Rozporządzenie delegowane 2020/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących standardów operacyjnych repozytorium sekurytyzacji w zakresie gromadzenia, agregowania, porównywania i udostępniania danych oraz weryfikacji ich kompletności i spójności

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.289.335

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 września 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1229
z dnia 29 listopada 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących standardów operacyjnych repozytorium sekurytyzacji w zakresie gromadzenia, agregowania, porównywania i udostępniania danych oraz weryfikacji ich kompletności i spójności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 7 lit. a) oraz art. 17 ust. 2 lit. b), c) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki. Informacje udostępniane tym podmiotom przez repozytoria sekurytyzacji powinny zatem być wysokiej jakości i powinno być możliwe ich agregowanie i porównywanie między różnymi repozytoriami sekurytyzacji w terminowy, kompleksowy i uporządkowany sposób. Przed udostępnieniem tych informacji tym podmiotom repozytoria sekurytyzacji powinny zatem ocenić, czy informacje te są kompletne i spójne, oraz powinny udostępniać im sprawozdanie na koniec dnia i ogólny wskaźnik kompletności danych.

(2) Procedury weryfikacji, czy informacje zgłaszane do repozytoriów sekurytyzacji przez jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące lub jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji są kompletne i spójne, powinny uwzględniać różne rodzaje, cechy i praktyki sekurytyzacji. Należy zatem określić procedury weryfikacji, które obejmują porównywanie informacji zgłoszonych w odniesieniu do podobnych sekurytyzacji, takich jak sekurytyzacje tej samej jednostki inicjującej lub powiązanych jednostek inicjujących bądź sekurytyzacje z takim samym lub pokrewnym rodzajem ekspozycji bazowej, elementem strukturalnym lub elementem geograficznym.

(3) Aby zapewnić jakość zgłaszanych informacji, procedury weryfikacji powinny mieć również zastosowanie do kompletności i spójności dokumentacji stanowiącej podstawę tych informacji. Zważywszy jednak na fakt, że weryfikacja kompletności i spójności tej dokumentacji jest stosunkowo trudna, repozytoria sekurytyzacji powinny zwracać się do jednostek przekazujących informacje o pisemne potwierdzenie kompletności i spójności udostępnionej przez nie dokumentacji bazowej dotyczącej sekurytyzacji. Istotne aktualizacje już przekazanej dokumentacji powinny być uznawane za nowy dokument dotyczący sekurytyzacji, który wymaga wystąpienia z wnioskiem o pisemne potwierdzenie.

(4) Aby podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, były w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki, szczegółowe informacje na temat sekurytyzacji, do których podmioty te muszą mieć bezpośredni i natychmiastowy dostęp, powinny być porównywalne między repozytoriami sekurytyzacji w sposób spójny i zharmonizowany. Te szczegółowe informacje powinny być zatem udostępniane w formacie XML (Extensible Markup Language), gdyż jest on powszechnie stosowany w branży finansowej.

(5) Należy zapewnić poufność każdego rodzaju danych wymienianych między repozytoriami sekurytyzacji oraz podmiotami, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Taka wymiana danych powinna zatem być realizowana za pośrednictwem bezpiecznego połączenia maszyna-maszyna przy użyciu protokołów szyfrowania danych. W celu zapewnienia minimalnych wspólnych standardów należy stosować protokół komunikacyjny SSH File Transfer Protocol.

(6) Dane dotyczące aktualnych sekurytyzacyjnych ekspozycji bazowych, sprawozdań dla inwestorów, informacji wewnętrznych oraz informacji na temat znaczącego zdarzenia, a także wskaźniki jakości i aktualności tych danych, mają zasadnicze znaczenie dla bieżącego monitorowania istniejących i potencjalnych inwestycji w sekurytyzacje, jak również stabilności finansowej i ryzyka systemowego. Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny mieć zatem dostęp do tych danych w sposób doraźny lub w z góry określonych przedziałach czasowych, proporcjonalnie do ich potrzeb w zakresie otrzymywania tych danych.

(7) Sekurytyzacje są złożone i niejednorodne, a użytkownicy danych przechowywanych w repozytoriach sekurytyzacji są różnorodni. Kwestią o zasadniczym znaczeniu jest więc ułatwienie bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do określonych zbiorów danych i informacji. Dostęp ten powinien obejmować dostęp do wszystkich bieżących i historycznych informacji na temat sekurytyzacji przechowywanych w danym repozytorium, a w przypadku gdy informacje te odnoszą się do danych - dostęp w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy. W tym celu należy określić ramy dotyczące składania doraźnych wniosków, które można łączyć w celu uzyskania określonych informacji. Terminy, w których repozytoria sekurytyzacji powinny udostępniać dane podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, należy zharmonizować w celu ułatwienia wydajnego przetwarzania danych przez te podmioty i repozytoria sekurytyzacji. Jednocześnie należy zapewnić, by dane były uzyskiwane w terminach umożliwiających skuteczne wypełnianie obowiązków przez podmioty ubiegające się o te dane.

(8) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, wykorzystują dane przechowywane przez repozytoria sekurytyzacji, w tym do celów porównywania aktualnych sekurytyzacji z wcześniejszymi sekury- tyzacjami. Należy w związku z tym ustanowić przepis, zgodnie z którym repozytoria powinny przechowywać dokumentację dotyczącą sekurytyzacji przez 10 lat po zakończeniu sekurytyzacji, zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402 i art. 80 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 .

(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do standardów i procedur dotyczących gromadzenia i przetwarzania informacji przechowywanych przez repozytoria sekurytyzacji oraz dostępu do tych informacji. Przepisy te należy zatem włączyć do jednego rozporządzenia.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"jednostka przekazująca informacje" oznacza jednostkę wyznaczoną zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402;
b)
"data graniczna dla wykorzystywanych danych" oznacza datę odniesienia dla informacji zgłaszanych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/1224 4 .
Artykuł  2

Sprawozdanie na koniec dnia

1. 
Repozytoria sekurytyzacji sporządzają codziennie jedno zagregowane sprawozdanie na koniec dnia dla wszystkich zgłoszonych im sekurytyzacji, z wyłączeniem wszelkich zgłoszonych sekurytyzacji, które zostały odrzucone zgodnie z art. 4 ust. 6. Sprawozdanie to opiera się na najbardziej aktualnych przekazanych informacjach, nie uwzględnia żadnych zgłoszonych sekurytyzacji, które zostały odrzucone zgodnie z art. 4 ust. 6, oraz zawiera co najmniej następujące informacje:
a)
niepowtarzalny identyfikator przypisany zgodnie z art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;
b)
kody ISIN transz, obligacji lub pożyczek podporządkowanych w ramach sekurytyzacji, jeżeli są dostępne;
c)
sumę bieżących sald kwoty głównej wszystkich transz, obligacji lub pożyczek podporządkowanych sekurytyzacji, w EUR, obliczoną przy zastosowaniu kursów wymiany opublikowanych na stronie internetowej Europejskiego Banku Centralnego za poprzedni dzień roboczy;
d)
nazwę sekurytyzacji;
e)
określenie, czy sekurytyzacja jest sekurytyzacją ABCP lub sekurytyzacją inną niż ABCP;
f)
określenie, czy rodzajem struktury sekurytyzacji jest rodzaj "M" odpowiadający zarządowi powierniczemu zgodnie ze zgłoszeniem w polu SESS9 w załączniku XIV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 lub rodzaj "S" w przypadku wszystkich innych sekurytyzacji;
g)
określenie, czy metodą transferu ryzyka sekurytyzacji jest "T" w przypadku prawdziwej sprzedaży zgodnie ze zgłoszeniem w polu IVSS11 w załączniku XII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 lub "S" w przypadku sekury- tyzacji syntetycznej zgodnie ze zgłoszeniem w polu SESV11 w załączniku XIV do tego rozporządzenia lub "ABCP" w przypadku sekurytyzacji ABCP;
h)
nazwę i identyfikator podmiotu prawnego ("LEI") jednostki inicjującej, jednostki sponsorującej i SSPE;
i)
ostatni dzień płatności odsetek w formacie daty zgodnym z ISO 8601;
j)
znacznik czasu, w formacie daty i czasu (UTC) zgodnym z ISO 8601, z dokładnością do pełnej sekundy, ostatniego zgłoszenia danych otrzymanego przez repozytorium sekurytyzacji lub, w przypadku gdy istnieje więcej zgłoszeń danych odnoszących się do tej samej daty granicznej dla wykorzystywanych danych, znaczniki czasu, w formacie daty i czasu (UTC) zgodnym z ISO 8601, najwcześniejszego i najpóźniejszego zgłoszenia danych spośród zgłoszeń z tą samą datą graniczną dla wykorzystywanych danych;
k)
data graniczna dla wykorzystywanych danych, w formacie daty zgodnym z ISO 8601, ostatniego zgłoszenia danych otrzymanego przez repozytorium sekurytyzacji;
l)
liczbę zgłoszeń danych otrzymanych przez repozytorium sekurytyzacji, które odnoszą się do tej samej daty granicznej dla wykorzystywanych danych określonej w lit. k);
m)
wskaźnik kompletności danych, o którym mowa w art. 3, dla ostatniego zgłoszenia danych otrzymanego przez repozytorium sekurytyzacji;
n)
w odniesieniu do sekurytyzacji innych niż ABCP - państwo siedziby jednostki inicjującej lub pierwotnego kredytodawcy;
o)
w odniesieniu do sekurytyzacji ABCP - państwo siedziby jednostki sponsorującej;
p)
państwo, w którym zlokalizowana jest większość ekspozycji bazowych, pod względem bieżącego salda kwoty głównej ekspozycji bazowych;
q)
przeważający rodzaj ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji, pod względem bieżącego salda kwoty głównej.
r)
Do celów lit. n), w przypadku gdy ekspozycje bazowe sekurytyzacji stanowią połączenie ekspozycji wielu jednostek inicjujących lub pierwotnych kredytodawców, państwem siedziby jednostki inicjującej lub pierwotnego kredytodawcy jest państwo jednostki inicjującej lub pierwotnego kredytodawcy, której(-go) kwota ekspozycji w ramach sekurytyzacji jest największa, pod względem bieżącego salda kwoty głównej.
2. 
Sprawozdanie na koniec dnia repozytoria sekurytyzacji udostępniają w formacie XML.
3. 
Znaczniki czasu, o których mowa w niniejszym artykule, nie mogą różnić się o więcej niż jedną sekundę od uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC) ustalonego i utrzymywanego przez jedno z centrów czasowych wymienionych w najnowszym rocznym sprawozdaniu dotyczącym oznaczania czasu (Annual Report on Time Activities) opublikowanym przez Bureau International des Poids et Mesures (Międzynarodowe Biuro Miar).
Artykuł  3

Określanie wskaźnika kompletności danych

4. 
Repozytoria sekurytyzacji określają wskaźnik kompletności danych w odniesieniu do każdego zgłoszenia danych, stosując macierz przedstawioną w tabeli 1 w załączniku oraz następujące dane wejściowe:

gdzie:

określa łączną liczbę pól w zgłoszeniu danych zawierających odpowiednie wartości opcji, które zostały zgłoszone zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;

N określa łączną liczbę pól w zgłoszeniu danych, w których dopuszcza się zgłoszenie dowolnych danych" ("ND1" do "ND4") zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224.

Do celów określania wskaźnika kompletności danych pola wypełnione z zastosowaniem formatu " uznaje się za pola wypełnione z zastosowaniem wartości "ND4".

Artykuł  4

Weryfikacja kompletności i spójności informacji

1. 
Repozytoria sekurytyzacji weryfikują kompletność i spójność zgłaszanych im informacji, spraw
a)
nazwę jednostki przekazującej informacje zgłoszoną w polu IVSS4 w załączniku XII lub w polu XIII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;
b)
poprawność kodu pozycji dla zgłoszenia, podanego w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzen 2020/1224.
2. 
W odniesieniu do informacji, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), e), f) i g) rozporządzenia (UE toria sekurytyzacji sprawdzają również kompletność i spójność informacji przez:
a)
sprawdzenie, czy zgłoszone informacje są zgodne ze strukturą i formatem szablonów określo II-XV do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/12; »5 5 ;
b)
porównanie zgłoszonych informacji:
(i)
między różnymi polami dla tej samej daty granicznej dla wykorzystywanych danych oraz tej samej pozycji dotyczącej ekspozycji bazowej, sprawozdania dla inwestorów, informacji wewnętrznych lub informacji na temat znaczącego zdarzenia;
(ii)
między różnymi pozycjami dotyczącymi ekspozycji bazowych, sprawozdania dla inwestorów, informacji wewnętrznych lub informacji na temat znaczącego zdarzenia dla tego samego pola i tej samej daty granicznej dla wykorzystywanych danych;
(iii)
między tymi samymi pozycjami dotyczącymi ekspozycji bazowych, sprawozdania dla inwestorów, informacji wewnętrznych lub informacji na temat znaczącego zdarzenia dla tego samego pola i różnych dat granicznych dla wykorzystywanych danych;
(iv)
między podobnymi sekurytyzacjami;
c)
sprawdzenie, czy data graniczna dla wykorzystywanych danych w odniesieniu do zgłoszonych informacji oraz znacznik czasu zgłoszenia są zgodne z art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;
d)
sprawdzenie, czy opcje "brak danych" określone w art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 są wykorzystywane wyłącznie w dozwolonych przypadkach i nie sprawiają, że zgłoszenie danych jest niedostatecznie reprezentatywne dla ekspozycji bazowych w danej sekurytyzacji.

W przypadku sekurytyzacji ABCP odesłania do ekspozycji bazowych w niniejszym ustępie należy rozumieć jako odesłania do rodzajów ekspozycji bazowych.

3. 
Repozytoria sekurytyzacji weryfikują kompletność i spójność dokumentacji udostępnionej im na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402, zwracając się do jednostek przekazujących informacje o pisemne potwierdzenie, że:
a)
wszystkie pozycje, o których mowa w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 i które należy przekazać na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402, zostały przekazane repozytorium sekurytyzacji;
b)
dokumentacja jest spójna z faktycznymi ustaleniami i cechami dotyczącymi danej sekurytyzacji.
4. 
O pisemne potwierdzenie, o którym mowa w ust. 3, występuje się w następujących terminach:
a)
pięciu dni roboczych od pierwszej emisji papierów wartościowych w ramach sekurytyzacji lub - w przypadku sekurytyzacji ABCP - pięciu dni roboczych od pierwszej emisji papierów wartościowych w ramach programu ABCP;
b)
co dwanaście miesięcy od dat wystąpienia o potwierdzenie, o których mowa w lit. a);
c)
pięciu dni roboczych od udostępnienia nowego dokumentu na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402.

Repozytorium sekurytyzacji, które nie otrzymało pisemnego potwierdzenia w terminie 14 dni od dnia dowolnego wystąpienia o potwierdzenie, o którym mowa w akapicie pierwszym, zwraca się do jednostki przekazującej informacje o przekazanie mu pisemnego potwierdzenia w terminie 14 dni.

5. 
Repozytoria sekurytyzacji sprawdzają, czy zgłoszenie STS, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/2402, udostępnione danemu repozytorium sekurytyzacji jest zgodne ze strukturą i formatem szablonów określonych w załącznikach do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1227 6 .
6. 
Repozytorium sekurytyzacji odrzuca zgłoszenie informacji, które jest niekompletne lub niespójne zgodnie z ust. 1, 2 i 5, z wyjątkiem ust. 2 lit. b) ppkt (iii) i (iv). Repozytorium sekurytyzacji przypisuje zgłoszenia odrzucone na podstawie niniejszego ustępu do jednej z kategorii odrzucenia określonych w tabeli 2 w załączniku.
7. 
Repozytorium sekurytyzacji powiadamia bez zbędnej zwłoki podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, o tym, że:
a)
przedłożone informacje są niekompletne lub niespójne zgodnie z ust. 2 lit. b) ppkt (iii) i (iv);
b)
repozytorium sekurytyzacji nie otrzymało pisemnego potwierdzenia, o którym mowa w ust. 3.
8. 
W ciągu godziny od otrzymania informacji, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2017/2402, repozytoria sekurytyzacji przekazują jednostkom przekazującym informacje szczegółowe informacje zwrotne na temat wyników weryfikacji dokonanych na podstawie ust. 1, 2, 3 i 5, w tym o wszelkich kategoriach odrzucenia przypisanych zgodnie z ust. 6. Te informacje zwrotne muszą również obejmować co najmniej następujące elementy:
a)
niepowtarzalny identyfikator sekurytyzacji przypisany zgodnie z art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/ 1224;
b)
kod(y) pozycji, o którym(-ych) mowa w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;
c)
znacznik czasu zgłoszenia, w formacie daty i czasu (UTC) zgodnym z ISO 8601, z dokładnością do pełnej sekundy, przekazanych informacji.
9. 
Do godziny 19.00.00 (UTC) w każdy poniedziałek repozytoria sekurytyzacji sporządzają sprawozdanie na temat wszystkich informacji odrzuconych przez nie od godziny 19.00.00 (UTC) w poprzedni poniedziałek. Sprawozdanie to zawiera co najmniej następujące pozycje:
a)
niepowtarzalny identyfikator sekurytyzacji przypisany zgodnie z art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/ 1224;
b)
nazwę sekurytyzacji;
c)
kody ISIN transz lub obligacji lub pożyczek podporządkowanych sekurytyzacji, jeżeli są dostępne;
d)
nazwę i kod LEI jednostki inicjującej, jednostki sponsorującej i SSPE;
e)
znacznik czasu, w formacie daty i czasu (UTC) zgodnym z ISO 8601, z dokładnością do pełnej sekundy, przekazanych informacji;
f)
kod pozycji dla zgłoszenia, o którym to kodzie mowa w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224;
g)
kategorię odrzucenia, o której mowa w tabeli 2 w załączniku do niniejszego rozporządzenia, oraz konkretne okoliczności prowadzące do przypisania tej kategorii odrzucenia;
h)
wszelkie wyjaśnienia przedstawione przez jednostkę przekazującą informacje przed godziną 17.00.00 (UTC) w poniedziałek będący dniem publikacji sprawozdania i dotyczące tego, dlaczego przekazane informacje są niekompletne lub niespójne lub dlaczego nie przekazano pisemnego potwierdzenia, o którym mowa w ust. 3.
Artykuł  5

Szczegółowe informacje, do których należy zapewnić dostęp

Szczegółowe informacje, o których mowa w art. 17 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/2402, obejmują:

a)
wszystkie informacje otrzymane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2402 przez repozytorium sekurytyzacji od jednostek przekazujących informacje;
b)
sprawozdanie na koniec dnia, o którym mowa w art. 2, wskaźnik kompletności danych, o którym mowa w art. 3, oraz wszelkie informacje wynikające z weryfikacji dokonanych na podstawie art. 4 niniejszego rozporządzenia;
c)
wszystkie wzory oraz metody obliczeń i agregacji wykorzystane do wygenerowania informacji, o których mowa w lit. a) i b).
Artykuł  6

Warunki dostępu do szczegółowych informacji

1. 
Dostępu do informacji, o których mowa w art. 5, udziela się na wniosek. Wniosek o udzielenie dostępu zawiera następujące informacje:
a)
nazwa podmiotu występującego z wnioskiem;
b)
dane osoby wyznaczonej do kontaktów w podmiocie występującym z wnioskiem o dostęp;
c)
rodzaj podmiotu występującego z wnioskiem o dostęp, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402;
d)
imiona i nazwiska osób w podmiocie występującym z wnioskiem, które będą miały dostęp do przedmiotowych informacji;
e)
dane uwierzytelniające na potrzeby bezpiecznego połączenia za pomocą protokołu komunikacyjnego SSH File Transfer Protocol, zgodnie z wymogami art. 7 ust. 2;
f)
określenie, czy wniosek jest wnioskiem doraźnym lub też wnioskiem o udostępnienie informacji w z góry określonych przedziałach czasowych;
g)
wskazanie informacji, których dotyczy wniosek o dostęp, w oparciu o dowolne połączenie kryteriów, o których mowa w ust. 4;
h)
wszelkie inne informacje techniczne istotne dla dostępu podmiotu występującego z wnioskiem.
2. 
Do celów ust. 1 repozytoria sekurytyzacji:
a)
wyznaczają osobę lub osoby odpowiedzialne za utrzymywanie kontaktów z podmiotami, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402;
b)
publikują na swojej stronie internetowej warunki dostępu do informacji oraz instrukcje dotyczące składania wniosku o dostęp do tych informacji;
c)
zapewniają dostęp wyłącznie do informacji określonych we wniosku o udzielenie dostępu;
d)
tak szybko jak to możliwe, a najpóźniej trzydziestego dnia po otrzymaniu wniosku o ustanowienie dostępu do tych informacji, wprowadzają rozwiązania techniczne niezbędne do umożliwienia podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, składania wniosków o dostęp do tych informacji.
3. 
Dostępu do informacji, o których mowa w art. 5, udziela się w następujących terminach:
a)
najpóźniej o godzinie 19.00.00 (UTC) w dniu, do którego odnosi się wniosek, w przypadku wniosku doraźnego lub wniosku o udostępnienie informacji w z góry określonych przedziałach czasowych, odnoszącego się do sprawozdania na koniec dnia, o którym mowa w art. 2;
b)
najpóźniej o godzinie 12.00.00 (UTC) pierwszego dnia następującego po dniu otrzymania wniosku o udzielenie dostępu, w przypadku gdy informacje dotyczą sekurytyzacji, która albo nie została jeszcze wyceniona, albo nie osiągnęła jeszcze terminu zapadalności lub której termin zapadalności upłynął mniej niż rok od daty złożenia wniosku o udzielenie dostępu;
c)
najpóźniej trzeciego dnia roboczego następującego po dniu otrzymania wniosku o udzielenie dostępu, w przypadku gdy informacje dotyczą sekurytyzacji, której termin zapadalności upłynął ponad rok od daty złożenia wniosku o udzielenie dostępu;
d)
najpóźniej trzeciego dnia roboczego następującego po dniu otrzymania wniosku o udzielenie dostępu, w przypadku gdy informacje dotyczą wielu sekurytyzacji, w przypadku których zastosowanie ma zarówno lit. b), jak i c).
4. 
Repozytoria sekurytyzacji udzielają podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, dostępu do informacji, o których mowa w art. 5, na podstawie dowolnego połączenia następujących kryteriów:
a)
rodzaj sekurytyzacji: inna niż ABCP lub ABCP;
b)
rodzaj struktury sekurytyzacji: "M" w przypadku zarządu powierniczego zgodnie ze zgłoszeniem w polu SESS9 w załączniku XIV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 albo "S" w przypadku wszystkich innych sekurytyza- cji;
c)
metoda transferu ryzyka sekurytyzacji: "T" w przypadku prawdziwej sprzedaży zgodnie ze zgłoszeniem w polu IVSS11 w załączniku XII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1224 lub "S" w przypadku sekurytyzacji syntetycznej zgodnie ze zgłoszeniem w polu SESV11 w załączniku XIV do tego rozporządzenia lub "ABCP" w przypadku sekuryty- zacji ABCP;
d)
kod pozycji sekurytyzacyjnej;
e)
rodzaj sekurytyzacyjnej ekspozycji bazowej;
f)
sekcja szablonu sekurytyzacyjnej ekspozycji bazowej;
g)
sekcja szablonu sprawozdania dla inwestorów;
h)
sekcja szablonu informacji wewnętrznych oraz informacji na temat znaczącego zdarzenia;
i)
identyfikator:
(i)
niepowtarzalny identyfikator:
(ii)
identyfikator transakcji;
(iii)
międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy;
(iv)
identyfikator nowej lub pierwotnej transzy lub obligacji;
(v)
identyfikator nowej lub pierwotnej ekspozycji bazowej;
(vi)
identyfikator nowego lub pierwotnego dłużnika;
(vii)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) jednostki inicjującej;
(viii)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) jednostki sponsorującej;
(ix)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) SSPE;
(x)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) pierwotnego kredytodawcy;
(xi)
identyfikator podmiotu prawnego (LEI) podmiotu zarządzającego instrumentem typu CLO;
j)
elementy geograficzne:
(i)
region geograficzny;
(ii)
prawo właściwe;
k)
data i godzina:
(i)
znacznik czasu zgłoszenia;
(ii)
data graniczna dla wykorzystywanych danych;
(iii)
data emisji transzy lub obligacji;
(iv)
prawny termin zapadalności transzy lub obligacji;
(v)
data powstania ekspozycji bazowej;
(vi)
data zapadalności ekspozycji bazowej;
l)
waluta:
(i)
waluta transzy lub obligacji;
(ii)
określenie waluty ekspozycji bazowej.
5. 
Repozytoria sekurytyzacji udostępniają następujące informacje w formacie XML:
a)
informacje, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a) i lit. d)-g) rozporządzenia (UE) 2017/2402;
b)
informacje sporządzone przez repozytoria sekurytyzacji zgodnie z art. 2 i 4 niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem pisemnych potwierdzeń otrzymanych na podstawie art. 4 ust. 3.
Artykuł  7

Standardy gromadzenia i udostępniania danych

1. 
Repozytoria sekurytyzacji stosują podpis elektroniczny oraz protokoły szyfrowania danych do celów otrzymywania danych od jednostek przekazujących informacje lub innych repozytoriów sekurytyzacji oraz do celów przesyłania danych podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
2. 
Do celów ust. 1 repozytoria sekurytyzacji ustanawiają i utrzymują bezpieczny interfejs maszyna-maszyna oraz udostępniają ten interfejs jednostkom przekazującym informacje oraz podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Interfejs ten wykorzystuje protokół komunikacyjny SSH File Transfer Protocol.
3. 
Repozytoria sekurytyzacji stosują znormalizowane komunikaty XML na potrzeby łączności za pośrednictwem interfejsu, o którym mowa w ust. 2, oraz udostępniania informacji określonych w art. 6 ust. 5 niniejszego rozporządzenia podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
Artykuł  8

Prowadzenie dokumentacji

1. 
Repozytoria sekurytyzacji rejestrują, co następuje:
a)
weryfikacje dokonane na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz wszelkie inne kontrole poprawności dokonane przez repozytorium sekurytyzacji;
b)
pisemne potwierdzenia otrzymane przez repozytorium sekurytyzacji, o których mowa w art. 4 ust. 3;
c)
wyniki przekazane przez repozytorium sekurytyzacji zgodnie z art. 4 ust. 6 jednostce przekazującej informacje;
d)
wszelkie wyjaśnienia przedstawione przez jednostkę przekazującą informacje i dotyczące tego, dlaczego przekazane informacje są niekompletne lub niespójne lub dlaczego nie przekazano pisemnego potwierdzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 7;
e)
w rejestrze zgłoszeń - szczegółowe informacje na temat wszelkich przypadków korekty lub cofnięcia zgłoszeń dokonanych przez jednostkę przekazującą informacje;
f)
wszelkie inne informacje sporządzone lub przedłożone na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2. 
Każdy wpis w dokumentacji przechowuje się przez 10 lat od upływu terminu zapadalności sekurytyzacji, do której odnosi się dany wpis.
3. 
W rejestrze zgłoszeń, o którym mowa w ust. 1 lit. d), ujmuje się niepowtarzalny identyfikator sekurytyzacji, kod pozycji, znacznik czasu przedmiotowego zgłoszenia, znacznik czasu zmian w zgłoszeniu oraz jasny opis zmian w przedłożonych informacjach, w tym poprzednią i nową treść tych informacji.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Macierz na potrzeby określania wskaźnika kompletności danych oraz kategorie odrzucenia zgłoszenia

Tabela 1

Macierz na potrzeby określania wskaźnika kompletności danych

Dane wejściowe 1: Odsetek pól wypełnionych jako "ND1"
dane wejściowe 1 = 0 %0 % < dane wejściowe 1

< 10 %

10 % < dane wejściowe 1

< 30 %

dane wejściowe 1 > 30 %
Dane wejściowe 2: Odsetek pól wypełnionych jako "ND2", "ND3" lub "ND4-RRRR-MM- DD"dane wejściowe 2 = 0 %A1B1C1D1
0 % < dane wejściowe 2 < 20 %A2B2C2D2
20 % < dane wejściowe 2 <

40 %

A3B3C3D3
dane wejściowe 2 > 40 %A4B4C4D4

Tabela 2

Kategorie odrzucenia zgłoszenia

Kategorie odrzucenia zgłoszeniaUzasadnienie
SchematZgłoszenie informacji odrzucono z powodu niezgodnego schematu.
UpoważnienieZgłoszenie informacji odrzucono, ponieważ jednostka przekazująca informacje nie była upoważniona do dokonania zgłoszenia w imieniu jednostki inicjującej, jednostki sponsorującej lub SSPE.
LogikaZgłoszenie informacji odrzucono, ponieważ kod pozycji nie odpowiada wartościom dostępnym w tabeli 3 załącznika 1 do rozporządzenia delegowanego 2020/1224.
TreśćZgłoszenie informacji odrzucono, ponieważ przedłożone dane są niezgodne z co najmniej jednym kryterium poprawności treści.
ReprezentatywnośćZgłoszenie informacji odrzucono na podstawie art. 4 ust. 6.
1 Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1224 z dnia 16 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje oraz szczegóły dotyczące sekurytyzacji, które mają być udostępnione przez jednostkę inicjującą, jednostkę sponsorującą oraz SSPE (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1225 z dnia 29 października 2019 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i ujednoliconych szablonów na potrzeby udostępniania przez jednostkę inicjującą, jednostkę sponsorującą i SSPE informacji oraz szczegółowych informacji na temat sekurytyzacji (zob. s. 217 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2020/1227 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do szablonów na potrzeby przekazywania informacji zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS (zob. s. 315 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.