Rozporządzenie delegowane 2019/1867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.289.6

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 listopada 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1867
z dnia 28 sierpnia 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uproszczenia korzystania z finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ("EFRR"), Europejskiego Funduszu Społecznego ("EFS"), Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego ("EFMR") oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego i ryzyka błędów należy ustanowić stawkę ryczałtową w odniesieniu do zwrotu jednemu lub większej liczbie beneficjentów kosztów operacji wspieranych w ramach pomocy technicznej, bez konieczności uzasadniania stawki. Obejmuje to przypadki, w których instytucja zarządzająca, agencja płatnicza lub inny organ wdraża operacje w ramach pomocy technicznej.

(2) Poziom stawki ryczałtowej opiera się na pułapach i rzeczywistej alokacji środków na pomoc techniczną w programach oraz na danych dotyczących absorpcji z poprzednich okresów programowania. Zastosowanie metody zwrotu kosztów w oparciu o stawkę ryczałtową nie ma wpływu na alokację finansową na pomoc techniczną w przyjętych programach. Można ją również stosować w przypadku programów wspieranych z więcej niż jednego funduszu, nawet jeżeli dany priorytet dotyczący pomocy technicznej jest objęty wsparciem z innego funduszu niż fundusz wspierający priorytety inne niż pomoc techniczna w ramach tego samego programu.

(3) Ponadto, w celu ułatwienia zarządzania finansami w ramach istniejących uzgodnień dotyczących programowania, w przypadku EFRR, EFS i Funduszu Spójności oraz EFMR należy określić, że podstawą stosowania wspomnianej stawki są wydatki kwalifikowalne w ramach osi priorytetowych innych niż oś dotycząca pomocy technicznej w ramach programu, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową. W związku z tym nie stosuje się tej stawki ryczałtowej, jeżeli program obejmuje wyłącznie pomoc techniczną. Ponadto w odniesieniu do wyżej wymienionych funduszy nie ma wymogu przyjęcia zmian w programie, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową.

(4) Konieczne jest określenie, że podstawą stosowania stawki ryczałtowej są wydatki kwalifikowalne, w odniesieniu do których instytucja zarządzająca lub właściwy organ kontrolny zakończyły kontrole zarządcze lub - w przypadku EFRROW - odpowiednie kontrole administracyjne.

(5) Aby uniknąć ryzyka podwójnego finansowania w przypadku korzystania z tej formy zwrotu kosztów przez państwa członkowskie, finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które zostały poddane kontroli zarządczej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. Z tego samego względu w przypadku EFRROW finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które były przedmiotem kontroli administracyjnych od początku rolniczego roku budżetowego, jak przewidziano w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 2 , począwszy od dnia 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. W celu zapewnienia należytego zarządzania finansami państwa członkowskie muszą dopilnować, aby kwoty zwracane w formie finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe były obliczane na podstawie wydatków na projekty niedotyczące pomocy technicznej, które są zgodne z prawem i prawidłowe.

(6) Mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w latach budżetowych, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie były jeszcze zamknięte. Aby umożliwić kontrole podstawy do obliczania finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową w kontekście art. 9 i art. 47 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w przypadku EFRROW mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do wydatków od początku rolniczego roku budżetowego rozpoczynającego się w dniu 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego.

(7) Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w celu skorzystania z niego wystarczająco wcześnie w bieżącym roku budżetowym, a w przypadku EFRROW w rolniczym roku budżetowym rozpoczynającym się w dniu 16 października 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową w celu zwrotu przez instytucję zarządzającą kosztów operacji finansowanych w ramach osi priorytetowej dotyczącej pomocy technicznej z inicjatywy państw członkowskich na rzecz jednego beneficjenta lub większej ich liczby w ramach programu.
2. 
W przypadku EFRROW w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową w celu zwrotu przez agencję płatniczą lub inną instytucję, o której mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, kosztów operacji pomocy technicznej z inicjatywy państw członkowskich na rzecz jednego beneficjenta lub większej ich liczby w ramach programu. W przypadku gdy agencja płatnicza lub inna instytucja bezpośrednio podejmuje operacje pomocy technicznej, zwrot kosztów tych operacji może również zostać ustalony na podstawie tego finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową.
Artykuł  2

Finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową

1. 
Całkowita kwota podlegająca zwrotowi za operacje finansowane w ramach osi priorytetowej dotyczącej pomocy technicznej w ramach danego programu, może być obliczana jako stawka ryczałtowa w odniesieniu do kwot wydatków na operacje w ramach osi priorytetowych programu innych niż oś dotycząca pomocy technicznej. W przypadku EFRROW pomoc techniczną można obliczać jako stawkę ryczałtową w odniesieniu do kwot wydatków na operacje w ramach działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w tytule III rozdział I rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 .
2. 
Tę stawkę ryczałtową ustala się w wysokości 4 % w przypadku programów wspieranych z EFRR, EFS, Funduszu Spójności lub EFRROW oraz w wysokości 6 % w przypadku programów wspieranych z EFMR. W przypadku programów wspieranych z EFRR w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" stawkę ryczałtową ustala się w wysokości 6 %. Obliczona kwota może zostać zwrócona jednemu beneficjentowi lub może zostać podzielona na większą liczbę beneficjentów.
3. 
Począwszy od roku obrachunkowego rozpoczynającego się w dniu 1 lipca 2019 r. lub każdego kolejnego roku obrachunkowego, do podstawy służącej do obliczania stawki ryczałtowej można włączać jedynie wydatki, które po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia były przedmiotem kontroli zarządczych zgodnie z art. 125 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W przypadku EFRROW do podstawy służącej do obliczania stawki ryczałtowej można włączać jedynie wydatki, które były przedmiotem kontroli administracyjnych zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, począwszy od rolniczego roku budżetowego rozpoczynającego się w dniu 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego roku budżetowego.
4. 
W przypadku stosowania finansowania w oparciu o tę stawkę ryczałtową, stosuje się je do zwrotu kosztów pomocy technicznej wyłącznie do końca okresu kwalifikowalności, a w przypadku EFRROW - w ciągu odnośnego rolniczego roku budżetowego.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.