakresie zarządzania i kontroli |
3 | Należyte informowanie beneficjentów na temat warunków obowiązujących w odniesieniu do wybranych operacji | Instytucja zarządzająca | |
4 | Odpowiednie weryfikacje zarządzania | Instytucja zarządzająca | |
5 | Skuteczny system gwarantujący przechowywanie wszystkich dokumentów dotyczących wydatków i audytów w celu zapewnienia właściwej ścieżki audytu | Instytucja zarządzająca | Działania w zakresie zarządzania i kontroli/ monitorowanie |
6 | Wiarygodny system gromadzenia, rejestrowania i przechowywania danych do celów monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu | Instytucja zarządzająca | |
7 | Efektywne wdrożenie proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych | Instytucja zarządzająca | Działania w zakresie zarządzania i kontroli |
8 | Odpowiednie procedury sporządzania deklaracji zarządczej oraz rocznego podsumowania ostatecznych sprawozdań z audytu i kontroli | Instytucja zarządzająca | |
9 | Odpowiedni rozdział funkcji oraz należyte systemy zgłaszania i monitorowania, w przypadkach gdy odpowiedzialna instytucja powierza wykonywanie zadań innemu podmiotowi | Instytucja certyfikująca | Wewnętrzne środowisko kontrolne |
10 | Odpowiednie procedury sporządzania i składania wniosków o płatność | Instytucja certyfikująca | Działania w zakresie zarządzania i kontroli/ monitorowanie |
11 | Prowadzenie odpowiednich elektronicznych zapisów księgowych zadeklarowanych wydatków oraz odpowiadającego im wkładu publicznego | Instytucja certyfikująca | |
12 | Odpowiednia i kompletna ewidencja kwot podlegających odzyskaniu, kwot odzyskanych i kwot wycofanych | Instytucja certyfikująca | Działania w zakresie zarządzania i kontroli |
13 | Odpowiednie procedury sporządzania i poświadczania kompletności, rzetelności i prawdziwości rocznych sprawozdań finansowych | Instytucja certyfikująca | |
14 | Odpowiedni rozdział funkcji oraz należyte systemy zapewniające, aby wszelkie inne podmioty, które przeprowadzają audyty zgodnie ze strategią audytową programu, dysponowały konieczną niezależnością funkcjonalną oraz uwzględniały uznane międzynarodowo standardy audytu | Instytucja audytowa | Wewnętrzne środowisko kontrolne |
15 | Właściwe audyty systemów | Instytucja audytowa | Działania kontrolne |
16 | Właściwe audyty operacji | Instytucja audytowa | |
17 | Właściwe audyty zestawień wydatków | Instytucja audytowa | |
18 | Odpowiednie procedury przedstawiania wiarygodnej opinii audytowej oraz sporządzania rocznego sprawozdania z kontroli | Instytucja audytowa |
Tabela 2
Klasyfikacja kluczowych wymogów dotyczących systemów zarządzania i kontroli pod względem ich funkcjonowania
Kategoria 1 | System funkcjonuje prawidłowo. Nie są potrzebne żadne lub tylko niewielkie usprawnienia. |
Kategoria 2 | System funkcjonuje. Potrzebne są pewne usprawnienia. |
Kategoria 3 | System funkcjonuje częściowo. Potrzebne są znaczne usprawnienia. |
Kategoria 4 | System zasadniczo nie funkcjonuje. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.