Rozporządzenie delegowane 2019/829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, upoważniające państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowych odstępstw na potrzeby badań urzędowych, celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli
Dz.U.UE.L.2019.137.15
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/829
z dnia 14 marca 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, upoważniające państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowych odstępstw na potrzeby badań urzędowych, celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5 oraz art. 48 ust. 5,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 państwa członkowskie mogą, na wniosek, tymczasowo zezwolić na wprowadzanie, przemieszczanie oraz utrzymywanie i rozmnażanie na ich terytorium agrofagów kwarantannowych dla Unii lub agrofagów objętych środkami przyjętymi na podstawie art. 30 ust. 1 tego rozporządzenia do badań urzędowych, do celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli. Ponadto państwa członkowskie mogą, na wniosek, zezwolić tymczasowo na wprowadzanie i przemieszczanie na swoim terytorium roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wykorzystywanych do badań urzędowych, do celów naukowych lub edukacyjnych, doświadczeń, selekcji odmianowych lub hodowli.
(2) Konieczne jest uzupełnienie rozporządzenia (UE) 2016/2031 poprzez przyjęcie przepisów dotyczących wymiany między państwami członkowskimi a Komisją informacji dotyczących wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii agrofagów, roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, procedur i warunków udzielania odpowiednich zezwoleń, monitorowania przestrzegania warunków oraz działań, które należy podjąć w przypadku nieprzestrzegania warunków.
(3) W celu zapewnienia, aby zagrożenie fitosanitarne związane z daną działalnością zostało wyeliminowane lub ograniczone do dopuszczalnego poziomu, zezwolenie na wprowadzenie do Unii i przemieszczanie w jej obrębie jakiegokolwiek określonego materiału powinno podlegać pewnym warunkom zapewniającym przedłożenie kompletnego i odpowiedniego wniosku, analizę charakteru i celów danej działalności, potwierdzenie, że dana działalność jest prowadzona w stacjach kwarantanny lub obiektach zapewniających izolację, a także zniszczenie i bezpieczne usunięcie zanieczyszczonego materiału.
(4) W celu zapewnienia monitorowania i identyfikowalności określonego materiału oraz w celu natychmiastowego zaradzenia związanemu z nim zagrożeniu fitosanitarnemu, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma być prowadzona zatwierdzona działalność, powinien, po wydaniu zezwolenia, wydawać dokument upoważniający, który powinien być zawsze dołączany do danego określonego materiału.
(5) Format dokumentu upoważniającego powinien być podobny do formatu określonego w załączniku II do dyrektywy Komisji 2008/61/WE 2 , ponieważ był on wdrażany skutecznie i spójnie.
(6) Używany powinien być jeden dokument upoważniający w przypadku wielokrotnego wprowadzania na terytorium Unii i przemieszczania w jej obrębie określonego materiału będącego przedmiotem określonej działalności, zgodnie ze specjalnymi warunkami, tak aby zapewnić proporcjonalne i skuteczne ramy wprowadzania i przemieszczania materiału.
(7) Badania urzędowe są przeprowadzane częściej niż inna określona działalność. Wydajniej byłoby zatem określić bardziej elastyczne ramy w przypadku badań urzędowych niż w przypadku innej określonej działalności.
(8) W celu zapewnienia jak najszybszych działań naprawczych należy określić przepisy dotyczące działań, które są podejmowane przez właściwe organy w przypadkach nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia Działania takie powinny obejmować obowiązki osób odpowiedzialnych za określoną działalność.
(9) Ze względu na pewność i przejrzystość prawa należy uchylić dyrektywę 2008/61/WE.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie bez uszczerbku dla jakichkolwiek przepisów przyjętych na podstawie art. 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (rozporządzenia w sprawie kontroli urzędowych) 3 w odniesieniu do towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(11) Aby umożliwić zakończenie bez zakłóceń działalności, na którą wydano zezwolenie, należy przedłużyć ważność zezwoleń dla danej działalności na określony czas.
(12) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2016/2031,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |