Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.134.52

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 kwietnia 2015 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE

(2015/C 134/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wyżej wymieniony wniosek 1 i związaną z nim ocenę skutków dnia 1 lipca 2013 r.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię dnia 16 października 2013 r. 2 .

Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu dnia 16 kwietnia 2014 r. 3 , zatwierdzając 85 poprawek.

3.
Rada i Parlament Europejski przeprowadziły nieformalne negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu"). Negocjacje zakończyły się osiągnięciem wstępnego porozumienia dnia 18 listopada 2014 r.
4.
Dnia 3 grudnia 2014 r. Komisja Parlamentu Europejskiego ds. Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) zatwierdziła wyniki nieformalnych negocjacji trójstronnych. Tego samego dnia przewodniczący komisji ENVI poinformował pisemnie przewodniczącego Coreperu (część I), że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w uzgodnionej wersji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawno-językowej, on sam - wraz ze sprawozdawcą - zaleci, aby na sesji plenarnej przyjęto stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
5.
Na tej podstawie dnia 17 grudnia 2014 r. Rada potwierdziła swoje porozumienie polityczne w sprawie tekstu tego rozporządzenia 4 w brzmieniu uzgodnionym przez obie instytucje.
II.
CEL

Głównym celem tego wniosku w sprawie rozporządzenia jest utworzenie systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW) emisji CO2 z transportu morskiego, jako pierwszego kroku w kierunku globalnego systemu MRW.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne

W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament był w stanie zatwierdzić w jego brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między tymi dwoma współprawodawcami.

B.
Główne kwestie

Zmiany wprowadzone do wniosku Komisji zasadniczo odzwierciedlają potrzebę znalezienia odpowiedniej równowagi w zakresie utworzenia systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRW), który pozostawałby elastyczny, przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnych równych szans i zmniejszeniu obciążeń administracyjnych.

Konkretniej rzecz ujmując, główne kwestie, które wymagały zmiany w stosunku do pierwotnego wniosku Komisji, to:

a)
wykaz definicji, który został rozszerzony - dodano nowe definicje, a istniejące doprecyzowano;
b)
charakter oraz procedura zmiany planu monitorowania;
c)
rodzaje monitorowania emisji CO2, w przypadku których wprowadzono określone odstępstwo od monitorowania w odniesieniu do poszczególnych rejsów; uwzględniono również możliwość dobrowolnego monitorowania i raportowania, zarówno w odstępach rocznych jak i odniesieniu do poszczególnych rejsów, a także dane dodatkowe, takie jak informacje dotyczące klasy lodowej statku oraz żeglugi w lodzie;
d)
organizacja działań weryfikacyjnych w celu wyjaśnienia przebiegu działań i uproszczenia procedury;
e)
struktura i treść przepisów, a także mechanizm kar, wraz z ich ewentualnym związkiem z dyrektywą 2009/16/WE w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu;
f)
usunięcie odesłania do rozporządzenia (UE) nr 525/2013 w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu;
g)
informacje, które mają zostać udostępnione przez Komisję, uznanie (ograniczonego) odstępstwa od tego wymogu publikowania, a także różne rodzaje sprawozdań, które Komisja ma ustanowić na podstawie rozporządzenia;
h)
zakres załącznika II, w przypadku ewentualnego rozróżnienia między różnymi typami statków oraz dalsze określenie w akcie wykonawczym odnośnych parametrów do obliczania przewożonego ładunku; oraz
i)
zakres stosowania aktów delegowanych przewidzianych w rozporządzeniu.
IV.
WNIOSEK

Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w nieformalnych negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.

Kompromis ten został potwierdzony pismem od przewodniczącego Komisji ENVI Parlamentu Europejskiego z dnia 3 grudnia 2014 r., skierowanym do prezydencji. Następnie został on zatwierdzony przez Radę (ENV) na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2014 r., na którym osiągnięto porozumienie polityczne.

1 Dok. 11851/13.
2 CESE 5340/2013.
3 Dok. 8671/14.
4 Dok. 16238/14.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.