Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 30/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.268.39

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 lipca 2021 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 30/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiaj ącego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(2021/C 268/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
15 czerwca 2018 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego 1  (zwany dalej "FBW" lub "Funduszem") w ramach działu 5 (Bezpieczeństwo i obrona) wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027.
2.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej 13 marca 2019 r. 2
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię na sesji plenarnej 18 października 2018 r. 3
4.
Komitet Regionów nie przedstawił opinii na temat Funduszu.
5.
7 czerwca 2019 r. Rada przyjęła częściowe podejście ogólne 4 , które posłużyło jako wstępny mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim. 12 października 2020 r. Rada przyjęła pełne podejście ogólne 5  w sprawie wyżej wymienionego wniosku.
6.
Współprawodawcy rozpoczęli negocjacje w drugiej połowie 2019 r. Podczas rozmów trójstronnych 10 grudnia 2020 r. współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie, które zostało przedstawione na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli 16 grudnia 2020 r. 6  Na posiedzeniu tekst przedłożony przez prezydencję uzyskał niezbędne poparcie delegacji. Następnie kontynuowano prace na poziomie technicznym, w szczególności nad sfinalizowaniem niektórych motywów, terminologii, przepisów dotyczących mocy wstecznej w celu zapewnienia ciągłości finansowania i wskaźników.
7.
Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy 7  z myślą o osiągnięciu porozumienia na posiedzeniu 24 lutego 2021 r.
8.
1 marca 2021 r. Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) Parlamentu Europejskiego potwierdziła porozumienie polityczne. Przewodniczący komisji LIBE wysłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, potwierdzając, że jeżeli Rada zatwierdzi ten tekst w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdzi stanowisko Rady w drugim czytaniu.
9.
Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził porozumienie polityczne 8  na posiedzeniu 10 marca 2021 r.
II.
CEL
10.
Celem z zakresu polityki Funduszu jest przyczynianie się do zapewniania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii, w szczególności poprzez zapobieganie terroryzmowi i radykalizacji, poważnej i zorganizowanej przestępczości i cyberprzestępczości oraz zwalczanie tych zjawisk, poprzez wspieranie i ochronę ofiar przestępstw, a także poprzez przygotowywanie się do zdarzeń, ryzyka i kryzysów dotyczących bezpieczeństwa, ochronę przed nimi i skuteczne zarządzanie nimi w ramach zakresu stosowania przedmiotowego rozporządzenia.
11.
Fundusz przyczyni się do realizacji następujących celów szczegółowych: (i) poprawy i ułatwiania wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami państw członkowskich i odpowiednimi organami Unii oraz w obrębie tych organów, jak również, w stosownych przypadkach, z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi; (ii) poprawy i zintensyfikowania współpracy transgranicznej, w tym wspólnych operacji właściwych organów państw członkowskich oraz w obrębie tych organów, w zakresie terroryzmu oraz poważnej i zorganizowanej przestępczości o charakterze transgranicznym; (iii) wspierania wzmocnienia zdolności państw członkowskich w zakresie zapobiegania przestępczości, terroryzmowi i radykalizacji oraz zwalczania tych zjawisk, a także zarządzania zdarzeniami, ryzykiem i kryzysami dotyczącymi bezpieczeństwa.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
12.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").
13.
Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Poniżej podsumowano najważniejsze elementy tego kompromisu.
14.
Agencje finansujące: W art. 17 dodano ustęp umożliwiający agencjom unijnym kwalifikowanie się, w drodze wyjątku, do finansowania w ramach działań unijnych, w przypadku gdy pomagaj ą w realizacji działań unijnych wchodzących w zakres kompetencji agencji i gdy działania te nie są pokrywane z wkładu Unii do budżetu agencji z budżetu rocznego.
15.
Działania w państwach trzecich i dotyczące państw trzecich: Osiągnięto kompromis z PE w odniesieniu do dodania w art. 8, że znaczna część finansowania z instrumentu tematycznego powinna wspierać działania w państwach trzecich lub dotyczące państw trzecich "tak by przyczynić się do zarządzania migracją zewnętrzną". Brzmienie zostało zmienione na "do zwalczania przestępczości, w tym nielegalnego handlu narkotykami i handlu ludźmi oraz zapobiegania jej, a także przyczynienia się do zwalczania transgranicznych przestępczych siatek zajmujących się przemytem".
16.
"Współpraca wywiadowcza": Stanowisko PE obejmowało poprawkę wprowadzającą rozwój wspólnej kultury wywiadowczej jako czwarty cel szczegółowy. W ramach kompromisu osiągnięto wstępne porozumienie w sprawie motywu dotyczącego współpracy i wymiany informacji na temat poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz terroryzmu.
17.
Standardowy sprzęt: Art. 4 ust. 3 lit. b) wniosku Komisji, który wykluczałby z finansowania zakup lub utrzymanie standardowego sprzętu, został zastąpiony motywem.
18.
Działania niekwalifikowalne, które powinny być kwalifikowalne w sytuacjach nadzwyczajnych: W art. 4 ust. 3 w porównaniu z wnioskiem Komisji liczba działań niekwalifikowalnych, które kwalifikuj ą się w sytuacjach nadzwyczajnych, została ograniczona. Na przykład działania o charakterze wojskowym lub obronnym nadal się nie kwalifikują.
19.
Zakup sprzętu: Odsetek alokacji środków na program państwa członkowskiego, który może zostać wykorzystany na zakup sprzętu, zwiększono z 15 % we wniosku Komisji do 35 %.
20.
Wsparcie operacyjne: Odsetek alokacji, który może zostać przeznaczony na wsparcie operacyjne, został zwiększony z 10 % do 20 %.
21.
Akty delegowane versus akty wykonawcze: Komisja przyjmie programy prac w drodze aktów wykonawczych (procedura sprawdzająca).
IV.
WNIOSEK
22.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis uzgodniony między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
23.
Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony kompromis i że po przyjęciu nowe rozporządzenie odegra kluczową rolę w zapobieganiu terroryzmowi i radykalizacji postaw, poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz cyberprzestępczości, a także zwalczaniu tych zjawisk, przyczyniając się tym samym do zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii.
1 10154/18 + ADD 1.
2 7404/19.
3 13774/18.
4 10137/19.
5 11945/20 + COR 1.
6 13862/1/20 REV 1.
7 6106/2/21 REV 1.
8 6691/21.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.