Decyzja 87/266/EWG

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1987.126.20

Akt utracił moc
Wersja od: 11 maja 1987 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 maja 1987 r.
uznająca, że program kontrolnych badań lekarskich pracowników przedłożony przez Niderlandy zapewnia równoważne gwarancje
(87/266/EWG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 86/587/EWG(2), w szczególności jej załącznik I rozdział IV pkt 24,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym(3), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85(4), w szczególności jego załącznik I rozdział III pkt 12,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(5), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85, w szczególności jego załącznik A rozdział II pkt 17,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik I do dyrektywy 64/433/EWG rozdział IV pkt 24, załącznik I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział III pkt 12 i załącznik A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział II pkt 17 stanowią, że zgodnie z procedurami ustanowionymi odpowiednio w art. 16, 12a i 19 powyższych dyrektyw Komisja uznaje, że program kontrolnych badań lekarskich pracowników zapewnia gwarancje równoważne do gwarancji wynikających z corocznego odnowienia świadectwa lekarskiego;

władze Niderlandów pismami z dnia 20 października 1986 r. i dnia 13 lutego 1987 r. oraz komunikatem z dnia 25 marca 1987 r. poinformowały Komisję o alternatywnym programie kontrolnych badań lekarskich;

po analizie na spotkaniu Stałego Komitetu Weterynaryjnego w dniu 25 marca 1987 r. ten alternatywny program przedstawiony w Załączniku do niniejszej decyzji można uznać za zapewniający gwarancje równoważne do gwarancji wynikających z corocznego odnowienia świadectwa lekarskiego;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uznaje się, że program okresowych, kontrolnych badań lekarskich pracowników mających kontakt ze świeżym mięsem, świeżym mięsem drobiowym i produktami mięsnymi, zaproponowany przez Niderlandy i przedstawiony w Załączniku, zapewnia gwarancje równoważne do gwarancji wynikających z corocznego odnawiania świadectw lekarskich.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 1987 r.
W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

_______

(1) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(2) Dz.U. L 339 z 2.12.1986, str. 26.

(3) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.

(4) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 8.

(5) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

ZAŁĄCZNIK 

ALTERNATYWNY PROGRAM KONTROLNYCH BADAŃ LEKARSKICH PRACOWNIKÓW MAJĄCYCH KONTAKT ZE ŚWIEŻYM MIĘSEM, MIĘSEM DROBIOWYM I PRODUKTAMI MIĘSNYMI PRZEDSTAWIONY PRZEZ WŁADZE NIDERLANDÓW

A. Kontrolne badania lekarskie przed podjęciem pracy

Należy zbadać stan zdrowia osoby, która w trakcie wykonywania swoich obowiązków pracowniczych ma kontakt z mięsem, mięsem drobiowym lub produktami mięsnymi. Powyższe badanie stanowi warunek konieczny do zatrudnienia.

Kontrolne badanie lekarskie, na podstawie którego ocenia się ryzyko przeniesienia choroby przez daną osobę, musi obejmować wypełnienie kwestionariusza dotyczącego wywiadu zdrowotnego (patrz pod E), który jest następnie oceniany przez lekarza oraz ogólne badanie przeprowadzane przez lekarza medycyny.

Jeżeli lekarz uzna to za konieczne, takie kontrolne badanie lekarskie może obejmować określoną liczbę badań.

B. (Coroczne) badania okresowe

Stan zdrowia pracowników określonych w A musi być oceniany z wykorzystaniem kwestionariusza (patrz pod F) w każdym przypadku, w którym odpowiednie organy (zakładowych) służb medycznych uznają to za konieczne, w szczególności, gdy istnieje podejrzenie wystąpienia chorób wymienionych w częściach E i F kwestionariuszy, ale nie rzadziej niż raz do roku.

Wypełnione przez pracowników kwestionariusze składane są danym organom służb medycznych. Oświadczenie takie podpisywane jest przez upoważnionego lekarza, który tym samym przedłuża ważność świadectwa lekarskiego o jeden rok. Jeżeli na podstawie kwestionariusza lub jakichkolwiek innych informacji lekarz uzna, że zachodzi potrzeba dalszych kontrolnych badań lekarskich, świadectwo lekarskie może być przedłużone tylko po przedstawieniu wyników tych badań. Jeżeli lekarz uzna to za konieczne, takie badania mogą obejmować szereg badań.

Jeżeli zaistnieją podstawy epidemiologiczne lub kliniczne, to służby medyczne (zakładowe) zapewniają, aby osobom stanowiącym możliwe źródło zakażenia wydano zakaz pracy lub kontaktu ze świeżym mięsem, mięsem drobiowym lub produktami mięsnymi.

C. Zalecenia w sprawach higieny

Każda osoba pracująca lub mająca kontakt ze świeżym mięsem, mięsem drobiowym lub produktami mięsnymi musi wcześniej przejść odpowiednie szkolenie, szczególnie w zakresie swoich obowiązków dotyczących higieny żywności i higieny osobistej.

D. Uwagi dodatkowe

Chociaż świadectwo lekarskie wydane przed podjęciem pracy nie daje absolutnej gwarancji, że dana osoba nie będzie źródłem zakażenia, to ważne jest, aby w momencie zatrudnienia zwrócić jej uwagę na główne zagadnienia zdrowia publicznego, takie jak odpowiedzialność za ogólną higienę oraz obowiązek zgłaszania wszelkich chorób zakaźnych w okresie zatrudnienia.

W tym kontekście bardzo ważne jest, aby dana osoba została wystarczająco dobrze poinformowana o tym, że może przenosić choroby.

Okresowe kontrolne badania lekarskie (zazwyczaj przeprowadzane co roku) pracowników mających kontakt z mięsem, mięsem drobiowym i produktami mięsnymi są prowadzone od wielu lat w licznych krajach, a ich celem jest zmniejszenie ryzyka zakażenia konsumentów przez daną osobę drobnoustrojami chorobotwórczymi za pośrednictwem mięsa, mięsa drobiowego lub produktów mięsnych.

Na wielu międzynarodowych spotkaniach podnoszono pytanie, czy takie badania okresowe, w szczególności badania kału, muszą wchodzić w skład metod służących ochronie konsumentów przed chorobami zakaźnymi, które mogą być przenoszone przez niewłaściwe obchodzenie się z mięsem, mięsem drobiowym lub produktami mięsnymi. Wielokrotnie kwestionowano wartość okresowych badań kału na obecność chorobotwórczych bakterii jelitowych.

Analiza sprawozdań z powyższych spotkań wskazuje, że badania okresowe, w szczególności próbek kału, nie wnoszą istotnego wkładu w zapobieganie zakażaniu konsumentów chorobami zakaźnymi za pośrednictwem mięsa, mięsa drobiowego lub produktów mięs; innymi słowy, okresowe badanie kału i moczu pracowników na obecność szczepów Salmonella i Shigella nie jest już uważane za istotne. Badania takie należy prowadzić tylko, gdy są uzasadnione z powodów epidemiologicznych lub klinicznych.

E. Świadectwo zdrowia osób podejmujących pracę w przemyśle rolno-spożywczym

(Zaświadczenie należy wypełnić w obecności lekarza)

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.